Stratterasta kokemuksia

ADHD-lapsen isä

Onko monellakin ADHD-lapsella ollut strattera-lääkitys. Lääkäri kysyi haluamme muuttaa lapsen lääkitys consertasta stratteraan. Koulun palautteen mukaan conserta- lääkityksen aloittamisen jälkeen lapsemme on pystynyt keskittymään koulunkäyntiin edes jonkin verran. Stratterakokeilu epäonnistui täydellisesti.Jo viikon käytön jälkeen opettaja soitti kotiin ja sanoi lapsen koulunkäynnin olevan mahdotonta. Kahden kuukauden jälkeen palasimme consertaan.

Lääkärin mukaan statterasta on yleisesti ollut hyviä kokemuksia. Meidän lasta se ei kyllä auttanut. Ongelmat olivat kuin aikaa ennen consertaa. Kaiken lisäksi strattera maksaa KELA-korvauksen jälkeenkin yli yli 3€ kappale. Ja sitä pitää ottaa joka päivä.

17

24219

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Äiti ja poika 7v.

      Ylivilkkaan pojan äiti

      Meillä ollut käytössä equasym 30 mg ja siitä tuli sivuoireita mm. pelkotiloja, lentävät hyönteiset pelotti ja ulkona ei voi olla aurinkoisella päivällä.

      Keskustelin lääkärimme kanssa että vaihdetaan stratteraan, concerta jo kokeiltu eikä sopinut ollenkaan, yksi pilleri annettiin ja se riitti meille.

      Tänään lauantaina otettu ensimmäinen strattera 10 mg 10 mg equasym rinnalla kaksi viikkoa, ja rauhallinen on ja pelot poissa:) Katsotaan nyt miten tästä eteenpäin. Tuntuis kyllä että vaikuttais vaikka lääkkeen vaikutus pitäisi näkyä vasta jopa parin viikon kuluttua. Mutta 10 mg equasymia ei kuitenkaan pelkästään olisi riittänyt aamusta tähän asti klo 20:een.


      • ADDx

        Strattera rupeaa vaikuttamaan kyllä ihan silloin kun se verenkierron kautta aivoihin pääsee. Lääkärit sanoo että asia on toisin mutta ei ole.


      • Anonyymi

        Strattera ilman reseptiä - https://euhealth24.com/fi/drug/strattera-generic
        Meidän 9v syö koulupäivinä medikinetiä joka sopii kun nenä päähän. Vaikutus kestää juuri sopivasti kotiintulon ja läksyt. Koulu menee hienosti ja kykenee opiskelemaan tuhoamatta omaa ja muiden tunteja. Persoonallisuus ei muutu tms, lääke vain auttaa lasta toimimaan ja suoriutumaan. Se järkyttävä pyörremyrsky istuu ja tekee hommia.


    • kokemus stratterasta

      Meillä ollut käytössä concerta ja equasym, molemmat auttoivat lasta kyllä keskittymään, mutta psyykkinen oireilu oli kauheaa. Ihan kauheita, raivareita, lapsi masentui, kaikki elämäilo tuntui häviävän, uniongelmia oli, samoin ongelmia ruokahalun kanssa. Nämä kaikki loppuivat hyvin nopeasti sen lääkityksen lopettamisen jälkeen, equasymillä tosin nämä oireet eivät esim. ruokahalun ja unien kannalta olleet niin vaikeita. Pahimpina aikoina läpsi vaikutti lähinnä psykoottiselta melkein. Lapsi epäili kaikkien tarkoitusperiä, suhtautui erittäin pessimistisesti kaikkeen. Emme voineet hyväksyä ajatusta siitä, että samaa ainetta (metyylifenidaattia) jatkettaisiin, ja alettaisiin muilla lääkeaineilla hoitamaan niitä lääkkeen tuomia sivuoireita. Tätäkin ehdoteltiin koululta, onneksi meillä sattui olemaan niin selkärankainen ja osaava neurologi, että hän pisti stopin koko touhulle.

      Strattera on tuonut tasapainon ja ilon lapsen elämään, vaikkakin hiukan keskittymiskyvyn kustannuksella. Mutta koulussakin menee loistavasti, kiitos äärettömän hyvä opettajan ja pienen ryhmän. Lapsesta on kasvanut nopeasti asioistaa huolehtimaan pystyvä oikea koululainen, sekä myöskin epäonnistumisten myötä katoama itsetunto on kovaa vauhtia kohentunut.

      Mitähän se tarkoittaa, että koulussa on niin mahdotonta, siis konkreettisesti. Aloitettiinko strattera suoraan, vai menikö siinä alussa mitään muuta rinnalla. Sen vaikutushan ei synny hetkessä, vaan se näkyy vasta joidenkin viikkojen kuluessa täysimääräisesti.

      Strattera on kallis, siihen toki saa haettua erikseen korvattavuuden kelalta, mutta kustannuksia saa takaisin myöskin hoitotuen muodossa. Onhan aloittaja osannut hakea sen. Itse maksan kuitenkin sen kalliin hinnan siitä syystäkin, että kyseessä on vanha lääke verrattuna esim. concertaan, joten siitä on myöskin pitkän aikavälin tietoja olemassa. Ja koska se oikeasti on auttanut lasta. Ja toinen, ihan yhtä iso syy lapsen kehittymiseen on ollut myöskin oikeasti loistava uusi opettaja.

      Me lopetimme aikanaan koulun ja opettajan informoinnin ennen lääkemuutoksia, koska tuntui, että jos heillä oli tietoa asiasta, lasta seurattiin suurennuslasilla, ja negatiivista palautetta tuli välittömästi. Mutta mm. kun equasym lopetettiin, emme kertoneet opettajalle mitään asiasta, ja kuinka ollakkaan, ongelmia ei niin hänen mukaansa silloin tullutkaan. Kerroimme toki myöhemmin, mutta vasta viikkojen päästä. Eka lääkityskokeilun jälkeen siis koimme ihan hirveää vastustusta nimenomaan koulun puolesta, ja opettajalta (erityisope, ja pienryhmä). Jopa uhkailua. Siitäkin huolimatta, että lapsen neurologi oli ehdottomasti lopetuksen kannalla. Koulusta tuli mm. kannanottoja, joiden mukaan concerta auttaa kaikkia, ja on kerrassaan loistava lääke, jolla ei muka koskaan ole haittavaikutuksia. Lääkärin kanta oli kuitenkin erilainen, lääkityksen hyödyt tulevat olla erittäin merkittävät, jotta sitä saa edes jatkaa, ja niitä arvioidaan koko lapsen elämän kannalta, ja että pelkkä lääkitys ei saa olla tukitoimena. Mutta koulussa tosiaan lapsen opettajat kävelivät arvostetun lastenneurologin mielipiteen yli ihan hujauksessa, vaikka tällä oli käytössään kaikki koulunkin paperit, reissuvihkot, hojksit ym arviota tehdessään. Ja sairaalakoulun opettaja oli myöskin ollut tämän oman opettajan tukena, eli konsultoi häntä nimenomaan opettajan näkökulmasta.

      Ihan varmasti lapseni ei ikinä ole olemaan motorisesti erityisen rauhallinen, ja tietty oireilu on hyväksyttävä. Joillakin konstein on saatu sitä muita häiritsevää levottomuutta pois, se vain vaatii sitä, että opettaja oikeasti pystyy/jaksaa/uskaltaa kokeilla niitä myös koulussa. Ihan yksinkertaisia keinoja siis.

      Ehkä parhaiten asian huomaa nykyään siitä, että lapsi itse kokee stratteran erittäin hyväksi valmisteeksi, ja osaa kertoa eroja olossaan. Ja hän itse on myöskin sanonut, että ei olisi halunnut uutta lääkettä aloittaa, koska hän pelkäsi niidenkin tuovan hänelle niin huonon olon. Mutta onneksi se tuli aloitettua. Ja jo pelkästään se, että lapsi on nyt innostunut koulunkäynnistä, ja kokeista tulee kiitettäviä kotiin jatkuvasti, sen lisäksi, että hänellä on nykyään ystäviä ja harrastuksia vapaa-ajallakin, kertoo meille päivittäin, että kannatti vaihtaa.

      • Maritta_77

        Kuulostaa liiankin hyvältä. Ensimmäisenä tuli mieleen, että tämähän on kuin jonkin myyntimiehen puhetta.


      • Koljonen

        Samoin


    • Äiti ja poika 7v.

      Ylivilkkaan pojan äiti

      Meillä lähes samanlaista oireilu equasymin kanssa, itkuinen, ei kestä epäonnistumista, raivarit mutta pahin näistä tuo lentävien hyönteisten pelko.

      Meilläkin mahdollisesta vaihdosta stratteraan puhuttiin jo viime vuoden puolella meidän vanhempien taholta mutta hoitava lääkäri ei ollut samaa mieltä ja niin equsymilla jatkettiin. Nyt tosiaan saatiin strattera resepti toista kautta ja se aloitettiin nyt lauantaina tosin equasym menee rinnalla vielä pari viikkoa, me ollaan toiveikkaita.

    • armika

      Meidän 9v syö koulupäivinä medikinetiä joka sopii kun nenä päähän. Vaikutus kestää juuri sopivasti kotiintulon ja läksyt. Koulu menee hienosti ja kykenee opiskelemaan tuhoamatta omaa ja muiden tunteja. Persoonallisuus ei muutu tms, lääke vain auttaa lasta toimimaan ja suoriutumaan. Se järkyttävä pyörremyrsky istuu ja tekee hommia.

    • Koljonen

      Olen aikuinen. Stattera kokeilu aiheutti oksennuken noin tuntin lääkkeen ottamisen jäl k een.

      • Nevati

        Meidän 8v. Tytölle määrättiin Strattera ensimmäisenä ” kokeiluna” siihen se jäikin. Viikko piti ottaa 18mg ja sitten siirtyä 40mg. Tyttö söi puoli väkisin 18mg viikon ja kun piti siirtyä 40mg, alkoi suuri vastustus. Ne ovat isompia kapseleita. Pieniä silti. Mutta tyttö pelkäsi sen jäävän kurkkuun kiinni. Saimme luvan avata kapselin, kunhan jauhetta käsittelee varoen. ( silmille vaarallista) . Siitä tuli kuitenkin sivuoireina vatsakipu ( ollut ikänsä vaikeuksia vessakäynneistä). Se riitti ja tyttö päätti olla syömättä mitään lääkettä. Emme siis suostuneet lääkevaihtoihin. Koska jos on lääkevastainen, ei se pilleriä vaihtamalla parane. Annetaan siis ajan kulua. Tyttö pärjää ihanan miesopettajan kanssa hyvin. Saa tehdä kokeita yksin tai pienryhmässä ja muita pieniä ”erityisjuttuja” eli liikkua kesken tunnin jonkin verran muita enemmän,terottaa kynää ym. Perheneuvola joka antoi tytölle diagnoosin ADHD totesi myös, että minulla on samoja oireita kuin tytöllä. Sen olen kyllä aina tiennyt, (siksi mietin paljon, olisiko tytön keskittymishäiriöt ja muun sähläämisen sittenkin opittua eikä geneettistä? Kuulemma molempia) mutta olen jotenkuten pärjäillyt. Tyttö on neljäs lapseni , iltatähti , onnekseen. Nyt minullakin on diagnoosi vanhoille päivilleni ja sain samaa lääkettä kuin tyttö. Aloitan Stratteran huomenna. Pelolla ja mielenkiinnolla odotan mitä tuleman pitää. Olemme saaneet paljon kunnalta tukea. MLL perhetyö kävi muutaman kk hakemassa tyttöä koulusta( matka kesti 2-5h itsekseen, matkaa koti-koulu 1,5 km) tekivät läksyjä ym. 3kk apujen jälkeen hän saa käyttää 1h kotimatkaan. Aamuisin riittää puolisen tuntia. Toivon lääkkeestä olevan apua itselleni, koska kaikkia energiani menee itsehillintään. Joudun todella keskittymään kaikkiin tytön perushoitoon liittyviin asioihin. Jos olen väsy tms. komennan tyttöä pesulle, iltapalalle, kerään tavaroitaan ym. Kaikki tulee samaan lauseeseen. Vaikkakin tässä hommassa täytyy olla todella johdonmukainen ja asiat hoidetaan yksi kerrallaan. Olisi helpottavaa saada molemmille edes jonkin verran itsehillintää ja saisi tehtyä edes jotain asioita kerralla alusta loppuun. Vaikka lääkkeistä ei olisikaan apua, me kyllä pärjätään PAKKO. Murrosikää odotellessa 🤔


    • Äityli1985

      Meidän 7v likalle määrättiin strattera 10mg ja söi sitä kolme päivää concertalla rinnalla niin oli ku zombie,yleensä elämänmakuinen iloinen puhuva tyttö.nyt aivan ilmeetön ja vetäytyvä omiin oloihinsa.väsynyt ja uupunut.ja vaikka sanottiin et viikkoja menee ennen kuin alkaa vaikuttaa niin jo nyt jo noin rajut haittavaikutukset. Heitin lääkkeet menemään. Mieluummin väännän iloisen ja hyväntuulisen tarinan kertojan kanssa Ku suu käy Ku papupata ja vauhtia piisaa mut pystyy keskittymään concertalla koulussa hyvin.illat onkin ne haastavimmat ja aamut Ku joskus pitäis lapsen pystyä yksin aamu ja ilta toimet niin meinattiin vaihtaa pitkävaikutteisempaan mut en todellakaan halua tuollaista mun lapselle.pahin pelko kävi toteen et lapsen persoona muuttuu huonompaan.

      • Anonyymi

        Se on täysin normaalia, itsellä kun, alotin stratteran oli paljon väsymystä nukuin päivisin oleilin vaan omissa oloissa. Oli eka 25mg tällä hetkellä 40mg,on auttanut hyvin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on täysin normaalia, itsellä kun, alotin stratteran oli paljon väsymystä nukuin päivisin oleilin vaan omissa oloissa. Oli eka 25mg tällä hetkellä 40mg,on auttanut hyvin

        Miten nopeasti sinulla meni väsymys ja vetäytyminen ohi?
        Poikani syönyt nyt viikon aloitusannoksella ja on hyvin väsynyt sekä vetäytyvä.


    • Anonyymi

      Itselleni määrättiin Stratteraa,mitä olen syönyt nyt 3kk ja annos 80mg.
      Lääkkeestä ei ole mitään hyötyä ollut,päinvastoin kaikki haittavaikutukset ovat asteittain pahentuneet.
      Jatkuvasti väsynyt olo, impulsiivisuus pahentunut ja keskittymiskyvystä saatika motivaatiosta ei ole
      tietoakaan.

      -40v mies-

    • Anonyymi

      Itse olen 16v poika ja lääkitys lopetettiin hetkeksi päihteiden käytön takia ja kun se otettiin takaisin minulle määrättiin strattera ja nyt kun olen syönyt hetken niitä niin itsellä ainakin tulee pahoinvointia väsymystä ja välillä jopa meinaan oksentaa mutta en sitten tiiä onko vaan mulla näitä oireita

    • Anonyymi

      45v. Mies
      Mulla ainakin toimi hyvin. Olen tyytyväinen.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      376
      3401
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      173
      1439
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1218
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      144
      1112
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      163
      793
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      115
      772
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      772
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      757
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      41
      739
    Aihe