Oletko matkustamassa/muuttamassa Filippiineille

Filippiineille

Hei kaikille.

Olen Suomalainen ja asunut Filippiineillä nyt muutaman vuoden. Minulla on paikallinen pysyvä viisumi, eli resident status.

Mikäli olet, tai olette porukalla matkustamassa Filippiineille lomailemaan, pitämään hauskaa tai jopa muuttamaan tänne, minuun voi ottaa yhteyttä ihan vapaasti kaikissa kysymyksissä.


LOMAILIJAT
Minulla on Filippiineillä mm. autovuokraamo ja matkatoimisto, eli jos tarvitsette autoa vuokralle, tai autoa turvallisen kuskin kanssa, sellainen saadaan helposti järjestymään. Voimme myös tarvittaessa järjestää hotellimajoitukset, tai liput minne tahansa kohteeseen Filippiineillä. Kuljetukset lentokentältä lomakohteeseen onnistuu helposti.

HUVIMATKAILIJAT
Edelleen autokyyti on tarjolla. Voimme lisäksi järjestää sinulle turvallisen ja sujuvaa englantia puhuvan miespuolisen henkilön, joka voi opastaa sinua Filippiinien yöelämässä ja ennen kaikkea pitää huolen, että olet turvassa. Oppaamme osaa neuvoa sinulle ne parhaat bilepaikat ja neuvoa mikäli sinua yritetään veloittaa liikaa.

MAAHANMUUTTAJAT
Voimme opastaa kaikissa Filippiineille muuttamiseen liittyvissä asioissa, kysyä voi vapaasti ja neuvoja annetaan. Tarvittaessa myös viisumiasiat saadaan järjestettyä kuntoon, tämä ei kuitenkaan koske turistiviisumeja, vaan ns. temporary/permanent resident viisumeita.

VIISUMIEN PIDENNYKSET
Suomalaiset saavat oleskella Filippiineillä vapaasti 21pv, tätä aikaa voidaan kuitenkin pidentää varsin helposti ja edullisesti. Tämä voidaan järjestää ilman, että sinun tarvitsee jonottaa koko päivää maahanmuuttovirastoon pidennyksen vuoksi.

HOTELLIT
Voimme tarvittaessa avustaa myös edullisen hotellin löytämisessä hyvältä paikalta, tai muun esim. kerrostaloasunnon vuokraamisessa mikäli olet tulossa tänne pidemmäksi aikaa.


Mitä tahansa mielessä liikkuukin, niin yhteyttä voi ottaa ihan vapaasti.
Normaalisti vastaan viestiisi noin 12h sisällä, sillä aikaero on suhteellisen suuri maidemme välillä.


Ystävällisin terveisin

Petri
[email protected]

42

5829

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olen muuttamassa lopuksi ikää filippiineille, mutta viisumi asiat hukassa, aion kyllä mennä naimisiin siellä joten se helpottanee asioiden kulkua? kun matkustan turistiviisumilla (21 pv) , kysyykö ne jatko/paluu lentolippua? ja mun rahat todella vähissä nyt, tarkistaako ne jotenkin paljonko mulla rahaa tultaessa maahan? asun kyllä tulevan vaimoni vanhempien luona aluksi, joten en alkuun rahaa kyllä tarvitsekkaan, mutta mun olis pakko päästä nyt äkkiä filppulaan koska mulla ei enää ole omaa asuntoa, en olis sanonut asuntoa irti mutta kaveri on puolen vuoden ajan luvannut mulle rahaa jos muutan filppulaan ja nyt kun piti lähtee, rahaa ei löytynytkään:((((((((( kiitoksia etukäteen vastauksistanne!!!!

      • ööömmmmh

        Jos sinulla ei nyt ole rahaa, niin mistä meinasit sitä taikoa Filippiineillä ollessasi, jotta voisit siellä loppuelämäsi elää?

        Filippiineillä kuitenkin oletetaan aika pitkälle että ulkomainen vävyehdokas kustantaa myös tulevan vaimon perheen menoja, joten kun morsiamellesi selviää rahattomuutesi, niin voit löytää itsesi kadulta aika nopeasti.

        Eikö kuitenkin kannattaisi olla joku varasuunnitelma ja -rahasto sen varalle, että kaikki ei mene niin kuin olet ajatellut?


    • Boholista tykkäävä

      Stimorol100: Hmm... Kuullostaa tuo lähes rahattomana sinne meno (ja peräti muuttaminen) aika oudolta.

      Tuosta rahan kyselystä: Itse olin päälle kolme kuukautta siellä, kertaakaan ei mistään raha-asioista mitään kysytty. Ei passintarkastuksessa, kuten ei myöskään kahdella viisuminpidennyskerralla. Toki sinne saapuessa, kun piti pari lappua täyttää, niin niissä kysyttiin jotain tyyliin: Tuotko valuuttaa maahan yli sen ja sen verran. Raja oli muistaakseni korkealla...

      Varoitan sitten toisesta viisumin pidentämisestä: Se oli mielestäni aika kallis, muistaakseni aika tarkkaan PHP8000. Eikä silläkään saanut, kuin kari kuukautta...

      Kannattaa selvitellä, että pystytkö hankkimaan jonkun tuollaisen resident statuksen jo ennen sinne lähtöä. Säästäneisit aika pitkän pennosen.

      Petri: Paljonko kustaantaa ja mitä siihen vaaditaan, että saa tuon resident statuksen?

      • Boholista tykkäävä

        Jäi sinne näköjään kirjovire: "kari kuukautta" tulisi olla "pari kuukautta"


      • .................

        Sua kustiin silmään. Siis 8000 pesoa viisumin pidennyksestä häh? Olin Filippiineillä 4 kuukautta, ja hoidin ensin Ruotsin Filippiinien lähetystöstä tuon 52 vai oliko 59 (sisältää tuon 21 päivää) päivää hintaan n. 200 kruunua muistaakseni. Sitten Cebussa halusin välttää jonottamisen imigration officessa eli yläkertaan ja 2500 pesoo normaali taksa asioiden nopeutus 1500 pesoa päälle, ja homma hoitu kahvia juodessa ja päivän lehteä lukiessa;)

        "Kannattaa selvitellä, että pystytkö hankkimaan jonkun tuollaisen resident statuksen jo ennen sinne lähtöä. Säästäneisit aika pitkän pennosen.
        "

        Täällä menee porukalla vähän puurot ja vellit sekaisin; D Ei sitä resident statusta saa mistään Suomesta käsin koskaan :D Sun pitää menää Filippiiniläisen vaimon kanssasi yhdessä Filippiineille ja sitten saat oleskella Filippiineillä yhteensä vuos , tämän jälkeen oleskelulupaa pitää pidentää jälleen.

        Sitten oli mahdollista saada jonkun tason investor visa, jos aiot sijoittaa esim. Turismiin tms.

        Ainakin jenkeille on tarjolla myös joku ns. pysyvä lupa olla maassa, mutta pankkitililläsi pitää olla talletettuna 10 tuhatta dollaria ja kai joka vuos menee joku 1000 taalaa visan järjestelyihin. En ole asiaan enempää perehtynyt.

        Mut tosiaan, jos olet Filippiinan kans naimisissa, niin käsittääkseni saat oleskella vaikka lopun ikäs siellä, mitä ilmeisemmin pitää vaan uusia passia ja lupaa vuositain imigration officessa.


    • nimim.ööömmmmh, siis en tuossa huomannut sanoa, että olen pysyvästi eläkkeellä. Minulla on kyllä pieni eläke, mutta kyllä mä sillä toimeen tulen. Olen lukenut että resident statuksen saa kun on ollut n.vuoden naimisissa ettei sitä katsota ns.lumeavioliitoksi. Helsingin suurlähetyksessä mulle kyllä sanottiin, että saisin residentstatuksen heti avioiduttuani. Passi pitää sitten vain muistaa uusia..... kiitoksia vastauksistanne. huomenna lento tuntemattomaan, eli 11.04 klo 08.00 olis lento hki-milano-honk kong-cebu.
      ps. en ehtinyt nyt saada sitä 59 päivaän viisumia, mutta ostin jatkolennon kota kinabaluun malesiaan 1.5 olis sinne lento hinta vaivaiset alle 20€ :))) kun ketjussa muutama kirjoitti, että voivat kysyä millä tahansa rajalla paluu/jatkolentoa.

      • ps2. Tuleva vaimoni kyllä tietää tarkasti eläkkeeni määrän joten rahattomuuteni ei tule hänelle yllätyksenä. Nyt kyllä alkaa pikkuhiljaa jännittämään toi reissu, kirjottelen kunhan pääsen maahan, joten hyvää kevään jatkoa kaikille.


      • Kateeksi käy :-))

        Itse pääsen muuttamaan filppareille vasta parin vuoden kuluttua kun pääsen eläkkeelle.
        Cebun ulkopuolella on todella hienoja paikkoja kuten Malabascua sekä Camotes ja monia muita paikkoja.
        Manila taas on kyllä täysi persereikä joten sinne ei kannata mennä kuin ohikulkumatkalla.

        "Terve menoa vaan Cebu Mactan international airport:tiin. Siellä näet ja koet miten; haiseva, likainen ja meluinen Cebu City on. Good luck for you! "

        Noita haukkujia on aina mutta niitä ei kannata ottaa täydestä ja haukkuuhan moni suomeakin. Niin ja voihan se olla myös kateuttakin.


      • Very hot!
        Kateeksi käy :-)) kirjoitti:

        Itse pääsen muuttamaan filppareille vasta parin vuoden kuluttua kun pääsen eläkkeelle.
        Cebun ulkopuolella on todella hienoja paikkoja kuten Malabascua sekä Camotes ja monia muita paikkoja.
        Manila taas on kyllä täysi persereikä joten sinne ei kannata mennä kuin ohikulkumatkalla.

        "Terve menoa vaan Cebu Mactan international airport:tiin. Siellä näet ja koet miten; haiseva, likainen ja meluinen Cebu City on. Good luck for you! "

        Noita haukkujia on aina mutta niitä ei kannata ottaa täydestä ja haukkuuhan moni suomeakin. Niin ja voihan se olla myös kateuttakin.

        Käsitit minut väärin, en hauku vaan kaikki tämä on faktaa. Siellä roskat heitetään minne sattuu (kaduille, puroihin, katuviemäreihin jne.) Katsokaa niitä rähjäisiä slummeja, jossa lapset juoksentelevat pihalla ilman vaatteita ja lähialue on paperin ym. roskan peitossa.
        Ihmiset virtsaavat ym. tekevät isommatkin asiansa mihin sattuu, kuin täällä Suomessa koirat tien pientareille!
        Teillä käy jatkuva ralli ympäri vuorokauden, on savua ja betonitiestä irtoavaa hienoa (kuin asbesti) pölyä.
        Onhan siellä lomapaikat hyvin hoidettuja ja täytyykin ollakin, muuten seurais asiakaskato.
        Tytöt ovat kyllä kauniita ja aina viimeisen päälle laitettuna, vaikka tulisivat minkälaisista oloista tahansa.
        Ihmettelen vaan; jollain lomasaarellako aiotte koko lopun ikänne viettää? Sielläkö aikanne kuluu, vain aurinkoa ottamalla ja tietysti kanssa morsian/vaimo? Eikö siellä erakoidu? Miten aijotte Pohjoismaalaisena kestää sen kuumuuden?


      • 31
        Very hot! kirjoitti:

        Käsitit minut väärin, en hauku vaan kaikki tämä on faktaa. Siellä roskat heitetään minne sattuu (kaduille, puroihin, katuviemäreihin jne.) Katsokaa niitä rähjäisiä slummeja, jossa lapset juoksentelevat pihalla ilman vaatteita ja lähialue on paperin ym. roskan peitossa.
        Ihmiset virtsaavat ym. tekevät isommatkin asiansa mihin sattuu, kuin täällä Suomessa koirat tien pientareille!
        Teillä käy jatkuva ralli ympäri vuorokauden, on savua ja betonitiestä irtoavaa hienoa (kuin asbesti) pölyä.
        Onhan siellä lomapaikat hyvin hoidettuja ja täytyykin ollakin, muuten seurais asiakaskato.
        Tytöt ovat kyllä kauniita ja aina viimeisen päälle laitettuna, vaikka tulisivat minkälaisista oloista tahansa.
        Ihmettelen vaan; jollain lomasaarellako aiotte koko lopun ikänne viettää? Sielläkö aikanne kuluu, vain aurinkoa ottamalla ja tietysti kanssa morsian/vaimo? Eikö siellä erakoidu? Miten aijotte Pohjoismaalaisena kestää sen kuumuuden?

        On muuten kumma, miten ihmiset ottavat itteensä, jos tänne kirjoittaa myös Filippiinien negatiivisista puolista.

        On harmi, jos negatiiviset kirjoitukset särkee jonkun mielikuvia paratiisista, mutta nämäkin puolet on hyvä tiedostaa, jos täällä ei ole ikinä käynyt ja meinaa esimerkiksi loppuikänsä täällä viettää.

        Joku sanoi nimimerkin "Very hot!" kirjoitusta kärjistetyksi, mutta itse kuvailisin sitä realistiseksi. Roskaa, ihmisten ja eläinten eritteitä, saasteita ja pölyä on lähes joka paikassa. Slummeja ja jatkuvaa meteliä unohtamatta.

        Naiset on kauniita ja ihmisten kaiken kaikkiaan todella mukavia, mutta osaavat myös olla erittäin rasittavia; jatkuva "Hi Joe, my friend" ja "Give me money!" rupee tuleen jo korvista ulos.


      • ....................
        31 kirjoitti:

        On muuten kumma, miten ihmiset ottavat itteensä, jos tänne kirjoittaa myös Filippiinien negatiivisista puolista.

        On harmi, jos negatiiviset kirjoitukset särkee jonkun mielikuvia paratiisista, mutta nämäkin puolet on hyvä tiedostaa, jos täällä ei ole ikinä käynyt ja meinaa esimerkiksi loppuikänsä täällä viettää.

        Joku sanoi nimimerkin "Very hot!" kirjoitusta kärjistetyksi, mutta itse kuvailisin sitä realistiseksi. Roskaa, ihmisten ja eläinten eritteitä, saasteita ja pölyä on lähes joka paikassa. Slummeja ja jatkuvaa meteliä unohtamatta.

        Naiset on kauniita ja ihmisten kaiken kaikkiaan todella mukavia, mutta osaavat myös olla erittäin rasittavia; jatkuva "Hi Joe, my friend" ja "Give me money!" rupee tuleen jo korvista ulos.

        No eipä ole pyydetty rahaa, mutta joskus urposta tapauksesta näkee helposti et hei tuota voi höynäyttää helposti.

        Katsot peiliin, punainen naama, ja turvonnut niska, bermuda shortsit ja söömipaita, sekä karjalalippis, kyl mäkin kusettaisin sua.

        Ja ei sitä saa ottaa itseensä, jos joku sanoo vähän kärjistetysti et jäät jäädyttään muniasi Suomeen eläkepäiviksesi, näinhän se on, ja eläkkeesi ei riitä edes suuremmalla osalla kansasta mielekkääseen elämään puhumattakaan.

        Näin se vaan on.


    • auuutsss

      Osui ja uppos näemmä?

      • susejasänaitvaan

        No tuskinpa vierailen impivaaran peräkylän perunakellarissa, mistä noita viestejäsi kirjoitteletkin.


    • stimorol1

      moi taas, nyt olen ollut taalla kokonaisen 1,5 vrk, ja kylla taytyy sanoa etta on taalla (cebussa ja labu labussa) rahjasta ja slummeja ja kulkukoiria yms, mutta olen paatokseni tehnyt, aion viettaa taalla lopun elamaani... kaytiin katsomassa meille uutta asuntoa labu labusta, vartioitu alue, 3 mh 2 kylpyhuonetta olohuone ja keittio vuokra 7000 pesoa = 112 euroa, taidetaan ottaa se.....mutta vaikka onkin liian kuuma pihalla ilmastoitu asunto kummasti viilentaa, ja kun olen tietokoneella kuitenkin paljon (pelaan pokeria yot pitkat nyt vain taytyy muuttaa vrk rytmia, ja rakastella kaksinkertaista missia:) katsellaan sitten ajan kanssa mista loytyy se paikka missa viihdytaan koko perhe....kiitoksia vastauksistanne kaikille...

      • Toivott. onnistut!

        Kova naama oot, jos tämä juttusi tosi ja kerta heittämällä vaan! Meinaat muuttaa toiseen täysin erilaiseen maahan, jossa kaikki; ilmasto, ihmiset, infra ym kulttuuri täysin erilaista..... ja vielä perhekin!
        Onneksi Meillä suomalaisilla on mahdollisuus ilman paperitöitä ja odottelemisia tehdä tämä, only passport and visa ok, and you have money!


    • ....................

      Terve kaikille.

      Ilmeisesti ette ole ihan hirveästi matkustelleet maailmalla?

      Menkääpäs tekeen Eurooppa kierros, nistien puistoja, kulkukoiria ja kissoja, on slummeja, köyhyyttä, huumeruiskuja saat väistellä, henkes on höllällä yö aikaan jne. Kuullostaako tutulta, eikä tarvinnut mennä edes Helsinkiä kauemmaksi, ja homma senkun pahenee oli ilman suunta mikä tahansa, paitsi Pohjoisnapa, joten pillitykset sikseen, ja pysykää pirtissänne jos pelottaa.

    • nyt olen ollut täällä 2 viikkoa ja hyvin viihtynyt, otettiin se asunto lapu lapusta ja ilmastointikin kunnossa nyt. viisumin pidennys oli helppoa ja maksoi sen 3030 php. tiedä tuota oonko kovanaama mutta aion viettaa täällä lopun ikääni.... hyvää jatkoa teille sinne suomilandiaan.... nyt lämmintä 31,3 celsiusta......

    • sininenmeri

      Onneksi olkoon, stimorol100

      Seurasin tätä sinun etenemistäsi ja näitä muiden kommentteja. En tullut väliin kuin vasta nyt kun moni asia sinulla näyttää edenneen siihen pisteeseen, että voi vain sanoa, NIIN SITÄ PITÄÄ! ONNEKSI OLKOON!

      Itse toteutin saman asian vuonna 1998. Eläkeikään on vielä n. 10 vuotta. Tämä aika pumpataan vaimon (filippiinitär) kanssa kaikki mahdollinen euro-raha ulos Suomesta Filippiineille.
      Noin vuoden päästä ostamme todellisen luxus-asunnon itsellemme. Muitakin suunnitelmia on.
      Meillä on yksi lapsi avioliitostamme ja kaikki on hyvin.
      Tuo vuoden 1998 projektin toteutin 3 viikon loman aikana. Kaikki asiaankuuluvat paperit mukana Suomesta ja sitten vain menoksi. Filippiineillä toimi asiat enemmän kuin hienosti. Itse en kuulu edes mihinkään kirkkoon ja asiat hoituivat siltikin ilman mitään ongelmia.
      Vaimoni on oikea helmi. Puhuu myös nykyään hyvää Suomea, myös englannin kieli hyvä ja hän on töissä.
      En nyt kertoile sen enempiä yksityiskohtia omista kuvioistani, mutta sen voin sanoa, että tämä on ollut mitä rikastuttavin asia elämässäni. Filippiinit on loistava paikka. Se ympäristö mihin mekin asetumme on kertakaikkiaan upea. Filippiineillä rakennetaan aika lailla ja hienoja paikkoja kyllä löytyy.
      Ilman muuta eläkepäivät vietän Filippiineillä ja muutenkin käydään mahdollisimman usein virkistäytymässä siellä.

      Jokainen näkee asioita omalta kantiltaan, jokaisella on omat fiiliksensä tarpoa tätä elämää. Itse asuin muutamia vuosia nuorempana Los Angelesissa Kaliforniassa. Kyllä elämä Filippiineillä maistuu ihan hyvältä ja mieluummin pidän paikkaa Filippiineillä kuin LA:ssa.
      Pelkästään eläke rahoilla elelee todella hulppeasti Filippiineillä. Me myös pistämme säästöön jne. ennen kuin jäämme sinne lopullisesti. Euro on voima valuuttaa pesoon nähden ja esittää tärkeää roolia siinä mitä me teemme ja suunnittelemme asioita.
      Meidän kohde alue on Luzon.

      Kaikkea hyvää jatkoa sinulle. Ei näitä asioita voi kuin kokemalla ymmärtää, eikö ole näin. Uskon, että et tule katumaan siirtoasi. Oma siirtoni oli huikea ja nyt nautin todella hedelmistä, joista ei Suomessa voinut edes kuvitella....kuin ehkä hiukkasen.
      Mielikuvin ei tätä asiaa voi elää eikä selittää. Se täytyy toteuttaa.

      Stimorol100, tiedän että hymyilet....arvaa hymyilenkö minä? Kyllä!!!
      Sillä se on vain niin helskutin upeeta, eikö totta.

      Voi hyvin

      • Huomisen Aurinko

        Hei sininenmeri, unelmissa siintää muutto perheen kanssa Filippiineille, Boracayhin. Ihan alussa on suunnitelmat, lähinnä se, miten työllistäisi itsensä ja tulisi toimeen. Onko mahdollista viestitellä yksityisesti jotain kautta? Täällä tulee välillä asiatonta kommenttia jota en kaipaa tähän keskusteluun. Meillä on autokorjaamoalan yritys, lisäksi olen RI, kokki ja tällä hetkellä kaupan alalla. Kansainvälisessä verkostomarkkinoinnissakin olen mukana. Mietityttää lähinnä työllistyminen Filippiineillä, yrityksen myymisen kommervenkit ja lasten koulutus. Olisi mielenkiintoista kuulla mielipiteitäsi! Kiitos jo näistä jutuista aiemmin, hienoa että jotkut uskaltaa mennä edellä!


    • perässä tullaan

      Onnea teille rohkeille!Tiesittekö muuten sellaisen 180 päivän säännön?Eli Suomessa pitää asua vuodessa 180 päivää,jos ei halua menettää sosiaaliturvaa ja oikeutta terveydenhoitoon Suomessa.Juuri tuon säännön takia moni viettää ulkomailla vain ½vuotta ja yleensä kesän jälkeen palaa sinne omaan paratiisiinsa ulkomailla.
      On kuulemma olemassa vakuutusyhtiöitä,josta voi ostaa vakuutuksen mikä kattaa terveydenhoitokulut,jos sairastuu ulkomailla olessaan.Niitä saa vaikka yhden vuoden ajaksi kerrallaan.Osaako joku neuvoa niistä enemmän?

    • sininenmeri

      Vakuutuksien kautta hoituu esimerkiksi nuo terveydenhoitoasiat mainiosti ja niitä löytyy vakuutusyhtiöistä. Jos jostain syystä palaa Suomeen saa Kela-kortin kyllä takaisin perstaskuun heti kun haluaa.
      Ostin kaksi vuotta sitten hyvät kaksitehosilmälasit Filippiineiltä (n. 80 euroa) koko lysti. Suomesta vertailun vuoksi kyselin hintaan 300-400 euroa.
      Olen liikkunut Filippiineillä aika monta kertaa ja viettänyt siellä aikaa noin 1-3 kk kerralla. Kertaakaan en ole tarvinnut turvautua vakuutuksiin, kaikki sujunut aina ok, myös perhe on voinut hyvin. Kannattaa tietty pitää vakuutuksia kun reissaa.
      Tänä vuonna pidämme välivuoden emmekä matkusta sinne koska alamme lataamaan niihin suurempiin siirtoihin vuonna 2012. Silloin käymme kohteessa, josta näillä näkymin nappaamme asunnon (vaihtoehtoja kyllä löytyy). 2000 luvun alussa hankimme mukavan kokoisen farmin Etelä-Luzonin alueelta. Vaimon perhe työntekijöineen pyörittää sitä. Marinduquen, Bella Roccan saarella ollaan käyty ystävien kanssa välillä lepuuttelemassa ja viettämässä aikaa.
      Vaimon puolelta sukua on varsin korkeassa asemassa olevia ystäviä, joiden tieto/taito ja suhteet joka puolelle maata ovat erityisen auttavia.

    • perässä tullaan

      Kyllä tavallisia matkavakuutuksia saa mutta niissä ennen tuppasi olla aika lyhyt se aika,jonka voi olla ulkomailla.Se KELA-kortin takaisinsaaminen ei välttämättä ole niin helppoa,jos on asunut vuosia ulkomailla lomailemassa.Onhan niitä tapauksia ,joissa Suomessa syntynyt mutta ulkomailla asunut on halunnut tulla tänne.He eivät ole saaneet mitään apua ja ovat palanneet takaisin lähtömaahan.Se että on syntyperäinen ja Suomen kansalainen ei vielä takaa mitään,½ vuotta on täällä asuttava ,jos ei halua menettää sosiaaliturvaa ym. etuja!!!

    • sininenmeri

      Kysymys kuuluu. Menetkö oleskelemaan (loma tai muuta sellaista) Filippiineille, vai haetko resident statusta. (niin kuin tuolla edellä aloituskirjoituksessa myös mainitaan)
      Tältä pohjalta sitten laitat asiat kuntoon.
      Kun olet tehnyt loppullisen päätöksen, niin alat toimia. Informaatiota on nykyään vaikka kuinka jo pelkästään internetissä (kannattaa lueskella ja kysellä myös muiden maiden foorumeilla asioista, siellä on paljon vinkkejä jokalähtöön).
      On eri asia asioida Filippiinien virastoissa kuin Suomen virastoissa. Asioita hoidetaan erilailla ja siihen pitää varautua ja asia hyväksyä. Persaukisena (turistina) jos ei ole luotettavia "suhteita" paikanpäällä, on riski joutua jopa vaikeuksiin. Usein kyllä asiat jotenkin sitten hoituvat.
      Miten omia asioitani hoisin silloin alussa ja kuinka niitä hoidan nykyään on oman teamini tieto/taitoa, kuitenkin niin, että viralliset perusasiat on oikein ja lakikirjaimen mukaan hoidettu.
      Jos/kun MUUTAT filippiineille opit joka päivä uutta maan tavoista ja elämästä.
      Niin kuin tuolla edellä mainitsin, mielikuvin ja kavereita kuunnellen ei tätä asiaa voi elää eikä selittää. Toteutuksen kautta viisastuu.

      Jos muutat USA:aan on sielläkin omanlaiset asiat edessä. Ja myös riippuu siitä kuka tulee ja mistä ja millä aikeilla ja millä tavalla. On kokemusta.

      Yksi mahdollisuus on myös oleskella max. 21 vrk Filippiineillä matkavakuutus taskussa.
      Itse olen naimisissa filippiinittären kanssa ja meillä on lapsi ja me oleskelemme niin pitkiä aikoja Filippiineillä kuin haluamme.
      Meillä on asunto/uima-altaineen farmi hyviä ystäviä jotka ovat hoitaneet paljon asoitamme ja joilla on paljon suhteita sopiviin paikkoihin.
      Vuoden kulttua alamme toteuttamaan uusia suurempia asioita.

      Eli, millä mielellä ja aikein on matkassa, siihen keskittyy ja varmasti asiat hoituvat niin virastoissa kuin myös muutenkin.
      Saattaa toisinaan olla joku kivi matkassa, mutta missäs niitä kiviä ei olisi.
      Kannattaa myös tutkia ja kysellä mitä mahdollisuuksia ja mitä on tarjolla toisessa päässä.
      Filippiineille muuttaa ihmisiä, perheitä, monista maista ja mitä minä olen tavannut, lähes kaikki ovat olleet todella mielissään paikasta.
      Jotkut eivät pidä tästä Kaakkois-Aasian maasta, jotkut taas pitävät kovastikin.
      Jotkut eivät pidä Helsingistä ja eivät koskaan halua muuttaa pois maaseudulta. Jotkut taas pitävät kaupunkielämästä ja kuolevat ikävään maaseudulla.
      Jotkut haluaisivat vaikka muuttaa pois Suomesta, mutta eivät tee sitä, pelkona KELA-kortin takaisinsaaminen ja pyrkivät sovittamaan elämänsä niin, että ovat 1/2 vuotta ulkomailla ja 1/2 vuotta sitten Suomessa.
      On niitä, jotka eivät näin ajattele ja toteuttavat omia unelmiaan itselleen sopivin tavoin ja mahdollisuuksin.

      Filippiinit voi olla se elämän hienoin juttu. Sitä ei tiedä muutoin kuin toteutuksen kautta. Resident status.

    • kiitoksia kommenteistanne sininen meri ja perässä tullaan...Mä en pysty mitään luxusta osteleman elämäni aikana , mutta olen onnellinen pienistäkin asioista... en olisi suomessa pystynyt ostamaan mitään pienellä eläkkeelläni, joten tämä tuntuu nyt hyvältä ratkaisulta, täällä saa kuitenkin paljon elämään luxusta penelläkin eläkkeellä. kaikki tuntuu olevan lähes ilmasta suomen hintoihin verrattuna. Joudun nyt kylläkin ostamaan kaikki alusta alkaen uuteen asuntoomme, tuolla kihlatulla kun ei tähän tullessa juuri mitään ollut, mutta pikku hiljaa tämä asunto saa uuden ilmeen, kuhan saadaan ostettua, liesistä ja jääkaapeista lähtien kaikki tähän kotiimme.. mutta, olen onnellinen nyt, minulla ihana, kaunis, auttavainen ja ymmärtävä vaimokandinaatti. Vielä kun saataisiin nuo avioliittopaperit suomesta, niin olisin pikapuoliin naimisissa , taas. heh. Jos vertaa suomalaista naista ja pinayta niin ei voi puhua samana päivänä, on toi kulttuuri-ero niin suuri, sorry vaan suomen naiset... en ole hetkeäkään katunut päätöstäni muuttaa tänne, en voi kuin suositella kaikille. Miksi suomalaiset muuttaa thaimaaseen kun lähellä olis parempaa ja halvempaa tarjolla. ? onhan kolikolla kääntöpuolensakin mutta kun laittaa asiat puntariin, niin olen tullut siihen tulokseen että tänne jäädään. piste.
      sininen meri, sulla asiat paremmassa jamassa noin taloudellisesti, mutta mun onni ei riipu rahasta, olen onnellinen ja tyytyväinen tähän nykyiseenkin kotiimme, ennen asuin suomessa pienessä yksiössä, nyt sentään kolme makkariakin...heh haluaisin kyllä muuttaa joskus tulevaisuudessa lähemmäs merta ja käydä uimassa päivittäin, mutta se joskus sitten tulevaisuudessa, aika näyttää. Kaikkea hyvää teille lukijat, ja tervetuloa vaatimattomaan majaamme jos täällä päin liikutte, paikkana lapu-lapu city, cebu... voi myös kirjoitella jos kiinnostaa ja kysyttävää, tuleva vaimoni ehkä tietää vastauksen kysymyksiinne ja nettihän on myös oiva paikka, paitsi filippiineistä tietoa esim. paljon vähemmän kuin esim thaimaasta. hyvät vaput sinne suomeen!!

      sähköposti osoite on [email protected] sinne voipi kirjoitella mietteitänsä. tai sitten tähän ketjuun, tiedon siitä saan s-postiini kyllä, hymyillään kun tavataan!!

      • Jikki

        Ihmiset ovat vähästäkin onnellisia. Olis kiva tietää, nyt kun kolme vuotta on kulunut, vieläkö onni kukoistaa? Me kun emme koskaan tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan.


      • Pinoy1
        Jikki kirjoitti:

        Ihmiset ovat vähästäkin onnellisia. Olis kiva tietää, nyt kun kolme vuotta on kulunut, vieläkö onni kukoistaa? Me kun emme koskaan tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

        En tiedä hänestä, me olemme olleet naimisissa 8 vuotta, ja olemme edelleenkin. Vaimoni puhuu Suomea ja on opiskellut ja työllistynyt Suomessa. Elämä hymyilee ja lapset kasvaa kiitos kysymästä.


    • sininenmeri

      stimorol100, olet tehnyt mielestäni "luxus"-siirron. Pienellä eläkkeellä Suomessa on aika karmeaa elämä, kun vertaa mitä mahdollisuuksia se antaa Filippiineillä. Voit varmasti alkaa jotain pikku kiinnostavaa harrastamaan ja vaikka pikku businneksen, sellaisen perhejutun, aloitat vaimosi kanssa yhdessä. On varmasti iki onnellinen kun aloitatte jotain tekemään. Siellä on paljolle mahdollista. Kannattaa käyttää euron voimaa hyväksi. Pidä juttu kontrollissasi.
      Kasvatatte vaikka rypäleitä ja myytte. Aasiassa kyhäävät hyviä viinejäkin, vähemmän olen törmännyt asiaan Filippiineillä. Jotain tekemistä on pikkurahallakin hyvä alkaa tekemään, pitää mielen virkeänä. Ja kun on kiva vaimo niin varmasti alkaa tapahtumaan.
      Vuoden/parin päästä katselet jo silmät pyöreänä omaa menestystarinaasi.
      Tuskin ikävä Suomeen tulee, puhumattakaan että palaisit tänne köyhyysloukkuun. Suomessa alkaa ahdistaa kun pyörii sossuluukulla elämä köyhyysrajalla tai alle.
      Nauti elämästäsi nyt kun voit. Filippiineillä se on mahdollista.
      Jos pyörähdämme joskus Cebussa, voin vaikka tulla morjestaan. Ei olla siellä Visayan alueella kyläilty.

      Voi hyvin stimorol100

      • Jikki

        Eipä ole tullut yhtään ns.menestystarinaa Filippiineiltä, joten luultavasti kovin hyvin ei ole asiat menneet siellä.
        Olkaa varovaisia Te Filippiineistä haaveilevat, lopputulos voi olla karmea ja jos oikein huonosti käy se vaikuttaa koko loppuelämäänne.
        Ennemmin pessimistinen asenne, kuin optimistinen,mutta jokainen ottaa vastuun itsestään.


      • Pinoy1
        Jikki kirjoitti:

        Eipä ole tullut yhtään ns.menestystarinaa Filippiineiltä, joten luultavasti kovin hyvin ei ole asiat menneet siellä.
        Olkaa varovaisia Te Filippiineistä haaveilevat, lopputulos voi olla karmea ja jos oikein huonosti käy se vaikuttaa koko loppuelämäänne.
        Ennemmin pessimistinen asenne, kuin optimistinen,mutta jokainen ottaa vastuun itsestään.

        No mitäs menestystarinoita olet odottanut, tuskin nyt Suomen iltasanomat kirkuen kirjoita, jos joku Suomalainen asuu Filippiineillä vaimonsa kanssa ja omistaa siellä vaikka sukellus firman?

        Pessimismi se varmasti onkin kantanut sinua nykyiseen menestystarinaasi :D

        Itse tunnen noin 200 Suomi - Filippiinit liittoa ja face, vaimoni kontaktien kautta päivitystä saa vähän muistakin, takuuvarmasti tiedän 3 liittoa päättyneen eroon, se on aika vähän 200:sta, eikö sinustakin?

        Voisin myös kertoa koko joukon surullisia tarinoita miehistä, jotka ovat kokeneet avioeron Suomalaisen naisen kanssa, niiden tarinoiden jälkeen sinunkin kaltainen raavas kaveri kirauttaa muutaman kyynelparin silmäkulmaan.


      • Jikki
        Pinoy1 kirjoitti:

        No mitäs menestystarinoita olet odottanut, tuskin nyt Suomen iltasanomat kirkuen kirjoita, jos joku Suomalainen asuu Filippiineillä vaimonsa kanssa ja omistaa siellä vaikka sukellus firman?

        Pessimismi se varmasti onkin kantanut sinua nykyiseen menestystarinaasi :D

        Itse tunnen noin 200 Suomi - Filippiinit liittoa ja face, vaimoni kontaktien kautta päivitystä saa vähän muistakin, takuuvarmasti tiedän 3 liittoa päättyneen eroon, se on aika vähän 200:sta, eikö sinustakin?

        Voisin myös kertoa koko joukon surullisia tarinoita miehistä, jotka ovat kokeneet avioeron Suomalaisen naisen kanssa, niiden tarinoiden jälkeen sinunkin kaltainen raavas kaveri kirauttaa muutaman kyynelparin silmäkulmaan.

        Minä olen ollut Suomalaisen naisen kanssa aviossa ja eronnut ja nyt muutaman vuoden Filippiiniläisen naisen kanssa aviossa ja meillä yksi lapsi.
        Tarkoitus oli härnätä näitä, jotka tässä edellä kolme vuotta sitten kirjoittelivat niin reteesti.
        Onhan minulla tuota elämänkokemusta ihan tarpeeksi Pinoy1, joten en pienistä hätkähdä. Elämä koulii, kuten sanotaan.
        Filippiineillä en paljon muualla ole ollut kuin Cebussa useastikkin.


      • Pinoy1
        Jikki kirjoitti:

        Minä olen ollut Suomalaisen naisen kanssa aviossa ja eronnut ja nyt muutaman vuoden Filippiiniläisen naisen kanssa aviossa ja meillä yksi lapsi.
        Tarkoitus oli härnätä näitä, jotka tässä edellä kolme vuotta sitten kirjoittelivat niin reteesti.
        Onhan minulla tuota elämänkokemusta ihan tarpeeksi Pinoy1, joten en pienistä hätkähdä. Elämä koulii, kuten sanotaan.
        Filippiineillä en paljon muualla ole ollut kuin Cebussa useastikkin.

        Kiva kuulla, hyviä jatkoja teille myös.


    • Ch GT

      Kyselisin sitä , kun oon tossa jossai vaiheessa perheen kaa menos taas Sinne filippiineille tapaamaan tuttavia , Niin että Mites siellä Pystyis Hoitaa Moottoripyörän vuokraus ? Että Mitä kaikkea tulee ottaa huomioon vuokratessa ja että missä pystyy vuokrata ja näin .

    • jps58jk

      Laittaisitko tiedoksi uuden email osoitteen, tämä ei näytä toimivan ... toisinsanoen, tulossa ollaan !!!

    • jps58jk

      Petrille tiedoksi!

      Laittaisitko tiedoksi uuden email osoitteen, tämä ei näytä toimivan ... toisinsanoen, tulossa ollaan !!!

    • Mölö-ö

      Asiahan ei minulle kuulu mutta huomasitko ketjun aloitusvuoden.

    • LasseSaarela77

      moro kaikille mulla ois suunitelmissa mennä naimisiin paikallisen tytön kanssa mutta oon enemmän käyny thaikussa vaan kerran vuosia sitten cebussa joten kun oon eläkkeellä mistä kannattaa alkaa viisumia ja oleskelu lupaa kyseleen ?

    • Hei sua kaipaankin just! Laitan yv.sähköpostiin

    • Anonyymi

      Itsekin lähdössä maalis-huhtikuun välissä leyte dulag osoite ja naimisiin tarkoitus niin mitä tarvitsen täältä suomesta mukaan vai tarviiko mitään,kiitos kaikille vastanneille.

    • Anonyymi

      Ja ajatus on että muutan sinne pysyvästi.

    • Anonyymi

      Olisi myös kiinnostus lähteä noin kk päästä Davaon lähettyville, en ole rokotettu enkä ota rokotteita.

    • Anonyymi

      Kysyisin millä.rahalla.pärjää.vuoden.siellä.ei.mitään.lyxkys.asumista.vain.ihan.tavallinen.katt.päälla.asia.ois.noun.1000.euroa.käytevissä.jokay.kuukaus.kiitos.jos.vOutlook.vastaa

      • Anonyymi

        Kyllä 1000€/kk pitäisi pärjätä sielläkin, eihä Suomessa ole toimeentulotuki kun alle 600€/kk ja sillä pitää pärjätä täällä.

        Eläkeläisiltä filpparit vaativat 800€/kk tulot, taikuissa se on huomattavasti korkeampi.

        Tuollaista he myös suositelevat, et pääsevät hieman rahastamaan.

        "30.5.2022 alkaen määräys, että kaikilla matkailijoilla täytyy olla vähintään 35 000 dollarin arvoinen matkavakuutus, on muuttuunut vahvaksi suositukseksi. (Viisas ottaa matkavakuutuksen.)
        Passin pitää olla maahan saapuessa voimassa 6 kuukautta.
        Täytyy olla myös lentolippu pois maasta (joko takaisin Suomeen tai jonnekin muualle) viisumin pituuden mukaan."

        Tuolta oikea infoa: https://www.filippiinit-seura.fi/suomesta-filippiineille-2/


    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      104
      1666
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      80
      1295
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1200
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      142
      1158
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      3
      1146
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1055
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      21
      1041
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      962
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      957
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      834
    Aihe