Etanolin oktaaniluku toistasataa, mikä on ongelma?

Mikä tässä E10 bensiinissä oikeasti hajoittaa autojen bensiinimoottoreita? Etanolin, jota siinä maksimissaan on 10 % nakutuskestävyys on pitkälle toistasataa. Joissakin todella tiukaksi viritetyissä kilpa-autojen koneissa käytetään alkoholipohjaisia polttoaineita.
Onko näin, että etanoli liuottaa roskat moottoreiden bolttoainejärjestelmien seinämistä joka tukkii suuttimia joka aiheuttaa ongelmia?
Liuottimena etanoli ja eetterit ovat erilaisia kuin moottoribensiini joka saattaa liuottaa ja korppuunnuttaa joitakin tiivisteitä, koska etanolit ovat "kuivempia" kuin bensiini, joka on rasvaisempi ja voitelee hieman paremmin?
Ennen jotkut tapasivat hulauttaa pikkuisen kaksitahtiöljyä myös nelitahtikoneeseen joka edesauttoi koneen kestävyyttä. Olisiko tässä ratkaisu "E 10 -ongelmaan"? Jos muuten, mitä tykkäävät kaksitahtiöljystä nykyisten bensiinimoottoreiden katalysaattorit, ja katsastuksissa pästömittaukset?
Mitä olen ymmärtänyt väärin, mitä oikein?

-Pentti

27

2763

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 95-EI-Oo

      Epäilen, että suurin ongelma E10-bensan kanssa on faasien erottuminen: kun vesipitoisuus ylittää tietyn rajan, vesi-etanoli ja bensiini erottuvat toisistaan. Etanolihan imee vettä ympäristöstä kuin sieni. Raskaampana vesi-etanoli painuu ennen pitkää tankin pohjalle. Googlaamalla 'E10 phase separation' löytää paljon juttua asiasta.

      Etanoli on edullinen tapa kasvattaa oktaanilukua. 95E10 on koostettu niin, että seoksen oktaaniluku on oikea. Kun seoksesta "pestään" etanoli pois, jäljelle jäävän bensiinin oktaaniluku on liian alhainen, jolloin moottorin vaurioriski kasvaa etenkin kovassa rasituksessa.

      Faasien erottuminen voi tapahtua esim. jakeluaseman säiliössä tai auton tankissa. Kylmät ilmat ja voimakkaat lämpötilanvaihtelut lisäävät faasien erottumisen riskiä.

      Kemialliset riskit ovat sitten toinen miinakenttä: etanoli on liuottimena olennaisesti erilainen kuin bensiini. Lisäksi etanoli voi hapettua ajan mittaan etikaksi, joka sekin tunnetaan hyvänä pesuaineena. Uudessa autossa kemia tuskin on ongelma, kun pa-järjestelmä on puhdas, mutta vanhassa autossa tilanne voi olla toinen.

    • ysivitoskuski

      Mainitsemasi "imee vettä ympäristöstään kuin sieni" ei toteudu tankissa koskaan, ellet kaada sinne vettä. Mistä se vesi sinne tankkiin muuten tulisi? Tankissa on ympäristöön nähden aina hieman ylipainetta ja kaasun virtausta tankista ulospäin. Jos ajatellaan ääriolosuhteita, eli huippupakkasta ja auton säilytystä lämpimässä tallissa, ei tankkiin silloinkaan mene kosteutta vaikka besa jäähtyessään kutistuisi. Pakkasilmassa ei ole kosteutta kuin murto-osa lämpimään ilmaan verrattuna. Pakkasesta sisälle ajettaessa bensa lämmetessään laajenee ja virtaus on taas ulos.

      • ---------------

        bensaa menee ajonaikana ja tilalle tankkiin tulee kosteaa ilmaa


      • Alkoholi juo vettä
        --------------- kirjoitti:

        bensaa menee ajonaikana ja tilalle tankkiin tulee kosteaa ilmaa

        Nykyinen E10 bensiinin etanoli hoitelee helposti korvausilman muutaman gramman kosteuden. Ja pystyy hoitelemaan helposti mutaman 100 grammaa ylimääräistäkin vettä.


      • Rigor Mortissimo

        Höpöhöpö, jos tankissasi ei vallitse täydellinen tyhjiö. Mitä se ei koskaan ole.

        Se vesi sinne tankkiin tulee "korvausilman" muodossa. Se osa tilavuudesta mikä ei ole bensan täyttämää, on ilmaa. Paitsi tyhjiössä.

        Ilmassa on aina kosteutta. Se tiivistyy lämpötilan (tai paineen) laskiessa, koska kylmä ilma kykenee sitomaan vähemmän kosteutta (vesihöyryä) kuin lämmin. Piste. Yksinkertaista, eikö?


      • S swift

        Kyllä kuule "imee vettä ympäristöstään kuin sieni" toteutuu tankissakin. Sinä et ole selkeästi ole perehtynyt koko asiaan. Olet täysin tietämätön asiasta.

        Kokeilepa itse niin huomaat omin silmin jos osaat erottaa veden polttoaineesta. Kaada joskus tuoretta e10 bensaa läpinäkyvään tyhjään kanisteriin tai pulloon, sitten jätät sen pullon tai kanisterin viikoksi tai kuukaudeksi ilman käyttöä. Huomaat sitten kuinka kummasti on veden määrä lisääntynyt suhteessa polttoaineen määrään vaikka et ole avannutkaan kanisteria tai pulloa sinä aikana ollenkaan.


    • Einsteinko..?

      Usko sinä vain teorioihisi, mutta meillä muilla on kyllä kokemusperäinen tieto siitä, että auton tankkiin tietyissä oloissa tiivistyy kondensiovettä. Tallillakaan ei ole tässä mitään nimenomaista merkitystä, vaan auton seisottaminen puolityhjällä tankilla vaihtelevissa ulkolämpötiloissa riittää.
      Vettä on tiivistynyt autojen tankkeihin aina, jo ennen mitään etanolien käyttöä. Jos nyt sitten vesi ja etanoli yhdessä aiheuttavat ongelmia, niin se on mielenkiintoinen ilmiö!?

      • Vedensyöjä

        Nykyisten tankkien hengitysjärjestelmät on suljetumpia verrattuna vanhaan avoimien järjestelmien tekniikkaan. Vapaasti hengittävissä järjestelmissä kosteuden muodostumista saattoi tapahtua, mutta aika harvinaista sekin oli bensiinin höyrynpaineesta johtuen.

        Jäänestoaineilla mahdollinen vesi jakautuu tasaisesti polttoaineeseen ja kulki pottoaineen mukana moottorin kautta pois. Etanolipolttoaineilla ongelma on tuntematon koska polttaineessa on runsaasti alkoholia ja se hoitelee satunnaisen kondensioveden vieläkin tehokkaammin kuin vanhanaikainen tenulisäys.

        Vesi-etanoli faasin eriytyminen on mahdollista mutta aika epätodennäköistä.

        En koskaan muista että bensatankkiin kertynyt vesi olisi aiheuttanut ongelmia. Bensiinin höyrynpaine pitää huolen siitä että tankkiin ei ulkoapäin ylimääräistä ilmaa ja ilman kosteutta pääse.

        Dieseleissä kondensiovesi on pieni haitta. Dieselpolttoaineen höyrynpaine ei riitä estämään tankin hengittämistä ja tästä johtuen ilman kosteutta kondensoituu ajoneuvojen tankkeihin ja kuljetus ja varastosäiliöihin. Ongelma korostuu työkoneiden satojen litrojen tankkeissa ja välivarastoinnissa, mutta tämäkin ongelma on pidettävissä hallinnassa käyttämällä dieselin erikoisjäänestoainetta. Dieselpolttoaineellakin on vähäinen vedensitomisominaisuus mikä riittää yleensä jatkuvassa ajossa olevien ajoneuvojen polttoaineen kosteuden hallintaan.


      • 95-EI-Oo
        Vedensyöjä kirjoitti:

        Nykyisten tankkien hengitysjärjestelmät on suljetumpia verrattuna vanhaan avoimien järjestelmien tekniikkaan. Vapaasti hengittävissä järjestelmissä kosteuden muodostumista saattoi tapahtua, mutta aika harvinaista sekin oli bensiinin höyrynpaineesta johtuen.

        Jäänestoaineilla mahdollinen vesi jakautuu tasaisesti polttoaineeseen ja kulki pottoaineen mukana moottorin kautta pois. Etanolipolttoaineilla ongelma on tuntematon koska polttaineessa on runsaasti alkoholia ja se hoitelee satunnaisen kondensioveden vieläkin tehokkaammin kuin vanhanaikainen tenulisäys.

        Vesi-etanoli faasin eriytyminen on mahdollista mutta aika epätodennäköistä.

        En koskaan muista että bensatankkiin kertynyt vesi olisi aiheuttanut ongelmia. Bensiinin höyrynpaine pitää huolen siitä että tankkiin ei ulkoapäin ylimääräistä ilmaa ja ilman kosteutta pääse.

        Dieseleissä kondensiovesi on pieni haitta. Dieselpolttoaineen höyrynpaine ei riitä estämään tankin hengittämistä ja tästä johtuen ilman kosteutta kondensoituu ajoneuvojen tankkeihin ja kuljetus ja varastosäiliöihin. Ongelma korostuu työkoneiden satojen litrojen tankkeissa ja välivarastoinnissa, mutta tämäkin ongelma on pidettävissä hallinnassa käyttämällä dieselin erikoisjäänestoainetta. Dieselpolttoaineellakin on vähäinen vedensitomisominaisuus mikä riittää yleensä jatkuvassa ajossa olevien ajoneuvojen polttoaineen kosteuden hallintaan.

        > Nykyisten tankkien hengitysjärjestelmät on suljetumpia verrattuna vanhaan avoimien
        > järjestelmien tekniikkaan.

        Uusissa autoissa hengitysjärjestelmä on tiivis, mutta onko tilanne enää tämä muutaman vuoden kuluttua? Pienikin halkeama jossain voi päästää kaasut kulkemaan läpi. Muutoinkin järjestelmän suunnittelukriteerinä on ollut bensahöyryjen talteenotto eikä niinkään ilmankosteuden torjunta.

        Onko koko polttoaineen jakeluketju riittävän tiivis (jalostamo-> välivarasto-> tankkiauto->huoltoasema->auton tankki-> moottori)? Ainakin jenkeissä näyttäisi olevan ongelmana nimenomaan polttoaineen kastuminen huoltoasemalla. Monenlaisia testaustikkuja näkyy olevan kaupan ja niitä pitäisi käyttää päivittäin. Jos veden eroittumista tapahtuu, säiliön sisältö voi mennä hylkyyn, mikä tekee varmaan "hyvää" viinabensan ekotaseelle.

        Seurataanko Suomessa yhtä aktiivisesti E10-seoksen vesipitoisuutta huotoasemilla?


    • Muovi/kumiosat

      Etanoli on vahva liuotin ja uhkana on, että se hajottaa letkuja, tiivisteitä tai kaasuttimista löytyviä kumikalvoja. Joo, joo, ennen kuin joku alkaa TAAS mussuttamaan siitä, että onhan viinalla lantraamista jo pitkään harrastettu, niin tässä oli taustalla se, että muutama % vielä menee, mutta pitoisuuden kasvaessa VOI tulla materiaalien kestävyys eteen. Nyt on siis käynnissä kokeilu nimeltä "laitetaan 5 % viinaa ja katsotaan, hajoaako paikat, jos ei, nin tuplataan määrä ja katsotaan uudelleen" jne jne.

      Ja onhan jo sekin tullut esiin, että etanoli pesee voiteluaineet liiankin hyvin pois 2-tahtimoottoreissa ja/tai voi edesauttaa veden (joka on peräisin pakokaasuista) kertymistä voiteluöljyyn 4-tahtikoneissa. Katsopa, kuin moneen pienkoneeseen, perämoottoriin yms. on viinalitkun käyttö sallittua. Vaikka sen nyt ei luulisi olevan maailmanloppu, jos leikkuri prakaa. Yleensä auton korjaaminen on ollut "hieman" kalliimpaa.

      Lisäksi etanoli on haitallista ympäristölle. Kulutus kasvaa ja etanolin tuotannon CO2-päästöt ovat suuret, joten liikenteen CO2-päästöt KASVAVAT. Ympäristöystävällisyyden kanssahan tällä ei ole mitään tekemistä, vaan kyse on siitä, että huoltovarmuutta kasvatetaan / vähennetään riippuvuutta rättipäämaista ja Venäjältä tuotavasta öljystä. Kun viinaa on pakko lisätä bensaan, joutuvat öljy-yhtiöt rakentamaan viinan tuotantokapasiteettia, joka voi olla ihan kätsyä kriisitilanteessa. Eikä maksa valtiolle penniäkään, kun koko lysti maksatetaan autoilijoilla.

      Em. on kyllä "unohtunut" poliitikoilta mainita ja viinalitkua on "myyty" valheellisella viherleimalla varustettuna.

      Ja ne kustannukset... koska kulutus kasvaa, 95E10 käyttö tulee ihan yhtä kalliiksi kuin 98E5 käyttö, vaikka viimeeksi mainitussa onkin hieman korkeampi litrahinta. Koekaniinina toimimisesta ei siis palkita mitenkää. Lie itsestään selvää, että mitään korvauksia on turha kitistä, jos vaikka parin vuoden jälkeen alkaakin ongelmia paljastua.

      Tee ekoteko ja tankkaa ysikasia! Ei tule ympäristönsuojelu edes kalliimmaksi .... vielä. Viimeistään syksyllähän tämä korjataan.

      • toisinsanoen

        Huuhaata... etanoli on lievempi liuotin, kuin bensa ja tuo tieto löytyy helposti esimerkiksi eri kumien liuotinkestävykksiä tutkien, kaikki bensaa kestävät kumit kestävät etanolia, mutta etanolia kestävät kumit ei välttämättä kestä bensiiniä..


    • Yksi epäkohta jäi mainitsematta. Viinasekoitus kaasutinmoottorin polttoaineena tarkoittaa liian laihaa seosta. Aiheuttaa käyntihäiriöitä ja saattaa ylikuumenemisen takia rikkoa koneen. Tulppien väri kertoo osaavalle ylikkumenemisesta/ laihasta seoksesta.
      Etenkin kaksitahtimoottorit ovat vaaravyöhykkeessä - mäntä palaa puhki!

    • dr-stein

      Bensassa on höyrynpaineen nostamiseksi n- butaania, jonka kiehumispiste on nollan kieppeillä. Tämä tarkoittaa sitä, että säiliöissä on käytännössä aina ylipainetta ympäristöön nähden, eikä ulkoilmaa mene tankkiin. Kulutetut bensalitrat korvautuvat hetkessä vapautuvalla butaanikaasulla.

    • Suljepa.

      Tankkisi tiiviiksi,ettei sinne pääse korvausilmaa niin huomaat sinäkin, kuinka pitkälle pääset autollasi. Olen nähnyt vuosienvarrella useitakin tapauksia,kuinka bensatankki on mennyt lyttyyn kuin tyhjä oluttölkki,kun tankkiin ei ole päässyt sitä korvausilmaa. Ja juuri sen korvausilman mukana tulee sitä kosteutta, riippuen aina ulkoilman kosteudesta.

      • dr-stein

        Työnnäpä pääsi sinne tankin kaasutilaan ja kokeile miten kauan sitä ilmaa hengittelet!


    • Kysymysxxx

      Mistäs sitä etanolia tehdään ja mistä sitä alunperin tuodaan ja kuka tekee alkuyön, ihan juuritasolla ?

      • Yön-alku

        Oikea kysymys olisi muotoa: Mikä tekee alkuyön? Yön alku, eli ilta, tuolee, kun maapallon pyörimisliikkeestä johtuen alue jossa tarkkailija on siirtyy auringonpuolelta varjonpuolelle.


    • sipulikos

      Liian tyhjä tankki ja talvella vaihteleva ilma -10 3 ja tankin seinämät huurtuu, eli sama ilmiö näkyy esim. tienpinnassa johon tulee huuretta nopean lämpötilan vaihtelun vuoksi. Eli vettä tulee tankkiin ja käyntihäiriöt sen mukana.

      • Eihuolenhäivää

        Ei tankki sisäpuolelta huurru, koska kostea ilma ei huuhtele sisäpuolta sillä tavalla kuin tankin ulkopuolta tai tietä. Lisäksi bensatankit ovat käytännössä hyvin tiiviitä, ja niiden sisällä on ylipaine bensahöyrystä.

        Etanoli vähentää harmeja, koska se nimenomaan sitoo vettä bensan mukaan harmittomaksi kemialliseksi liuokseksi. Juuri sen takia ennen aikaan pantiin tenttua tankkiin sekä myös estämään kaasuttimen jäätymistä. Etanoli ja vesi erottuvat erilleen bensasta vasta sitten kun vettä on todella paljon - silloin on kyse jo jostain sadeveden pääsystä bensan sekaan tai vastaavasta selvästä vedestä. Voi toki tulla kyseeseen vaikka venehommissa, mutta ei autoissa normaalikäytössä. Öljy-yhtiöt puolestaan tietävät pitää tarkoin silmällä sitä, että bensaan ei joudu vettä.

        Käytännössä kaikki autot noin vuosimallista 2000 lähtien ja monet vanhemmatkin on tehty kestämään 10 % etanolia bensaa tiivisteiden, letkujen ym. materiaalien osalta. Jo 1990-luvun malleissa on katalysaattorin takia lambdaohjaus, minkä vuoksi etanolin happikaan ei ole mikään kummajainen.

        Samaan aikaan harrastajat muuttavat innolla autojaan käymään E85:llä tai tankkaavat E85 bensa-seosta, vaikka autoja ei olisi alunperin tehty E85:lle. Kyllä näissä jutuissa nyt joku ristiriita on.

        E10 on autokäytössä toiminut erittäin hyvin. Öljy-yhtiöiden mukaan ei mitään ongelmia, tai harmin syy on ollut selvä yksittäistapaus, vaikka että säiliöauto on vahingossa purkanut dieseliä huoltoaseman bensasäiliöön.

        Vanhat vehkeet, kilpavehkeet, kovakierroksiset 2-tahtikoneet ym. ovat sitten eri juttu. Niissä seossuhteen säätö kohdalleen voi joka tapauksessa olla tärkeää.


    • Valkoistamössöä

      Alkoholi syövyttää ja hapettaa kevytmetallisia valuosia ja osa kumi/muovisekotteista ei kestä sitä. Siinä suurimmat haasteet.
      Säätöjen kannalta tulee suurempi polttoaineensuihkutuksen tarve ja mahdollisesti tarvitaan paremmat sytytyslaitteistot, jos tehoja aletaan hakea.

      • toisinsanoen

        kumit kyllä kestää, jos bensaa kestää... Huuhaata... etanoli on lievempi liuotin, kuin bensa ja tuo tieto löytyy helposti esimerkiksi eri kumien liuotinkestävykksiä tutkien, kaikki bensaa kestävät kumit kestävät etanolia, mutta etanolia kestävät kumit ei välttämättä kestä bensiiniä..


