Täh?

ärsyttävää

Kuinka ihmeessä autismia käsittelevä ketju on vallattu aspergeraiheilla? Eikö autismista voi puhua missään rauhassa ilman, että siihen tungetaan asperger? Johan autismikäsite vääristyy, kun aina aletaan puhua aspergerista.

22

359

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "autisti"

      Itse AS-henkilönä olen sitä mieltä, että erillinen aspergerpalsta
      olisi järkevä ratkaisu, koska perinteinen autismi, johon usein liittyy
      myös älyllistä kehitysvammaisuutta ja oman toiminnan ohjaamisen vaikeuksia on aivan eri asia kuin Aspergerin syndrooma.Tällöin vältyttäisiin sekoittamasta aspergeria perinteiseen Kannerin autismiin, joka taitaa vieläkin olla huomattavasti tunnetumpi autismin kirjon oireyhtymä.

      Henkilökohtaisesti näen aspergerin enemmänkin luonteenpiirteenä kuin
      varsinaisena vammana tai oireena eikä asperger-henkilöitä kuuluisi erityisemmin sääliä ilman erityistä syytä, koska säälimisellä ja vähättelyllä
      on usein negatiivisia vaikutuksia AS-henkilöiden itsetuntoon.

    • kaikki erilaisia

      Asperger on kuitenkin paljon yleisempi kuin on diagnosoitu ( eikä tarvitsekaan diagnsoida) ja puhdas autismi vieraampi. Nykyään on miltei jokaisella lähipiirissä joku tuttu jolla on asperger ja siksi on muodostunut asperger-persoonista vääriä mielikuvia. Jos tuntee jonkun aspergerin niin se ei tarkoita että jokainen on ikäänkuin klooni tutusta assista. Kirjoa riittää. Tämä palsta on ihan hyvä mielipiteiden vaihtoon. Asperger kuuluu autismin kirjoon.

    • ärsyttävää..

      Kun puhdas autismi on vieraampi, niin siksi olisi tärkeää, että olisi paikka, jossa voisi puhua vain ja ainoastaan autismista. Nyt näyttäisi siltä, että missä vaan autismia sivutaanikin, niin ilmeisesti as-henkilöt itse tulevat kirjoittelemaan aspergerista. Aspergereille on oma palsta, peräti kaksikin. Toinen on aspalsta.net ja asperger-foorumi. Edellä mainittu on toiminut pidempään ja on suositumpi kuin jälkimmäinen. Se vähän harmittaa, kun haluaisi nimenomaan lukea autismista, niin huomaakin lukevansa taas vaihteeksi aspergerista. Autismille ei taida olla ikiomaa palstaa, autistit kai harvemmin kirjoittelevat.

      • ...

        Vähästä ärsyynnyt.
        Tiedoksi: Asperger kuuluu autismin kirjoon ja itseasiassa poistuu diagnoosilistalta lähivuosina.

        Mikä on loogista, sillä mitään selvää eroa autismin ja aspergerin välillä ei ole. Asperger on vain lieväoireista autismia.


      • tics
        ... kirjoitti:

        Vähästä ärsyynnyt.
        Tiedoksi: Asperger kuuluu autismin kirjoon ja itseasiassa poistuu diagnoosilistalta lähivuosina.

        Mikä on loogista, sillä mitään selvää eroa autismin ja aspergerin välillä ei ole. Asperger on vain lieväoireista autismia.

        Siksi helvetillistä näinä kaikkina liitännäis-oireina.
        On ollut tässä nuoruuden aikana mitä ihmeellisempiä tuntoja ja oireita. Mihin ei ikinä ole mitään diagnoosia ole saanut. Kauheet paineet ollut olla jotain mitä et edes kykene olemaan.


    • Fromthesoundsinside

      Olen samaa mieltä, että on olemassa jatkumo, mutta jatkumon sisällä vaihtelu on valtavaa. Näkemykseni mukaan autistiset yksilöt eroavat piirrekombinaatioidensa suhteen huomattavasti. Toiselle suurin ongelma voivat esimerkiksi olla aistien ali/yliherkkyydet, toiselle taas sosiaalisen kommunikaation ongelmat. Kahta samanlaista autistia tai aspergeria ei ole olemassa.

      Näkemys kirjosta on nähdäkseni oikea, mutta väistämättä sekin johtaa jonkinlaisiin luokitteluihin kirjon sisällä. Nythän ainakin klassisen autismin osalta on vallalla luokittelu toimintatason mukaan. Kuitenkin toimintatasokaan (HFA, MFA, LFA) ei ole tasalaatuinen seikka. Esimerkiksi itse olen tiettyjen asioiden suhteen (kognitiiviset ja kielelliset kyvyt) hyvinkin korkeatasoinen (siis todellinen alfayksilö, no joo, heh, vailla itsekehua siis tämä, tietänette mitä tarkoitan:-), mutta toisaalta hyvinkin vaikeatasoinen, lähinnä esimerkiksi stimuloivan käytöksen, si-ongelmien, poissaolemisen ja sosiaalisten vaikeuksien suhteen. Itseasiassa näiden seikkojen vaikeatasoisuus syntyy pitkälti juuri suhteessa kognitiiviseen, älylliseen ja kielelliseen suoriutumiseen. LFA-autistille käsien läpyttely ja heijaaminen on sallittua, mutta mitä "normaalimpaan" olet onnistunut pyristelemään, sitä korostuneempia ja "vammauttavampia" kyseiset seikat ovat. Lisäksi jos ihmisellä on jokin käsitys "normaalista" sosiaalisesta elämästä, muttei kykyjä hankkia ja ylläpitää sitä, on surullinen keitos valmis. Eli yrittänen sanoa, että pärjääminen ja vaikeatasoisuus tai mikä tahansa leima on aina hyvin suhteellinen asia.

      Lisäksi ymmärrän aloittajaa siinä, että autismille ja autisteille ei yhteiskunnassa ole "älyllistä tilaa". Keskustelua dominoi joko aspergerporukka tai vaihtoehtoisesti autistien vanhemmat. Mielestäni mahdumme tänne kuitenkin kaikki. Ja eiköhän tämä aspergerryntäys johdu tuosta aspergerpalstan kesälomasta. Kohta täällä taas hiljenee... :-)

    • ärsyttävää..

      Mikä ihmeen aspergerpalstan kesäloma???? aspalsta.net ei ole koskaan kesälomalla. Sinne vaan kirjoittelemaan, ei ole rekisteröityminenkään enää niin vaikeaa. Menkää vaikka katsomaan, jos ette usko.

      OIkeastaan kritisoin sitä, etta autismista ei voi puhua missään rauhassa etteikö aleta puhua pääosin aspergerista jopa sellaisen ketjun sisällä, joka on aloitetttu autismiaiheella. Tämä ilmiö on esillä kaikkialla, missä autismista puhutaan. Tietenkin nyt kun katson tämänkin keskustelupalstan otiskoita, niin vaihtoehtona on vain autismi, aspergerotsikkoa ei löydy.

    • Fromthesoundsinside

      En käy siellä palstalla, joten en tiedä. Luin vaan täältä, että joku toivotteli hyvää kesää ja ilmoitti, että palstalla on tauko. Siksi oletin niin.

      Viimeistä virkettäsi en ymmärrä. Palstan nimi on Autismi, mutta onhan täällä ollut vaikka miten paljon asperger-aiheisia keskustelunavauksia, mutta on toisaalta autismistakin puhuttu. Ja kuten sanoin, sen verran hiljaista täällä on, että eiköhän kaikki tänne mahdu. :-)

    • sivusta seurannut

      Asperger on lieväasteista autismia. Asperger ei ole luonteenpiirre, vaan sairaus/syndrooma. Joku hokee siellä täällä, että EI TARVITSE DIAGNOSOIDA. Ilmeisesti ko. henkilö ei ainakaan itse ole aspergeria sairastava, koska ei ymmärrä, minkälaista tuskaakin voi asperger saada aikaan.

      Kun ihmisellä on diagnoosi ja vapaus ilmaista käyttäytyvänsä tällä tavalla, koska on as, niin se helpottaa kaikkia, myös omaisia.

      Asperger ei todellakaan ole kovin yleinen, se on yleisempi miehillä, mutta vain noin 0.8% ihmisistä sairastaa aitoa aspergeria. Ja se on yleensä aikalailla näkyvää, vaikka on niitäkin, joilla se tuskin näkyy. Ja heilläkin on aikoja, kun on vaikea nousta sängystä siksi, että on assi. On kuulkaa suojatyöpaikkoja asseille. Onko kyse siis luonteenpiirteestä, ei todellakaan!!!

      Neurotyypilliset ihmiset usein vähättelevät assia. Todellisuudessa neurotyypilliset ihmiset eivät voi kuvitellakaan, kuinka eritavalla aspergeri kokee maailman! Kyse ei edelleenkään ole luonteenpiirteestä!!!

      Ja mitä tähän palstaan tulee, niin asperger on autismin lievä muoto. Niillä ei ole eroa. Jokainen as diagnoosin saanut tietää olevansa autisti. Piste.

      • Aspergertyttö

        Asperger ei ole sairaus -.-
        Se on luonnepiirre :D


    • _*_*

      Luonnepiirre=luonteenpiirre

    • aspaut

      Minä ymmärrän, että autismista pitäisi saada puhua rauhassa, esimerkiksi autistisen lapsen vanhemmat jne. Kuitenkin itse assina ja siis autismin kirjolaisena (ainakin minä) kykenen ymmärtämään autismiakin.
      Jotakin samaakin olen näkevinäni autisteissa, kuin itsessäni. Heillä on tietyt toistot ja sosiaalinen ongelma, kuten myös aistiherkkyyksiä. Kaikilla asseilla ei tietty ole aistiongelmia, mutta monella on.

      Lisäksi monet aidosti autistiset lapset kehittyvät kasvaessaan asseiksi ja siis kyllä jokin yhteys näiden tilojen välillä on oikeasti, sitä ei voi kieltää. Itse en sitä ainakaan kiellä.
      Tuen myös autismitietoisuutta omalla panoksellani. Tunnen ihmisiä, joiden perheissä on autisteja.

      Vaikuttaa siltä, että jotkut eivät halua liittää aspergeria autismiin, koska autismi ei ole niin "cool", kuin asperger.. Sitten on maailma pullollaan kaikenlaisia asperger-wannabe henkilöitä, jotka eivät ikinä halua puhua autismista, mutta Eisteinit ja Teslat kyllä mainitaan aspergeriin liittyen.
      (Tosiasiassa asperger ei ole cool. Olisin mieluummin nentti. Diagnoosin saanut assi ymmärtää tämän kyllä!)

      Pidän itsestäänselvyytenä, että asperger henkilöiden pitää saada kirjoittaa tällaisella palstalla. Näen siinä senkin positiivisen puolen, että esim. autistisen lapsen vanhemmat voivat nähdä, että aspergerit ovat "tällaisia" hyvinkin normaalin oloisia ihmisiä, se antaa toivoa heille ja asperger henkilö voi omalla tavallaan antaa näkökulmaa myös autistisen lapsen vanhemmalle.

      Eikö diagnoosistakin asperger ole poistumassa pian?? Ja pian puhutaan vain siitä autismin kirjosta!

      • aspaut

        Lisäisin vielä, että asperger ei ole yleinen, kuten joku mainitsikin, sen esiintymistiheys on noin 0.8% luokkaa. Ja miehillä sitä on enemmän.. Ihmettelenkin joskus, kuinka paljon täällä on aspergereita!! Uskoisin, että diagnoosin saaneita on kuitenkin oikeasti vähemmän, kuin kirjoituksia.


    • ^

      Eli?

      • aspaut

        "Eli" mitä? Kenelle vastauksesi oli tarkoitettu?


    • tuapsa

      Mitä tarkalleen ottaen ihmettelet?

    • aspaut

      Mitä sinä ihmettelet minun ihmettelevän?

      Eikö teksti yleensä avaudu lukemalla?

      Mikäli tekstini kuitenkin oli epäselvä, niin asian voisi kieteyttää niinkin, että ihmettelen, miksi aspergerista ei voisi keskuskella autismi palstalla, kun nämä liittyvät toisiinsa selkeästi ainakin "juuritasolla".

    • tuapsa

      Tarkoitatko as-info-foorumia vai jotain muuta autismipalstaa?

    • ätiö

      Kauniita unosia sinulle kera peräkärrysi Akujen sekä lapsosillesi halaukset nukkumatin isoserkulta.

    • aspaut

      Minä tarkoitin luonnollisesti tätä palstaa suomi24/autismi, jossa nyt olemme, siitähän me puhumme. Vai olenko tippunut pahemminkin kärryiltä? Alkaa tulla sellainen olo. Tai sitten olen itse perimmäisellä tavalla epäselvä.

      Taitaa olla aika kerätä kaikki muumit, laittaa ne kiltisti laaksoon ja mennä nukkumaan.. Toivotan hyviä öitä kaikille asseille, autisteille, nenteille ja koko kauniille maailmalle :D

    • Breda

      Tämän keskustelun 'aihealueet'-kohdassa Autismi-sana olisi syytä korvata sanalla Autisminkirjo. Miksi? Koska tässä ei puhuta juuri ollenkaan autismista vaan autisminkirjoon kuuluvasta Aspergerin syndroomasta. On erittäin ymmärrettävää, että tässä puhutaan eniten juuri aspergerista, koska se on selvästi paljon yleisempää kuin varsinainen syvä autismi.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4573
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      94
      4504
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      4106
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3047
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2641
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2173
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      342
      2125
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      205
      2108
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1735
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1482
    Aihe