nilkan murtuman - kipsin poiston jälkeen..

ontuja

Mursin nilkkani (hyväasentoinen murtuma) maaliskuun lopussa. Kipsi on ollut nyt pois noin 3 viikkoa. Kävellä kyllä pystyy mutta kivut on kovat jos sitä vähähnkin rasittaa ja turvotusta tulee heti. Epäilyttää koko jalka..Onko tälläinen tavallista ja koska teillä on paikat parantunut
murtuman jälkeen urheilukuntoon??

Onko kokemuksia/ehdotuksia mitä tehdä????

92

69732

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nilkka

      muutama viikko on aika vähän aikaa murtumasta, minulle neuvottiin pitämään kohoasennossa ja jääpussi kanssa hyvä, ihan perusjuttuja, ja mobilatit ym. auttaa turvotukseen.
      itelle on jäänyt jotain ihme särkyä murtumakohtiin, oli myös titaania, ja niiden poiston jälkeen on säiden vaikutus murtuma-alueeseen on vähentynyt.

      • Vesimies

        minäkin ihmetellyt. Minulta kipsi ollut poissa jo kolme viikkoa turvotusta, kipua ja rasituksen jäleen melkein sietämätön kipu.

        Se kuuluu kait asiaan.

        Kesän odotusta ja pitää sitten kait maata vain uimarannalla.


      • Jep
        Vesimies kirjoitti:

        minäkin ihmetellyt. Minulta kipsi ollut poissa jo kolme viikkoa turvotusta, kipua ja rasituksen jäleen melkein sietämätön kipu.

        Se kuuluu kait asiaan.

        Kesän odotusta ja pitää sitten kait maata vain uimarannalla.

        Itelläni kipsin poiston jälkeen ei tullut kipua kuin rasituksessa, mutta viikon päästä yritin jopa juosta vähän ja mitään turvotuksia ei ilmennyt. Kyseessä oli kasvulinjan murtuma, ainut mikä siitä jäi on naksuva nilkka.


      • big_foot
        Jep kirjoitti:

        Itelläni kipsin poiston jälkeen ei tullut kipua kuin rasituksessa, mutta viikon päästä yritin jopa juosta vähän ja mitään turvotuksia ei ilmennyt. Kyseessä oli kasvulinjan murtuma, ainut mikä siitä jäi on naksuva nilkka.

        minulta poistettiin kipsi myös n. 3 vkoa sitten (telaluun murtuma nilkassa). Liikkuminen/kävely eivät koske enää, mutta nilkka turpoaa vielä aika lailla rasituksesta ja kantapään sivuihin on muodostunut uusia mustelmia/iho on näillä kohdin tummempi. Soitin sairaalaan ja neuvottiin pitämään ideaalisidettä&käyttämään esim. hirudoid fortea,lisäksi mainittiin, että turvotusta voi esiintyä vielä parin vkon ajan :-( Joten ei kai tässä auta kuin pitkä pinna...


      • jebb
        big_foot kirjoitti:

        minulta poistettiin kipsi myös n. 3 vkoa sitten (telaluun murtuma nilkassa). Liikkuminen/kävely eivät koske enää, mutta nilkka turpoaa vielä aika lailla rasituksesta ja kantapään sivuihin on muodostunut uusia mustelmia/iho on näillä kohdin tummempi. Soitin sairaalaan ja neuvottiin pitämään ideaalisidettä&käyttämään esim. hirudoid fortea,lisäksi mainittiin, että turvotusta voi esiintyä vielä parin vkon ajan :-( Joten ei kai tässä auta kuin pitkä pinna...

        Mulla meni nilkka vähän aikaa sitten, venähti kyllä vaan ja pystyy liikkumaan täydellisesti, mutta aina joskus se turpoaa uudelleen. On jo aika pitkä aika kun sattu ja aina vaa turpoaa. Onko normaalia??


      • Anonyymi

        Oho. Titaanilevy poistettiin? Yleensä ne jätetään aina paikalleen. Itselläni ollut 16v levy ja ruuveja nilkka täynnä.


    • Samboy

      Ihmetten vaan miten sait kipsin pois noin nopeasti? Mulle sanoivat että pitää pitää kipsiä 6 viikkoa. Mursin nilkkani Alpeilla lautaillessa, lauta kääntyi hissistä poistuessa 180 astetta ja koska lumilaudassa ei ole mitään turvamekanismia kengän irroittamiseksi, niin siinä se luu sitten otti ja murtui. Ärsyttää...
      Asun Pariisissa ja en osaa kuin vähän ranskaan ja lääkärissä käynti on aika hankalaa enkä oikein tiedä miten mun hoito etenee. Nyt mulla on kolmas kipsi jo menossa, ollut yhteensä 2 viikkoa ja 2 päivää. En tiedä milloin mun pitäisi ruveta varaamaan painoa kipsi-jalalle, vai pitääkö ollenkaan. Ja voiko heti kipsin poiston jälkeen yrittää kävellä ja liikkua vai miten pitää menetellä? Ja pitäisikö liikkua mahdollisimman paljon vai vähän? Pitääkö kipsinpitoaikana tehdä jotain jumppaa jalalla jotta ei lihakset surkasti tms.?
      Kiitos vinkeistä!!

      • Veeti

        Hei,
        itse mursin nilkkani helmikuussa.Nilkka on leikattu ja sinne on lisätty levy ja nauloja. Ensimmäinen kipsi oli kolme viikkoa, ns. paksukipsi. Sitten vaihdettiin kevyempään lasikuituiseen, joka oli 6 viikkoa. Varauslupa oli viimeiset kaksi viikkoa eli ns. puolipainovaraus. Pystyin loppupäivinä kävelemään kipsin kanssa jo yhdellä kepillä. Viime viikolla sain kipsin pois ja kävelen taas kahden kepin kanssa. Jalkaa saa varata seuraavat kaksi viikkoa vain puolet jalan painosta. Kävely ei ole parantunut yhtään viikon aikana, lisäksi jalka on turvoksissa ja toiselta puolelta nilkkaa puuttuu kokonaan tunto. Ensi viikolla taas kuvataan. Taitaa olla pitkä paraneminen ellei ihmettä tapahdu. Olen joutunut käymään sairaalassa n. kahden viikon välein ja tavannut monia murtumapotilaita. Jotkut ovat kävelleet varsin hyvin heti kipsin poiston jälkeen. Ilmeisesti murtumat hyvin erilaisia vaurioiltaan, joku hoitavista lääkäreistä mainitsi että paraneminen riippuu paljon siitä, miten kudokset ovat vaurioituneet eli nehän eivät näy missään kuvassa. Kipsin aikana sain fysioterapeutilta ohjeet jalan liikuttamiseen. Liikkeitä piti tehdä useita kymmenen sarjoja päivässä. Kaikista ohjeista huolimatta sääri oli puolet ohuempi kuin toinen jalka kipsin poiston jälkeen. Kipsin poiston jälkeen sain myös kävelyohjeet, koska kävely opetellaan ihan eri tavalla kuin kipsin kanssa tuli käveltyä. Ns. kanta-askellus kun oli lähes unohtunut kahdeksan viikon aikana.


      • anniina 56
        Veeti kirjoitti:

        Hei,
        itse mursin nilkkani helmikuussa.Nilkka on leikattu ja sinne on lisätty levy ja nauloja. Ensimmäinen kipsi oli kolme viikkoa, ns. paksukipsi. Sitten vaihdettiin kevyempään lasikuituiseen, joka oli 6 viikkoa. Varauslupa oli viimeiset kaksi viikkoa eli ns. puolipainovaraus. Pystyin loppupäivinä kävelemään kipsin kanssa jo yhdellä kepillä. Viime viikolla sain kipsin pois ja kävelen taas kahden kepin kanssa. Jalkaa saa varata seuraavat kaksi viikkoa vain puolet jalan painosta. Kävely ei ole parantunut yhtään viikon aikana, lisäksi jalka on turvoksissa ja toiselta puolelta nilkkaa puuttuu kokonaan tunto. Ensi viikolla taas kuvataan. Taitaa olla pitkä paraneminen ellei ihmettä tapahdu. Olen joutunut käymään sairaalassa n. kahden viikon välein ja tavannut monia murtumapotilaita. Jotkut ovat kävelleet varsin hyvin heti kipsin poiston jälkeen. Ilmeisesti murtumat hyvin erilaisia vaurioiltaan, joku hoitavista lääkäreistä mainitsi että paraneminen riippuu paljon siitä, miten kudokset ovat vaurioituneet eli nehän eivät näy missään kuvassa. Kipsin aikana sain fysioterapeutilta ohjeet jalan liikuttamiseen. Liikkeitä piti tehdä useita kymmenen sarjoja päivässä. Kaikista ohjeista huolimatta sääri oli puolet ohuempi kuin toinen jalka kipsin poiston jälkeen. Kipsin poiston jälkeen sain myös kävelyohjeet, koska kävely opetellaan ihan eri tavalla kuin kipsin kanssa tuli käveltyä. Ns. kanta-askellus kun oli lähes unohtunut kahdeksan viikon aikana.

        minultta murtui nilkka ja kalvo repesi joulukuussa ei leikattu,vain kipsissä vajaa 4 viikkoa. en pysty kunnolla vieläkään kävelemään nilkka on jäykkä. olen sairaslomalla.


      • Samppis
        Veeti kirjoitti:

        Hei,
        itse mursin nilkkani helmikuussa.Nilkka on leikattu ja sinne on lisätty levy ja nauloja. Ensimmäinen kipsi oli kolme viikkoa, ns. paksukipsi. Sitten vaihdettiin kevyempään lasikuituiseen, joka oli 6 viikkoa. Varauslupa oli viimeiset kaksi viikkoa eli ns. puolipainovaraus. Pystyin loppupäivinä kävelemään kipsin kanssa jo yhdellä kepillä. Viime viikolla sain kipsin pois ja kävelen taas kahden kepin kanssa. Jalkaa saa varata seuraavat kaksi viikkoa vain puolet jalan painosta. Kävely ei ole parantunut yhtään viikon aikana, lisäksi jalka on turvoksissa ja toiselta puolelta nilkkaa puuttuu kokonaan tunto. Ensi viikolla taas kuvataan. Taitaa olla pitkä paraneminen ellei ihmettä tapahdu. Olen joutunut käymään sairaalassa n. kahden viikon välein ja tavannut monia murtumapotilaita. Jotkut ovat kävelleet varsin hyvin heti kipsin poiston jälkeen. Ilmeisesti murtumat hyvin erilaisia vaurioiltaan, joku hoitavista lääkäreistä mainitsi että paraneminen riippuu paljon siitä, miten kudokset ovat vaurioituneet eli nehän eivät näy missään kuvassa. Kipsin aikana sain fysioterapeutilta ohjeet jalan liikuttamiseen. Liikkeitä piti tehdä useita kymmenen sarjoja päivässä. Kaikista ohjeista huolimatta sääri oli puolet ohuempi kuin toinen jalka kipsin poiston jälkeen. Kipsin poiston jälkeen sain myös kävelyohjeet, koska kävely opetellaan ihan eri tavalla kuin kipsin kanssa tuli käveltyä. Ns. kanta-askellus kun oli lähes unohtunut kahdeksan viikon aikana.

        Moi,
        Mites nilkan kanssa menee, onko tullut ihmeparantumista? Itse mursin nilkkani maaliskuun lopussa. Ei tehty leikkauksia, pidin vaan kipsiä 6 viikkoa ja nyt yritän opetella kävelemään, mutta päkijöille nousu on hankalaa, joten kävely ei ole sujuvaa tästä syystä. Myös nilkka on kokoajan turvoksissa, työpäivän jälkeen todella paljon enkä tiedä onko se hyvä asia. Fysioterapeutti käski käyttämään jalkaa normaalisti ja yrittää kävellä oikein, mutta ei se ihan niin helposti käy. No, kuitenkin olen voiton puolella jo, luulisin, toivottavasti fysioterapiasta on hyötyä, en ole vielä käynyt kuin 2 kertaa, 10 kertaa luki lähetteessä... Hyvää kevään jatkoa!


      • Timvo
        Samppis kirjoitti:

        Moi,
        Mites nilkan kanssa menee, onko tullut ihmeparantumista? Itse mursin nilkkani maaliskuun lopussa. Ei tehty leikkauksia, pidin vaan kipsiä 6 viikkoa ja nyt yritän opetella kävelemään, mutta päkijöille nousu on hankalaa, joten kävely ei ole sujuvaa tästä syystä. Myös nilkka on kokoajan turvoksissa, työpäivän jälkeen todella paljon enkä tiedä onko se hyvä asia. Fysioterapeutti käski käyttämään jalkaa normaalisti ja yrittää kävellä oikein, mutta ei se ihan niin helposti käy. No, kuitenkin olen voiton puolella jo, luulisin, toivottavasti fysioterapiasta on hyötyä, en ole vielä käynyt kuin 2 kertaa, 10 kertaa luki lähetteessä... Hyvää kevään jatkoa!

        Mielenkiinnolla ja pienellä kauhulla olen lukenut nilkkamurtumavaivaisten kertomuksia. Ihmiset puhuu pitkistä parantumisjaksoista, kovista kivuista ja kävelyvaikeuksista.

        Itselläni nilkka meni sijoiltaan ja murtui sählypelissä 4 viikkoa sitten. Sain viikko sitten kipsin jolla voin varata, asettaa painoa kipsijalalle. Lääkärit antoivat luvan varata puolet painosta ensimmäiset 2 viikkoa ja viimeisellä eli 6. viikolla koko painolla.
        Olen pyrkinyt kärsivällisyyteen, mutta nilkka ei juurikaan valita, ei särje ja tuntuu siltä kuin se vaan janoaisi painoa. Olen päivittäin lisännyt painoa pikkuhiljaa, kokeillut välillä vähän enemmän ja taas levännyt. Ajattelin että ylihuomenna kokeilen ilman keppejä. Hieman aiemmin eli 10 päivää ennen kipsin pois ottoa.
        Eli teenkö väärin? Onko tässä toiminnassa riskinsä? Onko omat tuntemukset tärkeimpiä ja niitä pitää myös kuunnella vai kuuliaisesti noudattaa pilkun tarkasti mitä lääkäri neuvoo?

        Olen kahden vaiheilla, sillä en halua kuitenkaan vaurioittaa nilkkaani uudestaan, niin että tästä helvetistä tulisi vielä pidempi. Mutta haluan aloittaa kuntoutuksen ja edetä kun nilkka tuntuu siihen pystyvän. Urheilija ystäväni sanoi että kivun rajoissa kannattaa nilkkaa rasittaa ainakin heti kun kipsi on poissa. Mutta miten kun on vielä kipsi jalassa?

        Eikö kipu kerro milloin lopettaa? Eikö ihminen itse osaa myös määritellä omat rajansa? Vai onko tässä vammaisena tullut niin kyvyttömäksi ettei osaa enää arvioida omia fyysisiä rajoja?

        t: Piinaavan pitkä odotus


      • Samppis
        Timvo kirjoitti:

        Mielenkiinnolla ja pienellä kauhulla olen lukenut nilkkamurtumavaivaisten kertomuksia. Ihmiset puhuu pitkistä parantumisjaksoista, kovista kivuista ja kävelyvaikeuksista.

        Itselläni nilkka meni sijoiltaan ja murtui sählypelissä 4 viikkoa sitten. Sain viikko sitten kipsin jolla voin varata, asettaa painoa kipsijalalle. Lääkärit antoivat luvan varata puolet painosta ensimmäiset 2 viikkoa ja viimeisellä eli 6. viikolla koko painolla.
        Olen pyrkinyt kärsivällisyyteen, mutta nilkka ei juurikaan valita, ei särje ja tuntuu siltä kuin se vaan janoaisi painoa. Olen päivittäin lisännyt painoa pikkuhiljaa, kokeillut välillä vähän enemmän ja taas levännyt. Ajattelin että ylihuomenna kokeilen ilman keppejä. Hieman aiemmin eli 10 päivää ennen kipsin pois ottoa.
        Eli teenkö väärin? Onko tässä toiminnassa riskinsä? Onko omat tuntemukset tärkeimpiä ja niitä pitää myös kuunnella vai kuuliaisesti noudattaa pilkun tarkasti mitä lääkäri neuvoo?

        Olen kahden vaiheilla, sillä en halua kuitenkaan vaurioittaa nilkkaani uudestaan, niin että tästä helvetistä tulisi vielä pidempi. Mutta haluan aloittaa kuntoutuksen ja edetä kun nilkka tuntuu siihen pystyvän. Urheilija ystäväni sanoi että kivun rajoissa kannattaa nilkkaa rasittaa ainakin heti kun kipsi on poissa. Mutta miten kun on vielä kipsi jalassa?

        Eikö kipu kerro milloin lopettaa? Eikö ihminen itse osaa myös määritellä omat rajansa? Vai onko tässä vammaisena tullut niin kyvyttömäksi ettei osaa enää arvioida omia fyysisiä rajoja?

        t: Piinaavan pitkä odotus

        Moi,
        Kyllä mun mielestä jalalle voi varata kivun rajoissa, tai se on yleinen mielipide jonka olen saanut juttelemalla ihmisten kanssa joilla on ollut samoja ongelmia. Itselläni murtui nilkka noin 3 kk sitten ja nyt on ollut 1,5 kk ilman kipsiä, mutta kävely on tosi tokkivää edelleen, siis en normaalia, en tiedä mistä se on kiinni. Lääkäri otti viime tiistaian röntgenit ja kuvassa näyttää ettei luu olekaan parantunut vaikka aikaisemmin jo sanottiin että se on ok, mutta en tiedä sitten kun oon käynyt väkivaltaisessa fysioterapiassa että onko se runnonut mun luun pilalle kun se sattui aika paljon se terapia, äijä hinkkasi mun luita ruuvimeisselillä jne... Aloin käyttää nilkkatukea uudelleen lääkärin vaatimuksesta, mutta en oikein ymmärrä missä mennään, pitää odotella spesialistin vastausta röngenkuviin jos sitten tietäisi jotain enemmän. No, pystyn ainakin vähän kävelemään jo jos jotain positiivista tästä pitää hakea, mutta totuus kai on että nilkkavammat on helvetin vaikeita ja pitkäikäisiä ja noin 50 % potilaista jää pysyviä ongelmia nilkkaan lopulta, että tämmöstä!!


      • sipru
        Veeti kirjoitti:

        Hei,
        itse mursin nilkkani helmikuussa.Nilkka on leikattu ja sinne on lisätty levy ja nauloja. Ensimmäinen kipsi oli kolme viikkoa, ns. paksukipsi. Sitten vaihdettiin kevyempään lasikuituiseen, joka oli 6 viikkoa. Varauslupa oli viimeiset kaksi viikkoa eli ns. puolipainovaraus. Pystyin loppupäivinä kävelemään kipsin kanssa jo yhdellä kepillä. Viime viikolla sain kipsin pois ja kävelen taas kahden kepin kanssa. Jalkaa saa varata seuraavat kaksi viikkoa vain puolet jalan painosta. Kävely ei ole parantunut yhtään viikon aikana, lisäksi jalka on turvoksissa ja toiselta puolelta nilkkaa puuttuu kokonaan tunto. Ensi viikolla taas kuvataan. Taitaa olla pitkä paraneminen ellei ihmettä tapahdu. Olen joutunut käymään sairaalassa n. kahden viikon välein ja tavannut monia murtumapotilaita. Jotkut ovat kävelleet varsin hyvin heti kipsin poiston jälkeen. Ilmeisesti murtumat hyvin erilaisia vaurioiltaan, joku hoitavista lääkäreistä mainitsi että paraneminen riippuu paljon siitä, miten kudokset ovat vaurioituneet eli nehän eivät näy missään kuvassa. Kipsin aikana sain fysioterapeutilta ohjeet jalan liikuttamiseen. Liikkeitä piti tehdä useita kymmenen sarjoja päivässä. Kaikista ohjeista huolimatta sääri oli puolet ohuempi kuin toinen jalka kipsin poiston jälkeen. Kipsin poiston jälkeen sain myös kävelyohjeet, koska kävely opetellaan ihan eri tavalla kuin kipsin kanssa tuli käveltyä. Ns. kanta-askellus kun oli lähes unohtunut kahdeksan viikon aikana.

        Hei, kerroit, että sinulla murtuneen jalan sääri puolet ohuempi kuin ennen. Onko se palautunut ennalleen? Entä lihasvoimat sääressä? Kiinnostaa, koska minultakin meni nilkka ja ollut nyt kipsissä 3 viikkoa. miten sitä kuntoutettiin, jos sellaista oli? Myös muut nilkanmurtumasta/säären ohenemasta kärsineet kertoisitteko vinkkejänne, kiitos!


      • -.-'
        sipru kirjoitti:

        Hei, kerroit, että sinulla murtuneen jalan sääri puolet ohuempi kuin ennen. Onko se palautunut ennalleen? Entä lihasvoimat sääressä? Kiinnostaa, koska minultakin meni nilkka ja ollut nyt kipsissä 3 viikkoa. miten sitä kuntoutettiin, jos sellaista oli? Myös muut nilkanmurtumasta/säären ohenemasta kärsineet kertoisitteko vinkkejänne, kiitos!

        minäkin kaipaisin nuorena ihmisenä kokemuksia tästä. nyt nilkka ollut kaksi viikkoa kipsissä leikkauksen jälkeen. palautuuko kuinka nopeasti ennalleen. kuulema nuorilla aika hyvin?


      • rotta_panghan
        -.-' kirjoitti:

        minäkin kaipaisin nuorena ihmisenä kokemuksia tästä. nyt nilkka ollut kaksi viikkoa kipsissä leikkauksen jälkeen. palautuuko kuinka nopeasti ennalleen. kuulema nuorilla aika hyvin?

        sama homma. mul paukahti nilkka pari päivää sitten, sanottiin että 2 ekaa viikkoa ei ollenkaan painoa, 2 seuraavaa puolet painosta ja 2 vikaa täys paino. ulompi sääriluu murtu.. ohjeista sai ainakin sen käsityksen että 6 viikon päästä homman pitäis olla ohi :P


      • Weber a murtumasta kärsivä
        sipru kirjoitti:

        Hei, kerroit, että sinulla murtuneen jalan sääri puolet ohuempi kuin ennen. Onko se palautunut ennalleen? Entä lihasvoimat sääressä? Kiinnostaa, koska minultakin meni nilkka ja ollut nyt kipsissä 3 viikkoa. miten sitä kuntoutettiin, jos sellaista oli? Myös muut nilkanmurtumasta/säären ohenemasta kärsineet kertoisitteko vinkkejänne, kiitos!

        Monilla näköjään ollut epätietoisuutta siittä koska saa varata murtuneella jalalla, minkälaista kuntoutusta.

        Ensinnäkin nilkan tai siis kehräsluun murtuma tyypit määräävät sen hoidon. Jaetaan weber a,b,c murtumiin.

        Noh a ja b murtumista tiedän sen verran että
        1)kipsauksen jälkeen 2vk EI SAA VARATA jalalle!!
        - miksikö? jotta luu saisi aluksi rauhassa luutua! Joten malttaakaa olla varaamatta, edistää paranemista!
        2)3 ja 4 viikko murtuneen raajan puolipaino varaus
        - murtunutta luuta pitää pikkuhiljaa alkaa rasittamaan jotta luutuminen edistyisi
        3)5vk täysipainovaraus keppien avulla...luuta rasitetaan entisestään
        4)VIIMEINEN VIIKKO eli 6vk normaali kävely ILMAN keppejä... jos ette kävele ilman keppejä kipsin poistoon, ei kipsiä oteta pois, näin olen oppinut "kipsi gurulta"!
        - luuta ei ole tarpeeksi kuormitettu pikkuhiljaa ja siksi jalka kipeä, kun yht äkkiä otetaankin kepit veks ja täysi paino varaus

        Noh sitten kipsausajan kuntoutukseen.
        1) KOHO ASENTO! Tätä ei voi koskaan sanoa liian useasti! Aina vain, kun katsotte tv.tä, syötte jne. ja myös nukkuessa esim peittoja tyynyjä jalan alle..
        2)Lihasten jännittäminen kipsin sisällä useita useita useita kertoja pv:ssä. Kuulosta hurjalta mutta 50-100 kertaa/tunnissa tulisi jännittää, rentouttaa lihaksia. Liikutelkaa varpaita AINA kun mahdollista, edistää verenkiertoa jalassa ja sitä mukana myös luun paranemisprosessia.
        3) Koko muu alaraaja liikkeelle jottei nivelet jäykistyisivät ja lihakset surkastuisivat niin paljon.
        4) Särkylääke! ;)

        HUOM! Jos kipsi painaa jostain, ottakaa yhteyttä paikkaa jossa jalka kipsattu. Joku ei ole osannut ilmeisesti tehdä oikeanlaista kipsiä!! ARGH! Ottakaa kuitenkin huomioon että, alussa turvotusta on nilkanseudulla!! Mutta tähänkin auttaa suuresti jumppaus ja KOHO ASENTO!! Kipsi tulee myös vaihtaa jos se on liian löysä!

        Näitä, kun noudatatte on jalan saaminen "normaaliin" käyttöön paljon nopeampaa ja kivuttomampaa! :)
        TSEMPPIÄ KAIKILLE!


      • aquarius_888
        Weber a murtumasta kärsivä kirjoitti:

        Monilla näköjään ollut epätietoisuutta siittä koska saa varata murtuneella jalalla, minkälaista kuntoutusta.

        Ensinnäkin nilkan tai siis kehräsluun murtuma tyypit määräävät sen hoidon. Jaetaan weber a,b,c murtumiin.

        Noh a ja b murtumista tiedän sen verran että
        1)kipsauksen jälkeen 2vk EI SAA VARATA jalalle!!
        - miksikö? jotta luu saisi aluksi rauhassa luutua! Joten malttaakaa olla varaamatta, edistää paranemista!
        2)3 ja 4 viikko murtuneen raajan puolipaino varaus
        - murtunutta luuta pitää pikkuhiljaa alkaa rasittamaan jotta luutuminen edistyisi
        3)5vk täysipainovaraus keppien avulla...luuta rasitetaan entisestään
        4)VIIMEINEN VIIKKO eli 6vk normaali kävely ILMAN keppejä... jos ette kävele ilman keppejä kipsin poistoon, ei kipsiä oteta pois, näin olen oppinut "kipsi gurulta"!
        - luuta ei ole tarpeeksi kuormitettu pikkuhiljaa ja siksi jalka kipeä, kun yht äkkiä otetaankin kepit veks ja täysi paino varaus

        Noh sitten kipsausajan kuntoutukseen.
        1) KOHO ASENTO! Tätä ei voi koskaan sanoa liian useasti! Aina vain, kun katsotte tv.tä, syötte jne. ja myös nukkuessa esim peittoja tyynyjä jalan alle..
        2)Lihasten jännittäminen kipsin sisällä useita useita useita kertoja pv:ssä. Kuulosta hurjalta mutta 50-100 kertaa/tunnissa tulisi jännittää, rentouttaa lihaksia. Liikutelkaa varpaita AINA kun mahdollista, edistää verenkiertoa jalassa ja sitä mukana myös luun paranemisprosessia.
        3) Koko muu alaraaja liikkeelle jottei nivelet jäykistyisivät ja lihakset surkastuisivat niin paljon.
        4) Särkylääke! ;)

        HUOM! Jos kipsi painaa jostain, ottakaa yhteyttä paikkaa jossa jalka kipsattu. Joku ei ole osannut ilmeisesti tehdä oikeanlaista kipsiä!! ARGH! Ottakaa kuitenkin huomioon että, alussa turvotusta on nilkanseudulla!! Mutta tähänkin auttaa suuresti jumppaus ja KOHO ASENTO!! Kipsi tulee myös vaihtaa jos se on liian löysä!

        Näitä, kun noudatatte on jalan saaminen "normaaliin" käyttöön paljon nopeampaa ja kivuttomampaa! :)
        TSEMPPIÄ KAIKILLE!

        joo mulla on tuo weber-c-murtuma. innolla odotan mitä tapahtuu kun kipsi parin viikon jälkeen otetaan pois. onko kellään kokemuksia eo. asiasta?


      • PJo
        Weber a murtumasta kärsivä kirjoitti:

        Monilla näköjään ollut epätietoisuutta siittä koska saa varata murtuneella jalalla, minkälaista kuntoutusta.

        Ensinnäkin nilkan tai siis kehräsluun murtuma tyypit määräävät sen hoidon. Jaetaan weber a,b,c murtumiin.

        Noh a ja b murtumista tiedän sen verran että
        1)kipsauksen jälkeen 2vk EI SAA VARATA jalalle!!
        - miksikö? jotta luu saisi aluksi rauhassa luutua! Joten malttaakaa olla varaamatta, edistää paranemista!
        2)3 ja 4 viikko murtuneen raajan puolipaino varaus
        - murtunutta luuta pitää pikkuhiljaa alkaa rasittamaan jotta luutuminen edistyisi
        3)5vk täysipainovaraus keppien avulla...luuta rasitetaan entisestään
        4)VIIMEINEN VIIKKO eli 6vk normaali kävely ILMAN keppejä... jos ette kävele ilman keppejä kipsin poistoon, ei kipsiä oteta pois, näin olen oppinut "kipsi gurulta"!
        - luuta ei ole tarpeeksi kuormitettu pikkuhiljaa ja siksi jalka kipeä, kun yht äkkiä otetaankin kepit veks ja täysi paino varaus

        Noh sitten kipsausajan kuntoutukseen.
        1) KOHO ASENTO! Tätä ei voi koskaan sanoa liian useasti! Aina vain, kun katsotte tv.tä, syötte jne. ja myös nukkuessa esim peittoja tyynyjä jalan alle..
        2)Lihasten jännittäminen kipsin sisällä useita useita useita kertoja pv:ssä. Kuulosta hurjalta mutta 50-100 kertaa/tunnissa tulisi jännittää, rentouttaa lihaksia. Liikutelkaa varpaita AINA kun mahdollista, edistää verenkiertoa jalassa ja sitä mukana myös luun paranemisprosessia.
        3) Koko muu alaraaja liikkeelle jottei nivelet jäykistyisivät ja lihakset surkastuisivat niin paljon.
        4) Särkylääke! ;)

        HUOM! Jos kipsi painaa jostain, ottakaa yhteyttä paikkaa jossa jalka kipsattu. Joku ei ole osannut ilmeisesti tehdä oikeanlaista kipsiä!! ARGH! Ottakaa kuitenkin huomioon että, alussa turvotusta on nilkanseudulla!! Mutta tähänkin auttaa suuresti jumppaus ja KOHO ASENTO!! Kipsi tulee myös vaihtaa jos se on liian löysä!

        Näitä, kun noudatatte on jalan saaminen "normaaliin" käyttöön paljon nopeampaa ja kivuttomampaa! :)
        TSEMPPIÄ KAIKILLE!

        Hej! Minulla murtui myös nilkka noin viikko sitten, tai oikeastaan se kapeempi luu nilkasta ylös. Sitä ei leikattu ja laitettiin saapaskipsi. Kävin 4 päivän jälkeen asentamassa uuden kipsin koska edellinen painoi, enkä pystynyt juuri liikuttamaan varpaitani. Nyt kipsi tuntuu paremmalta, ei kiristä. Mutta silloin kun minulla oli se kireempi kipsi niin minulla ei särkenyt nilkka laisinkaan, turvotusta oli. Nyt siitä asti kun vaihdettiin viime perjantaina kipsi. Niin aina kun laitan jalan alas niin rupee nilkkaa särkemään, mutta särkyä tai kipua ei tunnu siitä kohdasta missä murtuma on. Onko se normaalia että nilkkassa on kipua ja särkyä vaikka en edes rasita jalkaa. Sanoin lääkärille eilen kun kävin kontrollissa että nilkkaa on ruvennut särkemään sen jälkeen kun vaihdettiin kipsi. Mutta ei hän reagoinut siihen mitenkään. Ehkä se sitten on normaalia. Kui kauan teillä muilla on särkenyt vielä sen jälkeen kun jalka on kipsattu? Onko kokemusta ?


      • CRA
        PJo kirjoitti:

        Hej! Minulla murtui myös nilkka noin viikko sitten, tai oikeastaan se kapeempi luu nilkasta ylös. Sitä ei leikattu ja laitettiin saapaskipsi. Kävin 4 päivän jälkeen asentamassa uuden kipsin koska edellinen painoi, enkä pystynyt juuri liikuttamaan varpaitani. Nyt kipsi tuntuu paremmalta, ei kiristä. Mutta silloin kun minulla oli se kireempi kipsi niin minulla ei särkenyt nilkka laisinkaan, turvotusta oli. Nyt siitä asti kun vaihdettiin viime perjantaina kipsi. Niin aina kun laitan jalan alas niin rupee nilkkaa särkemään, mutta särkyä tai kipua ei tunnu siitä kohdasta missä murtuma on. Onko se normaalia että nilkkassa on kipua ja särkyä vaikka en edes rasita jalkaa. Sanoin lääkärille eilen kun kävin kontrollissa että nilkkaa on ruvennut särkemään sen jälkeen kun vaihdettiin kipsi. Mutta ei hän reagoinut siihen mitenkään. Ehkä se sitten on normaalia. Kui kauan teillä muilla on särkenyt vielä sen jälkeen kun jalka on kipsattu? Onko kokemusta ?

        Minulla murtui nilkka 21.12.08. Olin Virossa ja sairaalassa laitettiin vain lasta, säären taakse kantapään yli ja jalkaterään, tämän jälkeen se käärittiin eräänlaisella "sideharsolla" ja käskettiin käydä omalla lääkärillä 5-8 päivän aikana. No matkani kesti12 päivää joten tulin Suomeen vasta 2.1.2009. Kävin sairaalassa, otettiin röntgenkuvat ja kipasattiin saapaskipsi ja annettiin kepit ja sanottiin ettei saa astua kipsatulle jalalle, määrättiin 16.1.09 tarkistuskäynti terveyskeskukseen. Kun varasin ajan TK:n hoitaja kysyi millainen kipsi minulla on, kun kerroin hän pyysi tulemaan heti että vaihdetaan se lasikuitu kipsiin 8.1. ja antoi ajan tarkastukseen 15.1. Otettiin röntgenkuvat ja kysyin lääkäriltä millon saan astua jalalle, hän sanoi että hänen täytyy keskustella röntgen lääkärin kanssa ja hän soittaa minulle 21.1.Siis kuukausi oli nyt mennyt. Hän soitti ja ilmoitti että luut ovat hyvässä asennossa ja saan siirtää pientä painoa jalalle. Uusi käynti oli 29.1 jolloin kipsi poistettiin ja uudet kuvat. Nilkka ei ole vielä luutunut mutta sain nyt eräänlaisen tuen. Molemmilla puolilla nilkkaa on noin 25cm mustat tuet, sisäpuili valkoista jotka on muotoiltu säären mukaan. Kantapään alla on tarra ja nilkan yläpuolella on n.5cm tarra sekä sen yläpuolella toinen. Tuen alla on samanlainen paksu valkoinen sukka kun lasikuitukipsin alla oli ja nilkka pitää olla 95 asteen asennossa. Minua kehotettiin nyt kävelemään kepeillä ja siirtämään enemmän painoa jalalle. Seuraava käynti on 12.2. 2009. Olen myös saanut näitä voimistelu ohjeita ja teen niitä useita kertoja päivässä. Nostan myös jalkaa ylös. Tämä uusi tuki on siitä hyvä että sen pystyy poistamaan joten jalkaa voi "tuuletta" ja rasvata. Kipua on aina kun liikku enemmän eikä päivän aikana nosta jalkaa ylös mutta otan yötä vasten kipulääkkeitä. En tiedä milloin pääsen kävelemään mutta uskon että tämä on pitkä prosessi, minulla on jo yli 6 viikkoa tapaturmasta mutta nyt menee paremmin kun on tuki. Saa nähdä mitä 12.2. sanotaan.


      • Tramalia nassuun
        PJo kirjoitti:

        Hej! Minulla murtui myös nilkka noin viikko sitten, tai oikeastaan se kapeempi luu nilkasta ylös. Sitä ei leikattu ja laitettiin saapaskipsi. Kävin 4 päivän jälkeen asentamassa uuden kipsin koska edellinen painoi, enkä pystynyt juuri liikuttamaan varpaitani. Nyt kipsi tuntuu paremmalta, ei kiristä. Mutta silloin kun minulla oli se kireempi kipsi niin minulla ei särkenyt nilkka laisinkaan, turvotusta oli. Nyt siitä asti kun vaihdettiin viime perjantaina kipsi. Niin aina kun laitan jalan alas niin rupee nilkkaa särkemään, mutta särkyä tai kipua ei tunnu siitä kohdasta missä murtuma on. Onko se normaalia että nilkkassa on kipua ja särkyä vaikka en edes rasita jalkaa. Sanoin lääkärille eilen kun kävin kontrollissa että nilkkaa on ruvennut särkemään sen jälkeen kun vaihdettiin kipsi. Mutta ei hän reagoinut siihen mitenkään. Ehkä se sitten on normaalia. Kui kauan teillä muilla on särkenyt vielä sen jälkeen kun jalka on kipsattu? Onko kokemusta ?

        Iteltäni murtui nilkka tossa marraskuun puolessa välissä. Leikattiin ja sain levyn ja ruuvit nilkkaan... Samanlaista se itellä oli että alkoi aina särkemään kun laittoi jalan alas (johtunee vissiin veren pakkautumisesta kun sitä on pitänyt ylhäällä?), se hellitti sit onneksi siitä pikkuhiljaa. Kipsin sain pois 2.1 .
        Käveleminen on vieläkin hankalaa... Ruuvit tuntuvat painavan nilkkaa josta johtuen kivut ovat kovat (Tramalia syön päivittäin että kivut pysyvät edes jotenkin siedettävinä, tosin niihin joutunut joka kerta hakemaan uuden reseptin). Arvauskeskuksessa olen joutunut ramppaamaan parin viikon välein. Ortopedille olen saanut lähetteen mutta aikaa ei sieltä ole vieläkään varmistettu. Omalle lääkärillekkin sain vasta ajan ens kuun puoleen väliin vaikka varasin sen jo viime kuussa.
        Hyvin tuntuu terveydenhuolto pelaavan täällä päin...
        Ei voi muuta sanoa kuin että on yhtä helvettiä tän kanssa!

        Olisko jollain tietoa noiden ruuvien/levyjen poistosta esim. onko noiden "pakko" olla jonkun tietyn ajan kiinni ennen kuin ne voi poistaa?

        Jaksamisia kohtalo tovereille...


      • jos vaivaa
        Tramalia nassuun kirjoitti:

        Iteltäni murtui nilkka tossa marraskuun puolessa välissä. Leikattiin ja sain levyn ja ruuvit nilkkaan... Samanlaista se itellä oli että alkoi aina särkemään kun laittoi jalan alas (johtunee vissiin veren pakkautumisesta kun sitä on pitänyt ylhäällä?), se hellitti sit onneksi siitä pikkuhiljaa. Kipsin sain pois 2.1 .
        Käveleminen on vieläkin hankalaa... Ruuvit tuntuvat painavan nilkkaa josta johtuen kivut ovat kovat (Tramalia syön päivittäin että kivut pysyvät edes jotenkin siedettävinä, tosin niihin joutunut joka kerta hakemaan uuden reseptin). Arvauskeskuksessa olen joutunut ramppaamaan parin viikon välein. Ortopedille olen saanut lähetteen mutta aikaa ei sieltä ole vieläkään varmistettu. Omalle lääkärillekkin sain vasta ajan ens kuun puoleen väliin vaikka varasin sen jo viime kuussa.
        Hyvin tuntuu terveydenhuolto pelaavan täällä päin...
        Ei voi muuta sanoa kuin että on yhtä helvettiä tän kanssa!

        Olisko jollain tietoa noiden ruuvien/levyjen poistosta esim. onko noiden "pakko" olla jonkun tietyn ajan kiinni ennen kuin ne voi poistaa?

        Jaksamisia kohtalo tovereille...

        Jos sinulle on laitettu syndesmoosiruuvi, se poistetaan yleensä 8-10 vkon kuluttua leikkauksesta. Muut ruuvit ja levyt jätetään nilkkaan jos niistä ei ole vaivaa. Jos ne vaivaa, saatetaan poistaa, mut ei ihan heti...vuoden -kahden päästä?


      • urporuuna
        PJo kirjoitti:

        Hej! Minulla murtui myös nilkka noin viikko sitten, tai oikeastaan se kapeempi luu nilkasta ylös. Sitä ei leikattu ja laitettiin saapaskipsi. Kävin 4 päivän jälkeen asentamassa uuden kipsin koska edellinen painoi, enkä pystynyt juuri liikuttamaan varpaitani. Nyt kipsi tuntuu paremmalta, ei kiristä. Mutta silloin kun minulla oli se kireempi kipsi niin minulla ei särkenyt nilkka laisinkaan, turvotusta oli. Nyt siitä asti kun vaihdettiin viime perjantaina kipsi. Niin aina kun laitan jalan alas niin rupee nilkkaa särkemään, mutta särkyä tai kipua ei tunnu siitä kohdasta missä murtuma on. Onko se normaalia että nilkkassa on kipua ja särkyä vaikka en edes rasita jalkaa. Sanoin lääkärille eilen kun kävin kontrollissa että nilkkaa on ruvennut särkemään sen jälkeen kun vaihdettiin kipsi. Mutta ei hän reagoinut siihen mitenkään. Ehkä se sitten on normaalia. Kui kauan teillä muilla on särkenyt vielä sen jälkeen kun jalka on kipsattu? Onko kokemusta ?

        Hei

        mulla kans ihan sama vaiva.Nilkka murtu viikko sitten ja muuten kyllä pärjää, mut heti kun laittaa jalan alaspäin niin johan alkaa särkee ihan törkeesti. Kokemuksia, että kauanko tätä kovaa kipua teillä on kestänyt? Sain eilen vahvempia lääkkeitä (Panacod), mutta ei mitään vaikutusta. Voikohan sitä olla immuuni parasetamolille....?


      • urporuuna
        urporuuna kirjoitti:

        Hei

        mulla kans ihan sama vaiva.Nilkka murtu viikko sitten ja muuten kyllä pärjää, mut heti kun laittaa jalan alaspäin niin johan alkaa särkee ihan törkeesti. Kokemuksia, että kauanko tätä kovaa kipua teillä on kestänyt? Sain eilen vahvempia lääkkeitä (Panacod), mutta ei mitään vaikutusta. Voikohan sitä olla immuuni parasetamolille....?

        Tänään kävin sitten ensimmäisessä kontrollissa ja kipsi vaihdettiin uuteen kun oli niin kovin kovin väljä. Nyt tuntuu selkeesti paremmalta. Ei ole läheskään samanlaisia kipuja kuin aikaisemmin....


      • Paketti..
        urporuuna kirjoitti:

        Tänään kävin sitten ensimmäisessä kontrollissa ja kipsi vaihdettiin uuteen kun oli niin kovin kovin väljä. Nyt tuntuu selkeesti paremmalta. Ei ole läheskään samanlaisia kipuja kuin aikaisemmin....

        Mulla murtui nilkka tasan kuukausi sitten. Leikattiin, laitettiin 6 ruuvia metallipala. Vietin viikon budapestilaisessa sairaalassa ja lensin tämän jälkeen Krakovaan, missä opiskelen.

        Ensin mulla oli aivan järkyttävän kokoinen kipsi, joka aika pian tänne tuloni jälkeen vaihdettiin pienempään. Nyt, kun leikkauksesta on kulunut kuukausi, lääkäri päätti että otetaan kipsi pois. Luiden asento on hyvä, eikä mitään ongelmia, kuten kipua ole. Painoa en saa varata ollenkaan, vain laittaa jalan maahan kävellessä ja istuessa. Sain myös jotain jumppaohjeita ja lähetteen fysioterapiaan.

        Hämmästelin kuitenkin tätä aikaista kipsinpoistoa. Olen lukenut että useimmilla kipsiä pidetään 6 viikkoa, joskus jopa 8. Lääkärini kuitenkin sanoi, että hänen mielestään asennon ollessa hyvä on tärkeämpää alkaa voimistamaan jalkaa kuin pitää sitä kipsin sisällä. Nyt vaan toivon etten vahingossakaan kolhi itseäni vaan kaikki menee tästä eteenkin päin hyvin.


      • illusian
        Paketti.. kirjoitti:

        Mulla murtui nilkka tasan kuukausi sitten. Leikattiin, laitettiin 6 ruuvia metallipala. Vietin viikon budapestilaisessa sairaalassa ja lensin tämän jälkeen Krakovaan, missä opiskelen.

        Ensin mulla oli aivan järkyttävän kokoinen kipsi, joka aika pian tänne tuloni jälkeen vaihdettiin pienempään. Nyt, kun leikkauksesta on kulunut kuukausi, lääkäri päätti että otetaan kipsi pois. Luiden asento on hyvä, eikä mitään ongelmia, kuten kipua ole. Painoa en saa varata ollenkaan, vain laittaa jalan maahan kävellessä ja istuessa. Sain myös jotain jumppaohjeita ja lähetteen fysioterapiaan.

        Hämmästelin kuitenkin tätä aikaista kipsinpoistoa. Olen lukenut että useimmilla kipsiä pidetään 6 viikkoa, joskus jopa 8. Lääkärini kuitenkin sanoi, että hänen mielestään asennon ollessa hyvä on tärkeämpää alkaa voimistamaan jalkaa kuin pitää sitä kipsin sisällä. Nyt vaan toivon etten vahingossakaan kolhi itseäni vaan kaikki menee tästä eteenkin päin hyvin.

        Murtunut nilkka täälläkin. 4 viikkoa takana kipsin kanssa. Mietiskelin sellasia asioita että nyt kun tässä on lukenut että miten eri ihmiset saa varata nilkalle niin tuntuu ettei kenekään ole vastaava minun ohjeistukseni kanssa. Nilkassa lepää metallilevy ja sulava ruuvi. Koko ajan on pitäny 10-15kg painolla keppien kanssa varata jalalle mikä on helpottanut keppien kanssa kävelyä vaikka silti kädet ja selkä rasittuvat jonkin verran. Kipsi on 6 viikkoa ja yhteensä saan samalla painomäärällä varata 8 viikkoa ja vasta sen jälkeen ruveta lisäämään painoa jalalle asteittain. Kipuja ei ole ollut, särkylääkkeetkin lopetin ensimmäisen viikon jälkeen. Suurin pelko on veritulppa, ku ei oikein missään kerrota että millaisia oireita siinä on kun on kipsi jalassa eikä kykene näkemään säärtä. Vaikkakin ensimmäiset 10 päivää sairaalasta tulon jälkeen pistelin itseäni piikillä mahaan, joka nimenomaan estää veritulppaa.


      • urporuuna
        illusian kirjoitti:

        Murtunut nilkka täälläkin. 4 viikkoa takana kipsin kanssa. Mietiskelin sellasia asioita että nyt kun tässä on lukenut että miten eri ihmiset saa varata nilkalle niin tuntuu ettei kenekään ole vastaava minun ohjeistukseni kanssa. Nilkassa lepää metallilevy ja sulava ruuvi. Koko ajan on pitäny 10-15kg painolla keppien kanssa varata jalalle mikä on helpottanut keppien kanssa kävelyä vaikka silti kädet ja selkä rasittuvat jonkin verran. Kipsi on 6 viikkoa ja yhteensä saan samalla painomäärällä varata 8 viikkoa ja vasta sen jälkeen ruveta lisäämään painoa jalalle asteittain. Kipuja ei ole ollut, särkylääkkeetkin lopetin ensimmäisen viikon jälkeen. Suurin pelko on veritulppa, ku ei oikein missään kerrota että millaisia oireita siinä on kun on kipsi jalassa eikä kykene näkemään säärtä. Vaikkakin ensimmäiset 10 päivää sairaalasta tulon jälkeen pistelin itseäni piikillä mahaan, joka nimenomaan estää veritulppaa.

        Minulla oli niinikään jalka paketissa melkein kuusi viikkoa.Eilen sain kipsin pois. Muuten menee aika hyvin, mutta kantapää on niin kipeä, ettei sillä oikein kärsi astua, mutta kai se siitä ohi menee. K

        Tuosta veritulpasta sen verran, että minulla sellainen todettiin. Menin normi kontrolliin jossa valitin pohjekipua. Itse ajattelin sen olevan jokin kramppi, mutta ultraäänessä siinä todettiin laskimotukos. Siitä eteenpäin sitten viikon verran klexane piikkejä ja Marevan lääkitys vielä kaksi viikkoa. Tulppia täytyy tietysti aina käsitellä kunnioituksella kun niitä eteen tulee, vaikkakin röntgenlääkäri sanoi, että jos kaikki kipsipotilaat tutkittais, niin hehän hukkuis näihin tulppapotilaisiin...


      • murtumus
        Weber a murtumasta kärsivä kirjoitti:

        Monilla näköjään ollut epätietoisuutta siittä koska saa varata murtuneella jalalla, minkälaista kuntoutusta.

        Ensinnäkin nilkan tai siis kehräsluun murtuma tyypit määräävät sen hoidon. Jaetaan weber a,b,c murtumiin.

        Noh a ja b murtumista tiedän sen verran että
        1)kipsauksen jälkeen 2vk EI SAA VARATA jalalle!!
        - miksikö? jotta luu saisi aluksi rauhassa luutua! Joten malttaakaa olla varaamatta, edistää paranemista!
        2)3 ja 4 viikko murtuneen raajan puolipaino varaus
        - murtunutta luuta pitää pikkuhiljaa alkaa rasittamaan jotta luutuminen edistyisi
        3)5vk täysipainovaraus keppien avulla...luuta rasitetaan entisestään
        4)VIIMEINEN VIIKKO eli 6vk normaali kävely ILMAN keppejä... jos ette kävele ilman keppejä kipsin poistoon, ei kipsiä oteta pois, näin olen oppinut "kipsi gurulta"!
        - luuta ei ole tarpeeksi kuormitettu pikkuhiljaa ja siksi jalka kipeä, kun yht äkkiä otetaankin kepit veks ja täysi paino varaus

        Noh sitten kipsausajan kuntoutukseen.
        1) KOHO ASENTO! Tätä ei voi koskaan sanoa liian useasti! Aina vain, kun katsotte tv.tä, syötte jne. ja myös nukkuessa esim peittoja tyynyjä jalan alle..
        2)Lihasten jännittäminen kipsin sisällä useita useita useita kertoja pv:ssä. Kuulosta hurjalta mutta 50-100 kertaa/tunnissa tulisi jännittää, rentouttaa lihaksia. Liikutelkaa varpaita AINA kun mahdollista, edistää verenkiertoa jalassa ja sitä mukana myös luun paranemisprosessia.
        3) Koko muu alaraaja liikkeelle jottei nivelet jäykistyisivät ja lihakset surkastuisivat niin paljon.
        4) Särkylääke! ;)

        HUOM! Jos kipsi painaa jostain, ottakaa yhteyttä paikkaa jossa jalka kipsattu. Joku ei ole osannut ilmeisesti tehdä oikeanlaista kipsiä!! ARGH! Ottakaa kuitenkin huomioon että, alussa turvotusta on nilkanseudulla!! Mutta tähänkin auttaa suuresti jumppaus ja KOHO ASENTO!! Kipsi tulee myös vaihtaa jos se on liian löysä!

        Näitä, kun noudatatte on jalan saaminen "normaaliin" käyttöön paljon nopeampaa ja kivuttomampaa! :)
        TSEMPPIÄ KAIKILLE!

        Asiallisesta ja täydellisestä vastauksesta. koitin jopa lääkärisivuilta löytää vastauksia kyseiseen asiaan, vaan ei löytynyt..elikkä jipii tää toimii sittenkin


    • taadeja

      Kuten otsikosta käy ilmi. Kipsi oli 7 viikkoa ja poistettiin. En saanut mitään muita ohjeita kuin että kävele.Välillä nilkkaa särkee ja ei kai se enää koskaan palaa ennalleen.

      • Miksu............

        Täällä nilkka murtui ja pohjeluu meni poikki (leikattiin, tuli ruuvi, levyja kuusi naulaa). Alkuun kipsin kanssa liikkuminen edes keppejen avulla ei onnistunut ja en saanutkaan varata jalalla kateen viikkoon. Kipsi oli kuusi viikkoa ja oikeestaan vasta kipsin poistoa edeltävällä viikolla pystyin vähän astumaan jalalla. No kipsi pois, ilman kipsiä liikkuminen oli aluksi vaikeaa. Koko tämän ajan (kipsin kanssa ja ilman) jalka turposi todella reilusti ja särki. Nyt on reilu viikko siitä kun syndesmoosi ruuvi poistettiin, kävely on edelleen nilkuttamista ja nilkka ei taivu. Äsken koitin polkea kotikuntolaitteella niin jalka turposi ihan palloksi.
        Saas nähdä tuleeko enää kalua


      • Nilkku
        Miksu............ kirjoitti:

        Täällä nilkka murtui ja pohjeluu meni poikki (leikattiin, tuli ruuvi, levyja kuusi naulaa). Alkuun kipsin kanssa liikkuminen edes keppejen avulla ei onnistunut ja en saanutkaan varata jalalla kateen viikkoon. Kipsi oli kuusi viikkoa ja oikeestaan vasta kipsin poistoa edeltävällä viikolla pystyin vähän astumaan jalalla. No kipsi pois, ilman kipsiä liikkuminen oli aluksi vaikeaa. Koko tämän ajan (kipsin kanssa ja ilman) jalka turposi todella reilusti ja särki. Nyt on reilu viikko siitä kun syndesmoosi ruuvi poistettiin, kävely on edelleen nilkuttamista ja nilkka ei taivu. Äsken koitin polkea kotikuntolaitteella niin jalka turposi ihan palloksi.
        Saas nähdä tuleeko enää kalua

        Miksu: kuinkas nyt nilkka voi? Mulla leikattiin murtunut nilkka helmikuun alussa ja syndesmoosiruuvi poistettiin kaksi viikkoa sitten. Nilkka on tosi jäykkä ja kävely nilkuttamista ja kivuliasta. Nyt ihmetyttää että nilkka turpoaa reilusti, mielestäni enemmän kuin silloin kun oli vielä ruuvi. Ja nyt turvotus on
        levinnyt jalkapöytäänkin. Mietin vaan että näinköhän tämä kuuluu asiaan? Miten sulla toipuminen eteni, vieläkö on turvotusta? Mites kävely ja liikeradat?


      • antiga
        Nilkku kirjoitti:

        Miksu: kuinkas nyt nilkka voi? Mulla leikattiin murtunut nilkka helmikuun alussa ja syndesmoosiruuvi poistettiin kaksi viikkoa sitten. Nilkka on tosi jäykkä ja kävely nilkuttamista ja kivuliasta. Nyt ihmetyttää että nilkka turpoaa reilusti, mielestäni enemmän kuin silloin kun oli vielä ruuvi. Ja nyt turvotus on
        levinnyt jalkapöytäänkin. Mietin vaan että näinköhän tämä kuuluu asiaan? Miten sulla toipuminen eteni, vieläkö on turvotusta? Mites kävely ja liikeradat?

        Noniin nilkan murtumasta jalkapalloharjoitukissa nyt (8.4.2010) on noin 10-11 viikkoa ja nilkkaa tuntuu jotenkin jo hyvältä kävellä. Paljain jaloin vähän tönkömpää mutta muuten hyvien kengien kanssa jo normaalia. Turvotusta tulee kuitenkin pitkien seisoskelujen ja kävelyjen jälkeen vielä, mutta olen saanut sitä vähennettyä hyvin, varsinkin uiminen ja vedessä voimistelu ovat parantaneet nilkan toipumista huolella. Minulla on weber-c tyypin trimalleolaarimurtuma oikeassa nilkassa ja leikkauksessa oikean puoleiseen kehräsluun puolelle porattu ruuvi ja pistetty vähän levyä tueksi. 6 viikkoa ensin kipsi ja sitten poisto. 3 viikon jälkeen paksu kipsi poistettiin ja kevyempi kipsi tilalle ja sain aloittaa jo puolipaino kävelyn 2vko ja viimeinen viikko piti kävellä jo täyspainolla keppien kanssa. fysioterapia aloitettiin heti viikon päästä kipsin poiston jälkeen, yksityisestä fysioterapiasta saaneiden ohjeiden mukaan on tässä jumpattu ja jalka tuntuu joka päivä paremmalta, lääkäristä saamani fysioterapia lapun mukaan reenasin viikon verran.Nyt turvotust tulee kuitenkin vielä sen verran, että se olsi mukava saada vielä nopeammin pois ja akillesjänne on myöskin jokseenkin kipeä ja sitä venyttämälle se on parantunut, mutta vielä jäykkä. Ensi viikko vielä lomaa ja sitten juhannuksen jälkeen koitan palata töihin, saas nähädä miten parantuminen sitteen jatkuu. Lääkäri lupaili että syksyllä voisi olla mahdolista aloittaa taas pelaamaan, mutta tuskin sitä vielä uskaltaa ja tähtäänkin ensi kevääseen. Kunhan syksyllä siinä kunnossa,että pääsee hyvillä mielin Kiinan vaihtoon.


      • Nuuska Muikkunen
        antiga kirjoitti:

        Noniin nilkan murtumasta jalkapalloharjoitukissa nyt (8.4.2010) on noin 10-11 viikkoa ja nilkkaa tuntuu jotenkin jo hyvältä kävellä. Paljain jaloin vähän tönkömpää mutta muuten hyvien kengien kanssa jo normaalia. Turvotusta tulee kuitenkin pitkien seisoskelujen ja kävelyjen jälkeen vielä, mutta olen saanut sitä vähennettyä hyvin, varsinkin uiminen ja vedessä voimistelu ovat parantaneet nilkan toipumista huolella. Minulla on weber-c tyypin trimalleolaarimurtuma oikeassa nilkassa ja leikkauksessa oikean puoleiseen kehräsluun puolelle porattu ruuvi ja pistetty vähän levyä tueksi. 6 viikkoa ensin kipsi ja sitten poisto. 3 viikon jälkeen paksu kipsi poistettiin ja kevyempi kipsi tilalle ja sain aloittaa jo puolipaino kävelyn 2vko ja viimeinen viikko piti kävellä jo täyspainolla keppien kanssa. fysioterapia aloitettiin heti viikon päästä kipsin poiston jälkeen, yksityisestä fysioterapiasta saaneiden ohjeiden mukaan on tässä jumpattu ja jalka tuntuu joka päivä paremmalta, lääkäristä saamani fysioterapia lapun mukaan reenasin viikon verran.Nyt turvotust tulee kuitenkin vielä sen verran, että se olsi mukava saada vielä nopeammin pois ja akillesjänne on myöskin jokseenkin kipeä ja sitä venyttämälle se on parantunut, mutta vielä jäykkä. Ensi viikko vielä lomaa ja sitten juhannuksen jälkeen koitan palata töihin, saas nähädä miten parantuminen sitteen jatkuu. Lääkäri lupaili että syksyllä voisi olla mahdolista aloittaa taas pelaamaan, mutta tuskin sitä vielä uskaltaa ja tähtäänkin ensi kevääseen. Kunhan syksyllä siinä kunnossa,että pääsee hyvillä mielin Kiinan vaihtoon.

        Mulla nilkka meni vajaa viikko sitten ja missään vaiheessa ei ole ollut juuri mitään kipuja ja lääkärin mielestä murtuma oli ihan hyvälaatuinen(ei tarvittu leikkausta).

        Tällä palstalla ollut lähinnä huonoja kokemuksia nilkan parantumisesta, mikä hieman arveluttaa miettien omaa paranemistani.

        Toivon vain että kipujen puute on merkki nopeasta paranemisesta, mutta toisaalta en juuri muuta voikaan kuin toivoa. On muuten melko epämielytttävä case tämä nilkan murtuminen.


      • 7979
        Nuuska Muikkunen kirjoitti:

        Mulla nilkka meni vajaa viikko sitten ja missään vaiheessa ei ole ollut juuri mitään kipuja ja lääkärin mielestä murtuma oli ihan hyvälaatuinen(ei tarvittu leikkausta).

        Tällä palstalla ollut lähinnä huonoja kokemuksia nilkan parantumisesta, mikä hieman arveluttaa miettien omaa paranemistani.

        Toivon vain että kipujen puute on merkki nopeasta paranemisesta, mutta toisaalta en juuri muuta voikaan kuin toivoa. On muuten melko epämielytttävä case tämä nilkan murtuminen.

        Moro!

        Sain tänään kipsin pois jalasta... Pohjeluu oli mutunut ja jalka oli kipsissä 4 vkoa. Alun perin sen piti olla 6 vkoa. 2 vkon jälkeen kontrollissa toinen lääkäri totesi, että on sen verran hyvän laatuinen murtuma, että 4 vkoa riittää hyvin, koska tollaset paranee aian. Koko aikana ei ole mitään ihmeellisempää kipua ilmennyt. Luulins en aluksi olevan venähtäny ku pystyin suht hyvin kävelemään pelkän nilkka tuen kanssa 3 päivää ennen kuin menin lääkäriin ( olin ulkomailla sillon). Tänään olen kävellyt aika paljon. Hieman aristaa ja vihlasee jos menee ihme asentoon. Mut tavoite on, että syyskuussa kokeilemaan jos golffin pelaaminen onnistuis =) Lähetteen sain fysikaaliseen hoitoon, 10 kertaa.


      • luuluutitaani
        Nuuska Muikkunen kirjoitti:

        Mulla nilkka meni vajaa viikko sitten ja missään vaiheessa ei ole ollut juuri mitään kipuja ja lääkärin mielestä murtuma oli ihan hyvälaatuinen(ei tarvittu leikkausta).

        Tällä palstalla ollut lähinnä huonoja kokemuksia nilkan parantumisesta, mikä hieman arveluttaa miettien omaa paranemistani.

        Toivon vain että kipujen puute on merkki nopeasta paranemisesta, mutta toisaalta en juuri muuta voikaan kuin toivoa. On muuten melko epämielytttävä case tämä nilkan murtuminen.

        Mulla pian 2 vuotta aikaa ulkokehräsen murtumasta. Oli hyväasentoinen joten ei päädytty pähkäilyjen jälkeenkään leikkaamaan. Kipsi 6 viikkoa ja luutui täydellisesti. Itse murtumakohtaa en tunnista, se ei tunnu missään, eli parantunut erinomaisesti, ja jo hyvin varhaisessa vaiheessa.

        Mutta mun ongelma on nilkan revenneet nilvelsiteet (aivan edestä, ei kehräsen vierestä) joita ei tutkittu eikä hoidettu murtuman yhteydessä (näin ilmeisesti tapana). Ja koska ne repeytyvät ja ovat nyt arpeutuneet ne turpoavat ja hankautuvat toisiaan vastaan. Kipu on lähes kokoaikaista, ei kuitenkaan sellaista et särkylääkkeitä söisin tai et se rajoittaisi mun normaalia liikkumista. Leikkausta ovat miettineet mutta riski saada tilanne vielä pahemmaksi on niin suuri että leikataan vain jos ihan pakko.


      • Heikkoluinen
        luuluutitaani kirjoitti:

        Mulla pian 2 vuotta aikaa ulkokehräsen murtumasta. Oli hyväasentoinen joten ei päädytty pähkäilyjen jälkeenkään leikkaamaan. Kipsi 6 viikkoa ja luutui täydellisesti. Itse murtumakohtaa en tunnista, se ei tunnu missään, eli parantunut erinomaisesti, ja jo hyvin varhaisessa vaiheessa.

        Mutta mun ongelma on nilkan revenneet nilvelsiteet (aivan edestä, ei kehräsen vierestä) joita ei tutkittu eikä hoidettu murtuman yhteydessä (näin ilmeisesti tapana). Ja koska ne repeytyvät ja ovat nyt arpeutuneet ne turpoavat ja hankautuvat toisiaan vastaan. Kipu on lähes kokoaikaista, ei kuitenkaan sellaista et särkylääkkeitä söisin tai et se rajoittaisi mun normaalia liikkumista. Leikkausta ovat miettineet mutta riski saada tilanne vielä pahemmaksi on niin suuri että leikataan vain jos ihan pakko.

        Mulla murtui tasan 3vk sitten nilkka. Murtumat jalkaterässä ja ulkokehräsessä (tais olla kaksi vähän isompaa ja yksi pieni murtumakohta), ja kipsausajaksi tuli magneettikuvauksen jälkeen 6vk. Tuskastuttavaa tämä odottaminen ja kipsin pitäminen, kun on tottunut liikkumaan ja harrastamaan kaikenlaista kuntoilua. Ekan reilun vk söin jonku verran särkyläälettä, mutta särky oli niin pientä että se tuntui aika turhalta.
        Oon polkenut jo melkeen pari vk pyörällä kohtuu varovasti ja kun kipua ei oo pahemmin tuntunut rupesin laittamaan pikkuhiljaa painoa jalalle. Pari päivää oon astunut kokopainolla, lähinnä kantapäällä, ja nyt rupesin miettimään että tekeköö vain hallaa paranemiselle. Mitään kipua ei tosiaan tunnu.
        Eniten mietityttää kans toi nivelsiteiden tilanne ja kuinka pahasti ne haittaavat harrastuksia kipsausajan jälkeen. Kuinka yleistä on ollut että ne on poikki tai vähintään revenneet? Mulla murtuma tapahtui tippumisen seurauksena eikä nilkka pahemmin vääntynyt mihinkään suuntaan, eli pitää toivoa että nivelsiteet olisivat säästyneet. Tsemppiä kohtalotovereille kuntoumiseen ja nopeaan paranemiseen!

        luuluutitaani, miten tarkasti varoit kipasusaikana?


      • näin kävi minulle:)
        Nuuska Muikkunen kirjoitti:

        Mulla nilkka meni vajaa viikko sitten ja missään vaiheessa ei ole ollut juuri mitään kipuja ja lääkärin mielestä murtuma oli ihan hyvälaatuinen(ei tarvittu leikkausta).

        Tällä palstalla ollut lähinnä huonoja kokemuksia nilkan parantumisesta, mikä hieman arveluttaa miettien omaa paranemistani.

        Toivon vain että kipujen puute on merkki nopeasta paranemisesta, mutta toisaalta en juuri muuta voikaan kuin toivoa. On muuten melko epämielytttävä case tämä nilkan murtuminen.

        Minulla murtui nilkka 2 vuotta sitten 2 kohtaa. Kipsi oli 7 vkoa josta kaksi viimeistä viikkoa heitin 5km lenkkiä/pvä koiran kanssa ilman kyynärsauvoja. Kipsinpoiston jälkeen nilkka turposi todella helposti useamman kuukauden ajan ja semmosta "haamukipua" esiintyi aika ajoin n. vuoden verran.

        Itse surffailin keskustelupalstoilla myös silloin kun nilkka murtui ja täältä sai vain tosiaan huonoja kokemuksia ja masentunutta mieltä..mutta tässäpä nyt yksi HYVÄ esimerkki nilkan paranemisesta: reilu vuosi murtumasta aloin kokeilla taas rakastamaani juoksuharrastusta ja kk sitten juoksin ekan puolimaratoonini eikä nilkan murtumisesta tietoakaan!:) Ei kipuja, ei turvotusta, ei mitään-vahvempi kuin ennen;) Ja juoksuharrastus jatkuu edelleen ja tosiaan ihan kun murtumaan ei olisi koskaan ollutkaan.

        Totta kai paranemiset ovat niin yksilöllisiä joihin vaikuttaa myös murtuman laatu mutta minulle kävi näin onnellisesti:) Tsemppiä vaan kaikille nilkkansa murtaneille ja positiivisia ajatuksia!!


      • JK
        näin kävi minulle:) kirjoitti:

        Minulla murtui nilkka 2 vuotta sitten 2 kohtaa. Kipsi oli 7 vkoa josta kaksi viimeistä viikkoa heitin 5km lenkkiä/pvä koiran kanssa ilman kyynärsauvoja. Kipsinpoiston jälkeen nilkka turposi todella helposti useamman kuukauden ajan ja semmosta "haamukipua" esiintyi aika ajoin n. vuoden verran.

        Itse surffailin keskustelupalstoilla myös silloin kun nilkka murtui ja täältä sai vain tosiaan huonoja kokemuksia ja masentunutta mieltä..mutta tässäpä nyt yksi HYVÄ esimerkki nilkan paranemisesta: reilu vuosi murtumasta aloin kokeilla taas rakastamaani juoksuharrastusta ja kk sitten juoksin ekan puolimaratoonini eikä nilkan murtumisesta tietoakaan!:) Ei kipuja, ei turvotusta, ei mitään-vahvempi kuin ennen;) Ja juoksuharrastus jatkuu edelleen ja tosiaan ihan kun murtumaan ei olisi koskaan ollutkaan.

        Totta kai paranemiset ovat niin yksilöllisiä joihin vaikuttaa myös murtuman laatu mutta minulle kävi näin onnellisesti:) Tsemppiä vaan kaikille nilkkansa murtaneille ja positiivisia ajatuksia!!

        Heinäkuun lopulla meni säriluut poikki vasemmasta jalasta. Kehräsluu ja ulompi sääriluu niputettiin yhteensä yhdeksällä ruuvilla ja levyllä.
        En ole saanut fysioterapiaa enkä ohjeita nilkan kuntoutukseen, muuta kuin että kävely on parasta. Nilkka turpoaa ja on kipeä, kävellä pystyn kyllä eikä kipu tapa. Antakaapa ohjeita, miten teidän nilkkaa on fysioterapiassa hoidettu, niin minä rupean puoskaroimaan itseäni.


      • Miupe
        JK kirjoitti:

        Heinäkuun lopulla meni säriluut poikki vasemmasta jalasta. Kehräsluu ja ulompi sääriluu niputettiin yhteensä yhdeksällä ruuvilla ja levyllä.
        En ole saanut fysioterapiaa enkä ohjeita nilkan kuntoutukseen, muuta kuin että kävely on parasta. Nilkka turpoaa ja on kipeä, kävellä pystyn kyllä eikä kipu tapa. Antakaapa ohjeita, miten teidän nilkkaa on fysioterapiassa hoidettu, niin minä rupean puoskaroimaan itseäni.

        Moi. 25.12 kaaduin ja siinä meni sitten jalasta kehräsluu. Menin päivystykseen, otettiin röntgenit ja mietittiin että aletaanko jalkani leikkaamaan joten ottivat yöksi sisälle koska ortopedi oli ehtinyt jo lähteä kotia.

        Nooh, seuraavana aamuna 2lääkäriä katsoivat kuvat ja sanoivat ettei nilkkaa tarvitse leikata koska murtuma näyttää hyvältä ja sain heti täyspainovarauksen, eli kävellä koko painoilla keppejä apuna käyttäen.

        Huomasin että on helpompaa kävellä kipsin kanssa ilman keppejä joten heitin kepit pois heti 2päivän jälkeen. Viikon päästä oli kontrolli aika, jalka kuvattiin ja (ERI)lääkäri sanoi että saan varata painoa 15kg, ihmettelin suuresti että mitä tämä nyt oikein on kun ensin sanottiin että voin kävellä koko painolla??? Minä tietenkin aloin kävelemään sillä 15kg siitä eteenpäin.

        nooh, viikon päästä seuraava kontrolli samalle lääkärille kuin aikaisempana viikkona, otettiin taas kuvat ja lääkäri sanoi "koska erikoislääkäri on sinulle antanut luvan heti alusta varata koko painolla niin voin silloin myös tehdä niin" !!! sanoin suoraan että: mitä ihmettä, viikko sitten sanoit että saan kävellä 15kg???

        En oikein tiennyt että ketä uskoa ja heitin kepit nurkkaan kotia päästyäni, 8.2 tuli 6v.5iikkoa täyteen ja sain kipsin pois.. silti murtuma näkyy jalassa edelleen hyvin, pystyn kävelemään mutta välistä särkee kovastikkin, nilkka edelleen myöskin mustana. Olen miettinyt että tuleeko tästä oikeasti enään koskaan jalkaa vai onko tämä normaalia, pitääkö tämä vielä joskus kenties leikata? en jaksa enään tätä. kävelee 100metriä ja senkin tosi huonosti kinkuttaen niin jalka on jo kipeä. :(


      • luuluutitaani
        Miupe kirjoitti:

        Moi. 25.12 kaaduin ja siinä meni sitten jalasta kehräsluu. Menin päivystykseen, otettiin röntgenit ja mietittiin että aletaanko jalkani leikkaamaan joten ottivat yöksi sisälle koska ortopedi oli ehtinyt jo lähteä kotia.

        Nooh, seuraavana aamuna 2lääkäriä katsoivat kuvat ja sanoivat ettei nilkkaa tarvitse leikata koska murtuma näyttää hyvältä ja sain heti täyspainovarauksen, eli kävellä koko painoilla keppejä apuna käyttäen.

        Huomasin että on helpompaa kävellä kipsin kanssa ilman keppejä joten heitin kepit pois heti 2päivän jälkeen. Viikon päästä oli kontrolli aika, jalka kuvattiin ja (ERI)lääkäri sanoi että saan varata painoa 15kg, ihmettelin suuresti että mitä tämä nyt oikein on kun ensin sanottiin että voin kävellä koko painolla??? Minä tietenkin aloin kävelemään sillä 15kg siitä eteenpäin.

        nooh, viikon päästä seuraava kontrolli samalle lääkärille kuin aikaisempana viikkona, otettiin taas kuvat ja lääkäri sanoi "koska erikoislääkäri on sinulle antanut luvan heti alusta varata koko painolla niin voin silloin myös tehdä niin" !!! sanoin suoraan että: mitä ihmettä, viikko sitten sanoit että saan kävellä 15kg???

        En oikein tiennyt että ketä uskoa ja heitin kepit nurkkaan kotia päästyäni, 8.2 tuli 6v.5iikkoa täyteen ja sain kipsin pois.. silti murtuma näkyy jalassa edelleen hyvin, pystyn kävelemään mutta välistä särkee kovastikkin, nilkka edelleen myöskin mustana. Olen miettinyt että tuleeko tästä oikeasti enään koskaan jalkaa vai onko tämä normaalia, pitääkö tämä vielä joskus kenties leikata? en jaksa enään tätä. kävelee 100metriä ja senkin tosi huonosti kinkuttaen niin jalka on jo kipeä. :(

        No mulla oli ainakin ehdoton astumiskielto muistakseni ekat 3 vk, eli raajan sai laskea maahan mut ei enempää. Sitten pikkuhiljaa kepeistä irti. Kipeä oli pitkään jalan edestä revenneet nivelsiteet joille ei mitään tehty, niiden takia juoksin lääkärissä ja hakemassa kortisonipiikkejä. Mulla siis luutuminen ei alkanut kovin hienosti vaikka ohjeiden mukaan olinkin. Mutta melko pian sitten huomasin et se on ihan yhtä hyvä kuin ennenkin :) Mutta ainahan murtumassa on astumakielto!? Jalka oli niin kipeä ettei olisi tullut mieleenkään sillä astua. Mulla oli siis kehräsen hyväasentoinen murtuma.


      • Jatha
        luuluutitaani kirjoitti:

        No mulla oli ainakin ehdoton astumiskielto muistakseni ekat 3 vk, eli raajan sai laskea maahan mut ei enempää. Sitten pikkuhiljaa kepeistä irti. Kipeä oli pitkään jalan edestä revenneet nivelsiteet joille ei mitään tehty, niiden takia juoksin lääkärissä ja hakemassa kortisonipiikkejä. Mulla siis luutuminen ei alkanut kovin hienosti vaikka ohjeiden mukaan olinkin. Mutta melko pian sitten huomasin et se on ihan yhtä hyvä kuin ennenkin :) Mutta ainahan murtumassa on astumakielto!? Jalka oli niin kipeä ettei olisi tullut mieleenkään sillä astua. Mulla oli siis kehräsen hyväasentoinen murtuma.

        Mulla tuli nilkkaan trimalleolaarimurtuma 10.12. ja se leikattiin ja ruuvattiin paikoilleen eli tilanne oli sikäli erilainen kuin Miupella. En saanut varata ensimmäiseen kahteen viikkoon enempää kuin raajan painon verran (15 kg), sitten seuraavat kaksi viikkoa puolella painolla ja neljännen viikon jälkeen täydellä painolla. Toisaalta mullakin näkyi vielä 2 kk kaatumisen jälkeen pitkä luutumaton murtumakohta röntgenkuvissa eli kai se luutuminen vie oman aikansa. Nyt viimeisimmästä röntgenkuvasta on kulunut kuukauden päivät ja murtumakohtaa ei enää jomota yhtä paljon kuin aiemmin, eli toivon sen luutuneen tai luutumisen ainakin alkaneen vihdoinkin. Jalka ei ole ollut musta eikä erityisen kovaa särkyä ole ollut tammikuun alun jälkeen. Mulla jalan kuntoutuminen alkoi toden teolla sen jälkeen, kun aloitin fysioterapian reilut kaksi viikkoa sitten.


    • Jääkiekkoa pelaava

      Jep, elikkä itellä meni 6.2. jääkiekkopelissä kehräsluu ja pohjeluu. Kehräsluu oli murtunut ja pohjeluu kanssa. Pohjeluussa oli pirstaleinen murtuma joka oli hyvässä asennossa, muuta kehräsluu vaati leikkauksen joten molemmat korjattiin. Kehräsluuhun 2 ruuvia, ja pohjeluuhun 9 ruuvia ja teräslevy. Nyt ollu 3 viikkoo jalka kipsissä, kunnes tehtiin korjausleikkaus jossa vaihettiin yks ruuvi pitempään. Se ei kuulemma pitäisi tuottaa takapakkia, ja nyt saan jo "puolipainovarauksella" liikkua. Vielä 4 viikkoa, ja kipsi lähtee. Kaksi viimeistä viikkoa saan varata koko painolla jos jalka kärsii.

      Joten voiko kukaan antaa informaatiota, miten pitkään kestää nilkan kuntoutus, ja miten pitkään suurinpiirtein menee, että pääsen kaukaloon takaisin?

      • Jatha

        Mulla trimalleolaarimurtumasta on kulunut kolme kuukautta ja tällä hetkellä sallittuja lajeja on kuntopyöräily ja vesijuoksu, ja lisäksi eilen sain luvan kokeilla murtsikkahiihtoa perinteisellä tyylillä. Kuntoutuksen kesto ja toipumisen edistyminen varmaan vaihtelee, mutta mulle sanottiin, että kuntoutus on noin vuoden projekti.


    • oik puu jalka

      Moi, jalkapöytä murtui kipsin poiston jälkeen sairaan kipeä. Ei mustumakohdasta vaan kantapää ja nilkka nivelsiteen viereltä..? Mikä neuvoksi???? Kiitollinen

    • Titaania nilkassa

      Terve Miupe ja muut.
      Minulla Weber B-tasoinen kehräsluun murtuma 21.12.2010 jolloin nilkka leikattiin ja laitettiin raudan pätkä 6 ruuvia

      Kipsi otettiin pois 1.2.2011

      Nyt kävelen noin 70 km viikossa. Pisin kävelylenkki toistaiseksi 18 km.

      Ei juuri enää turvoksissa

      Juoksemista en ole vielä aloitellut

    • johnv2

      Pohjeluu murtui hieman malleolin yläpuolelta. 2400 mg ibuprofeiinia ja 3000 mg parasetamolia/vrk. Ei tunnu riittävän. 10 pv tapahtuneesta, 8 leikkauksesta, levy ja kuusi ruuvia. Päivän jälkeen, ilta-aikaan alkaa niin vietävä kipu jalkapöydässä että huh huh. Nukuttua ei saa. Tässä tulee jotenkin niin paranoidiseksi, että alkaa epäillä ruusua tms., koska kipu on leikkaushaavan suhteen niin eri paikassa, niin voimakasta ja iho näyttää siinä punottavan hieman. Tosin, lukiessa näitä kirjoituksia tulee sellainen olo, että taitanee olla ihan asiaan kuuluvaa. Mutta silti, sanon vaan "ai saatana, että sattuu". Ottaisin kyllä kovempiakin droppeja, mutta ei lekuri määrännyt :) Kolmatta vähäunista yötä odottaessa.

      • Jatha

        Mulla on jäänyt aikamoinen trauma kivusta, joka oli jalan murruttua ja ensimmäisen leikkauksen jälkeen. Vieläkin tekee pahaa ajatella koko tilannetta. Olin 8 pv sairaalassa ja noin 1,5 vrk ajan sain morfiinia pistoksina, mikä oli ihanaa. Nukuin koko ajan eikä ollut kipua. Kun morfiini loppui, sain perusannoksena 9 tablettia kipulääkettä päivässä ja lisäksi hoitajat kävivät antamassa tarpeen mukaan vahvempaa nestemäistä lääkettä. Kotiin päästyäni vähensin annoksen nopeasti noin pariin Panacodiin ja Buranaan päivässä, ja muutaman viikon jälkeen lopetin särkylääkkeet kokonaan. Alku oli kyllä kivuliasta ja unet vähissä, mutta onneksi viikot ovat vierineet ja olo helpottanut.


    • kipsin pois saanut

      moro kaikki nilkka toipilaat! minulla murtui pohjeluu kahdesta kohtaa (weber B ) 26.2.11 leikkausta ei tarvittu vaikka sitä pitkään mietittiin koska disklaatiota oli juuri sallittu 3mm jos sen yli on joutuu kuulemma aina leikkaamaan ja tukemaan ruuveilla ja levyillä.. Tänään otettiin kipsi pois 4 viikon ja 2 päivän jälkeen. itselläni ei isompia kipuja ollut koko hoidon aikana mitä nyt 2 ekan viikon aikana turvotusta yms. asiaankuuluvaa. aluksi määrättiin 6vk kipsi hoito joka kuitenkin lyheni 5 viikkoon hyvän toipumisen ansiosta ja siitä edelleen 4vk 2 päivään. Täysipaino varauksella köpöttelin jo 3,5 viikon jälkeen. Nyt mitä olen kerinnyt noin 2km käveleksiä ilman kipsiä nilkka tuntuu lähes normaalilta, tietenkin näin aluksi vielä jäykkä. Tämän viestin ajattelin kirjottaa sen takia ettei ihmiset saa pelkästään sitä kuvaa että nilkan toipuminen vie aina todella pitkiä aikoja. Hyviä hermoja kaikille nilkka toipilaille kyllä niistä vielä hyvä tulee :D

    • Jännittää

      Heippa!

      Täälläkin yksi nilkan rikkonut.. Eli 3vk sitten mursin nilkkani, pohjeluu murtui ja jalan sisäpuolen "molluskaluu" irtosi kokonaan.. Ensin suoristivat sen ambulanssissa ja sitten jouduin leikkaukseen, oli muuten aika kauheeta.. olin hereillä kokoajan. Titaanilevy ja 8 ruuvia.. No mutta, nyt sitten menin kipsin vaihtoon ja valitin kipua pohkeessa ja sieltähän löytyi veritulppa! Olen kyllä jännittänyt tilannetta todella, koska vaarana on että tukos lähtee liikkeelle ja päätyy keuhkoihin jolloin se on jo hengenvaarallinen :(.. Todella pelottavaa.. Pistän nyt klexanea 60mg 2krt päivässä ja eilen aloitin marevanien syönnin, sekin jännittää, kunnon myrkkyä tuo lääke! Siis kirjaimellisesti rotanmyrkkyä.. Lääkitystä jatkettava 3kk.. Toivottavasti selviän ilman keuhkotulppaa.. Tietääkö kukaan että saako jalkaa nyt jumpata yhtään ennen ku marevanin kanssa saadaan hoitotaso aikaiseksi? Tuntuu etten uskalla liikkua yhtään kun pelkään että tulppa lähtee liikkeelle.. :/

      • sisäkehränen

        Hei "jännittävä", varmaan tilanteet ovat jo ehtineet muuttua, mutta haluan silti rohkaista aina ottamaan yhteyttä sinne kipsausklinikalle jos on jotain kysyttävää tai mietityttää jotkut tuntemukset . samoin voi soittaa sinne terveysneuvontanumeroon ja kysyä jos joku asia painaa mieltä. Itseltäni murtui sisäkehränen tämän vuoden tammikuussa ja olen ollut nyt kuukauden ilman kipsiä. Itselläni ei onneksi tullut veritulppaa, mutta muistan kyllä miten ahdistavaa oli sitä pelätä ja kuunnella oman kehon tuntemuksia. Asioista kysyminen kyllä helpotti ja häiriköin kyllä ihan surutta niitä kipsausklinikan ihmisiä silloin kun joku juttu alkoi liikaa huolestuttamaan. (Kiitosta vaan sinne kärsivällisyydestä!)

        Nilkkani on kyllä edelleen kipeä ja jäykkä, mutta kyllä sillä kävellä pystyy. Tänään kävelin koiran kanssa 2 tunnin lenkin! Kyykkyyn meno tai portaita alaspäin kävely on vaikeinta. Panacodia tai panadolia syön vaihtelevasti edelleen. Eniten tällä hetkellä mietityttää ne pari ruuvia nilkassa, jotka myös mulle leikkauksessa laitettiin. että vaikuttaakohan ne jotenkin tuohon kuntoutumiseen.

        Tsemppiä sulle kovasti toipumiseen! Ei kannata jäädä yksin murehtimaan noita veritulppa-asioita, vaan ottaa yhteyttä hoitavaan tahoon!


    • ex-jännittäjä

      Kiitos tsemppauksesta "sisäkehräs" :), sehän sen luun nimi olikin! Nyt on marevanhoito kunnolla käynnissä, enkä enää jännitä niin paljoa veritulppaa, kun hoito on nyt päällä, enempää ei pysty tekemään. Mutta kipsin sain juuri pois ja on kyllä todella herkkänä ja jäykkänä jalka, mutta ymmärtäähän sen. Olen kävellyt aika vähän kerrallaan, yritän pikkuhiljaa totutella jalkaa kävelyyn ja usein pidän jalkaa ylhäällä kun alkaa särkemään ja turvottamaan. Nyt huomaa jo parissa päivässä että on jo vähän helpompi kävellä, niin kyllä se tästä vielä :)! Vesijuoksulla ajattelin aloittaa myös kuntoutuksen, se luultavasti hyvää treeniä!

      Hienoa jos olet pystynyt kävelemään jo kahden tunnin lenkin, mahtavaa! Ei kai ne ruuvit mihinkään pitäisi vaikuttaa.. Minulla ne jäävät ainakin sinne ainiaaksi, ovat titaania. Ne auttaa vaan pitämään luuta kasassa. Itse en syö ollenkaan särkylääkkeitä, mutta en kyllä ole vielä kunnolla liikkunutkaan, tai aika vähän. Aloittelen pikkuhiljaa..

    • perarölli

      Mulla murtu nilkka kolmesta kohtaa 25.3.2011. Liukastuin omalla parkkipaikalla ja (onneksi) koko homma menee taloyhtiönvakuutuksen piikkiin. Leikattiin samana iltana, laitettiin 2 ruuvia nilkan sisäsyrjälle ja levy ulkosyrjälle.
      Kipsattiin parin päivän päästä, kipsin piti olla 6vk mut oli vaan pikkasen alle 5vk. 2vk hipaisu varaus, seuraavat 2vk raajapaino varaus ja loput 2vk sai kävellä "normaalisti". Kipsin kans en pystyn varaamaan koko painoa jalalle joten sain luvan ottaa kipsin pois ja alkaa kokeilla kävelyä ilman kipsiä. Eka käytin keppejä muutaman päivän, sitte jätin toisen kepin pois ja sitte taas muutaman päivän päästä toisenkin kepin pois. Kävelen edelleen todella omituisesti, kipsin poistosta on siis nyt 2vko, nilkka on ihan jäykkä eikä liiku juuri minneen. Varaan kyllä koko päinon jalalle mutta silti ns luukkaan sen kanssa.
      Eilen minulla oli jälkitarkastus, lääri ei ollut suomalainen. Hän ei edes katsonut jalkaani, ei tutkinut haavoja eikä mitään. Kysyi vaan tarvinko sairaslomaa tai lisää lääkkeitä, antoi lähetteen fysioterapiaan ja käski jumpata. Pitäisikö minun soittaa sairaalaan ja vaatia uusi jälkitarkastus ja suomalainen lääkäri? Minusta tuntuu ettei tuo oikein ottanut vaivaani tosissaan ja turvotuksestakin sanoi että sitä saattaa olla viel puolikin vuotta.
      Nyt nilkkani turpoaa aivan sairaasti, kohoasento hieman auttaa mutta taas kun hetken kävelen/olen jalka alaspäin se on ihan turvoksissa, jalka on oudon värinen (sini-punainen) ja sisäsyrjän haavaa hieman särkee kävellessä ja jumpatessa. En uskalla taivuttaa nilkkaa kovin paljon, koska tosiaan haavaa särkee silloin. Nyt huomasin että kun kävelen en astu jalan sisäsyrjällä ollenkaan eli isovarpaan puoleinen jalkapohja ei osu maahan jos yritän laittaa sen maahan jalkaan särkee.
      Yritän pitää jalassa säännöllisesti kylmäpakkausta ja nukkumaan käyn aina niin että nilkan päällä on kylmäpakkaus, yöllä kun herään otan sen sitte pois. Se onnex auttaa ja saan unen päästä kiinni.
      Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Onko ehdotuksia mitä tekisin turvotukselle ja jalan jäykkyydelle?

    • toivo elää

      Moi vaan kaikki,
      Minulla oli nilkan murtuma ja jalka kipsissä 6 viikkoa.
      Nyt kipsi ollut pois 4 viikkoa ja jalka turpoaa edelleen.
      Lääkäri sanoi, että voi turvota useita kuukausia ( !!!).
      Kävelykin on ihme lenkkaamista.
      No jospa se joskus olis ok..

    • Pera74

      Itellä murtui 2 luuta nilkasta ja toinen jouduttiin ruuvaamaan levyllä kiinni 6 viikkoa oli kipsi jalassa. Onneksi toteutin kuntoutus ohjeita niin pystyin joten kuten käveleen. Ostin nillka tuen ja pidin sitä reeneissä ja pelissä "jalkapallo" Vaikka Lääkäri kielsi jatkuvan pidon. Olisi pitänyt uskoa 3kk kipsin poiston jälkeen sekä peli kausi päättynyt lähdin juoksulenkille niin eipä oikein pystynyt nilkka maaston mukana oli tottunut tuken. Nyt 8v. leikkauksen jälkeen alkaa nilkka taasen näyttää merkkejä koko ajan talvella kiepeänä"tekeeköhön tuo rauta jalassa sen?" sekä tule edellen varottua samaa nilkaa. Elikkä itelle tuli aikamoinen riesa nilkasta

    • Tytti83

      Itselläni ei murtunut nilkka vaan jalkapöytä. Mursin siitä viidennen metatarsaaliluun, ns. Jonesin murtuma, (eli pikkuvarpaan luun tuosta vähän nilkan alapuolelta) joka sitten kipsattiin ja kipsiä pidin 6 viikkoa. Luutuminen oli tosi hidasta, ja uhkailivat jo vähän leikkauksellakin. Nyt viikko ilman kipsiä, ja jalkaterä on kyllä kipeä. Kipsin kanssa pystyin kävelemään vähän ilman keppejäkin, mutta nyt keppien kanssa pitää mennä. Tietysti kotona sisällä mitä kävelen, niin kävelen ilman keppejä. Jalkaterä on melkoisesti surkastunut toiseen verrattuna, pohje onneksi ei, ja nilkka on todella jäykkä ja turpoaa ihan levossakin. kantapää tuntuu, kuin sitä ei olisi enää, siis lihakset ilmeiseti hävinneet, koska astuminen tuntuu kuin asatuisi suoraan kantapään luille. Murtumakohta on kait ihan ok nyt, mutta muuten jalka on kipeämpi kuin koko aikana, johtunee lihasten surkastumisesta?!
      Onko muilla millaisia kokemuksia, miten kauan kesti että pystyitte kävelemään edes jotenkuten, ja oliko muillakin tuota, että nimenomaan jalkapohjan ja jalkapöydän lihakset hävisivät? Meneehän se kesä tietysti näinkin, mutta risoohan tämä :P

    • KipsiKissa

      Juoksulenkillä alamäessä taitoin nilkkani. Ulkokehräksen hyväasentoinen murtuma. Mulle sanottiin, että kipsi on jalassa 4 vk. Yhteensä 5 vk sairasloma. Näitä lukiessa alkaa epäilyttää, että riittääköhän tuo ollenkaan. :( Jalka turpoaa heti kun lasken sen alas ja varpaat alkaa sinertää. Koko ajan sitä on pidettävä kohoasennossa... Tosin kipsi on ollut mulla vasta 5 pv. Jumppaliikkeet ja muu jalan liikuttaminen sattuu murtumakohtaan.

      Ensi tiistaina saan lasikuitukipsin. Sitä odotan innolla. Tän nykyisen "kipsikipsin" kanssa on suihkussa käyminen hankalaa, kun se pitää niin huolellisesti paketoida. Ja hirveet helteet tietenkin just nyt.

      Sit noi nivelsiteet huolestuttaa. Nilkka väänty kumminkin tosi pahasti, että eiköhän nekin siinä rytäkässä menny. Lääkärin kanssa ei niistä ollut mitään puhetta. Onneks tulin tänne ite selvittämään asioita. Otan kyllä puheeks heti seuraavalla lääkärikäynnillä!

    • JJ

      14.5.2011 mursin nilkkani portaissa (sääriluu ulkokehräsen yläpuolelta). Kuvauksen jälkeen jalkaan kipsi ja siitä viikon päästä leikkaus jossa levy ja 6 ruuvia. Samalla uusi kipsi joka 2 viikon jälkeen vaihtoon ja uusi kipsi vielä 4 viikkoa - yhteensä kipsattuna siis 7 viikkoa. Nyt kipsinpoistosta aikaa reilut 4 viikkoa ja alkaa näyttämään ja tuntumaan tosi hyvältä.
      Täällä usein kuulee valitettavan että kipuja on mikä pitääkin paikkansa mutta jos niistä eroon meinaa päästä niin kuntoutukseen on panostettava ja nimenomaan itse eikä mikään kallis fysioterapeutti tai vastaava.
      Itse olen saanut tässä ajassa jalan tosi hyvään kuntoon vain ja ainoastaan rasittamalla sitä niin paljon että kipurajalla pitää mennä päivittäin. Pitkiä kävelylenkkejä ja sen jälkeen levot ja kohottelut. Kepit heitin nurkkaan jo kolmantena päivänä ja aloin "puoliväkisin" nilkuttelemaan päivä päivältä pidempiä matkoja ja aikoja. Seurauksena oli viikon 3 alussa leposäryt iltaisin mutta niistä pääsi eroon kipulääkkeillä. myös väliaikaiset penikkataudin oireetkin tulivat viikolla 3. Tuo viikko 3 oli koko kuluneen kuukauden pahin.
      Mutta nyt kun viikko 4 alkaa olla lopuillaan on jalka kuin uudesti syntynyt. Äsken kävelylenkki 10 km aikaa1h 20min eikä turvotusta tai kipuja jalassa lainkaan! Ontumista on, mutta niin lievää ettei kuulemma sivullinenkaan huomaa ennenkuin tarkemmin katselee.
      Muutama vinkki: 1.Liiku! Kävele! Venyttele!
      2.Turvotus pahenee nimenomaan istuessa tai paikallaan seistessä, ei kävellessä!
      3. Hommaa lentosukka ts.tukisukka. Estää tehokkaasti turpoamisen mikäli joutuu esim työssään paljon istumaan. Saa kaikista marketeista ja maksaa n.5-10 euroa pari.
      4.Pysy kärsivällisenä. Paranet varmasti ja itse pystyt vaikuttamaan aikatauluun.

    • 20HENNA20

      Mulla murtui oikea nilkka 18.7. kun astuin ohi portaasta, luulin ettei ollut porrasta ja olikin... Leikattiin seur. pvnä ja nyt olis seitsemällä ruuvilla kiinni levy ulkosyrjässä ja 2 ruuvia sisäsyrjässä. (bimalleolaarimurtuma)

      Ekat pari viikkoa menin halkaistulla kipsillä, koska tää turposi ihan sikana ku laitoin nilkan maahan, eli pidin melkeen koko ajan koholla.
      Ekan kontrollin jälkeen (2 viikkoa) sain vaadittua ittelleni walker-saappaan, joka on kuin katkaistu kipsi eli sen saa pois jalasta kun menee suihkuun. Oonkin joka päivä suihkutellut nilkan leikkaushaavat ja se on joka päivä paremman näköinen!

      Särkylääkkeitä en oo ottanut kuin pari sairaalasta pääsyn jälkeen ja verenohennuslääkettä jouduin pistämään kolme viikkoa mahaan piikillä.

      Viikot 2-4 oon mennyt keppien kanssa puolipainovarauksella, ei särje. Välillä huomaan linkkaavani yhdellä kepillä tai ilman keppejä kun ei särje!!!! Tällä viikolla olis tarkotus varata koko painoa mitä oon jo ehkä tehnytkin puoli huomaamattani... Eli kivun rajoissa mennään (lue: kipua ei ole)
      Tänään kävin salillakin ekaa kertaa kuukauteen ja ihan hyvin pystyi jo treenailee keski- ja yläkroppaa!

      Kiire olis vaan parantumisen kanssa koska oon lähdössä ulkomaille pidemmäksi aikaa lokakuun alussa... Lääkärit kyllä jo naureskelivat aikaisemmin että hyvinhän sä pääset lähtemään, on sen verran hyväasentoinen murtuma vaikka joutuikin ruuvailemaan, ja nuorena (20 v) luut luutuukin paremmin.

      Jännittää ihan törkeesti mitä lääkärit sanoo parin viikon päästä vikassa kontrollikäynnissä... Joku takapakki siinä vaiheessa olisi ihan kamalaa.

      Ja tää palsta on ehkä maailman masentavin, vois lukea hyviäkin parantumisuutisia välillä. Toivottavasti mä oon yks niistä.

    • Genge

      Mulla nyt pari kuukautta kipsin poistosta ja töissäkin jo kuukausi takana.
      Korjaus levyllä ja 6 ruuvilla.
      Kipuja ja jäykkyyttä vielä on mutta kivutkin ilmenee lähinnä jalkaterän alueella. Jonkin verran myös turvotusta edelleen. Ontuminen on vähentynyt viikko viikon jälkeen joskaan ei vieläkään ihan olemattomissa ole.Niinpä täytyy olla melko tyytyväinen edistymiseen vaikka lääkärikin sanoi että puolikin vuotta saattaa hyvin mennä toipumiseen.
      Tällä hetkellä suurin vaiva on sentään leikkaushaavan kutina....=)

    • niihgggggggggggggggg

      Mulla murtui jalkapöydässä veneluu elokuussa 2010 ja kolmattakertaa leikataan ens kuussa ja en urheileen enää koskaan pysty. tämmöstä voin kertoa omasta kokemuksesta jalkapöydän murtumasta :)!

    • iojoijoijoij

      joo mullakki murtu nilkka joku 5 viikkoo sitten..luutuuko hyväasentoinen murtuma nopeemmin?? mulla siinä röntgenistä ei edes huomattu kunnolla aluks mitää mutta aamulla soitettiin seuraavana päivänä että on siinä pieni kräkki siinä luussa, joku kasvulinja murtuma ymmärtääkseni.. mitään kipuja ei ole ollu pitkään aikaan, joku 2 ekaa viikkoo oli aika kivuliaita.. pieniä outoja tuntemuksia sillontällöin tuntuu jalassa mutta niitä ei juurikaan edes huomaa..kävelen jo aika normaalisti tosin kipsi pitää jalkaa vähän jäykkänä..haluun vaan tietää onks se sitte luutunu oikeesti ku otetaan kipsi pois 6 viikon jälkeen..haluisin päästä jo skedeemää...

    • Mark I.

      Mulla murtui nilkka, ulkokehräksen murtuma, 31.4, eli 2,5 viikkoa sitten. Kipulääkkeitä en ole tarvinnut. Ohje sanoo et 2 viikon jälkeen 20-30kg varaus jalalle, neljän viikon kuluttua täyspainoon ja 5. viikko ilman keppejä.

      Olen liikutellut jalkaa kpisissä lähes jatkuvasti esim. "tärisyttämällä polvea" päkiällä. Painon laittaminen jalalle ei tee kipeää, kokeilin juuri ja huomasin pystyväni kävelemään jo yhdellä kepillä, keppi siis terveen jalan puolella. Olen siis aikataulusta edellä.

      Asia mikä mietityttää on jalan luiden naksuminen. Aluksi luulin että ne murtuneiden luiden päät ei ole kiinnittyneet, vaan naksuu, ja vähän huolestuin. Lääkärille kun asiasta kerroin, ajateltiin että se olisikin van nivel joka siellä naksuu.

      Tulipa vaan mieleen et jos siellä nilkassa onkin jotain vialla, mikä jättää nilkan vialliseksi? Joku väärä asento, tai peräti etteivät röntgenkuvista ole nähneet, että murtuma ei olisi luutunut yhtään, vaan irralliset luut siellä naksuu?

      Ei kai se auta muuta kun uskoa, että se naksuminen on jotain mistä ei kannata huolestua.

      Nilkka ei juuri ole kipeä, ja siis tuntuu että paraneminen menee reilusti etuajassa. Luulen että viikon päästä, siis jo 3,5 viikkoa kipsauksesta, kävelen kipsi jalassa ilman keppejä.

    • kipsiintynyt x 2

      Mullakin murtui 2 vuotta sitten tammikuussa vasemman jalan ulkokehränen joka parani aika nopeesti vaikka melkeen 2 vuotta meni, että nillka alkoi pitämään uimisesta. Uimisenhan sanotaan olevan nilkalle hyväksi, mutta itse koin huonoksi.
      Nyt helmikuussa 5.2 multa murtui oikea nilkka, jolloin sököksi meni pohjeluu, sisäkehränen ja sääriluun alaosa. Korjattiin levyllä 6 ruuvilla ja 2 pitkällä ruuvilla. Jälkimmäinen ollut todella kivuliaampi verrattuna tuohon ensimmäiseen. Olen tämän kuukauden vielä saikulla ja sitten pyrin takaisin töihin. Ensiviikolla loppukontrolli, vähän jännittää mut...

    • iojoijoijoij

      tänään sain kipsin pois.. muvrtuma siis tossa vasemman nilkan ulkosyrjässä siinä pallomaisessa kohassa.. oli pysyny tosi hyvin asennossa ja kun oli muutenki ollu tosi lievä murtuma,ois riittäny kuulemma 4 viikkoa kipsissä vaikka olin 6 viikkoa. se lupas että pari viikkoa nii mä pystyn jo skeittaamaan jotenki..
      kun lähin kävelemään siitä aluks nii en osannukkaa odottaa miten jäykkä se nilkka voi olla sen 6 viikon jälkeen mut ei se sattunu ellei yrittäny taivuttaa sitä liikaa.. no tän ekan päivän oon paljon venytelly tota nilkkaa tässä istuessa ja muuta räplätessä, ja kävelin tänään yhteensä parhaimmillaan n.2,5 km... ja sitten tein vielä pienen pyörälenkin jyrkkien ylämäkien kautta, niin tuntuu jo että nyt liikkuis vähän paremmin, että uskon että oon aika vähällä tässä selvinny... ja asiasta poiketen mulla löyty kantapäästä luukysta elikkä sellanen reikä siellä luussa, aluks vähä peloteltiin että pitäis jotenki saada luudutettua umpeen, mutta tänään kerrottiin onneks että siitä ei ole mitään haittaa eikä sille tartte tehdä mitään....

      • kipsiintynyt x 2

        Sulla siis ulkokehränen murteella .)


    • Gratz

      Olen itävallassa lomalla ja nilkka murtui 5 pv sitten. Toissapäivänä en enää uskonut ,että olisi vain nyrjähdys ja sairaalassa sanottiin murtuman oleva Weber A. Tietääkö joku mitä tasoa tämä tarkoittaa. Täällä kun lääkäritkin puhuuu huonoa englantia ,joten asioista selvää ottaminen vie aikaa. Lauantaina kotiin Suomeen, saa nähdä miten lentomatka sujuu. Hyvin on vakuutusten takia muuten mennyt, mm taksit saan lentokentälle ja sinne pyörätuolin. Saakohan loman pilalle menemisestä korvauksia?

    • nilkuttaja

      Nilkka murtui heinäkuun puolivälissä, ulkokehräksen murtuma, hyväasentoinen. Ensin 6 viikkoa lasikuitukipsiä, sen jälkeen piti saada pois. Ei onnistunut vaan jatkettiin vielä kaksi viikkoa, koska ei ollut luutunut tarpeeksi. Tämän jälkeen vielä 2 viikkoa sairaslomalla. Kävelin jalalla sujuvasti jo kun oli 5 viikkoa ollut kipsissä ilman keppejä. Ongelma tuli vasta kun pääsin töihin, jalka kipeytyy ja on koko ajan turvoksissa. Nilkka kuvattiin viime viikolla, ortopedi soittaa tällä viikolla onko jotain tehtävä. Onko kellään kokemusta vastaavasta? Ilmeisesti ei edelleenkään luutunut tarpeeksi, tosin ratsastaminen ja kävely sujuu, ainoastaan kipeytyy kun tekee jotain.

    • kipsiintynyt x 2

      No mulla murtui vasemmasta nilkasta ulkokehränen ja olin 7 viikkoa saikulla eikä sen jälkeen mitään ongelmia. Tietty nilkka oli jäykkä jne. mut parani tosi nopeesti. Viime maaliskuussa multa murtui oikeasta nilkasta sisäkehränen, pohjeluu ja sääriluu, joten sinne pistettiin levy ruuveineen ja viel 2 pitkää ruuvia. Siitä on nyt n. 9 kuukautta ja särkee vieläkin. Päkiöille nousu onnistuu kummankin jalan kanssa noustessa, mutta ei vain oikealla. Sisäkehränen turvoksissa vieläkin. Huomenna ortopedille, joka laittaa lähetteen, että rojut nilkasta poistetaan.
      Kaikki murtumat on kummiskin yksilöllisiä, eri kohdista murtuneita jne.
      Tuolla ylhäällä jossain luki, että joku guru oli oikeen sanonu, ettei kipsiä poisteta, jos kipsin poistoon ei kävele. Ei se kyl niin ole :)

    • kohtalo toveri

      1999 murtui oikea nilkka. Dislokoitunut telaluun murtuma. Leikattiin ja kaksi ruuvia jolla luu stabiloitiin.Hidas toipuminen ja kävely keppien kans tuli tutuksi. Eihän se täysin kuntoon tullut, mutta näillä mennään. Liikeradat jäi vajaaksi, kipuilua/turvotusta. Toistaiseksi pärjännty tämän vamman kans ihan hyvin, mutta voi olla, että vanhemmiten oireet pahenee(nyt 33v).

    • slaikkari10

      Täällä tapahtui seuraavaa: nilkan bimalleolaarimurtuma, kierteinen weber b tyyppinen lateraalimalleolimurtuma sekä takakolmiofragmentti, elikkä pohjeluu poikki sekä murtumia nilkassa ja nilkka ikään kuin irtosi sääriluusta.

      Meni jääkiekossa kun kaaduin persiilleepäin ja jäi sitten alle jotenkin ja naps.

      Leikattiin ja laitettiin levyä ja ruuvvia pohjeluuhun. Turvotusta oli hyvin paljon leikkauksen jälkeen ja kipsi jouduttiin poistamaan sen vuoksi ja olla yksi yö ilman, jotta turvotus laskisi hieman. Kivut oli todella kovat ja särkylääkettä tuli suoraa lihakseen sekä suunkautta. Leikkauksessa joutuivat siirtelemään isoa hermoa jonka vuoksi tuli sitten hermo särkyä jalkaan joka oli kyllä kaamea kokemus, siihen lyricaa avuksi ja onneksi viikossa hävis ne kivut. Vieläkin on jalkapöytä vähän tunnoton.
      Seuraavan päivänä uutta kipsiä koipeen ja muutama päivä vielä vuode-osastolla. Eka viikko meni silleen että ei pystynyt olla pystyssä ollenkaan kun alkoi heti särkeä sairraalloisesti jalkaa, pelkkää koho asentoa vaan. Tokalla viikolla vähän keppienkaa ihmisten ilmoille ja kipsin vaihto kevyempään malliin, 3-5 viiikot kevyellä varauksella ja vikalla viikolla pystyin jo kävellä ilman keppejä kivuttomasti (ei välttämättä suotavaa mutta kun ei pahalta tuntunut niin miksipä ei).

      Huomenna 6.5 6viikkoa täynnä ja kipsin poisto ois edessä - kyllä tätä on odotettukkin. Raastava kokemus kyllä, kunto laskenut paljon jne hommeleita. Saas nähä miltä koipi näyttää ja tuntuu !

    • kippura

      mulla jonesin murtuma.jouduttiin naulaamaan kiinni.Ei kipsiä vaan sellainen kantakengän tyyppinen jolla voi varata kantapäälle. En tiedä vaikuttaako kävely kantapäällä murtumakohdan paranemiseen.Tietääkö joku miten pian luutuu.3viikkoon ei saisi olla varausta ollenkaan muulle kuin kantapäälle ja sen jälkeen kovapohjakenkä 3viikkoa.

    • hnf

      Minulla murtui kehräsen luu sekä sisä, että ulkopuolelta kiekkopelissä 9.1:Stä. Törmäsin jalat edellä maaliverkkoon ja luistimen kärki tarrasi verkkoon, sekä väänsi nilkan. Onnuin sen illan ja kävin vielä pelikaljallakin. Seuraavana aamuna oli huomattavasti kipeämpi ja turvonnut, joten ajattelin että parempi nilkuttaa lääkäriin.

      Jalka kipsattiin ja sanottiin, että pari viikkoa lasikuitukipsiä, varata saa jalan painon verran, mutta välillä tuli vähän enemmänkin varattua. 10 päivää tuosta vaihdettiin ortoosiin (muovinen kävelysaapas, jossa pumpattavat nilkkatuet) ohjeilla, että saa varata kivun mukaan. Nyt tuosta on siis kulunut 19:sta päivää ja ylihuomenna lääkäriin, toivottavasti saa luvan heivata saappaankin narikkaan. Tänään olen myös omin luvin kävellyt ilman tukea, mutta keppien kanssa. Jalka on kovin voimaton, mutta erityistä kipua ei tunnu. Lähinnä pientä jäykkyyttä ja lievää kipua akillesjänteessä, sekä nilkan sisäpuolella joka on ollut alusta lähtien kipeämpi.

      6vkoa murtumapäivästä on arvioitu, että voi laittaa varovasti luistinta jalkaan, tietysti kivun mukaan. Katsotaan kuinka homma etenee ja jos vaikka päivityksiä laittelisin vielä tilanteesta.

      Parille joukkuekaverille on käynyt vastaavaa ja heillä on suositeltu tasapainolautaa nilkan vahvistamiseen, täytyy tuotakin kysellä seuraavan lääkärikäynnin yhteydessä.

      • hnf

        Nonniin, läääkärikontrollissa käyty (ja salaa pari päivää jo kävelty kepeillä ilman saapasta). Tuomiona, että viikon vielä pitäisi kävellä saappaan kanssa ilman keppejä eli täys varauksella, tai ilman saapasta keppien kanssa. Stepperiä ja kuntopyörää saa alkaa polkemaan heti, koska ei tule kiertoliikkeitä tai iskuja eli hyvin mennyt kyllä täällä tuon murtuman paranemisen suhteen.

        viiden viikon kohdalla saisi alkaa kuminauhalla rasittamaan nilkan liikkeitä eri suuntiin ja myös tasapainolaudan saa ottaa käyttöön, kuuden viikon kohdalla eli kolmen viikon päästä luistimille jos pystyy :)!


    • Jäykkis

      Helmikuun alussa liukastuin, jalkaterä kääntyi sisäänpäin ja NAPS.
      Tuloksena trimalleolimurtuma, eli ulkokehräsluun, sääriluun ja takakolmiofragmenttien murtuma. Operoitiin julkisessa sairaalassa, lähes 20 ruuvilla ja yhdellä levyllä.

      Nilkka hajosi siis aika pahasti, kuulin sen jo polilla ekojen kuvien jälkeen.

      Ihmetyttää vaan kun ambulanssi tuli, niin ensihoitajamiehet väänteli sitä nilkkaa helvetisti, vaikkei ne mitään tienny, kuten en mäkään että oli paha murtuma.

      Sain leikkauksen jälkeisenä päivänä avokipsin, jonka saa riisua pois.

      Nyt ollut yksi kontrolli, luutumisesta ei vielä merkkiäkään.

      Nilkka on ihan helvetin jäykkä, ei taivu eteen eikä taakse, vaikka miten pinnistää. KOvasti jumppaan silti.

      Tyypillinen kova kipu jalkapöydässä ylönoustessa varsinkin aamulla, vaikka nukun jalka kohoasennossa.

      Kipsin saan pois maalis-huhtikuun vaihteessa.

      Onko kellään tälläistä super-hyper-jäykkyyttä nilkassa ? väheneekö pikkuhiljaa ?

    • murtuma

      itsellä nilkan ulkokehräksen murtuma, aluksi mietittiin leikkausta jota ei onneksi tarvinnut tehdä. sanottiin että kipsi pitää olla 6-8 viikkoa ja painoa saa varata vasta 2 viikon jälkeen vähän. nilkka muutaman ensimmäisen päivän kipeänä ja turvonnut kipsauksen jälkeen. kuitenkin heti seuraavalla viikolla rupesin varaamaan puolella painolla ja siitä seuraavalla viikolla koko painolla. kipsi ollut nyt 3 viikkoa ja pystyy hyvin varaamaan koko painolla ja kävelemään ilman keppejä ja kipuja ei juurikaan ole eikä myöskään paisu yhtään. kipulääkkeitä en ole myöskään ottanut pitkään aikaan. ensi viikolla ajattelin mennä lääkärille ja kysyä josko saisi kipsin pois ja saisi ruveta kuntouttamaan jalkaa koska vaikuttaa ainakin omasta mielestä hyvin parantuneelle, saa nähdä onnistuuko.

    • katjus2

      heippa.itse sain kipsin pois tiistaina ja luulin kaiken olevan hyvin...eipäs ollutkaan,nilkka ei ollut luutunut tarpeeksi vaan joudun menemään puolivarauksella vielä 4 vk...itku tulee jatkuvasti...viikon jo kuljin ilman keppejä,kipsin kanssa,ilman kipuja..nyt taas kaikki tuntuu hankalalta...onko kokemuksia näistä ettei olekaan luutunut murtuma kuten pitänut?

    • tustuttavaaaa

      Itselläni on ollut kipsi jo kolme viikkoa. Kaikki meni uusiksi, juuri mitään ei voi tehdä kotona.
      Tämä on kyllä tuskastuttavaa odotella kolme viikkoa vielä, että saisi kipsin pois.
      Kamala pelko on, jos jalka ei olisikaan vielä luutunut ja se, miten nopeaan voin kävellä kipsin poiston jälkeen.
      On niin turhauttava olo. Kiduttavaa odotusta.

    • Ruskaretkeilijä

      Hei, minulla lipesi vasen jalka syyskuun puolessa välissä vaellusreissulla ja nilkka vääntyi niin pahoin, että molemmat kehräsluut ja kantapään kolmioluut murtuivat. Jalan turvonneisuuden vuoksi leikattiin vasta syyskuun lopussa. Kipsi oli 6 vko ja 2 vk vielä piti olla varaamatta, kaiken lisäksi leikkaushaava ei umpeutunut kunnolla , joten 2 kk kuljin haavahoidossa 2 kertaa viikossa. Nyt on jo fysikaalista reilu kuukausi takana ja helmikuun alusta lähden kokeilemaan 4 tuntista työntekoa. Vaikka pitkältä aika ja paraneminen välillä tuntuvat, niin kyllä se vielä iloksi muuttuu. Hyvää jatkoa ja paranemisia ! P.S vieläkin on jalka turvoksissa päivittäin, mutta liikkuminen jo helpompaa

    • Nilkanvenytys

      Minulla murtui pohjeluu joulukuun lopulla. 6vk kipsiä luu oli jäänyt hyvään asentoon. 2vk yhdellä jalalla kepeillä, 2vk puolivarausta kepeillä, 2vk koko varaus ilman keppejä. Lopussa menin jo aika lujaa kipsin kanssa. 5krt pvä 10sarjoja liikkeitä. Join paljon vettä enkä syönyt paljon suolasta. Kipsi hankasi alussa haavalle ja vaihdettiin 2 kertaa.

      Nyt viikko ilman kipsiä, nilkka ja pohje alussa tosi heikko. Joka päivä olen käynyt salilla tai sisäradalla. Ensin 400m ja nyt 1500m kävelyä. Salilla 1/2 tuntia kuntopyörää muuta isojen lihasten treeniä. Heti aamulla fyssarit nilkan pohkeen venyttelyä.. vähän jo tullut voimaa pohkeeseen ja liikkuvuutta nilkkaan. Kävelen suht ok vaikka joka askel tuntuu, ei kuitenkaan kauheita kipuja. Ei ole kauheasti turvotusta, mutta nyt kun 8vkoa lojunnut sohvalla niin väsyy tosi helposti muutenkin. Olin tänään tunnin salilla ja 2t kauppakeskuksessa ja aivan puhki sen jälkeen.
      Portaita alas ei pysty kävelemään normaalisti eikä varpailla kävelemään vielä. Joka puolelta nilkka on heikko ja selvästi sieltä on revennyt muutakin kuin luu.
      Voi olla, että menee aikaa että palautuu hyppy juoksukuntoon,
      Mutta kesällä menen pelaamaan..

    • Jalatkuljettaa

      Moi, kipsi ollut jalassa 6 viikkoa ja keskiviikkona se poistetasn. Kaaduin retkiluistimilla ja pohjeluun alaosaan tuli murtuma. Nilkka on koko ajan ollut hyvä asentoinen eikä vamma vaatinut leikkausta. Alusta saakka ollut klexane- napapiikki laskimotukoksen ehkäisyyn, kepeillä menty 3 viikkoa varaamatta jalalle, 4 viikko kevyttä varaamista, 5 viikko vähän enemmän ja 6 viikko jo kävellen ilman keppejä täysvarauksella. Aika paljon olen liikkunut kepeillä koko ajan eikä jalassa ole ollut erityisiä kipuja. Töissä olen ollut ( yrittäjä) koko ajan ja kotona aina iltaisin jalka kohoasennossa lepäämässä.
      Kyllä vähän jännittää tuo keskiviikkopäivä ja kipsin poisto ja erityisesti se että miten siitä eteenpäin. Miten pääsen kävelemään? Turpoaako jalka? Tuleeko kipuja?
      Aloitan heti fyssarin kun vain saa ja luotan kinesioteippiin, magnesiumsuihkeeseen ja suolakylpyyn. Alan myös heti käymään uimahallissa... toiveissa saada jalka kuntoon myös omin keinoin.
      Jännittää😄

      • Nilkanvenytys

        Tsemppiä jalatkuljettajalle!
        Minulla poistettiin 8.2. Kipsi ,hyväasentoinen pohjeluun murtuma.
        Joka päivä olen käynyt salilla jossa tehnyt fyssareita ja stepperiä, kuntopyörää ja juoksumatolla. Koko ajan mennyt eteenpäin. Tänään hitaasti hölkkäsin 400m, kun alussa hitaasti kävelin saman matkan. Pääsen jo paremmin portaita alas ja voin vähän hypähtää.
        Illalla tuntuu rasitusta ja olen lepäillyt. Olen onneksi saanut rauhassa kuntouttaa, kun työni vaatii niin kovaa kävelyä.
        T. nilkanvenyttäjä


    • Kohtalotoveri

      Trimalleolarinen murtuma itsellä. Murtui maaliskuun alussa ja tänään ortoosikipsi pois. 6 viikkoa oli kipsi. Ekat 2 viikkoa "normaali" kipsi ja sitten 4 viikkoa tällainen avattava.
      Luutunut on normaalisti ja pystyn kävelemään ilman keppejä tässä kotosalla aika hyvin jo, tosin hitaasti, mutta kuitenkin. Lääkäri sanoi, että 1 ja puol kuukautta nii vois jo hölkäilläkki mutta tiedä häntä.
      Weber B tason murtuma joka on operoitu mutta en koe mitään suurempia ongelmia tällä hetkellä, ellei jäykkyyyttä ja arkuutta lasketa. Perus jumppaliikkeitä ja kävelyä vain niin eikähön tästä hyvä tule!

    • Anonyymi

      Täällä 2 viikkoa sitten leikattu weber c murtuma, pohjeluussa myös 2 murtumaa. Korjattu levyllä, ruuvilla ja vaijerilla. Jalka turpoilee kovasti ja kihelmöi/polttelee ylös nostettuna. Vaikea nukkua öisin. Onko muilla ollut, että jalka turpoaa kohoasennosta huolimatta ja nuo pistelyt/inhottavat tuntemukset..?

      Särkylääkkeitä en ole enää uskaltanut syödä, maha otti niistä kyttyrää. Alusta alkaen oli somac eli pantoprazol 20mg, mutta ei näköjään riittänyt ja nyt menee esomeprazol 40mg pari viikkoa, jotta maha parantuisi. Särkylääkkeiden syönti jäi sit siihen.. Nytkin valvon pistely/puutumistuntemusten takia ja kun turvotus painaa.. Jalka on koko ajan kohoasennossa.

    • Anonyymi

      tee kaikki mitä kipu sietää. Itse tein niin

      • Anonyymi

        Itsellä ollut jalka kipsissä viikon verran liukastumisen seurauksena. Weber c murtuma, ei leikkausta. Ei juuri kipuile paitsi aamuisin, mutta menee yhdellä buranalla ohi. Puntteja olen istualtani nostellut. Viikon päästä eka kontrolli. Saas nähdä onko lähtenyt luutumaan.

        Kun olen lukenut näitä parantumiskokemuksia, niin aika masentavaa. Koska olen tottunut liikkumaan paljon, niin päälle tämä on paha paikka. Olen kyllä sitoutunut kuntouttamaan jalkaa jotta pääsen takaisin juoksukuntoon. Onko kokemuksia voiko aloittaa kuntopyörän/crosstrainerin/uinnin/hiihdon kuinka pian kipsinpoiston jälkeen? Niissä ei tule ainakaan tärähdyksiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsellä ollut jalka kipsissä viikon verran liukastumisen seurauksena. Weber c murtuma, ei leikkausta. Ei juuri kipuile paitsi aamuisin, mutta menee yhdellä buranalla ohi. Puntteja olen istualtani nostellut. Viikon päästä eka kontrolli. Saas nähdä onko lähtenyt luutumaan.

        Kun olen lukenut näitä parantumiskokemuksia, niin aika masentavaa. Koska olen tottunut liikkumaan paljon, niin päälle tämä on paha paikka. Olen kyllä sitoutunut kuntouttamaan jalkaa jotta pääsen takaisin juoksukuntoon. Onko kokemuksia voiko aloittaa kuntopyörän/crosstrainerin/uinnin/hiihdon kuinka pian kipsinpoiston jälkeen? Niissä ei tule ainakaan tärähdyksiä.

        Itse aloitin 3 päivää kipsin poiston jälkeen pyöräilyn. Sitä ennen tietysti kävelin kipsin kanssa noin 2 viikkoa. Itselläni oli hieman suurempi nilkka vamma ( murtuma ja sijoiltaan meno). 8 viikkoa yhteensä kipsin kanssa jouduin olemaan. On muuten normaalia jos nilkka sitten turpoaa rasituksesta. Itse pääsin eroon turvotuksesta suhteellisen nopeasti. Suosittelen kylmähoitoa, kävin avannossa nilkan kanssa ja tätä voin suositella.


    • Anonyymi

      Itselläni poistettiin 3vk sitten kipsi pystyy kävellä mutta kun vähän lepää kävelyn jälkeen tulee sietämätön kipu kun yrittää varata painoa jalalle mutta sitten kun varaa hetken painoa jalka tottuu ja kipu häviää

      • Anonyymi

        Oletko vielä saikulla? Jos niin, kuinka pitkään?


    • Viisi viikkoa sitten leikattu nilkka - trimalleolaari. Ensi viikolla olisi ensimmäinen röntgen, jälkitarkastus ja mahdollisesti kipsin poisto.
      Koko ajan on ollut täyspainovaraus, välillä kepit tai keppi apuna.

      Sairausloma loppuisi melkein samantien mutta hieman arveluttaa! Työpäivät olen melkeinpä jalkojen päällä, ei mahdollisuutta istuskeluun koipi ylhäällä.

      Kuinka pian kipsin poiston jälkeen olette palanneet normaaliin työelämään? En ole saanut asiasta mitään arviota.

    • Anonyymi

      Ei kipsin poisto kaikilla ole samanlaista. 20 ja 60v.on vissi ero parantumises. Menin rullatuolilla ja silti otettiin pois. Kepit on kotona. Mutta terv.keskukses en klonkkaa pitkiä käytäviä keppien kans kun joka askelmaa saa miettiä.Mutta se pitää paikkansa että kävelystä murtunut jalka tykkää. Lihakset vahvistuu. Ja kestää parantua.nilkka voi olla toisena päivänä jäykempi kui edellisenä päivänä. Riippuu kuinka paljon rasittaa jalkaa. Leposärkyä ei ole. Kirvelyä tullut ihoon vaikka rasvailee. Ei näy mitään ihottumaa kylläkään .

    • Anonyymi

      Katkaisin pohjeluuni 26.12 ja jalka leikattiin pari päivää tästä. Titaanilevy ja 7 ruuvia lyötiin jalkaan. Jalka oli kipsissä 6viikkoa niin, että 2vk ilman varausta, 2 puolella varauksella ja sitten saikin jo kävellä kipsillä. Liikuttelin koko kipsausajan varpaita lähes jatkuvasti ja kun sain kävellä jalalla, jäi sauvat heti pois. Välillä tuntui, että jalka hieman kipsissä lähti turpoamaan, mutta koho auttoi. Kipsin kun sain pois niin jalassa ei juurikaan kipua ollut ja ylösalas suunnassa liikkui nilkka hyvin. Välillä vähän turposi ja kipeytyi, mutta sitten lepoa. Nopeasti itsellä alkoi nilkka toimia normaalisti ja olinkin jo viikko kipsaamisen jälkeen ensimmäisen kerran laskettelumäessä valmentamassa suksilla. Nyt fyssarin kanssa 9viikkoa kipsin poistosta alettiin kyykkäämään ja hyppimään jalalla. Golfiakin sain ruveta jo pelaamaan. Ainoa hidaste paranemisessa ja tekemisessä itsellä oli pohjelihaksen voimattomuus, koska liikkuvuus oli tosi nopeasti hyvä. Suosittelenkin heilutteleen varpaita ja kun kipsi lähtee niin tekemään jalalla asioita. Fyssari sanoi hyvin, että silloin tietää, että on tehny liikaa jos aamulla on nilkka kipeä ja kankea. Itsellä tosi korkea kipukynnys mikä varmasti auttoi minua palautumaan leikkauksesta (en ole missään kohtaa syönyt tähän kipulääkkeitä). Mutta niille, jotka painii tämän asian kanssa parhaillaan, niin kyllä siitä hyvä tulee, mutta vaatii alkuun sinnikkyyttä ja työtä. Olen siis jo yli 30 nuori liikunnallinen mies.

      • Anonyymi

        Korjaan viikko kipsin pois ottamisen jälkeen olin mäessä laskettelemassa.


    • Anonyymi

      Aloittjaa on ehkä toipunut kymmenessä vuodessa. Mutta murtuman lisäksi nilkassa on ollut nivelsidevamma.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2531
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1980
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe