En jaksa ihmisiä

_Tired_

Taidan alkaa viettämään erakon-elämää vapaa-ajallani, sillä en meinaa jaksaa muita ihmisiä. Tiedän että kaikissa ihmisissä on vikoja, myös minussa itsessäni, mutta tietyt kuviot tuntuu toistuvan liian usein ihmissuhteissa. Otan liian usein kuuntelijan ja "parantajan" roolin, jolloin ajan myötä väsyn, kun ihmiset jatkuvasti jaarittelevat vain omia asioitaan. Toisaalta en halua liikaa avautua noille suupalteille, koska pelkona on, että heidän kauttaan asioitani leviää muille. Ja kun ihmiset ovat oppineet tuon roolijaon, niin he eivät enää välitäkään kuunnella, mitä ehkä minulla olisi sanottavaa.

Hiljaisemmat ja ujommat ihmiset taas eivät ole ylipäätään missään suhteissaan kovin aloitteellisia, joten yksipuolisuus yhteydenotoissa alkaa ennenpitkää hiertämään minua. Koen hyvin ristiriitaisena sen, että vakuutellaan viihtyvän seurassani, mutta harvoin sitten tulee toiselta suunnalta puhelua. Monesti saan facebookista lukea sellaisia uutisia kuin että ollaan muuttamassa toiselle puolelle suomea tai vaihtamassa työpaikkaa. Ei puhettakaan, että viittittäisiin kertoa asioista henkilökohtaisesti ottamalla yhteyttä.

Vastakohtana on sitten takertujat, jotka soittavat useita kertoja päivässä kysyen mielipidettä milloin mistäkin pikkuruisesta asiasta ja selittäen päivän ohjelmansa 5 minuutin tarkkuudella. Oman työni lisäksi en millään jaksaisi käyttää loppupäivää muiden murheiden kuunteluun ja jaaritteluun. Mua ei todellakaan kiinnosta, ottaako joku matkalleen mukaan sinisen vai mustan matkalaukun tai minkä merkkistä spagettia tuli syötyä.

Kuulostan varmaan aika kyyniseltä, mutta en vaan jaksa!

22

4996

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....................

      Hei,

      Viestisi ei ole kyynisyyttä vaan realisimia. Ei ole sattumaa, että joistain ihmisistä tulee ystäviäsi ja jotkut ovat aina vain tuttujasi. Vuosien varrella olen oppinut huomaamaan melkein heti, onko ihminen sopiva ystäväkseni. Onhan tämä kamala ilmaisua puhua kelpaamisesta, mutta tarkoitan sillä samankaltaisuutta. Uskon, että jokaiselle on omanlaisensa ihmiset.

      Itse kaipaan ystäväkseni ihmisiä, jotka ovat älykkäitä. Älykkyydellä tarkoitan kiinnostustusta ympäröivään maailmaan ja halua analysoida asioita. Analysoiminen voi olla esim. politiikka, muut ihmiset jne. Taivas rajana, mutta haluan aina astetta syvemmän keskustelun. Sitten on tärkeää luotettavuus ja se, että molemmat soittava toisilleen säännöllisesti.

      Ihan lopuksi haluaisin kertoa vinkin, jonka itse olen oppinut. Joskus on oikeasti sallittu olla erimieltä ja sanoa se ääneen. Olen aika muokautuja luonne, mutta ihmissuhteita virkistää rationaalinen argumentointi. Ei siis mitään tunnepitoista kiukuttelua :).

    • _Tired_

      Ymmärrän mitä tarkoitat, että kun huomaa, onko toinen sopiva ystäväksi. Sitä oppii tunnistamaan ne tietyt piirteet hyvässä ja pahassa. Joskus kyllä voi käydä niinkin, että arvioinneista huolimatta jostakin voi tulla tosi hyvä ystävä ja jostakin toisesta ei, vaikka olisi ajatellut asian päinvastoin.

      Minäkin pidän syvällisistä keskusteluista, mutta pidän myös ihmisistä, joiden kanssa voi olla hiljaa. Puheliaisuus on ihan ok, jos puhutaan jostain muustakin kuin itsestä ja maltetaan kuunnella toistakin. Kaikkein rasittavinta on yli-puhelias ihminen, joka ei osaa puhua mistään muusta kuin itsestään ja vieläpä tunti tolkulla. Vielä jos ei saa sanoa mitään väliin, niin huh huh.

      Joidenkin kanssa sitä voi olla helpostikin eri mieltä, mutta joidenkin kanssa ei. Paljon on niin herkkänahkaisia ihmisiä, että ei auta sanoa rehellistä mielipidettä, ilman että toinen loukkaantuu. Tuntuu että tasapainoista ystävyys-suhdetta on lähes mahdoton löytää.

      • pirijo

        Olen itse ylipuhelias, varsinkin, jos langan toisessa päässä on hiljainen hissukka, joka ei saa sanottua väliin mitään tai ehkäpä varovainen ihminen, joka ei uskoudu tällaiselle ylipuheliaalle. Rehellisesti sanottuna jokainen on kiinnostunut vain omasta itsestään loppuviimeksi!
        Eri mieltä pitäisi saada olla ainakin ystävien kesken. Ei ole mitään järkeä olla aina samaa mieltä loukkantumispelon tai loukkaamispelon takia. On olemassa tosi herkkänahkaisia ihmisiä, jotka saavat herneen nenään ihan joka pikkujutusta. Kokemusta on sekä herkästi loukkaant. että hissukoista.
        Se on kamalaa!


    • sinisiipinen62

      Ymmärrän sinua oikein hyvin, erityisesti juuri tänään. Tapasin tänään pitkästä aikaa ystäväni ja totesin siinä kahvitellessamme että tämä kyseinen ystäväni jo parinkymmenen vuoden takaa on jatkanut `kasvuaan vain pinnalla` kun taas tuntuu että itse olen kasvanut ja yhä kasvamassa myös pinnan alla... en tiedä ymmärtääkö kukaan mitä tarkoitan mutta tulin tämän päivän tapaamisestamme hyvin surulliseksi. Huomasin miten en olisi millään jaksanut kuunnella itsekästä kertomistaan hyvinkin pinnallisista asioista... okei, se on hänen juttunsa. Mutta olisin itse asiassa halunnut kuulla mitä hänelle oikeasti kuuluu. Hänelle tuntuu olevan materia ja kiiltokuvaelämä tärkeintä. Itse olen pääsemässä sellaisesta pois... ehkä on aikaa vaihtaa ystäviä. Kipeää.

      • _Tired_

        On varmaan ikävä huomata, että yhteistä säveltä ei enää löydykään. Kyllähän elämän mielekkyys ja tarkoitus löytyy jostain muusta kuin materiasta. Mutta joskus ystävyys vaan tulee tiensä päähän ja ihmiset kehittyvät eri suuntiin. Vähän kuin loppuun asti kuluttu luu, missä ei ole enää mitään kaluttavaa. Myös seura tekee kaltaisekseen-sanonta pitää paikkansa. Kannattaa siis vähän miettiäkin, kenen seurassa haluaa aikaansa viettää. Itsekkyys häiritsee myös minua, on tosi raskasta kuunnella "minä, minä minä"-korosteista juttua. Mutta noita pinnallisia ihmisiä löytyy paljon, uskon että kaikissa meissä on myös se pinnallinen puoli.


      • pirijo

        On aika vaihtaa ystävää. Kipeää se tekee, mutta olet kasvanut ja muuttunut ja kaverisi jämähtänyt paikoilleen. Ole iloinen, ettet ole pinnallinen ja etsi samanhenkisiä, uusia ystäviä. Tsemppiä!!!


    • kriiks

      Harvassa ihmisessä varmaan löytyy niitä piirteitä ja puolia, tai sitä samankaltaisuutta, mitä itse ainakin enemmän arvostan ja toivon paljolti löytyvän toisesta ihmisestä. Tällä tarkoitan sitä, että joku ihminen on aidosti myös toisesta kiinnostunut ja tuntuu, että ne kemiat ja ajatukset kohtaavat ja löytävät toisensa myös syvemminkin. Ollaan kiinnostuneita samantapaisista jutuista, harrastuksista ym. Tämä varmaan olisi juuri se omanlainen ystävätyyppi.

      Lieneekö syy sitten siinä, kun itselläni ystäviä on niin vähän. Kun haluan ja toivon enemmän tiettyjä asioita ja kun niitä ei toisesta ihmisestä löydy on vaikeaa tyytyä kyllä vähempäänkään.

      Minulle ainakin on ollut helpompaa, kun on selvät kriteerit ja toiveet ystävän suhteen. Helpompaa on kyllä heti tunnistaa sellainen ihminen, jonka kanssa ei ajatukset kohtaa ja muutenkaan löydy tai ole mitään yhteistä ihmisinä, tai muutenkaan. Nämä ihmistyypit kuuluvat näihin pinnallisiin ja epäaitoihin joille enemmänkin merkkkaa vain se oma minä ja mitä oman pään sisällä tapahtuu. Aika kirkkaasti sellaisen kyllä erottaa vastakkaisesta ihmisestä.

      Harvoinhan kohtaa sellaisen ihmisen, jos koskaan. Joka tuntuu ja koskettaa niin samoin ja sillä tavoin, että hänet vain tuntee ja tunnistaa omanlaisekseen. Kai se vain on se jokin toisessa ihmisessä, mikä sen kertoo tai mistä sen vain aavistaa. Jokin mikä vain hänessä itseä kiinnostaa ja hän 'kutittaa' sielua samalla tavoin.

      • _Tired_

        On varmaan hyvä tietää, että mitä hakee ja mitä haluaa. Mua kiinnostaa erilaiset ihmiset, myös ne, ketkä eivät jaa samoja harrastuksia tai ajatuksia. Mutta tärkeää on juuri tuo aito kiinnostus toiseen, ystävällisyys, hyvät tavat jne.


    • dgxe4

      Mun ei ole ikinä tarvinnut pohtia tuolla tavalla kaverisuhteitani. Kaikki vastaajat taisi olla naisia aloittaja mukaan luettuna. :D Asiat voi ottaa rennosti. Mä en aseta mitään ehtoja kavereilleni. Tällä hetkellä voin sanoa, että mulla on neljä oikeaa ystävää, joista mulle tulee kaikin puolin todella hyvä olo ja se on tärkeintä. Oikean ihmisen kanssa voi olla oma itsensä eikä tarvii esittää mitään.

      • _Tired_

        Hienoa, että sulla on hyviä ystäviä! Oon osittain samaa mieltä, ettei ainakaan liikaa pitäis ladata toiselle odotuksia ja ehtoja. Ihmiset pitäisi ottaa sellaisina, kuin ne vastaan tulee. Mut pitää osata myös asettaa omat rajat eikä kaikkea tarvitse hyväksyä ja sietää.

        Itse oon väsynyt tiettyjen ihmisten kanssa siihen, että aina pitäis olla tekemässä jotain ystävänpalveluksia. Lastenhoitoa, eläintenhoitoa, vanhemmille siivousta ja millon mitäkin. Ei vaan voi jaksaa oman elämän ja työnsä lisäksi. Haluaisin kadota johonkin semmoiseen paikkaan, missä sais vaan OLLA. Ite oon vienyt elukkani hoitoon eläinkauppaan ja maksanut sen hinnan, mitä pyydetään. Jos tarvin kyytiä, kuljen bussilla tai erikoistapauksessa taksilla. Vituttaa kun kuvitellaan, että oon joku ilmanen lapsenvahti joka varataan juhlapyhinä paikalle. Oma vika, kun en osaa kieltäytyä, niinpä välttelen tiettyjä ihmisiä.


    • dgxe4

      "Mut pitää osata myös asettaa omat rajat eikä kaikkea tarvitse hyväksyä ja sietää."

      Hyvä pointti! Mun mielestä kaverisuhteen ei pitäis olla kuluttava ja turhauttava.

      Voisit yrittää pyytää itse palveluksia näiltä ihmisiltä. Silloin olis ehkä kivempi itse tehdä vastapalveluksia. Tai sitten vaan otat hiukan taukoa muista ihmisistä ja vältät kaikkea mikä tympii. Viikko tai pari omissa oloissaan voi tehdä ihan hyvää. Voi kuitenkin olla, että joitain ihmisiä kannattaa vältellä jatkossakin jos et saa heiltä oikein mitään tai muuten vaan koko ihminen ärsyttää.

      Anteeks etten oikein mitään parempaa osaa neuvoa.

    • _Tired_

      En oikein oo sen tyyppinen ihminen, että osaisin muilta mitään pyytää. Ellei sitten oo tosi kyseessä. Enkä tiedä, mitä pyytäisinkään. Oon oppinu, että yksin pitää pärjätä. Oon kasvanu perheessä, missä äidin mielestä se on passaamista, kun laitetaan valmiiksi ruokalautanen pöytään tai viedään mehumuki sairaalle ihmiselle sänkyyn! Ei paljoa huvita mitään palvelusta kysyä ku pienikin palvelus on tuommosen asenteen takana.

      Siis mukavia ihmisiä ne kaikki ovat ja mielelläni heitä välillä tapaan. En vaan jaksa, että aina ladataan jotain odotuksia. Ei mulla ole voimia tehdä ylimääräisiä asioita, kun jo tavallinen peruselämä ottaa koville. Hyvä että jaksan itse tätä elämää elää ja huolehtia itseni ja työni. Tunnen kai syyllisyyttä siitä, jos en jaksa tehdä miten muut haluaa.

    • näin se on

      Keksi tekemistä niin ystäviä ei silloin tarvita. Tämä ystävyys käsite aika uusi juttu ihmisen historiassa ja pääasiassa median keksimä ja oppilaitoksien koulutuksen tulosta. Ihmiset eivät ole luonnostaan ystäviä. Luonnollisesti ihmisten välillä on vallitsee hierarkia. Koirakaan ei ole lemmikki ilman kouluttamista. Tämänpäivän ihminen on koulutuksen tulosta.

    • suokkinainen

      "Keksi tekemistä niin ystäviä ei silloin tarvita."

      Olen monesti miettinyt vähän samoja asioita, mutta sinä olet osannut paremmin pukea ne sanoiksi.

      Itse taas kyllästyn nopeasti ihmisiin. Tutustun kuitenkin helposti ihmisiin, mutta vaadin ehkä liikaa ystävyydeltä. En tiedä johtuuko se jonkinlaisesta älykkyydestä vai v-mäisestä luonteesta. En juurikaan ole kenenkään kanssa huonoissa väleissä, mutta saatan helposti vetäytyä pois kuvioista. Koen sen hyvin ahdistavaksi ja tunkeilevaksi, jos joku alkaa ripustautua liikaa.

      Enkä oikein pidä siitä, että toisista puhutaan jatkuvasti jotain, varsinkin pahaa selän takana. Minusta se on jotenkin moukkamaista, mutta ymmärrän sellaisen käytöksen olevan hyvin inhimillistä.

      Vietän lähes kaiken vapaa-aikani eläinten kanssa, että ehkä tämä harrastus on jotenkin "vieraannuttanut" minut ihmisistä. Jotenkin aina ajattelen, että, jos jollekin eläimet eivät ole niin tärkeitä kuin minulle, niin miksi ihmeessä voisin tuollaisen kanssa olla ystävä.

      "Luonnollisesti ihmisten välillä on vallitsee hierarkia. Koirakaan ei ole lemmikki ilman kouluttamista."

      Esimerkiksi hevoslauman (tai vain yhden hevosen) keskellä saa ihminen tehdä kauan töitä ennen kuin pääsee arvostetuksi ja luotettavaksi "johtajahevoseksi".

      • _Tired_

        Mielestäni mulla onkin sitä tekemistä muutenkin, joten en jaksa liian tiiviitä ystävyys-suhteita. Silloin tällöin on kyllä kiva puhella jonkun kanssa puhelimessa tai pyytää kahville. Ehkä alan tulemaan vanhaksi. Muakin ahdistaa liika ripustautuvuus ja juuri sellainen henkilö on elämässäni tällä hetkellä. En ymmärrä miksi hän haluaa nähdä monta kertaa viikossa ja on jokatoinen päivä pyytämässä jonnekin. Mun mielestä hänen pitäis keksiä itse elämäänsä jotain tekemistä ja menoa, eikä ripustautua muihin.

        Mielestäni liiallinen ihmisten kanssa oleilu on rasittavaa. Mielummin luen vaikka hyvää kirjaa, katson hyvän elokuvan, kirjottelen omia ajatuksia ym kuin olisin huonossa tai rasittavassa seurassa. Tosin kyllä myös muita ihmisiä kaipaan ja mielipiteiden vaihtoa, ei täydellinen yksinäisyyskään ole hyvästä. Ystävyyden pitäisi olla vapaa mm. liiallisista velvollisuuden-tunteista ja epäaitoudesta. Semmoset ihmiset on mukavia, kenen kanssa voi keskustella ja saa itsekin hyviä ajatuksia.


    • haistasinämursupaska

      Ihmisiä ei tarvita kunha on itellä vaa hauskaa, senkun elät vaa yksin elämää niinku minä nii kaikki on hyvin! Sossun rahoilla mennään.

    • äläjallita

      Minä en päästä ketään kylään. Välttelen ihmisiä. Lapsi aloittaa ekaluokan ja vituttaa valmiiksi kun siellä kuitenkin jotkut pennut vinkuu voiko tulla kylään. Ei vittu voi!!! Räjähdän muutenkin jos lastani kiusataan. Pakolliset asiat hoidetaan. Ei vapaa-ajalla tarvitse tuntemattomia päästää kotiin. Ja se ärsyttää kun jotku ei tajua ettei haluta olla tekemisissä. Kumminkin punovat juonia ja puhuvat selän takana paskaa.

    • Inwards

      Sinä olet introvertti. Olen itse erittäin sosiaalinen ja ulospäinsuuntautunut. Kykenen helposti ottamaan ja luomaan yhteyden toisiin ihmisiin. Vaikeutena on ollut pysyvät, syvällisemmät suhteet. Olen yksinäinen sen takia. (Viihdyn omassa seurassani ja lemmikin kanssa.) Väsyn ja kyllästyn ihmisiin nopeasti. Olen hyvin älykäs, mutta en jaksa keskustella. Silloin, kun olen täysin oma itseni, olen hiljaa. Olen erittäin hyvä ja empaattinen kuuntelija ja läsnäoloni toiselle on 150 prosenttista.

      Vasta keski-iässä tajusin ja lukemani kautta tiedostin olevani introvertti. Viihdyn itsekseni, eläinten kanssa ja älykkyydestäni huolimatta en jaksa vääntää ja analysoida ihmisten kanssa asioista. Nopeat kohtaamiset tuntemattomien ihmisten kanssa ovat kivoja. Ajatus, että jotain ihmistä pitäisi nähdä usein, rasittaa minua.

    • Vaihtoehtojaon

      Paljon traumatisoituneet ihmiset kärsivät usein häpeästä, joka eristää heidät muista. Sitten on laskelmoiva itsekkyys. Ihminen on niin omahyväinen, ettei viihdy oikeastaan muiden kuin oman itsensä kanssa. Hän asettaa itsensä toisten yläpuolelle ja on siten umpimielinen vuorovaikutuksessa muiden kanssa.

    • Laif-Laif-Laif

      Samoilla linjoilla. Ei jaksa ees etsiä ystävää / kumppania, kun todennäköisyys on niin naurettavan peini, että käytännössä hakeminen on vain resurssien tuhlaamista. Parempi opetella life-style sellaiseksi, että tekee kaiken yksin ja on ok sen kanssa.

    • NainenTietenkin

      En tarkoita, että aloittaja olisi tällainen mutta usein ihmiset, jotka eivät löydä ystäviä/kokevat ihmissuhteet hankaliksi ovat itse siihen jollain lailla syyllisiä. Esimerkiksi pikkusiskoni omasta mielestään empaattinen ja välittävä. Muistan kerran, kun sairastuin pahasti ja jouduin sairaalaan, hän ei kertaakaan tullut katsomaan. Hän on kyllä hyvin analyyttinen ja terävä älyinen, mutta samalla laskemoiva.

      Toinen siskoni sanoo olevansa sosiaalinen. Hän pystyy puhumaan itsestään tuntikausia. Hänelle kuunteleminen on raskasta ja jos hän sitä tekee, niin hänen naamastaan näkee että hän odottaa suunvuoroa. Molemmat siskoni ovat todella älykkäitä. Älykkäillä ihmisillä on usein tarve osoittaa se joka tilanteessa. Itse olen aina kaivannut lämpöä, jota olen onneksi saanut nykyiseltä puolisoltani. Olen häntä puolestani auttanut rationaalisissa asioissa, mutta nyt alkaa tähän ihmissuhteeseen löytyä tasapaino. Hän auttanut löytämään itsestäni tämän tunteellisen ja välittävän puolen, mikä on puuttunut monista ihmissuhteistani. Nykyään minun on helpompi kokea yhteyttä ihmisten kanssa, koska tunteet ovat universaaleja.

    • Anonyymi

      Ei ole pakko olla sosiaalinen. Itsekin omistan muutaman ystävän.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6163
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3936
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      255
      2319
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1920
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1373
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1296
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1040
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      986
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      951
    Aihe