Suojaosuutta ei ole?

Sopu02

Osaako kukaan neuvoa keneltä kysyä seuraavaa:suojaosuuteni on yhden lapsen kanssa noin 28 e/pvä.Onko todellakin niin että ulosotto voi ulosmitata päiväkohtaisesti.Olisi tulossa liiton päivärahaa 247 euroa, se on ainoa tulo koko kuussa ja ensimmäinen liitosta tänä vuonna, niin ulosotto on vienyt siitä 132 ja risat euroa joten käteen jää 114 e ?Tuo summa on kahdelta viikolta, en ole vielä saanut päätöstä moneltako päivältä kun tuosta on mennyt päältä omavastuu jne.Tuntuu uskomattomalta että tuollaisesta summasta ulosotolla on oikeus viedä.

8

573

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4+64+4+641164+965+98

      Suojaosuus 14 * 28 euroa = 392€

      Tulo 247 €

      Ei kyllä tajuu ton UO:n logiikkaa, miten tuosta vielä voi jäädä ulosmitattavaa?

    • VelanVeli

      Jos tämä ei ole provo niin, virheen tuo ulosotto on tehnyt!
      Suojaosuus lasketaan veropäiviltä eli 2viikon jaksossa se on 14pv x 28,41€. Ei pitäis jäädä ulosmitattavaa tuosta tulosta. Huomaa että virheen on tehnyt sun liittos työtekijä eli se kuka on laskenut tuon suojaosuuden. Ota siihen kusipäähän ensimmäisenä yhteys ja käske maksaa ne omistaan.

      -veikkaan että provosoit, mut ei se mitään-

    • Sopu02

      Onneksi olin väärässä!Ulosottoa oli reilu 9 euroa tuosta summasta, loput olikin rästijäsenmaksua.Silti oudot on ulosoton tiet, tililläni oli käyty ottamassa 60 euroa ja pankista sanoivat että se oli kertaluonteinen otto.Luulin että aina kun pankkitili ylittää suojaosuuden, siltä ylimenevä osa ulosmitataan.

      Ulosotostahan nämä pitäisi kysyä, mutta ulosottomies selittää asiat niin ympäripyöreästi ettei siitä saa selkoa. Kysyin tuota alkuperäistä asiaa sieltä ennenkuin liitto kertoi että reilu 9 euroa on ulosottoa, niin ulosotto ei ihmetellyt asiaa, selitteli vain että se riippuu miltä ajalta ja onko päiväkohtainen mittaus ja asiaan kuulemma vaikuttaa monet seikat.

      Pitäisi jaksaa selvittää ja selvittää...joulukuun lopussa sain rääppiäiset eräästä työpäikasta, jossa olin lopettanut marraskuun alussa.Nettosumma oli muistaakseni jotain 300 euroa, siitä oli kyllä viety ulosottoa yli puolet, mutta olin jo uudessa paikassa ja kiire enkä jaksanut alkaa selvittämään asiaa.

      Nyt kysäisin samalla siitä niin mies sanoi siihenkin ettei osaa sanoa mikä siinä on ollut.Tuo 300 oli ainoa summa jonka sain siitä paikasta siinä kuussa, joten kai se oli jotenkin laskettu suhteutetuksi marraskuun palkkaan tms.

      Vaikka laki on olemassa, tuntuu että ulosotolla on niin paljon kaikkia porsaanreikiä että niitä on tietämättömän turha alkaa selvittää.

    • On tarkistettu

      Se on kuule se palkanlaskija joka ne ulosottopidätykset laskee ja se ammattikunta ei todellakaan aina laske niitä oikein (kokemusta on), että kyselepä sieltä ensin. Ei se vouti tiedä miten se palkanalskija on niitä laskenut, jos on epäilystä että mennyt liikaa, niin palkkalaskelmien kanssa ulosottomiehen luokse, se kyllä tarkistaa onko pidätykset oikein laskettu.

    • 25

      Jos on peritty liikaa ulosottoa, niin uo-mieheltä voi anoa takaisin liikaa maksettua osuutta. Kyllä sen saa takaisin, nimim. kokemusta on. Minä sain uo-mieheltä tilityksen liikaa maksetusta ulosotosta pelkällä puhelulla ja sähköpostitse lähetetyllä ilmoituksella/pyynnöllä. Ensin on tietysti selvitettävä palkanlaskennasta ja uo-miehen kanssa, että onko peritty liikaa uo-maksua. Uo-mies sen parhaiten tietää, mikä on suojaosuus.

    • Sopu02

      Suojaosuuslaskurilla ei olisi pitänyt mennä tuota 9 euroakaan, laskin myös vanhemmista pienistä eristä niin laskuri näyttää nollaa euroa, silti on ulosmitattu.Ei noissa itse pysy perässä ja ihan sama mitä mistäkin menee, velan alkusumma näyttää olevan suunnileen sama vaikka viimevuonnakin ulosottoon meni useita tuhansia.Ne on menneet korkoihin ja muihin ilmeisesti.

      Kun ulosotto mittaa toisesta päästä, toisesta menee lisää kun ei ole maksuvaraa, perintätoimisto soittelee aikaajoin ja pyytelee sopimuksia...mitenkä maksaa kun ei ole mistä maksaa ja sopimuksia pitäisi tehdä ehkä 10...

      Ulosotto on käynyt tililläkin joten toivoa ei ole.Vakityötä ei ole joten ei saa takuusäätiön lainaakaan.Keikkatyötä tarjolla jolloin on vahdissa 24 h/vrk joka ei ole nyt mahdollista.Umpikuja.

      Ystävällä on saatavia ulosotossa melkein kymppitonni, eipä saa ulosotto perittyä velalliselta, kumma että minun minituloista kyllä mitataan 9 euroa ja tililtä otetaan 60 euroa jne.No, leipänsähän se on tienattava ulosotonkin ja kivasti saa näprättyä papereita ja kiusattua noilla muutamilla euron vienneillä.

      Kuinkahan usein ne saa tilillä käydä ja mistä se tilin suojaosuus tulee, minulla näyttää olevan vajaa 1300 eli pidätetään kaikki sen ylimenevä.En viitsi soitella ulosottoon, olisi kiva tietää onko tuo jatkuva määräys että jos tilillä sattuisi olemaan joskus toisenkin kerran yli tuon summan niin kaikki menee.

      Jaaha, kokonaissaldo on 12 tuhatta, enemmän kuin koskaan vaikka viime vuonna monta tonnia meni ulosottoon.Eikä tuossa ole uusia velkoja...yksi 7 tuhannen laina vanhenee nyt syksyllä ja pyyhkiytyy pois, sekin oli alunperin noin 20 000 markkaa muistaaakseni.

    • Sopu02

      Ahaa, nyt olisi maksussa 1 päivän ansiosidonnainen netto 60 euroa, ulosottoon menee 20 euroa eli se kolmasosa.Kysyin ulosotosta niin se lasketaan päiväkohtaisesti. Hurjalle kuullostaa, mitä pirnrmpi summa näköjään sitä enempi menee .Miten tän kestää.

    • Oudoksuja

      Pankkitilillä saa olla 1,5 kertaa suojaosuus 627,00, siihen ei saa kajota.Ylimenevä säästö saattaa häipyä.
      Mitnköhän UO miehet käsittelevät sellaisia henkilöitä, kenellä oli ennen pelkkä kansaneläke (sama kuin suojaosuus) ja saivat sen 101 euron korotuksen?
      Teoriassa saisi nyt ulosmitata 2/3 osaa 101 eurosta!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      380
      3820
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      210
      1881
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1424
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      152
      1295
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      961
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      58
      920
    7. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      903
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      890
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      868
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      849
    Aihe