Näin työnantajani kosti minulle irtisanoutumiseni

Otin loparit

Mulle selvisi tänä keväänä, että entinen työnantajani ei ole tilittänyt ennakonpidätyksistä verottajan osuutta, vaikka on kyllä palkasta otettu. Meikäläiselle tuli siitä hyvästä 9 000 €:n mätkyt ja arvatkaapa onko mulla noita tilittämättömiä rahoja??

Tänään ex-pomo vielä ilmoitti tekstarilla, että mulle on maksettu liian isoa palkkaa vuosien aikana n. 6 500 € ja firma perii sen takaisin, jos en maksa 31.7.2011 mennessä.

Olen vähän, että mitä helv...!!!! Työsuhde päättyi viime vuoden alussa.

Tässä ei nyt ehdi kuin käydä pankista hakemassa laina ja maksella nuo pois... Otinpahan opikseni!

83

10739

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ehkä väärinymmärrys!

      Malta hetki, mietis nyt vielä ennen kuin menet pankkiin. Kysy asiantunijalta, mitä kannattaa tehdä.

    • Finlex

      Liittoon yhteyttä, useiden vuosien takaisia liikaa maksettuja palkkoja ei vain noi yksipuolisella ilmoituksella takaisin peritä toi vero juttu jos pitää paikkaansa. Hyvät kipurahat tule heiltä takaisin saamaan

    • Willenberg

      Liiton lakimieheen vaan yhteyttä ja laita ex-pomos KÄRSIMÄÄN! >:D

    • Työsoplakim764

      a) jos on otettu sulla palkasta ennakonpidätys ja sitä ei tilitetty verottajalle niin sinähän et ole syypää ja sulla on tästä varmaankin näyttö eli palkkakuitti

      Näyt nuo kuitit verottajalle ja asia on sillä selvä, se, että työnantaja kiertää verot on hänen murheensa ei sun ja tämähän siis selviää kun verottajalle näytät sun kuitit eli juurikin palkkatosite ja sitä tukemaan pankkitilin otteet mitä tilille on napsahtanut.

      Kyseessä on ns. työnantajan veropetos, joka on rikoslaissa määritetty rangaistavaksi teoksi :-)

      Liian iso palkkaa työnantajasi ei voi periä takaisin, koska asiasta on jo kulunut ns. puolivuotta jona aikana työnantajan olisi asia sulle pitänyt reklamoida, asiassa jos kyseessä työntantajan virhe niin siitä pitää aika nopeaan ilmoittaa työntekijälle (ja sinua suojaa ns. vilpittömyys kun et ole edes tätä asiaa tiennyt).
      Kuitenkin ota tässä ja sekä myös ylemmässä asiassa yhteyttä liittoosi, ja yleiseltä oikeusaputoimistolta (kunta) saat myös apuja.

      Työnantajahan ei voi pistää perintään heidän väärin maksamaa palkkaansa (jos nyt yleensä on väärin maksettu), koska väärin maksettua palkkaa ei voi missään nimessä pistää suoraan perintään edes lain mukaan ja sun tiliisi ei tietenkään työnantaja voi koskea koska sillä ei ole siihen edes valtakirjaa.

      Ole huoleti, ota yhteys liittoon, verottajaan sekä oikeusaputoimistoon ja pistä työnantajasi kuseen eli tälläinen toiminta työnantajasi puolelta on ns. jo hyvin arvelluttavaa ja jos sinulle aiheutuu kuluja ym. menoja tämän asian vuoksi olet oikeutettu vahingon korvauksiin.

      Mutta suojaa selustasi ja yhteys liittoon, verottajaan sekä oikeusaputoimiston ilmaiseen lakimieheen johon sulla on oikeus, noilta saa neuvot sekä osin ihan suoran avun ja oikaisun sekä he silloin tietävät sun työnantajan toilailut.

      • samatoikeudet

        Sama oikeus molemilla eli 2-vuotta et silleen


    • gvjkjhkjhk

      Hmm... haiskahtaa trollilta... Jos juttu on tosi, niin fiman nimeä pöytään ja sassiin!

      • Aber Erno

        Hmm... vedä käteen. ei kaikki oo trolleja. Munapää!


      • case closed
        Aber Erno kirjoitti:

        Hmm... vedä käteen. ei kaikki oo trolleja. Munapää!

        Ei niin kaikki. Mutta sinä olet. Senhän jo todistaa viestisikin.


      • Aber Erno
        case closed kirjoitti:

        Ei niin kaikki. Mutta sinä olet. Senhän jo todistaa viestisikin.

        Perustele väitteesi pervo!


    • Työnantaja-aa

      Olet verovelvollinen eli vastaat maksamattomista veroistasi. Piste.

      Työnantajalla on oikeus velkoa sinulle kuulumaton raha.

      • 5+18

        No työturvallisuustarkastus ei nyt liity millään tavalla yrityksen raha-asioihin. Mutta asia alkoi kiinnostamaan, jos tämä nyt on totta. Eihän verottaja työntekijöiltä ala tilittämättömiä ennakonpidätyksiä perimään vaan työnantajalta. Ja olen myös samaa mieltä että työnantaja ei voi periä maksettua palkkaa enää näin pitkän ajan jälkeen takaisin. Mutta jos tämä on totta kirjoitele ihmeessä enemmän miten tilanne etenee.


      • ...

        Eihän tuossa jutussa puhuttu veroista yhtään mitään.

        Jos niitä palkkoja olisi oikeasti maksettu liikaa ja aloittaja joutuisi ne maksamaan, niin siinä tapauksessa hän saisi tietenkin verottajalta osan takaisin, koska myös ennakonpidätys on silloin ollut liian suuri.


      • Antimonetaristi

        Jos työnantaja on vähentänyt ennakonpidätyksen mutta jättänyt tilittämättä verottajalle, kyseessä lienee kavallus.

        Yleinen vanhentumisaika on kaksi vuotta. Koskeeko myös perusteettoman edun palautusta, jos sellainen edes voisi tulla kyseeseen?

        Vaikuttaa siltä että voit viedä työnantajan oikeuteen ilkivaltaisen oikeudenkäytön kiellon rikkomisesta.


      • jhgfdsahjkhgfds

        Ainahan ne ruikuttaa ja kitisee tämän tapaisissa ketjuissa :P Vitun pummit. Näille eläjille töitä pitäisi tehdä niska limassa mutta mitään ei siitä haluttaisi maksaa.


    • aarrtoo

      ja minulla kosti sillain että,kirjoitti sellaisen paperin että, karenssi tuli...on niillä valtuudet????...työkkäri katsoo vain tynantajan paperia..

      miksi on tuo karenssi systeemi?..jos työpaikassa ei ole hyvä olla..ni miksei voi irtisnoutua??? onko tämä joku kekkosen aikainen juttu?

      • Opiskelija..

        Samaa itsekin mietin, kun viime kesänä olin osa-aikatöissä, ja huomasin etten viihtynytkään siellä, niin kun kysyin työnantajalta oisko jotain muuta työtä johon minut voisi siirtää, niin ei kuulemma ollut. Ei ollut mitään työtä, joten se olin sitten minä jonka piti irtisanoutua, vaikka työnantaja irtisanomalla minut olisi auttanut minua siten ettei karenssiaika olisi ollut pitkä. Mutta onneksi en karenssista kärsinyt koska lähdin takaisin koulunpenkille. Tuossa tulee taas ilmi se miten vähän valtiota kiinnostaa viihtyykö työssään vai ei. Olisi mulle työ kelvannut, mutta ei siinä samaisessa paikassa jossa olin. Sinne en halua mennä enää koskaan. Mutta eipä se työnantajaa tai työkkäriä tai ketään muuta kiinnosta viihtyykö vai ei. Saa olla onneton ja masentunutkin kunhan vaan tekee työtä. Ja jos haluaa olla onnellinen jossain muualla niin siitä rangaistaan karenssilla.


      • Totta helvetissä

        työnantaja kirjoittaa sen oikean syyn eropaperiin, muutenhan se valehtelisi ja saattaisi joutua ongelmiin. Jos olet itse lähtenyt niin karenssihan siitä seuraa eikä auta yhtään jos "työpaikassa ei ole ollut hyvä olla". Voihan fiude minkälaisia tampioita te nykyajan räkänokat oikein olette. Hei, sä olit töissä tai ainakin sinun piti olla. Et kai kuvittele että menet töihin lomailemaan. Jos olisit ollut kunnollinen ja pidetty työntekijä niin ehkä sinullakin olisi ollut parempi olla. Aikuisia vaan alkaa kitisevät paskahousut äkkiä pännimään varsinkin kun ne ei saa mitään jälkeä aikaan. Ei määrällistä eikä laadullista.


      • Ai prkl teidän
        Opiskelija.. kirjoitti:

        Samaa itsekin mietin, kun viime kesänä olin osa-aikatöissä, ja huomasin etten viihtynytkään siellä, niin kun kysyin työnantajalta oisko jotain muuta työtä johon minut voisi siirtää, niin ei kuulemma ollut. Ei ollut mitään työtä, joten se olin sitten minä jonka piti irtisanoutua, vaikka työnantaja irtisanomalla minut olisi auttanut minua siten ettei karenssiaika olisi ollut pitkä. Mutta onneksi en karenssista kärsinyt koska lähdin takaisin koulunpenkille. Tuossa tulee taas ilmi se miten vähän valtiota kiinnostaa viihtyykö työssään vai ei. Olisi mulle työ kelvannut, mutta ei siinä samaisessa paikassa jossa olin. Sinne en halua mennä enää koskaan. Mutta eipä se työnantajaa tai työkkäriä tai ketään muuta kiinnosta viihtyykö vai ei. Saa olla onneton ja masentunutkin kunhan vaan tekee työtä. Ja jos haluaa olla onnellinen jossain muualla niin siitä rangaistaan karenssilla.

        asennettanne. Töissä ollaan töissä eikä siellä välttämättä tarvitse olla koko ajan kivaa. Siitä epämukavuudestahan sinullekin palkkaa maksettiin.


      • fossiilit hiljaa
        Totta helvetissä kirjoitti:

        työnantaja kirjoittaa sen oikean syyn eropaperiin, muutenhan se valehtelisi ja saattaisi joutua ongelmiin. Jos olet itse lähtenyt niin karenssihan siitä seuraa eikä auta yhtään jos "työpaikassa ei ole ollut hyvä olla". Voihan fiude minkälaisia tampioita te nykyajan räkänokat oikein olette. Hei, sä olit töissä tai ainakin sinun piti olla. Et kai kuvittele että menet töihin lomailemaan. Jos olisit ollut kunnollinen ja pidetty työntekijä niin ehkä sinullakin olisi ollut parempi olla. Aikuisia vaan alkaa kitisevät paskahousut äkkiä pännimään varsinkin kun ne ei saa mitään jälkeä aikaan. Ei määrällistä eikä laadullista.

        No nykyään ihmiset arvostavat enemmän mielenterveyttään kuin silloin kivikautena jolloin sinäkin olet ilmeisesti tottunut töitä tekemään. Jos työpaikassa ei ole hyvä olla, voi se johtaa moneen vakavaan ongelmaan myöhemmin. Juuri tuollaiset fossiilit ovat säälittävää sakkia: "Joo kuulkaa älkää parkuko jos työpaikka vie mielenterveyden kun silloin kun MINÄ OLIN NUORI niin piti tehdä tätä ja tota, plaa plaa".

        Ajat muuttuvat, hyväksy se. Ei kenenkään ole pakko kärsiä huonosta työpaikasta..


      • Antimonetaristi
        Totta helvetissä kirjoitti:

        työnantaja kirjoittaa sen oikean syyn eropaperiin, muutenhan se valehtelisi ja saattaisi joutua ongelmiin. Jos olet itse lähtenyt niin karenssihan siitä seuraa eikä auta yhtään jos "työpaikassa ei ole ollut hyvä olla". Voihan fiude minkälaisia tampioita te nykyajan räkänokat oikein olette. Hei, sä olit töissä tai ainakin sinun piti olla. Et kai kuvittele että menet töihin lomailemaan. Jos olisit ollut kunnollinen ja pidetty työntekijä niin ehkä sinullakin olisi ollut parempi olla. Aikuisia vaan alkaa kitisevät paskahousut äkkiä pännimään varsinkin kun ne ei saa mitään jälkeä aikaan. Ei määrällistä eikä laadullista.

        Näköjään EVA:n palkattu kusipää taas palstalla.


      • työnantaja
        fossiilit hiljaa kirjoitti:

        No nykyään ihmiset arvostavat enemmän mielenterveyttään kuin silloin kivikautena jolloin sinäkin olet ilmeisesti tottunut töitä tekemään. Jos työpaikassa ei ole hyvä olla, voi se johtaa moneen vakavaan ongelmaan myöhemmin. Juuri tuollaiset fossiilit ovat säälittävää sakkia: "Joo kuulkaa älkää parkuko jos työpaikka vie mielenterveyden kun silloin kun MINÄ OLIN NUORI niin piti tehdä tätä ja tota, plaa plaa".

        Ajat muuttuvat, hyväksy se. Ei kenenkään ole pakko kärsiä huonosta työpaikasta..

        Eikä kenenkään ole pakko kärsiä huonosta työntekijästä.


      • 99
        Totta helvetissä kirjoitti:

        työnantaja kirjoittaa sen oikean syyn eropaperiin, muutenhan se valehtelisi ja saattaisi joutua ongelmiin. Jos olet itse lähtenyt niin karenssihan siitä seuraa eikä auta yhtään jos "työpaikassa ei ole ollut hyvä olla". Voihan fiude minkälaisia tampioita te nykyajan räkänokat oikein olette. Hei, sä olit töissä tai ainakin sinun piti olla. Et kai kuvittele että menet töihin lomailemaan. Jos olisit ollut kunnollinen ja pidetty työntekijä niin ehkä sinullakin olisi ollut parempi olla. Aikuisia vaan alkaa kitisevät paskahousut äkkiä pännimään varsinkin kun ne ei saa mitään jälkeä aikaan. Ei määrällistä eikä laadullista.

        Ja se on sitä paitsi niin että työnantaja tarvii todella pätevän syyn irtisanoa työntekijää (esim varkaus tms.) muuten hän ei pysty palkkaamaan samoihin tehtäviin uutta työntekijää vähintään puoleen vuoteen. Sen takia jos työntekijä itse haluaa lähteä niin työnantaja ei todellakaan irtisano ketään, vaikka se olis tietenkin työntekijälle helpompaa, mutta hankaloittaa yrittäjän elämää aikas paljon.


      • Leviskä
        Opiskelija.. kirjoitti:

        Samaa itsekin mietin, kun viime kesänä olin osa-aikatöissä, ja huomasin etten viihtynytkään siellä, niin kun kysyin työnantajalta oisko jotain muuta työtä johon minut voisi siirtää, niin ei kuulemma ollut. Ei ollut mitään työtä, joten se olin sitten minä jonka piti irtisanoutua, vaikka työnantaja irtisanomalla minut olisi auttanut minua siten ettei karenssiaika olisi ollut pitkä. Mutta onneksi en karenssista kärsinyt koska lähdin takaisin koulunpenkille. Tuossa tulee taas ilmi se miten vähän valtiota kiinnostaa viihtyykö työssään vai ei. Olisi mulle työ kelvannut, mutta ei siinä samaisessa paikassa jossa olin. Sinne en halua mennä enää koskaan. Mutta eipä se työnantajaa tai työkkäriä tai ketään muuta kiinnosta viihtyykö vai ei. Saa olla onneton ja masentunutkin kunhan vaan tekee työtä. Ja jos haluaa olla onnellinen jossain muualla niin siitä rangaistaan karenssilla.

        Pienenä vinkkinä - työnantajan kädet on sidottu tehokkaasti: ketään ei saa mennä noin vain irtisanomaan! Pitää olla kunnon perusteet - työntekijän viihtyvyys työpaikalla ei sitä ole. Paitsi, jos ei vain ilmaannu paikalle, jolloin on oikeus purkaa työsopimus, jolloin saat taas karenssia...


      • ota ainaselvää ensin
        Opiskelija.. kirjoitti:

        Samaa itsekin mietin, kun viime kesänä olin osa-aikatöissä, ja huomasin etten viihtynytkään siellä, niin kun kysyin työnantajalta oisko jotain muuta työtä johon minut voisi siirtää, niin ei kuulemma ollut. Ei ollut mitään työtä, joten se olin sitten minä jonka piti irtisanoutua, vaikka työnantaja irtisanomalla minut olisi auttanut minua siten ettei karenssiaika olisi ollut pitkä. Mutta onneksi en karenssista kärsinyt koska lähdin takaisin koulunpenkille. Tuossa tulee taas ilmi se miten vähän valtiota kiinnostaa viihtyykö työssään vai ei. Olisi mulle työ kelvannut, mutta ei siinä samaisessa paikassa jossa olin. Sinne en halua mennä enää koskaan. Mutta eipä se työnantajaa tai työkkäriä tai ketään muuta kiinnosta viihtyykö vai ei. Saa olla onneton ja masentunutkin kunhan vaan tekee työtä. Ja jos haluaa olla onnellinen jossain muualla niin siitä rangaistaan karenssilla.

        Vuonna 2008 ainakin Rovaniemellä ei annettu karenssia erään työnantajan työntekijöille jos sanoi itsensä irti. Syyksi miksi ei tule karenssia "sanottiin", annettiin ymmärtää heti työvoimatoimistossa se koska oli ollut useita muitakin työntekijöitä jotka olivat sanoneet sitä työnantajaa kohtaan samoja valituksia syyksi itsensä irtisanomiseen eli oli useita työntekijöitä jotka olivat menneet töihin ja kohta taas sanoneet irti itsensä jne jne...


    • Töissäääääääääää

      Eiköhän jokainen voi irtisanoutua jos haluaa, mutta on pikkasen eriasia kävellä suoraan työkkäriin vinkumaan tukia... Järki hoi älä jätä... ---> risusavottaan.....

    • eieiei!
    • Laskujen lähettäjä

      Veroa työnantaja ei voi periä palkansaajalta. Mutta liikaa maksettua palkkaa voi, vaikka siitä olisi kuulunut viisikin vuotta. Oikeudellinen käytäntö on, että liikaa vastaanotettu etuus on palautettava, oli syy kenessä tahansa. Mutta näissä tapauksissa annetaan myös maksuaikaa, eli voi osamaksulla maksaa, tosin silloin tulee myös joka kuukausi viivästyskorot. Tosin sinuna haluaisin tarkan tiedon miten tuo liikasuoritus on tapahtunut. Ja varmaankin tuo veron osuus on siitä, että kun velka on yli vuoden vanha, palkkasaatava on muuttunut ns. brutoksi, eli veroa ei voi enää vähentää koska verottaja on jo valmistellut ko. vuoden verotuksen. Siksi siis nettosummaan jonka aikoinaan olet saanut, lisätään veron osuus.

    • DuunariA

      No eihän se ole mikään kostokaan (vaikka ruman paperin olisi kirjoittanutkin). Jos itse lopettaa duunit jotka olisivat muuten jatkuneet, niin karenssin puskee ellei ole mitään siinä sitten suorana jatkumona. Eli käytännössä vähintään "samanarvoista" toista työtä tms.

      TOISAALTA sen ymmärrän ihan hyvin, koska jos karenssia ei olisi niin tuolloin varmaan alkaisi raha loppua hyvin pian kun pako pas....a työpaikoista ja puhtaasti laiskuudesta, alkaisi olla aika vauhdikasta. Mutta sitten taas käytetäänhän sitä aika typeränä rangaistuksenakin jne... Pääidea on hyvä siis, mutta sen toteutus vähän ontuu nykyään ja on liian arpapeliä. Yhtenäinen järkevä linjaus taitaa puuttua. Tosin onhan nyt jotain fiksujakin juttuja, eli jos joku työpaikka tiedetään olosuhteiltaan ihan nollaksi ja siellä kukaan pysy niin kokeilijoille ei tule karenssia jos sitten ei jääkään ja itse lopettaa jne.

      On kyllä parissa työtodistukseksessa (jos niitä siksi voi edes kutsua...:) ) ollut itselläkin sellaista tekstiä, että toinen on jo totaalisen laitonkin. Pelkkää tajunnanvirtaa ja sadattelua, mm. ns. arvolause on aika mielenkiintoinen, siinä lukee ytimekkäästi: Henkilö on työkyvytön ja hänen epäillään varastaneenkin työpaikalta omaisuutta:):):) Noo, eipä tuota minnekään tarvitse näyttää ja kyseinen työnantaja tiedetään aika... mielenkiintoiseksi persoonaksi. Itse tosin en työtodistusta tuolta edes pyytänyt, se tuli n. vuoden kuluttua postissa. Liekö sitten kyseinen ta:n mielenterveys alkanut järkkyä ja muistanut, että se jäi vielä haukkumatta. Noo, meitä on moneksi ja jos hän nyt tuosta tuli tyytyväiseksi niin olkoon. Sarjassamme "antaa kasan olla enempää tonkimatta" vaikka nyt tietty joku herkkähipiäinen olisi voinut jo vähän juttuakin nostaa. Etenkin kun nuo varkausjutut nyt olivat jotain mitkä vain olivat nyt sitten vuoden kuluttua tulleet vain paperille... eipä ollut tuollaisista tullut mitään koskaan aiemmin puheeksi. kai sitten joku oli häneltä joskus jotain vienyt ja nyt sitten tulkitsi kaikki työntekijänsä varkaiksi. Tosin ei tuolla kukaan pysy mitenkään palkallisena enää, jotain harjoittelijoita ja muita siellä pyörittelee.

    • Vaikea uskoa

      Aika hyvä vedätys :)

      Mutta oikeassa elämässä oikeusteitse voi hakea maksamattomat verot, jos niistä on mukamas mätkyt tullut. Onhan palkkakuiteissa merkitty paljonko ennakonpidätystä on kannettu. Ja työsopimuksesta löytyy oikea palkka.

    • HiukkaPelottaa

      Huolestunut kysymys: Jos työnantaja voi vuosienkin jälkeen periä takaisin liikaa maksettua palkkaa, niin miten voin itse varmistua, ettei työnantaja mielestään maksa liikaa palkkaa? Jos palkka on yhdessä esimiehen kanssa sovittu, niin kuin kait yleensä on, niin missä tilanteessa voi kuitenkin käydä niin, että palkkaa maksetaankin liikaa?

      Onkohan tämä kovin yleistä tällainen palkkojen takaisin perintä irtisanomisen jälkeen...? Ihmetyttää kyllä tuo, että kun firma itse maksaa väärin, niin saa vielä periä takaisinkin.

      • Mikä ihmetyttää?

        "Ihmetyttää kyllä tuo, että kun firma itse maksaa väärin, niin saa vielä periä takaisinkin. "
        Sehän on ihan sama kun maksaisit itse vaikka netissä laskun ja maksaisitkin vahingossa väärän summan tai maksaisit laskun toiseen kertaan. Meinaatko että jättäisit asian siihen etkä pyytäisi maksamiasi ylimääräisiä rahoja takaisin??
        Johan on rikasta porukkaa jos ei omia rahojaan takaisin halua :D


      • Jurrristi
        Mikä ihmetyttää? kirjoitti:

        "Ihmetyttää kyllä tuo, että kun firma itse maksaa väärin, niin saa vielä periä takaisinkin. "
        Sehän on ihan sama kun maksaisit itse vaikka netissä laskun ja maksaisitkin vahingossa väärän summan tai maksaisit laskun toiseen kertaan. Meinaatko että jättäisit asian siihen etkä pyytäisi maksamiasi ylimääräisiä rahoja takaisin??
        Johan on rikasta porukkaa jos ei omia rahojaan takaisin halua :D

        No ei todellakaan ole sama asia. Huoh. Sitä paitsi kuluttaja ja työntekijä ovat meidän lakiemme mukaan ns. heikommassa asemassa elinkeinonharjoittajaan ja työnantajaan nähden, eli heitä suojellaan lähtökohtaisesti.


      • Leiviskä

        Kyllä ne palkkakuitit tai -laskelmat tulevat kotiin ihan siitä syystä, että ne saa lukea... vertaa työsopimuksesi summaan (tai suulisen sopimuksen summaan) ja jos on eroa - toimi heti. Ihmiset ne palkat maksaa; vaikka koneet ne laskee, niin ne laskee ne ihmisen sinne syöttämistä tiedoista. Virheitä tapahtuu kaikenkaikkiaan aika vähän verrattuna siihen kuinka paljon palkkoja kaikkiaan maksetaan, mutta kyllä niitä tapahtuu. Ihme jos ei ikinä tapahtuis...

        Ja samaa lakia noudatetaan oli sitten kyse palkasta tai kuluttajan saamisista.


    • 6+14

      Muusta en tiedä mutta mieheni oli tuon verojutun kanssa samassa tilanteessa joitain vuosia sitten. Työnantaja ei siis ollut verottajalle asti laittanut palkasta pidättämäänsä ennakonpidätystä ja verotoimisto sitten muisti karhukirjeellä. Itsekin ensin pelästyimme mutta onneksi oli palkkakuitit joista pystyi näyttämään sen että mies on kyllä luullut kaikki verot maksaneensa. Ei siinä sitten sen enempää selvittelyjä meille tullut ja mätkyt mitätöitiin (ja todennäköisesti yritettiin periä työnantajalta joka katosi ulkomaille)

    • mk

      Pomosi puhuu ihan paskaaa ja jos on maksanut liikaa niin ihan turha sen jälkeen periä kun lopputili on otettu ja haistatat paskan koska ei ole mitään todisteita maksamisesta. Työsuojelupiiriin tai liittoon yhteyttä niin asia selviää mutta itse en ainakaan maksaisi senttiäkään.

    • ex työntekijä

      Yks työnanataja kosti mulle sanomalla työkkäriin et olen muka kieltäytynytt tarjotusta työstä. Olin töissä siis ja työsopimus loppui, jostain syystä työnantaja
      soitti työkkäriin ja kertoi et se oli tarjonnut mulle lisää töitä vaikkei tosiaan ollut. Työkkäri uskoi ja mulle lätkästiin karenssi joka kesti yli kaksi vuotta. Haastoin työnantajan ja työkkärin oikeuteen. Onneks sen työpaikan työvalmentaja todisti oikeudessa mun hyväksi että olin ollut hyvä työntekijä ja että tää pomo ei tosiaan ollut tarjonnut mulle töitä. Ihme tapahtui ja oikeus oli mun puolella ja sain loppujen lopuksi yli kymmenen tuhannen korvaukset kärsimyksistä. Pomot voi olla tosi vittumaisia. Suutuin sille tosi paljon ja muun muassa menin kivittämään sen työpaikan ikkunat muutaman kerran paskaksi. Tappelukin oli monta kertaa lähellä mut muut tulivat väliin.

      • ex työntekijä

        Ei pomosi voi periä niitä rahoja. Pomosi yrittää kusettaa sua. ota liittoon tai lakimieheen yhteyttä ja ala vaatimaan pomoosi tilille. Niin minäkin tein ja sain oikeutta


    • heh .

      Tämä on provo, tässä aloituksessa ei moni asia täsmää esim. tuo verojuttu on täysin tuulesta temmattu. Liikaa maksettua palkkaakaan ei voi periä yksipuolisella ilmoituksella . Keksi parempi :)

    • laksi ja oikeus

      1. Työsopimuksessa määritellään palkka mikä työntekijälle maksetaan.
      -lain mukaan työntekijälle on lähetettävä palkkakuitti, josta hän itse seuraa saako palkkansa työsopimuksen mukaisesti.
      - jos palkkakuitissa on virheellisyyttä, työntekijän tulee oikaista virhe.

      2. Työnantajan vastuulla on suorittaa verot ja muut velvoitteet ajallaan.

      En tiedä tapausta, jossa työntekijän itse pitäisi maksaa palkastaan verot, kyllä ne kuuluu työnantajan palkanlaskijan periä. Sitä varten työntekijän on vuosittain lähetettävä verokorttiinsa työnantajan palkanlaskijalle.

      Ota pikaisesti liittoon ja lakimieheen yhteyttä.

      • Kandi.

        Kysymys on työpaikka kiusaamisesta, älä maksa takaisin, muuta kuin oikeuden päätöksellä. jos on maksettu yli työsopimuksessa olevan palkan määrän, se on katsottava ns. hyvänmiehen lisäksi. Työnantaja on velvollinen ja vastuussa kaikilta osin maksamastaan palkasta, samoin verojen tilityksestä eteenpäin.
        Älä huolehdi, voitat oikeudessa.


    • Raimo A.

      Paljon luullaan, vähän tiedetään.

      1) Ennakonpidätykset työnantaja on velvollinen suorittamaan. Siksihän ne bruttopalkasta pidätetään veroprosentin mukaan. Näistä et ole työntekijänä vastuussa.

      2) Jos sinulle on maksettu palkkaa liikaa, niin tottakai se on oikeus periä takaisin kohtuullisissa erissä. Joutuisihan työnantaja korjaamaan liian vähänkin maksetun palkan. Muutenhan olisi vaarana että työntekijä itsekin huomaa saaneensa virheellisesti liikaa liksaa mutta ei ole rehellinen ja ilmoita tästä työnantajalle. Ne tulevat yleensä ilmi vasta tilinpäätösten ym. yhteydessä. Miksi sinun kuuluisi saada pitää väärin maksettu ylimääräinen palkka? Virheitä sattuu molempiin suuntiin ja ne on oikeus ja velvollisuus korjata. Ei se elämässä vaan mene niin että voi kuoria kermat päältä - niin kivaa kuin se olisikin.

      • Minä vaan

        Raimo A: Tuohon 2) sanoisin että eihän nyt työnantaja voi noin vaan kun aikaakin on kulunut periä liika palkkoja takas.Ei työnantajat mitään niin isoja herroja ole että voivat tehdä mitä haluaa.Ja työnantajanhan kuuluu tarkistaa tessistä mikä on oikea palkka.

        Ja aloittajalle terkkuja mene liittoon tai jos et kuulu liittoon niin työsuojelupiiriin.He osaavat tarkistaa menikö palkat oikein.


    • Kosminen nauraja

      Älä maksa senttiäkään !

    • k.pitäjä

      Työnantaja voi tehdä sen tempun, että antaa palkkojen vuosi-ilmoituksen, jossa ilmoitetaan maksettaneen palkkaa, mutta ei ilmoita ennakonpidätyksen määrää, mitä on työntekijältä peritty. Silloin verottaja haluaa rahat työntekijältä. Palkkakuiteilla voi osoittaaa, että ennakonpidätys on vähennetty palkasta.

    • HiukkaPelottaa

      Ymmärrän kyllä, että virheet on korjattava, mutta itsekin olen ollut samalla työn antajalla kymmenisen vuotta ja palkka on tietysti matkan varrella useita kertoja noussut, eikä vuosikausia vanhassa työsopimuksessa tietenkään lue tämän hetkistä palkkaani vaan alkuperäinen aloituspalkka. Eihän työsopimusta uusiksi tehdä palkan vaihteluiden vuoksi.

      Kiinnostaisi siispä tietää mikä on sellainen tilanne että työnantaja maksaa liikaa palkkaa ja mihin verrattuna liikaa ja huomaa sen vasta vuosien päästä?

      Eikö firmat vuosittaisissa tarkistuksissaan huomaa jos on jostain syystä maksettu liikaa? Olisi ainakin takaisin maksajan näkökulmasta parempi jos näitä maksuvirheitä seurattaisiin vuosittain eikä niin että sitten joutuu makselemaan vuosi kausien aikana kertynyttä isoa pottia kerralla takaisin.

    • Minä vaan

      Maksa rahat nii sillä siitä pääsee!!!!!!!!!!!

    • Laskujen lähettäjä

      Lisäyksenä vielä kommenttiini, että sitten kun lasku on kokonaan maksettu, työnantajan on lähetettävä siitä todistus ja työntekijä voi itse pyytää verottajalta liikaa maksetun veron takaisin. Tavallaanhan se vero tulee bruttopalautustapauksissa maksettua kahteen kertaan. Verottaja kyllä palauttaa liikaa maksetun, tosin siihen voi mennä aikaa.
      Ja jos ei laskua maksa, se siirtyy automaattisesti perintään ja sitten se vasta kallista onkin.

      Ensin on tietenkin selvitettävä liikaa maksetun palkan syy. Virheitähän sattuu tosiaankin molempiin suuntiin. Vaikka työnantajan kanssa on sovittu palkka työsuhteen alussa, yleiskorotukset ym. korotukset voidaan vahingossa laskea väärin, ihmisiä ne on palkanlaskijatkin. Ja aina ei se virhe osu silmiin.

    • Jaska5555

      Onko tämä joku ammattiliittojen maksettu mainos? V....u mitä skeidaa.

      • Jannu28v

        Olen ollut ihan vastaavassa tilanteessa. Ihan realistiselta kuulostaa.


    • vortsoni

      Hetki hiljaa.
      Tieedän tapauiksen vuosien takaa, jossa valtiotyönantaja maksoi liikaa palkkaa vuosien ajan, ja kun huomasi virheen, alkoi periä rahaoja takaisin. Tästä on oikeuden ennakkopäätös, jossa ko. virhe ei ole työntekijän vastuulla, vaan valtio sai nuolla näppejään.
      Jos sitten puhutaan maksmattomista veroista, se on verottajan ja työnantajan vastuulla, koska verottaja perii veron työnantajan palkkailmoituksen mukaan.
      Ei kun juristi mukaan oikeuteen. Saatte molemmat hyvät rahat.

    • en usko tuollaista

      Ei tuollaisa asioita tekstarilla ilmoiteta. Pyydä kirjallinen selvitys miten noin on päässyt käymään.

    • Kerroppas nyt KUKA tämä työnantaja on niin mä pirautan sille ihan henk kohtaaisesti ja kyselen että mitä vittua.

      Juuri tuollaisten tapausten takia meikäläistä ei huvita edes yritättää tulla työelämään tai duunaa mitään, koska kaikki on vaan suurta kusetusta.

      Mut nyt se nimi vaan julki, jos sulla on oma pesä puhdas niin nyt on aika laittaa kyseiset kyrpänaamat julkiseksi. Sulla ei ole mitään velvollisuutta suojella roistoja.

    • Tuota, ymmärsinkö oikein... eli siis jos verottaja pyytää ihmiseltä ennakonpidätyksen osuuksia niin siten on jotenkin muka mahdollista että ihminen saa ne itselleen?

      Tällöinhän siis työnantajan kanssa voi tehdä sopimuksen että maksaa itse ennakonpidätyksen? (Jonka siis voi jättää myös maksamatta?)

      Kuinkas tälläinen soppari saadaan aikaiseksi, kuinka saan ennakonpidätykset itselleni laillisesti palkan lisänä?

      • kemissa ainakin

        vähän niinku arvonlisäverotkin saa palkan päälle ja itse maksaa myöhemmin.
        osa firmoja käyttää nykyään tätä käytäntöä.


      • kemissa ainakin kirjoitti:

        vähän niinku arvonlisäverotkin saa palkan päälle ja itse maksaa myöhemmin.
        osa firmoja käyttää nykyään tätä käytäntöä.

        Koskeeko sama muutakin saamista eli tililleen voi napsia bruttopalkan kokonaisuudessaan ja itse hoitaa tai olla hoitamatta kaikki menot?

        Verottajalle näköjään on ihan sama kuka maksaa ja mitä.


      • kemissä ainakin
        Kukkomies kirjoitti:

        Koskeeko sama muutakin saamista eli tililleen voi napsia bruttopalkan kokonaisuudessaan ja itse hoitaa tai olla hoitamatta kaikki menot?

        Verottajalle näköjään on ihan sama kuka maksaa ja mitä.

        ainakin missä itse olen töissä niin saa itse valita maksaako kaikki pakolliset maksut itse vai hoitaako firma automaattisesti. jos itse hoitaa niin siitä tehdään vaan erillinen lappu.


    • fdgwg

      Itse olen jo kaksi vuotta tapellut työnantajani kanssa (liitto mukana) palkasta yms irtisanottuani itseni työstä. Minulta pyytävät 2000€ takaisin, ja liiton laskelmien mukaan he olisivat minulle useamman tonnin velkaa.
      Jos työsopimuksessa lukee tietty palkka (voi olla suurempi kuin liiton määrämä), se on silloin maksettava. Sitä ei voi periä takaisin, Se on työnantajan oma virhe, eikä sitä kenenkään tarvitse maksaa takaisin.

    • lue lakia älä maksa!

      lakihan sanoo ettei voi karhuta yli vuoden takaisia maksuja ja suorituksia takaisin koska on tehnyt jo viime vuodelta tilinpäätökset ja tasaukset.

      Firma huijaa jos näin on, asia vaan pian suuremmille käsille.

    • höpinäitä

      ahneen höpinää vaan. ek-pomo varmaan lisää höyryä myllyyn,on ahneudessaan sillä töin kuten pomot melkein aina. sairaita päitä suomessa paljon ja he oikein johtaa yrityksiä.
      asia tulee osoittaa selvästi,muuten höpinää.

    • :P

      Jos ei ole ennakonpidätyksiä verottajalle tilittänyt vaikka palkasta otettu pois, niin sehän on poliisiasia ja rikosilmoituksen paikka! Kyseessä on varkaus ja petos. Mene poliisislle tekemään rikosilmoitus ja heti!

      Todellakaan et mitään ala tuolle rikolliselle makselemaan! Sua kohtaan on tehty ja yritetään tehdä rikoksia. Sä alat nyt puolustaa itseäs, tutkit onko oikeasti maksettu liikaa palkkaa ja jos ei ole, kyseessä on varkauden yritys ja laiton uhkaus, kiristämisen yritys ja jälleen rikos sinua kohtaan! Poliisille mars!

      Ex-pomo voi joutua maksamaan sinulle hyvät korvaukset.

    • Nella63

      Kai voit todistaa, että ennakonpidätys on tehty, mutta et ole ollut tietoinen siitä, että verottaja ei ole saanutkaan verojasi? Palkkasopimuksessa pitäisi lukea, minkä suuruinen palkkasi on. Työnantajasi häviää oikeudessa, kun asiat oikein tutkitaan. Jos suullisesti on luvattu enemmän palkkaa, myös suullinen sopimus on pätevä ja kiistaton. En näe, että häviäisit jutun.

    • T. Ietoo

      TÄSSÄ OIKEAA TIETOA:

      Missään nimessä sinulle ei voi määrätä mätkyjä työnantajan tilittämättömien ennakonpidätysten vuoksi, jos ne on palkastasi otettu. Piste. Tästä ei ole olemassa kiertotietä, porsaanreikää tai erimielisyyttä. Ennakon pidättäjä tilittää sen verottajalle. Sinun täytyy näyttää tilinauhasi ja ehkä tiliotteesi verottajalle ja pyytää oikaisua.

      Jos työnantaja vaatii liikaa maksettua palkkaa takaisin, tulee hänen kiistattomasti pystyä osoittamaan sille perustelu, sekä se että sinun olisi pitänyt itse olla tietoinen liiasta palkasta ja oikaista se. Hän ei missään nimessä voi lähettää sinulle vain laskua, vaan hänen täytyy vaatia sitä virallista tietä, koska työsuhde on jo päättynyt. Toisekseen palautettavan summan täytyy olla nettomääräinen, vähennettynä veroilla, koska ne oletetaan tilitetyn verottajalle ja veron osuuden työnantaja oikaisee sitten verottajan kanssa. (Jota tuskin tekee.)

      Onko sinulla palkkatositteet ja työsopimus tallella? Millä työnantaja perustelee liikaa maksetun palkan?

    • loveisblue

      kerro pomolle että pyydät ylimääräisen tilintarkastuksen. se puree aika hyvin. ei semmoista kukaan halua vaikka olis rehellinenkin.

    • nykyinen työnantaja

      Älä maksa mitään. Ei työnantaja voi sulta periä laillisesti mitään. Työnantaja maksaa työntekijän verot ja jos työnantaja ei ole niitä maksanut niin verottajan pitää periä ne työnantajalta eikä työntekijältä. Palkkakuitista näkee mitä on maksettu. Jos pomo uhkeilee sua niin sun pitää ottaa likimies joka selvittää asiat ja on sun puolella.

    • Putkiaivoyrjänä

      Miten sitä palkkaa voi olla saanut liikaa ? Jos on maksettu parempaa palkkaa kuin esim. mitä työehtosopimus tai jotkut muut sopimukset edellyttävät niin ei se väärin ole. Ei kai mikään estä maksamasta parempaa palkkaa kuin on sovittu alussa. Saahan palkkaa korottaa, ei se ole kielletty. Sopimukset vaan takaavat minimimäärän mikä tietystä työstä maksetaan, ei siinä mitään maksukattoa ole. En varmasti joudu hirtettäväksi jos maksan hyvälle timpurille hyvästä työstä hyvän palkan veroineen kaikkineen ja huonolle sen minimin, vai onks se rikos?

    • Kahdesti tapellu työnantajan kanssa ja kerran verottajan. Liitto ja sen ammattitaitoiset lakimiehet pelastavat. Siksi kuulun aina liittoon!!!

    • entinen ay. aktiivi

      Jos sulla on työsopimus tallella niin esim. siitä pitäisi käydä ilmi nämä asiat.
      Yksipuolisella ilmoituksella ei voi palkkoja periä takaisin. Otahan selvää asioista ennen kuin alat mitään makselemaan. Tekstiviesti ei riitä missään tapauksessa takaisin perintään. Asiat on jätettävä kirjallisesti ja sillä on käsittääkseni oltava laillinen perusta. Miksi asiaa ei ole otettu esille aikaisemmin? Ei yli vuoden vanhoja asioita noin vain peritä. Muuten, kyse taitaa olla mainitsemastasi versotkusta jota todennäköisesti on karhuttu entiseltä työnantajaltasi.
      Nyt hän yrittää peitellä jälkensä, väittämällä sinulle maksetun liikaa.
      Älä mene helppoon? Ota asioista selvää, kirjalliset faktat esille
      Sulla pitäisi olla myös vanhoja ns. tilinauhoja eli palkkalaskelmia, vai, oletko saanut niitä ensinkään? Tarkista asiat !

      • molina

        Puhelinyhtiö Elisa peri kahden vuoden takaisia maksamattomia puhelinlaskuja 2-3 vuotta sitten. Peri useilta ihmisiltä. Vika oli Elisan oman laskutuksen, ei asiakkaiden. Silloin tuntui kohtuuttomalta, kun ei sitä niin pitkältä ajalta ollut säilyttänyt kuitteja. Eli ei auttanut muuta kuin maksaa. Oli silloin juttu tapetilla, että voiko näin tehdä? Elisan vastaus oli, että voi. Koskaan ei voi tietää, joten kannattaa vain säilyttää kuitit. Olisi kannattanut ottaa lakimieheen silloin yhteyttä,mutta kun kyse oli muutamista kymmenistä euroista. Useat Elisan asiakkaat joutuivat hyvittämään Elisalle takaisin. Vieläkin epäilen oliko touhu laillista. Jäi Elisasta huono kuva. Tuli vain mieleen, että näinkin voi tapahtua.


      • molina kirjoitti:

        Puhelinyhtiö Elisa peri kahden vuoden takaisia maksamattomia puhelinlaskuja 2-3 vuotta sitten. Peri useilta ihmisiltä. Vika oli Elisan oman laskutuksen, ei asiakkaiden. Silloin tuntui kohtuuttomalta, kun ei sitä niin pitkältä ajalta ollut säilyttänyt kuitteja. Eli ei auttanut muuta kuin maksaa. Oli silloin juttu tapetilla, että voiko näin tehdä? Elisan vastaus oli, että voi. Koskaan ei voi tietää, joten kannattaa vain säilyttää kuitit. Olisi kannattanut ottaa lakimieheen silloin yhteyttä,mutta kun kyse oli muutamista kymmenistä euroista. Useat Elisan asiakkaat joutuivat hyvittämään Elisalle takaisin. Vieläkin epäilen oliko touhu laillista. Jäi Elisasta huono kuva. Tuli vain mieleen, että näinkin voi tapahtua.

        Molinalle:

        "Silloin tuntui kohtuuttomalta, kun ei sitä niin pitkältä ajalta ollut säilyttänyt kuitteja."

        Kuittihan on tiliote, joka säilyy vuosia verkkopankissa...


    • J

      Älä ihmeessä ota mitään pankkilainoja. Jos paperisi ovat hyvin järjestyksessä (palkkakuitit yms.) niin verottajan kanssa selvität asian.

    • lisää rahaaaaaaaaaaa

      Eräs firma aikoonaan lomautti minut,no sain toisen työpaikan joten kävin sanomassa itseni lopullisesti irti. Sain heti kesälomarahat,noo meni vähän aikaan sain toistamiseen samat rahat. Ei ole firma rahojen perään kysellyt,tais palkanlaskialle tulla pikku moka. :) :) kyllä minulle raha kelpaa. :)

    • Ei mee läpi.

      Kusetat. Provo.

    • Oletko tyhmä pentu?

      Tää on tyhmä provo. Koskaan ei tule mätkyjä siitä, että työnantaja jättää maksut maksamatta, se on työnantajan ongelma.
      Ja viimeinen lause:" Otinpahan opikseni" paljastaa, että kusetat.

      • kdlsöaöldjlskasdjasl

        Nimenomaan - TYÖNANTAJA ON VASTUUSSA PALKASTA PIDÄTETYISTÄ VEROISTA ei kukaan muu.

        Ilmeisesti joku luuseri pikku-yrittäjä täällä kirjoittaa tunteistaan kun asiat ovat päin v*****ua.


    • Rikos.

      Jos työnantaja on jättänyt verot maksamattam, niin ei tietenkään voi tekstarilla periä niitä rahoja tai mitään muutakaan sinulta takaisin. Vie tekstari poliisille.

    • lakimies.......

      Tämä on jokin vitsi. EI maksettua palkkaa voi takaisinperiä vaikka kuin olisi virhe sattunut palkanlaskennassa.

    • TrollerStrömberg

      Troll Troll.. Kevennetään tätä hyvällä Suomipornolla, ja mietitään asiaa uudestaan

      http://hcporntube.com/video/1099/ Suomalaiselle miehelle maistuu pillu - Suomilutka saa kunnon persepanon

      • kimmojani

        Hyi helvetti, tissit imetty kuiviin, ihan rusinat. Laitapa parempaa tavaraa jos pokee linkität.


    • liittoon kuuluva

      Minkä ihmeen takia ne maksaisit??? Mene liittoon ja hoida sitä kautta asiat kuntoon ja vaadit myös ne mätkyt ex-työnantajalta...
      Ja palkka asia yleensä menee niin että ns. taulukkopalkka on minimi ja paremmin saa maksaa aina, ja kun palkka on maksettu 3-4xkorotettuna se on työntekijän palkka eikä sitä voi laskea tai saati periä takaisin....

    • Mie vain...

      Otahan yhteys ammattiosastoon, kyllä neuvovat siellä miten pitåå toimia!

    • Jos firma on hyvästä tahdostaan maksanut ikäänkuin liikaa, ei se voi olla sinun syysi.

      Älä maksa!

      • Lakiaro

        Olen kyllä lakikirjasta lukenut, että työnantajalla ei ole oikeutta periä takaisin palkkoja, kun kuukausi on kulunut palkan maksusta.


    • hohhoijjakkaa

      Jaaha. Taidankin mennä vetäseen lapaseen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5600
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3557
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1682
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1670
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      83
      1126
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      27
      1107
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      829
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      818
    Aihe