Kivenhiontaa...

Kivimies

Löytyisikö tämän palstan lukijoista kivenhiontaa harrastavia?

Itse olen sitä harrastanut v. 1998 syksystä alkaen. Alkuopin sain kansalaisopiston korukivenhionnan alkeiskurssilla, siitä menin jatkokurssille ja meilläpäin toimii mahdottoman hyvä kiviharrastuskerho ja meillä on oma yhdistyskin.

Lempparini on tietysti spektroliitti, suomalainen "jalokivi", jota Ylämaalta on louhittu jo kauan.

Tähän harrastukseen on tullut jatkona myös erilaisten pronssi- ja hopeaketjujen teko, ja niitä jo minullakin seinällä roikku vastaanottajiaan odottamassa melkoinen joukko.

Jos tulette Vihtiin, ottakaapa suunta Pitäjäkeskukseen, siellä saha soi ja hiontamyllyt vinkuvat. Ja komeaa jälkeä tulee.

16

12772

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olisi

      Kirjastosta löysin kivi videon, jossa hiukkasen raapaistiin aihetta. Tosin tuossa käytiin kotukivet ja rakennuskivet.

      Kivihän on miltei ilmainen askartelumateriaali, ainoastaan meiltä useimmiltä puuttuu tietoa siitä.

      Itse toimin metallialalla hiojana, ja sain puhuttua työpaikaltani itselleni kookkaan käytetyn timanttilaikan, jossa vielä hiukka on kulutuspintaa jäljellä.
      Tuolloin olikin mielessä, josko sillä kokeilisi korukiviä hioa.
      Tuollainen laikka maksaa uutena hyvän käytetyn henkilöauton verraan, että sellainen jää harrastajalla hankkimatta.Ehkä tein viisaasti, kun sen talteen otin.

      Tyttäreni on vielä kovin nuori, mutta kun ikää karttuu, niin ajattelin opettaa muutamia kivoja harrastuksia ja kivihionta voisi olla juuri sellainen.

      Kirjoitat harrastavasi myös bronnikorujen valmistusta. Arvioisin, että valamalla teet nuo kuopari tina seoksesta ja viimeistelet.

      Bronnsivalantaa olen itsekkin kokeillut, tosin heikoin tuloksin. Nimittäin tein muutamia aisakelloja, jotka ei soinut.
      Kokeiluahan tuo tietenkoín oli ja ajan kanssa kehittelen menetelmiäni ja jonain päivänä niistä tulee kunnollisia.
      Joku ihmettelee, miksei kelloni soinut.
      Metalliseoksessa oli lyijyä mukana, joka tekee bronnsiiseoksen pehmeäksi ja pehmeähän ei soi.
      Valukokeiluni olikin lähinnä sulatustekniikan ja muotin testausta, joten kovin epäonnistuneeni en tunnusta olleeni.
      Seuraavaksi kerraksi on sitten hankittu oikeat aineet.

      • Kivimies

        Kiitos mielenkiinnostasi.

        Sinun kannattaisi ensi syksynä mennä lähimpään kansalais- tai työväenopistoon kivenhionnan kurssille (selvitä ohjelmasta, missä niitä järjestetään), ja saada oppisi pätevältä opettajalta. Kivenhiontaan liittyy paljon erilaisia kikkoja, joten opetus auttaa.

        Lisäksi kivenhiontaan liittyvät monet koneet, joko erilliset tai yhdistelmät. Sinun tuleepystyä:
        - sahaamaan kivi levyksi
        - muotoilemaan se sahalla haluamaasi muotoon
        - hiomaan se muotoon
        - kiillottamaan se kiiltäväksi

        Siksi kursseilla on helpoin tapapäästä tuntumaan näistä koneista ja niiden käytöstä.

        Pronssikoruja olen valamalla tehnyt tasan yhden, komean vanhan ristin, mutta hiekkavalulla olen tehnyt tinasta ja hopeasta valukoruja.

        Pronssiketjuja olen sen sijaan tehnyt melkoisesti, siis pronssilangasta veivaamalla spiraaliksi, spiraalin sahaaminen timanttisahalla lenkeiksi ja lenkkejä punomalla ketjuiksi. Hopeasta tehdyt korut tulee kiillottaa, mutta pronssikorut vaativat kiillotuksen jälkeen lakkauksen metallilakalla tai 2-komponenttilakalla.

        Ota siisselvää kivikursseista, siitä on mainio alkaa harrastus.


      • Kivimies

        Unohdin kirjopittaa kivikerhomme linkin:

        www.kolumbus.fi/kivikoru.vihti

        Käyhän tutustumassa!


    • muotoilja

      Olen myös kivikerhon jäsen. Lähinnä olen tosin tehnyt hopeakoruja. Nyt en ole ehtinyt toimia aktiivisesti kerhossa opiskellessani. Toiminta kerhossa on aktiivista tosin harrastjien keski-ikä on noin 50. Itse olen nuori harrastaja ja minut on hyvin otettu porukkaan mukaan. Kiitoksen kuuluvat siitä Vaasan kivitaskut Ry lle ja niiden jäsenille.

      • Kivimies

        Eikö ole hieno harrastus, vai mitä!

        Käypä kotisivullamme

        www.kolumbus.fi/kivikoru.vihti

        tutustumassa toimintaamme.

        Hyviä kesiä ja kivenkeräilyilmoja!


      • muotoilija
        Kivimies kirjoitti:

        Eikö ole hieno harrastus, vai mitä!

        Käypä kotisivullamme

        www.kolumbus.fi/kivikoru.vihti

        tutustumassa toimintaamme.

        Hyviä kesiä ja kivenkeräilyilmoja!

        kiitoksia, samoin sinne!


    • Irkku

      mutta kun on noita "hurahduksia" on jo kaikenlaisia niin jäänyt tuo kiviharrastus keräily asteelle. Eli kiviä löytyy huushollista sisältä ja ulkoa, ulkomaita myöten pitänyt kantaa niitä.

      • Kivimies

        Otapa selvää lähimmän kansalais- tai työväenopiston syksyn kivenhionnan kursseista, niitä järjestetään lähes koko maassa.

        Sieltäsaat hyvän alun hienoon harrastukseen ja voit tutustua Suomen peruskallioon.

        Muuten kiviä kannattaa ennen syksyä kerätä edelleen.


      • Irkku
        Kivimies kirjoitti:

        Otapa selvää lähimmän kansalais- tai työväenopiston syksyn kivenhionnan kursseista, niitä järjestetään lähes koko maassa.

        Sieltäsaat hyvän alun hienoon harrastukseen ja voit tutustua Suomen peruskallioon.

        Muuten kiviä kannattaa ennen syksyä kerätä edelleen.

        jos se vie koko käden kun pikkusormen antaa.

        Tiedän kyllä noista kansalais- ja työväenopiston kursseista, kyllä niitä on täällä päinkin.
        Ehkä joskus täytyy kokeilla tätäkin harrastusta.

        Kiitos kannustuksesta ja kiviä kerätään ilmanmuuta jatkossakin! Täytyy vaan pitää se vara ettei jää kyydistä niinkuin kerran metsäretkellä kun tuli kerättyä kiviä mukaan ja olin veljen kyydissä. Uhkasi jättää metsään jos kuorma ei vähene.


      • Kivimies
        Irkku kirjoitti:

        jos se vie koko käden kun pikkusormen antaa.

        Tiedän kyllä noista kansalais- ja työväenopiston kursseista, kyllä niitä on täällä päinkin.
        Ehkä joskus täytyy kokeilla tätäkin harrastusta.

        Kiitos kannustuksesta ja kiviä kerätään ilmanmuuta jatkossakin! Täytyy vaan pitää se vara ettei jää kyydistä niinkuin kerran metsäretkellä kun tuli kerättyä kiviä mukaan ja olin veljen kyydissä. Uhkasi jättää metsään jos kuorma ei vähene.

        Pelkosi on oikeutettu, sillä kivenhionta vie tosiaan koko käden, mutta ei kylläkään katko sormia, hehhee!

        On hienoa poimia jokin kivi, joka on päältä mitäänsanomattoman harmaa ja arkinen, halkaista se timanttisahalla, ja ihailla sisältä löytyviä mitä ihmeellisimpiä väreja ja kuvioita, siiten vain hyödyntämään.

        Kivestä voi tehdä koruja, kynätelineitä, mosaiikkia, tauluja, shakkilautaa, puukonkahvaa, haarukankahvaa, hiottuna ns. hipelöintikiviä koristukseksi Aalto-maljaan, lämpömittarin taustoja, lasinalustoja, lasikivikelloja, kivikelloja ja paljon muuta, vain mielikuvitus on rajoina.

        Teepä näin! Kerää nyt tämä kesä kiviä vesisuihkupullo kädessä. Kun löydät mielestäsi mielenkiintoisen kiven, suihkuta se puhtaaksi ja märäksi vedellä, silloin näet jo jotakin värejä ja kuvioita. Pane kivi pussiin ja vie kotiin.

        Kun tulee elokuu, ala tarkkailla kansalais- ja työväenopistojen kurssitarjontaa. Ja kun sopivan kivenhionnan alkeiskurssin löydät, ilmoittaudu ohjeiden mukaan (netissä, jos se on mahdollista, sillä se lienee paras tapa ehtiä ensimmäisten joukkoon - tyrkyllä kun on moni harrastaja) ja mene kurssille. Kokeile, poishan aina voi jäädä, jos kurssi ei vastaa tarkoituksiasi.

        Itse menin Vihdin kansalaisopiston kurssille syksyllä 1998, ja tässä sitä vielä ollaan. Meillä on jo oma yhdistyskin, ja voit tutustua siihen sivulla

        www.kolumbus.fi/kivikoru.vihti

        Rohkeasti vain tämän hienon harrastuksen pariin!


    • minua

      kivien myllyhionta. Onko sellaista oppia olemassa
      missään?Myllykin olisi jo.

      • yks

        siihen mitään erityistä oppia, kivet veden joukkoon myllyyn ja mylly pyörimään. Kivet hioutuvat ajan kanssa. Katso välillä vieläkö myllyn tarvii pyöriä vai olisivatko kivet tarpeeksi hioutuneet.


      • Kivimies

        Kyllä sitä opitaan samoissa paikoissa kuin kivenhiontaakin, sitähän sekin itse asiassa on vaikkakin automaattista.

        Rummutettavat kivet pannaan veden ja karkeimman hionta-aineen kanssa rumpuun ja niitä rummutetaan muutama viikko (ajasta en ole ihan varma) välillä hionta-aineen ja veden seoksen vaihtamalla hienommaksi. Viimeksi tulee kiillotusaine ja voila! sinulla on hienoja koristekiviä vaikkapa Aalto-maljakkoon ja pöydälle.

        Kansalais- ja työväenopistot aloittavat kurssinsa syyskuun alkupuolella, otapa yhteyttä lähimpään ja kysele.


      • Kivimies
        yks kirjoitti:

        siihen mitään erityistä oppia, kivet veden joukkoon myllyyn ja mylly pyörimään. Kivet hioutuvat ajan kanssa. Katso välillä vieläkö myllyn tarvii pyöriä vai olisivatko kivet tarpeeksi hioutuneet.

        ...kivimiehen kirjoitusta tuossa alapuolella.


    • Pena

      Kuulostaa täydelliseltä. Teeppä se!

    • viimeistäpäivää

      kiviä näytillä kirjastossa
      Suomalainen kivi kunniaan -näyttely
      23.4.2017 klo 12:00 - 22.5.2017 klo 20:00
      Töölön kirjaston Kirjastosali 2. krs
      Tervetuloa tutustumaan suomalaisiin kiviin!
      http://www.helmet.fi/toolonkirjasto

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      356
      3175
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      129
      1197
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      61
      1167
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      133
      953
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      115
      816
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      159
      737
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      727
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      717
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      689
    Aihe