Silmien värin periytyminen

Pöllö^^

Hei! Haluaisin tietää hieman silmien värin periytymisestä. Minulla on kuukauden ikäinen lapsi. Hänellä on tällä hetkellä tummansiniset silmät. Itselläni ( äidillä ) on vihreät silmät, ja lapsen isällä siniset. Lapsen isän suvun puolella on ruskea silmäisyyttä, joten onko mahdollista että lapsesta tulee ruskea silmäinen? Vai vihreä/sini silmäinen?

23

8363

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Selityksiä

      Kaikilla lapsilla on aluksi tummansiniset silmät. Ne muuttuvat ajan kanssa.

      Ei ole mahdollista, että lapsestanne tulee ruskeasilmäinen. Mikäli sinä olet perinteisen vihreäsilmäinen, eli vähän sinisilmäinen? Kahdelle sinisilmäiselle ei voi tulla ruskeasilmäistä lasta.

      Sen sijaan kahdelle ruskeasilmäiselle voisi tulla sinisilmäinen lapsi. Tämä johtuu siitä, että ruskea väri silmissä (tai hiuksissa) on dominoiva. Yksinkertaistettuna sanottuna jokaisella ihmisellä on kaksi "perimää". Toinen on tullut isältä, toinen äidiltä. Jos molemmat tai vaikka vain toinen näistä on ruskea, silmien väri on ruskea. Molempien pitää olla sinisiä, jotta väri näkyisi silmissä sinisenä.

      Näin ollen sinulla ja miehelläsi ei yksinkertaisesti ole antaa lapsellenne ruskeasilmäisyyden geeniä, koska teillä molemmilla on vain sinisilmäisyyden geenejä. Muutenhan olisitte ruskeasilmäisiä.

      Vihreä väri silmissä ei ole varsinaisesti periytyvää, vaan geenimuunnos joko sinisestä tai ruskeasta. Jos olet siis vihreänruskea, lapsestanne saattaa tulla ruskeasilmäinen, mutta jos olet sinivihreä, hänestä tulee sinisilmäinen.

      • miksi sitten

        Miksi vihreä väri ei olisi periytyvää? Olen lukenut (jostain, en muista enää lähdettä), että dominoivin väri silmissä olisi ruskea, tämän jälkeen vihreä ja viimisenä resessiivisenä tulisi sininen ja harmaa.

        Itselläni on vihreät silmät (ei sinivihreät vaan tummanvihreät, ilman mitään ruskean vivahteita), miehelläni on siniharmaat silmät. Lapsellamme (3v) on vihreät silmät, täsmälleen samaa sävyä kuin itsellänikin (hänellä oli lähemmäs vuoden ikäiseksi tummansiniset silmät, mutta sitten väri vaihtui). Jos vihreä väri ei periydy, miksi minulla ja lapsellani on samanlaiset silmät? Odotan nyt toista lastani ja kehtaan pistää panoksena pöytään, että hänellekin tulee vihreät silmät, koska minun vihreä värini selvästi dominoi mieheni siniharmaata :) Ei sillä, etteikö siniset silmät olisi ihanat, mutta tuskin minun geeneilläni koskaan toteutuu.


      • geeni

        Kyllä lapselle voi tulla ruskeat silmät vaikka vanhemmilla ei ole jos lähisuvussa ruskea silmäsiä on. (ns. piilogeeni)


      • kohtakahdenä

        meillä miehellä kellan vihreät silmät ja mulla ruskeet,molemmilla vaaleen ruskeet hiukset,pojalla 3,5v silmät siniharmaat ja hiukset tällä hetkellä punaruskeat (syntyessä olivat kuparin punaiset).tuo on hiukan ristiriitainen sun kirjoitus "sen sijaan kahdelle ruskeasilmäiselle voisi tulla sinilmäinen lapsi"...ja myöhemmin "molempien pitää olla sinisiä jotta väri näkyisi silmissä sinisenä"?


      • faktaa, ei teoriaa

        Ruskeasilmäisyys voi perityä sukupolven yli...Eli jos isovanhemmilla on ruskeat silmät, mutta vanhemmilla ei, lapsesta voi silti tulla ruskeasilmäinen. Itselläni on vihreänruskeat, samoin toisella lapsellamme, toisella on siniseen vivahtavat vihreät. Sininen tulee isältään, vihreä minulta. Veljeni on syntynyt ruskeasilmäisenä, vaikka sävy on vaaleampi kuin minulla.


      • kalle4

        Vaimollani oli ruskeat silmät. Minulla ja suvullani siniset. No kolmesta lapsesta kahdella on reilut siniset ja yhdellä jopa ruskeammat kuin äidillä.
        Ei mitään tiedän että kaikki ovat lapsiani myös biologisesti.
        Kuinka tämä on mahdollista.


      • fghjklö
        miksi sitten kirjoitti:

        Miksi vihreä väri ei olisi periytyvää? Olen lukenut (jostain, en muista enää lähdettä), että dominoivin väri silmissä olisi ruskea, tämän jälkeen vihreä ja viimisenä resessiivisenä tulisi sininen ja harmaa.

        Itselläni on vihreät silmät (ei sinivihreät vaan tummanvihreät, ilman mitään ruskean vivahteita), miehelläni on siniharmaat silmät. Lapsellamme (3v) on vihreät silmät, täsmälleen samaa sävyä kuin itsellänikin (hänellä oli lähemmäs vuoden ikäiseksi tummansiniset silmät, mutta sitten väri vaihtui). Jos vihreä väri ei periydy, miksi minulla ja lapsellani on samanlaiset silmät? Odotan nyt toista lastani ja kehtaan pistää panoksena pöytään, että hänellekin tulee vihreät silmät, koska minun vihreä värini selvästi dominoi mieheni siniharmaata :) Ei sillä, etteikö siniset silmät olisi ihanat, mutta tuskin minun geeneilläni koskaan toteutuu.

        En osaa ottaa kantaa miten vihreä väri dominoi, mutta vaikka dominoikin, niin mikäli sinun molemmilla vanhemmillasi, heidän molemmilla vanhemmillaan jne, ei ole myöskin sinun vihreitä silmiäsi, niin saatat miehesi kanssa hyvinkin saada sinisilmäisen lapsen.

        Eli kun sinähän kannat kahta geenimallia, jotka lapsi voi periä. Joko olet vihreä vihreä, jolloin annat vain vihreää eteenpäin. Tai sitten olet tyyppiä vihreä sininen, eli itse olet vihreäsilmäinen koska(jos) vihreä on dominoiva, mutta lapsesi voi periä sinulta kummantahana. Miehesi on sininen sininen, koska hän on sinisilmäinen. Muut geenit ovat dominoivia, joten hän ei voi olla mitään muuta, koska on sinisilmäinen.

        Näin ollen lapsellanne on hyvät mahikset saada perimään sininen sininen. eli periä sininen molemmilta. Tai sitten sininen vihreä, kuten vanhemmalla lapsellanne on.


      • fghjklikkkko
        kalle4 kirjoitti:

        Vaimollani oli ruskeat silmät. Minulla ja suvullani siniset. No kolmesta lapsesta kahdella on reilut siniset ja yhdellä jopa ruskeammat kuin äidillä.
        Ei mitään tiedän että kaikki ovat lapsiani myös biologisesti.
        Kuinka tämä on mahdollista.

        Helposti. Tehän olette normaali tapaus.

        Vaimosi suvussasi voipi olla paljon ruskeasilmäisiä, mutta jos joku jossain kaukana on edes ollut sinisillmäinen (kuten varmasti onkin), niin sininen värihän kulkee geeneissä piilossa. Ruskea dominoi, joten siksi ruskeita on enemmän. Mutta vaimosi on perimässäsi kaksi geeniä sininen ruskea. Etenkin suomessa tämä perimä on valtavan monella ruskeasilmäiselläkin.

        Sinulla on perimässäsi sininen sininen, koska sinisilmäisenä et muuta voi kantaa.

        Lapsillesi olet siis antanut sinisen geenin. Vaimosi on antanut omista vaihtoehdoistaan kahdelle lapselle sinisen perimän ja yhdelle ruskean. Täten kahdella lapsellanne on perimässä sininen sininen ja ruskeasilmäisellä on perimässä sininen ruskea.

        Värin sävy vaihtelee monesta syystä.


      • miksi sitten
        fghjklö kirjoitti:

        En osaa ottaa kantaa miten vihreä väri dominoi, mutta vaikka dominoikin, niin mikäli sinun molemmilla vanhemmillasi, heidän molemmilla vanhemmillaan jne, ei ole myöskin sinun vihreitä silmiäsi, niin saatat miehesi kanssa hyvinkin saada sinisilmäisen lapsen.

        Eli kun sinähän kannat kahta geenimallia, jotka lapsi voi periä. Joko olet vihreä vihreä, jolloin annat vain vihreää eteenpäin. Tai sitten olet tyyppiä vihreä sininen, eli itse olet vihreäsilmäinen koska(jos) vihreä on dominoiva, mutta lapsesi voi periä sinulta kummantahana. Miehesi on sininen sininen, koska hän on sinisilmäinen. Muut geenit ovat dominoivia, joten hän ei voi olla mitään muuta, koska on sinisilmäinen.

        Näin ollen lapsellanne on hyvät mahikset saada perimään sininen sininen. eli periä sininen molemmilta. Tai sitten sininen vihreä, kuten vanhemmalla lapsellanne on.

        Olet oikeassa!

        Nyt poikani, joka kirjoittaessani tuota ylempää tekstiä oli 3-vuotias, on nyt 6v ja hänen silmiensä väri on sen verran vaihtunut, että se muistuttaa enemmän oliivia kun taas itselläni on kirkkaanvihreät.

        Tyttäreni täytti juuri kolme ja hänellä yhä siniset silmät :)

        Omilla vanhemmillani molemmilla siniset silmät, kuten sisaruksillanikin. Liekö itselläni sitten jonkinlainen mutaatio tai jostain sukupolvia yli hypännyt geeni? Isovanhempieni silmienväriä en enää muista, toisella vaarilla kuitenkin oli kirkkaansiniset.

        Olen ajatellut asiaa paljon ja hauskaa, että nostit tämän keskustelun ylös ;) Harmi, ettei kukaan lyönyt kanssani vetoa. Olisi voittanut!


    • AKer

      Nimimerkin Selityksiä kirjoitus ei ole ristiriidassa, vaan nuo kaksi kohtaa ovat eri tilanteesta.

      Jokaisella ihmisellä on siis kaksi silmien värit määräävää geeniä, joista toinen on isältä ja toinen äidiltä. Näistä satunnaisesti toinen siirtyy lapselle.

      Ruskean silmän geeni on dominoiva alleeli, eli silmä on ruskea vaikka toinen geeni viittaisi siniseen silmään. Sininen silmä on resessiivinen alleeli, eli silmä on sininen vain jos molemmat geenit ovat siniset. Käytän nyt kirjainta S ruskean silmän geenistä, pientä kirjainta s resessiivisestä sinisestä silmästä.

      Isän geenit: Ss (ruskeat silmät)
      Äidin geenit: Ss (ruskeat silmät)

      Lapselle voi tulla neljä eri geeniparia: SS, Ss, sS ja ss. Näistä kolmessa ensimmmäisessä lapsen silmä on ruskea, neljännessä sininen. Jos vanhemmilla on siniset silmät, ei tavallisella tavalla lapselle voi tulla sinisiä silmiä:

      Isän geenit: ss (siniset silmät), äidin geenit: ss -> lapsella aina ss. Kuitenkin esim. mutaation kautta lapsella voi olla ruskeat silmät. Ja mutaatio ei siis ole mikään niin karu juttu kuin miltä kuulostaa, vaan ihan tavallinen tapahtuma ihmiskehossa.

      • -ellutin-

        Pakko kyllä puuttua, kun asia itseänikin kiinnostaa!
        Miehelläni sekä hänen suvussaan on vain sinisiä sekä vihreitä silmiä, kun taas minun puolellani kaikki ovat (paitsi äitini puolelta muutama) ruskea silmäisiä.
        Minulla on kaksi tytärtä; toinen on 2v ja toinen 8kk ikäinen.
        2v tyttäreni silmien väri on taivaan siniset ja nuorimmaisen silmien väri on mielestäni ennemmmin vihertävä kuin sininen.
        Eli en ymmärrä väitettä, että ruskea on dominoiva, sillä miksi sitten tyttärilläni ei ole ruskeita silmiä? Vai muuttuisiko ne vielä? :) Itse kyllä olisin erittäin iloinen, jos tyttöni saisivat ruskeat silmät.
        Tyttärissäni on vielä sekin ero, että toinen (vanhempi) on muutenkin kuin isänsä, eli yhtä vaalea ja taas tämä nuorimmainen on tummempi, kuten minä.
        Heh, joskus naurattaakin, että kukaan ei varmaan vanhempana usko heidän olevan siskoksia :) Juu ja niille, jotka tähän jotain älytöntä voivat kommentoida, niin lapset ovat syntyneet toimivassa parisuhteessa, eli molemmilla sama isä ja äiti! Te jotka asiasta osaisitte jotain kertoa minulle, niin mieluusti lueskelisin!


    • vihreetä............

      Minun äidilläni oli siniharmaat ja isällä siniset silmät. Itselläni on tummanvihreät.

    • kymmenenårpssaa

      Minkäväriset silmät talonmiehellä on?

    • kolmea varia

      yksi nainen ja kaksi miesta kaikilla siniharmaat silmat nainen saa lapsen ensimmaisen miehen kanssa lapsi saa vihreat silmat ja lapsi toisen miehen kanssa lapsi saa ruskea silmat miten se on mahdollista onko naisella ollut muitakin miehia ????

    • Leijona1995

      -ellutin- // Oletetaan että sininen ja vihreä ovat tässä tapauksessa sama asia. Yritän selittää miten juttu menee, eli:

      Miehelläsi on siniset/vihreät silmät, hänen genotyyppinsä on siis ss ja fenotyyppinsä (eli ilmiasu, minkä voi nähdä) on sininen/vihreä. Sininen/vihreä on resessiivinen eli peittyvä, joten ss on ainoa vaihtoehto, koska muuten ilmiasu olisi ruskea.
      Sinä olet ruskeasilmäinen, eli fenotyyppisi on ruskea ja genotyyppisi voi olla SS tai Ss. Ruskea on dominoiva, joten vaikka kantaisit sinisilmäisyyden geeniä s (mikä on mahdollista koska suvussasi on sinisilmäisiä) sinulta löytyy S, joka peittää sinisyyden ja olet siksi ruskeasilmäinen.

      Lapsesi voivat periä mieheltäsi vain s, koska hänellä EI ole S eli ruskeasilmäisyyden geeniä. Sinulta he sen sijaan perivät joko S eli ruskean TAI s eli sinisen jota saatat kantaa piilevänä. Lapsiesi genotyypit ovat siis joko Ss tai ss, eli he voivat olla joko sinisilmäisiä TAI ruskeasilmäisiä jolloin he kantavat resessiivisenä "piilossa" sinisilmäisyyden geeniä.

      Jos taas olisit genotyypiltäsi SS, eli et kantaisi sinisilmäisyyttä piilevänä, lapsesi voisivat periä sinulta ainoastaan S. Mieheltäsi he perisivät edelleen s, joten kaikki lapsesi olisivat ruskeasilmäisiä sinisilmäisyyden kantajia Ss, koska toinen geeni peritään äidiltä ja toinen isältä. Tämä ei sinun tapauksessasi ole mahdollista, koska sinulla on lapsia joilla on siniset/vihreät silmät.

      Toivottavasti asia selkeni, yritin vääntää rautalangasta (:

      (Näin ollen, myös kahden ruskeasilmäisen on mahdollista saada sinisilmäinen lapsi. Jos molemmat vanhemmat ovat Ss ja lapsi sattuu perimään molemmilta pikkuässän s, hän on sinisilmäinen. Kaksi sinisilmäistä sen sijaan EIVÄT voi saada ruskeasilmäistä lasta, koska sininen on edelleenkin resessiivinen eli sinisilmäisen genotyyppi on aina ss. Lapsi perii molemmilta vanhemmilta pikkuässän s, eikä saa mistään isoässää S joka aiheuttaisi ruskeasilmäisyyden)

      • ei näin

    • lääkäri

      iOikeasti vihreäsilmäiset ovat perimältään "haaleita " ruskeasilmiä. Silmälääkärin mikroskoopilla tarkastellen tämä asia näkyy todella kauniisti. Sinisissä silmissä iiriksen säierakenteet ovat "paljaita" ja sininen väli muodostuu valon ja varjon efektistä ( kuten järven tai taivaan sini). Ruskeissa silmissä noita säileitä peittää ikäänkuin ruskea nukka tai sametti. Mitä enemmän tuota nukkaa on sitä tummemman ruskeat silmät, ihan kirjaimellisesti "samettisilmät", Kun tuota ruskeaa nukkaa on vain hippusen verran siellä täällä lopputulos näyttää vihreältä. Ihan ri geeni sitten määrää kuinka vahvasti tuo ruskea pigmentti tulee esiin. Eli sinisilmäinen ja vihreäsilmäinen voivat vallan mainiosti saad ruskeasilmäisen lapsen. T

      • ghjklöä35

        Minulla on kylläkin kirkkaat vihreät silmät, eli taittuvat selvästi siniseen. Sellaiset vähän turkoosit silmät. En usko että mikroskoopillakaan löytyy ruskeaa, vaikka silmäni ovat helottavan vihreät.

        Minulla on kaksi lasta. Toisella on harmaan siniset ja toisella vähän saman tyyppiset kuin minulla, mutta ainakin toistaiseksi 3v vähän sinisemmät, eikä näin vihreät.


    • iloved..

      Minulla on tummanvihreät silmät, joissa on sanottu olevan ruskeaa pigmenttiä. Monet erehtyvätkin luulemaan minua ruskeasilmäiseksi. Eipä se haittaa. :)
      Omilla lapsillani on toisella tummanvihreät silmät ja toisella siniset.

    • Kokook

      Onko mahdollista että lapsesta tulee vihreä silmäinen jos molemmilla vanhemmilla on siniset silmät???

      • Aishiteru

        Onko jommankumman suvussa ruskea tai vihreä silmäisiä? Jos on, mahdollisuus kasvaa..


    • Aishiteru

      Mun äidillä on ruskeet silmät, isällä vihreet. Siskolla ja mulla molemmilla on vihreet. Äidin suvussa paljon ruskea silmäisiä ja isän suvussa enemmän sinisilmäisiä. Toivon oman lapseni olevan sitten joskus ruskea silmäinen.

    • Anonyymi

      Minulla ja miehelläni on ruskeat silmät pojilla harmaan siniset ja tytöllä ruskeat

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2884
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      536
      2733
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1885
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1867
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1758
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      302
      1698
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1352
    8. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      62
      1163
    9. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      90
      1144
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1122
    Aihe