Valikko

Mormonismi

Keskustele mormonismista.

ALOITA UUSI KESKUSTELU


Keskustelut

Tänään 16.33
väittely internetti ateistien kanssa
Kirjoitus siitä, miksi väittely internetti ateistien kanssa on typerää: 1. Heidän tietonsa ovat kvin vajavaiset. 2. Useimmat heistä ovat "uskontosokeita" Aivan kuten joku on värisokea. 3. Uskonnosta väitteleminen on typerää. Voidakseen sanoa jotakin painavaa olisi heidän tutkittava uskontoa puolueettomasti, jota he eivät pysty tekemään. 4. On olemassa parempiakin väittelijöitä kuin minä. Joskus tapaa todella vapaamielisiä ateisteja joille väittely on ainoa tapa kommunikoida uskonnosta. 5. Väittely ei ole se metodi jolla voi tutkia uskontoja. 6. Todisteet? Olen keskustellut useamman ateistin kanssa, mutta kukaan heistä ei ole pystynyt kertomaan, mikä on todiste, millaisia todisteita toivotaan. 7. Minua pyydetään tuomaan esiin ensikäden todisteita. Kaikkein mahtavin todiste Jumalalsta on meidän jokaisen oma elämä. 8. Usea ateisti ei ole lainkaan ateisti. He ovat vain ihmisiä jotka vihaavat uskontoa tai ehkäpä he vain kapinoivat sitä uskontoa vastaan jonka piirissä heidät kasvatettiin. 9. En yleensä usko siihen jumalaan johon ateistit luulevat minun uskovan. 10. Väitellessä ateistien kanssa joutuu usein kahlaamaan läpi typerien sekä karkeiden ja siveettömien sekä mauttomien juttujen. 11. Minulle uskonto on kallisarvoista. Minä todella uskon että minä uskon ja yritän elää uskoni korkeiden standardien mukaisesti. 12. Ateismi on tylsää. Ateistit itse voivat olla kovinkin jännittäviä, viehättäviä sekä hauskoja, mutta ateismi on tylsää. Se on tylksää, koska se perustuu selvien asioiden kieltämiseen. Siinä ei ole mitään juhlittavaa, tai iloista. Se on negatiivista ei positiivista. Se on tyhjää, ei tayttä.
6
 
Tänään 16.32
Tämä oli mormonismin alku
Joseph Smith ihmetteli, mikä kirkoista on oikea, sillä monet suunnat ja kirkot väittivät, että juuri he ovat oikea. Joseph löysi Jaakobin kirjan kohdan: Jaak. 1 5 Jos kuitenkin joltakulta teistä puuttuu viisautta, pyytäköön sitä Jumalalta. Hän on saava pyytämänsä, sillä Jumala antaa auliisti kaikille, ketään soimaamatta. [1. Kun. 3:9; Sananl. 2:2,3] 6 Mutta pyytäköön uskossa, lainkaan epäilemättä. Joka epäilee, on kuin meren aalto, jota tuuli ajaa sinne tänne. 7 Älköön sellainen luulko saavansa Herralta mitään, Joseph Smith kertoo historiassaan mm. näin: 13 Lopulta päädyin siihen tulokseen, että joko minun oli jäätävä pimeyteen ja ymmälle tai sitten minun oli tehtävä, niin kuin Jaakob neuvoo, eli pyydettävä Jumalalta. Lopulta päätin a pyytää Jumalalta päätellen, että jos hän antaa viisautta niille, joilta puuttuu viisautta, ja antaa auliisti ja soimaamatta, minä saattaisin uskaltaa. 14 Niinpä tämän päätökseni mukaan pyytää Jumalalta vetäydyin metsään yrittämään. Se oli kauniin, kirkkaan päivän aamuna aikaisin keväällä tuhatkahdeksansataakaksikymmentä. Yritin sitä ensimmäisen kerran elämässäni, sillä kaikkien huolieni keskellä en ollut vielä milloinkaan siihen mennessä yrittänyt a rukoilla ääneen. 15 Vetäydyttyäni paikalle, jonne olin edeltäkäsin aikonut mennä, katsottuani ympärilleni ja havaittuani olevani yksin polvistuin maahan ja aloin esittää sydämeni toiveita Jumalalle. Olin tuskin tehnyt niin, kun minuun kävi heti käsiksi jokin voima, joka valtasi minut kokonaan ja jolla oli sellainen hämmästyttävä vaikutus minuun, että se kahlitsi kieleni, niin etten voinut puhua. Synkkä pimeys tiheni ympärilläni, ja minusta tuntui hetken kuin olisin ollut tuomittu äkilliseen tuhoon. 16 Mutta ponnistaessani kaikki voimani Jumalan avuksi a huutamiseen, jotta hän vapauttaisi minut tämän vihollisen vallasta, joka oli käynyt minuun käsiksi, ja juuri sinä hetkenä, jona olin valmis vaipumaan epätoivoon ja antautumassa turmioon — eikä mihinkään kuviteltuun perikatoon vaan jonkun todellisen näkymättömästä maailmasta olevan olennon valtaan, olennon, jolla oli sellainen ihmeellinen voima, jollaista en ollut milloinkaan ennen tuntenut missään olennossa — juuri tämän suuren hädän hetkellä minä näin b valopatsaan aivan pääni yläpuolella, c aurinkoa kirkkaamman, ja se laskeutui vähitellen, kunnes se lankesi minuun. 17 Heti sen ilmestyessä havaitsin itseni vapautetuksi minua kahlinneesta vihollisesta. Valon levätessä päälläni a näin b kahden Persoonan, joiden hohdetta ja c kirkkautta on mahdoton kuvata, seisovan yläpuolellani ilmassa. Toinen heistä puhui minulle kutsuen minua nimeltä ja sanoi osoittaen toista: Tämä on minun d rakas e Poikani. Kuule häntä! 18 Aikomuksenani mennessäni a kysymään Herralta oli saada tietää, mikä kaikista lahkoista oli oikeassa, jotta tietäisin, mihin liittyä. Sen tähden, heti kun hallitsin itseni, niin että pystyin puhumaan, kysyin Persoonilta, jotka seisoivat yläpuolellani valossa, mikä kaikista lahkoista oli oikeassa (sillä tähän mennessä mieleeni ei ollut tullut, että kaikki olisivat väärässä) ja mihin minun piti liittyä. 19 Minulle vastattiin, etten saanut liittyä yhteenkään niistä, sillä ne olivat kaikki a väärässä; ja minulle puhuva Persoona sanoi, että kaikki niiden uskontunnustukset olivat iljettäviä hänen silmissään, että nämä julistajat olivat kaikki turmeltuneita, että "he b lähestyvät minua huulillaan, mutta heidän c sydämensä on minusta kaukana; he opettavat oppeina d ihmiskäskyjä, ja he ovat e ulkonaisesti hurskaita mutta kieltävät uskon voiman". 20 Jälleen hän kielsi minua liittymästä mihinkään niistä; ja hän sanoi minulle monia muita asioita, joita en voi kirjoittaa tällä kertaa. Kun toinnuin ennalleni, havaitsin makaavani selälläni katsellen ylös taivaalle. Kun valo oli poistunut, olin voimaton; mutta toivuin pian jonkin verran ja menin kotiin. Ja kun nojasin takkaan, äiti kysyi, mikä minua vaivasi. Vastasin: "Älä huoli, kaikki on hyvin — voin aivan hyvin." Sitten sanoin äidilleni: "Olen saanut tietää omalta osaltani, että presbyteriaanisuus ei ole totta." Näyttää siltä kuin a vastustaja olisi tiennyt sangen varhaisessa vaiheessa elämääni, että minun oli määrä osoittautua hänen valtakuntansa häiritsijäksi ja kiusaksi; minkäpä muun vuoksi pimeyden vallat olisivat yhdistyneet minua vastaan? Miksi b vastustus ja vaino, joka nousi minua vastaan melkeinpä lapsuudessani? --- www.mormonit.fi sivuilta voi tutustua lisää siihen, mitä tapahtui. Se on Joseph Smthin historiassa Kallisarvoisessa helmessä.
18
 
Tänään 16.26
Tiedon hankkiminen kannattaa alkaa alusta
Luomisen alkua 6 2/3 vuorokautta mittaisen ajanjakson jälkeen materian luomisen alkamisesta sikisi Jumalan Pyhästä Hengestä olemassaoloon Sana. 4:n vuorokauden mittaisen ajanjakson jälkeen Sanan sikämisestä sikisi Jumalan Pyhästä Hengestä olemassoloon Pyhä Henki joka sai myöhemmin nimen Gabriel. 6:n vuorokauden mittaisen ajanjakson jälkeen Pyhän Hengen eli Gabrielin sikiämisestä Jumala loi maan ja se asettui paikoilleen avaruudessa. 6 vuorokautta pituisen ajanjakson jälkeen Pyhän Hengen eli Gabrielin sikiämisestä alkoi ensimmäinen luomispäivä. Tuo ensimmäinen luomispäivä oli pituudeltaan 270:n vuorokauden mittainen ajanjakso. Toinen luomispäivä oli pituudeltaan 272:n vuorokauden mittainen ajanjakso. Toisen ja kolmannen luomispäivän aikana Pyhä Henki siirsi uutta mannerta noin 2000 kilometriä länteen vanhasta mantereesta Jumalan Voimalla (Pyhän Hengen) joka oli hänessä, niin että maa laajeni. Hän ohjasi luomisvoimia 10-30 kilometrin korkeudesta tuolloin Scandinavian yläpuolelta, lähinnä lounais-Suomen-kaakkois-Ruotsin yläpuolelta. Tuolloin hän sai nimekseen Gabriel (Jumala on voimani tai Jumala on väkevyyteni). Kolmas luomispäivä oli pituudeltaan 272:n vuorokauden mittainen ajanjakso. Neljäs luomispäivä oli pituudeltaan 274:n vuorokauden mittainen ajanjakso. Viides luomispäivä oli pituudeltaan 273:n vuorokauden mittainen ajanjakso. Kuudes luomispäivä oli pituudeltaan 268:n vuorokauden mittainen ajanjakso. 160 vuorokautta ennen kuudennen luomiskauden loppua olemassaoloon tuli Uriel. 149 vuorokautta ennen kuudennen luomiskauden loppua olemassaoloon tuli enkeli Jofiel eli Jophiel (Creative Power). Zotiel joka mormonin kirjassa mainitaan enkeli Moronina, tuli olemassaoloon <142 vuorokautta ennen kuudennen luomiskauden loppua (vähän ennen 142 vuorokautta ennen kuudennen luomiskauden loppua). (Zotiel eli enkeli Moroni oli Nefin kansaa hallinnut Moroni joka eli ja hallitsi uudella mantereella noin 72 eaa. eikä Mormonin poika Moroni niin kuin Mormonin kirja väittää). Tosin sen nimistä enkeliä kuin Moroni, ei ole koskaan luotu taivaassa. 142> vuorokautta ennen kuudennen luomiskauden loppua olemassaoloon tuli persoona (mies), Chamuel ihmiskunnan esi-isä taivaassa. <139 vuorokautta ennen kuudennen luomiskauden loppua tuli olemassaoloon ihmiskunnan toinen jäsen (mies), joka ei myöskään ollut enkeli ja jonka nimi taivaassa oli Zadkiel (Prayer). Rafaelin enkeli tuli olemassaoloon <138 vuorokautta ennen kuudennen luomiskauden loppua. Ensimmäinen nainen, joka myöhemmin tunnetaan Esterina, Raamatun Esterin kirjan päähenkilönä, tuli olemassaoloon 136> vuorokautta ennen kuudennen luomispäivän loppua. Kerubi josta myöhemmin on käytetty nimeä Lucifer, aamuruskon poika. tuli olemassaoloon <135 vuorokautta ennen kuudennen luomiskauden loppua. 134 vuorokautta ennen kuudennen luomiskauden loppua olemassoloon tuli Remiel (enkeli). 133 vuorokautta ennen kuudennen luomiskauden loppua olemassaoloon tuli enkeli, joka myöhemmin tunnetaan Raamatun sananlaskujen-kirjan päähenkilönä, Salomonin isänä Daavidina. 130 vuorokautta ennen kuudennen luomiskauden loppua olemassaoloon tuli persoona (mies). Hän saattoi olla taivaassa nimeltään Barakiel? 129 vuorokautta ennen kuudennen luomiskauden loppua olemassaoloon tuli mies, joka myöhemmin tunnetaan Veeda-kirjallisuudessa Indrana (taivaan kuningas) ja Raamatussa Aadamin poikana Kainina. 124 vuorokautta ennen kuudennen luomiskauden loppua tuli olemassaoloon mies, joka myöhemmin syntyi Iisakin poikana Jaakobina eli Israelina 2042 eaa. 123 vuorokautta ennen kuudennen luomiskauden loppua olemassaoloon tuli Raguel (enkeli). 119 vuorokautta ennen kuudennen luomiskauden loppua olemassaoloon tuli persoona (mies), joka myöhemmin tunnetaan Veeda-kirjallisuudessa nimellä Karna. 116 vuorokautta ennen kuudennen luomiskauden loppua olemassaoloon tuli mies joka tunnetaan myöhemmin Kalevala-Eepoksessa nimellä Antero Vipunen. 114 vuorokautta ennen kuudennen luomiskauden loppua olemassaoloon tuli mies, joka myöhemmin esiintyy Raamatussa Herodes neljännesruhtinaana. 113 vuorokautta ennen kuudennen luomiskauden loppua olemassaoloon tuli mies, joka syntyi myöhemmin Aadamin pojan Kainin pojan Hanokin pojan Priyavratan poikana (8-9:s poika?) Medhatithina (Veeda-kirjallisuudessa Medhadithi, aikojen alusta peräisin oleva vanha tietäjä). 112 vuorokautta ennen kuudennen luomiskauden loppua olemassaoloon tuli Fanuel, joka myöhemmin tunnetaan Raamatussa Lemekin poikana Nooana. 110 vuorokautta ennen kuudennen luomiskauden loppua olemassaoloon tuli Sarakael, joka myöhemmin tunnetaan ennen vedenpaisumusta nimellä Tobias (enkeli Toby), ja sitä myöhemmin hän syntyi Iisakin poikana Eesauna. 109 vuorokautta ennen kuudennen luomiskauden loppua olemassaoloon tuli mies, joka tunnetaan myöhemmin 1600-luvulla jaa. (Suomessa,Uudellamaalla?) eläneenä Alex Lepajoena. Hän oli yksi taivaasta langenneista enkeleistä.
6
 
Eilen 20.19
Mormonin kirja
Mormonin kirja on Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon uskonnon lakikivi. Lakikivellä tarkoitetaan holvin kiveä, joka yhdistää vastakkaiset puolet toisiinsa. Mormonin kirja yhdistää kahden kansan kristillisen opin ja historian. Raamattu kuvaa vanhalla mantereella olleen kansan uskonnon sisältöä ja sen harjoittamista. Mormonin kirja kertoo kristilisesta kulttuurista uudella mantereella. Pyhien kirjoitusten oppaasta: MORMONIN KIRJA. Katso myös Efraim: Efraimin tai Joosefin sauva; Kaanon; Kultalevyt; Levyt; Mormon, nefiläinen profeetta; Mormonin kirjan todistajat; Pyhät kirjoitukset; Smith, Joseph nuorempi. Yksi neljästä Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon hyväksymästä pyhästä kirjasta. Se on Mormon-nimisen muinaisen profeetan laatima lyhennelmä Amerikan mantereen muinaisten asukkaiden aikakirjoista. Se kirjoitettiin todistukseksi siitä, että Jeesus on Kristus. Profeetta Joseph Smith, joka käänsi sen Jumalan lahjan ja voiman avulla, sanoi siitä: "Sanoin veljille, että Mormonin kirja on virheettömin kaikista kirjoista maan päällä ja uskontomme lakikivi ja että ihminen pääsee lähemmäksi Jumalaa noudattamalla sen opetuksia kuin minkään muun kirjan avulla." (Katso "Johdanto" Mormonin kirjan alussa.) Mormonin kirja on uskonnollinen aikakirja kolmesta ihmisryhmästä, jotka siirtyivät Vanhasta maailmasta Amerikan mantereelle. Näiden ryhmien johtajina oli profeettoja, jotka kirjoittivat uskonnollisen ja maallisen historiansa metallilevyihin. Mormonin kirja kertoo Jeesuksen Kristuksen käynnistä ylösnousemuksensa jälkeen Amerikan mantereen asukkaiden luona. Tuota Kristuksen käyntiä seurasi kaksisataa vuotta kestänyt rauhan aika. Viimeinen nefiläinen profeetta ja historioitsija Moroni sinetöi näiden kansojen aikakirjojen lyhennelmän ja kätki sen noin vuonna 421 JKR. Ylösnoussut Moroni ilmestyi Joseph Smithille vuonna 1823 ja luovutti myöhemmin nämä muinaiset ja pyhät aikakirjat käännettäviksi ja maailmalle julkaistaviksi toisena todistuksena Jeesuksesta Kristuksesta. Joosef on nuori hedelmäpuu, jonka oksat ojentuvat yli muurin, 1. Moos. 49:22–26. Uskollisuus versoo maasta, Ps. 85:12 (Morm. 8:16; Moos. 7:62). Herra kohottaa merkkiviirin kaukaiselle kansalle, hän viheltää sille kutsun, Jes. 5:26. Ääni kuuluu tomusta, Jes. 29:4 (2. Nefi 26:14–17). Jokainen profeetan näky on teille kuin sinetöity kirjakäärö, Jes. 29:11 (Jes. 29:9–18; 2. Nefi 27:6–26). Joosefin ja Juudan sauvat yhdistyvät yhdeksi Herran kädessä, Hes. 37:15–20. Minulla on myös muita lampaita, sellaisia, jotka eivät ole tästä tarhasta, Joh. 10:16 (3. Nefi 15:16–24). Mormonin kirja ja Raamattu liittyvät yhteen, 2. Nefi 3:12–21. Herran sanat kuuluvat vihellyksenä maan ääriin, 2. Nefi 29:2. Herra teki Enosin kanssa liiton, että hän toisi julki Mormonin kirjan lamanilaisille, En. 15–16. Mormonin kirja kirjoitettiin sitä tarkoitusta varten, että me uskoisimme Raamattuun, Morm. 7:9. Mormonin kirja on oleva todistuksena maailmaa vastaan, Et. 5:4. Kysykää Jumalalta, eivätkö nämä asiat ole totta, Moroni 10:4. Kristus todisti, että Mormonin kirja on tosi, OL 17:6. Mormonin kirja sisältää Jeesuksen Kristuksen evankeliumin täyteyden, OL 20:9 (OL 20:8–12; 42:12). Me uskomme, että Mormonin kirja on Jumalan sanaa, UK 8. Mormonin kirjaa voi lukea tästä: https://www.lds.org/bc/content/shared/content/finnish/pdf/language-materials/34406_fin.pdf?lang=fin Saat yhteyden kirkon edustajiin tästä: http://www.mormonit.fi/ota-yhteytta-meihin Voit tilata sitä kautta ilmaisen Mormonin kirjan.
51
 
Eilen 19.50
Taas yksi jumalan valhe - mormonien mukaan
Jumala ei olekaan valvonut sanaansa, vaan Raamattuun päätyneet kirjoitukset ovat epäluotettavia, kirjurit ovat puhuneet omiaan, tekstit on valittu väärin, puuttuu sellaisia joiden kuulema olisi pitänyt päätyä Raamattuun kun sellainen koottiin, ja kaiken lisäksi kirjoitukset on käännetty väärin, eritoten tosiaan Jaakon Raamattu johon kukaan ei enää luotakaan . Jeesus tai apostolit eivät kuitenkaan tienneet tästä, jos olisivattienneet, luulisi että Jeesus olisi osannut korjata väärät kohdat, koska hänellä jo oli se laki ja ne profeetat siten kuin ne ovat septuagintassa, niitähän Jeesus ja apostolit käyttivät itsekin. Aivan varmasti Jeesus on lukenut myös heprealaisia alkutekstejä. Korjaus tuli 1800 vuotta myöhemmin: oikea tieto jumalasta oli ollut koko ajan mutta salassa, isäjumala elohim asuu ruumiillisessa muodossa jonkun tähden lähistöllä vaimoineen. Hän on kehittynyt jumalaksi ihmisestä eikä ole kaiken luoja, onko minkään en tiedä, ja jumalia on monia. Tämä tieto oli kuitenkin kätketty egyptiläiseen papyrukseen josta se siis löydettiin vasta 1800-luvulla Amerikassa kun Joseph Smith sai tekstin käsiinsä. Ikävä kyllä se sitten paloi ja näin samoin kuin levyt jotka vietiin taivaaseen, se ei enää ole alkukielellä luettavissa ja tieteen tutkittavissa . Taas yksi Jahven moka: hän käski kirjoittaa ja säilyttää omat ilmoituksensa jotta kaikki voisivat ne nähdä ja opiskella, ei saanut kätkeä, laki oli ihmiselle annettu, se tuli taivaasta, mutta sitä ei saanut palauttaa vaan piti pitää ja tutkia. Kävi siis toisin päin kuin mormonismissa .Miksi jahve ei korjauttanut tekstiä tai pitänyt huolta ettei sitä katoa tai ainakin käskenyt Jeesuksen tehdä tarvittavat oikaisut ja vihjata kokoajille missä kadonneet tekstit ovat? Ei myöskään ollut viisasta jättää tekstejä ihmisten riepoteltaviksi, siihen liittyy aina niin iso riski, että fiksu uskonnon perustaja ei sellaista nykyaikana edes ota.
4
 
Eilen 18.05
Yksi Mormonin kirjan helmistä
LUKU 32 26 Nyt, kuten sanoin uskosta — että se ei ollut täydellistä tietoa — aivan samoin on minun sanojeni laita. Te ette voi aluksi tietää niiden olevan täydellisen varmasti totta, sen enempää kuin usko on täydellistä tietoa. 27 Mutta katso, jos te heräätte ja herätätte kykynne, jopa niin että kokeilette sanojani, ja osoitatte vähäsen uskoa, niin, vaikka ette voisi enempää kuin a haluta uskoa, antakaa tämän halun tehdä työtä itsessänne, kunnes uskotte sillä tavalla, että voitte antaa sijaa osalle sanoistani. 28 Nyt, vertaamme sanaa a siemeneen. Nyt, jos te annatte sijaa, niin että b sydämeenne voidaan kylvää c siemen, katso, jos se on oikea siemen eli hyvä siemen, jos te ette d epäuskollanne heitä sitä pois, niin että vastustatte Herran Henkeä, katso, se alkaa paisua teidän rinnassanne; ja kun te tunnette nämä paisumisen liikkeet, te alatte sanoa itseksenne: Tämän täytyy olla hyvä siemen, eli sanan täytyy olla hyvä, sillä se alkaa avartaa sieluani; niin, se alkaa valaista e ymmärrystäni, niin, se alkaa olla minusta ihana. 29 Nyt, katso, eikö tämä lisäisi teidän uskoanne? Minä sanon teille: Kyllä; mutta se ei ole kasvanut täydelliseksi tiedoksi. 30 Mutta katso, kun siemen paisuu ja itää ja alkaa kasvaa, silloin teidän on sanottava, että siemen on hyvä, sillä katso, se paisuu ja itää ja alkaa kasvaa. Ja nyt, katso, eikö tämä vahvista teidän uskoanne? Kyllä, se vahvistaa teidän uskoanne, sillä te sanotte: Minä tiedän, että tämä on hyvä siemen, sillä katso, se itää ja alkaa kasvaa. 31 Ja nyt, katso, oletteko varmoja, että tämä on hyvä siemen? Minä sanon teille: Kyllä; sillä jokainen siemen tuottaa oman a lajinsa mukaan. 32 Sen tähden, jos siemen kasvaa, se on hyvä, mutta jos se ei kasva, katso, se ei ole hyvä; sen tähden se heitetään pois. 33 Ja nyt, katso, koska te olette kokeilleet ja kylväneet siemenen ja se paisuu ja itää ja alkaa kasvaa, teidän täytyy tietää, että siemen on hyvä. 34 Ja nyt, katso, onko teidän a tietonne täydellistä? Kyllä, teidän tietonne on täydellistä siinä asiassa, ja teidän b uskonne on uinuvaa; ja tämä koska te tiedätte, sillä te tiedätte, että sana on paisuttanut teidän sieluanne, ja te tiedätte myös, että se on itänyt, että ymmärryksenne alkaa valaistua ja että c mielenne alkaa avartua. 35 Oi, eikö tämä sitten ole todellista? Minä sanon teille: Kyllä, sillä se on a valoa, ja kaikki, mikä on valoa, on hyvää, sillä sen voi erottaa; sen tähden teidän on tiedettävä, että se on hyvää; ja nyt, katso, kun olette maistaneet tätä valoa, onko teidän tietonne täydellistä? 36 Katso, minä sanon teille: Ei; eikä teidän myöskään pidä hylätä uskoanne, sillä te olette vasta osoittaneet uskoanne kylvääksenne siemenen, jotta voisitte kokeilla tietääksenne, oliko siemen hyvä. 37 Ja katso, kun puu alkaa kasvaa, te sanotte: Ravitkaamme sitä hyvin huolellisesti, jotta se juurtuisi, jotta se kasvaisi ja tuottaisi meille hedelmää. Ja nyt, katso, jos te ravitsette sitä hyvin huolellisesti, se juurtuu ja kasvaa ja tuottaa hedelmää. 38 Mutta jos te a laiminlyötte puun ettekä huolehdi sen ravinnosta, katso, se ei juurru; ja kun aurinko tulee ja paahtaa sitä, niin koska sillä ei ole juurta, se kuivettuu, ja te vedätte sen maasta ja heitätte sen pois. 39 Nyt, tämä ei johdu siitä, ettei siemen ollut hyvä, eikä siitä, ettei sen hedelmä olisi haluttavaa, vaan se johtuu siitä, että teidän a maanne on hedelmätön ettekä te ravitse puuta; sen tähden te ette voi saada siitä hedelmää. 40 Ja siten, jos te ette ravitse sanaa, odottaen uskollisesti sen hedelmää, te ette voi koskaan poimia a elämän puun hedelmää. 41 Mutta jos te uskollanne ravitsette sanaa, niin, ravitsette puuta, kun se alkaa kasvaa, hyvin uutterasti ja a kärsivällisesti, odottaen siitä hedelmää, se juurtuu; ja katso, se on oleva puu, joka b versoo ikuiseen elämään. 42 Ja a uutteruutenne ja uskonne ja kärsivällisyytenne ansiosta ravitessanne sanaa, jotta se juurtuisi teissä, katso, lopulta te saatte poimia sen b hedelmää, joka on mitä kallisarvoisinta, joka on makeampaa kuin kaikki, mikä on makeaa, ja joka on valkoisempaa kuin kaikki, mikä on valkoista, niin, ja puhtaampaa kuin kaikki, mikä on puhdasta; ja te saatte kestitä itseänne tällä hedelmällä kylliksenne, niin ettei teidän ole nälkä eikä jano. 43 Silloin, veljeni, te saatte korjata palkan uskostanne ja uutteruudestanne ja kärsivällisyydestänne ja pitkämielisyydestänne odottaessanne, että puu tuottaisi teille hedelmää.
5
 
23.05.2015
Kuinka Kristus on sekä Isä että Poika?
Ote Mormonin kirjasta Moosia 15: Johdanto: Kuinka Kristus on sekä Isä että Poika. Hän puhuu kansansa puolesta ja kantaa sen rikkomukset. Se ja kaikki pyhät profeetat ovat hänen jälkeläisiään. Hän toteuttaa ylösnousemuksen. Pienillä lapsilla on iankaikkinen elämä. Noin 148 eKr. 1 JA nyt Abinadi sanoi heille: Minä tahdon teidän ymmärtävän, että a Jumala itse on tuleva alas ihmislasten keskuuteen ja b lunastava kansansa. 2 Ja koska hän a asuu lihassa, häntä kutsutaan Jumalan Pojaksi, ja koska hän alistaa lihan b Isän tahtoon, hän on Isä ja Poika — 3 Isä, a koska hän b sikisi Jumalan voimasta, ja Poika lihan tähden; näin hänestä tuli Isä ja Poika — 4 ja he ovat a yksi Jumala, eli taivaan ja maan todellinen b iankaikkinen c Isä. 5 Ja niin liha tultuaan Hengen alaiseksi eli Poika Isän alaiseksi, jotka ovat yksi Jumala, a kärsii kiusauksia eikä anna kiusaukselle myöten, vaan sallii kansansa pilkkaavan ja b ruoskivan häntä ja karkottavan ja c kieltävän hänet. 6 Ja kaiken tämän jälkeen, hänen tehtyään monia voimallisia ihmeitä ihmislasten keskuudessa, hänet viedään, aivan niin, a kuten Jesaja sanoi, niin kuin lammas keritsijän edessä on ääneti, niin ei hän suutansa b avannut; 7 niin, aivan samoin hänet viedään a ristiinnaulittavaksi ja surmattavaksi; siten liha tulee kuoleman alaiseksi, Pojan b tahto sulautuu Isän tahtoon. Varmaan on aiheutunut epäselvyyttä kun sekä Kristuksen Isää että Kristusta sanotaan Isäksi. Tuo Mormonin kirjan kohta ei ole kaikkein selvimpiä, mutta se antaa aiheen ajatella, että Isä -sanalla on useita merkityksiä.
6
 
19.05.2015
Mormonin kirja
Mormonin kirja on lakikivi. Pyhien kirjoitusten oppaasta: MORMONIN KIRJA. Katso myös Efraim: Efraimin tai Joosefin sauva; Kaanon; Kultalevyt; Levyt; Mormon, nefiläinen profeetta; Mormonin kirjan todistajat; Pyhät kirjoitukset; Smith, Joseph nuorempi. Yksi neljästä Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon hyväksymästä pyhästä kirjasta. Se on Mormon-nimisen muinaisen profeetan laatima lyhennelmä Amerikan mantereen muinaisten asukkaiden aikakirjoista. Se kirjoitettiin todistukseksi siitä, että Jeesus on Kristus. Profeetta Joseph Smith, joka käänsi sen Jumalan lahjan ja voiman avulla, sanoi siitä: "Sanoin veljille, että Mormonin kirja on virheettömin kaikista kirjoista maan päällä ja uskontomme lakikivi ja että ihminen pääsee lähemmäksi Jumalaa noudattamalla sen opetuksia kuin minkään muun kirjan avulla." (Katso "Johdanto" Mormonin kirjan alussa.) Mormonin kirja on uskonnollinen aikakirja kolmesta ihmisryhmästä, jotka siirtyivät Vanhasta maailmasta Amerikan mantereelle. Näiden ryhmien johtajina oli profeettoja, jotka kirjoittivat uskonnollisen ja maallisen historiansa metallilevyihin. Mormonin kirja kertoo Jeesuksen Kristuksen käynnistä ylösnousemuksensa jälkeen Amerikan mantereen asukkaiden luona. Tuota Kristuksen käyntiä seurasi kaksisataa vuotta kestänyt rauhan aika. Viimeinen nefiläinen profeetta ja historioitsija Moroni sinetöi näiden kansojen aikakirjojen lyhennelmän ja kätki sen noin vuonna 421 JKR. Ylösnoussut Moroni ilmestyi Joseph Smithille vuonna 1823 ja luovutti myöhemmin nämä muinaiset ja pyhät aikakirjat käännettäviksi ja maailmalle julkaistaviksi toisena todistuksena Jeesuksesta Kristuksesta. Joosef on nuori hedelmäpuu, jonka oksat ojentuvat yli muurin, 1. Moos. 49:22–26. Uskollisuus versoo maasta, Ps. 85:12 (Morm. 8:16; Moos. 7:62). Herra kohottaa merkkiviirin kaukaiselle kansalle, hän viheltää sille kutsun, Jes. 5:26. Ääni kuuluu tomusta, Jes. 29:4 (2. Nefi 26:14–17). Jokainen profeetan näky on teille kuin sinetöity kirjakäärö, Jes. 29:11 (Jes. 29:9–18; 2. Nefi 27:6–26). Joosefin ja Juudan sauvat yhdistyvät yhdeksi Herran kädessä, Hes. 37:15–20. Minulla on myös muita lampaita, sellaisia, jotka eivät ole tästä tarhasta, Joh. 10:16 (3. Nefi 15:16–24). Mormonin kirja ja Raamattu liittyvät yhteen, 2. Nefi 3:12–21. Herran sanat kuuluvat vihellyksenä maan ääriin, 2. Nefi 29:2. Herra teki Enosin kanssa liiton, että hän toisi julki Mormonin kirjan lamanilaisille, En. 15–16. Mormonin kirja kirjoitettiin sitä tarkoitusta varten, että me uskoisimme Raamattuun, Morm. 7:9. Mormonin kirja on oleva todistuksena maailmaa vastaan, Et. 5:4. Kysykää Jumalalta, eivätkö nämä asiat ole totta, Moroni 10:4. Kristus todisti, että Mormonin kirja on tosi, OL 17:6. Mormonin kirja sisältää Jeesuksen Kristuksen evankeliumin täyteyden, OL 20:9 (OL 20:8–12; 42:12). Me uskomme, että Mormonin kirja on Jumalan sanaa, UK 8. http://www.mormonit.fi/ota-yhteytta-meihin
1
 
12.05.2015
Oli turha puhua totta/mormonien Jeesus valehtelee
Nim "selkeyttä" selittelee mormonien Raamatun vastaisia opetuksia näin: ”Oletat, että kirjaimellinen tulkinta on ainoa oikea. Jahve eli Jeesus sai Isältään vallan ja tehtävän johtaa israelilaisia. Siksi Hän oli ainoa Jumala heille. Oli turha kertoa joka käänteessä, että Jahve toimi Isänsä toimeksiannosta." Raamattu ei sano että että Jahvella oli isä, vaan sanoo että Jahve oli ja on ainoa jumala joka on, eikä ole kyse tilapäisyydestä vaan ajasta nyt, sekä ennen ja jälkeen ilmoituksen : "Minun todistajani, sanoo Jahve olette te -- Israel, sinä jonka olen valinnut palvelijakseni -- ja teidän tulee tuntea minut ja uskoa minuun, ymmärtää, kuka minä olen. Ennen minua ei ole jumalaa syntynyt eikä ollut eikä minun jälkeeni tullut eikä tule. " "Näin sanoo Herra, Israelin kuningas ja sen lunastaja, Herra Sebaot: -- Minä olen ensimmäinen ja minä olen viimeinen, ei ole muuta Jumalaa kuin minä. " miksi joku joka ei ole ensimmäinen eikä viimeinen väittää että on? "Näin sanoo Jahve, Jumala, joka loi taivaan ja muovasi ja valmisti maan, joka asetti sen perustuksilleen, ei luonut sitä tyhjäksi vaan teki sen asumista varten, näin hän sanoo: -- Minä olen Jahve, eikä muuta jumalaa ole. " "Kääntykää minun puoleeni, maan kaikki ääret, antakaa pelastaa itsenne, sillä minä olen Jumala, eikä muuta jumalaa ole. " UTsanoo että jahve on Jeesuksen isä ja Jeesus Jahven lähettämä voideltu : 28 Muuan lainopettaja oli seurannut heidän väittelyään ja huomannut, miten hyvän vastauksen Jeesus saddukeuksille antoi. Hän tuli nyt Jeesuksen luo ja kysyi: "Mikä käsky on kaikkein tärkein?" 29 Jeesus vastasi: "Tärkein on tämä: 'Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, on ainoa herra.30 Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi ja koko voimallasi.' 31 Toinen on tämä: 'Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.' Näitä suurempaa käskyä ei ole." 32 Lainopettaja sanoi hänelle: "Oikein, opettaja! Totta puhuit, kun sanoit, että Herra on ainoa Jumala, ei ole muita kuin hän. " Kuka on VT:n ja juutalaisten rukousten "isä meidän" ja myös Jeesuksen isä ei tietenkään kukan muu kuin ainoa jumala joka on :"Mutta olethan sinä, Jahve , meidän isämme; me olemme savi, ja sinä olet meidän valajamme, kaikki me olemme sinun kättesi tekoa. " "Aabrahamin ja Iisakin ja Jaakobin Jumala, meidän isiemme Jumala, on kirkastanut Poikansa Jeesuksen, jonka te annoitte alttiiksi ja kielsitte Pilatuksen edessä, kun tämä oli päättänyt hänet päästää." "Meidän isiemme Jumala on herättänyt Jeesuksen, jonka te ripustitte puuhun ja surmasitte." Jumala on henki "Jumala on Henki; ja jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa."eiä asu misään tietyssä paikassa avaruudessa "Katso, taivaisiin ja taivasten taivaisiin sinä et mahdu" ja "Sillä näin sanoo Korkea ja Ylhäinen, jonka asumus on iankaikkinen ja jonka nimi on Pyhä: Minä asun korkeudessa ja pyhyydessä ja niitten tykönä, joilla on särjetty ja nöyrä henki, että minä virvoittaisin nöyrien hengen ja saattaisin särjettyjen sydämet eläviksi." Kuka "Jumala" on puhunut noin: " Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa. 30 Sillä ylösnousemuksessa ei naida eikä mennä miehelle; vaan he ovat niinkuin enkelit taivaassa. 31 Mutta mitä kuolleitten ylösnousemukseen tulee, ettekö ole lukeneet, mitä Jumala on puhunut teille, sanoen: 32 'Minä olen Aabrahamin Jumala ja Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala'? Ei hän ole kuolleitten Jumala, vaan elävien." Ut myös s anoo että Jeesuksen isä on sama jumala joka antoi lain ja teki liiton Israelin kanssa Raamatun mukan lain antoi ja liiton teki Jahve ja asetti myös ehdon :Israelin piti kansana olla todistaja sille ettei ole muuta jumalaa kuin Jahve. Kerrotko myös miksi kokonainen kansa valjastettiin valheen todistajiksi? Voisitko selittää miksi nämä ja kaikki muut Raamatun ilmoitukset jumalasta ja Jeesuksen isästä pitää tulkita pois eikä niitä saa uskoa kirjaimellisesti. Selitä kohat kohdlata miksi ilmoitus ei pidä paikkaansa avaan pitää selittää pois? Sanot "Jahve eli Jeesus sai Isältään vallan ja tehtävän johtaa israelilaisia. Siksi Hän oli ainoa Jumala heille. Oli turha kertoa joka käänteessä, että Jahve toimi Isänsä toimeksiannosta." Sano yksikin Raamatun kohta jossa Jeesus on Jahve ja toimii jonkun muun jumalan kuin Jahven toimeksiannosta? Jos joka käänteessä ei selitetä sano yksi kohta jossa selitetään että Jeesus- Jahve saa toimeksiannon joltain muulta jumalalta joka on Jahven isä
18
 

Sivu /457