Perunoiden keittäminen

potut liemessä

Pitääkö perunat laittaa jo kylmään veteen vai vasta sitten kun vesi kiehuu? Miksi perunani aina "räjähtävät" keitettäessä?
Miksi jotkut lisäävät suolaa keitin veteen?
-kiitos-

41

30348

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiskin tällä puolen

      Uudet perunat kiehuvaan veteen, tavalliset kylmään veteen. Suolaa lisätään koska se parantaa makua, sama koskee tilliä uusien perunoiden keitinvedessä.

      Perunalajike vaikuttaa "räjähtämiseen", kiinteät eivät hajoa kovinkaan helposti, jauhoiset taas todella helposti. Ainoa syy hajoamiseen on liian pitkä keittoaika, ja seurannan puute. Eli niitä pottuja kuuluu tavallisten pottujen osalta ensimmäistä kertaa kokeilla pienellä haarukalla n. 20 min kiehumisen jälkeen, ja sen jälkeen kunnes tuntuvat sopivan pehmeiltä.

      Keittoaika on nyrkkisääntönä 30 minuuttia tavallisten perunoiden osalta, jaa uusissa perunoissa 20 minuuttia laskettuna siitä kun vesi on alkanut kiehua uudelleen.

      • ukkeli50luvunlop

        Kyllä minä ainakin olen aina kokeillu ihan normaalilla haarukalla eikä ole vielä potut ikinä olleet räjähtäneitä vaan sopivasti oikealla tavalla kypsyneitä eli en siis ole koskaan käyttänyt pientä haarukkaa ja kokannu olen 8 vuotiaasta lähtien ja nyt olen 51 vuotias.

        Tämä vaan ihan miten minä olen toiminut ja hyvin on sujunut ilman pientä haarukkaa :-)

        Perunoissa on niin kuin jo totesit eroja eli vaikutusta miten ne myös suhtautuu keittämiseen sekä hieman myös keittoaikaan.

        On hyvä myös muistaa mitä niillä perunoilla meinaa tehdä eli syödäänkö vain keitettyä perunaa vai tehdäänkö niistä muusia ja vaikkapa mahdollisesti käytetään perunasalaatin tekemiseen ja näissäkin on hyvä muistaa ne perunalajikkeet ja ainakin tutustua siihen mitä tarkoittaa kiinteä peruna, jauhoinen peruna, yleisperuna jne.

        Ja perunamuusista vielä asiaa:

        - ne ketkä eivät ole kokeilleet muuta kuin pelkästä perunasta tehtyä muusia niin kokeilkaa joskus keittää porkkanaa, lanttua tai bataattia sen perunan lisäksi esim. perunamuussi josta 70 % perunaa 20% porkkanaa ja 10% lanttua tai vaikkapa 80% perunaa ja 20% bataattia.
        Hyvin käy esim. pinaatti, herne, sipulit ym. sinne muusin joukkoon kun ne on soseutettuna (ei liikaa vettä keitin veteen vaan silleen että hommat pehmenee sopivasti soseutukseen).

        Kivoja nämä ruokajutut


      • askontyttö
        ukkeli50luvunlop kirjoitti:

        Kyllä minä ainakin olen aina kokeillu ihan normaalilla haarukalla eikä ole vielä potut ikinä olleet räjähtäneitä vaan sopivasti oikealla tavalla kypsyneitä eli en siis ole koskaan käyttänyt pientä haarukkaa ja kokannu olen 8 vuotiaasta lähtien ja nyt olen 51 vuotias.

        Tämä vaan ihan miten minä olen toiminut ja hyvin on sujunut ilman pientä haarukkaa :-)

        Perunoissa on niin kuin jo totesit eroja eli vaikutusta miten ne myös suhtautuu keittämiseen sekä hieman myös keittoaikaan.

        On hyvä myös muistaa mitä niillä perunoilla meinaa tehdä eli syödäänkö vain keitettyä perunaa vai tehdäänkö niistä muusia ja vaikkapa mahdollisesti käytetään perunasalaatin tekemiseen ja näissäkin on hyvä muistaa ne perunalajikkeet ja ainakin tutustua siihen mitä tarkoittaa kiinteä peruna, jauhoinen peruna, yleisperuna jne.

        Ja perunamuusista vielä asiaa:

        - ne ketkä eivät ole kokeilleet muuta kuin pelkästä perunasta tehtyä muusia niin kokeilkaa joskus keittää porkkanaa, lanttua tai bataattia sen perunan lisäksi esim. perunamuussi josta 70 % perunaa 20% porkkanaa ja 10% lanttua tai vaikkapa 80% perunaa ja 20% bataattia.
        Hyvin käy esim. pinaatti, herne, sipulit ym. sinne muusin joukkoon kun ne on soseutettuna (ei liikaa vettä keitin veteen vaan silleen että hommat pehmenee sopivasti soseutukseen).

        Kivoja nämä ruokajutut

        Kokeileppa joskus perunamuusia ja porkkanaa näin; keitä perunat, soseuta ja lisää joukkoon pienimmällä terällä raastettua porkkanaa, olipa hyvää. Ei siis välttämättä tarvitse niitä porkkanoita keittää.


      • putaattisoossi
        ukkeli50luvunlop kirjoitti:

        Kyllä minä ainakin olen aina kokeillu ihan normaalilla haarukalla eikä ole vielä potut ikinä olleet räjähtäneitä vaan sopivasti oikealla tavalla kypsyneitä eli en siis ole koskaan käyttänyt pientä haarukkaa ja kokannu olen 8 vuotiaasta lähtien ja nyt olen 51 vuotias.

        Tämä vaan ihan miten minä olen toiminut ja hyvin on sujunut ilman pientä haarukkaa :-)

        Perunoissa on niin kuin jo totesit eroja eli vaikutusta miten ne myös suhtautuu keittämiseen sekä hieman myös keittoaikaan.

        On hyvä myös muistaa mitä niillä perunoilla meinaa tehdä eli syödäänkö vain keitettyä perunaa vai tehdäänkö niistä muusia ja vaikkapa mahdollisesti käytetään perunasalaatin tekemiseen ja näissäkin on hyvä muistaa ne perunalajikkeet ja ainakin tutustua siihen mitä tarkoittaa kiinteä peruna, jauhoinen peruna, yleisperuna jne.

        Ja perunamuusista vielä asiaa:

        - ne ketkä eivät ole kokeilleet muuta kuin pelkästä perunasta tehtyä muusia niin kokeilkaa joskus keittää porkkanaa, lanttua tai bataattia sen perunan lisäksi esim. perunamuussi josta 70 % perunaa 20% porkkanaa ja 10% lanttua tai vaikkapa 80% perunaa ja 20% bataattia.
        Hyvin käy esim. pinaatti, herne, sipulit ym. sinne muusin joukkoon kun ne on soseutettuna (ei liikaa vettä keitin veteen vaan silleen että hommat pehmenee sopivasti soseutukseen).

        Kivoja nämä ruokajutut

        Paras muussi on kyllä vieläkin se yksinkertaisin eli jauhoista lajiketta olevat perunat kuoritaan, keitetään kypsiksi suolalla maustetussa vedessä, kaadetaan vesi pois ja survotaan käsin tasaiseksi massaksi, lisätään riittävä määrä kuumennettua maitoa vähitellen ja sekoitetaan kuohkeaksi mieluimmin käsin, koska sähkölaitteet tahtovat tehdä siitä liisteriä, lisätään voita ja sekoitetaan se mukaan. Maustetaan suolalla ja pippurilla. Maidon, voin, suolan ja pippurin määrä taas riippuu niin perunoiden laadusta kuin myös omasta mausta - kannattaa maistaa aina välillä niin tietää paremmin mitä se vaatii.

        Jos taas kompottia haluaa niin sekaan voi heittää mitä tahansa vihanneksia pehmeiksi kypsytettyinä. Itse kyllä pidän ihan pelkästään perunoiden mausta enkä halua sekoittaa niihin muuta, mutta makunsa kullakin.


      • fak_ta
        ukkeli50luvunlop kirjoitti:

        Kyllä minä ainakin olen aina kokeillu ihan normaalilla haarukalla eikä ole vielä potut ikinä olleet räjähtäneitä vaan sopivasti oikealla tavalla kypsyneitä eli en siis ole koskaan käyttänyt pientä haarukkaa ja kokannu olen 8 vuotiaasta lähtien ja nyt olen 51 vuotias.

        Tämä vaan ihan miten minä olen toiminut ja hyvin on sujunut ilman pientä haarukkaa :-)

        Perunoissa on niin kuin jo totesit eroja eli vaikutusta miten ne myös suhtautuu keittämiseen sekä hieman myös keittoaikaan.

        On hyvä myös muistaa mitä niillä perunoilla meinaa tehdä eli syödäänkö vain keitettyä perunaa vai tehdäänkö niistä muusia ja vaikkapa mahdollisesti käytetään perunasalaatin tekemiseen ja näissäkin on hyvä muistaa ne perunalajikkeet ja ainakin tutustua siihen mitä tarkoittaa kiinteä peruna, jauhoinen peruna, yleisperuna jne.

        Ja perunamuusista vielä asiaa:

        - ne ketkä eivät ole kokeilleet muuta kuin pelkästä perunasta tehtyä muusia niin kokeilkaa joskus keittää porkkanaa, lanttua tai bataattia sen perunan lisäksi esim. perunamuussi josta 70 % perunaa 20% porkkanaa ja 10% lanttua tai vaikkapa 80% perunaa ja 20% bataattia.
        Hyvin käy esim. pinaatti, herne, sipulit ym. sinne muusin joukkoon kun ne on soseutettuna (ei liikaa vettä keitin veteen vaan silleen että hommat pehmenee sopivasti soseutukseen).

        Kivoja nämä ruokajutut

        miksi keitinveteen suola
        http://www.mtv.fi/lifestyle/makuja/artikkeli/professori-tasta-syysta-perunoiden-keitinveteen-lisataan-suolaa/4772132


    • potut liemessä

      Okei. Kiitos hyvästä vastauksesta, auttoi paljon. :)

    • isokahveli

      Mutta mitä jos ei pintä haarukkaa? Minulla vain normaalihaarukoita.

    • Voihan siihen

      kattilan pohjalle laittaa sellaisen pyöreänritilän jota käytetään pakastevihannesten vihannesten keittämiseen sillon perunat eivät leviä haljettuaan keitin veteen.Vettä laitetaan noin 1cm ritilän pojanyläpuolelle.

    • ..............
    • jos ratalangasta

      vääntää väkkyrän niin toisenmielestä se onkin häkkyrä,tee niin tai näin teet aina vääripäin näin se on

      • VR Metal Works

        Ratalankaa en tunne, mutta jos ratakiskosta vääntää väkkyrän, haluan nähdä tilanteen, jossa toinen väittää sen olevan häkkyrä.


    • höyry keitintä
    • perunapiikki
    • Pottaatti

      Kylmäänveteen kuorituille suolaa mukaan. Keittoaika vaihtelee perunan koon mukaan isot pidempään ja pienet vähemmän aikaa. Eli kannattaa keittää suunnileen samankokoisia perunoita, jos haluaa ettei osa hajoa keitettäessä. Jauhoiset lajikkeet ovat herkempiä hajoamaan. Merisuola antaa paremman maun perunoille ja kalalle, itse käytän pelkästään merisuolaa kaikille ruuille.

      • Perunan itu

        Pieniä ja isoja perunoita voi keittää samaan aikaan, kun lohkoo isot peunat pienemmiksi.
        Yleensäkin kannattaa lohkoa suuret perunat, niin keittoaika pienenee.
        Joissakin isoissa perunoissa voi olla keskellä perunaa sellainen tumma mötikkä, joka voi tulla perunaan, jonkun maasta puuttuvan ravinneaineen puutoksen seurauksena.
        Merisuolaa käytän perunoita keitettäessä ja haarukalla tarkistan perunan kypsyyden.


    • gtjftftht

      Perunoita mihinkään veteen laiteta, kun on sellainen kattila joss on pohjalla vesi ja sitten perunat siinä reikäpohjaisessa osassa....toopet.

      • Potatismus

        Voihan sen noinkin tehdä, mutta silloin et keitä perunoita vaan höyrytät. Eri asia. Perunoita voi myös paistaa pannulla, kypsentää uunissa, keittää rasvassa ja paljon muuta.


    • löytyy kyllä

      sellaisia kattiloita jossa voi keittää vihanneksia ja perunoita ilman ,että killuvat vedessä.

      • munankeitin-

        Heh, kohta tulee avuttomille perunankeittolaite.


      • eierkocher
        munankeitin- kirjoitti:

        Heh, kohta tulee avuttomille perunankeittolaite.

        Munankeitin on ihan kätevä laite. Sillä saa pienellä vaivalla aina haluamansa laisia munia, siis keittoasteen osalta. Jos jollain onnistuu sama kattilalla, good for you. Munien kypsyysastetta ei oikein pysty haarukalla toteamaan, perunoiden pystyy.


      • tarpeeton laite
        munankeitin- kirjoitti:

        Heh, kohta tulee avuttomille perunankeittolaite.

        Tuskin tulee, koska kaupassa myydään valmiiksi keitettyjä perunoita.


    • Huhhuhhoijaa

      Voi tsiisus mikä ongelma.

    • perunafani 4-ever

      peruna on laaturuokaa. sitä ei saa kiusata näin. :(

    • mummo 70

      osta kotiruoka keittokirja se on siinä

    • rgysry

      itse kieauhtan veden ennenkuin lisään uudet perunat. sitten lisään tilliä ja vähän suolaa antamaan makua. normaalit perunat lisään kylmään veteen.

    • pööpottu

      Jos sattumalta syö perunaa sillin kanssa niin ei ainakaan sit kannata laittaa pottuihin suolaa yhtään. Kokonaisarvio kaiken ruoan suolaisuudesta yhteensä on siis ihan hyvä tehdä, suola kun on meidän suomalaisten pahe ;)
      Niin ja muuten, yleensä höyrytän perunat, mutta kun siinä menee pahimmillaan 45 min, olen siirtynyt suoraan vedessä keittämiseen. Lopputulos ei ole maultaan sen kummempi mun mielestä :)
      Ihania kokkailuja vaan kaikille!

    • Rakuuna perunat

      Kuori samankokoiset perunat keitä ritiläkattilassa kypsäksi,kaada keitinvesi pois senjälkeen kuumat perunat kattilaan voit pari ruokalusikallista ja rakunaa kansipäälle sitten vain pyöräytellän kattilaa jotta mausteet tarttuvat perunoihin ja jätetään vähäksiaikaa kattilaan maustumaan.Näin voi tehdä persilja, tilli,varsiselleri ,fengoli ym.perunoita.

    • Raaka pottu

      Kaikkeni koitin.. Vituiks meni.

    • ei halkeile

      Perunat eivät halkeile eikä räjähtele kun keittää ne kylmässä vedessä.

      • äly hoi älä jätä

        Ja levy käännetään neloselle heti kun vesi alkaa kiehua, eikä poroteta levyä täysillä. Johan siinä halkeaa mikä vaan kun täysillä keitetään. Irtoaa tapetitkin seinistä kun pitää keittää niin penteleen rajusti.


    • Kuinkahan kauan

      täytyy perunoita keittää kylmässävedessä, että ovat kypsiä?

      • kylmäkiehuu

        Kylmässä vedessä tuskin kypsyvät, mutta veden kiehuessa aikaa menee 10 minuutista jopa 40 minuuttiin riippuen potun koosta ja lajikkeesta.

        Potun kypsyyden voi tarkistaa esim. veitsellä tai metallisella piikillä - kun uppoutuu helposti peruna on kypsä. Ennen vanhaan käytettiin varpua tai tulitikkua - jos tikkuun tarttui tärkkelystä potaatti oli kypsä. Toisinpäin siis kuin esim. kakkua tehdessä - jos tikkuun tarttuu jotain kakku ei ole viekä kypsä - jos ei sitten "muta"-kakkua halua tehdä.


    • jassoL

      Tuon 'räjähtämisen' voi kätevästi estää, kun tekee perunoihin pienet viillot (vrt. grillimakkara). Mikrossa perunoita keitettäessä olen ainakin tämän itse huomannut.

      • hermanni

        Tee valkosipula perunaa näin:
        Seitsemän isoa pottua kuoritaan ja viipaloidaan hyvin ohuiksi viipaleiksi. Kolme valkosipulinkynttä viipaloidaan (voi jättää pois jos ei pidä valkosipulista). Ison kattilan pohjalle reilusti oliiviöljyä ja valkosipulin kuulottumaan sinne. Hetken päästä lisätään perunaviipaleet. Pyöritellään hetki ja lisätään kaksi purkkia ruokakermaa tai ihan kuohukermaa ja purkki vettä sekä puoli pakettia koskenlaskijaa (maun voi valita itse, viherpippuri tai voimakas on jees). Suolaa saa laittaa reilusti, koska perunat imevät suolaa. Lientä voi maistella ja jos se tuntuu hieman liian suolaiselta, tulee siitä hyvä. Kiehautetaan ja annetaan hautua noin 10 min. sekoitellen ettei pala pohjaan, kunne perunoista irtoaa tärkkelys ja liemi sakenee. Kaadetaan koko satsi isoon uunivuokaan, ripotellaan päälle vähän juustoraastetta ja laitetaan uuniin, 175 astetta ja tunnin verran (tai kunnes potut tuntuu kypsiltä).

        Tuo perunoiden keittäminen kattilassa kermassa on tärkeä vaihe, koska silloin niistä irtoaa tärkkelystä joka sakeuttaa kerman ja perunoista tulee todella pehmeän kermaisia. Sellaiset kermaperunat ovat kamalia, missä perunat uivat kermalitkussa...
        Ennenminäkin laitoin suoraan vuokaan pilkotut perunat, nyt teen tällä ohjeella
        tulee aivan mahtavaa ruokaa.


    • eipamahda

      keitän perunat kuorittuina..

      • Boy_cot

        Kylmässä vaiko kiehuvassa vedessä?


    • potutpottuina

      Juuh elikkäs. Perunoiden keitinveteen ei todellakaan lisätä suolaa siksi että "se parantaa makua". vaan siksi että peruna ei ime itseensä keittämisen aikana vettä ja räjähdä niinkuin alkuperäinen postaaja mainitsi. veden suolapitoisuus on siis tarkoitus tasata perunan luontaisen suolaisuuden kanssa.

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Osmoosi

    • Anonyymi

      Mä keitän höyryssä...

    • Anonyymi

      Pomppivat perunat kiehuvassa vedessä saavat natsan räjähtämään .

    • Anonyymi

      Juuri oli lehdessä että jos laittaa kylmään veteen, imevät enemmän vettä ja siksi hajoavat. Itse keitän veden vedenkeittimellä ja laitan perunoiden päälle, nopeasti alkaa kiehua eivätkä halkeile.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3050
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2091
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1573
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1232
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe