WC-pönttö halkesi

Vailla vakuutusta

Kuka joutuu maksamaan kun wc-pöntön vesisäiliö halkesi?
Mitään en mielestäni tehnyt ja huomasin vain että vettä alkoi valumaan. Nyt hämärästi muistelen että siinä olisi ollut särö jota en sen liiemmin sitten ajatellut.
En ole kyllä varma.

Huoltomiehet sanoivat että minä maksan. Jos en tahallisesti hajoittanut, onko näin??
Tämä on ensimmäinen kerta 6 asuinvuoteeni kun jotain asunnossa meni hajalle..

34

12485

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jkltre

      Uuden lain mukaan pytty kuuluu kokonaisuudesaan yhtiölle, jollei talon yhtiöjärjestyksessä muuta mainita.
      Tietysti omasta huolimattomuudesta joutuu itse maksamaan.
      On kylläkin hyvin harvinaista, että itsekkeen hajoilee, mutta huono kiinnitys kylläkin saattaa aiheuttaa heilumisia ja jännitteitä.

      • vailla vakuutusta

        Tämäpä juuri että varmasti jokainen sanoo ettei itse hajoittanut..mutta tällä kertaa se on totta. Kyllä itsekkin olin aika äimänä että mitä tapahtui. Mutta mitään huolimattomuutta ei kyllä tapahtunut.
        Kuinka tämän nyt sitten todistaa?

        Paljonkohan lasku tulisi olemaan?


    • Tuliko..

      ..iso JYTKY ;)

      Sanoisin, että sinun piikkiin menee. Ei ne itsestään halkeile ja jos halkeaakin, niin halkeaa heti kohta käyttöön oton jälkeen.

      Uskoisin, että lakiin kirjattiin pönttö sisuskaluineen kokonaan yhtiön kontolle syystä, ettei tarvitse lähteä kustannuksia jakamaan jos mekaniikka hajoaa, eikä varaosia ole saatavilla ja yhtiö vaihtaa koko pöntön. Sama juttu myös kun tehdään yhtiön piikkiin vaikkapa märkätilasaneerausta, jolloin yhtiön ja asukkaan kannalta fiksumpi vaihtaa samalla koko pytty.

    • hpj

      Meillä taloyhtiössä (12 asuntoa) on haljennut 4;stä Ido:n pytystä vesisäiliö 25 vuoden aikana, kaikki säiliöt ovat haljenneet samasta kohti, etunurkasta, ylhäältä, alareunaan, putkimieskin ihmetteli pyttyjen halkeilemista, ei ole vastaavaa muualla nähnyt, kyseessä täytyy olla valmistusvirhe, pytyt ovat valmistettu ennen vuotta 85, kaksi taloyhtiön pytyistä on haljennut uuden yhtiölain aikana ja olemme uusineet ne taloyhtiön laskuun.

      • Sivuseuraaja

        Kaksi tuoretta tapausta Lohjalla myös IDO-pytyt kyseessä, -84 rakennetuissa tiloissa menivät n. kuukauden välein! Kuulemma hyvinkin yleisiä siellä päin.
        Ihme, ettei kuvia tunnut netistä löytyvän.


    • ExHpj...

      Saattaa haljeta jos oikein kunnolla nojataa siihen säiliöön, rynkyttää sitä tai hojaantuu ja otetaan tukea siitä. Myös säiliön kansi/kannen kiinnikkeet saattaa aiheuttaa särön elleen jos kantta vasten hojaannutaan tai sitä kammetaan ymv.

      Niitä säiliöitä saa aika vanhoihinkin IDO-pyttyihin varaosana ja myös käytettyä varaosaa löytyy.

      • väsynyt isännöitsijä

        Kyllä hajoo itsestään. Vuonna 1985 valmistuneessa isossa rivarissa on hajonnut itsestään 6 - 7 säiliötä. Aiheutti yhdessä lattiakaivottomassa tilassa noin 15.000 euron vesivahingot, asukkaat lomalla. Ehdottomasti taloyhtiön vastuulla.


      • Vailla vakutuusta
        väsynyt isännöitsijä kirjoitti:

        Kyllä hajoo itsestään. Vuonna 1985 valmistuneessa isossa rivarissa on hajonnut itsestään 6 - 7 säiliötä. Aiheutti yhdessä lattiakaivottomassa tilassa noin 15.000 euron vesivahingot, asukkaat lomalla. Ehdottomasti taloyhtiön vastuulla.

        Minähän sen maksan..Ei puhettakaan muusta. ja lisäksi asialle tulee firma josta löysin kivan keskustelun, liika rahastusta ym. Toivottavasti kaikki sujuu asiallisesti.
        Näin työttömänä vaan kun tälläiset jutut sotkevat aika pahasti kaiken.

        ja ExHjp..en harrasta vessani rynkyttämistä.


      • hpj
        Vailla vakutuusta kirjoitti:

        Minähän sen maksan..Ei puhettakaan muusta. ja lisäksi asialle tulee firma josta löysin kivan keskustelun, liika rahastusta ym. Toivottavasti kaikki sujuu asiallisesti.
        Näin työttömänä vaan kun tälläiset jutut sotkevat aika pahasti kaiken.

        ja ExHjp..en harrasta vessani rynkyttämistä.

        Elä maksa, tee niin kuin reiska` neuvoo, jos säiliön kyljessä ei näy iskun tai kolhun jälkeä, pytyn korjauksen maksaa taloyhtiö, itse et sille saakaan tehdä ilman taloyhtiön lupaa mitään , sillä pytty on nykyjään taloyhtiön omaisuutta.


      • henrikijäs721

        halvassa pytyssä löysällä huomasin heilu


    • reiska`

      Tottakait taloyhtiö hoitaa pytyn ja remonttilaskun. Jos ei maksa , nii juristiin yhteys, ja taloyhtiö maksaa wc-pytystä monta tuhatta euroa.

    • ExHpj...

      Kohta alkaa vanhoja (ikävän vanhan mallisia ja värisiä) IDO:ja meneen vaihtoon. Reippaasti kun rynkäyttää huuhteluvesisäiliötä, niin johan on halkeama kyljessä ja ei kun yhtiön piikkiin. Toinen on rynkäyttää itse pyttyä sivusuunnassa, niin johan on jalka p....a. Eikä taatusti näy iskemästä jälkeäkään.

    • yks riitelijä

      Eikö sulla ole kotivakuutusta? Kyllä wc-istuimen kuuluu kestää isommankin ihmisen painoa ja kuuluu yhtiön perusvarustukseen. Taloyhtiö maksaa ellei pysty todistamaan itseaiheutetuksi. Eikai kyse ole kuin alle 500 euron kustannuksesta.

    • jasg

      Ei se IDO(kaan) mikään läskijakkara ole :D

    • ojun kjömnå0imkno

      Taitaapi periaatteessa vastuujakotaulukon mukaan nykyään kuulua yhtiölle vessanpytty, standardimallinen.

      Ennen se oli oaskkaan vastuulla. Pytty osakkaan, mutta ei muuttotavara :D

      Noh, ei pytyn säiliö hajoa itsestään. Ne herkkiä hajoamaan, ei kestä nojaamista ollenkaan. Ite olen yhden hekottanut, tiedän lukuisia muita tapauksia. Istut vauhdilla pytylle ja se siitä vesisäiliöstä. Ei merkillä väliä, se on pytyn heikoin osa.

      Pytyt ja säiliöt halpoja. Luultavimmin kaikki sanoo, että meni itsestään rikki, vaikka olisi lekalla lyönyt päissään siihen. Pikkuraha, taloyhtiö saattaa laiskuuttaan maksaa sen, jos ei viitsi sanoa typerälle osakkaalle suoraa päin näköä. Seurauksena ketjureaktio, naapurit kateellisia kun yhdellä uusi pönttö, alkavat hajoamaan ihmeellisesti kaikkia muutkin :DDD

      Joo, vedä oikeuteen ja todista, että sinun aikanasi pönttö ei ole mennyt rikki. Aika isot asianajokulut parinsadan remontista.

      • hpj

        Kirjoitat paskaa, ettei muka idon pytyn säiliö voi haljeta itsestään, meillä pytyn säiliö halkesi itsekseen yöllä, usko tai ole uskomatta, säiliön halkeaminen tapahtui vanhan yhtiölain aikaan, pytyn uusin omalla kustannuksella, joten minulla ei ole syytä valehdella.
        Kuten tuossa aikaisemmin kirjoitin, meillä 12 asunnon yhtiössä on rikkoutunut 25 vuoden aikana 4 säiliötä ja kaikki ovat haljenneet täsmälleen samasta kohti.


    • henrikijäs721

      käviskö bauhauksen 100euron pönttö aika jämy vai tönkkö 130e isompi?

    • henrikijäs721

      maastopuku 50e haulkiputaalla säästökuopassa ei olde kallis sillä pyöräilis

      • Svka

        Arabia-merkkinen wc-pytyn vesisäiliö halkesi aamuyöstä itsestään. Vuoti vedet lattialle kun systeemi aina täytti. Onneksi lattiakaivo veti. Mistä saisi uuden säiliön. Koko pönttöä ei kannata vaihtaa.


      • huoltox
        Svka kirjoitti:

        Arabia-merkkinen wc-pytyn vesisäiliö halkesi aamuyöstä itsestään. Vuoti vedet lattialle kun systeemi aina täytti. Onneksi lattiakaivo veti. Mistä saisi uuden säiliön. Koko pönttöä ei kannata vaihtaa.

        Jos on 90-luvulta tai vanhempi niin on vaikeeta löytää , käytetty jostain kirpparilta . Jos asut taloyhtiössä tullee uusi, yhtiön laskuun


    • stellar1123

      Jos ei yhtiöjärjestyksessä ole kunnossapitovastuuta siirretty osakkaalle, niin yhtiö maksaa pytyn. Jos yhtiö haluaa osakkaalta velkoa pytyn kustannuksia vahingonkorvauslaine perusteella , niin yhtiön on osoitettava osakkaan tuottamus asiaan ja saattaa olla vaikeaa, jollei mahdotonta. Jos asuisit minun yhtiössäni, niin yhtiö maksaa pytyn 99 % tapauksista. Olen ammatti-isännöitsijä.

    • yhtiönvastuu

      Elä maksa,kyllä se kuuluu yhtiön maksaa,sano että oot soittanut asianajajalle,jos ei mene muuten jakeluun.

    • minävaankysyn

      Mitäs jos pöntön on asentanut itse maallikkona eikä ole teettänyt työtä putkimiehellä. Kuitenkin luvanvaraisista hommista kyse..

      • Putkimiäs

        Ei ole luvanvaraista.


      • mitämitäjosjos

        Niin mitä "mitäs jos"? Ei kai mitään. Pasko kuten ennenkin. Jos ilman taloyhtiön lupaa itse asennettu pönttö aiheuttaa vesivahingon, joudut maksumieheksi.


      • kylläon
        Putkimiäs kirjoitti:

        Ei ole luvanvaraista.

        Kyllä on luvanvaraista. Et voi taloyhtiössä ilman taloyhtiön lupaa putkitöitä tehdä. Eikä taloyhtiö sellaista lupaa asukkaalle edes anna.


      • Putkimiäs

        Riippuu taloyhtiöstä. Putkitöiden tekemiseen ei tarvita samanlaista lupaa kuin esimerkiksi sähkötöiden,


      • kylläon
        Putkimiäs kirjoitti:

        Riippuu taloyhtiöstä. Putkitöiden tekemiseen ei tarvita samanlaista lupaa kuin esimerkiksi sähkötöiden,

        En väittänytkään, että putkitöihin tarvittaisi sähköpätevyyksiin verrattavia pätevyyksiä. Mutta se ei silti poista putkitöiden luvanvaraisuutta taloyhtiössä. Taloyhtiö vaatii aivan varmasti, että putkistoon kohdistuvat työt tekee ammattilainen. Ei yksikään taloyhtiö anna asukkaalle lupaa itse tehdä yhtäkään putkityötä. Putkityöt, esim. hanan tai wc-istuimen vaihto kuuluvat ilmoitusvelvollisuuden piiriin, ja ilmoituksessa pitää mm. ilmoittaa, kuka työn tekee. Työtä ei saa aloittaa, ennen kuin ilmoitus on hyväksytty, ja voit olla varma, että jos rustaat putkityön tekijäksi oman nimesi, taloyhtiö puhaltaa pelin poikki. Oman taloonsa voi sitten ihan laillisesti tehdä minkälaisia putkivirityksiä huvittaa.


      • Putkimiäs

        Kukas sitten saa taloyhtiössä putkityöt tehdä, raketti-insinööri vaiko aivokirurgi?


      • UrpÄko-olet
        kylläon kirjoitti:

        En väittänytkään, että putkitöihin tarvittaisi sähköpätevyyksiin verrattavia pätevyyksiä. Mutta se ei silti poista putkitöiden luvanvaraisuutta taloyhtiössä. Taloyhtiö vaatii aivan varmasti, että putkistoon kohdistuvat työt tekee ammattilainen. Ei yksikään taloyhtiö anna asukkaalle lupaa itse tehdä yhtäkään putkityötä. Putkityöt, esim. hanan tai wc-istuimen vaihto kuuluvat ilmoitusvelvollisuuden piiriin, ja ilmoituksessa pitää mm. ilmoittaa, kuka työn tekee. Työtä ei saa aloittaa, ennen kuin ilmoitus on hyväksytty, ja voit olla varma, että jos rustaat putkityön tekijäksi oman nimesi, taloyhtiö puhaltaa pelin poikki. Oman taloonsa voi sitten ihan laillisesti tehdä minkälaisia putkivirityksiä huvittaa.

        Vaihdoin keittiön hana itse keittiöremontin yhteydessä, olenko nyt rikollinen. Vesikin piti katkaista koko taloyhtiöstä siksi aikaa kun vanhan hanan putkissa ei ollut sulkua, vaan pelkkä puserrusliitin.

        Tiesitkö ettet saa ilman lupaa vaihtaa edes lattiamateriaalia asunto-osakkeessasi?


      • tyhmä-olet
        UrpÄko-olet kirjoitti:

        Vaihdoin keittiön hana itse keittiöremontin yhteydessä, olenko nyt rikollinen. Vesikin piti katkaista koko taloyhtiöstä siksi aikaa kun vanhan hanan putkissa ei ollut sulkua, vaan pelkkä puserrusliitin.

        Tiesitkö ettet saa ilman lupaa vaihtaa edes lattiamateriaalia asunto-osakkeessasi?

        Missä se on rikokseksi määritelty?


    • 2.35-Promillea

      Kännissä olet hajottanut, myönnä pois.

    • Anonyymi

      Tänä aamuna huomasin, että meidän pesuhuoneen lattialla oli vettä Arabian WC-pytyn alla. Vuotoa tutkiessa huomasin, että pytyn vesisäiliössä oli koko säiliön korkuinen halkeama, josta vuosi vettä lattialle ja onneksi sieltä viemäriin.
      30-vuotta vanha posliininen säiliö oli rikkoutunut ihan omia aikojaan ilmeisesti vanhuuttaan. Nyt olen lukenut netistä muistakin tapauksista.
      Omakotitalossa pytyn korjaus/ uusiminen menee tietenkin meidän omaan piikkiin.

    • Anonyymi

      Kuka tahansa voi vaihtaa vessan pytyn jos osaa tehdä ja sääntöjen mukaan. Jos taloyhtillä on näyttöä että väärin asennettu, niin silloin vastaa itse. Jos näyttöä ei ole taloyhtiö vastaa. Laissa selvät pykälät. Turha inttää vastaan. Ennakkotapauksia (hovioikeus)löytyy. Sama koskee myös vakuutusyhtiöitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      237
      3671
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2248
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      90
      1675
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe