Optio-näppäin

Nimismies

En sitten tiedä tuosta näppäimestä mitään.. Ikinä kuullutkaan. Luin juuti ohjevihkoa ja se mainitaan muutamaan kertaan. Missä se on?

ja jos painan Num-lockin päälle, ei mitkään muut napit toimi kuin ne erikoisnumeronapit? Eli ei se ylärivistö vaan ne muut.

31

16293

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kurtbyyq

      Se optio on yhtä kuin alt.

    • MacFinn

      kun tuo num lock toimii noin. Niin sen kuuluukin toimia, mitäs sellaisella näppiksellä tekee josta puuttuu 7, 8, 9, u, i, o, p, j, k, l, ö, m, , , ., - noin niinkuin muussa kuin numeronäppiksenä?

    • Mäkkihöperö

      Juuri tällaisten kysymysten välttämiseksi olen täälläkin rutissut pelkästään alt-näppäimestä puhumista vastaan... :-(
      Alt on PuuCee-sanastoa, mutta Mac-kielessä ja -oppaissa puhutaan optionäppäimestä. Se että näppäimessä nykyisin lukee myös alt, on vain suvaitsevaisuutta emulaattoreita ja muita muukalaisia kohtaan.

      • Testbrain

        Apple valmistaa näppäimistönsä itse, miksi ihmeessä näppäismistössä lukee "alt" kun siihen ei viitata MISSÄÄN?

        Apple voisi helposti, jos vain viitsisivät, tuottaa näppäimistöjä missä "alt" olisi korvattu "opt" kirjaimilla, ja kaikki manuaalit ja näppäimistä olisi yhteneväiset.

        Sitä varten näppämiin on merkitty symbolit, että käyttäjän ei tarvitse hakea ohjekirjan näppäimistökartasta mitä näppäintä "tällä kertaa" tarkoitetaan.

        Samoin omena- eli komentonäppäimessä SAISI olla merkintä "comm" esimerkiksi.

        Tältä osin puhe Macintoshin helppokäyttöisyydestä on täyttä puppua.


      • vesku
        Testbrain kirjoitti:

        Apple valmistaa näppäimistönsä itse, miksi ihmeessä näppäismistössä lukee "alt" kun siihen ei viitata MISSÄÄN?

        Apple voisi helposti, jos vain viitsisivät, tuottaa näppäimistöjä missä "alt" olisi korvattu "opt" kirjaimilla, ja kaikki manuaalit ja näppäimistä olisi yhteneväiset.

        Sitä varten näppämiin on merkitty symbolit, että käyttäjän ei tarvitse hakea ohjekirjan näppäimistökartasta mitä näppäintä "tällä kertaa" tarkoitetaan.

        Samoin omena- eli komentonäppäimessä SAISI olla merkintä "comm" esimerkiksi.

        Tältä osin puhe Macintoshin helppokäyttöisyydestä on täyttä puppua.

        Eipä ole. Mitäs opettelit _ensiksi_ epäloogisen synsteemin!

        :- D


      • Testbrain
        vesku kirjoitti:

        Eipä ole. Mitäs opettelit _ensiksi_ epäloogisen synsteemin!

        :- D

        Siinä nappulassa lukee alt, joka siis pitää ymmärtää opt:na. Ei kovin loogista minun ymmärtääkseni. Eihän Microsoftkaan käytä windos näppäimen kuvana vessanpytyn kuvaa.


      • Mäkkihöperö
        Testbrain kirjoitti:

        Apple valmistaa näppäimistönsä itse, miksi ihmeessä näppäismistössä lukee "alt" kun siihen ei viitata MISSÄÄN?

        Apple voisi helposti, jos vain viitsisivät, tuottaa näppäimistöjä missä "alt" olisi korvattu "opt" kirjaimilla, ja kaikki manuaalit ja näppäimistä olisi yhteneväiset.

        Sitä varten näppämiin on merkitty symbolit, että käyttäjän ei tarvitse hakea ohjekirjan näppäimistökartasta mitä näppäintä "tällä kertaa" tarkoitetaan.

        Samoin omena- eli komentonäppäimessä SAISI olla merkintä "comm" esimerkiksi.

        Tältä osin puhe Macintoshin helppokäyttöisyydestä on täyttä puppua.

        Et tainnut lukea kommenttiani ymmärrys mukana...
        Johan sanoin että siinä on nykyisin myös alt, jotta esim. VirtualPC käyttäjät tietäisivät, mitä näppäintä käyttää.
        Alunperin oli vain tuo graafi, joka vihjaa että näkyvien kirjaimien takaa löytyy lisää merkkejä tämän näppäimen avulla. Samoin komentonäppäimessä oli alunperin vain tuo nähtävyys/neliapilamerkki; omenalogo tuli siihen viereen vasta myöhemmin. Kuvakkeissa on se etu että niitä ei tarvitse kääntää eri kielille.
        Ja "alt"-merkintään ei viitata Mac-dokumenteissa, koska se yksinkertaisesti ei ole Mac-sanastoa. Joissakin kaupungeissakin katujen nimet ovat myös ruotsiksi. Kuinka monta kertaa tämä pitää toistaa?


      • eskofot
        Testbrain kirjoitti:

        Apple valmistaa näppäimistönsä itse, miksi ihmeessä näppäismistössä lukee "alt" kun siihen ei viitata MISSÄÄN?

        Apple voisi helposti, jos vain viitsisivät, tuottaa näppäimistöjä missä "alt" olisi korvattu "opt" kirjaimilla, ja kaikki manuaalit ja näppäimistä olisi yhteneväiset.

        Sitä varten näppämiin on merkitty symbolit, että käyttäjän ei tarvitse hakea ohjekirjan näppäimistökartasta mitä näppäintä "tällä kertaa" tarkoitetaan.

        Samoin omena- eli komentonäppäimessä SAISI olla merkintä "comm" esimerkiksi.

        Tältä osin puhe Macintoshin helppokäyttöisyydestä on täyttä puppua.

        "Tältä osin puhe Macintoshin helppokäyttöisyydestä on täyttä puppua."

        Itsestäänselvyyksien kyseenalaistaminen on hyvästä. Tämä esille tuomasi asia on ihmetyttänyt jo 10 vuotta. Olet täysin oikeassa. Jos manuaaleissa yms puhutaan optiosta niin silloin näppäimistössäkin tulisi lukea OPT.

        Tämä on kaikille vanhoille mac-käyttäjille selvää, mutta kuka kertoisi sen uusille, sitä nimittäin ei oikeasti sanota oikein missään!


      • vesku
        eskofot kirjoitti:

        "Tältä osin puhe Macintoshin helppokäyttöisyydestä on täyttä puppua."

        Itsestäänselvyyksien kyseenalaistaminen on hyvästä. Tämä esille tuomasi asia on ihmetyttänyt jo 10 vuotta. Olet täysin oikeassa. Jos manuaaleissa yms puhutaan optiosta niin silloin näppäimistössäkin tulisi lukea OPT.

        Tämä on kaikille vanhoille mac-käyttäjille selvää, mutta kuka kertoisi sen uusille, sitä nimittäin ei oikeasti sanota oikein missään!

        manuaaleissa. Eri asia sitten on kuka niitä lukee;-) Ennen vanhaan oli kunnia-asia esim. myydä vanha Mac eteenpäin muovikääreistä purkamattomien manuaalien kaa. Eikä silloin ollu edes nettiä mistä kysellä neuvoja anonyyminä!

        Mutta kuten tuossa edellä todettiin, alunperin Mac-näppiksissä ei lukenut mitään, pelkkä grafiikka "valaisi" asiaa. Siitäkään huolimatta windows-maailman "standardeja" ei voida pitää ainoina oikeina enkä ainakaan minä näe syytä miksi juuri Applen pitäisi olla se joka logiikkaansa muuttaa, oppiihan tuon!

        Mulla on noita klassikkonäppiksiä vino pino, tervetuloa toteamaan!


      • MacFinn
        Testbrain kirjoitti:

        Siinä nappulassa lukee alt, joka siis pitää ymmärtää opt:na. Ei kovin loogista minun ymmärtääkseni. Eihän Microsoftkaan käytä windos näppäimen kuvana vessanpytyn kuvaa.

        vaikka pitäisi, Winblows näppäimen kuvana siis.

        Mutta aika pienet on ongelmat kun lukee Alt eikä Opt. Tuo opt on muuten amerikan englanniksi Alt...


      • Kurtbyy
        vesku kirjoitti:

        manuaaleissa. Eri asia sitten on kuka niitä lukee;-) Ennen vanhaan oli kunnia-asia esim. myydä vanha Mac eteenpäin muovikääreistä purkamattomien manuaalien kaa. Eikä silloin ollu edes nettiä mistä kysellä neuvoja anonyyminä!

        Mutta kuten tuossa edellä todettiin, alunperin Mac-näppiksissä ei lukenut mitään, pelkkä grafiikka "valaisi" asiaa. Siitäkään huolimatta windows-maailman "standardeja" ei voida pitää ainoina oikeina enkä ainakaan minä näe syytä miksi juuri Applen pitäisi olla se joka logiikkaansa muuttaa, oppiihan tuon!

        Mulla on noita klassikkonäppiksiä vino pino, tervetuloa toteamaan!

        > alunperin Mac-näppiksissä ei lukenut mitään, pelkkä grafiikka
        > "valaisi" asiaa.

        Onhan näissä näppiksissä tuo "vaihtoehtoista reittiä" kuvaava merkki.


      • Testbrain
        Kurtbyy kirjoitti:

        > alunperin Mac-näppiksissä ei lukenut mitään, pelkkä grafiikka
        > "valaisi" asiaa.

        Onhan näissä näppiksissä tuo "vaihtoehtoista reittiä" kuvaava merkki.

        Minusta se symboli on, näin kesän kynnyksellä, "Sulje tietokone ja mene korjaamaan mökin laituri" -symboli.


      • eskofot
        vesku kirjoitti:

        manuaaleissa. Eri asia sitten on kuka niitä lukee;-) Ennen vanhaan oli kunnia-asia esim. myydä vanha Mac eteenpäin muovikääreistä purkamattomien manuaalien kaa. Eikä silloin ollu edes nettiä mistä kysellä neuvoja anonyyminä!

        Mutta kuten tuossa edellä todettiin, alunperin Mac-näppiksissä ei lukenut mitään, pelkkä grafiikka "valaisi" asiaa. Siitäkään huolimatta windows-maailman "standardeja" ei voida pitää ainoina oikeina enkä ainakaan minä näe syytä miksi juuri Applen pitäisi olla se joka logiikkaansa muuttaa, oppiihan tuon!

        Mulla on noita klassikkonäppiksiä vino pino, tervetuloa toteamaan!

        "Mulla on noita klassikkonäppiksiä vino pino, tervetuloa toteamaan!"

        Onkos esim. Performan näppistä? Siinä lukee isolla optio ja pienellä alt. Näin oli hyvä. Ei sekään ole mahdoton että on pelkkä symboli. Mutta se että siinä lukee vain alt on hölmöä.

        Manuaaleissa saatetaan mainita asia jossain, mutta pointti onkin siinä että yleensä ohjelmien käsikirjoissa ja myös applen *oletetaan* että ihmiset tietävät että optio on alt, ohjeissa käytetään hyvin yleisesti optio-termiä yksin.

        Olen tavannut monta vuosikausia macciä käyttänyttä henkilöä, jolle optio- termi on yhä epäselvä: "ai mitä piti painaa? ompun kuvaako?"


      • Miinus
        vesku kirjoitti:

        manuaaleissa. Eri asia sitten on kuka niitä lukee;-) Ennen vanhaan oli kunnia-asia esim. myydä vanha Mac eteenpäin muovikääreistä purkamattomien manuaalien kaa. Eikä silloin ollu edes nettiä mistä kysellä neuvoja anonyyminä!

        Mutta kuten tuossa edellä todettiin, alunperin Mac-näppiksissä ei lukenut mitään, pelkkä grafiikka "valaisi" asiaa. Siitäkään huolimatta windows-maailman "standardeja" ei voida pitää ainoina oikeina enkä ainakaan minä näe syytä miksi juuri Applen pitäisi olla se joka logiikkaansa muuttaa, oppiihan tuon!

        Mulla on noita klassikkonäppiksiä vino pino, tervetuloa toteamaan!

        Kotona minulla tuli myös ongelma, koska missään ei sanota, mikä näppäin on optio. Halusin testata huvikseni hardware testiä, ja minun piti testata näppäin kerrallaan, mikä pitää pitää pohjassa käynnistyksen yhteydessä. Kyllä se toisella yrittämällä löytyi, kun ekaksi pidin controllia pohjassa ja seuraavana vuorossa oli sitten tuo alt/optio.

        Kotona selasin iMacin manuaalin läpi, eikä siellä sanottu missään, mikä näppäin on optio. Nyt minulla on juuri edessäni G5:sen manuaali. Ei mainita tässäkään. Tekstissä komentonäppäimen jälkeen on suluissa tuo apila selvennykseksi, mutta optio näppäimen yhteydessä ei ole suluissa tai muutenkaan mitään selvitystä. Näppäimistöä käsittelevässä kohdassa on kuva vain näppäimistön yläreunasta ja käydään läpi eject- äänenvoimakkuus ja funktionäppäimet. Näppäimistön alaosaa ei näytetä lainkaan.

        Ongelma ei mielestäni ole niinkään näppäimistössä, vaan ohjeissa, joissa on jostain syystä jätetty tuo option merkki tekstistä pois.


      • vesku
        Miinus kirjoitti:

        Kotona minulla tuli myös ongelma, koska missään ei sanota, mikä näppäin on optio. Halusin testata huvikseni hardware testiä, ja minun piti testata näppäin kerrallaan, mikä pitää pitää pohjassa käynnistyksen yhteydessä. Kyllä se toisella yrittämällä löytyi, kun ekaksi pidin controllia pohjassa ja seuraavana vuorossa oli sitten tuo alt/optio.

        Kotona selasin iMacin manuaalin läpi, eikä siellä sanottu missään, mikä näppäin on optio. Nyt minulla on juuri edessäni G5:sen manuaali. Ei mainita tässäkään. Tekstissä komentonäppäimen jälkeen on suluissa tuo apila selvennykseksi, mutta optio näppäimen yhteydessä ei ole suluissa tai muutenkaan mitään selvitystä. Näppäimistöä käsittelevässä kohdassa on kuva vain näppäimistön yläreunasta ja käydään läpi eject- äänenvoimakkuus ja funktionäppäimet. Näppäimistön alaosaa ei näytetä lainkaan.

        Ongelma ei mielestäni ole niinkään näppäimistössä, vaan ohjeissa, joissa on jostain syystä jätetty tuo option merkki tekstistä pois.

        ei sanottu kirnummekaan manuaalissa kotona aikoinaan että saako siihen pierrä. Pierin sitten siihen.

        Pierepä sinäkin optiona kirnuun ja hae hakemalla enemmän oikeita ongelmia!

        Missä kohdassa Windowsin manuaalia valotetaan erhtymättömästi mikä on "windows" -näppäin? Entä Linux -distribuutioissa Ö-näppäin?

        OS9 -manuskoissa toi kerrrotaan, pöhkö!


      • jason-blue
        vesku kirjoitti:

        ei sanottu kirnummekaan manuaalissa kotona aikoinaan että saako siihen pierrä. Pierin sitten siihen.

        Pierepä sinäkin optiona kirnuun ja hae hakemalla enemmän oikeita ongelmia!

        Missä kohdassa Windowsin manuaalia valotetaan erhtymättömästi mikä on "windows" -näppäin? Entä Linux -distribuutioissa Ö-näppäin?

        OS9 -manuskoissa toi kerrrotaan, pöhkö!

        what the f...?
        Entä Linux -distribuutioissa Ö-näppäin?

        siis mitä sä tolla tarkotat? siinähän se lukee näppäimistössä selvällä suomella.

        btw, linuxissa win-näppäin avaa käynnistä-valikon hiiren kohdalle.
        ainaskin jos on kde käyttöliittymänä.


      • PC-apina
        vesku kirjoitti:

        ei sanottu kirnummekaan manuaalissa kotona aikoinaan että saako siihen pierrä. Pierin sitten siihen.

        Pierepä sinäkin optiona kirnuun ja hae hakemalla enemmän oikeita ongelmia!

        Missä kohdassa Windowsin manuaalia valotetaan erhtymättömästi mikä on "windows" -näppäin? Entä Linux -distribuutioissa Ö-näppäin?

        OS9 -manuskoissa toi kerrrotaan, pöhkö!

        Ö-näppäimessä lukee vain ja ainoastaan "Ö". Mieti sitä, että jos siinä lukisikin vaikka "Alt". Olisi hiukan lainattu Applelta arkkitehtuuria. Tässä PC-näppäimistössäkin on muuten yksi nappi, jossa ei lue mitään. Se on tuo avaruuspainike. Kyseinen näppis on IBM ps/2 keyboard vuodelta 1987. PC-näppäimistöön tottuneelle Macin näppäimistö on yhtä helvettiä. Mikään ei ole siellä missä pitäisi. Olen käyttänyt kyllä Commodoreakin ja siinä on myöskin napit väärillä paikoilla.


      • Nimismies
        vesku kirjoitti:

        manuaaleissa. Eri asia sitten on kuka niitä lukee;-) Ennen vanhaan oli kunnia-asia esim. myydä vanha Mac eteenpäin muovikääreistä purkamattomien manuaalien kaa. Eikä silloin ollu edes nettiä mistä kysellä neuvoja anonyyminä!

        Mutta kuten tuossa edellä todettiin, alunperin Mac-näppiksissä ei lukenut mitään, pelkkä grafiikka "valaisi" asiaa. Siitäkään huolimatta windows-maailman "standardeja" ei voida pitää ainoina oikeina enkä ainakaan minä näe syytä miksi juuri Applen pitäisi olla se joka logiikkaansa muuttaa, oppiihan tuon!

        Mulla on noita klassikkonäppiksiä vino pino, tervetuloa toteamaan!

        Ei ainakaan huomannut manuaalissa mitään että olisi kerrottu mikä nappi se optio on..

        Faijalla on joku ehkä 10 vuotta (en todellakaan tiedä, vanha mutta toimii edelleen, vain kerran huollossa) vanha Mac tuoss vieressä, jossakin siinä lukee Macintosh LC eikä siinä ainakaan ole alt näppäimessä tekstiä. Jotakin kuvaa on kyllä.


      • Miinus
        vesku kirjoitti:

        ei sanottu kirnummekaan manuaalissa kotona aikoinaan että saako siihen pierrä. Pierin sitten siihen.

        Pierepä sinäkin optiona kirnuun ja hae hakemalla enemmän oikeita ongelmia!

        Missä kohdassa Windowsin manuaalia valotetaan erhtymättömästi mikä on "windows" -näppäin? Entä Linux -distribuutioissa Ö-näppäin?

        OS9 -manuskoissa toi kerrrotaan, pöhkö!

        Eihän tuo iso ongelma ollut. Sitä ei vaan manuaalissa ollut ja löysin sen optionäppäimen sitten nopeasti vaan testaamalla, kun päättelin, että sen on pakko olla joku noista kolmesta välilyönnin vieressä.

        En ole vaan niin paljoa mäkkiä käyttänyt. Vuoden verran koulussa. Aluksi siellä oli ysi-käyttikset ja sitten tuli koneisiin kympit. Kuukausi sitten ostin oman iMacin kotiin. Silloin vasta tuli ekan kerran eteen tuo optio-termi. Ja nyt sitten tiedän, mistä se löytyy.


      • ernoo777
        PC-apina kirjoitti:

        Ö-näppäimessä lukee vain ja ainoastaan "Ö". Mieti sitä, että jos siinä lukisikin vaikka "Alt". Olisi hiukan lainattu Applelta arkkitehtuuria. Tässä PC-näppäimistössäkin on muuten yksi nappi, jossa ei lue mitään. Se on tuo avaruuspainike. Kyseinen näppis on IBM ps/2 keyboard vuodelta 1987. PC-näppäimistöön tottuneelle Macin näppäimistö on yhtä helvettiä. Mikään ei ole siellä missä pitäisi. Olen käyttänyt kyllä Commodoreakin ja siinä on myöskin napit väärillä paikoilla.

        Löytyyhän tietokoneesta ALT NÄPPÄIN.Ja Ö näppäin.miksi tietokoneesta ei saisi löytyä Ö nappia.


    • macisti.

      alt -näppäin.

      Samassa nappulassa on alhaalla kuvio jossa linja vaihta suuntaa alkuperäiseltä reitiltä, eli vaihtoehto, option.

    • --Johanna---

      Optional vs. Alternative

      Eikös nuo tarkoita samaa asiaa :)

    • Anonyymi

      Ääliöitä kaikki vastaajat.Eivät osaa vastatayksinkertaiseen kysymykseen...

      • Anonyymi

        Mitäs se kysy, minä osaan, olen paras vastaamaan kysymyksiin.


      • Anonyymi

        Häh, mitä se kysyy, vai etkö sinäkään tiedä?


    • Anonyymi

      Onhan tämä nyt aivan pöhköä että näppäimistössä lukee 'alt' ja kaikissa ohjeissa, myös internetistä löytyvissä, lukee paina 'Optio' näppäintä.

      Täällä ihmiset joukoittain perustelevat miksi tämä on ihan järkevää ja loogista. Jotenkin teidän logiikkanne ei nyt minulle aukea, sen enempää kuin käyttöoppaiden tai Internet ohjeidenkaan logiikka.

      Perustelette että 'Optio'-näppäimeen kuuluu kirjoittaa 'alt'. Tai että 'alt'-näppäintä kuuluu kutsua 'optio'-näppäimeksi.

      Tiedättekö, minulla on vielä loogisempi vaihtoehto. Mitä jos kutsuttaisiin näppäintä jossa lukee 'alt' 'alt-näppäimeksi'?

      Tätä oivaltavaa ja ennen näkemätöntä ideaani saa käyttää aivan ilmaiseksi.

      Itse olen onnellinen Macbook käyttäjä, mutta ei se tätä kyseistä älyttömyyttä älylliseksi muuta.

      • Anonyymi

        Jospa nimi Alt-näppäin tulee siitä että se on tarkoitettu Alt-koodien tuottamiseen.


    • Anonyymi

      Kylläpä meni aikaa kun etsin macista Optio-näppäintä. Kun löysin tämän keskustelun, tajusin että Alt-näppäin on sama kuin Optio-näppäin. Aivan älytöntä, että näppäimessä lukee alt ja kaikissa ohjeissa (mm Photoshop) puhutaa optionäppäimestä.

    • Anonyymi

      Todella turhauttavaa kun uuden opetteleminen tyssää siihen, että Macin näppäimistöltä ei löydy Optio -nimistä näppäintä. Oppaissa käsketään tekemään aloituspiste Optio -näpäimellä.... Kiitos ja näkemiin uuden opettelu.

    • Anonyymi

      Jakaako Omppu optioita jos löytää Opt-näppäimen?

      • Anonyymi

        Omppu jakaa omenia jos satut löytämäänn Optio-näppäimen...


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3791
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      593
      3585
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3522
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      53
      2209
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2201
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      321
      1957
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      123
      1937
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      180
      1728
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      27
      1403
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1342
    Aihe