Turvalukon avain

Asukas xy

Onko pakko antaa turvalukon avain huoltoyhtiölle, että tarvittaessa pääsisivät asuntoon? Sanooko laki jotain?

10

2611

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • __==..

      Kyllähän asuntoosi on tavalla tai toisella lain mukaan päästävä, joten jos kieltäydyt oikeuksiisi vedoten antamasta avainta, niin tulipalon, vesivahingon yms:n taloyhtiötä vahingoittavan onnettomuuden sattuessa viimeistään poliisilla on lupa repiä ovesi irti. Vahingon ovesta korvaat sitten sinä tai perikuntasi tai vakuutusyhtiösi, koska tässä tapauksessa turvalukko katsotaan tahalliseksi haitaksi yleisen turvallisuuden nimissä.

      Et ole ainoa, joka turvalukon avainta panttaa ja koska sinulla on siihen oikeus, niin varaudu kuitenkin taloyhtiössä tapahtuvien tarkastuksien aikana virka-ajalla olemaan käytettävissä ja avaamassa oveasi. Moni kokee senkin todella kiusalliseksi, mutta siinä asiassa ei laki sinua valitettavasti enää puolla. Etenkin lomiesi aikaan on sitten keksittävä joku reilu kaveri, joka viitsii raahautua odottelemaan sattuisiko taloyhtiöön liittyvä tarkastus olemaan tänään tai huomenna tai ehkä ylihuomenna.

      • Reimushka

        Turvalukon avainta ei tietääkseni tarvitse antaa huoltoyhtiölle riittää kun ilmoitat mistä varaavain on saatavilla!


    • Asukas xy

      Asia harvainaisen selvä! Halusinkin vaan kysyä asiasta, koska olen juuri hommannut uuden turvalukon ja teettänyt myös huoltoyhtiölle avaimen -tosin pitkän harkinnan tuloksena.Eräässä asumassani talossa talonmies osoittautui varastetun tavaran kätkijäksi, tosin ei omasta taloyhtiöstä oltu varastettu mitään.

    • neptus1

      Taloyhtiössä tehtävät tarkastukset tulee ilmoittaa riittävän aikaisin. Loma-aikana vieläkin aikaisemmin ja yleensä silloin ei tarkastuksia edes ryhdytä suorittamaan.
      Älä sen takia ainakaan turvalukon avainta anna.

      Huoneistoon pääsy on aina sopimuskohtainen asia.

    • ITS....

      Huoneistoon pääsy taloyhtiössä ei todellakaan ole sopimusasia, vaan laki lähtee siitä että osakas on velvollinen huolehtimaan että huoneistoon päästään huoltotoimenpiteitä suorittamaan. Mikäli kysymys ei ole kiireellisestä asiasta niin siitä ilmoitetaan etukäteen, muuten mennään avaimilla tai "yleisavaimella" osakkaan kustannuksella.

      Näitä p..kantärkeitä ihmisiä joille ei periaatteessa voi sopia ehdotettu käyntiaika, vaikka ollaan kaiket päivät kotona riittää joka taloon. Laskun maksaa kaikki osakkaat hinnoissa.

      • määtaastääl

        Olis siinä naurussa pitelemistä, kun kyseisessä asunnossa tulisi putkivahinko,
        tahi ylemmässä asunnossa ja asukasta ei saisi kiinni.
        Siinä kun sitä aikaa tuhraantuisi, kun ihmeteltäisiin, että milläköhän tuonne pääsee, kun ovi turvalukossa ja soitetaan päivystävä lukkoseppä paikalle (väh. 200 €/h, laskuttaa väh. 2h) ja kun sitä aikaa tuhraantunut, niin vahingot sen kun kasvaa, kuin myös vakuutusyhtiön maksut, kuin myös yhtiövelka, kuin myös vuokrankorotukset, kuin myös....

        Kohta te reppanat ette edes uskalla mennä ovesta ulos, kun pelkäätte, että taivas putoaa niskaan, huh huh.

        Joka ammattikunnassa on epärehellisiä ihmisiä, aivan varmasti. Onhan noita terveydenhuoltopuolellakin myrkkysurmaajia, vaimitänenyoli ?

        Itse olen huoltomies, rehellinen sellainen ja tunnen ammattini kautta huoltomiehet, putkimiehet ja sähkömiehet mukaanlukien monta kymmentä eri henkilöä, eikä heistä kukaan ole epärehellinen, eli se kuuluisa pisara valtameressä....

        Kuka sitä avainta käskee antaa, sen kun pidätte itsellänne, mutta eipähän pidä tulla jälkikäteen parkumaan laskun suuruutta...


    • Asukas xy

      Olen antanut turvalukon avaimen huoltoyhtiölle ja tarkoitus olikin kysellä laillisia seuraamuksia avaimen antamattomuudesta, ei syytellä tai epäillä ketään.
      Olen ostanut asunnon hiljattain ja turvalukon avainkorttia ei löytynyt, joten jouduin sarjoittamaan ja teettämään uudet avaimet (laskua n 200€). Olin ollut siinä uskossa, että huoltoyhtiö pääsee asuntooni, mutta naapuriasunnossa sattuneen vikahälytyksen vuoksi pyysin huoltoyhtiötä tarkistamaan tilanteen -eivät päässeet!

      • kohta lähden

        Mulle kävi samoin: en tiennyt että turvalukosta ei yleisavaimella pääse. Yrittivät nyt sitten pika-aikataululla käydä huoneistossani, toki annoin luvan vaikka itselläni oli jo aikaa sitten suunniteltu meno. Eivät päässeet ja sainkin sitten muiden osakkaiden vittuilut päälle: lähdetään reissuun kesken huoltotyön. Tosin kyse ei ollut kiireellisestä remontista: oli ollut kesken jo kuukauden ne työt ja tehty "silloin kun musta tuntuu" -periaatteella ja tietysti omana työnä pj. hääräsi viikonloppuna. Mutta tämä on muutenkin sairaansorttinen yhtiö, jossa ei tieto kulje ja ja on kahden kerroksen väkeä ja itse keksittyjä sääntöjä.


    • Luottamusmennyt

      En anna koska asuntoyhtiössä missä asun huoltomiehet on osoittautuneet epärehelliseksi. Käyvät asunnoissa huvikseen nuuskimassa.

      Yksi kerta olin kotona päivällä vaikka yleensä en ole. Katselin televisiota kun ovikello soi. En kerennyt kuin nousta sohvalta kun huoltomies avasi oven ja käveli sisään. Hämmästys oli molemminpuoleinen ja kaveri ei saanut oikein ensin mitään sanottua. En jäänyt odottelemaan vaan niskaotteella heitin ulos. Ei tullut takaisin.

      Ostin valvontakameran vastaavien tapauksien johdosta kun en ole kotona. Niitä saa nykyään halvalla ihan kelvollisia vaikka verkkokauppa, comista jotka lähettää kuvan puhelimeen ja sähköpostiin, vihjeenä vain. Pari huoltomiestä kerran sinne tulikin ja seurasin töissä miten tonkivat paikkoja. Soitin isännöitsijälle ja kysyin että mitäs nämä teidän heput asunnossani teki kun olin töissä. Vastauksena tuli jotain ympäripyöreätä että tarkistivat että kaikki on kunnossa.

      • kaalinpää

        Höpönpöpön, keksi parempi provo!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      285
      3147
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      79
      1575
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1301
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1215
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1129
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1107
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe