Vammainen lapsi naapurissa

Ziiuhuu

Elikkä siis, asumme vaimon ja 6 vuotiaan poikamme kanssa Helsingissä. Samassa rapussa asuu 8 vuotias tyttö joka on kehitysvammainen. En tiedä tarkkaan mikä tätä muksua vaivaa, mutta downin syndrooma on ainakin varma. Hän ei osaa puhua kunnolla ja on todella agressiivinen. Ongelmana onkin että tämä tyttö pilaa koko pihan elämän. Rappuun kuuluu joka ilta ja aamu hirveä huuto ja itku, kun tätä lasta yritetään saada nukkumaan tai heräämään aamuisin. Muksu on joskus karjunut niin hirveästi että joku soitti poliisit paikalle. Tämä lapsi kiusaa ja tönii kovastikin muita lapsia, mutta silti saa leikkiä pihalla koska eihän toista voi eristää sen takia että on erilainen. Meidän pojalta tämä tyttö oli kerran muksaissut silmän mustaksi. Lisäksi tämä tyttö on ihan eläimellinen (anteeksi vaan kaikki kauhistelijat) eli hän syö hiekkaa, roskia, röökin tumppeja, mölyää kuola valuen ja juoksee kun heikkopäinen toisia lapsia päin. Kaikki pelkäävät häntä. Joskus aikuisetkin pelästyvät kun likka juoksee täysiä päin nyrkit pystyssä ja ulvoo. Yksi päivä teinkin sitten tempun. Olin ja olen edelleen niin vitun kyllästynyt tuohon vammaiseen pentuun, ja näin hänen juoksevan rappukäytävässä minua kohti. Ketään ei ollut paikalla, ja niimpä kamppasin tuon tytön niin että hän kaatua mäjähti lattialle. Likka ei osaa puhua kunnolla joten kaikki varmasti luulevat että on vain taas kaatunut itsekseen römytessään. Tytölle ei käynyt mitenkään, taisi vaan vähän sattua, mutta kummasti kyllä teki paremman mielen. Saipahan vähän takaisin sitä mitä tekee joka päivä talon lapsille.

59

4560

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • adg

      Varmaan on sietämätöntä, mutta eihän tuo lapsi sitä tajua. Yhteyttä pitää ottaa vanhempiin, ja jos se ei auta, niin taloyhtiön hallitukseen. Jos sekään ei auta, voi ottaa yhteyttä viranomaisiin. Tottakai vammaisen lapsen vanhempien täytyy ymmärtää rajat, milloin vammaisen lapsen voi päästää muiden lasten kanssa leikkimään. Jos tuota sattuu harvoin, on se mielestäni ok, mutta joka päiväistä se ei saa olla.

    • vanhempien vastuu?

      Ymmärrän tuohtumuksesi mutta tuollainen kampitus on lapsellista käytöstä aikuiselta. Ei lasta tarvitse paapoa kehitysvammaisuuden vuoksi eikä ymmärtää hänen käytöstään rajattomasti mutta luuletko että tuollainen käytös auttaa?

      Oletko tai oletteko naapurustossa jutelleet lapsen vanhempien kanssa? Miten vanhemmat suhtautuvat lapsensa käytökseen,mitä tulee muiden kiusaamiseen ja häiriköintiin?

      Mutta totta on että tuollainen lapsi pitää saada ruotuun,oli kehitysvammainen tai ei.

      • Tunnen asiaa

        Olen erityisopettjana samppalinan erityis-koulussa ja törmää erillaisia syndroomia sairastaviin lapsiin joka päivä nämä lapset tarvitsevat erityiskohtelua ja HEITÄ ei IKINÄ jättää ilman jatkuvaa aikuisen ihmisen katsekontaktia muistan itsekin toisen työviikon erityisopettaja samppalinnassa kun erä tyttö (11 vuotta) hyökkäsi minua kohti potkien ja raivoisasti huutaen kun pyysin häntä antaa muidenkin pelata koriksella hyökkäyksen jälkeen piti rauhoitella niinkuin viisivuotiasta.tarinassani pääsisältö on kuitenkin kertoa että nämä lapset tarvitsevat erityis huomiota eikä niitä SAA ikinä jättää yksin!!!!!


      • Erkkaopetar
        Tunnen asiaa kirjoitti:

        Olen erityisopettjana samppalinan erityis-koulussa ja törmää erillaisia syndroomia sairastaviin lapsiin joka päivä nämä lapset tarvitsevat erityiskohtelua ja HEITÄ ei IKINÄ jättää ilman jatkuvaa aikuisen ihmisen katsekontaktia muistan itsekin toisen työviikon erityisopettaja samppalinnassa kun erä tyttö (11 vuotta) hyökkäsi minua kohti potkien ja raivoisasti huutaen kun pyysin häntä antaa muidenkin pelata koriksella hyökkäyksen jälkeen piti rauhoitella niinkuin viisivuotiasta.tarinassani pääsisältö on kuitenkin kertoa että nämä lapset tarvitsevat erityis huomiota eikä niitä SAA ikinä jättää yksin!!!!!

        En millään suostu uskomaan, että olisit opettaja. Kukaan oikea ope ei ikinä päästäisi näppikseltään tuollaista virhekokoelmaa. Olitko yli kahden promillen humalassa kirjoittaessasi?

        Itse asiasta olen kyllä kanssasi suurinpiirtein samaa mieltä - mikäli tekstisi oikein ymmärsin.


      • Anonyymi
        Tunnen asiaa kirjoitti:

        Olen erityisopettjana samppalinan erityis-koulussa ja törmää erillaisia syndroomia sairastaviin lapsiin joka päivä nämä lapset tarvitsevat erityiskohtelua ja HEITÄ ei IKINÄ jättää ilman jatkuvaa aikuisen ihmisen katsekontaktia muistan itsekin toisen työviikon erityisopettaja samppalinnassa kun erä tyttö (11 vuotta) hyökkäsi minua kohti potkien ja raivoisasti huutaen kun pyysin häntä antaa muidenkin pelata koriksella hyökkäyksen jälkeen piti rauhoitella niinkuin viisivuotiasta.tarinassani pääsisältö on kuitenkin kertoa että nämä lapset tarvitsevat erityis huomiota eikä niitä SAA ikinä jättää yksin!!!!!

        Miten olet erityisopettaja etkä osaa kunnolla kirjoittaa??


      • Anonyymi
        Erkkaopetar kirjoitti:

        En millään suostu uskomaan, että olisit opettaja. Kukaan oikea ope ei ikinä päästäisi näppikseltään tuollaista virhekokoelmaa. Olitko yli kahden promillen humalassa kirjoittaessasi?

        Itse asiasta olen kyllä kanssasi suurinpiirtein samaa mieltä - mikäli tekstisi oikein ymmärsin.

        No niinpä😆😆😆


    • Häpeä!!!

      Tämä aloitus ei voi olla totta. Ja jos on, niin kylläpä on sairas ihminen kyseessä, kun noin lasta kohtelee. Et näytä ymmärtävän erilaisuutta etkä todellakaan osaa toimia tilanteessa oikein. Ja miten aikuinen voi muka pelätä 8-vuotiasta lasta???

      Jos tämä tapaus on ihan totta, asioista pitäisi puhua tytön vanhempien kanssa tai sitten ottaa yhteyttä vaikka sosiaalitoimistoon tai jotain... Mutta että aikuinen menee ja kaataa pienen lapsen, oli sitten vammainen tai ei... Jos tietäisin kuka olet ja kertoisit minulle tuollaista, varmistaisin, että joudut lukkojen taakse. Niin sairasta tuo on!

      • Vanhemmat pulassa

        Osittaa, että Suomessa on vielä paljon tekemistä erilaisten lasten ja heidän vanhempiensa auttamisessa.
        Lapsi tarvitsisi paljon enemmän huolenpitoa kuin mitä hänelle pystytään antamaan, kuvauksesi perusteella.
        Onko kyseessä kunnan saituus? Monissa kunnissä säästetään nimenomaan tällaisissa asioissa, joissa raha vain kuluu, eikä tuota.
        On tietysti pahasta ruveta kampittamaan lasta, mutta hänelle ehkä tekee hyvää todeta, miltä kaatuminen tuntuu. Ehkäpä hänellä ei siitä ole ollut kokemusta tälla tavoin.
        Muistiko seuraavana päivänä? - En kuitenkaan suosittelisi toista kertaa yrittämään!


      • Sinä olet

        sairas paskiainen! Elämä mongoloidin naapurina on hirveää, ja ymmärrän aloittajaa täysin!!!


      • Häpeä itse!

        Vähän odottelinkin alkukirjoituksen luettuani, milloinka laisesi kukkahattutädit pääsevät vauhtiin (niitähän näillä palstoilla riittää).

        Vedä kuonokoppa naamalle tai hakeudu hoitoon niuan niemeen niin saa ihmiset olla rauhassa!


    • yrjelma

      Siis oletko sinä aikuinen vastuullinen ihminen, ja ihan reilusti sanot, että vammaisen lapsen kamppaaminen sai sinut paremmalle mielelle? Entä, onko, yhtään puolustelematta lapsen huonoa käytöstä, sinusta kantamaan vastuuta, jos kampatessasi lapsi satuttaa itsensä, vai pelaatko sen varaan, ettei hän pysty sinusta kellekään kertomaan.

      kammottava olet sinä.

    • Kyllä!

      Ihan oikein teit saatana! Kyllä semmosta pitää vähän opettaa!

      • louyhgfdsaq

        Tosin opetus ei välttämättä mene perille. Muisti kun ei välttämättä lapsella toimi kuin normaaleilla lapsilla. Toistoja pitääå olla paljon. Mene vanhemmille selittämään, että jos päästävät lapsensa ulos, niin he katsovat lapsensa perään. Tai pitävät sisällä. Ilmeisesti vanhemmuus hukassa. Toki asia on hyvä tuoda ilmi kauniisti keskustellen. Jotta ei ajauduta riitaan. Eisaa mitenkään lähteä syyttelemään. Erityislapset on erityisiä, eli haastavia ja on luonnollista, että vanhemmat väsyy. ÄÄnet täytyy vaan kestää. Toki tonikäisen yölliset huutokohtaukset voi ilmoittaa isännöitsijälle, mutta en tiedä auttaako.


    • Kylmät kädet

      Kuulostaa ihan tyypilliseltä mustalaisen penikalta.

      • Anonyymi

        Minä syljen tollasen vammaisten ruokiin ja vesilasiin!!


    • Lidiamiii
    • olin kerran lapsi

      Haha :D Huvittavaa että kamppasit tytön. En voi tuomita. Olen itsekin joskus pentuna "kiusannut" aikuisia ihmisiä ja kerran sain yhdeltä kiusaamaltani aikuiselta kunnon lumipesun (->aloin itkeä ja menin kertomaan äidille), ja eräs toinen tönäisi minut rähmälleni rapakkoon pyörän selästä (-> aloin itkeä ja menin kertomaan äidille). Eräs mies oli sen verran herrasmies että piti vain puhuttelun...

      Minua on aikuisiällä kiusannut sellainen noin 10-12-vuotiaiden pentujen posse. Olin töissä pienessä marketissa ja nämä pennut ilmestyivät sinne aina huutelemaan varastamaan ja ilkkumaan MINULLE. Ja kun olin kassalla, he tulivat ikkunan taakse heittelemään kiviä minua päin. Kaikki muut kaupan työntekijät antoivat poikien pelata K-15 hedelmäpelejä ja roikkua kylmäkaappien ovissa mutta minä kielsin poikia. Siksi he varmaan ottivat minut silmätikuksi...

      Täytyy kyllä sanoa, että niissä kakaroissa ei ollut mitään söpöä ja suloista ja välillä teki mieli ottaa se yksi pahin penikka ja vähän mukiloida..

      JOO täydellisessä maailmassa olisin kypsä ja hyveellinen kaiken pahan yläpuolella oleva aikuinen jonka mielestä kiusaaminen lasten taholta on vain söpöä, mutta kun me emme elä täydellisessä maailmassa ja kaikissa meissä on omat heikkoutemme, JOPA niissä jotka kuvittelevat olevansa täydellisiä.

    • Myy10

      Nimimerkki "Tunnen asiaa": Työskentelet erityisopettajana ja noin paljon kirjoitusvirheitä....????

      • kirjettä presidentil

        EI VOI OLLA TOTTA!! Kyllä erityisopettajan pitää ensisijaisesti osata pilkun paikka, eihän siitä jöön pidosta muuten mitään tule!


    • joopajoopa

      Ehkä se on joku värivirheellinen tai virotyttö joka siellä pätee.

    • sääälittävää!!

      Sä oot sairas. Veti ihan sanattomaksi toi, miten säälittävä olet. Vammaisuudelle ei voi mitään. Lapsen vanhemmille voi kertoa asiasta mutta ei sitä nyt tarvitse kampittaa.

    • Mamuska

      Tämä on oiva esimerkki siitä kuinka yhteiskunnassamme jätetään erityislasten perheet oman onnensa nojaan. Ei vanhemmat ole mitään jumalia, heiltä ei edes voi vaatia erityisen hankalan lapsen kurissapitoa yksin. Minkäänlainen lapseen tai lapsen vanhempiin kohdistuva hyökkäys ei aiheuta kuin lisää mielipahaa.

      Ilmoitus lastensuojeluun voisi auttaa asiaa mikäli vanhemmat eivät sitä itse joko halua tai tajua itse tehdä. Omasta lapsestaan voi myös tehdä ilmoituksen. Lapsi on selvästi vaarallinen sekä ympäristölle että itselleen. Luultavasti vanhemmat ovat jo kurkkua myöten täynnä, joten hyökkäily heitä kohtaan ei kannata. Sen sijaan voisi kirjoittaa ystävällisen kirjeen, jossa voisi ehdottaa ilmoitusta lastensuojeluun. Kirjeessä on tietenkin hyvä mainita, että on yksi talon asukkaista.

      Lastensuojelu ei automaattisesti tarkoita esim lapsen huostaanottoa vaan sen avulla voi saada tarvittavia tukitoimia perheelle. On jokseenkin edesvastuutonta koko systeemiltä jättää perhe yksin raivokkaan kehitysvammaisen lapsen kanssa.

    • 10

      Ihan selvä provo.

    • keharin paras kaveri

      Huomaan, että asut kaupungissa. Sinun kannattaisi jutella kehitysvammaisen tytön vanhempien kanssa ja kysyä mikä tytöllä on ja saako häntä komentaa pihalla. Itselläni asui lapsuudenkodin (omakotitalon) naapurissa perhe, jossa oli vanhin tyttö oli down, hän oli paras leikkikaverini. Äitini ja hänen äitinsä juttelivat lapsistaan luontevasti toistensa pihoilla, eikä mitään erimielisyyksiä syntynyt. Joskus ambulanssi haki tytön kesken leikkien epilepsiakohtauksen takia, mutta sekin minulle lapselle oli selitetty aikuisten taholta. Kannattaa vaan jutella reippaasti tytön vanhempien kanssa taikka sitten muutat muualle, missä ei asu kuin normi-ihmisiä. Meitä on niin moneksi.

      • Miksi pitää kysyä vanhemmilta. Kyllä mä komennan tarpeen tullen muidenkin muksut kun aihetta ilmenee. Kummasti roskat kerätään ja tullaan alas katolta. Kyllä Sen tehtävä on komentaa kuka on paikalla. toki kurjaa vahtii pihalla naapurin muksuu.. En kyllä rupeis käskisin muksuni muualle leikkiin.


    • olemme erilaisia

      Olen erityislapsen äiti. Kun lapsi oli pieni, hän tarvitsi jatkuvaa peräänkatsomista, koska hänen täytyi normaalia enemmän harjoitella niitä asioita, jotka ovat toisille luontaisia sosiaalisessa vuorovaikutuksessa. Sinnikäs lapsen mukana "jaaraaminen" ja kädestä piteän opettaminen tuotti hyvää tulosta, sillä hän oppi hallitsemaan monia sosiaalisia taitoja erinomaisesti. Työ kannatti!

      Erityislapsen vanhemmuus vie valtavasti aikaa. Monet kotihommat jäävät kokonaan tekemättä ja omat asiat hoitamatta, kun olet lapsesi perässä koko ajan ohjaamassa. Mutta silti olen kokenut sen vanhemman tärkeimmäksi tehtäväksi. Ymmärrän kyllä, jos vanhempi siihen väsyy, eikä jaksa aina olla lapsensa perässä. Silloin tarvitsisi saada tukiperhe tai vastaava, jossa lapsi voisi olla silloin tällöin ja vanhempi voisi huilata. Sukulaiset kun eivät välttämättä halua erityislasta kylään laisinkaan.

      Vaikka aloittaja on suivaantunut tilanteeseen, hänen kamppaustemppu on ala-arvoinen ja osoittaa huonompaa käytöstä kuin oma erityislapseni on koskaan tehnyt. Ehkä aloitus olikin keskitty juttu, sillä ei normaali persoonallisuudeltaan terve ihminen noin tekisi (erityis)lapselle.

    • moikkelismoi

      onse saatana kumma ku ei erilaisuutta ymmäretä! mun siskolla on downin syndrooma ja hänellä on kyllä ihan kavereitkin! ja erittäin lapsellista käytöstä jos olet tosissani kampannut jonkun erilaisen lapsen ..... kehitysvammainenkin on ihminen

    • Voisi olla lapsesi

      Pyydän avaajaa miettimään, jos vielä luet tätä ketjua, miten toimisit, jos tuo 8-vuotias tyttö olisi 6-vuotiaan poikasi isosisko?

      Kamppaisitko hänet kostoksi poikasi mustasta silmästä ja muista häneltä tulleista kymmenistä lyönneistä ja potkuista?

      Vai toimistko ehkä toisin, jos hän olisi oma lapsesi?

    • terve vs. sairas

      Down-lapset ovat kömpelöitä, joten luulisi, että 6-vuotias, terve poika pääsee ketterästi karkuun uhkaavastakin tilanteesta.

    • m

      On typerää kutsua kehitysvammaisia "erityislapsiksi". Eivät ne mitään "erityisiä" ole! Miksei voi suoraan sanoa vaikka "jälkeenjäänyt"?

    • parempimaailma

      Toivottavasti kaikki täällä kehitysvammaisia haukkuneet vähän miettivät sanojaan. Aivan hirveää tekstiä. Mitäs sitten jos omalla lapselle sattuu tulemaan jokin kehitysvamma tai lapsenlapselle? Miten sitten suhtaudutte? Ja eihän se kehitysvammainen lapsi ymmärrä kaikkia tekemäänsä. Tavalliset terveetkin lapset kiusaavat toisiaan ja tappelevat. Siksi sairailta ei voi vaatia moitteetonta käytöstä, koska monet terveetkin lapset eivät käyttäydä hyvin. Ja he vielä ymmärtävät tehneensä väärin. Sairauksia on monenlaisia, mutta ikinä ei pitäisi haukkua tai puhumattakaan kampittaa lapsia.Jos aikuinen kampittaa lapsen niin hänellä on kyllä omassakin päässään jotain vikaa. Ei se sairaus lapsen syy ole. Tietysti vanhempien velvollisuus on pitää silmällä lastaan, mutta lapselle ei koskaan saisi kostaa. Jos minä menisin tuolla jonkun lapsen kampittamaan olisivat kohta poliisit jo ovella.

      Teidät saisi työntää kallionkielekkeeltä. Minä voisin olla yksi vapaaehtoinen työntäjä ; )

      • Ufennnnn

        Haista paska tyhmä


      • Anonyymi
        Ufennnnn kirjoitti:

        Haista paska tyhmä

        Tapa ittes.


    • cfgnyu

      lol

    • ei voi muuta sanoa

      kuin että jutun aloittaja on täydellinen idiootti...

      • Katso peiliin

        Ei niin idiootti kuin sinä!

        Hanki sitten vammainen lapsi jos sellaista kerta niin kovasti halajat!


    • voi voi

      Nyt vakava kysymys. Älkää vetäkö hernettä nenään, mutta kun saadaan tietää että tulee ns. down-lapsi,niin lääkärihän ehdottaa aborttia.Ja kun siitä kieltäydytään, niin miksi muutaman vuoden päästä vanhemmat(yleensä äidit) itkee kuinka paljon tällainen lapsi vaatii,ja ollaan väsyneitä ym.ym.... ja sitten laitetaan loppujen lopuksi laitokseen kun ei enää jakseta hoitaa vammaista lasta. Tämän vuoksi (kts. aloitus) EN päästä omaa tervettä lastani vammaisen lähelle,koska ovat täysin arvaamattomia. Ikinä ei tiedä tuleeko sieltä nyrkkiä vai kättä pidempää!!!

      • .............

        Kaikki vammaiset eivät ole down-lapsia. Lapsen vammaisuus voi tulla esiin vasta esim. vasta 1 vuotiaana. Eikä edes lastensuojelu puutu siihen, kun vammainen sisarus pahoinpitelee päähän vaikkapa nuorempaa sisarusta. Ajatelkaa, miten hyvin teillä on asiat.


      • Anonyymi

        Totta. Vois antaa vammalaitokseen.


    • Vammainen

      Käytöshäiriöisiä pentuja on nykyään niin paljon..eikä pelkästään vammaisia,vaan aivan tavallisia lapsia. Sanallinen ja sanaton agresiivisuus kukoistaa.mukamas normaalit on "hyviä tuomitsemaan muita. "verbaalinen nerokkuus(v..tuilu on sallittua" ) . Mielestäni myös nämä tyhmät idiootit kuten parempi maailma,R.G, M yms. nimimerkkien edustajat tulisi poistaa maanpäältä. Mielellään heittää sieltä kallionkielekkeeltä alas..ovat jopa todella paljon säälittävimpiä kuin vammaiset.
      saisivat sitten ohjailla sähköpuörätuolia pillillä ja olla toisten samanlaisten ilkuttavina.
      olkaa varovaisia sanoissanne,pilkka voi sattua omaan nilkkaan. autokolareita sattuu yllättävän paljon..niin kävi myös minulle.
      Säälittävää huomata miten keinottomia me ollaan sanallisen ja sanottoman agressiivisuuden edessä. Missä on auktoriteetti ja johtajuus.lapset on lapsia,mutta usein huomaa etta auktoriteetti on heillä.

      • .....

        Totta. Aloittajakin on opettanut omille lapsilleen todennäköisesti väkivaltaista käytöstä. Tällainen käytös on yleistä persoonallisuushäiriöisillä ihmisillä, johon liittyy myös selittely miksi hänen käytöksensä on sallittua, mutta toisen kiellettyä.


    • Yöäk !

      Vammaisilla ihmisillä on tietysti paljon ja monenlaisia ongelmia elämässään, mutta sanoisin kuitenkin, että yhdenkään vammaisen ongelmat eivät ole niin isoja kuin aloittajan.

      Ikäänsä ei kehdannut tekstiinsä panna, mutta olipa se mikä tahansa, niin aikuisuus tuskin alkaa koskaan eli ikinä.

    • muikkunen91

      kehitysvammaiset on ällöttäviä..niitä ei pitäs päästää vapaana mihinkään ja en tajuu miten,joku haluu pitää vammaisen lapsen.jos mulle syntyis vammanen lapsi niin antaisin pois..

    • puolustaja

      sinä nimimerkki rg miten voit uhkailla tolla tavalla
      olet todella ilkeä minä rakastan kehitysvammasia
      ne ovat mukavia

    • tärkee

      sinä nimimerkki muikkunen 91 oletpa sinä
      ilkeä miten voit sanoa noin olen ihan varma
      että vaikka saisit kehitysvammasen lapsen rak
      astaisit sitä yhtä paljon kuin normaalia etkä
      antaisi sitä pois

    • hyvät

      sinä nimimerkki rg sinä et kyllä ansaitsisi ollenkaan
      lasta kun puhut noin pahasti vammaset lapset
      ovat yhtä hyviä kuin normaalit

    • vihaanhäntä

      Mun luokalla on kehari ja se kiusaa jatkuvasti muita ja viel miettii miks sil ei oo kavereit. Se kiusaaminen on muitten päälle syljeskelyy haukkumista ja uhkailua

    • puolustus

      minä en ymmärrä miksi te koko ajan mollaatte kehitysvammasia
      ketään ei saa uhkailla tai yllyttää itsemurhaan miten te voitte
      olla noin ilkeitä

    • EnääEnSuvaitse

      Meilläkin asuu naapurissa kehitysvammainen poika joka on myös huomattavan agressiivinen ja tämän takia vaaraksi kadun muille lapsille. On huomattavasti muita vanhempi ja kookkaampi.

      Vähän väliä meidänkin lapset tulee nenä verta vuotaen kotiin kun vamu löi kepillä naamaan tms. Autoja se kemu on naarmuttanut, rikkoo lasten lelut, pyörät, vaatteet. Ikkunan kivitti meidän talosta. Jos käsken tätä kemua pois meidän pihasta hän huutaa vaan takaisin että mä en poistu ja sä et mahda sille mitään.

      Tekisi niin mieli retuuttaa se niskasta menemään, mutta en voi kun sillon olisin suvaitsematon. Mitä voin tehdä suojellakseni omia lapsiani tältä ELÄIMELTÄ?
      Kohta mulla kyllä menee niin hermot että annan sulle kunnon läksytyksen. Eiköhän kunnon pelko pidä sen loitolla.

      Joo tiedän että kuulostaa pahalta mutta miettikää omalle kohdalle kun 5 vuotias poikanne tulee verta vuotavana itkien kotiin tai sitten itkien kun tämä vammanen rikkonut raukan ihan uuden polkupyörän josta poika oli vielä hetki sitten maailman ylpein. Käytännössä emme voi tehdä mitään suojellaksenne omaa lastamme. Ainut vaihtoehto olisi pitää meidän lapset sisällä turvassa. Kyllä asumme omakotitaloalueella.

      Vanhemmat tietää ja asiasta on heille puhuttu. EI VAIKUTUSTA, kun heillä on niin rankkaa...

      Tehty myös lastensuojeluilmoituksia asiasta 3 kpl eri vanhempien toimesta, kun tämä vamu on kaiket päivät ilman aikuisen valvontaa pihalla. EI MITÄÄN VAIKUTUSTA!

      Meidän pitäisi vaan sietää tämmöistä.

      Vammaisten lasten vanhemmat LUKEKAA TÄMÄ! Älkää antako sen vammaisen lapsenne pilata muidenkin lasten leikkejä ja turvallisuuden tunnetta. Jos ette itse jaksa valvoa vieressä tai pysty pitämään omaa kemuanne kurissa, laittakaa se jonnekkin hoitolaitokseen!!! Muistakaa se että me naapurit olemme joutuneet myös kärsimään teidän lapsen takia ja me tässä ollaan ainakin syyttömiä teidän ongelmiin! !!

      Olen erittäin väsynyt tähän sietämiseen. Ei kai tässä auta muu kuin laittaa kämppä myyntiin ja varmistaa ettei vammasia asu seuraavan talon lähellä.

      • Ratkaisuja

        Eihän nuo rikotut ikkunat, vaatteet, pyörä ja naarmutetut autot ole mikään ongelma. Kehitysvammaisen lapsen vanhemmat toki ne teille korvaavat. Jollei muuten niin kiiruusti rikosilmoitusta tekemään.

        Nimität lasta eläimeksi. Silloin kun lähistöllä on "vaarallinen eläin" ei 5-vuotiaan pitäisi leikkiä muualla kuin oman kodin pihassa, kun kerran omakotitalossa asutte. Onhan teillä itsellännekin vastuu omasta lapsestanne?
        Muistakaa, että katu ei ole leikkipaikka, eikä 5-vuotiaan esim läheisellä leikkialueilla pitäisi olla ihan ilman lapsenpiikaa. Maksakaa jollekin 14-15-vuotiaalle muutama euro tunnilta, että katsoo lapsenne perään, jos itse ette ehdi.


      • EnääEnSuvaitse
        Ratkaisuja kirjoitti:

        Eihän nuo rikotut ikkunat, vaatteet, pyörä ja naarmutetut autot ole mikään ongelma. Kehitysvammaisen lapsen vanhemmat toki ne teille korvaavat. Jollei muuten niin kiiruusti rikosilmoitusta tekemään.

        Nimität lasta eläimeksi. Silloin kun lähistöllä on "vaarallinen eläin" ei 5-vuotiaan pitäisi leikkiä muualla kuin oman kodin pihassa, kun kerran omakotitalossa asutte. Onhan teillä itsellännekin vastuu omasta lapsestanne?
        Muistakaa, että katu ei ole leikkipaikka, eikä 5-vuotiaan esim läheisellä leikkialueilla pitäisi olla ihan ilman lapsenpiikaa. Maksakaa jollekin 14-15-vuotiaalle muutama euro tunnilta, että katsoo lapsenne perään, jos itse ette ehdi.

        Mitä kohtaa et ymmärtänyt. Tämä kemu käy meidän pihassa tekemässä näitä asioita! Meillä todellakin 5 ja 7 vuotiaat lapset leikkivät omalla pihallamme!!

        Mäpäs väännän sulle rautalangasta... Tällä samaisella kadulla asuu myös muita lapsia jotka kokevat samoja asioita. Ja että nyt ymmärtäisit kerralla näillä lapsilla on siis kodit tämän kadun varrella. Näissä kodeissa lapsilla on myös vanhemmat ja sisarukset. Ihan niin kuin meilläkin. Eivät siis asu kadulla.
        Eli sun mielest mun pitäisi palkata lapsille henkivartija tohon pihalle?

        Ja meille todellakin tuo toisen omaisuuden tuhoaminen on ongelma!!

        Laitokseen tommonen kuuluu. Ei muiden ihmisten riesaksi.


      • Mopojengiläisiä
        Ratkaisuja kirjoitti:

        Eihän nuo rikotut ikkunat, vaatteet, pyörä ja naarmutetut autot ole mikään ongelma. Kehitysvammaisen lapsen vanhemmat toki ne teille korvaavat. Jollei muuten niin kiiruusti rikosilmoitusta tekemään.

        Nimität lasta eläimeksi. Silloin kun lähistöllä on "vaarallinen eläin" ei 5-vuotiaan pitäisi leikkiä muualla kuin oman kodin pihassa, kun kerran omakotitalossa asutte. Onhan teillä itsellännekin vastuu omasta lapsestanne?
        Muistakaa, että katu ei ole leikkipaikka, eikä 5-vuotiaan esim läheisellä leikkialueilla pitäisi olla ihan ilman lapsenpiikaa. Maksakaa jollekin 14-15-vuotiaalle muutama euro tunnilta, että katsoo lapsenne perään, jos itse ette ehdi.

        Hei Mutta toihan on aivan loistava idea! Palkataan 14 -15 vuotiaita muutamasta eurosta muiluttamaan näitä häiriön aiheuttajia! Ei taida ton ikäiset muuten joutua edes rikosoikedelliseen vastuuseen! Kiitos hyvästä ideasta, ite en olisi tota edes hoksannut!


      • Ratkaisuja
        EnääEnSuvaitse kirjoitti:

        Mitä kohtaa et ymmärtänyt. Tämä kemu käy meidän pihassa tekemässä näitä asioita! Meillä todellakin 5 ja 7 vuotiaat lapset leikkivät omalla pihallamme!!

        Mäpäs väännän sulle rautalangasta... Tällä samaisella kadulla asuu myös muita lapsia jotka kokevat samoja asioita. Ja että nyt ymmärtäisit kerralla näillä lapsilla on siis kodit tämän kadun varrella. Näissä kodeissa lapsilla on myös vanhemmat ja sisarukset. Ihan niin kuin meilläkin. Eivät siis asu kadulla.
        Eli sun mielest mun pitäisi palkata lapsille henkivartija tohon pihalle?

        Ja meille todellakin tuo toisen omaisuuden tuhoaminen on ongelma!!

        Laitokseen tommonen kuuluu. Ei muiden ihmisten riesaksi.

        Kunhan itse ymmärtäisit kirjoittaa viestiisi kaikki faktat, mutta kirjoituasusta päätellen se on liikaa vaadittu. Puhut, että lapset tulevat verta vuotavana kotiin eli eikös ne lapset tule omalta pihalta sisään verta vuotavina, jos he omalla pihallaan on turpiinsa ottaneet?

        Ei muuta kuin rakennat aidan ja aina kun pihalle tulee joku, jota sinne ei ole kutsuttu käsket pois ja jos ei lähde, niin ota sitten se kuuluisa pers-niskaote!

        Veetuttaa tuollainen uusavuttomuus ja hölmöys! Kaiken lisäksi vaikutat varsin laiskalta, kun et pidä huolta lapsistasi. Huostaan muksut tuollaiselta iskältä/äidiltä!


      • EnKylläYmmärrä
        EnääEnSuvaitse kirjoitti:

        Mitä kohtaa et ymmärtänyt. Tämä kemu käy meidän pihassa tekemässä näitä asioita! Meillä todellakin 5 ja 7 vuotiaat lapset leikkivät omalla pihallamme!!

        Mäpäs väännän sulle rautalangasta... Tällä samaisella kadulla asuu myös muita lapsia jotka kokevat samoja asioita. Ja että nyt ymmärtäisit kerralla näillä lapsilla on siis kodit tämän kadun varrella. Näissä kodeissa lapsilla on myös vanhemmat ja sisarukset. Ihan niin kuin meilläkin. Eivät siis asu kadulla.
        Eli sun mielest mun pitäisi palkata lapsille henkivartija tohon pihalle?

        Ja meille todellakin tuo toisen omaisuuden tuhoaminen on ongelma!!

        Laitokseen tommonen kuuluu. Ei muiden ihmisten riesaksi.

        Joo melkoista uusavuttomuutta osoittaa EnääEnSuvaitse. Aivan sama kuka teidän omaisuutta rikkoo, teet rikosilmoituksen. Jos lapsi tulee verta vuotavana kotiin, vie hänet lääkäriin ja tee tämän jälkeen rikosilmoitus pahoinpitelystä.

        Eikä niitä 5- ja 7-vuotiasta tarvitse sisällä pitää, jos omat lapsesi eivät ole kehitysvammaisia, he osaavat tulla kertomaan, milloin tämä "isompi kehitysvammainen poika" on teidän pihallanne. Silloin menet sinne vahtimaan lapsiasi, jollet muulloin viitsi heidän peräänsä katsoa. Kai sinä sentään olet tätä kehitysvammaista lasta kookkaampi ja pääset väliin, jos hän rupeaa väkivltaiseksi lapsiasi kohtaan?

        Näin minä olen toiminut vastaavassa tilanteessa. Lapsesi ovat sinun vastuullasi. Sinun pitää heitä suojella, koska kenenkään ei tarvitse kokea väkivaltaa.


      • LaiskuusOnLahja
        EnääEnSuvaitse kirjoitti:

        Mitä kohtaa et ymmärtänyt. Tämä kemu käy meidän pihassa tekemässä näitä asioita! Meillä todellakin 5 ja 7 vuotiaat lapset leikkivät omalla pihallamme!!

        Mäpäs väännän sulle rautalangasta... Tällä samaisella kadulla asuu myös muita lapsia jotka kokevat samoja asioita. Ja että nyt ymmärtäisit kerralla näillä lapsilla on siis kodit tämän kadun varrella. Näissä kodeissa lapsilla on myös vanhemmat ja sisarukset. Ihan niin kuin meilläkin. Eivät siis asu kadulla.
        Eli sun mielest mun pitäisi palkata lapsille henkivartija tohon pihalle?

        Ja meille todellakin tuo toisen omaisuuden tuhoaminen on ongelma!!

        Laitokseen tommonen kuuluu. Ei muiden ihmisten riesaksi.

        Juu, ei ole mahdollista, että naapurien vaatimuksesta vammainen lapsi laitetaan laitokseen. Täytyy olla aika avuton ihminen, joka näin luulee.
        Parasta on myydä talo ja muuttaa muualle, jos ei jaksa pitää huolta omista lapsistaan, mutta muualla voi olla toisenlaisia vaaroja ja vielä pahempia kuin naapurin vammainen poika.

        Lasikuus on lahja lapsenhoidossakin. Lasten tekotapa on mukava, mutta jos heistä pitäisi huolehtia, niin jopa käy vaikeaksi. EnääEnSuvaitse haluaisi varmaan, että kaupunki järjestäisi heidän pihalleen valvonnan, koska naapurissa on sairas lapsi. No ei se nyt vaan niin mene. Aina voi toki käydä naapurissa juttelemassa muista vaihtoehdoista, josko vaikka vuoropäivin katsoisitte niiden mukuloiden perään, kun ne yhdessä leikkivät.


      • EnääEnSuvaitse
        LaiskuusOnLahja kirjoitti:

        Juu, ei ole mahdollista, että naapurien vaatimuksesta vammainen lapsi laitetaan laitokseen. Täytyy olla aika avuton ihminen, joka näin luulee.
        Parasta on myydä talo ja muuttaa muualle, jos ei jaksa pitää huolta omista lapsistaan, mutta muualla voi olla toisenlaisia vaaroja ja vielä pahempia kuin naapurin vammainen poika.

        Lasikuus on lahja lapsenhoidossakin. Lasten tekotapa on mukava, mutta jos heistä pitäisi huolehtia, niin jopa käy vaikeaksi. EnääEnSuvaitse haluaisi varmaan, että kaupunki järjestäisi heidän pihalleen valvonnan, koska naapurissa on sairas lapsi. No ei se nyt vaan niin mene. Aina voi toki käydä naapurissa juttelemassa muista vaihtoehdoista, josko vaikka vuoropäivin katsoisitte niiden mukuloiden perään, kun ne yhdessä leikkivät.

        Ainut mitä haluan että tämä vammainen pysyy poissa muiden pijoilta ja että tämän kemun vanhemmat vahtisi omaansa!! Onneksi tältä palstalta sain vinkkiä miten sain hoidettua tämän ongelman ainakin hetkeksi. Vaikka sillä ei pään muistissa pysy asia niin ehkäpä sitten lihasmuistissa. Tuli tå nään lapiolla huitomaan autoja ja lapsia niin joutui aika kovaakin vääntämään sen kättä että lapio putosi. Aika kovan parahduksen jälkeen luovutti otteen lapiosta ja kuola poskella juoksi kotiin. Onneksi sen jälkeen ei ole näkynyt. Kiitos tämän palstan vinkeille maalaisjärjestä. Näyttää menevän kovempaankin kaaliin asia kun käyttää vanhan liiton otteita. Näköjään hyssyttely ja kukkahattutädit ei asiaa saan kuntoon.


    • KLHJ

      Jutun aloittaja ei ilmeisesti omista aivoja.

    • en_ole_robotti_

      Historiaa lukeneena tiedän että konstit kyllä löytyy.

    • Anonyymi

      Ite oon vammaisen avustaja paskalla palkalla ja kadun että lähdin tähän. Nyt olen lopettamassa tätä työtä. Ei vaan pää kestä.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1839
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1610
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1148
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe