Jokilaakson perhekoti Ylivieskassa?

Onko tietoa?

Onko kenelläkään kertoa kokemuksia paikasta? Hyviä tai huonoja?

81

10243

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oy Lapsibisnestä?
      • Onko tietoa?

        En ihan ymmärtänyt tuota viestiä... Mutta onko siis kenelläkään OIKEASTI kokemusta?


    • MTV 45 minuuttia

      MTV:n 45 minuuttia -ohjelmassa oli kiinnostava pätkä huostaantoista, joita Suomessa tehdään mielivaltaisesti ja ilman perusteita. Ohjelmassa haastatellun äidin lapsi olisi kyyditetty Ylivieskassa sijaitsevaan lastenkotiin eli Pinolaan.

      http://www.mtv.fi/uutiset/45minuuttia/jaksot/4-12--hatikoityja-huostaanottoja/2427706

      Taisi olla Pinolassa kova tarve saada uusi alaikäinen jostain tyhjentyneen asiakaspaikan täytteeksi. Ohjelmassa haastatellun äidin lapsi oli joutua kuin vahingossa, niin äkillinen ja järjetön kiireellinen huostaanotto oli ollut. Onneksi äiti ryhtyi toimiin, eikä päästänyt lastaan Jokilaakson perhekodit Oy:hyn eli Pinolaan. Hän suojeli tytärtään viranomaisten mielivallalta.

      Lapsi olisi joutunut lusimaan paikassa varmasti vuosikausia, se tiedetään huostaanottojen käytännöistä, vaikka päätös olikin perusteeton. Niin perusteeton se oli, että sossutantat peruivat sen vielä samana päivänä, kun äiti tajusi piilottaa lapsensa.

      Meillä on järjetön kunnallinen hallinto, joka on todella vaarallinen suomalaisille perheille.

    • Vanginvartija

      Pinola on käyttänyt yövalvojana vanginvartijaa. Hän oli hoitanut roolinsa myös uskollisena koulutukselleen, tarkoitushan on olla pelottava ja uhkaavakin. Muutenkin meininki on ollut Pinolassa kuin vankilassa.

      Kovaa peliä siellä Ylivieskassa.

      Paljonkohan Jokilaakson Perhekodit Oy laskuttaa vuorokaudesta suomalaisia kuntia?

      Laitoksesta on lähtenyt rikkinäisiä nuoria. Elämä on siellä niin kovaa ja outoa, alaikäiset traumatisoituvat pitkäksi ajaksi. Elämä Pinolassa on suuri kohtalonisku lapsen koko perheelle, joka joutuu todistamaan Pinolan jälkeisen elämän vaikeuksia.

      • Pilalle rääkätty

        oon ollu tuolla. Nykyään mul ei oo mitään sosiaalista verkostoo, koulutusta, työtä. Mut eristettiin vuosiksi sukulaisista, ystävista ha perheestä. Sairastuin postraumaattiseen stressioireytymään enkä oo sen koommin voinut elää ns. Normaalia elämää. Myyn itseäni, juon viinaa ja yritän unohtaa kaike. Toivon, et jonain päivänä paikan omistajat saa ansionaa mukaan eli joutuu vankilaan.


      • Turta rukous
        Pilalle rääkätty kirjoitti:

        oon ollu tuolla. Nykyään mul ei oo mitään sosiaalista verkostoo, koulutusta, työtä. Mut eristettiin vuosiksi sukulaisista, ystävista ha perheestä. Sairastuin postraumaattiseen stressioireytymään enkä oo sen koommin voinut elää ns. Normaalia elämää. Myyn itseäni, juon viinaa ja yritän unohtaa kaike. Toivon, et jonain päivänä paikan omistajat saa ansionaa mukaan eli joutuu vankilaan.

        enkä oo muuten ainut
        . Nyt jos joku tutkija vois selvittää mitä tapahtuikaan ton mestan rääkkäämille. Kaikki jotka tuol olleet on viimeisten tietojeni mukaan syrjäytyny, alkoholisoitunu ja seonnut


      • maukkaperusjäbä

      • Sbargo

        Ei se paikka kuule niin paha oo itellä on kyllä kokemusta ja se paikka on aika lepponen. Ja jos sitä vankilaan vertaa nii se on 💯 kertaa lepposempi.


      • Kunnonjonneboe
        Turta rukous kirjoitti:

        enkä oo muuten ainut
        . Nyt jos joku tutkija vois selvittää mitä tapahtuikaan ton mestan rääkkäämille. Kaikki jotka tuol olleet on viimeisten tietojeni mukaan syrjäytyny, alkoholisoitunu ja seonnut

        En mää ainakaan oo


      • Kunnonjonneboe
        Turta rukous kirjoitti:

        enkä oo muuten ainut
        . Nyt jos joku tutkija vois selvittää mitä tapahtuikaan ton mestan rääkkäämille. Kaikki jotka tuol olleet on viimeisten tietojeni mukaan syrjäytyny, alkoholisoitunu ja seonnut

        En oo siis mikään rääkätty


      • hei tuota onkohan nää samat yököt simikaarenki perhekodissa, simikaari kans sijaitsee ylivieskassa. Meillä on myös saman nimiset yövahdit, tekevät vuoroja vuorotellen? Jouni ja Esko kans on töissä simikaaressa?


      • Anonyymi
        Sbargo kirjoitti:

        Ei se paikka kuule niin paha oo itellä on kyllä kokemusta ja se paikka on aika lepponen. Ja jos sitä vankilaan vertaa nii se on 💯 kertaa lepposempi.

        Ei o


      • Anonyymi

        Tapsa? Sai köniinsä lopulta. Vuosia pahoinpiteli poikaa, joka oli saapuessaan alle 10-vuotias. Kun pojasta kasvoi isompi, laittoi vastaan ja paskapää sai turpiinsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tapsa? Sai köniinsä lopulta. Vuosia pahoinpiteli poikaa, joka oli saapuessaan alle 10-vuotias. Kun pojasta kasvoi isompi, laittoi vastaan ja paskapää sai turpiinsa.

        Mun poikaa hakattu villamiinassa.


    • korvaustameille

      Hei, itse oon ollut ylikiimingin perhekodissa ja siellä kohtelu oli sen verran rankkaa ja välinpitämätöntä, että mulle kävi samoin, sairastuin syvää masennukseen, enkä tule pääsemään enää sängystä ylös, vaikka mitä ollaan kokeiltu.

      • Älä viitsi...

        O n n e k s i pääset sentään koneelle satuilemaan!


      • Voi onnetonta ressua
        Älä viitsi... kirjoitti:

        O n n e k s i pääset sentään koneelle satuilemaan!

        Tyhjäpäisyytesi ihan säälittää.


      • Voi meitä onnellisia
        Voi onnetonta ressua kirjoitti:

        Tyhjäpäisyytesi ihan säälittää.

        Samat sanat.


      • korvaustameille
        Älä viitsi... kirjoitti:

        O n n e k s i pääset sentään koneelle satuilemaan!

        Voisin olla vaikka miljonääripresidentti, eikä se tekisi omasta mielenterveydestä parempaa.


      • korvaustameille
        korvaustameille kirjoitti:

        Voisin olla vaikka miljonääripresidentti, eikä se tekisi omasta mielenterveydestä parempaa.

        Tai no ei ehkä ihan, koska isommilla rahoilla pystyisin hankkimaan ihmisiä ymprille joka päiväksi, joka olisi varma parannus tähän tilaan. Sellainen vaan ei ole mahdollista, muuta kuin suljetuissa paikoissa pois kotoa, joista minulla onkin trauma. Huostaanottosysteemi pilasi elämän ja lukitsi kärsimykseen loppu elämäksi.


    • Aimäävain

      Kyseisessä perhekodissa olin viisi vuotta.Heti ku täytin 18 nostin kytkintä.Pahimmillaan olin vuoden etten nähny vanhempia ollenkaan.Siellä ei tupakoitu ei saanu olla kännyköitä.Känny lyötiin vasaralla päreiksi jos löyty.Ei katottu telkkarii.kotikoulua 10 tuntia päivässä.Ei mitään tietoa ulkopuolisesta maailmasta vaan elettiin omassa kuplassa.Henkistä väkivaltaa (otettiin luonto pois niinku ajokoiralta)Päivän paras hetki oli aina se kun pääsi nukkumaan,aamulla sitte heräs taas todellisuuteen.Yritäppä siitä sitte itsenäistyä normaaliin elämään viiden vuoden jälkeen.Tällänen oli 15 vuotta sitten meininki.

      • Oukeij

        Todellinen Helvetti siis.


      • Sirpaleina

        Niin on. Meitä uhreja on monta. Toivon, et jokupäivä ois voimia ja tälle asialle vois tehdä jotain. Ei ole helppoa elää,kun tuolta lähtee.


      • Anonyymi

        Ollaan oltu siellä sitten varmaankin samoihin aikoihin. Ite olin 2000-luvun alussa. Oli kyllä todellakin ankea ja karsea paikka sekä myös erittäin turvaton ja julma meininki. Itse oon saanut sieltä pysyviä terveydellisiä ongelmia, postraumaattinen stressioireyhtymä ja masennus, dissosiaatiot sekä ruuansulatusongelmat noin muutamia mainitakseni. Nythän jenkeistä rantautuu todennäköisesti Suomeenkin breaking code silence ym. liikehdintä institutionaalisen väkivallan lopettamiseksi. Tämän järjettömän ns. ongelmanuorten sijoittelun epätieteelliseen ”hoitoon” olisi ihan fiksua vaihtaa toimivampiin ja tutkittuun tietoon perustuviin vaihtoehtoihin näin 2000-luvulla kun eletään. Pinolan kaltaiset paikat ei ihan tutkitusti mitenkään paranna tai auta valtaosaa niihin sijoitetuista nuorista vaan vain 1/4 kykenee elämään (heistäkin osa vain aika minimivaatimuksin) normaalia elämää.


      • Anonyymi

        Kukahan muuten oot et ollaanko oltu sammaan aikaan


    • Kives21

      Kives

    • Sirpaleina

      Olin yksi uhri ja tulon lähde. Siellä olot kuin vankilassa( vankilassa on lepposampaa) ei yksityisyyttä. Eivät tee työtään. Nuori on vain lisää liksaa lompakkoon. Olot lisäksi kuin työleirillä, opit vihaamaan kaikkia talossa olioita, koska jos kämmäät niin kaikki kärsii. Siel huudetaan päin naamaa ja varmistetaan, et tunnet olosi 100% paskaksi ja henkisesti olet mustelmil. Olet valvontakameroiden ympäröimä. Koko talo oli yli tuupattu. ( meil piti olla kaikil omat huoneet) eipä pikkasen raha haise! Sit kotikoulua piti pirttihirmu joka oli 40 luvun tyylinen nutturapää, karttakepin kans huitova ja pahoin pitelijä. Sattuu perkuleesti, ku sil kepil lyödään. Et jos välität lapsestasi. Et halua tonne! Siel ei ole empatiaa,ei ymmärrystä. Ei keskustelua ja tukea, ei ohjausta. Kaikkea sitä mitä nuori ja minäkin silloin olisin tarvinnut. Sirpa ja Jussi Ronkainen. Pistäkää näistä ihmisistä valitus, olen traumatisoitunut heidän takiaan. Huutavat, lukevat sinun henkilökohtaset kirjeet ennen sinua. Tekevät ruumiin tarkistukset ja penkovat laukut, kun nuori saapuu lomilta. Kuuntelevat puhelua kun soitat vanhemmillesi. Elkää menkö tonne!!!!

      • Sitkeesissi63

        Minun lapsenlapseni on nyt siellä ja olen todella huolissani mitä siellä pinolassa OIKEASTI tapahtuu. Lapsenlapseni on ollut yli kuukauden hatkoilla. Tiedetään että on Seinäjoella, mutta nyt viikonloppuna ilmeni kun Seinäjoen poliisit soittivat minulle, kun olin ensin soittanut hätäkeskukseen, ettei lapsenlapsestani ole olemassa virkaavunpyyntöä eikä etsintäkuulutusta. Lapsenlapseni voi koko ajan huonommin ja huonommin. En enään tiedä mitä teen :(


      • fig3

        Miten tälläiset paikat voivat olla laillisia missä loukataan jokaista ihmisoikeutta jotka kuuluvat perustuslakiin?


      • Kristiina51

        Minunkin lapsenlapseni kohta sinne menossa, hän on vain 10-vuotias!! Mitä voin tehdä että häntä ei sinne laitettaisiin?? Mummun hätä on suuri!!!


      • Anonyymi

        Joo, nuo Sirpa ja Jussi Ronkainen siellä oli minunkin ollessa ja juuri tuo samainen kotikoulun opettaja. Ihan pimeitä kaikki, näin aikuisena en koskaan laittaisi omaa lastani tuollaiseen paikkaan ja ihmettelen miten heidän kaltaiset ihmiset saavat toimia lasten ja nuorten parissa. Todella sairasta! Huutaminen, kiljuminen, karjuminen ja simputtaminen oli päivittäistä ja näiden Ronkaisten osalta hyvin alatyylistä sanavarastoa käyttäen. Ajatella, että olen nyt itse saman ikäinen kuin he olivat tuolloin. Olen myös korkeammin koulutettu. Tavallaan nyt kun ajattelen heidän käytöstään, tunnen melkoista myötähäpeää. Olivat muuten molemmat ikäisiään paljon vanhemman näköisiä mutta kumpikin käyttäytyivät huomattavan lapsellisesti, kuin olisivat itse olleet häiriintyneen teini-ikäisen tasolla. Sirpa Ronkainen ilmeisesti edelleen työskentelee alalla ja on lasten ja nuorten selkänahoista käärityillä rahoillaan ostanut itselleen oikein psykoterapeutin tittelin. Taitaa olla melkoisen hyvä vaihtoehto jos etsii mahdollisimman empatiakyvytöntä sekä toisaalta rahanahnetta terapeuttia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, nuo Sirpa ja Jussi Ronkainen siellä oli minunkin ollessa ja juuri tuo samainen kotikoulun opettaja. Ihan pimeitä kaikki, näin aikuisena en koskaan laittaisi omaa lastani tuollaiseen paikkaan ja ihmettelen miten heidän kaltaiset ihmiset saavat toimia lasten ja nuorten parissa. Todella sairasta! Huutaminen, kiljuminen, karjuminen ja simputtaminen oli päivittäistä ja näiden Ronkaisten osalta hyvin alatyylistä sanavarastoa käyttäen. Ajatella, että olen nyt itse saman ikäinen kuin he olivat tuolloin. Olen myös korkeammin koulutettu. Tavallaan nyt kun ajattelen heidän käytöstään, tunnen melkoista myötähäpeää. Olivat muuten molemmat ikäisiään paljon vanhemman näköisiä mutta kumpikin käyttäytyivät huomattavan lapsellisesti, kuin olisivat itse olleet häiriintyneen teini-ikäisen tasolla. Sirpa Ronkainen ilmeisesti edelleen työskentelee alalla ja on lasten ja nuorten selkänahoista käärityillä rahoillaan ostanut itselleen oikein psykoterapeutin tittelin. Taitaa olla melkoisen hyvä vaihtoehto jos etsii mahdollisimman empatiakyvytöntä sekä toisaalta rahanahnetta terapeuttia.

        Hei, pakko vielä muuten huomauttaa että vaikka nykyisen työpaikkansa sivuilla mainosti olevansa psykoterapeutti niin eipä hän kyllä sitä ole. Psykoterapeutti on suojattu ammattinimike ja edellyttää lupia mikä taas edellyttää koulutusta. Hänellä on terveydenhuoltoalalta ainoastaan lähihoitajan tutkinto suoritettuna. Tämä on tarkistettavissa julkiTerhikki-tietokannasta. Kyseinen henkilö on erittäin manipulatiivinen enkä ole yllättynyt, että johtaa harhaan koulutuksensa ja lupiensa suhteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, nuo Sirpa ja Jussi Ronkainen siellä oli minunkin ollessa ja juuri tuo samainen kotikoulun opettaja. Ihan pimeitä kaikki, näin aikuisena en koskaan laittaisi omaa lastani tuollaiseen paikkaan ja ihmettelen miten heidän kaltaiset ihmiset saavat toimia lasten ja nuorten parissa. Todella sairasta! Huutaminen, kiljuminen, karjuminen ja simputtaminen oli päivittäistä ja näiden Ronkaisten osalta hyvin alatyylistä sanavarastoa käyttäen. Ajatella, että olen nyt itse saman ikäinen kuin he olivat tuolloin. Olen myös korkeammin koulutettu. Tavallaan nyt kun ajattelen heidän käytöstään, tunnen melkoista myötähäpeää. Olivat muuten molemmat ikäisiään paljon vanhemman näköisiä mutta kumpikin käyttäytyivät huomattavan lapsellisesti, kuin olisivat itse olleet häiriintyneen teini-ikäisen tasolla. Sirpa Ronkainen ilmeisesti edelleen työskentelee alalla ja on lasten ja nuorten selkänahoista käärityillä rahoillaan ostanut itselleen oikein psykoterapeutin tittelin. Taitaa olla melkoisen hyvä vaihtoehto jos etsii mahdollisimman empatiakyvytöntä sekä toisaalta rahanahnetta terapeuttia.

        mä olin kans sirpan ja jussin aikaa nyt menee hyvin ja on jopa kolme ammattia en mä traumatisoitunut tai mitään mutta alkoholi tuli tutuksi kun pääsin vapaaksi sieltä joo se huutaminen ja karjuminen oli yleistä mutta osa niistä työntekijöistä oli oikesti mukavia yhden kanssa ollan jopa nykyään ystäviä mutta oli se meininki aikamoista muista sen


    • Lastentraumatisointia

      "Onneksi äiti ryhtyi toimiin, eikä päästänyt lastaan Jokilaakson perhekodit Oy:hyn eli Pinolaan. Hän suojeli tytärtään viranomaisten mielivallalta. "
      Näin toimii rakastava vanhempi.

      • Anonyymi

        Voitko kertoa paikan kauheuksista? Ja mitä teit. Asian etenemiseksi


    • MKRuots

      Ei se kyllä ihan noinkaan mene, Itse olin pari vuotta tuolla pääsin maaliskuus pois.. Ja kyllä sen näin jälkeenpäin huomaa mitä on ajettu takaa, Vaikka käytännössä toimitavat oli huonoja, hyvää ne vain ajatteli... Jos ei osaa ajatella positiivisia puolia asioista ei se koskaan hyväksi tule muuttumaan... Kyllä mä opin paljon vaikka siellä ollessa kapinoinkin paljon.

      • Herää.kysYmyksiä

        Toimintatavat vaikuttavat aikamoisilta. Järjestettiinkö paikassa ulkopuolista terapiaa nuorille?


      • Anonyymi

        Tukholman syndrooma on hyvin yleinen seuraus ajasta Pinolan kaltaisissa paikoissa ja siksi itse en ota näitä ”’vaikka oli vähän sitä ja vähän tätä niin se oli ihan oikein ja mulle hyväksi” vakavasti. Et voi myöskään vähätellä niitä kokemuksia, joista on aiheutunut ihmisille pysyviä traumoja. #breakingcodesilence #troubledteenindustry #institutionalviolencs


      • Anonyymi

        Se on aika surullista miten vähän heikkolahjaisemmat tapaukset kokevat paikan heitä auttaneen. "Opin tekemään kotitöitä, opin pesemään pyykkiä, opin kuorimaan perunoita, opin käyttäytymään hyvin"-tasoiset kokemukset on jotain mihin itse aika vaikea samaistua kun mulla oli teetetty kaikki mahdolliset kotityöt jo lapsuudenkodissani ja kuri ja järjestys oli kova myös siellä, käytöstavat täytyi olla täydellisesti hiottuja ja mitään negatiivista ei saanut ilmaista. Vanhempani ovat korkeasti koulutettuja, mutta ikävä kyllä luonnevammaisia ja sairaalloisen kontrolloivia & vaativia. Halusin pois kotoa ja päädyin lopulta pinolaan. Oli aika järkytys tajuta, että oli ikäänkun samat oltavat, mutta pahempana ja tällä kertaa kokonaan ulkomaailmasta eristettynä ja täysin ilman niitä ainoita ihmisiä, jotka minusta aidosti välittivät (meitä alettiin välittömästi etäännyttää toisistamme). Pinolassa ei selkeästi kannustettu lukio-opintoihin ja vain ammatillisia toisen asteen koulutusvaihtoehtoja tyrkytettiin. Olin ainut, joka meni lukioon sinä aikana kun siellä oli, mutta sekin vain koska omat vanhempani taas painostivat menemään lukioon ja yritin tällä saada heiltä edes hieman hyväksyntää ja rakkautta, mitä ei luonnehäiriöisiltä ikävä kyllä voi saada oikein kai mitenkään. Onneksi ymmärsin aikuisena, mitä olin käynyt läpi ja että minun ei tarvitse elää samanlaista tunneköyhää ja masentavaa elämää negatiivisia asioita korostamalla sekä vihaamalla ja halveksumalla erilaisia perustarpeita noin niin kuin henkisellä tasolla heikkoutena. Nyt kun aloitan pian terapian, mitä pitkään vastustin koska olin kuvitellut että Sirpan kanssa käydyt keskustelut, joissa hän mielivaltaisesti syytti minua milloin mistäkin ja vaati tunnustamaan asioita, joita en koskaan edes ollut tehnyt tai tekemässä, oli terapiaa. Sirpa Ronkainen ei kuitenkaan ollut oikea terapeutti, kuten täällä keskustelussakin on ilmennyt, vaan yksinkertaisesti elämäänsä kyllästynyt lähäri ja sekopäinen juntti tuppukylästä. Traumoista ei välttämättä koskaan täysin vapaudu, mutta elämässä voi silti tehdä valintoja, jotka vievät kohti mielenrauhaa ja myös seura on mahdollista valita nykyisin itse niin eipähän tarvitse häiriintyneiden ihmisten kanssa aikaansa tuhlata. Aitoakin rakkautta ja välittämistä on olemassa, ikävää, etten sitä saanut lapsena ja nuorena kokea mutta parempi myöhään, kuin ei milloinkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on aika surullista miten vähän heikkolahjaisemmat tapaukset kokevat paikan heitä auttaneen. "Opin tekemään kotitöitä, opin pesemään pyykkiä, opin kuorimaan perunoita, opin käyttäytymään hyvin"-tasoiset kokemukset on jotain mihin itse aika vaikea samaistua kun mulla oli teetetty kaikki mahdolliset kotityöt jo lapsuudenkodissani ja kuri ja järjestys oli kova myös siellä, käytöstavat täytyi olla täydellisesti hiottuja ja mitään negatiivista ei saanut ilmaista. Vanhempani ovat korkeasti koulutettuja, mutta ikävä kyllä luonnevammaisia ja sairaalloisen kontrolloivia & vaativia. Halusin pois kotoa ja päädyin lopulta pinolaan. Oli aika järkytys tajuta, että oli ikäänkun samat oltavat, mutta pahempana ja tällä kertaa kokonaan ulkomaailmasta eristettynä ja täysin ilman niitä ainoita ihmisiä, jotka minusta aidosti välittivät (meitä alettiin välittömästi etäännyttää toisistamme). Pinolassa ei selkeästi kannustettu lukio-opintoihin ja vain ammatillisia toisen asteen koulutusvaihtoehtoja tyrkytettiin. Olin ainut, joka meni lukioon sinä aikana kun siellä oli, mutta sekin vain koska omat vanhempani taas painostivat menemään lukioon ja yritin tällä saada heiltä edes hieman hyväksyntää ja rakkautta, mitä ei luonnehäiriöisiltä ikävä kyllä voi saada oikein kai mitenkään. Onneksi ymmärsin aikuisena, mitä olin käynyt läpi ja että minun ei tarvitse elää samanlaista tunneköyhää ja masentavaa elämää negatiivisia asioita korostamalla sekä vihaamalla ja halveksumalla erilaisia perustarpeita noin niin kuin henkisellä tasolla heikkoutena. Nyt kun aloitan pian terapian, mitä pitkään vastustin koska olin kuvitellut että Sirpan kanssa käydyt keskustelut, joissa hän mielivaltaisesti syytti minua milloin mistäkin ja vaati tunnustamaan asioita, joita en koskaan edes ollut tehnyt tai tekemässä, oli terapiaa. Sirpa Ronkainen ei kuitenkaan ollut oikea terapeutti, kuten täällä keskustelussakin on ilmennyt, vaan yksinkertaisesti elämäänsä kyllästynyt lähäri ja sekopäinen juntti tuppukylästä. Traumoista ei välttämättä koskaan täysin vapaudu, mutta elämässä voi silti tehdä valintoja, jotka vievät kohti mielenrauhaa ja myös seura on mahdollista valita nykyisin itse niin eipähän tarvitse häiriintyneiden ihmisten kanssa aikaansa tuhlata. Aitoakin rakkautta ja välittämistä on olemassa, ikävää, etten sitä saanut lapsena ja nuorena kokea mutta parempi myöhään, kuin ei milloinkaan.

        Vielä pieni korjaus: ikävää, että en sitä rakkautta ja välittämistä päässyt kokemaan lapsuudessani ja nuoruudessani kuin hyvin vähän ja sekin vähä vietiin pinolassa ollessani, sillä minulla oli kodin ulkopuolelta muutama välittävä ihminen, joiden kanssa kuitenkaan aiemminkaan kovin paljoa ei ollut mahdollisuutta viettää aikaa kiitos vanhempieni.


      • Anonyymi
        Herää.kysYmyksiä kirjoitti:

        Toimintatavat vaikuttavat aikamoisilta. Järjestettiinkö paikassa ulkopuolista terapiaa nuorille?

        Itseltäni kiellettiin kaikki ulkopuolinen apu, mukaanlukien terapia pinolan ulkopuolella. Kaikki kuulemma hoidettaisiin pinolassa ja asioitani ei haluta levitellä ulkopuolisille! Just joo...Tosiaan, siellä oli niin räikeitä rikkomuksia siihen aikaan ainakin kun minä ks. paikassa jouduin selviytymään, etteivät varmaankaan halunneet niiden kantautuvan kenenkään täysjärkisen sekä luonteeltaan hyväntahtoisen kouluttautuneen psykoterapeutin korviin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itseltäni kiellettiin kaikki ulkopuolinen apu, mukaanlukien terapia pinolan ulkopuolella. Kaikki kuulemma hoidettaisiin pinolassa ja asioitani ei haluta levitellä ulkopuolisille! Just joo...Tosiaan, siellä oli niin räikeitä rikkomuksia siihen aikaan ainakin kun minä ks. paikassa jouduin selviytymään, etteivät varmaankaan halunneet niiden kantautuvan kenenkään täysjärkisen sekä luonteeltaan hyväntahtoisen kouluttautuneen psykoterapeutin korviin.

        Sähäkkä toimii samoin, sekä villamiina


    • rahaaaaaaaaaaaaa

      Suomeen on myös tuotu ulkomailta huonolaatuisia rahastuspuljuja. Nämä ottavat töihin ketä tahansa lasten kaltoin kohtelijoita. Varasinkin rahanahneet aiemmin lapsia nälässä pitäneet sijaisvanhemmat HAMUAVAT näihin ulkomaanpuljuihin paljon RAHAA. ja ainut, mistä nuo ulkomailta tuodut puljut välittävät on raha. Kannessa nauraa suuri suu auki naisihminen, mutta todellinen sanoma on: tuokaa lapsenne meille, niin me saamme rahaa. johtajat ovat huolissaan, kun rahaa ei tule riittävästi.

    • Pinolan_Asukas

      Joo, minä asun täällä tällä hetkellä (Pinolassa). Tää toiminta mitä nää harrastaa on nii laitonta kuin vaan voi olla. Kiinnipitoja laittomasti, ilman pätevää syytä joka täyttää kiinnipidon kriteerit. Väkisin vienti on myös kiinnipidon toimepide, joka kyllä toistuu jatkuvasti. ILMAN JÄRKEVÄÄ SYYTÄ! Johtajalle olen puhunut monesti ja hän on luvannut monesti hoitaa asiaa, muutosta ei näy missään! Täällä rajoitetaan puhelimien käyttöä jonkin verran myös syyttä. Kameroita on jokapuolella mutta niitä ei nähtävästi käytetä oikeaseen tarkoitukseen. Yks jäbä meni pöllimään mun huoneesta, ja he katsoivat kameroita, mutta sanoivat että he ei voi tehdä asialle muka mitään. He eivät ole korvausvelvollisia kuulemma. Sitten pihakoulu on yhtä helvettiä!!! Meneppä sanomaan yksikin sana niin tärähtää Puhuttelumerkintä ( Muualla vastaa jälki-istuntoa). Välillä on tullut ihan syyttäkin PM. Aika mielivaltaista toimintaa, eikö? Mutta ei tässä vielä kaikki, nimittäin nää rajoittaa pukeutumista ( ei saa pukeuta napapaitaan tai vähänki tiukkoihin vaatteisiin). Lisäksi toisten huoneisiin ei saa mennä, ja yhdessäoloa valvotaan hyvin paljon, niinkuin yleisissä tiloissa. Missään ei saa puhua rauhassa kaverin kanssa. Valituksia on tehty tästä paikasta vaikka kuinka monta, mutta se ei Pinolaa heilauta. Valitukset ei auta. En edes tiedä mitä tehdä enään.

      Jos olet töihin tulossa, ole hyvä ja tee tästä paikasta edes hivenen parempi, tai sitten tee mitä haluat. En voi vaikuttaa siihen...

      Jos sijoitat lastasi, sinuna harkitsisin vakavasti, sillä edes Erityisen Huolenpito Yksikkö ole näin perseestä. Lapsesi saa täällä masennuksen, lähtee hatkoille, rupeaa nuuskaamaan ja polttamaan koska kaikki muutkin tekee niin tai pistää hänet tekemään niin. Hän todennäköisesti saa myös turpiinsa hatkojen jälkeen koska hän on velkaantunut. Siitä seuraa se, että hän rupeaa varastelemaan, joka rupeaa tuntumaan hyvältä kun ei jää kiinni ja saa itsevarmuutta. Tässä meillä on jo sitten rikoskierre valmiina sitten :)
      Vieläkö haluat sijoittaa lapsesi tänne? En minäkään haluaisi.

      Jos joku haluaa keskustella vielä aiheesta lisää, lähetä minulle sähköpostia, vastaan heti kun mahdollista :)
      [email protected]

      • Anonyymi

        Hei! Kiinnostaisi tietää, oletko päässyt pois ja miten voit? T. Entinen asukas


    • GG22

      Ei toi paikka nyt enään nii paha oo. Jos perseilet etkä osaa käyttäytyä, niin tottakai siitä seuraa rangaistuksia, kuten puhelimen käytön rajoittamista. Yleensä se nuorien oma näkemys ja kertomukset vanhemmille eroaa kuitenkin aika paljon siitä todellisuudesta. Ja todennäköisesti ne ohjaajat haluaa vaan auttaa, koska ei tälläseen ammattiin palkan takia haluta, ei se kumminkaan niin hyvä oo.

      • Anonyymi

        Se on täysin ok, jos sinä koet paikan itsellesi hyväksi mutta muista, että valtaosalle ei ne toimintatavat ole hyväksi.


    • VaihdaAlaa

      Sellaset ressukat hakeutuu lastenkoteihin "töihin" jotka ei muualla yhteiskunnassa oikein pärjää, kuten osoitat. Noissa laitoksissa sitten pystytään näyttämään mahtia kiusaamalla ja pahoinpitelemällä ala-ikäisiä. Mitä oikeuksia on käyttäytymisellä sinunkaan perustella rangaistuksia kun itse et osoita alkeellisimpiakaan tapoja. Pitäisi löytää muita keinoja teidän palveluammatissa toimivien kuin hoivattavan rankaisu. Pitäisi pystyä toiminaan siten ettei tilanne eskaloituisi.

      • ExTukiTyöllistetty

        No,no ei mene kuule noin. Kyllä kaikki työntekijät tahtovat,etenkin koulunpuolella olla pelkästään vain ja ainoastaan avuksi ja kilttejä. Ala on niin alipalkattu,että tänne ei kukaan halua sen palkan takia. Osa työntekijöistäkin voi olla siellä ns.pakosti..esim tukityöllistettynä koulunpuolella kouluavustajina. Elle työtä ota vastaan joutuu karenssiin. Tiedän monat sellaista avustajaa muissakin perhe/ryhmäkodeissa,joilta ei edes kysytä haluatko ottaa työn vastaan,ellet ota olet karenssissa,ts.et saa rahaa. Karenssin pituus vaihtelee 30 päivästä 90 päivään sen perusteesta riippuen.


      • Anonyymi
        ExTukiTyöllistetty kirjoitti:

        No,no ei mene kuule noin. Kyllä kaikki työntekijät tahtovat,etenkin koulunpuolella olla pelkästään vain ja ainoastaan avuksi ja kilttejä. Ala on niin alipalkattu,että tänne ei kukaan halua sen palkan takia. Osa työntekijöistäkin voi olla siellä ns.pakosti..esim tukityöllistettynä koulunpuolella kouluavustajina. Elle työtä ota vastaan joutuu karenssiin. Tiedän monat sellaista avustajaa muissakin perhe/ryhmäkodeissa,joilta ei edes kysytä haluatko ottaa työn vastaan,ellet ota olet karenssissa,ts.et saa rahaa. Karenssin pituus vaihtelee 30 päivästä 90 päivään sen perusteesta riippuen.

        ”Kilttejä”? Sori nyt vaan, mutta oli mennä kahvit väärään kurkkuun


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Kilttejä”? Sori nyt vaan, mutta oli mennä kahvit väärään kurkkuun

        Kilttejä ovat kyllä olleet joo. Se simputtaminen, huutaminen, karjuminen, seksuaalisen ja fyysisen ja emotionaalisen väkivallan muotoihin tutustuminen oli oikein hieno kokemus ja olen aivan vakuuttunut, että kukaan ei hakeudu näihin paikkoihin töihin muuta kuin puhtaasta auttamisen halustaan. Sadisteja ei ole olemassa eikä myöskään pedofiileja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kilttejä ovat kyllä olleet joo. Se simputtaminen, huutaminen, karjuminen, seksuaalisen ja fyysisen ja emotionaalisen väkivallan muotoihin tutustuminen oli oikein hieno kokemus ja olen aivan vakuuttunut, että kukaan ei hakeudu näihin paikkoihin töihin muuta kuin puhtaasta auttamisen halustaan. Sadisteja ei ole olemassa eikä myöskään pedofiileja.

        Siis mitä on seksuaalinen väkivalta tuolla, ai ohjaajien puolelta nuoria kohtaan?


    • Anonyymi

      Itsehän täällä kyseisessä paikassa lusin 8kk ja olin priima mesta (mervi vitun natsihuora) t:Samuli ahonen

      • Anonyymi

        Mervi oli kyllä aivan hirveä ämmä! Rumakin vielä ja myös surkea opettamaan.


    • Anonyymi

      Siis vieläkö Sirpa ja Jussi pyörittävät Pinolaa? Nyt, vuoden 2020 alussa?

      • Anonyymi

        Ei. Kyllä henkilöt on vaihtunut ja meno muuttunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei. Kyllä henkilöt on vaihtunut ja meno muuttunut.

        Pinolan meininki muuttunut täysin! Lapseni on pinolassa ja siellä hän saa tarvitsemansa tuen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pinolan meininki muuttunut täysin! Lapseni on pinolassa ja siellä hän saa tarvitsemansa tuen

        ooks mun äiti


    • Anonyymi

      Oliko tää se paikka jossa oli taas joku yöohjaaja pahoinpidelty?

      • Anonyymi

        Oli joo


      • Anonyymi

        Mistä muuten kuullut tästä pahoinpitelystä t: pinolan nuori


    • Anonyymi

      Pinola on kyl vieläki yks vitun likane paikka jos kerrot olevas sairas nii laitetaa ulos miettii ja uhkaillaan koti lomien perumisella mitä helvettiä ja pihakoulun opettaja yks natsi Mervi!!

      • Anonyymi

        Aivan mielivaltasia osa työntkeijöistä oli. Kuulemma myös pihalla olevasa hallisa tapahtu jotaki jonka vissiin kaikki tietääki. Onkohan nää työtenkijät vielä töisä sielä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan mielivaltasia osa työntkeijöistä oli. Kuulemma myös pihalla olevasa hallisa tapahtu jotaki jonka vissiin kaikki tietääki. Onkohan nää työtenkijät vielä töisä sielä.

        Mitä siellä oli muka tapahtunut??


      • Anonyymi

        moi saara


      • Anonyymi

        Siis tää Mervikö on edelleen siellä töissä?? Mun on varmaan sit pakko tehdä siitä lastensuojeluilmoitus.


      • Anonyymi

        Villamiinassa ohjaajat huutaa lapsille äitis ei pääse tänne, eikä sua pysty auttaa turhan äidilles vingut. Koko ylivieska on sairas


    • Anonyymi

      Älkää tulko pinolaan! Ohjaajat kusipäitä !!

    • Anonyymi

      Pinola on huonoksi sun lapsille jos harkitset sinne laittoa!!!

    • Anonyymi

      Et saa liikku täältä mihinkään!

    • Anonyymi

      kakzxi kopeekkaa kuutio eli sentti per kuutiometri hintana?

      • Anonyymi

        ooksää miro


    • Anonyymi

      Nykypäivänä 2023
      Pinola on edelleen kauhea kasvupaikka nuoret käyttävät huumeita ja painostavat muita nuoria mukaan laittomuuksiin!! Ohjaajat ovat myös mitä surkeampia !

      • Anonyymi

        Joo


      • Anonyymi

        Jep niin on itse teen ainakin tätä koska se on tosi kivaaa ;)


      • Anonyymi

        No tuokin kuulostaa kyllä ikävältä ja haitalliselta.


    • Anonyymi

      Mua käytti seksuaalisesti hyväkseen miestyöntekijä. Hän oli ainoita, johon jotenkuten luotin koska hän oli mulle mukava. Lopulta syy selvisi ja oli pettymys tajuta, että ainut kiva työntekijä oli itseasiassa pedari. Tulee ihan kylmät väreet kun mietin kyseistä aikaa kyseisessä paikassa. Onneksi olen nyt aikuinen ja turvassa pahoilta ihmisiltä. Kukaan ei voi enää tehdä mulle niitä asioita, mitä siellä koin! Lisäksi olen oppinut vuosien myötä hieman empatiaa ja rakkautta sekä onnistunut tekemään elämässäni myös hyvää.

      • Anonyymi

        koska tämä on tapahtunut??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        koska tämä on tapahtunut??

        Ylivieskan poliisi ei tutki laitosten hyväksikäyttöepäilyjä. Lapset kuulustellaan epäiltyjen läsnäollessa


    • Anonyymi

      mä pääsin sieltä noin 18 vuotta sitten ei se mulle ainakaan läheskään noin kamala paikka ollut mitä täällä kirjoitellaan rangaistuksia joo tulee perseilystä vähän turhankin kovia ja huutoa ja karjumista sain kulla kyllä ihan liikaa. osa työntekijöistä oli ainakin silloin tosi mukavia ja silleen. jos käyttyätyi hyvin niin saikin jotain esim. mä pääsin kolmesti opohjoiseen kalareissulle ja muita kalareissuja saatiin. mä en tiedä mistä nämä hullut tarinat on saanut alkunsa mutta ennen siellä on kuulemma ollut ihan natsi meininki ei kuulemma enää eikä niinkään minun aikana

    • Anonyymi

      Milloin poliisi alkaa tutkimaan ylivieskan sosiaalitoimen peliä. Onko jonkun lapsen kuoltava vai peitteleekö poliisi murhatkin?

      Ylivieskan poliisi jätti huumeisiin koukutuksen alaikäisten psyk.kuntoutuksessa tutkimatta. Koska nuoren elämä pikalla jos tutkitaan ja koukuttaja oli ohjaajan poika.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1439
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe