OIKEITA Kokemuksia Bilteman köysistä, ankkurista yms.?

moikkamoikka

...

55

6615

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gutort

      tänään on hyvää ei välttämättä ole enää huomenna, eli tavara voi olla aivan erilaista vaikka näyttää samalta.

      Mutta myös sillä käytöllä on merkitystä pienellä lammella tarpeet on ihan erilaisia kuin avomerellä.

      Eli osta Biltamasta/Motonetistä tms. se tavara jonka laadun näet päältä ja joka tulee sellaiseen käyttöön jossa laatu on riittävää. Kaikista kalleinta on kuitenkin ostaa se halpa ja hetkenpäästä se hyvä.

      • Laautu ja hinta OK

        Useamman vuoden kokemuksella Bruce-kopioankkuria (15kg) ja polyesterisilkkiköysistä uskallan suositella. Aiemmat paksut kumijoustimet eivät kestäneet kuin yhden kesän. Uudempaa mallia olevat ovat kestäneet sen pari vuotta, jonka olen ehtinyt käyttää.


      • 15+9
        Laautu ja hinta OK kirjoitti:

        Useamman vuoden kokemuksella Bruce-kopioankkuria (15kg) ja polyesterisilkkiköysistä uskallan suositella. Aiemmat paksut kumijoustimet eivät kestäneet kuin yhden kesän. Uudempaa mallia olevat ovat kestäneet sen pari vuotta, jonka olen ehtinyt käyttää.

        Bruce pääankkuri 15kg varalla 10kg galvanoitu. Ei havaittavissa mitään ongelmia, ei ole pettänyt ei murtunut tms. Ruosteläikkiä on syntynyt mutta nille ei ovine mitään muuta kun putsata ja paukkupullosta spraysinkkiä pintaan. 10mm galv ketju on 4 kauden jälkeen suht rujon näköinen mutta kunnon pesu ja ja vähän sinkkimaalia pintaan niin taas näyttää ok. Kestävyydessä ei havaittu mitään ihmeellistä.

        Joten pitänee todeta että näissä oli hinta/laatu kohillaan.

        Kumijoustimia / köysiä / sakkeleita en ole ko puljusta ostanut, joten niistä ei sanottavaa.


    • Robline

      ovat veneen yksi tärkeimmistä varusteista ja siksi niistä ei kannata tinkiä.Toki Bilteman köydet voivat olla hyviä, mutta kyllä ainakin minä ostan köydet muualta ja tunnettua merkkiä.Vene kuin vene rupeaa tänä päivänä olemaan suhteellisen arvokas kapistus jossa muutaman kymmenen tai sadan euron sijoitus on todella edullinen "vakuutus"

    • tsaitta

      Oikein hyvin ovat pelanneet yhden kesän kokemuksella. Köydet näyttivät syksyllä samoilta kuin keväällä, ei minkäänlaisia laatuongelmia. Ostan jatkossakin köydet Biltemasta, toimivaa voi saada kohtuuhinnalla, hifistelijät ja merkinmetsästäjät menee sitten varmaan muualle. Oma veneeni maksaa uutena muuten 60 te eli kyseessä ei ole soutuvene.

    • alaite

      Tuo uusi sinkkipohjainen myrkkymaali ei toiminut ainakaan viime kesänä Saaristomeren olosuhteissa.
      Pohjassa oli paksulti kaikenlaista kasvustoa syskuun lopulla. Täytynee palata kuparipohjaisen maalin
      käyttöön tänä kesänä.

    • ?+?=22

      Takavuosina kaveri, joka oli ostanut kiinnitysköydet biltemasta, esitteli laiturilla köyden rakennetta: Päältä oikein hyvän näköisen köyden ydin oli sellaista halpaa valkoista muovinarua millä kukkakaupassa sidotaan paketit kiinni. Ei ihan yhtä ohuena, mutta samaa tavaraa silti. Eli köysi ei kuulu niihin varusteisiin, joiden laadun näkee päältä. Ja silloin päätin, etten osta mihinkään kriittiseen paikkaan köysiä biltemasta.

      Mutta kyllä biltemasta löytyy hyvääkin tavaraa. Rosteriruuvit on pysyneet ruosteettomina ja 10v takuulla olevat työkalut on ok. Veneen tiikkiosat lienevät siellä ihan samaa tiikkiä kuin muuallakin, jne.

      • 16

        on ne tiikit vähän kippuraisia, mutta tiikki sinänsä samaa.


    • Joakim_

      Biltema Bruce-ankkurit ovat samanlaisia kuin muutkin kopiot eli aivan hyviä. Kiinnitysköysistä (polyesterisilkki) ei ole mitään valittamista ja halpa oli. Kumijoustimet ostin Biltemasta kauan sitten ekaan veneeseen, mutta ne eivät kestäneet kuin vuoden ja takuuna saadut uudet 1-2 vuotta lisää. Purjehdusköysiä ei tulisi mieleenikään ostaa Biltemasta eivätkä ne taida edes olla halpoja materiaaliinsa nähden. Polypropyleenistä ei hyviä köysiä tehdä.

    • "rosterista"

      Omien kokemuksieni perusteella varoittaisin bilteman rosterisista sakkeleista. Loppusyksyn tuulisessa kelissä isokokoinen rosterisakkelini katkesi, kun olin laittanut keulaköyden sen avulla laiturin ruosteiseen renkaaseen. Veneen keula sai melkoisia jälkiä. Onneksi naapurivene ei saanut osumaa!

      Aikaisemmin tulin ostaneeksi halpoja rosteriruuveja. Muutamassa vuodessa ne olivat syöpyneet, vaikka ruuvien näkyvä osa eli kanta ei ollutkaan pahemmin ruosteessa.

      Luulen että halpis-rosteri on peräisin kaukoidästä eikä myyjäkään voine tietää onko laatu AISI 316 vai jotain jotain korroosiolle altista laatua. En ostaisi esim. rosterista ankkuriketjua, ellen voisi varmistua sen laadusta. Halpa hinta voi kostautua moninkertaisesti!

      • lk,,,

        "Luulen että halpis-rosteri on peräisin kaukoidästä eikä myyjäkään voine tietää onko laatu AISI 316 vai jotain jotain korroosiolle altista laatua. En ostaisi esim. rosterista ankkuriketjua, ellen voisi varmistua sen laadusta. Halpa hinta voi kostautua moninkertaisesti! "

        Bilteman ruuveissa kyllä lukee mikä on rosteria ja mikä happosta, muistaakseni ne paketitkin on eri värisiä.


    • Joitain kokemuksia

      Useamman vuoden käyttänyt bilteman kiinnitysköysiä 5,5tn veneissäni. Kuluneet köydet vaihdetaan tietysti uusiin, mutta ei kestossa ole ollut moittimista. Sakkelit ja muu kama on kestäneet myös ihan normaalisti. Myös kosteuden imemispussit on toimineet hyvin ja paatti on pysynyt kuivana. Purjehdusköysiä sieltä ei ole tähän mennsssä löytynyt tarpeeksi vahvoja, joten niistä e kokemusta. Muutama vuosi sitten siellä myytiin erinomaisia ja varsin edullisia kumiköysilenkkejä pikakiinnityksellä, mutta nyt niitä ei ole näkynyt tarpeeksi paksuina. Yksi erä oli noista kuniköysistä muita nopeammin auringon valossa hapertuvia. Brucen kopio ankkuri toimii niinkuin muutkin. Aurinkovoimalla toimiva tuuletin on myös pelannut ihan hyvin. Akut on veneessä toimineet normaalisti. Autossa tosin oli viime talvena vähän ongelmia. Työkaluista muut ovat toimineet luotettavasti, paitsi jotkut halvat poranteräsarjat. Lepuutajat ovat olleet muuten hyviä, mutta joidenkin malien täyttöventtiiliin ei meinaa löytää sopivaa suutinta.

      • heikkoja sakkeleita!

        Itselläni on huonoja kokemuksia haponkestävistä halpis-sakkeleista. Niitä on katkennut aivan yllättäen. En enää laittaisi halpis-sakkelia mihinkään kriittiseen paikkaan kuten ankkuriketjuun tai kiinnitysköysiin.

        Selitys on ymmärtääkseni se, että halpikset on valmistettu valamalla. Kalliimmat ovat taottuja (esim. Wichard). Kovassa kuormituksessa edellinen katkeaa varoittamatta, jälkimmäinen vääntyy katkeamatta.
        Muistelen, että aikoinaan joku kotimainen venelehti teki sakkeleiden murtolujuustestin. Sekin osoitti halpis-sakkeleiden heikkoudet.


      • Johan Pomppas
        heikkoja sakkeleita! kirjoitti:

        Itselläni on huonoja kokemuksia haponkestävistä halpis-sakkeleista. Niitä on katkennut aivan yllättäen. En enää laittaisi halpis-sakkelia mihinkään kriittiseen paikkaan kuten ankkuriketjuun tai kiinnitysköysiin.

        Selitys on ymmärtääkseni se, että halpikset on valmistettu valamalla. Kalliimmat ovat taottuja (esim. Wichard). Kovassa kuormituksessa edellinen katkeaa varoittamatta, jälkimmäinen vääntyy katkeamatta.
        Muistelen, että aikoinaan joku kotimainen venelehti teki sakkeleiden murtolujuustestin. Sekin osoitti halpis-sakkeleiden heikkoudet.

        No tuskin vain valamalla....


    • pettymyshän se

      Espoossa on auennut uusi Biltema, tilaa riittää... Pakkohan se oli käydä tsekkaamassa että olisiko sopivia veneily avajaistarjouksia - ei ollut. Mutta tilat on parantuneet vanhaan Suomenojan pisteeseen verrattuna.

    • mOtOn

      Motonet'ssä löytyi hyvän hintanen 10 kg "bruce" RST ankkuri, ja kun liittyy kanta-asiakkaaksi niin hinta on -10% alennuksen kanssa 219 euroa. Muutenkin kannattaa käyttää toi kertaluonteinen alennus hyväksi ja kerätä samalla enemmän tarvittavaa tavaraa. Niin ja 10 kg "bruce" kuumasinkitty Biltemasta 41,90euroa.

      • mOtOn2

        Motonet RST on AISI 316 laatuista.


      • kysyvämiettivä
        mOtOn2 kirjoitti:

        Motonet RST on AISI 316 laatuista.

        Onko motonetin sakkelit laadukkaita ja siten kelvollisia ankkurin jatkeeksi ???


      • aisi316
        mOtOn2 kirjoitti:

        Motonet RST on AISI 316 laatuista.

        Pelkkä AISI 316 ei takaa laatua, ainoastaan seostuksen pääkomponentit. Se on tietenkin vähimmäisvaatimus, mutta metallissa voi olla lujuuden kannalta haitallisia epäpuhtauksia ja valmistustapakin voi vaihdella.


    • reikäleipäs

      Biltema on aina ollut pettymys, ihan kaikessa. Ei mitään järkeä ostaa ko. kaupasta mitään!

      • että näin,

        ei nyt niinkään. Esim. painevesipumppuun olen oikein tyytyväinen. Jos on samasta kaksi tuotetta kallimpi vs. halvempi, niin halvalla ei saa hyvää.


    • TiceTorHeyerdalen

      Bilin tiikkiöljy ja vahat on sontaa.

    • Mieluummin muualta

      Biltemasta voi ostaa silloin kun tietää että tarvitsee tuotetta tai työkalua vain kerran. Esim. jos tiedät että yksi ruuvi pitää kiristää, mutta et omista meisseliä. Silloin voit ostaa sen halvalla. Myös mistä vaan halvalla. Mutta jos oikeasti tarvitse työkaluja tai varusteita niin suosittelen ostamaan muualta. Kyllähän laatu maksaa, mutta se on kanssa sitten hyvää laatua. Kokemusta on Bilteman tavarasta laajemminkin. Asuin aikanaan tosi lähellä suurta bilteman myymälää ja sieltä tuli ostettua mökkirakennushommiin tavaraa. Menomatkalla ostin ja paluumatkalla vein takuuseen vaihdettavaksi. Joku tuumaa, että hyvä. Mutta mietipä miten ne rakennushommat etenivät kun vermeet särkyy ja homma jää kesken.

      • varokaa niitä!

        Just näin minunkin mielestäni. Esimerkkinä pilipalista ostettu vasara. Se hajosi ensimmäiseen naulan iskuun. Teräsvarsi napsahti poikki.Tilalle ostin Fiskarsin vasaran, joka kyllä on kestänyt jo tuhansia iskuja.
        Voi hyvin olla, että halpamyyntien kiinalaissakkelit ovat samaa "laatua", kuin oli katkennut vasaran varsi. En ostaisi kaukoitäläisiä halpissakkeleita ainakaan ankkurin tai kiinnitysköysien sakkeleiksi, vaikka ne olisivat happoterästä.


    • V

      No. ainakin ladattava käsivalonheitin on toiminut huonolla hoidollakin jonkun vuoden. Valoteho jää toki kaikkiin brändivehkeisiin, mutta riittää ja hinta sitten olikin murto-osa.

      Työkaluja on tullut hankittua ja vuodessa joitain niistä ruosteeseen veneolosuhteissa.

      En ole Bilteman köysiä ostanut, koska olen nähnyt semmoisia kuorisukastaan irtoavia naruja kyllin ja biltemat on vaikuttaneet sellaisilta.

      • 23

        Ladattava käsivalo on ollut hyvä ja käytössä usean vuoden ajan. Johdollinen, joka taitaa olla poistunut valikoimasta, on valokuvioltaan surkea. Kaiketi sekin hintansa verran valaisee, muttei ole missään tapaksessa suositeltava hakuvaloksi.

        Biltaman suurin työkalusarja on olut vuosia veneessä. Eivät ole ruostuneet. Liekkö tavalla hoitaa työkalujaan jotain tekemistä asian kanssa?

        Minäkin olen nähnyt huonoja köysiä. Hankimani Bilteman 16 - 18mm köydet ovat olleet laadukkaita. Uskallan suositella kelletahansa laituriparlamentissa.


    • venehessu

      Kalliokiilat ovat olleet ihan toimivat :) Fenderisuojat siinä ja siinä, kestäneet kuitenkin jo muutaman kauden menettämättä edes pahemmin väriä. Purjehdushanskat sopivat ankkurihommiin, eivät purjehdukseen.

      Ankkureista. Bruce-kopiot eivät välttämättä ole keskenään samanlaisia, saati eri liikkeistä (esim. Motonet) ostettuna. Kopiot kun yleensä valmistetaan milloin missäkin ja materiaalina on milloin mitäkin. Motonetistä löytyi aikoinaan mallikas 10 kg. Muuten kopiot olleet alkuperäiseen verrattuna aikamoista kuraa, myös venetarvikemyymälöissä. Toisille kelpaa kuitenkin kuokka kuin kuokka.

      • samaa rataa...

        Poistin juuri kyseisestä firmasta halvalla ostamani fendarisuojukset (2 kpl). Ne haalistui jo parissa vuodessa ja kumpikin repeytyi tänä kesänä. Verrokkeina kahdessa samankokoisessa fendarissa mulla on kalliimmat suojukset. Niiden sininen väri on säilynyt paljon paremmin kuin monta vuotta nuoremmilla pilipaleilla. Ovat vieläkin ehjiä, vaikka ikää suojuksilla taitaa olla ainakin kuusi vuotta. Sama päätelmä tästä kuin monesta muusta venetarvikkeesta: halvimman osto ei välttämättä tule halvaksi, kun käyttöikä huomioidaan.


      • Ruse

        Vene-lehti testasi muutama vuosi sitten 10kg ankkureita. Kannattaa lukea.


      • Kumeja ei Biltemasta

        Köydet, fendarit, (myös fendarisuojukset) ja kalliokiilat ovat toimineet ihan hyvin. Kumiset köydenvaimentimet sen sijaan hapertuivat yhdessä kesässä. Rahallista tappiota enemmän jäi hiertämään Bilteman suhtautuminen asiaan "näillä on vuoden takuu, ei korvata" kun seuraavana keväänä toin joustimet näytille takuuajan juuri umpeuduttua.


      • Osin hyvä, osin ei
        Kumeja ei Biltemasta kirjoitti:

        Köydet, fendarit, (myös fendarisuojukset) ja kalliokiilat ovat toimineet ihan hyvin. Kumiset köydenvaimentimet sen sijaan hapertuivat yhdessä kesässä. Rahallista tappiota enemmän jäi hiertämään Bilteman suhtautuminen asiaan "näillä on vuoden takuu, ei korvata" kun seuraavana keväänä toin joustimet näytille takuuajan juuri umpeuduttua.

        Bilteman Forsheda-kopio on kestänyt muutaman vuoden pulmitta. Samalle köysipaksuudella tarkoitettu heiveröisempi murtui jo alle kuukauden käytön jälkeen. Toinen - kalliimpi - siis mainio, ja se toinen - halvempi - aivan surkea.


    • biLteMA

      Kävimpä tänään Biltemassa katsastamassa kiinnitysköyttä ja myyjä kertoi että tämä on ainut oikea kiinnitysköysi heillä. Köysi näytti ja tuntui samalta kuin veneliikkeen vastaava 33 euroa/kpl (Robline Monte Carlo).

      KIINNITYSKÖYSI, 16MM 10M VETOLUJUUS 4200 kg 24,90euroa (2,5e/m)
      16-säikeinen, 100 % polyesterisilkkiä. Sopii kiinnitysköydeksi. Kestää hyvin hankausta. Kestää erittäin hyvin UV-säteilyä. Pleissattu silmukka. Ei kellu.

      Onkos kellään kokemuksia?

      • 27

        Kaksi kappaletta juuri tuollaisia 6tn veneessä, suurimilla kumijoustimilla on kestänyt hyvin kolme kesää.


      • vertaile ensin!

        Eikö polyamidi ole hyvä materiaali kiinnitysköysiin? Tsekkasin hintoja SVB:n luettelosta. Esim. Gleistein-merkkinen 14m polyamidi-kiinnityskäysi valmiiksi pleissatulla silmukalla maksaa 40,90e, 8m pituinen on 29,90e. Polyesteriköydet ovat halvempia, metrihinta 16mm:lle oli 2,70 (vetolujuus 5200 daN), 14 millinen 2,10/m.

        "Kestää hyvin hankausta". Ei mikään kiinnitysköysi kestä hankausta, jos se hinkkaa betoni- tai kivilaituriin. Oli materiaali mikä tahansa, köyteen kannattaa laittaa hankauskohtiin suojaksi muoviletkua. Se vähentää myös köyden kitinää ja natinaa.
        Jos pleissaat itse, 3-lyödyllä köydellä se on helpointa ja nopeinta. Pleissauksesta löytyy youtube-videoita, jos homma ei ole ennestään tuttua.

        Mitä mahtanee kiinnitysköydet maksaa kotimaisissa köysikaupoissa? Oletko tsekannut vaikkapa Marnelan hinnat?


      • miksi 16mm ?
        vertaile ensin! kirjoitti:

        Eikö polyamidi ole hyvä materiaali kiinnitysköysiin? Tsekkasin hintoja SVB:n luettelosta. Esim. Gleistein-merkkinen 14m polyamidi-kiinnityskäysi valmiiksi pleissatulla silmukalla maksaa 40,90e, 8m pituinen on 29,90e. Polyesteriköydet ovat halvempia, metrihinta 16mm:lle oli 2,70 (vetolujuus 5200 daN), 14 millinen 2,10/m.

        "Kestää hyvin hankausta". Ei mikään kiinnitysköysi kestä hankausta, jos se hinkkaa betoni- tai kivilaituriin. Oli materiaali mikä tahansa, köyteen kannattaa laittaa hankauskohtiin suojaksi muoviletkua. Se vähentää myös köyden kitinää ja natinaa.
        Jos pleissaat itse, 3-lyödyllä köydellä se on helpointa ja nopeinta. Pleissauksesta löytyy youtube-videoita, jos homma ei ole ennestään tuttua.

        Mitä mahtanee kiinnitysköydet maksaa kotimaisissa köysikaupoissa? Oletko tsekannut vaikkapa Marnelan hinnat?

        Onkohan tuon 16-millistä kiinnitysköyttä ostavan vene kovinkin iso. Jos on kyse isosta ja painavasta veneestä, en ensimmäisenä vaihtoehtona suosittelisi halpamyynnin kiinnitysköysiä.
        "Normaalikokoisen" veneen kiinnitykseen riittänee vähän ohuempikin köysi, kunhan materiaali on hyvälaatuista.
        Svenska Kryssarklubbenin teknisen jaoston sivuilla on suositukset mm. kiinnitysköysien osalta. Ehkä kannattaa tsekata nekin.

        L-O Norlin on suositellut, ettei kannattaisi valita liian paksuja kiinnitysköysiä, koska ne vievät säilytystilaa eivätkä jousta riittävästi. 10mm paksuus on minimi käsittelymukavuuden kannalta, vaikka ohuemmankin vetolujuus riittäisi. 12-14 mm paksuus riittää normaalikokoisille veneille 13m pituuteen ja 20 tn uppoumaan asti. Tässä alkup. tekstin siteeraus:

        ”Lindimensioner
        En utbredd uppfattning är att en grov förtöjningslina är en bra förtöjningslina. Men... För att få den önskade fjädringen får inte linorna vara för grova! Av ovanstående resonemang om erforderlig elasticitet framgår, att en klen lina ger många fördelar, större eftergivlighet vid viss kraft samt - förutom ett lägre pris - också mindre utrymmeskrav vid beläggning på pollare eller knap respektive vid undanstuvning. Linan bör dock vara minst 10 mm diameter, eljest skär den in i händerna.
        En lindimension, som känns bra att hantera, är 12 eller 14 mm. En sådan lina kan kvejlas (skjutas upp) i handen upp till en längd av mer än 12 meter. Detta är för övrigt en bra längd för en förtöjningslina för normalstora båtar, säg upp till 13 m längd och 20 tons deplacement.
        Vindkraften på en sådan båt, som ligger helt fritt med sidan mot vinden, uppgår vid stormstyrka till max 26.000 N (10N = ca 1kp).
        Vid anblåsning från fören eller aktern blir kraften ca 13.000 N.
        Hejdas vinden av en vågbrytare eller en annan båt minskas kraften avsevärt.
        Brottlasten för syntetlinor är vid 10 mm diam ca 16.000 N
        12 ca 23.000
        14 ca 29.000
        Töjningen är därvid ca 1/10 av längden, alltså en avsevärd eftergivlighet”.


      • Narua vai köyttä
        miksi 16mm ? kirjoitti:

        Onkohan tuon 16-millistä kiinnitysköyttä ostavan vene kovinkin iso. Jos on kyse isosta ja painavasta veneestä, en ensimmäisenä vaihtoehtona suosittelisi halpamyynnin kiinnitysköysiä.
        "Normaalikokoisen" veneen kiinnitykseen riittänee vähän ohuempikin köysi, kunhan materiaali on hyvälaatuista.
        Svenska Kryssarklubbenin teknisen jaoston sivuilla on suositukset mm. kiinnitysköysien osalta. Ehkä kannattaa tsekata nekin.

        L-O Norlin on suositellut, ettei kannattaisi valita liian paksuja kiinnitysköysiä, koska ne vievät säilytystilaa eivätkä jousta riittävästi. 10mm paksuus on minimi käsittelymukavuuden kannalta, vaikka ohuemmankin vetolujuus riittäisi. 12-14 mm paksuus riittää normaalikokoisille veneille 13m pituuteen ja 20 tn uppoumaan asti. Tässä alkup. tekstin siteeraus:

        ”Lindimensioner
        En utbredd uppfattning är att en grov förtöjningslina är en bra förtöjningslina. Men... För att få den önskade fjädringen får inte linorna vara för grova! Av ovanstående resonemang om erforderlig elasticitet framgår, att en klen lina ger många fördelar, större eftergivlighet vid viss kraft samt - förutom ett lägre pris - också mindre utrymmeskrav vid beläggning på pollare eller knap respektive vid undanstuvning. Linan bör dock vara minst 10 mm diameter, eljest skär den in i händerna.
        En lindimension, som känns bra att hantera, är 12 eller 14 mm. En sådan lina kan kvejlas (skjutas upp) i handen upp till en längd av mer än 12 meter. Detta är för övrigt en bra längd för en förtöjningslina för normalstora båtar, säg upp till 13 m längd och 20 tons deplacement.
        Vindkraften på en sådan båt, som ligger helt fritt med sidan mot vinden, uppgår vid stormstyrka till max 26.000 N (10N = ca 1kp).
        Vid anblåsning från fören eller aktern blir kraften ca 13.000 N.
        Hejdas vinden av en vågbrytare eller en annan båt minskas kraften avsevärt.
        Brottlasten för syntetlinor är vid 10 mm diam ca 16.000 N
        12 ca 23.000
        14 ca 29.000
        Töjningen är därvid ca 1/10 av längden, alltså en avsevärd eftergivlighet”.

        En suosittelisi halpamyynnin halpamyynnin kiinnitysköysiä... Minä taas uskallan suositella sellaisia tuotteita, joista minulla on omia käyttökokemuksia.

        Teksti puhuu voimista sivutuulessa - joka sekin riippuu muista tekijöistä, kuin veneen painosta. Veneen massa aallokossa liikkuessaan on aivan toisissa lukemissa. Siihen on syytä varautua riittävän lujilla materiaaleilla.


      • venehessu
        miksi 16mm ? kirjoitti:

        Onkohan tuon 16-millistä kiinnitysköyttä ostavan vene kovinkin iso. Jos on kyse isosta ja painavasta veneestä, en ensimmäisenä vaihtoehtona suosittelisi halpamyynnin kiinnitysköysiä.
        "Normaalikokoisen" veneen kiinnitykseen riittänee vähän ohuempikin köysi, kunhan materiaali on hyvälaatuista.
        Svenska Kryssarklubbenin teknisen jaoston sivuilla on suositukset mm. kiinnitysköysien osalta. Ehkä kannattaa tsekata nekin.

        L-O Norlin on suositellut, ettei kannattaisi valita liian paksuja kiinnitysköysiä, koska ne vievät säilytystilaa eivätkä jousta riittävästi. 10mm paksuus on minimi käsittelymukavuuden kannalta, vaikka ohuemmankin vetolujuus riittäisi. 12-14 mm paksuus riittää normaalikokoisille veneille 13m pituuteen ja 20 tn uppoumaan asti. Tässä alkup. tekstin siteeraus:

        ”Lindimensioner
        En utbredd uppfattning är att en grov förtöjningslina är en bra förtöjningslina. Men... För att få den önskade fjädringen får inte linorna vara för grova! Av ovanstående resonemang om erforderlig elasticitet framgår, att en klen lina ger många fördelar, större eftergivlighet vid viss kraft samt - förutom ett lägre pris - också mindre utrymmeskrav vid beläggning på pollare eller knap respektive vid undanstuvning. Linan bör dock vara minst 10 mm diameter, eljest skär den in i händerna.
        En lindimension, som känns bra att hantera, är 12 eller 14 mm. En sådan lina kan kvejlas (skjutas upp) i handen upp till en längd av mer än 12 meter. Detta är för övrigt en bra längd för en förtöjningslina för normalstora båtar, säg upp till 13 m längd och 20 tons deplacement.
        Vindkraften på en sådan båt, som ligger helt fritt med sidan mot vinden, uppgår vid stormstyrka till max 26.000 N (10N = ca 1kp).
        Vid anblåsning från fören eller aktern blir kraften ca 13.000 N.
        Hejdas vinden av en vågbrytare eller en annan båt minskas kraften avsevärt.
        Brottlasten för syntetlinor är vid 10 mm diam ca 16.000 N
        12 ca 23.000
        14 ca 29.000
        Töjningen är därvid ca 1/10 av längden, alltså en avsevärd eftergivlighet”.

        Paksummat köydet on kädessä ohuita mukavammat. Joustoa niihin saa kumisilla joustimilla. Reilun 5 tn veneessä 16 mm näyttää isolta, mutta kädessä se ei siltä tunnu. Parempi liian paksu, kuin liian ohut.

        Bauhausissa on (ainakin ollut) myynnissä samoja (laatu)köysiä kuin venetarvikeliikkeissä. Hinta vain huomattavasti edullisempi.


    • Muistot vain jää

      Bilteman vasaralla onnistuin hyvin lyömään muutamia nauloja kun rakensin koiralle koppia. Mutta sitten meni yksi naula vähän väärin ja yritin ottaa sitä siitä pois. No, se vasara taittui varresta kaksinkerroin.

      • biLteMA1

        Näin laskukuitu aikana en välttämättä naulaa nauloja veneessä joten vasaran arvo on kyseenalainen. Muuten ihan hyvä kommentti.


    • BRocks

      Oikeita kokemuksia Bilteman köysistä on kolmen vuoden ajalta. Veneenä toimii 6.4 metrin day cruiseri ja jokaisessa knaapissa kiinni Bilteman köysi. Ei yhtään mitään moitittavaa vaikka köysillä muutama kesä käyttöä. Ostan jatkossakin köydet Biltemasta, hifin perässä juoksevat saa maksaa ylihintaa muualla.

    • c¨-4

      Kiinnitysköysinä oli mustat biltemaköydet. Ei kestänyt valitettavasti myräkässä ja tuli matka korjaamolle. Vene monta viikkoa siellä mutta vakuutus korvasi.

    • 39

      Kurja juttu... Aina ei pääse suojaiseen poukamaan ja joskus tuuli tekee temput, eikä usko säätieteilijöiden ennustuksia. Jonkun kerran on yölliseen laituripaikkaan tullut aallokkoa niin, että keula on noussut ja laskenut reilun metrin verran. Köydet kestivät hyvin. Enemmän pelkäsin laiturikiinikkeiden puolesta.

    • 1+7

      Eri firmojen välillä kilpailu asiakkaista on kovaa, ja kuluttajamarkkinoilla kilpailu asikkaista käydään lähinnä hinnalla. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että veneilykauppojen on pakko myydä tarvikkeitaan sitä halvemmalla, mitä enemmän halpoja kilpailijoita on liikkeellä, muuten ei kauppa käy. Aina löytyy niitä, jotka sanovat, että "minä ostan kunnon tavaraa vaikka maksaisikin vähän enemmän"; valitettavasti tämä asiakasjoukko ei pysty pitämään ainoatakaan kauppaa pystyssä, vaikka ostaisivat kaikki tarvikkeensa joukolla samasta paikasta. Siksipä onkin syytä miettiä kauanko maritimit ja meredinit ovat vielä pystyssä, varsinkin kun heidän myymänsä laatutavarat saa tilattua lähes poikkeuksetta ulkomailta halvemmalla.

      Se, että kauppojen on pakko myydä tarvikkeitaan edullisemmin ja edullisemmin, johtaa siihen, että varsinaisilla tavarantekijöillä (ja -toimittajilla) vasta kova kilpailu onkin. Ja se taas tarkoittaa sitä, että kalliimmat pajat ovat jo aikoja sitten pudonneet kannattamattomina pois. Ja tämä taas tarkoittaa, että kovin montaa eri komponentin valmistajaa ei maailmasta löydy. Hiukan sivusta esimerkki, mutta esimerkiksi maailman autoradioista tehdään Kiinassa 99% yhdessä tehtaassa; olkoonkin, että autoradiomerkkejä (tunnettuja ja halpis-) on kymmeniä. Mm lyijyakuissa tilanne on hiukan samankaltainen; lyijylevyjen käsittelyyn liittyy sen verran hankalia säädöksiä, ettei akkuja pysty juuri muualla kuin Aasiassa valmistamaan. Exiden akkuja tehdään Saksassa, mutta eiköhän se kaikkien tiedossa ole, että jotta saat "Made in Finland" -leiman, niin siihen riittää suunnilleen yhden ruuvin kiristys...(karrikoiden, mutta kuitenkin ;-).

      Eli: käytännössä ei ole oikein mahdollista että Bilteman tavarat tulevat muista tehtaista kuin niistä joista ns merkkitavaratkin tulevat. Saattaahan olla, että tavara on ns sekundampaa kuin merkkitavara, mutta hintakin on sitten aivan toinen.

      Hankalaksi tämän arvioinnin tekee myös se, että loppujen lopuksi nämä kaikki eri ihmisten kokemukset ovat yksittäistapauksia ja valitettavan harvoin vailla ns relevanttia mittaustapaa. Jos ostat bilteman sakkeleita 100 kpl ja kaikki katkeavat, niin se on jo jotain, mutta jos sinulla katkeaa 2 sakkelia, niin siitä on vaikea sanoa bilteman laadusta mitään. Tunteita se tosin nostattaa ja monesti se onkin peruste jolla vaihdetaan ostopaikka johonkin toiseen.

      Olisipa kiva nähdä joskus jonkinlainen testi jossa otetaan vaikka sakkeleista kunnon otoksina lujuusmittaukset yms testit ja verrataan jakaumia keskenään...

    • Bilikkaköysi

      Onko jollain Bilteman köysi pettänyt ja missä tilanteessa? Pintapuolisesti jokainen köyden arvioija tekee oman arvionsa...

    • Eka kerta

      Tervehdys,

      Ensimäisen kauden purjehtija nyt huolestui näistä jutuista.

      Huomenna tuulee ja kävin tänään vaihtamassa keulaköydet Bilteman 14mm valmiiiksi pleissattuihin kiinnitysköysiin kausseineen. Viritykseen joutui laittamaan sakkelit väliin, että sai palomiehenhaat kiinni.

      Nyt on siis Bilteman köysi kausseineen, sakkeli ja palomiehenhaka veneen keulan ja laiturin välissä molemmilla puolilla. peräköysiin luotan. Huomenna keskituuliennuste 23 m/s.

      Vene painaa about 3tn , pituus 27ft.
      No, pitääkö huolestua?

      • kyllä...

        Pitää huolestua sen haan osalta, muu kestää. Siitä pitäisi huolestua ostopaikasta riippumatta. Minä ainakin olen oikeasti huolissani, vaikka haat ovat reilusti mitoitetut, mutta olen itse työmatkalla.


      • kiinnityksestä

        " No, pitääkö huolestua? "
        Mittaa laiturin ja veneen kiinnityspisteiden välisen etäisyyden vaakasuora ja pystysuora komponentti.
        Jaa vaakakomponentti pystykomponentilla.

        Mikäli köydessä on joustin ja jakotulos on yli 3 veden korkeusvaihteluista huolimatta , ei tarvitse huolestua.
        Mikäli taas köydessä ei ole joustinta ja jakotulos on yli 6veden korkeusvaihteluista huolimatta , ei myöskään tarvitse huolestua.

        Jos kumpikaan tapaus ei toteudu, en takaa etteikö olisi syytä huolestua, mutta en takaa päinvastaistakaan.
        Riippuu suuresti siitä millainen aallokko venepaikallasi vallitsee.

        Voimat nimittäin johtuvat suurimmalta osin veneen pystysuorasta liikkeestä aallokon ja veden korkeuden vaihtelusta johtuen, tuulikuormat ovat tuohon verrattuna usein varsin pienet vaikka tuuli olisi myrskylukemissa.
        Jos vene voi liikkua pystysuunnassa suht vapaasti ilman kiinnitysköysien nykäyksiä, ei mitään ongelmia ole, elleivät köytesi hankaa mihinkään, ja kiinnityspisteet ovat järkevän vahvuiset.

        Mutta jos joka allolla kiinnitys köysi nykäisee niin ettei kannella meinaa pystyssä pysyä, on todella syytä huoleen köysistä riippumatta.


    • 1+12

      Biltemasta 16mm poiju- ja kiinnitysköydet 8tn veneessä - kohta 10v vanhat, ei mitään ongelmia. Väännelty syksyisin jäisinäkin. Siirrän vähän kuluvimpia kohtia tarvittaessa. Myös 15kg Brucekopio samasta kaupasta.

    • vaionkoliianuusi
      • dfdadrffds

        Ankkuri on valmistettu ns Biltema-teräksestä ja kuumasinkitty ns Biltema-sinkillä. Kun ostat saman tuotteen 5-kertaisella hinnalla, niin hyvä.


      • rajoituksiakin.on
        dfdadrffds kirjoitti:

        Ankkuri on valmistettu ns Biltema-teräksestä ja kuumasinkitty ns Biltema-sinkillä. Kun ostat saman tuotteen 5-kertaisella hinnalla, niin hyvä.

        Tuon tyyppiset ankkurit ovat aika tarkkoja oikeista kulmista, kärjen muodosta yms. asioista. Biltsun ankkuri on ok, jos se on riittävän tarkasti kopioitu alkuperäisestä yksityiskohdiltaan. Minulla ei ole aavistustakaan siitä, onko niin tehty.

        Enimmäkseen Biltema-teräs on riittävän hyvää. Hyvin epätodennäköisesti se on yhtä hyvää kuin alkuperäisen tuotteen teräs. Saattaa ääritapauksessa mennä käyttökelvottomaksi, jolloin joutuu ostamaan uuden. Taloudellisesti riski ei ole iso, ellei veneeseen ole tehty juuri tietylle ankkurille mitoitettua paikkaa. Parin vuoden päästä ostettu ei tyypillisesti ole enää aivan samanlainen.


    • LöytääPainkkansa

      Bilteman köydet ovat samaa köyttä kuin muuallakin kunhan vertaa samoja materiaaleja keskenään. Ne eivät ole sitä kaiikkein parasta, mutte huonointakaan. Hinta/laatusuhde on ihan kohdallaan.

      Ankkuriksi voisi ihan hyvin ottaa Bilteman ankkurin ja valita varmuuden vuoksi muutaman kilon painavampi mötikkä. Ankkurin paino kompensoi kummasti heikompaa tarttumista.

      Jos ankkuroi yhtenään hankaliin paikkoihin yöksi, voi olla perusteltua satsata kalliimpaan ankkuriin.

    • laatuok

      Bilteman köydet ovat pelanneet moitteetta 4v ajan. Hinta/laatu kohdillaan.

      • Samppars

        Hauska kuulla puoltavia kommentteja Bilteman köysistä kun väliin tuntuu että nehän ei voi olla vain pelkkää kuraa. Sitä olen miettinyt että onko aina ollut näitä dyneema köysiä vai mitä silloin ennen käytettiin. Meillä ainakin on veneenä juuri sellainen vanha seitkytluvun home skandi ja ei sitä viitsisi enää varustaa kuin swaania. Vaan veneen kokonaishintatason mukaisesti. Varusteiden ei tartte olla viimeisintä uutta, mutta turvallista ja toimivaa.


      • arkipäivää
        Samppars kirjoitti:

        Hauska kuulla puoltavia kommentteja Bilteman köysistä kun väliin tuntuu että nehän ei voi olla vain pelkkää kuraa. Sitä olen miettinyt että onko aina ollut näitä dyneema köysiä vai mitä silloin ennen käytettiin. Meillä ainakin on veneenä juuri sellainen vanha seitkytluvun home skandi ja ei sitä viitsisi enää varustaa kuin swaania. Vaan veneen kokonaishintatason mukaisesti. Varusteiden ei tartte olla viimeisintä uutta, mutta turvallista ja toimivaa.

        Kevlar otettiin käyttöön köysissä noin 30 v sitten, dyneema tuli reilu parikymmentä vuotta sitten. Dyneema ei enää mitään hifistelyä ole, vaan aika lailla arkipäiväistä. Säästellä voi käyttämällä kuitusekoitetta, jossa vain osa on dyneemaa, osa polyesteriä. Eikä tietenkään kaikkien köysien tarvitse, eikä pidäkään venymättömiä olla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      373
      3325
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      161
      1345
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1198
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      142
      1055
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      159
      764
    7. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      747
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      114
      733
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      719
    Aihe