      • Erikumilaadut
        toisinsanoen kirjoitti:

        kumit kyllä kestää, jos bensaa kestää... Huuhaata... etanoli on lievempi liuotin, kuin bensa ja tuo tieto löytyy helposti esimerkiksi eri kumien liuotinkestävykksiä tutkien, kaikki bensaa kestävät kumit kestävät etanolia, mutta etanolia kestävät kumit ei välttämättä kestä bensiiniä..

        Vaan ei kestä, mm. saabin tarvike polttoainepumput on hajonneet nopeasti (alkuperäiset taas ovat kestäneet) ja letkut ym. kovettuu ja haurastuu nopeammin.
        http://re85-muunnos.wikidot.com/tekniikka


      • Puurotjavellit
        Erikumilaadut kirjoitti:

        Vaan ei kestä, mm. saabin tarvike polttoainepumput on hajonneet nopeasti (alkuperäiset taas ovat kestäneet) ja letkut ym. kovettuu ja haurastuu nopeammin.
        http://re85-muunnos.wikidot.com/tekniikka

        Nyt on puurot ja vellit sekaisin...

        Tämä viestiketju on E10-bensasta. E85 on materiaalien suhteen aivan eri asia kuin bensa, jossa voi olla 10 % etanolia. Autotehtaat tietävät sen varsin hyvin - Saab mukaanlukien.

        Tarvikeosien laatu on oma alueensa eikä liity bensan laatuun.


      • Letkutpoks
        Puurotjavellit kirjoitti:

        Nyt on puurot ja vellit sekaisin...

        Tämä viestiketju on E10-bensasta. E85 on materiaalien suhteen aivan eri asia kuin bensa, jossa voi olla 10 % etanolia. Autotehtaat tietävät sen varsin hyvin - Saab mukaanlukien.

        Tarvikeosien laatu on oma alueensa eikä liity bensan laatuun.

        Ongelmia on myös tuosta E10stä, siksi monessa suositus E5stä


      • lievempiliuotin
        Erikumilaadut kirjoitti:

        Vaan ei kestä, mm. saabin tarvike polttoainepumput on hajonneet nopeasti (alkuperäiset taas ovat kestäneet) ja letkut ym. kovettuu ja haurastuu nopeammin.
        http://re85-muunnos.wikidot.com/tekniikka

        Kumien kestävyydestä sen verran, että se mikä kestää bensaa, niin kyllä kestää myös etanolia ja se mikä kestää etanolia ei kestä bensaa!

        Tästä löytyy faktatietoa tutkimalla kumilaatuja ja niiden liuotinkestävyyttä ja onkin virheellistä käsittää, ettei bensa-auton letkut kestä etanolia!

        Omakohtainen kokemus on myös sama, sillä pesin tuossa moottorin osia sekä bensalla, että etanolilla ja siinä on iso ero miten paljon paremmin bensa puhdistaa osat verrattuna etanoliin ja ainut syy miksi etanolilla pesin oli se, että ei ollut niin voimakas käry ja pahemmin likaantuneet osat täytyi pestä bensalla, että sai ne puhtaaksi.

        Onkin ihmeellinen käsitys liikkeellä tuosta Etanolin paremmasta pesemisestä moottorissa, kun auto muutetaan etanolille ja mietin vain sitä, johtuuko se palamisjätteiden irtoaminen moottorin sisällä jostain eri aineiden kemiallisesta reaktiosta, kun havaittu, että tukkii öljysihtejä ja syytä vaihtaa öljyt nopeasti ja puhdistaa öljypohja,,


    • kulahtaneet

      Pitäskö tujauttaa, kakstahti ökelii silloin tällöin, jos kilometrit karttuis sillä?

      • Voitelua

        Se auttaa vaan kiinnileikautumisiin...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      58
      5841
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3697
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1968
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1789
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1236
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1199
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      967
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      52
      962
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe