Lääkikseen pääsyn mahdollisuus keskiverto-opiskelijalle

ei huippulahjakas

Olisin kiitollinen, jos pystyisitte arvioimaan lääketieteelliseen pääsyni todennäköisyyden, jos opiskelen nyt seuraavan yli 400 päivän ajan joka päivä 8 tunnin ajan (yht. noin 3200 tuntia) lääketieteen pääsykoetta varten (Galenosta sekä lukion fysiikan ja kemian oppikirjoja mahdollisia valmennuskurssimateriaaleja yms). Olen abi ja olen opiskellut lukion fysiikan, kemian ja pitkän matikan kaikki kurssit (pl. matikan syventävät). Näissä aineissa menestys ei kuitenkaan ole ollut päätähuimaavaa (näiden aineiden kurssien keskiarvo 6-7) - ja nämä arvosanat eivät ole tulleet millään olemattomalla opiskelulla mutta tehokkaamminkin olisin tietysti voinut opiskella. Ja nyt motivaatiota olisi tähän yli vuoden kestävään luku-urakkaan (tavoitteena sitten 2012 lääkiksen pääsykoe - 2011 kokeessa saatan käydä kokeilemassa mutta on itsestäänselvää, ettei siinä ole mahdollisuuksia menestyä).

Kiitän etukäteen jokaista rakentavan kommentin esittäjää. :)

22

11040

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .................

      Ei mitään mahdollisuuksia, koskaan.

    • kyllä se siitä kun..

      Anna mennä Lääkäri. Hösseliks vaan.

      luet
      luet
      ja luet

      ja taas pänttäät.

      Ja sit oot lääkäri.

      That's it

    • tytttyyyyy

      Kokeile saatko korotettua fyssat kiitettäviksi esim. iltalukiossa. Jos onnistuu, onnistuu paremmin myös lääkikseen pääsy. Mutta opinnoissakin pitää jaksaa lukea aika paljon, että jos kauhealla vaivalla selvittää pääsykokeen, voi olla tenteistä vaikeaa päästä läpi. Tosi monet tosi lahjakkaatkaan ei meinaa päästä, vaan joutuvat uusimaan jne.

      • Kyllä onnistuu

        Lääkiksessä on eri tasoisia opiskelijoita. Osalla lukion keskiarvo on 7 luokkaa. Toisin sanoeni, EI PITÄISI OLLA MAHDOTONTA.


    • sasisupi

      Myyn lääkiksen pääsykokeet vuosilta 2008, 2009 ja 2010 sekä vastaukset huutonetissä, jos kiinnostaa! Niistä vähän näkee minkälaisia kokeet on.

      • anonaaaaaa

        jotka saa netistä ladattua.


    • 6+2

      Mulla lukion ka noin 9, c:n pap kirjotin koska en jaksanut enää lukea kirjoituksiin. Alotin maaliskuun alussa lukemisen, luin joka päivän noin 5-8h intensiivisesti, pidin 2 vapaapäivää, kävin valmennuskurssin myös (turha). Pääsin siis -02 sisälle, valmistuin -08. Pointti ei ole se, miten paljon lukee vaan ymmärtääkö lukemisensa. Anatomia täytyy osata tosin pääsykokeissa.
      Jos lukemisesi on tehokasta, pääset todnäk sisälle.

    • krgh

      jos pystyt niin onhan niitä lääkikseen valmentavia kursseja. ne maksaa, mutta uskoisin siellä käytävän aika hyvin asiat, joita kokeeseen tulee!

    • SaleeLekuri

      Mahdollisuus on tasan 100% jos todella uskot että pystyt siihen ja teet tuon työmäärän. Olen pian 21-vuotias ja hakenut lääketieteelliseen nyt 3 kertaa (tänään olin viimeisimmässä pääsykokeessa). itsekään en kirjoittanut huimaavia vaan keskivertoarvosanoja. Olen pienestä pitäen halunnut lääkäriksi ja se minusta piru vie tulee. KUKAAN ei voi tulla väittämään että koska ei kirjoittanut 6 L:ää niin ei voi menestyä lääketieteellisen pääsykokeessa. Ja minä aion sen todistaa.
      Tahdon silti tähdentää että edessäsi on valtava työurakka. Pääsykoekirja täytyy ymmärtää läpikotaisin ja muistaa myös ne asiat. sekä valtava määrä kemiallisia rakenne- ja laskukaavoja, puhumattakaan fysiikasta. Mutta se on mahdollista, jos vaan tahtoo! Ja minä piru vie tahdon!! ettäs tiedätte, ne ihmiset jotka lannistatte lukionsa keskivertoteholla suorittaneita.

      T. Suomalaisluonne

      • jahas885

        hei SaleeLekuri, voitko kertoa minkälainen oli tämän vuoden pääsykoe, mistä aiheesta oli teksti, minkälaisia fysiikan/kemian laskuja sekä biologian tehtäviä? Entä oliko koe mielestäsi normaalia vaikeampi?


    • tewr

      Ei se kuinka paljo lukee, vaan miten lukee. Jos oikeesti osaat pääsykokeen asiat, pääset sisään.

    • diipadaapailija

      Mä kävin kanssa lääkiksen pääsykokeissa. Olen kanssa keskiverto-oppilas ja lukiosta on n. 5 vuotta aikaa. Pääsykoekirjaa luin ehkä 4 h, ja laskuja en laskenut ollenkaan. Ajattelin mennä vain katsomaan, millainen olisi.

      Aineistotehtävä oli kohtuu helppo. Siinä esim. piti tunnistaa erilaisia rytmihäiriöitä sydänfilmistä ja sitten vain nimetä onko kyseessä kammiovärinä, sydäninfarkti jne.

      Mielestäni anatomia oli hyvinkin perusanatomiaa. Esim. jos naula menee 6. kylkiluun lähettyviltä keuhkoihin vatsalihaksen läpi, niin mitä kerroksia naulan täytyy lävistää, ja mitä vaaroja tästä voi olla. Tai esim. mitä hoitomuotoja on osteoporoosiin ja miten ne toimivat. Jos sen kirjan olisi todella lukenut läpi, eikä vain huvikseen pari kiinnostavaa kappaletta, niin olisi anatomia osuus ollut tänä vuonna kohtalaisen helppo.

      Fysiikka oli muutama peruslasku esim. auto törmää puuhun nopeudella 50 km/h ja jarrutusmatka oli 20m, ja kitkakerroin muistaakseni 0,2, joten mikä oli auton alkunopeus ennen jarrutusta. Siten peruslujarin Hooken lain avulla piti kanssa laskea jotain murtumisrajaa, mutta kaava löytyi takaa. Sitten oli intensiteettilasku säteilyn voimakkuudesta. Sanoisin, että kohtalaisen perusfysiikkaa, mutta kuitenkin sellaista, jotka pitää prepata kuntoon ja ainakin kertaalleen harjoitella ennen koetta.

      Kemia oli hyvin pitkälle lukion pitkän oppimäärän mukainen. Osa niistä tehtävistä oli mielestäni aika vaikeita. Esim. jos ihminen saa syanidista myrkytyksen, niin mitkä kaikki reaktioyhtälöt tapahtuvat kehossa jne. Vaikka kemia oli lukioaikana alkujaan ehkä vahvimpia aineitani, niin ei nuo ainakaan nyt lonkalta menneet. Mutta se oli kyllä kuitenkin aika paljon sellaista perus rakannekaavojen piirtämistä Lewisin mukaan.

      Omalta kohdaltani voin sanoa, että en ole pääsemässä 4h lukemisella ilman laskuharjoituksia. Mutta koe oli kuitenkin hyvin perusanatomiaa, lukion (ja ehkä yliopiston jonkun ihan peruskurssin) fysiikkaa ja kemiaa.

    • biokemisti

      Uskon noilla lukutunneilla suuresti mahdollisuuksiisi. Muista kuitenkin että laatu voittaa määrän. Kun tunteja on 8h päivässä ja päiviä on 400 suosittelen tekemään hyvän lukusuunnitelman ja ehkä vähentää esim 6 tuntiin, jotta motivaatio pysyy kohdillaan. Opettele kappaleet älä lue niitä! Tämän lisäksi käytä paljon aikaa myös laskuihin. Itseopiskelu matskuja saa käytettynä melko hyvään hintaan tähän aikaan vuodesta. Tule myös seuraamaan http://galenoshaltuun.blogspot.com blogia, jossa käydään tulevan vuoden mittaan galenoksen kappaleita ja teemoja videoin, muistiinpanoin sekä kuvin. Parannat näin mahdollisuuksia omaksua kappaleet paremmin.

    • nyt kelpaa!

      Itse pääsin Tampereelle sisään ensimmäisellä yrityksellä 2013 keväällä. LLLE paprut kirjoitin. Myös kaveri pääsi sisään ensimmäisellä, vaikka hän kirjoitti vain EMMM:D

    • KUUMOTTAA

      Itseä vähän pelottaa tonne lääkikseen pääsy. Ma,bi,fy ja ke sain kaikista laudat,mutta enkusta tuli Mja äikästä tuli C ni en sit tiiä...........

    • lääkäri12

      Lääkikseen pitää olla ainakin yli 9 keskiarvo

      • inesturkuyksseiska

        Tää on totta, valitettavasti useat ei pysty tätä ymärtämään. Melkein käy sääliksi.


      • Fuxf

        Ei tarvitse, jos on muuten fiksu. Numerot eivät kerro aina kaikkea...


      • AuraÅ

        Ei tarvita 9 keskiarvoa. Tyttäreni pääsi eka yrittämällä.L paperit, keskiarvo 8.9. Preppauskurssi ja lukemista, lukemista.....Valmistui kurssinsa ekana erikoislääkäriksi ja on nyt dosentti. tsemppiä.


    • steamhero

      Voit tarkistaa helposti onko sinulla mahdollisuuksia lääkikseen:

      1-avaa läppärisi
      2-tarkista onko sinulla aktiivinen facebook/twitter sivusto. Jos on ei tarvitse lukea enempää: sinulla ei ole mahdollisuuksia vaikka jatkuvasti uskotteliset itsellesi "emmä roiku liikaa netissä tyhjänpäiväisyyksiä selaamassa, kun mun pitäisi lukea pääsykokeisiin ... öh tänä vuonna"
      3- Onko läppärillesi asennettu Steam tai vastaava? Jos on voit unohtaa pääsyn opiskelemaan, vaikka kuinka hokisit "Ei toi Steam tuntipelimäärä voi pitää paikkaansa! ... emmä pelaa 10 tuntia joka päivä, vaan 8 tuntia päivässä ja yöllä lisää 6. Yö ei ole päivä!"

      Jos selvisit ylläolevasta tarkista seuraava:

      1- avaa älypuhelimesi ja ihmettele miksi se on sinua älykkäämpi. Onko älysi siirtynyt jatkuvan käytön seurauksena pääkopastasi siihen?
      2 avaa kalenteri. Olen jättänyt kaiken lukemisen kokeisiin ja nyt huomaat sen vasta sunnuntai-iltana kun koe on huomenna maanantaiaamuna?
      3 - katso työpöytääsi. Onko siinä tenttikirja avattuna sattumanvaraisesta kohdasta ja sen vieressä on tietokoneen näppäimistö, jossa monet nääpäimet ovat lähes puhki kuluneet?

    • Asma

      Onko jos lukiossa FY.Ke.Bi.Pitkämattika.Eng.Äi. kaikki keskiarvot ovat 8. Se sopi lääketiedelle? Tai pitäisi olla yli 9?

    • Tsemppari

      Ite nyt puoli vuotta ollut lääkiksessä ja lukiosta kirjotin mccca 7 keskiarvolla. 3kk lukemista ennen pääsykokeita työn ohella. Ei se niin vaikeaa oo, tsemppiä kaikille!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5066
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3327
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1472
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      908
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe