sytytystulpat

cxz

miten pitkä tulppaavain tarvitaan corollan tulppien vaihtoon,onko DENSO IK 16 Iridium tulpat jota käytätte autoissanne,moottori 3zz-fe moottori 1.6.
vaihtoväli km?

26

7984

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mmt-kor

      Aika pitkä, en mitannut ole mutta räikän jatkovartta tarvitaan.
      Tulpan tyyppiäkää en muista, tarkista ohjekirjasta.
      Vaihtoväli taisi olla 60000 km.

      • cxz

        lähteekö moottorin suojamuovi kahdella mutterilla vai onko siinä muita kiinnikkeitä,mangeetti tulppa-avain minulla on riittävällä jatkovarrella.
        käytätkö ngk vai denso tulppia,kummat on parempia.


      • hojotojo
        cxz kirjoitti:

        lähteekö moottorin suojamuovi kahdella mutterilla vai onko siinä muita kiinnikkeitä,mangeetti tulppa-avain minulla on riittävällä jatkovarrella.
        käytätkö ngk vai denso tulppia,kummat on parempia.

        Suojamuovissa muttereiden lisäksi kaksi muovikiinnikettä, mikäli ovat vielä tallessa.
        Iridium-tulppien vaihtoväli on 90tkm, mainitsemasi ovat sopivat. Normitulpat monta kertaa halvemmat, niiden vaihtoväli 60tkm, mutta itse ainakin vaihdan 30tkm välein.
        Molemmat merkit(NGK ja Denso) toimivat hyvin, Denso on ensiasennusmerkki.


      • cxz
        hojotojo kirjoitti:

        Suojamuovissa muttereiden lisäksi kaksi muovikiinnikettä, mikäli ovat vielä tallessa.
        Iridium-tulppien vaihtoväli on 90tkm, mainitsemasi ovat sopivat. Normitulpat monta kertaa halvemmat, niiden vaihtoväli 60tkm, mutta itse ainakin vaihdan 30tkm välein.
        Molemmat merkit(NGK ja Denso) toimivat hyvin, Denso on ensiasennusmerkki.

        hei laitatko kierteisiin kuparitahnaa,jumittuuko tulpat tiukkaan.


      • hojotojo
        cxz kirjoitti:

        hei laitatko kierteisiin kuparitahnaa,jumittuuko tulpat tiukkaan.

        Yleensä kuparitahnaa ja joskus ihan vaan moottoriöljyä. Ei ole tulpat olleet jumissa.


      • hjhjhgjjgh

        japanialaisissa sitten pitkä hylsy ja mangeetilla kun kumipidin aiheutti sitten aikamoisen askartelun kun jäi sitten kantaan kiinni.


      • Anonyymi
        hojotojo kirjoitti:

        Suojamuovissa muttereiden lisäksi kaksi muovikiinnikettä, mikäli ovat vielä tallessa.
        Iridium-tulppien vaihtoväli on 90tkm, mainitsemasi ovat sopivat. Normitulpat monta kertaa halvemmat, niiden vaihtoväli 60tkm, mutta itse ainakin vaihdan 30tkm välein.
        Molemmat merkit(NGK ja Denso) toimivat hyvin, Denso on ensiasennusmerkki.

        Toyotassa on bosh tulpat. Ja ajettu 33600 Km. Vaihdettu 2018. Joko kiire vaihtamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyotassa on bosh tulpat. Ja ajettu 33600 Km. Vaihdettu 2018. Joko kiire vaihtamaan.

        Ajettu 36600


      • Anonyymi
        cxz kirjoitti:

        lähteekö moottorin suojamuovi kahdella mutterilla vai onko siinä muita kiinnikkeitä,mangeetti tulppa-avain minulla on riittävällä jatkovarrella.
        käytätkö ngk vai denso tulppia,kummat on parempia.

        Denso


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyotassa on bosh tulpat. Ja ajettu 33600 Km. Vaihdettu 2018. Joko kiire vaihtamaan.

        Ei. Nähtävästi kestävät 60000km.


    • cxz

      kiitos tiedosta,etten riko niitä muovisia pidikkeitä.

    • kotitarve asentaja

      Avain saa olla ihan normaali.Mutta jatkovarsi sangen pitkä.

    • Ihmettä ei tapahtunu

      Ajoin samanlaisilla iridiumeilla noin 90 tkm, moottori sama kuin sinulla. Mielestäni eivät tuoneet lisäarvoa normitulppiin nähden. Käynnistys nopeutui hieman, mutta käynti oli karkeampaa. Keskielektrodi ei kulunut silmämääräisesti tarkastellen. IK16:ssa kärkivälin säätäminen on hankalaa. Säätämättä käynti muuttui karkeaksi. Siirryttyäni takaisin normitulppiin käynti parani. Minun hankkimissani IK16.ssa keskielektrodit oli hitusen vinossa, melkein joka tulpassa.

    • persum

      hei onko tulpanjohdot suoraan kiinni tulpassa vai pitääkö tulppien päältä irroittaa sytytyspuolat.
      onnistuuko vaihto äkkinäiseltä vai vienkö huoltoon.

      • Muuten vaan postasin

        Ainakin omassa iäkkäässä kulkineessani johdot on kiinni tulpissa, ei muuta kun johto irti ja tulppa-avain pyörimään. En sitten tiedä näistä nykyajan hömpötyksistä.


      • mä mä mä

        VVTi-koneessa joka tulpalle on oma puola, mutta puolan irroittaminen ei ole sen kummoisempaa kuin tulpanjohdonkaan. Ensin puolasta johto irti, sitten puolaa kiinni pitävä pultti ja puolan voikin nostaa sivuun.
        Helppo tehdä itse.


      • Ihmettä ei tapahtunu

        Jos tulpanvaihto joskus onnistunut, ei rolla ole sen hankalampi. Tarvitaan vaan se räikän jatkovarsi. Onnistuu tee-se-itse mieheltä.


      • ensikerta corolla
        Ihmettä ei tapahtunu kirjoitti:

        Jos tulpanvaihto joskus onnistunut, ei rolla ole sen hankalampi. Tarvitaan vaan se räikän jatkovarsi. Onnistuu tee-se-itse mieheltä.

        onko muovikiinnekket erikseen irroitettava vailähteekö nostamalla puolaa ylös,minulle annettiin liikkeessä Bosh tulpat joiden kärkiväli on 0,8mm,täytyykö pienentää 0,7,mm.iin vai pelaako normaalisti:Corolla VM-2000 1,6 16V, VVT-i


      • SoToy
        ensikerta corolla kirjoitti:

        onko muovikiinnekket erikseen irroitettava vailähteekö nostamalla puolaa ylös,minulle annettiin liikkeessä Bosh tulpat joiden kärkiväli on 0,8mm,täytyykö pienentää 0,7,mm.iin vai pelaako normaalisti:Corolla VM-2000 1,6 16V, VVT-i

        Toki pelaa vaikka kärkiväli ei olisi suosituksen mukainen. Kärkiväli vaikuttaa sytytyksen ajoitukseen ja sitä kautta tehoon ja vääntöön ja kulutukseen. Suositeltu kärkiväli tuottaa parhaan tehon ja pienimmän kulutuksen.


      • kitos
        SoToy kirjoitti:

        Toki pelaa vaikka kärkiväli ei olisi suosituksen mukainen. Kärkiväli vaikuttaa sytytyksen ajoitukseen ja sitä kautta tehoon ja vääntöön ja kulutukseen. Suositeltu kärkiväli tuottaa parhaan tehon ja pienimmän kulutuksen.

        no jospa napauttaisin pienemmäksi eli 0,7mm,kuten suositellaan,


    • siider

      Käykä toyota corollaan 1.6 xsi denco q16r-u sytytystulpat?

    • tttoooyota

      Kärkiväli on 1.1 normitulpissa .
      ole varovainen kun laitat tulpan reikään etteikolahda pohjaan a kärkiväli muutu.
      Muuten helppo homma.

    • easy.case

      Tulpanjohdon irrottamalla voi siitä muoviosasta päätellä tarvittavan avaimen jatkovarren pituuden, sellaiset 10 cm lisää.

      • Luetunymmärrys

        Minkä tulpanjohdon? Ei tässä ole niitä, vaan jokaiselle tulpalle oma puola. Tässä puhuttiin 2000 luvun moottorista, ei 60 luvun!


    • Anonyymi

      terve.vaihdoin tulpat corollaan,4e fe,1998 mulko silmä tulppahan syvällä siinä putkessa,mutta tulppa oli ihan öljynen virran jakja puollella ja seuraavakin oli öljyinen,mitähän siellä on tapahtunut muut olivat kuivia,mutta auto toimii

      • Anonyymi

        Olleet liian löysällä.Vuotaneet juuresta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe