Vapaa kuvaus

Aloituksia

489

Kommenttia

8309

1. CyclOnelta+hyvä+ja+ajatuksekas+kirjoitus.+Propsit+siitä.Se,+mikä+tuossa+ensin+pistää+silmään,+on+tietenkin+se,+että+miksi+taikauskoisille+taikauskon+vastakohta+on+heti+alkoholiongelma,+riettaus,+orgiat,+huono+elämä,+yleinen+elämän+tyhjyys,+huumeet+jne.Onko+taikauskoisille+elämä+todellakin+vain+mustaa+ja+valkoista.+Joko+olen+taikauskossa,+tai+sitten+makaan+ojan+pohjalla+tyhjä+viinapullo+vieressä?Jos+näin+on,+niin+toki+taikausko+on+parempi+vaihtoehto.+Jopa+skieltologiakirkko+on+parempi+vaihtoehto.+Mikä+tahansa+satukerho+on+parempi+vaihtoehto,+jos+sieltä+saa+elämäänsä+jotain,+että+ei+löydy+ojasta+makaamasta.Joten+jos+taikausko+täyttää+sinussa+jotain+sellaista,+jota+ilman+olisit+tuolla+rietastelemassa,+murhailemassa+ja+raiskaamassa,+niin+jos+tontut,+maahiset+ja+jumalat++auttavat+sinua+välttämään+sen,+ota+toki+apua+miltä+tontulta+nyt+sitten+kehtaatkaan.Minusta+uskonnoissa+eniten+vastustettavaa+on+se,+että+lähtökohtaisesti+te+ette+hyväksy+muiden+taikauskoa+saman+veroiseksi+kuin+omaanne.+Sitten+kun+jokainen+taikausko+kykenee+kunnioittamaan+muitakin+taikauskoja+kuin+omaansa,+tilanne+muuttuu+ja+olemme+ehkä+sellaisessa+tilanteessa,+että+ihmisen+taikauskot+eivät+enää+syökse+meitä+sotiin+ja+kahnauksiin+toistemme+kanssa.Kun+puhumme+tästä+pienestä+gallialaisesta+kylästä,+niin+minusta+varjopuolena+on+vaikkapa+se+maailmanlopun+odotus,+jota+se+pöljien+kinkeripiiri+julistaa+ihmisille+ja+kaikki+eivät+ole+niin+fiksuja+kuin+CyclOne,+että+käsittäisi,+että+sitä+ei+todellakaan+tapahdu.Toisaalta+se+on+helppo+keino+tehdä+organisaation+itsemurha+jatkuvasti+saattamalla+yhteisöä+tilaan+ja+odotukseen+siitä,+että+no+nyt+vihdoin+maailmanloppu+on+kynnyksellä+ja+Jeesus+tulee+sinfoniaorkesterin+säestyksellä+ja+kun+mitään+ei+koskaan+tapahdu,+niin+kyllähän+ne+hiukan+vähemmän+fiksutkin+enemmin+tai+myöhemmin+ymmärtävät+itseään+huijatun.Ja+se+että+kyseessä+on+kuitenkin+miljardien+dollarien+bisnes,+jota+tietenkään+Suomessa+homeisissa+ja+purkukypsissä+rotteloissa+taikauskoaan+harrastavat+adventistit+eivät+aina+ymmärrä+ja+muista,+kun+Suomesta+se+rahavirta+taitaa+olla+yhteen+suuntaan,+eli+itsestä+poispäin,+kun+taas+jossain+muualla+nautitaan+uusista+mahtipalatseista+ja+niiden+tuottamasta+hetken+huumasta.Ja+adventtikirkon+historia+Suomessa+on+kuitenkin+hyvin+murheellista+luettavaa,+eli+vaikka+täällä+muutama+kirjoittaja+koettaa+esittää+adventtikirkon+menneisyydeksi,+nykyisyydeksi+ja+tulevaisuudeksi+jotain+herttaista+harrastepiiriä,+jossa+mummot+laulavat+pari+virttä+ja+neulovat+ajankuluksi+muutaman+sukan+ihanille+lapsenlapsille,+todellisuus+on+jotain+aivan+muuta.Puhumattakaan+kaikesta+lieveilmiöstä,+eli+vaikkapa+nuoren+maan+kreationismista+ja+muusta+sonnasta,+jonka+ykköslevittäjäksi+adventtikirkko+nyt+koettaa+kivuta+keinoja+kaihtamatta,+niin+en+keksi+kovin+montaa+syytä+olla+arvostelematta+tuollaista+yhteisöä+ja+sen+toimintaa.
  2. >>>+No+sellainen+pieni+seikka+vain,+että+miten+se+biologia/ateismi/evoluutio+estää+kavalaa+naista+käyttämästä+tätä+"kavalaa+asettaan"+miehiä+vastaan?+>>>Mitäpä+jos+lähdetään+siitä,+että+miehet+ja+naiset+ovat+tasavertaisia,+niin+sitten+kenenkään+ei+tarvitse+käyttää+mitään+toisiaan+vastaan.Onko+tällainen+ajattelu+taikauskon+kyllästämälle+liian+vaikeaa?>>>+Mistä+tulee+moraalikoodisto?+>>>Ihan+sieltä+mistä+nytkin,+eli+maallisista+laeista,+asetuksista+ja+määräyksistä.Jos+ei+ihminen+tiedä,+että+mikä+on+hyvää+niin+sitten+pitää+byrokraatin+kertoa+se+hänelle+ja+laatia+asiasta+asetus.>>>+Ja+toinen+pieni+seikka,+että+mikä+estää+miestä+käyttämästä+evoluution/biologian+suomia+suurempia+fyysisiä+voimiaan,+jos+hän+haluaakin+päästä+nauttimaan+jonkun+kavalan+naisen+"kavalasta+aseesta",+vaikka+tämä+nainen+ei+itse+olisi+siihen+halukas+juuri+tämän+miehen+kanssa?+>>>Niin.+Tämä+on+uskovaiselle+niin+vaikea+selittää,+että+melkein+voisi+jättää+väliin.Yhteiskunnista+pitää+rakentaa+sellaisia,+että+hyvyyden+pitää+hyödyttää+yksilöä+enemmän+kuin+pahuus,+tai+pikainen+pahuus.Vahva+valtio+ja+vahva+yhteiskunta+pitää+parhaiten+pahuuden+kurissa,+olipa+se+mitä+hyvänsä.+Natsitkin+onnistuivat+tappamaan+juutalaiset+vain+viemällä+heidät+pois+Saksasta+sellaiselle+alueelle,+jolta+he+olivat+ensin+tuhonneet+valtion+pois.>>>+Evoluutiossahan+toimii+vahvemman+oikeus...++>>>Ei+toimi.+Vaan+kelpoisimman+oikeus+ja+kelpoisin+voi+olla+laiskin,+lihavin,+tylsin,+tyhmin,+nopein,+voimakkain,+heikoin+tai+ihan+mitä+tahansa.+Eli+jos+lakkaisit+tuomasta+evoluutiota+joka+välissä+esiin,+etenkään+kun+et+tunnut+ymmärtävän,+että+mistä+siinä+on+kysymys.Evoluutiossa+on+sellainen+pieni+juttu,+jota+et+ole+ehkä+vielä+oivaltanut,+että+mukana+on+myös+julma+luonto,+joka+sitten+tasaa+peliä,+jos+vaikkapa+vahvin+pääsee+voitolle.+Kun+vaikkapa+savannilla+jokin+kissaeläin+jyrää+muut+tieltään+ja+siitä+tulee+ylivoimainen+omassa+ekolokerossaan,+niin+kun+se+metsästää+ylivoimaisilla+ja+vahvimmilla+ominaisuuksillaan+ruokansa+sieltä+loppuun,+tulee+vahvimmalle+ja+voimakkaimmalle+ja+ylivoimaisimalle+kissäeläimelle+loppu+ja+sitten+paikan+nappaa+jokin+vähemmän+voimakas+otus,+joka+saa+ruuan+riittämään+itselleen+ja+jälkikasvulleen+paremmin.+Kyse+on+paljon+monimutkaisemmasta+asiasta+kuin+siitä,+että+evoluutiossa+voimaikkain+hallitsee.+Ei+hallitse,+vaan+kelpoisin+ja+se+on+aivan+jotain+muuta+kuin+paras,+voimakkain,+nopein,+ketterin+tai+muuta+sellaista.
  3. >>>+Harva+eroaa+seurakunnasta+opinkohtien+takia.+>>>Tästä+olen+vahvasti+eri+mieltä.+Kuten+gradussakin+todettiin:>>>+Iän++myötä++aletaan++epäillä++ja++kyseenalaistaa+yhteisön+vaalimien+oppien+paikkansa+pitävyyttä+ja+merkitystä+omassa+elämässä.+...+Ideologinen++konflikti++ei++liity++välttämättä++ainoastaan++liikkeen++oppiin,++vaan++uskontoon+ja++uskonnollisen++selityksen++mahdollisuuteen++yleensäkin.++Samanaikaisesti++kun++epäillään++oman++yhteisön++oppia,++voidaan++epäillä++koko++uskonnollisen++merkitysjärjestelmän+paikkansapitävyyttä.+Uskonnollisen++merkitysjärjestelmän++epäily++näyttää++johtavan+jopa+uskonnollisesta+selityksestä+luopumiseen+kokonaan.+>>>Ajatellaanpa+biologiaa.+Jeesus+ei+voi+olla+minkään+hengen,+yliluonnollisen+olennon+hedelmöittämä+ja+asia+nyt+vain+on+näin,+koska+me+tiedämme+nykyisin+sen,+että+mitä+ihmisen+saaminen+aikaan,+eli+munasolun+hedelmöittäminen+tarkoittaa+käytännössä.Nuo+taikauskoiset+beduiinit+eivät+sitä+tienneet,+vaan+he+luulivat+kreikkalaisen+filosofian+mukaisesti,+että+naisen+sisällä+on+kaikki+syntyvät+ihmiset+jo+valmiina+sellaisina+pikkuriikkisinä+minimini-ihmisinä+ja+sitten+ne+alkavat+siellä+kasvaa+jonkin+sysäyksen+johdosta,+kunnes+pullahtavat+pihalle.+Siis+jokin+henki+kykeni+laittamaan+alkuun+sen+jo+siellä+naisen+sisällä+olevan+mini-ihmisen+kasvun+kohti+hieman+isompaa+ihmistä,+joka+sitten+putkahtaa+naisen+synnytyskanavan+kautta+pihalle.Biologia+kertoo+tämän+tarinan+huuhaaksi.+Jos+Jeesus+oli+oikeasti+olemassa,+hänet+oli+siittänyt+joku+siittiöitä+ja+geenejä+kantava+mies,+lihaa+ja+verta+oleva+mies,+eikä+asia+muutu+uskomalla+muuksi.Jo+tämä+biologinen+fakta+kertoo+meille+sen,+että+Jeesus+ei+ollut+yhdenkään+jumalan+poika,+eikä+hän+tule+koskaan+takaisin.Mikään+henki+ei+kykene+ilman+siittiöitä+ja+geeniensä+siirtoa+munasoluun+saamaan+naista+raskaaksi.+Sellaista+taikatemppua+ei+vain+voi+olla+olemassa,+eikä+siihen+usko+auta.+Jos+taas+siittiö+saadaan+sinne+emättimeen,+niin+sen+siittiön+tuoja+on+lihaa+ja+verta.+Jos+Maria+ei+tiennyt+tästä+mitään,+hänet+onnistuttiin+raiskaamaan+hänen+ollessaan+tiedottomassa+tilassa.Raamattu+on+täynnä+tarinoita,+jotka+eivät+voi+olla+totta,+eivät+millään+tasolla,+eivätkä+ne+toimi+järkevälle+ihmiselle+myöskään+vertauskuvallisina+tarinoina,+koska+niiden+pitäisi+olla+totta+jollakin+tasolla,+että+ne+toimisivat+vertauskuvallisesti.Vertauksellinen+esitystapa+tarkoittaa+oikeasti+sitä,+että+alkuperäinen+käsite+tai+idea+korvataan+toisella.+Uskonnossa+se+tarkoitaa+tänä+päivänä+sitä,+että+koko+käsite+ja+idea+korvataan+täysin+uudella+ajatuksella,+joka+ei+liity+mitenkään+alkuperäiseen+käsitteeseen+tai+ideaan+ja+se+johtuu+juuri+siitä,+että+alkuperäinen+käsite+ja+idea+on+täysin+mahdoton+ja+puutaheinää.+Metaforassa+teema+(asia)+kuvataan+toisen+asian+(reema)+kautta.+Metafora+edellyttää+teeman+ja+sitä+kuvaavan+reeman+välillä+jotakin+luonnollista+yhteyttä.+Se+on+kovin+vaikeaa,+jos+teemassa+on+kaikki+pielessä+ja+se+on+käsitteiltään+ja+idealtaan+kokonaan+tiedetyn+tiedon+vastaista.>>>+Maailma++on++pullollaan++kymmeniä++tuhansia++uskomusjärjestelmiä,+joista+suurin+osa+ajattelee+olevansa+yksin+oikeassa+ja+joiden+kaikki+jäsenet++kuvittelevat+tietävänsä+totuuden.+Loogisesti+oikeassa++voi+tosin+olla+vain+yksi+tai+ei+yhtään+näistä+ryhmistä.+>>>Kristikunnassa+on+satoja,+jopa+tuhansia+virtauksia,+joista+jokainen+katsoo+itse+olevansa+oikeassa+ja+muut+eivät+ole.+Se+ei+ole+mahdollista,+vaan+loogisempaa+on+olettaa,+että+kaikki+ovat+tahoillaan+aivan+yhtä+väärässä+kuin+muutkin.Ps.+>>>>+lainaukset+gradusta+>>>>+paitsi+ensimmäinen+CyclOnen+viestistä.
  4. En+voi+mitään+sille,+että+vastauksiasi+lukemalla+minun+on+entistä+vaikeampaa+ymmärtää+että+miksi+notkut+adventtikirkossa+tai+miksi+edelleen+pidät+taikauskoasi+hengissä.>>>+Se+varmaan+johtuu+siitä+että+ihmiset+jotka+ovat+kirjoittaneet+nuo+kuvaukset+eivät+ole+kovinkaan+paljoa+asiaa+pohtineet+tai+tutkineet.>>>Koetapas+miettiä,+että+mitä+minä+näen+tuossa+yllä?+Tai+tuossa+alla,+seuraavassa+lainauksessa+kirjoituksestasi?Sinä+siis+itse+kerrot,+että+lahkosi+nettisivuilta+löytyvät+kuvaukset+lahkosi+opeista+on+kirjoitettu+sellaisten+ihmisten+toimesta,+jotka+nyt+eivät+ole+pahemmin+mitään+pohtineet,+saatikka+oikein+mistään+mitään+ymmärtäneet+ja+eipä+noita+juttuja+nyt+kannata+uskoa,+tai+todesta+ottaa.Ihanko+oikeasti?>>>++Ei+ne,+jotka+noita+kuvauksia+on+ollut+kirjoittamassa,+ole+mitään+raamatun+spesialisteja.+Usein+nuo+kuvaukset+ovat+vieläpä+komitetyöskentelyn+tulosta,+ja+jos+joukossa+olisikin+spesialisti,+hänen+näkökulmansa+hukkuu+mytologisten+kuvauksien+kannattajien+alle.+Sori+vaan,+ei+mahda+mitään.+Ei+kannata+uskoa+kaikkea+mitä+lukee,+on+ainut+ohjeeni.+>>>Eikös+nyt+ole+niin,+että+uskonnollinen+kuluttaja+on+aika+hukassa+uskontojen,+lahkojen+ja+epämääräisten+kulttien+viidakossa,+jos+viestisi+on+edes+hitusen+totta+tänä+päivänä,+vuonna+2016.Adventtikirkolla+on+ollut+nyt+170+vuotta+aikaa+hio+näitä+jupinoita+uskonnollisille+kuluttajille,+kun+sitä+puusepän+poikaa+ei+ole+kaikesta+huolimatta+täällä+uudelleen+näkynyt+ja+on+saatu+aikaan+höpinöitä,+joita+nyt+ei+oikeastaan+kannata+uskoa,+koska+niiden+laatijat+eivät+oikein+ymmärrä,+että+mistä+koko+sopassa+on+kysymys.>>>+Apokalyptiset+kuvaukset+ovat+tehokkaita+keinoja+saada+ihminen+juurtumaan+identiteettiinsä.+>>>>Kyllä.+Siksi+lapsetkin+tykkäävät+Grimmin+saduista+ja+teinit+supersankarielokuvista.Mutta+tässä+on+nyt+kyse+siitä,+että+olet+sitä+mieltä,+että+uskontosi+kuvaukset+maailmanlopusta+eivät+ole+kuvauksia+tulevasta+maailmanlopusta,+vaan+ne+ovat+vain+surkeaa+ja+huonosti+nykyaikaan+sopivaa+fiktiota,+joilla+oli+aikoinaan+tarkoitus+houkutella+taikauskoisia+ihmisiä+uuteen+uskontoon+ja+juurruuttaa+niitä+sen+uskonnon+kannattajiksi,+vaikka+itse+tarinat+ovat+pötyä.>>>>+Kun+vastustajat+ovat+hirviöitä+ja+maapallo+tuhotaan+heidän+mukanaan,+se+oma+oikea-oppinen+ryhmä+tuntuukin+juuri+oikealta+ja+hyvältä+ryhmältä.+Proosaa+ja+runoutta+nämäkin+kuvaukset+ovat,+mutta+vaikuttavampia+sellaisia.+>>>Kyllä.+Uskonnot+käyttävät+paljon+psykologiasta+tuttua+me-muut+-jaottelua+ja+se+on+minulle+yksi+syy+olla+taikauskonnoton,+koska+olen+ymmärtänyt,+että+nuo+tarinat+ovat+puppua,+eivät+koskaan+tapahdu+ja+en+jaksa+perustaa+maailmankuvaani+ja+jäsenyyttäni+yhteisöön+huonojen+tarinoiden+päälle,+vaikka+siellä+voisi+olla+mukavaakin+höpistä+kerran+viikkossa+huonojen+tarinoiden+mahdollisista+opetuksista+ja+fantasioida+tapahtumattomien+asioiden+pohjalta+muiden+kuin+meidän+mahdollista+tuhoa,+jota+siis+ei+kuitenkaan+tapahdu.>>>+Onko+se+eettisesti+oikein+käyttää+tälläistä+proosaa+on+toinen+asia+(Ilm.+kirjoittajan+mielestä+tilanteen+vakavuuden+nähden+on+oiekin)+mutta+se+toimii.++>>>Niin,+tämäpä+se+on+kysymys+ja+missä+vaiheessa+niille+aikuisille,+jotka+siellä+pyörivät,+pitäisi+sitten+viimeistään+kertoa,+että+tarinat+ovat+satua,+eivät+tapahdu+oikeasti+,+jos+ne+yksinkertaiset+turjakkeet+eivät+sitä+itse+hoksaa+missään+vaiheessa.ELi+vähän+kuin+lapselle+valehtelu+joulupukista.+Missä+vaiheessa+lapselle+kertoo,+että+joulupukki+ei+ole+totta.+Jos+kertoo+liian+aikaisin,+muut+perheet+pitävät+sinua+paskiaisena,+kun+lapsesi+menee+möläyttämään+heidän+lapsilleen+liian+aikaisin,+että+joulupukki+ei+ole+totta+ja+jos+kerrot+asian+liian+myöhään,+muut+alkavat+pitää+lastasi+tyhmänä,+kun+uskoo+vielä+joulupukkiin.Tasapaino,+tasapaino,+se+on+tärkeää.+Milloin+sinun+mielestäsi+niille+adventtikirkon+aikuisille,+jotka+eivät+vielä+ymmärrä,+että+Ilmestyskirja+ei+ole+suinkaan+totta+ja+on+vain+aikansa+proosaa+pitää+taikauskoiset+uskossa+kiinni,+pitäisi+asia+kertoa,+jos+eivät+ole+sitä+itse+hoksanneet?+Tänään?+Ensi+lauantaina?Vai+pidetäänkö+heidät+uskossaan+ja+muut+alkavat+pitää+heitä+hieman+tyhminä,+kuten+aikuiset+pitävät+12-vuotiasta+lasta,+joka+uskoo+vielä+joulupukkiin,+kun+hänen+vanhempansa+eivät+ole+tohtineet+asiaa+kertoa+lapselleen,+ettei+hän+pahoita+vain+mieltään+ja+saa+jotain+traumaa.
  5. >>>+Sinulta+sen+sijaan+tulee+alvariinsa+yleistyksiä+ja+tätä+"typerykset"+ym.+lokaa+lukijoiden+silmille...+>>>Kyllä.+Edelleen+olen+sitä+mieltä,+että+jos+ihminen+uskoo+vaikkapa+planeetan+6000+vuotta+vanhaan+elämään,+hän+on+typerys+ja+hän+on+häpeäksi+ihmiskunnalle+ja+lajitovereilleen.+Häneltä+puuttuu+aivoistaan+kyky+loogiseen+päättelyyn+ja+muuta+vastaavaa.+Hän+on+typerys,+idiootti+ja+vastenmielinen+tollo,+eikä+tämä+nyt+tällä+pyörittelyllä+muuksi+muutu.+Ilmeisesti+olet+sitä+mieltä,+että+näin+ei+saisi+sanoa,+vaan+pitäisi+silitellä+päätä,+että+no+voi+voi,+saathan+sinä+noin+uskoa?Mutta+jos+ihminen+ei+usko+noin,+hän+ei+ole+mitään+sellaista,+mitä+juuri+kuvailin.Mikä+tässä+on+vaikeaa+ymmärtää?>>>+toisinajattelijoita+kunnioittavaksi+>>>Minulla+raja+menee+siinä,+että+en+kunnioita+toisinajattelijoita,+joiden+ajatukset+ovat+tiedettyjen+tosiasioiden+vastaisia.Mitä+tässä+et+kykene+ymmärtämään?>>>+En+minä+solvaa+sinua+asioiden+tuomisesta+esiin,+vaan+kritisoin+sinua+siitä,+MILLÄ+TAVALLA+sinä+tuot+asioita+esiin.+>>>Eli+se+pitäisi+tehdä+sinun+hyväksymälläsi+tyylillä+ja+että+miellytän+juuri+sinua?+Ei+onnistu.+Maailma+nyt+ei+vain+pyöri+sinun+tahtosi+tai+sinun+jumalasi+tahdon+mukaan+ihan+joka+asiassa,+vaikka+sellaista+toivoisit.>>>+Kun+minä+kerroin+omista+kokemuksistani,+niin+miksi+sinä+et+voinut+silloin+vain+"jättää+asiaa+hautumaan+ja+pohtia+mielessäsi",+että+voisiko+siinä+kenties+olla+jotain+perää,+mitä+kerroin,+vaan+selvännäkijän+varmuudella+ja+miehisellä+ylimielisyydellä+lyttäsit+kertomani+"keksityksi"...+>>>Tässä+olet+oikeassa.+Pyydän+anteeksi.+Vuodatuksesi+olisi+pitänyt+jättää+täysin+omaan+arvoonsa,+eikä+kommentoida+sitä+millään+tavalla.>>>+Tuossahan+tuo+oli+hyvin+kiteytettynä+tämän+maailman+ongelmien+todellinen+syy,+koska+nimenomaan+narsisteilla+näyttää+olevan+"kovin+itsetunto"+j+>>>Hyvällä+itsetunnolla+ei+ole+mitään+tekemistä+narsismin+kanssa.+Narsistilla+on+aina+heikko+itsetunto+siitä+huolimatta,+että+hänen+käytöksensä+perusteella+voisi+luulla+juuri+päinvastaista.+Itse+asiassa+narsisti+on+yliherkkä+loukkaantumaan+ja+hän+voi+loukkaantua+verisesti+jopa+sellaisestakin+arvostelusta,+joka+ei+häntä+koske,+jos+hän+itse+uskoo+että+sillä+on+täytynyt+viitata+häneen.+Eli+voisiko+sanoa,+että+hän+ei+siedä+keneltäkään+yleistyksiä,+koska+kokee+että+sillä+viitataan+juuri+häneen.>>>+Nytkin+maailman+johtoon+on+pyrkimässä+eräs+"+kovan+itsetunnon"+omaava+ehdokas,+jonka+sanomisen+järkevyyttä+ei+voi+kuin+ihmetellen+seurata+ja+miettiä,+että+onko+tämä+ylipäätään+mahdollista.+>>>Juu,+siellä+on+ollut+kaikenlaista+cowboytä+ja+näyttelijää,+mutta+onko+mitään+sen+kummempaa+tapahtunut?+Reaalielämän+todellisuudet+avautuvat+aika+nopeasti+kaikenmaailman+trumpeille,+jos+ne+valtaan+pääsevät.+Ja+käy+kuin+Soinille,+eli+kun+ei+mitään+saa+aikaiseksi+kaikesta+huutelusta+huolimatta,+suosio+menee+menojaan+uuteen+kohteeseen+jne.+Historia+todistaa+tästä+julmasti.>>>+Ottamatta+kantaa+siihen,+mitä+jokin+uskonnollinen+yhteisö+opettaa,+niin+minä+kyllä+ymmärrän+Raamatusta+niin,+että+maailmaa+tulee+kohtaamaan+tuho+sen+tähden,+että+ihminen+itse+aiheuttaa+sen.++>>>Maailmaa+ei+tule+kohtaamaan+tuho,+vaan+ihmistä.+Katsos+kun+maailma+ei+ole+ihminen+vaan+ihminen+on+yksi+laji+muiden+joukossa.+Ihminen+voi+aiheuttaa+oman+tuhonsa+kyllä,+mutta+elämä+jatkuu,+maailma+selviää,+selviytyy,+evoluutio+tuottaa+uutta+elämää+ja+planeetta+kiertää+radallaan+ja+kun+ihminen+on+täältä+hävinnyt,+ei+mikään+tai+kukaan+sitä+tule+kaipaamaan.Elämä+jatkuu+kyllä,+vaikka+ihminen+tekisi+toimillaan+lopun+itsestään.+Maailma+ei+lopu+ihmiseen,+vaikka+itsekeskeiset+narsistit+ja+uskonnot+haluavat+nähdä+maailman+vain+ihmisenä+ja+ihmisen+toimina.>>+Ja+päinvastoin,+olen+tuonut+täälläkin+esiin+nuo+demokratian+vastaiset+Bilderberg+"keskustelut",+joita+käydään+>suuryritysten+ja+pankkimaailman+johdolla<,+mutta+mitäpäs+siitäkään+on+muuta+seurannut+kuin+että+olen+leimautunut+"salaliittohörhöksi"+>>>Kyllä.+Olen+perustellut+myös+asian+kattavasti.+Myös+rikkailla+on+oikeus+kokoontua+keskustelemaan,+kuten+köyhillä,+vammaisilla,+työttömillä,+uskovaisilla,+uusnatseilla,+rasisteilla,+abortin+vastustajilla+tai+abortin+sallijoilla+jne.Ja+mitä+helvetin+demokratian+vastaisia?+Sano+edes+yksi+päätös,+mitä+siellä+on+tehty?+Voin+vastata:+ei+mitään.+Kokoukseen+ottaa+osaa+niin+valtava+määrä+henkilöitä,+että+jos+joitain+erityisiä+päätöksiä+syntyisi,+olisi+sula+mahdottomuus,+että+asiasta+voitaisiin+vaieta.+Päätöksenhän+tulisi+olla+silloin+100%+yksimielinen,+jotta+kaikki+haluaisivat+vaieta+tämän+salaliiton+ja+vainoharhaisten+höpinöiden+mukaisesti.+Jos+vain+lobataan+ja+keskustellaan,+sekä+kuunnellaan+muutama+esitelmä+ja+julkinen+puheenvuoro,+niin+mitä+helvetin+väliä?++Se+ei+vielä+sido+ketään+mihinkään+agendaan.Etsi+Suomesta+edes+kymmenen+rikasta+ja+vaikutusvaltaista+ihmistä+ja+koeta+saada+ne+saman+pöydän+ääreen+ja+koeta+saada+heidät+edes+yhdestä+merkittävästä+asiasta+täydelliseen+yksimielisyyteen,+niin+saat+Nobelin+rauhanpalkinnon+välittömästi.
  6. Palataanpa+kerettiläisen+bushmannibushmannibushmanni-vuodatukseen+vielä+yhdeltä+yksityiskohdalta+osin:>>+Intellektuellisia+ongelmia+varmasti+löytynee+uskosta+ylipäätänsä,+ja+jos+haluaisin+'valaistua'+kokonaan,+minä+joutuisin+vähän+samaan+tilanteeseen+kuin+Buddha+ja+Bushmanni+-+he+käyttävät+paljon+aikaa+tietämättömien+opastamiseen.+<<Ai+"tietämättömien+opastamiseen"....kylläpäs+sinä+näet+bushmannin+jalossa+ja+pyyteettömässä+valossa..???Pitäisiköhän+perustaa+uusi+bushmannikultti...uusi+jumalankuva+on+syntynyt+ja+kannattajat+odottavat+vain,+että+pääsevät+palvomaan...CyclOne+kirjoitti+näin:+Intellektuellisia+ongelmia+varmasti+löytynee+uskosta+ylipäätänsä,+ja+jos+haluaisin+'valaistua'+kokonaan,+minä+joutuisin+vähän+samaan+tilanteeseen+kuin+Buddha+ja+Bushmanni+-+he+käyttävät+paljon+aikaa+tietämättömien+opastamiseen.Kerettiläinen+vastaisi+tuohon+näin:Ai+"tietämättömien+opastamiseen"....kylläpäs+sinä+näet+bushmannin+jalossa+ja+pyyteettömässä+valossa..???Pitäisiköhän+perustaa+uusi+bushmannikultti...uusi+jumalankuva+on+syntynyt+ja+kannattajat+odottavat+vain,+että+pääsevät+palvomaan...Tästä+me+hyvin+näemme+sen,+että+miten+toisen+ajattelu+voi+sokeutua+täysin+henkilökohtaisen+päähänpiston+johdosta.Minä+näin+tuon+CyclOnen+kommentin,+jossa+oli+Buddha+ja+nimimerkkini+samassa+lauseyhteydessä,+hieman+sarkastisena+piikkinä+itseäni+kohtaan,+enkä+suinkaan+varsinaisena+kehuna.Se+oli+minusta+hauska+ja+älykäs+piikki+minua+kohtaan,+eikä+aiheuttanut+minussa+vihanpuuskaa+alkaa+haukkua+ja+solvata+CyclOnea,+vaikka+en+tietenkään+täysin+varma+voi+olla,+että+oliko+se+sarkastinen+piikki+minua+kohtaan.+Näin+luulisin+olevan+ja+CyclOne+voi+halutessaan+kommentoida+asiaa.CycOnen+haukkumisen+sijaan+päinvastoin+näin+kyllä+itsessäni+ja+viesteissäni+sen,+että+mihin+tuo+pieni+piikki+perustuu,+eli+se+oli+älykkään+kirjoittajan+hauskasti+muotoilema+pieni+kritiikkipistos+sydänalaani.Mutta+kerettiläinen+on+nyt+niin+syvässä+bushmannibushhmannibushmanni-manian+suossa,+että+hän+todella+näki+tuossa+jotain+sellaista,+että+nimimerkki+CycOne+pitää+minua+oikeasti+jonain+modernina+Buddhana,+jolla+on+tarkoitus+saada+koko+ihmiskunta+valaistumaan.Ei+suinkaan,+vaan+minä+ymmärsin+sen+juurikin+pienenä+piikkinä+(lue:+solvaus,+jos+haluat)+itseäni+kohtaan+ja+se+johtuu+juuri+tavastani+kirjoittaa+ja+perustella+näkemykseni.
  7. Palataanpa+vielä+hetkeksi+tämän+yhden+kirjoitteluun,+vaikka+turhaa+se+toki+tulee+olemaan.>>+Ai+"tietämättömien+opastamiseen"....kylläpäs+sinä+näet+bushmannin+jalossa+ja+pyyteettömässä+valossa..???Pitäisiköhän+perustaa+uusi+bushmannikultti...uusi+jumalankuva+on+syntynyt+ja+kannattajat+odottavat+vain,+että+pääsevät+palvomaan...+>>Aika+hienosti+sinä+lyttäät+toisen+näkemyksen,+eli+kukaan+ei+saisi+ajatella+mitenkään+muuten+kuin+mitä+sinä+ajattelet?+Jos+et+satu+huomaamaan,+me+olemme+nimimerkin+CyclOnen+kanssa+aika+monesta+asiasta+eri+mieltä,+mutta+silti+me+kykenemme+keskustelemaan+asioista+suhteellisen+järkevästi+ja+se+johtuu+siitä,+että+me+molemmat+pitäydymme+asiassa,+emmekä+ala+kirjoittaa+koko+ajan+toisesta+kirjoittajasta+tai+hänen+motiiveistaan,+kuten+vaikkapa+sinä+teet+koko+ajan+tai+Alex-kasi.Jos+minä+esitän+hänelle+näkemyksen,+johon+hänellä+ei+ole+mitään+loogista+ja+järkevää+vastausta,+hän+jättää+asian+hautumaan,+eikä+ala+keksiä+henkilöön+meneviä+motiiveja+siitä,+että+miten+toinen+on+ilkeä+ihminen,+kun+näkee+asian+siten,+että+omaa+näkemystään+ei+voi+perustella+järkevästi.+Näin+toimien+syntyy+hedelmällistä+ja+ajatuksia+herättävää+keskustelua.Jos+hän+esittää+minulle+perustellun+ajatuksen,+johon+minä+en+keksi+mitään+vastausta,+minä+jätän+asian+hautumaan+ja+pohdin+asiaa+mielessäni,+eikä+se,+että+en+vastaa+hänelle,+tarkoita+sitä,+että+jompi+kumpi+meistä+on+voittanut+tai+hävinnyt++keskustelun.Tämän+keskustelun+ja+ajatustenvaihdon+tarkoitus+ei+ole+löytää+voittajaa+eikä+häviäjää,+vaan+tämän+on+tarkoitus+herättää+uusia+ajatuksia+itse+kunkin+pääkopassa+ja+tämä+taitaa+olla+monelle+teistä+liian+vaikea+pala+nieltäväksi.Ei+tarvitse+olla+toisen+kanssa+samaa+mieltä,+eikä+tarvitse+olla+toisen+perusteluista+samaa+mieltä,+mutta+riittää,+että+perustelee+asiansa+niin,+että+toinen+kykenee+sen+ymmärtämään.>>+Valitettavasti+minä+näen+vain,+että+bushmannin+ego+on+niin+paisunut,+että+hän+kuvittelee+jostain+syystä+olevansa+joka+alan+asiantuntija...tai+ainakin+näissä+uskon+ja+"naisasia"+ja+"elämän+todellisuus"+kysymyksissä+asiantuntija+ja+ilmeisestikin+vain+siitä+syystä,+että+on+lukenut+n+i+i+n+p+a+l+j+o+n+kirjoja...+>>>Aika+hyvä+esimerkki+sinun+tavastasi+keskustella.+Kirjoitat+vain+toisesta+kirjoittajasta+koko+ajan+ja+keksit+paskaa+ja+huuhaata.MInä+kirjoitin+sinulle+jokin+aika+sitten,+että+minusta+on+aivan+sama,+että+onko+sinun+kertomuksesi+totta+vai+ei,+koska+sillä+ei+ole+minulle+mitään+merkitystä,+koska+minä+en+ota+(yleisellä+tasolla)+vakavasti+anonyymien+nimimerkkien+henkilökohtaisia+vuodatuksia,+koska+niistä+ei+saa+mitään+hedelmällistä+aikaiseksi.Ainoa+asia+mitä+sinä+saat+viesteihin+aikaiseksi,+on+solvaus.Otetaan+naisasia.+Olen+koettanut+kertoa+sinulle+jo+lukuisia+kertoja,+että+modernin+maailman+epätasa-arvo+johtuu+patriarkaalisen+ajattelun+iskostamisesta+ihmiskuntaan+noin+5000+vuoden+mittaisen+ajanjakson+aikana,+johon+on+syypäänä+aika+pitkälle+määrätyt+uskonnot,+kuten+juutalaisuus+ja+ne+uskonnot+joista+juutalaisuus+imi+itseensä+patriarkaalisen+ajattelun.Olen+koettanut+kertoa+sinulle,+että+varhaiset+ihmisyhteisöt,+joissa+ei+tunnettu+nykyisiä+valtauskontoja+ja+niiden+oppeja,+ovat+olleet+yleensä+tasa-arvoisia,+ilman+naisien+alistamista+yms+ja+kyllä,+tämä+on+juuri+sitä+tietoa,+jota+oppii+kirjoista+lukemalla+ja+tutustumalla+siihen,+mitä+me+oikeasti+tiedämme+ihmislajin+ja+kehityksen+historiasta+ja+siitä,+että+mikä+asia+on+johtanut+mihinkin.Mutta+sinä+vain+solvaat+minua+siitä+ja+sen+tuomisesta+esiin,+koska+se+sotii+sinun+omia+näkemyksiäsi+vastaan.+Sen+sijaan+sinä+voisit+mennä+kirjastoon+lainaamaan+niitä+kirjoja+ja+huomata,+että+jutuissani+saattaa+ollakin+jotain+totuudellista.https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/apina-opettaa-empatiaaMitäpä+luulisit+tapahtuvan,+jos+me+saisimme+nuo+marmosetit+oppimaan+raamatun+sisällön+ja+he+lukisivat+sieltä,+että+nainen+on+miehen+alamainen?MInä+en+ole+CyclOnen+kanssa+samaa+mieltä,+mutta+silti+minun+ei+tarvitse+alkaa+epäillä+hänen+motiivejaan+tai+sitä,+että+onko+hän+kenties+opiskellut+vai+eikö+ole+opiskellut.>>>+Ja+kaikkitietävänä+bushmannilla+...+>>>Tällaista+paskaa+sinä+suollat+viesti+ja+rivi+toisensa+perään,+enkä+ole+nähnyt+mitään+asiaa+sinulta+pitkiin+aikoihin.+Bushmanni+sitä+ja+bushmanni+tätä+ja+bushmanni+tuota+ja+bushmanni+sellainen+ja+bushmanni+tällainen+ja+sitä+rataa.Palstalla+on+jo+yksi,+joka+hoitaa+tuon+puolen,+eli+Alex-kasi,+niin+anna+hänen+hoitaa+se,+koska+muuhun+hänestä+ei+enää+ole,+ja+yritä+sinä+pysyä+asiassa+ja+vaikka+jokin+näkemykseni+ei+ole+mieleesi,+sillä+ei+ole+väliä,+koska+silläkään+ei+ole+väliä,+jos+jokin+mielipiteesi+ei+ole+minun+mieleeni.Sillä+on+väliä,+että+me+jaamme+perusteltuja+ajatuksia,+eikä+sillä,+että+pidämmekö+me+henkilökohtaisesti+toisen+näkemyksistä+ja+hänen+perusteluistaan.Joillekin+tämä+on+liian+vaikeaa+ja+sitten+kun+ei+henkilökohtaisesti+pidetä+toisen+näkemyksistä+tai+perusteluista,+alkaa+kirjoittelu+mennä+toiseen+henkilöön+ja+hänen+motiiviensa+pohtimiseen.+Ymmärrän+tämän,+koska+sehän+on+oivallinen+suojautusmiskeino.
  8. Palaanpa+hetkeksi+vastaukseesi+ja+poimin+sieltä+muutamia+kohtia:>>>+Olen+kyllä+miettinyt+sitä+mitä,+bushmanni,+sanoit+aiemmin,+että+ei+ihminen+valitse+tulla+uskoon+tai+epäuskoon,+se+vaan+tapahtuu+>>>Toisaalta+voisi+ajatella,+että+ihminen,+joku+yksilö,+jonkin+hänelle+tapahtuneen+asian+johdosta+haluaa+alkaa+uskoa,+että+tapahtuman+takana+on+jokin+jumala+ja+sitten+hän+alkaa+käyttäytyä+orastavan+uskonsa+mukaisesti.+Eli+vaikkapa+et+usko+jumaliin+tai+suhteesi+niihin+on+välinpitämätön.+Sukulaisesi+sairastuu+vakavasti+ja+vaikka+et+usko+uskonnollisesti+jumaliin,+alat+kuitenkin+joissain+tilanteissa+rukoilla+sukulaisesi+puolesta+ja+kappas+vain,+lääketieteellinen+ihme+tapahtuu+ja+sukulaisesi+parantuu,+mitä+toki+tapahtuu+rukoiltiinpa+tai+ei,+mutta++haluat+uskoa,+että+se+saattoi+olla+se+rukoilu,+mikä+tämän+sai+aikaan+ja+näin+alat+lipsua+uskon+puolelle.+Yhdistät+asioita+toisiinsa,+millä+ei+ole+yhteyttä+toisiinsa,+koska+jos+hetkeksi+jäisit+pohtimaan+sitä,+että+siellä+oli+paljon+muitakin,+joiden+puolesta+rukoiltiin,+eikä+heille+rukous+auttanut,+niin+millainen+sadistinen+automaatti+antaa+apuaan+noin+sattumanvaraisesti.+Mutta+jos+et+ajattele+sitä+uutteraa+äitiä,+jonka+kuolema+johonkin+sairauteen+jätti+neljä+lasta+orvoksi+samaan+aikaan,+kun+sinun+rukouksesi+"auttoi"+jostain+syystä,+voit+hyvinkin+aloittaa+tien+kohti+"uskovaisuutta".>>>+Peilatun+tuohon+graduun+uskoon+tulemista+tai+luopumisesta,+adventtikirkko+on+toisaalta+erittäin+mukava+yhteisö.+>>>Tässä+asiassa+en+vain+voi+olla+kanssasi+samaa+mieltä,+koska+mikään+uskonnollinen+yhteisö,+joka+ennustaa+pikaista+nykyisen+maailman+tuhoutumista+jonkin+henkiolennon+toimesta,+ei+voi+olla+mukava+yhteisö.+Tai+sitten+pitää+unohtaa+se,+mitä+oikeasti+opetetaan+ja+ollaan+vain+mukavia+ja+porukasta+tulee+ihmisten+seurustelukerho.Kykenetkö+ymmärtämään+pointtini?+Väität+mukavaksi+yhteisöksi+sellaista+ryhmää,+joka+opettaa,+että+meidän+tuntemamme+maailma+loppuu+hetkellä+millä+hyvänsä+hirvittävään+kaaokseen+erään+jostain+taivaasta+tupsahtavat+henkiolennon+johdosta,+joka+on+ihmisten+toimesta+tapettu+noin+2000+vuotta+sitten?Sitten+tämä+mukava+yhteisö+opettaa,+että+alkaa+kauhea+kaaos+ja+kärsimysElokuvissa+pyörii+paljon+elokuvia,+jotka+on+tehty+samalla+juonella,+niin+veisitkö+vaikkapa+alle+kouluikäisen+lapsen+katsomaan+sellaista+elokuvaa,+jota+mainitsemasi+mukava+yhteisö+kuitenkin+pitää+aivan+hetkellä+minä+hyvänsä+tapahtuvaksi?Jospa+ajatellaan+tämä+niin,+että+mitä+sanoisit+yhteisöstä,+joka+suunnittelee+vaikkapa+suurta+terrori-iskua,+eli+he+koettaisivat+hävittää+suuren+osan+ihmiskuntaa+jonkin+kauhean,+brutaalin+suunnitelman+kautta,+mutta+siellä+niiden+ihmisten+kokouksissa+olisi+kuitenkin+kiva+tunnelma,+eikä+asiasta+niin+kauheasti+puhuttaisi,+tuskin+koskaan,+niin+voisitko+sinä+olla+siellä,+koska+se+nyt+kuitenkin+muuten+on+ihan+kiva+yhteisö?+Siellä+on+pohjimmiltaan+mukavia+ihmisiä+kuitenkin.+Silloin+kun+he+eivät+satu+puhumaan+ihmiskunnan+hävittämisestä+terrori-iskun+avulla.Etpä+varmaan,+mutta+kun+me+muutamme+tämän+nykyisen+ihmiskunnan+tuhoutumisen+ja+maailman+tuhoutumisen+uskonnolliseen+kontekstiin,+niin+sitten+ihminen+voi+viihtyä+sellaisessa+yhteisössä,+kun+siellä+on+ihan+kiva+tunnelma+muuten.+Mukavia+ihmisiä,+mitä+nyt+haaveilevat+pikaisesta+nykyisen+maailman+tuhoutumisesta+ja+muutaman+yliluonnollisen+henkiolennon+yhteenotosta+ja+että+Maapallo+on+oleva+silloin+täydellisen+hävityksen+tilassa+ilman+ainuttakaan+elävää+ihmistä,+Saatanan+ja+hänen+enkeleittensä+asuttamana.Kun+sinä+ulkoistat+tämän+aivan+lähihetkinä+alkavan+kauheuden+joillekin+yliluonnollisille+henkiolennoille,+niin+sitten+asia+ei+sinua+vaivaa+ja+tuollaista+odottava+porukka+voi+ollakin+ihan+kiva+yhteisö,+jossa+viihtyy.+Mitä+nyt+planeettamme+on+kohta+hävityksen+tilassa,+täydellisessä+kaooksessa+ja+me+nyt+satumme+oikein+odottamaan+sitä,+mutta+tunnelma+on+muuten+mukava,+oikein+lämminhenkinen.>>>+Itse+en+toisaalta+usko+että+on+olemassa+ihanneyhteisöä.++>>>Olet+oikeassa.+Tämän+me+näemme+niistä+lukuisista+utopiayhteisöistä,+joissa+puhdasmieliset+ihmiset+ovat+hylänneet+kaiken,+ja+nämä+puhtaat+ja+kirkasotsaiset+toisiensa+halaajat+ovat+muutamien+vuosien+kuluessa+hajonneet+riitoihin+ja+siihen,+että+asiat+eivät+oikeasti+suju+kuin+siellä+Strömssöössä,+vaan+ilkeällä+valtiolla,+poliisilla,+oikeuslaitoksella+on+oikeasti+paikkansa,+vaikka+kaikista+ne+eivät+aina+hoida+asioitaan+tasapuolisesti+ja+oikein.+Ilman+niitä+on+vielä+vaikeampaa.http://www.helsinki.fi/jarj/polho/vanhat/sointula.htmlYlen+areenasta+voi+vielä+löytyä+radiokuunnelma+aiheesta,+jossa+taisi+olla+useita+osia+ja+se+kertoi+lähes+kaikista+Suomesta+lähteneistä+utopiayhteisöistä.Katso+lasten+leikkejä,+niin+ymmärrät,+että+miksi+ihanneyhteisö+ei+voi+toimia.+Sielläkin+määrää+se,+jolla+on+kovin+itsetunto,+eikä+se,+jolla+olisi+oikeasti+järkevintä+sanottavaa.
  9. >>>+No+ellet+sinä+sattunut+sitä+tajuamaan,+niin+tuolla+pilapiirroksella+on+>SYMBOLINEN+MERKITYS<,+jonka+tarkoituksena+oli+kuvata+sitä,+että+miehet+fyysisesti+vahvempina+käyttävät+väkivaltaa+kaikin+mahdollisin+tavoin.+>>Sekavaa+settiä+jälleen.+Vastenmielisen+sekavaa+ja+todellisuudesta+irtaantunutta+hölynpölyä.Varhaisissa+ihmisyhteisöissä+miehet+eivät+käyttäneet+väkivaltaa+naisia+kohtaan,+eivätkä+alistaneet+naisia,+eikä+ollut+miesten+tai+naisten+töitä.Varhaiset+ihmisyhteisöt+olivat+tasavertaisia+molemmille+sukupuolille.Mitä+tästä+et+ymmärrä?Ongelmat+alkoivat+nykyisten+valtauskontojen+syntyisen+jälkeen,+jolloin+uskontoihin+kirjattiin+sukupuolten+eriarvoisuus.+Miehet+hallitsevat,+naiset+ovat+alamaisia.Mitä+tästä+et+ymmärrä?Jos+harrastat+nykyisiä+valtauskontoja,+olet+osa+tuota+järjestelmää,+eikä+pitäisi+olla+mitään+urputtamista,+vaan+hyväksyt+leikkisi+säännöt.>>>+Kiinassa+nämä+"heikot"+ovat+olleet+ilmeisesti+lähes+aina+sukupuoleltaan+tyttöjä...ja+kiinalaiset+ovat+ilmeisesti+myös+saaneet+Raamatusta+vaikutteita+toimintaansa...+>>>Etkö+sinä+tiedä,+että+mistä+kumpuaa+Kiinan+tai+Intian+tyttöjen+abortointi?Muinaisista+uskomuksista+ja+uskonnoista.+Oletko+kuullut+siellä+vallitsevien+uskontojen+myötäjäisperinteestä?Siksi+siellä+tyttöjä+tapetaan,+kun+ihmiset+pitävät+yllä+muinaisia+satuja+ja+myötäjäiset+ajavat+etenkin+köyhät+tyttölapsia+saavat+konkurssiin.Papua-Guinea+ylätasangoilta+löydettiin+kansat+vasta+1930-luvulla+ja+ne+eivät+olleet+esim.+kristinuskon+saastuttamia.+Siellä+eläneet+yhteisöt+olivat+hyvin+tasa-arvoisia.+Heti+kun+länsimaisten+ihmisten+uskonnot+pääsivät+saastuttamaan+nuo+kansat,+niiden+vaikeudet+alkoivat.Sen+jälkeen+miehet+oppivat,+että+naisen+voi+ottaa+väkisin,+koska+on+olemassa+avioliitto,+jossa+ei+voi+raiskata+ja+se+on+jonkin+jumalan+asettama,+joka+on+mies.+Sen+jälkeen+he+oppivat,+että+naapuriheimon+kanssa+käydyissä+kahinoissa+voi+voittaja+ottaa+toisen+heimon+naiset+seksiorjiksi,+kun+niin+siellä+raamatussa+lukee.+Nämä+asiat+olivat+heille+täysin+vieraita+ajatuksia,+ennen+kuin+heille+vietiin+raamattu,+josta+he+oppivat+ne+asiat.>>Sinä+reppana+sen+sijaan+joudut+pullistelemaan+vain+tällä+adventismipalstalla...+>>Heh.+Tämäpä+ehkä+kuvaa+tuota+vastenmielistä+uskovaista+paremmin+kuin+hyvin.Kun+ei+muu+auta,+niin+sitten+aloitetaan+tuollainen+hevonpaska.