Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

2

Kommenttia

9

1. Hei!

Ei puhunut Leena ollenkaan puppua, hyvin oli hereillä!

Rakennusjärjestys hyväksyttiin hallituksen esityksen mukaisesti poistamalla kohdasta 5.3 Hevosten pito viidennestä kappaleesta sana suunnittelutarvealue.

Eli suomeksi sanottuna hevos kohta jäi voimaan vain oikeusvaikutteisille kaava-alueille. Näitä alueita on tällä hetkellä Timo Enqvistiltä saamani tiedon mukaan Jämsässä kaksi, Jokivarren yleiskaava ja Himoksen yleiskaava. Hallituksen esityksen mukaan se olisi ollut voimassa myös suunnittelutarvealueella.

Asia ei ole ollenkaan epäselvä!

Piritta Rantanen
  2. Hei!

Pohdit kirjoituksessasi lapsiperheiden asioita Uudessa Jämsässä.

Voin vain kertoa omia kokemuksiani ja tietysti pohjaan ajatuksiani pitkälti niihin. Ja ne ovat olleet syy ehdokkaaksi lähtemiseeni.

Itselläni on kaksi lasta 5- ja 6- vuotiaat. Lapseni joutuivat menemään hoitoon nuorimmaisen ollessa vasta 10 kk ikäinen. He joutuivat vaihtamaan hoitopaikkaa Jämsänkoskella 7 kertaa puolentoista vuoden sisällä. Jokainen voi kuvitella miten se näkyi arjessamme. Joskus ei vielä aamullakaan tiennyt mihin lapset voi viedä hoitoon, ja maksut kuitenkin olivat normaalin taksan mukaiset.

Moni näistä kirjoittamistasi asioista voitaisiin ennaltaehkäistä sillä että ymmärretään että numeroiden takana on oikeita perheitä ja ihmisiä. Niitä ei voi siirrellä kuin pelinappuloita. Ei ole mikään ihme että lapset reagoivat jos eivät opi esim. luottamaan hoitopaikan aikuisiin kun eivät kerkiä edes nimeä oppimaan.

Kuntakohtaista kodinhoidontukea yritettiin saada jo viime kaudella, mutta hallitus hylkäsi ehdotuksen. Mielestäni olisi ensiarvoisen tärkeää saada se asia kuntoon. Se todellakin tulisi kunnalle halvemmaksi kun annettaisiin todellinen mahdollisuus hoitaa lapsia kotona. Uskon että jo 100 euroa kk/lapsi olisi oiva apu ja mahdollisuus monelle perhelle. Ja se on nimenomaan imago kysymys. Merkki siitä että lapsiperheitä toivotaan paikkakunnalle.

Paikkakunnan muuttotappio saadaan käänettyä vain uusien työpaikkojen avulla. Nyt täällä on liikaa keskitytty vain paperitehtaisiin ja Himokseen ja pienteollisuus on unohdettu kokonaan. Nyt olisi erittäin tärkeä saada paikkakunnalle houkuteltua eri alojen yrityksiä ja sitä kautta uusia työpaikkoja. On otettava mallia pohjanmaalta jossa pienteollisuutta on aivan eri lailla kuin Jämsässä.

Haastetta riittää mutta yhteistyöllä tästä selvitään!

Piritta Rantanen
  3. Vastauksia kysymyksiin:

Luin tuolla toisessa ketjussa olevan Saara Peutere-Heikan kirjoituksen lukiosta, ja olen samoilla linjoilla hänen kanssaan.

Minä ajattelen asian niin että onko vaikka automaatioasentajan tai ravintolakokin käytävä kaksoistutkinto? Saako hän silloin ammattinsa kannalta tärkeää opetusta? Mielestäni ammattiin opiskelevien on järkevämpää keskittyä omaan ydin osaamiseen ja lukiota käyvien järkevämpää keskittyä jatko-opintojensa kannalta tärkeisiin asioihin. Ja jos joku kuitenkin haluaa näitä kaksoistutkintoja suorittaa se lienee mahdollista vaikka lukio sijaitsisikin Jämsässä.

Minä olen tällä tiedon määrällä mikä minulla asiasta on (ilman kokonaisvaltaista selvitystä asiasta) Jämsän ja tasokkaan opetuksen kannalla.

Kyläkouluista olen täällä jo aieminkin kirjoitanut ja en haluaisi niitä ensimmäisenä lakkauttaa. Olen selkeitten rajojen kannalla, eli joku raja esim. kun koulussa olisi enään alle 10 oppilasta sitten lakkauttaisin.

Ylä-aste: on käsittämätöntä että Seppolan koulu on päästetty niin huonoon kuntoon ettei sitä enään voi käyttää. No tässä taloudellisessa tilanteessa haluaisin selvittää kaikki muut mahdollisuudet ennen uuden rakentamista. Paljonko nykyisen rakennuksen saneeraus esim. maksaisi? Kestääkö taloutemme näin monta näin suurta investointia peräjälkeen? En usko että ainakaan kovin nopealla aikataululla, mutta asia on kiireellisesti selvitettävä.

Tälläisiä ajatuksia näistä asioista ja tervetuloa keskiviikkona 8.10.08 kuuntelemaan Vitikkalaan näistä lasten ja nuorten asioista, vaalipaneeliin.

Piritta Rantanen
    nro 87
  4. Hei vaan kaikille vaali asioista kiinnostuneille!

Mielenkiinnolla olen palstaa myös seuraillut silloin tällöin ja ajattelin että on aika kertoa omiakin mielipiteitä ja tavoitteita.

Uudessa Jämsässä valtuutetuilla tulee takuulla olemaan paljon asioita päätettävänä joilla on pitkäkantoiset vaikutukset. On kuitenkin muistettava että yhden kauden aikana näin suuri "laiva" ei täysi käännöstä tee. Mutta toivottavasti monilla pienillä asioilla asiat saadaan käännettyä parempaan suuntaan.

Minulle tärkeitä asioita on mm. kaavoitus asiat. Joenrantaa ja järvien rannat on otettava tehokkaasti käyttöön jos tänne oikeasti halutaan uusia ihmisiä asumaan ja edes vanhat jäämään.
    Kaavoitus asioihin liittyy myös läheisesti uusien teollisuustonttien kaavoitus. Paikkakunnalle on saatava uutta pienteollisuutta ja lähtökohtana tässäkin on kaavoitus.

Talouden realiteetit ovat tässä kohtaa varmasti kaikille selvillä, jostakin on pakko säästää ja koska suurin menoerä on sosiaali puoli myös suurimmat ratkaisut tehdään sillä puolella.

Esimerkiksi vanhustenhuolto on hyvin eri hintaista eri laitoksissa ja syitä siihen on etsittävä ja vertailtava käytäntöjä. Miksi toiset saavat saman palvelun tuotettua paljon edullisemmin kuin toiset? Mutta ehkä tämä uusi tilaaja-tuottaja malli tuo siihenkin vastauksia.

Säästökohteita on yhdessä mietittävä mutta lasten kustannuksella säästöjä en halua tehdä. Luokkakoot on otettava erityistarkkailuun niillä on kuitenkin pitkäaikaiset vaikutukset lasten elämään. Pienemmissä ryhmissä ongelmiin pystytään tarttumaan nopeammin kuin suurissa ryhmissä.

Mutta mielelläni kuulusin myös muittenkin kuntalaisten ehdotuksia ja toiveita siitä mistä säästöja saataisiin aikaiseksi?

Piritta Rantanen