AMK rakennusinsinööri vaikea ilman lukiota?

KaikkeaTietoaOpiskel

Kuinka vaikea on kyseinen tutkinto ilman lukiota?
Ammatillinen 3v koulutus on, mutta ei raksa alan ja siitäkin on jo vuosia.

Millaisia päiviä koululla tulee? Läsnäolopakko joka päivä?

Selviääkö kursseista läpi kuuntelemalla ja opiskelemalla vaikka pohja on heikko? Vai ovatko kurssit rakettitiedettä? Pitääkö olla nero selvitäkseen?

Kuinka paljon pitää esiintyä? Kuinka paljon voi vain kuunnella opetusta?

Joutuuko paljon ostamaan kirjoja yms.?

Onko suurin osa opiskelijoista 18v jannuja?

Selviääkö kielistä läpi?

22

7402

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raksaamies

      Todella vaikea linja kyseessä, ei kannata hakea. Itse olin käynyt lukion (kirjoitin pitkästä matikasta, fysiikasta ja kemiasta L) ja silti en pärjännyt. Monesta tentistä sain 0, kovalla pänttäämisellä vain 1! Lopuksi vaihdoin suosiolla ammattikoulun rakennusalalle ja tyytyväinen olen valintaani!

    • tulevaraksainssi(ko)

      Moi! Ite oon opiskellu nyt vuoden tolla linjalla ja en oo käyny lukiota, vaan ammatillisen puolen mikä on kaukana rakennusalasta.
      Päivien pituus vaihtelee parista tunnista yli 10h päiviin, minkä jälkeen tarttis vielä tehdä harjoitustöitä ja lukea tentteihin.

      Riippuu opettajasta mikä on läsnäolopakko, vaihtelee 0-80% mutta aika vaikea on kursseista läpi päästä ellei paikalla ole. Tietysti jos on todella ahkera ja tunnollinen opiskelija ja oikeasti vapaa-ajallaan pänttää ja lukee jatkuvasti ja suorittaa kurssin periaatteessa kotona niin voi onnistuakin.

      Kielistä en muuta osaa sanoa kun että ruotsin kieli on aika perussanastoa että jos opettelee sanat niin varmaan pääsee läpi...

      Matikka, fysiikka ja erityisesti statiikka tuottaa ainakin itselläni todella suuria vaikeuksia kun ei tuota lukiopohjaa ole.

      Esiintymistä on aika vähän ainakin meillä. Harjoitustyöt esitetään ja suomen kielen kurssilla on jonkin verran yksinkin esiintymistä.

      Ja voin kyllä sanoa ainakin näin pelkän ammattikoulupohjan(ei rakennusala) käyneenä että kyllä joutuu töitä tekemään enemmän kun ikinä olisin uskonut eikä ole mitään verrattuna ammattikouluun. Tai sitten vaan olen normaalia tyhmempi kun tuntuu välillä että en voi millään pysyä mukana ja selvitä kaikista mistä pitäisi :)

      Jos oot valmis näkemään hirveästi vaivaa ja pistämään koko vapaa-aikasi välillä opiskeluun ja yritystä ja intoa löytyy niin uskon että kaikesta selviää kun vaan tarpeeksi haluaa ja yrittää!

      Toivottavasti oli jotain apua näistä jutuista enkä halua pelotella mutta itse olen tämän asian näin kokenut! :)

    • KaikkeaTietoaOpiskel

      Kiitos.

      Kaksi aivan ääripää vastausta. Toinen ei pärjännyt lukion pitkillä kursseilla ja toinen pärjää/pysyy mukana pelkällä amispohjalla.

      Mikähän on keskimääräinen selviytymisprosentti koulusta läpi suhteessa aloittajiin? Tykkään haasteista. Oppiiko asiat, jos alusta asti kuuntelee hyvin? Vai onko eskoista viikoista asti vaikeaa? Minulla tuskin on ongelmaa oppia asioita, jos opetus alkaa alusta.

    • rujo

      Ensimmäinen kommentti on täyttä paskaa. Varmasti käymällä luennoilla / tekemällä harjoitukset pääsee läpi tenteistä ilman suurempaa ongelmaa. Työtä se vaati jos ei ole valmiiksi lahjakas matemaattisissa aineissa. Sama juttu kielissä. Kun lähtee oikealla asenteella opiskelemaan niin varmasti pääsee läpi.

    • tulevaraksainssi(ko)

      No mun mielestä ihan liikaa vaikuttaa se että osaako kurssin pitäjä opettaa asioita vai ei. Meilläkin valitettavasti on semmosia ketä ei kiinnosta yhtään oppiiko opiskelija jotain vai ei ja sitten on ihan sieltä toisesta päästä semmosia opettajia ketä opettaa yksilöllisesti asiat niin että varmaan menee jakeluun jos vaan itsellä on motivaatiota.

      Niin joo ja sitte mulla ainaki tuotti suurta ongelmaa se että matikan kurssi (amispohjainen) alko suoraan jollain avaruusvektoreilla tms ja hyvä ku oli koskaan edes kuullu sanaa vektori! ja sama ammattiaineissa opettajat liikaa olettaa että kaikki on käyny lukion ja ollu rakennuksilla töissä väh 5v rakennusammattimiehenä. Toi matikkakin olis mun mielestä pitänyt lähtee ihan yksinkertasista jutuista ja selittää merkit mitä käytetään laskuissa mut en tiedä onko tässä paljo koulukohtasia eroja miten kurssit toteutetaan...

      Ootko siis hakenu amk:hon jo vai suunnitteletko vaan hakevas?

      Nii ja mulla ainakin kun työelämästä opiskelemaan menin niin tuottaa ongelmia se että opintotuki on mitä on ja töissä pitäis käydä että eläis mut sitten taas ei ehdi ja jaksa ku on koulun kanssa jo ihan täys ja enemmänki ku täys työ. Se ei ainakaan kyllä kannusta hirveesti tossa opiskelussa että työttömänäkin tienais enemmän ku nyt...

      • tiiä tuota mitä tuo tullessa

        Muakin vähän jännittää mitenkä tulee taloudellisesti pärjäämään. Nykysin tienaa sen 2000e/kk ja siitäkään ei säästöön hirveesti jää ja kohta pitäs satasella parilla pärjätä kuukaus. Vähän on tunnelma kun vankilaan ois lähössä.

        Pitääkö se viimestään 5 vuodessa valmistua? Vai haittaako jos menee vähän pitkäks? Pyrin kylläkin 4 vuoteen mutta mitä oon lukenut niin tradenomit ovat kolmannen asteen kauppista käymässä, mutta taas inssit käyvät lukiota pitkillä aineilla.


    • naisinsinööri

      Siis inssitutkinto n 4,5 vuotta eikä 5 vuotta. Koulusta voi saada vuoden verran lisäaikaa opiskeluun,ja tarvittaessa joskus toisenkin vuoden, mutta KELA:sta ei saa opintotukea kuin 4,5 vuodeksi.

      Opintotukea lainoineen saa n, 800 €/kk. Lisäksi saa edullisen opiskelija-asunnon, alennuksia ruokailusta ja liikkumisesta. Kyllä tolla pärjää. Jos on ollut jo pitkään töissä ja hankkinut oman kämpän asuntolainat jne, niin kannattaa hakea aikuisopintotukea.

      Tuo käsityksesi inssialojen ja tradenomien välisestä erosta nyt on tyypillistä inssien omaakehua, ei siis pidä paikkaansa. Kaikilla aloillla joutuu tekemään töitä paljon. Jotkut pärjää vähemmällä työnteolla ja toiset joutuu puurtamaan enemmän. Tekniikan aloilla joku voi joutua tekemään enemmän töitä matikan kanssa, mutta muiden pitää osata kieliä tai jotain muuta alasta riipuen. Kaikki vaikeus on suhteellista.

      • merkki nimessä

        Opintotukea saa 240 opintopisteen laajuisiin opintoihin max 46 kk. Opiskeluaika on 4 vuotta, mutta pidennyksen voi saada enintään vuodeksi. Tämä on opinto-ohjaajalta saatua tietoa ja tuon tukiajan tarkistin kelan sivuilta juuri äsken.


    • tulevaraksainssi(ko)

      Kyllä ainakin mun rakennusinssitutkintoni ihan vaan on 4 vuotta eikä 4,5v.
      Ja vaikka ottais opintolainaaki ja sais n.800€/kk niin siitä vuokraan n.400€ jos ei jotain soluasuntoa hommaa, jää 400€, siitä pois puhelinlasku, vakuutusmaksut vähä ruokaa ja oho, siinähän se oliki...
      Että ei sillä kyllä suomessa juurikaan pärjää kun kaikki hinnat kallistuu kokoaika ja ite opiskelijakorttikin maksaa jo jonkun verran. Sitte vielä jos täytyy jotain lääkkeitä käyttää tai on lemmikki mikä täytyy viedä lääkäriin.
      Ja joku 100€ yllättävä meno kaataa jo koko talouden.
      Tai sitte jos joskus erehtyy jonkun uuden vaatteen ostamaan ni sitte ollaan syömättä loppu kk. Että kyllä se melkein kannattais taloudellisesti työttömäks jäädä ku opiskelemaan alkaa. Tietty sikshän sitä mm. opiskellaan että sais ammatin mistä saa rahaaki. Mutta kannattaa taloudellisesti miettiä että mitä on elää parilla sadalla eurolla kk...siis käteen jäävällä vuokrien ym laskujen jälkeen... Ja kaikkeen mitä normaalit työssäkäyvät ihmiset tekee ni joutuu toteemaan ite et "ei oo rahaa tollaseen". Niin ja mitä ennen on pitäny 20€ pikkurahana ni nyt se onki sitte jo viikon ruokaraha millä on pärjättävä.

      • tulevaraksainssi(ko)

        ...jatkoa äskeiseen...
        niin ja kerro tyhmälle mikä on aikuisopintotuki? ja kyllä se on totta että esim tradenomien koulutus on paljon helpompi ku insinöörien, ihan tunnen yhden ku opiskeli tradenomiks ni sano että eivät tehneet koulussa juurikaan mitään ja lähiopetusta oli n.puolet vähemmän kun meillä. Varmaan kyllä koulustaki riippuu.


    • tallousmiesins

      "Tuo käsityksesi inssialojen ja tradenomien välisestä erosta nyt on tyypillistä inssien omaakehua, ei siis pidä paikkaansa."
      Kyllä pitää Tekniikka on vaikeampaa/työläämpää kuin "ekonomia"
      Nimim: Kokemusta molemmista

    • tallousmiesins

      Niin, vielä alkup. kysymykseen; Kyllä pärjää, töitä se vaatii vaan, kun on motivaatio kunnossa niin onnistuu!!!

    • konepainssipä

      Erot ovat koulukohtaisia, nimimerkillä oma poika isosssa koulussa eri kaupungissa ja itse käynyt pienessä ja meillä oli hirmu paljon helpompaa kuin pojalla. Samat kurssit kuitenkin kävin kuin nuoretkin, vaikka aikuisopiskelija olinkin. Jos matikassa on perustaidot, ei tekniikan matikka hirveän vaikeaa ole oppia. Oma poika tekee harjoituksia etsimällä niitä netistä. Mutta meidänkin ryhmässä oli totaalisen matemaattisesti lahjattomia, en kyllä ymmärrä miks olivat tekniikkaan lähteneet, sillä kaikki jakolaskua vaikeampi tuntui jo olevan liikaa. itse tosin olen koneinssi, mutta samat matikan opet meillä on kuin raksapuolellakin ollut.

      Minulla on myös kaupallinen koulutuspohja amk:sta, keskiarvo molemmissa suunnilleen sama. Vaikka inssipuoli oli meillä pikkukoulussa helpompaa kuin mitä pojalla näyttää olevan, niin kyllä siinä enemän töitä sai tehdä - kaupan puolella pärjää aika pitkälle lukemalla. Matikan ensimmäiset kurssit ovat samaa tasoa, vaikka ovatkin aika erilaiset, mutta vaativuusasteeltaan. Kielissä ei ole eroa, ammattipuolta molemmissa ja vaatimustaso aika samaa luokkaa. Kaupan puolella kieliä taisi olla vain enemmän. Itsellä kohtuuhyvä kielipää ja aika saman verran töitä tein molemmissa kouluissa, lähinnä sanastoa piti opiskella, numerot 4-5 molemmista.

      • konepainssipä

        Korjaan vielä: Niin siis insinöörikoulutuksessa piti tehdä enemmän töitä, tehtävät olivat joskus aika vaikeita. Kaupan puolella pärjää ammattiaineissa peruskaavoilla, mutta inssipuolella piti ammattiaineissa jo hoksatakin. Kaupallinen ala on aika suoraviiraista, jos vaikkapa vertaan kirjanpitoa tai rahoituslaskelmia lujuuslaskelmiin, kyllä jälkimmäinen on selkeästi vaikeampaa.


    • VOIAPUATAAS

      Haluaisin niin raksainssiksi.

      mitenhän unelmat kaatuvat. Lähes kaikki pelottelevat koulun olevan älyttömän vaikea. Mietin jaksamista ja kaikkea muuta.

      Onko koulua usein 12h päiviä? Matkat vievät ruuhkissa aikaa usemman tunnin päivässä. Ehdinkö nukkua ollenkaan? Tai tehdä iltaisin tehtäviä kun olen hidas miettimään (vaikeita asioita)

    • kuori

      Opiskelu ei ole rakettitiedettä. Parhaiten selviää, kun jaksaa istua tunneilla ja tekee harjoitukset. Tärkeää on tiimissä pähkäily ja kysyminen. Opettajat mielellään auttavat.

      Esiintyminen on osa insinööritutkintoa. Insinööri esiintyy työelämässä lähes, joka päivä ja kuka ei tahtoisi edistää itsevarmuuttaan. Lyhyitä esiintymisiä 10-15 min on ollut useassa aineessa ja yksi seminaariesitys 30 min. Esitykset pidetty lähes poikkeuksetta pareittain.

      Matikkaa pakollisena on 3 kurssia(rakennesuunnittelijoilla 4)Matikan ensimmäinen kurssi käsitteli esim. ysiluokan aiheita mm. 1.asteen yhtälö. Kokeissa saa olla mukana myös usein materiaalia esim. tekniikan kaavasto.

      Luokallamme on pari ammattikoululaista ja vanhempaa opiskelijaa, joille matematiikka oli aluksi vaikeaa, mutta ovat "hyvin ottaneet muut kiinni". Loput luokallamme on 20-25- vuotiaita.

      Läsnäolopakkoa on ollut vain viestinnässä ja kielien preppauskursseilla. Ammattiaineissa poissaolot taas näkyvät itsellä numeroissa.

      Tähän mennessä en ole kertaakaan ollut koulussa 12h putkeen oppitunneilla. Joskus harjoitustöitä on tullut vapaaehtoisesti tehtyä myöhään illalla ja viikonloppuisin, koska esim. Autocadia en omista tai ole warettanut.

      Viikkotunnit vaihtelevat periodeittain ja oman kiinnostuksen mukaan. Joskus ollut 35h/vko pakollisia aineita, mutta esim tällä hetkellä alle 20h. Valinnaisia aineita saa toki ottaa.

      Harjoituksiin käytetty aika riippuu toki tavoitellusta numerosta, mutta aloita ihmeessä työt ajoissa! Itselleni eniten tuskaa ovat tuottaneet useampien harjoitustöiden päällekkäisyys.

      Kirjoja ostin 1. vuonna. Kannattaa hyödyntää kirjaston valikoima, kaverin kirjasta kopiointi tai esim lukion kirjat. Nykyään kaduttaa ostetut kirjat paitsi Tekniikan kaavasto.

      Jos ala kiinnostaa, niin sen eteen kannattaa tehdä töitä.

      Terveisin

      Juuri 3. vuoden aloittanut raksainssiopiskelija

      PS Pahoittelen melkein 2kk vanhan aiheen nostamista.

    • mulla ainakin

      Minulla ainakin oli/on vaikeaa erityisesti matikassa ja fysiikassa. Lukiota en ole myöskään käynyt. Suurin osa kurssilla olevista asioista, mitkä pitäisi olla olevinaan "perusjuttuja", niistä en ole ikinä kuulutkaan...
      Teettää moninkertaisesti ylimääräistä hommaa verrattuna lukion käyneisiin, mutta toivon että ammattiaineissa tulee takaisin päin...

    • rakenööri

      Ei ainakaan näin alkuun ainakaan. AMK matikka on kyllä sitä lukion pitkää matikkaa mut meillä lähettiin ihan perusteista liikenteeseen jossa on ihan pirusti puuduttavia luentoja jossa ei käytännössä lasketa edes. Mekaniikassa on noi lukiolaiset edellä mut en usko et on mikään ongelma. Ite olen raksan amiksen käyny niin ongelmia tekee lähinnä cadin opettelu jossa opetus menee aika vauhdilla ja siihen ei lähtökohdat paljoo vaikuta jos ei ole koskaan softaan perehtynyt. Lukiolaiset voivat tosin hyväks lukemaan joitain kursseja. Raksalaisena sain ite ainakin rakentamisen perusteet lukemaan hyväksi. Nyt on yks ryhmä projekti päällä jossa pitää selvittää jonkun julkisen rakennuksen runko ja rakennusmateriaalit niin olen meidän ryhmässä ainoa joka tietää raksasta niin käytännössä tuokin työ menee tämän tyhmän amiksen hommiks...

    • Konepuuseppä

      Hei!

      Pärjääkö rakennusinsinöörin tutkinnossa, jos kävin Puualan perustutkinnon ammattikoulussa? ( Konepuuseppä )

      Terv. Alexey

      • jovain sdwad

        Jos ymmärtää teniikkaa ja matematiikkaa niin pärjää. Looginen ajattelykyky on yksi tärkeimmistä edellytyksistä.


    • mie9isse

      AMK:ssa ei todellakaan voi lähteä alkeista siksi että kaikki eivät ole käyneet lukiota. Oletus ja vaatimus on, että joko on lukion käynyt tai hallitsee muuuten sen oppimäärän.
      Toteutukset perustuvat siihen, että oppilaalla on tietty määrä taitoa hallussa, taitoa jonka päälle rakennetaan uutta osaamista.
      Opiskelutahti on tiukka, joten ei siihen mahdu kädestä pitelyä. Siellä on niitä työpajoja, joissa voi saada apua hankaliin juttuihin.

      • Töitä tehtävä

        No sitä varten se pääsykoe on semmonen ku on. Siinähän mitataan just jotain ihan perusjuttuja, että onko tarpeeksi ongelmanratkaisukykyä. Mikäli sen selvittää, on tarpeeksi fiksu alottamaan AMK-opinnot. Töitä on toki tehtävä, jos tyyliin just riman yli menny pisteet.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      74
      3374
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      562
      3190
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      41
      2762
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2062
    5. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      313
      1864
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1855
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      12
      1795
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      136
      1442
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1261
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1248
    Aihe