Vapaa kuvaus

Aloituksia

489

Kommenttia

8309

1. >>>+Ei+sellaista+lukutapaa+ole+mahdollista+ylläpitää+kuin+mitä+harjoitat.+>>No+mitenkäs+tämä+uskovaisten+suosima+lukutapa?+Kirjaimellinen,+vertauskuvallinen,+kirjaimellinen,+ohitetaan,+ohitetaan,+kirjaimellinen,+vertauskuva.+Tämä+jae+on+puoliksi+kirjaimellinen+ja+puolesta+välistä+vertauskuvallinen,+mutta+viimeistä+kolmea+sanaa+emme+noteeraa.>>>+Olisi+kiva+jos+Raamattu+olisi+yksi+selkeä+paketti,+joka+yhtälön+tavoin+homma+luistaisi+mutkitta.+>>>Se+minua+vain+ihmetyttää,+että+yliluonnollisen+älykäs+olento+ei+ole+kyennyt+ilmaisemaan+mielipidettään+niin,+että+sen+voisi+lukea+yhdellä+ja+samalla+tavalla+sekä+että+jokainen+lukija+ymmärtäisi+lukemansa+samalla+tavalla.No+kaikkea+ei+voi+jumaliltakaan+vaatia.+Ehkäpä+se+on+vain+hyväksyttävät,+että+jumalien+ulosanti+on+samaa+luokkaa+kuin+kulmabaarien+reiskoilla.>>>+Ei+humanismin/ateismin+kannalta+kristinuskoa+voi+mitenkään+hyväksyä,+olen+täysin+samaa+mieltä.+>>Voi+tietenkin,+mutta+sillä+pitää+olla+tiukasti+rajattu+leikkikenttä,+jossa+sen+harrastajat+saavat+kiusata+toisiaan,+mutta+eivät+muita.+Sehän+on+onneksi+jo+toteutunut+ja+koko+ajan+enemmän+toteutuu.+Harmi+vain,+että+osa+leikkijöistä+ei+hahmota+hiekkalaatikkonsa+rajoja,+vaan+tulee+sieltä+viskomaan+hiekkaan+myös+muiden,+normaalien+ihmisten+silmille,+jotka+eivät+heidän+leikeistään+enää+välitä.Mutta+leikkijät+siellä+laatikolla+vähenevät+koko+ajan+ja+se+ei+ole+minusta+lainkaan+huonoa+kehitystä.>>>++Mut+tämä+on+se+todellisuus,+että+esim.+Suomi+on+jollain+tavalla+historiallisesti+kristillinen+maa+>>>Jos+ajattelemme+historiallisesti,+niin+ei+ole+suinkaan,+vaan+jos+tiedetty+historia+alkaa+vasta+siitä+hetkestä,+kun+miekka+alkoi+ristiä+kantavien+miesten+käsissä+heilua,+niin+toki+siinä+tapauksessa.Suomi+on+paikallisten+ja+aluettain+muuttuvien+alkuperäisuskontojen+luvattu+maa+ja+niitä+täällä+on+harrastettu+paljon+kristinuskoa+kauemmin,+joten+historiallisesti+me+olemme+ihan+muuta+kuin+kristitty+maa.+Saamme+harrastaa+kristinuskoa+vielä+aika+monta+sataa+vuotta,+että+pääsemme+lähelläkään+sitä+aikaa,+jona+suomalaiset+ovat+harrastaneet+paikallisia+alkuperäisuskontoja.Ukko+ylijumala,+taivaan,+maan+ja+ilman+jumala+Ilmarinen,+veden+jumala+Ahti+sekä+metsän+kuningas+Tapio+ovat+olleet+meidän+muinaisuskontojen+palvottuja+jumalia+paljon+Jahvea+kauemmin.Tuhat-luvulta+alkoi+ihmisten+pakkokäännyttäminen+kristinuskoon,+kunnes+vuonna+1634+oli+pakko+kuulua+luterilaiseen+kirkkoon+tai+henki+lähti.Siksi+me+olemme+nyt+kristillinen+maa,+emmekä+suinkaan+siksi,+että+ihmiset+olisivat+innostuneet+tuosta+oikeudenmukaisuuden+ja+rakkauden+irvikuvasta+vapaaehtoisesti.Vasta+vuonna+1923+tuli+oikeus+olla+kuulumatta+mihinkään+uskontokuntaan+ja+näin+uskonnottomat+saivat+kansalaisoikeudet+samalla.+Vierasmaalaiset+saivat+harrastaa+jotain+vierasta+uskontoa+ennen+vuotta+1923,+mutta+suomalaiset+eivät.Valitettavasti+tiedot+muinaisuskonnoista+menivät+1600-1700-luvulla,+kun+hurskaat+kristityt+kirkonmiehet+ansiokkaasti+koettivat+hävittää+niistä+kaiken+tiedetyn,+palvontapaikat,+kirjallisen+materiaalin+yms+ja+siinä+ihan+mukavasti+toki+onnistuivatkin.Mutta+esim.+metsästäjien+peijaiset+vaikkapa+karhunkaadon+jälkeen+ovat+vanhoja+muinaisuskontojen+palvontamenoja,+niin+onhan+niitä+tietenkin+vielä+jäljellä,+vaikka+peijaisten+osallistujat+eivät+välttämättä+ymmärrä+osallistuvansa+vanhan+muinaisuskonnon+palvontamenoihin+sillä+hetkellä.Se+pitää+muistaa,+että+maailmasta+ei+olisi+tällä+hetkellä+noin+30+%+kristinuskoista,+jos+sitä+ei+olisi+miekalla+ja+verellä+aikoinaan+pakotettu+ihmiset+harrastamaan+ja+kun+pari+sukupolvea+saatiin+siihen+pakotettua,+siitä+tuli+sitten+myös+osa+heidän+lapsiensa+ja+lastenlapsiensa+traditiota,+joka+auttoi+sen+vakiintumaan+yhteiskuntiin.+Muutoin+se+olisi+kuollut+ja+kuopattu+jo+vuosisatoja+sitten.>>>+Hyvää+viikonloppua,+dare+I+say,+hyvää+sapatin+rauhaa?+:)++>>Hauskaa+ja+antoisaa+Saturnuksenpäivää+sinullekin.
  2. >>+0let+oikeassa,+et+ymmärtänyt,+et+alkuunkaan.++>>Näin+se+tahtoo+myyttien+ja+kamelin+kakkaa+taputtelevien+beduiinien+nuotiosatujen+kanssa+yleensä+olla.+Sivistynyt+ihminen+ei+ymmärrä.>>+Jos+ihminen+uskoo+Raamatun+sanaan+Jumalan+ilmoittamana+totuutena+niin+hän+ei+yksinkertaisesti+voi+puolustaa+homoliittojen+kirkollista+siunaamista+millään+tavalla+koska+se+on+Raamatussa+niin+suoraan+tuomittu.+>>>Se+homo+tai+lesbo+voi+myös+uskoa+noihin+typeriin,+kamelin+kakkaa+taputtelevien+beduiinien+nuotiotarinoihin,+mutta+he+eivät+näe+noita+mainitsemiasi+typeryyksiä+siellä.Eikö+se+häiritse+sinua+ollenkaan?Kuinka+te+voitte+lukea+saman+tekstin+niin+eri+tavalla?+Voiko+sinun+ymmäryksessi+olla+jotain+vikaa?+Vai+aina+sen+toisen?+Kertooko+se+sinusta+mitään,+jos+aina+muut+lukevat+noita+typeriä,+taikauskoisia+satuja+väärin?>>>+Jos+taas+ei+usko+niin+miksi+ylipäänsä+haluta+homoliitolle+kirkollista+siunausta+yhteisössä+jonka+opin+perustana+on+Raamattu,+siinä+ei+todellakaan+ole+mitään+järkeä.+>>>Minä+en+teidän+taikauskoisten+aivoituksista+ota+selkoa,+koska+niissä+ei+yleisesti+ottaen+juurikaan+järkeä+ole.>>>+Aika+rohkea+ja+pikaisesti+tehty+mielikuva+sinulla+minusta+että+minä+olisin+syrjijä+ja+rasisti+ja+oikeudenpolkija.+Lähdetään+vaikka+siitä+liikkeelle+että+suosikkinäyttelijäni+on+Eddie+Murphy,+vokalisti+edesmennyt+Freddie+Mercury+>>Ja+sitten+kun+vielä+jatkat+tarinaa,+niin+varmaan+käytät+mekkoa+vapaaaikana,+koska+olet+niin+liberaali.+Mutta+homot+ja+lesbot,+saatana,+tappaa+pitäisi,+vaikka+onhan+mulla+homokavereita,+kun+olen+niin+fiksu+ja+liberaali+että+voin+kuitenkin+aidsiin+kuollutta+homoa+fanittaa,+ainakin+anonyyminä+nimimerkkinä.>>>+Heille+kuuluu+kuitenkin+taata+samat+yhteiskunnalliset+edut+ja+mielestäni+se+tälläkin+hetkellä+toteutuu+rekisteröidyn+parisuhteen+muodossa.+>>No+älä+nyt+viitsi,+ei+nyt+ihan+samat+kuitenkaan.>>>+Ajatuksena+vielä+tähän:+>>>Älä+ajattele+liikaa,+se+ei+ehkä+sovi+sinulle.+Mistä+kopioit+tuon+aivopierun,+vai+ihanko+itse+todellakin+keksit?
  3. >>>+Toisaalta+eikö+ole+sinunkin+mielestäsi+outoa+jos+homo/lesboparit+haluavat+tulla+kirkkoon+jonka+usko+pohjaa+Raamattuun+siunauttamaan+epäraamatullisen+liittonsa?++>>Ei+suinkaan,+jos+heillä+on+sama+mielikuvituskaveri+kuin+kristityillä.Onhan+näitä+homoja+ja+lesboja,+jotka+kaikesta+sinun+vastustuksestasi+huolimatta+haluavat+uskoa+sinun+mielikuvituskaveriisi.+Mutta+onneksi+te+itse+haluatte+tehdä+jumalastanen+lopun+ja+jokainen+mielikuvituskaverisi+hylännyt+on+askel+lähempänä+jumalasi+kuolemaa.>>>+Minun+mielestäni+siinä+ei+ole+mitään+järkeä+eikä+logiikkaa.++>>Jos+he+kaikesta+vastustuksestasi+huolimatta+haluavat+uskoa+jumalaasi,+niin+siinä+ei+ole+mitään+järkeä+tai+logiikkaa?No+tämä+on+hyvä+asenne+pitää+jumalasi+ja+uskontosi+elossa.+Eipä+siellä+taida+enää+kovin+montaa+olla,+jolla+olisi+kaikki+Muumit+laaksossa.>>>Tämä+on+mielestäni+niin+yksinkertainen+asia+kun+voi+olla+eli+jos+ei+jaa+samaa+uskoa/ajatusmaailmaa+niin+miksi+osallistua+tai+miksi+mennä+kirkkoon+ja+sanoa+että+teidän+pitää+tehdä+näin+eikä+noin+koska+voi+aivan+yhtä+hyvin+pysyä+poissa+ja+nauttia+samoja+yhteiskunnallisia+etuuksia?++>>>No+mutta+kun+he+uskovat+sinun+jumalaasi,+niin+sinä+epäät+sen+heiltä,+että+saatanan+perkeleet,+menkää+pois,+kun+uskotte+jumalaani+väärin,+ei+tämä+peli+vetele?No+pikainen+loppu+on+paras+loppu,+sanoo+jumalatkin.>>>>+Loogisen+ajattelun+mukaan+tapakristityille/agnostikoille/ateisteille+jotka+ovat+homoliittojen+kannalla+luulisi+kirkon+olevan+se+vähiten+mielenkiintoa+herättävä+paikka+vierailla+omana+homohääpäivänä.+>>>No+minä+en+tulisi+sinne+häitäni+juhlimaan+mistään+hinnasta,+teidän+syrjijien+ja+rasistien+ja+muiden+oikeuksien+polkijoiden+pesään,+mutta+kun+on+olemassa+ihmisiä,+jotka+uskovat+siihen+sinun+taikovaan+karvanaamaasi,+niin+sinä+et+päästäisi+niitä+sinne?En+ymmärrä,+en+alkuunkaan,+mutta+tietenkin+jos+toivot+jumalasi+kuolemaa,+niin+kaikin+mokomin.
  4. No+nyt+on+pakko+taas+todeta,+että+aika+paljon+vuodatuksestasi+meni+yli+hilseen,+mutta+koetetaanpa+taas+muutamaa+paikka+kommentoida,+jos+siitä+uutta+jutunjuurta+syntyisi.>>>+Minun+mielestä+on+vastuutonta+kertoa+ihmiselle+asioita,+vaikka+tosia,+jos+tämän+henkinen+tasapainoa+järkkyisi+liiallisesti+niiden+takia.++>>Eli+ei+ole+olemassa+sellaista+totuutta,+jota+uskonnot+ja+jumalat+tarjoavat.Totuus+ei+ole+koskaan+mustavalkoinen,+vaan+siellä+on+paljon+harmaata+joukossa,+kun+taas+jumalien+totuus+on+että+tee+näin+ja+älä+tee+näin+jne.+Jumalat+eivät+koskaan+ohjeista+ajattelemaan+asioita+useammalta+kantilta,+vaan+ajattelu+on+hyvin+suoraviivaista:+älä+valehtele.+Ei+yksikään+jumala+anna+ohjetta,+että+puhu+totta+tai+valehtele+hiukan+ja+se+riippuu+kuulijan+henkisestä+tasapainosta.Ja+totuushan+riippuu+siitäkin,+että+miten+sanoja+sen+kokee.+Nuoren+maan+kreationistit+uskovat+puhuvansa+totta,+vaikka+heidän+viestinsä+on+niin+aivotonta+kuraa+ja+valhetta,+että+ei+pahemmasta+väliä,+mutta+eipä+tuo+heidän+jumalaansa+tunnu+pahemmin+haittaavan,+vaan+he+ovat+jopa+sitä+mieltä,+että+heidän+jumalansa+kannustaa+heitä+puhumaan+moisia+asioita.>>>+Minun+mielestä+aikuisten+maailma+on+monimutkaisempi+kuin+naiivi+toteamus+'valehtelun+ihannointi'+antaa+ymmärtää.++>>Jumalat+saatikka+uskonnot+eivät+ota+huomioon+sitä,+että+aikuisten+maailma+on+monimutkainen+paikka,+samoin+kuin+lasten+maailma,+tonttujen,+maahisten+ja+jumalien+maailmoista+puhumattakaan.MIkäli+jumalat+olisivat+totta,+niin+ei+niillä+ole+kovinkan+realistinen+kuva+luomastaan+paikasta,+vaan+he+todennäköisesti+ovat+linnoittautuneet+norsunluutorniinsa+korvatulppien+ja+unimaskin+kanssa,+kuin+surkeinkin+oman+firmansa+todellisesta+tilasta+tietämätön+toimitusjohtaja.>>>+Ei+sillä,+että+moraalini+perustuisi+rangaistuksilla/palkkioille,+mutta+esimerkkinä+vaan,+että+jos+tilanne+vaatii,+voisi+aina+haistattaa+pitkät+v.aarin+kaltaisille+sormea+heiluttaville,+totuuden+torvea+soittavalle+ex-kristitty+moralisteille,+sillä+me+ateistit+seuraamme+vahvimman,+Ubermensch,+oikeutta+ja+siksi+toivon+että+Pohjois-Korean+Napoleon+kaappaa+v.aarin+jollekkin+vankileireistään,+jossa+tämä+saa+valistaa+v.aarin+moraaliteoriaa+vankitovereilleen+seuraavat+40+vuotta.++>>Vaikka+aiemmin+kehuin+sinua+tolkun+tyypiksi,+niin+tuo+ei+oikein+vakuuttanut+ja+voisin+jopa+ottaa+osan+kehuista+takaisin.+Olen+keskustellut+palstalla+jo+jonkin+aikaa+nimimerkin+v.aari+kanssa+ja+hän+ei+todellakaan+ole+sormea+heiluttava+ex-kristitty+moralisti,+vaan+esimerkki+yksi+parhaiten+perustelevasta+ja+kaikkein+sekopäisimmällekin+kirjoittajalle+ystävällisesti+ja+kauniisti+kirjoittavasta+nimimerkistä,+mihin+itsekään+en+pysty,+edes+ollessani+kaikkein+höveleimmällä+tuulella.>>>+Jumalan+funktio+on+edistää+hyvää+elämää.++>>Minusta+ei,+ei+ainakaan+raamatun+perusteella.+Kuten+juuri+olemme+havainneet,+niin+ei+raamatun+jumala+anna+hyviä+ohjeita,+vaan+se+antaa+hieman+yksinkertaisille+ja+hölmöille+ihmisille+hieman+yksinkertaisia+ja+hölmöjä+ohjeita.Älä+varasta!+Tarvitaanko+todellakin+jumala+kertomaan+tuo?Tapa+sapattina+puita+keräävä+mies,+koska+silloin+pitää+keskittyä+minun+palvomiseeni!Kunnioita+isääsi+ja+äitiäsi!+Entäpä+jos+he+kohtelevat+sinua+surkeasti+ja+toinen+on+narkkari+ja+toinen+on+huora?+Edelleenkö+pitää+kunnioittaa?Älä+valehtele!+No+se+vanha+esimerkki+että+jokin+ei-demokraattinen+hallitus+nousee+valtaan+ja+alkaa+vainota+vaikkapa+romaneja.+Ovellesi+kolkuttaa+romaniperhe+ja+pyytää+suojaa.+Hetken+päästä+ovelle+kolkuttaa+asein+varustautunut+poliisi,+joka+kysyy,+oletko+nähnyt+romaniperhettä+ja+jos+vastaat+kyllä,+tiedät+että+kukaan+ei+näe+heitä+enää+koskaan,+joten+valehteletko+vai+mitä+teet?Jumalat+eivät+ole+koskaan+perustaneet+hyvän+elämän+edistämisestä,+vaan+heitä+kiinnostaa+vain+se,+että+heillä+on+palvojia,+joka+maan+päällä+tai+jossain+toisessa+ulottuvuudessa+.+Se+heitä+kiinnostaa,+tarinakokoelmien,+kuten+raamattu++perusteella.>>+Jos+valjastamme+Jumalan+hyvien+asioiden+puolestapuhujaksi,+>>>Miksi+se+ei+voisi+olla+tonttu,+maahinen+tai+se+Göran-setä?Mitäpä+jos+emme+sotkisi+asiaan+yhtään+olentoa,+jonka+oleminen+on+uskon+varassa,+vaan+alamme+rakentaa+hyvien+asioiden+tapahtumista+todellisuuden+pohjalle?Se+voisi+auttaa+päämäärään+pääsyä+enemmän+kuin+koko+hyvyyden+linnan+rakentaminen+pettävälle+mielikuvitusperustalle.
  5. >>>+Aivan+huikeaa+etiikkaa+esität.+Valehtelun+ihannointia.+>>Juuri+näin.+Nimimerkki+CycOne+ei+sitä+vielä+huomaa,+kun+hän+katselee+asiaa+uskonnon+kontekstistä,+mutta+hän+huomaa+oman+ajattelunsa+täydellisen+omituisuuden,+kun+hän+miettii+ajatuksiaan+joskus+vuosien+päästä,+irtauduttuaan+taikauskosta.Juutalaisuus+ja+kristinusko+perustuu+itsepetokseen+ja+valheelle+ja+sen+kehittivät+ihmiset,+jotka+eivät+hyväksyneet+todellisuutta,+vaan+kehittivät+ajatusleikin,+joka+olisi+heidän+utopiansa+ja+jossa+heidän+vihollisensa+ja+vastustajansa+saisivat+ansionsa+mukaan,+kun+ne+eivät+sitä+tuntuneet+saavan+todellisessa,+reaalielämässä.He+kehittivät+itsepetoksena+avulla+opin,+jossa+heidän+vastustajansa+saisivat+kuoleman+jälkeen+ansionsa+mukaan,+kun+heidän+sortajansa+tuntuivat+reaalielämässä+porskuttavan+juutalaisten+ja+kristittyjen+jumalan+kannattajilleen+antamien,+tätä+elämää+koskevien+lupausten+vastaisesti.Tämä+selviää+loistavasta+opuksesta,+Hannu+V.+Virtanen,+Jumalien+synty,+DNA:n,+kulttuurievoluution+ja+uskonnon+kolmiyhteinen+historianselitys.Uskonnot+ovat+aina+kuolleet+siinä+vaiheessa,+kun+jumalat+ovat+antaneet+liikaa+lupauksia,+joita+he+eivät+ole+pitäneet.+Jos+uskonto+ei+ole+kuollut,+on+pitänyt+keksiä+selityksiä+korjaamaan+näitä+lupauksia,+jotka+ovat+näyttäneet+petoksilta.Taivaselämä++ja+viimeinen+tuomio+taivaassa+on+kristittyjen+itsepetos+korjaamaan+jumalansa+antama+ilmiselvä+petetty+lupaus.+Ja+hieno+keksintö+se+tietysti+ajatusleikkinä+onkin,+koska+vaikea+sitä+on+sitten+enää+kumota+tai+osoittaa+saduksi.+Jumala+saa+pettää+lupauksensa+niin+totaalisesti+kuin+kehtaa,+niin+aina+on+kuitenkin+Taivas+ja+sen+tuomiot,+joissa+sitten+tilanne+korjataan+taas+jumalalle+edulliseksi+ja+hän+näyttääkin+ihan+kunnon+hepulta,+vaikka+reaalielämässä+tuntuu+ihan+valehtelijalta+koko+taikova+karvanaama.Kristittyjä+vainottiin+ja+heillä+oli+kurjaa.+He+kestivät,+ainakin+osa.+Sitten+kävi+niin+ikävästi,+että+vainoajat+ja+sortajat+omaksuivat+heidän+uskonsa,+ja+paskat+se+mitään+tilannetta+muuttanut,+vaan+vaino+ja+sorto+jatkui+alunperin+vainottuja+kohtaan,+joten+jotta+tämä+käsittämätön+tilanne+saatiin+selitettyä,+että+jumalaa+ei+tarvinnut+hylätä,+kehitettiin+Taivas,+jossa+sitten+asiat+korjataan+ja+sortajat+saavat+ansionsa+mukaan+ja+sorretut+palkitaan+vihdoin+ja+viimein,+kun+maan+päällä+se+ei+onnistunut+koskaan.Joten+tämä+huomioiden+ei+ole+yllättävää,+että+uskovainen+voi+valehdella+lähimmäiselleen+ja+kertoa+hänelle+vastoin+totuutta+sen+mitä+hän+haluaa+kuulla,+eikä+suinkaan+koeta+kertoa+totuutta+empaattisesti+ja+toista+kuitenkin+ymmärtäen.
  6. Jatkuu...>>+Joku+kysyy+rukoilemaan+puolestaan,+niin+sanoisinko,+että+minä+olen+jo+aikoja+sitten+luopunut+beduiinien+taikauskosta,+samaa+suositan+sullekin?+>>Minäkin+voisin+varmaan+rukoilla+tuon+ihmisen+puolesta,+jos+niikseen+tulee.+Nehän+on+vain+sanoja,+pyhä+sylvi+sentään+ja+ei+minulla+olisi+mitään+ongelmia+toteuttaa+tuollaista+taikauskoon+perustuvaa+toivetta,+jonka+todellisuudessa+tiedän+auttavan+nollan+verran.+Se+auttaisi+häntä+ihan+yhtä+paljon,+että+rukoilenko+minä+hänen+puolestaan+vai+enkö+rukoile+ja+jos+kerran+valehtelemalla+voi+tuoda+toiselle+hyvää+mieltä,+niin+mikä+ettei.+Sehän+on+pitkän+nenän+näyttämistä+sille+samaiselle+jumalalle,+joka+käskee,+että+älä+valehtele.Samalla+kertaa+tuon+toiselle+hyvän+mielen+ja+osoitan+itselleni,+että+miten+typerästä+asiasta+uskonnon+rituaaleissa+on+kysymys.Rukoilun+kohteen+omia+käskyjään+noudattaen+minun+pitäisi+pahoittaa+toisen+mieli+ja+olla+rukoilematta,+kun+en+kerran+rukoiluun+usko+tai+siihen+jumalaan,+niin+sehän+olisi+aika+ironista,+että+minä+teeskentelisin,+eli+valehtelisin+vain+miellyttääkseni+toista+ihmistä,+vaikka+minun+pitäisi+kieltäytyä+ja+pahoittaa+toisen+mieli+ja+saada+hänet+surulliseksi.Tässä+me+oikeastaan+näemme,+että+miten+surkeita+jumalien+neuvot+todellisuudessa+ovat.Kuten+itsekin+huomasit,+niin+valehteleminen+on+tässä+tapauksessa+oikea+tie+ja+rukoillaan+nyt+sitten,+vaikka+siihen+ei+usko,+ei+tapahtumana+tai+että+joku+jumala+sitä+missään+kuuntelisi.>>+Ja+jos+näissä+tapauksissa+monien+ilme+kirkastuu,+he+rohkaistuvat+ja+saavat+avun+tai+rauhan+tulevaa+varten,+niin+kumpi+on+pahempi:+se+että+en+kertonut+olevani+agnostikko+Jumalan+suhteen+ja+rukoukseni+voisi+olla+epäilyksen+siivittämä+ja+kuitenkin+olin+läsnä,+vai+se+etten+valistanut+heitä+luopumaan+taikauskostaan+ja+kokeilemaan+kabbalaa+tai+meditaatiota,+tai+tiedelehden+lukemista?++>>Eli+valehtelemalla+ja+kertomalla+ihmiselle+sen,+mitä+hän+haluaa+kuulla,+eikä+suinkaan+totuuden,+pääsee+elämässä+aika+pitkälle+ja+ihmissuhteet+pysyvät+kunnossa.Sekä+oli+tämän+koko+tarinan+opetus?
  7. Huomenta.+En+lainaa+koko+viestiäsi,+vaan+aina+kappaleen+alun,+niin+tiedät+mihin+vastaan+ja+jotta+viestistä+ei+tule+liian+pitkä.>>+Veljenpoika+(6v)+kertoi+miten+äidin+poikaystävä+usein+huutaa+äidilleen+...+Kerroin+Jumalasta+...+>>Miksi+lapselle+pitää+valehdella?+Miksi+pitää+kertoa,+että+joku+kolmas+taho+tulee+surulliseksi+kun+yksi+käyttäytyy+huonosti?+Olisit+voinut+kertoa+lapselle+että+Göran-setä+tulee+surulliseksi,+kun+kuulee+näistä+tapahtumista,+jota+Görania+ei+tietenkään+oikeasti+ole+olemassakaan,+niin+olisiko+se+lapsen+kehityksen+kannalta+hyvä+asia?Etenkin+kun+lapsi+sitten+aikuisena+tulee+huomaamaan,+että+Göran-sedän+muutostyöt+ihmisten+aivoissa+ovat+kyllä+aivan+hatusta+tempaistua+kuraa.Miten+lasta+lohduttaa,+että+Göran-setä+on+tietoinen+näistä+vääryyksistä+ja+tietää+niistä,+mutta+Göran-setä+ei+saa+nostettua+ahteriaan+penkistä,+että+tulisi+tekemään+asioille+jotain?On+totta,+että+lapsille+voi+kertoa+vaikeista+asioista+satujen+kautta+ja+siksihän+satuja+on+olemassa,+mutta+lapsen+kehityksen+kannalta+lapsen+pitää+ymmärtää+ne+saduiksi.Ja+kannattaa+ensin+ottaa+kuitenkin+selville,+että+mitä+lapsen+jutut+oikeasti+tarkoittavat,+ennen+kuin+alkaa+lapsen+manipuloinnin+mihinkään+suuntaan,+sillä+eräs+tuttavaperheen+pieni+lapsi+kertoi+minulle,+että+isä+hakkaa+minua+lapiolla.+No+kun+juttelin+lapsen+isän+kanssa,+että+tällaista+se+lapsesi+minulle+kertoi,+niin+isä+sanoi,+että+joo,+tämän+olen+kuullut+nyt+aika+monta+kertaa.+Tilanne+oli+ollut+sellainen,+että+isä+oli+luomassa+lunta+lapiolla+oman+pihan+kulkutieltä+ja+lapsi+oli+juossut+omassa+leikissään+lapioon+ja+itku+oli+tullut,+tietenkin.Ja+toki+minä+seurasin+kyllä+sitten+lasta,+että+saattaisiko+hänen+jutuissaan+olla+kuitenkin+perää,+että+isä+hakkaa+häntä,+ei+nyt+välttämättä+lapiolla,+mutta+muuten+ja+en+koskaan+nähnyt+hänessä+ulkoisen+väkivallan+merkkejä,+kun+näin+häntä+päiväkodissa,+kotonaan+tai+meillä,+niin+ymmärsin,+että+isän+versio+oli+oikea+ja+lapsi+oli+nähnyt+tilanteen+hieman+toisin,+tai+muodostanut+siitä+ihan+oman+version,+eikä+välttämättä+edes+oikein+ymmärtänyt,+että+mitä+lapiolla+hakkaaminen+oikeasti+tarkoittaisi.>>+Toinen+vaihtoehto+olisi+ollut+sanoa:+miehet+ovat+luontaisesti+agressiivisiä+naisiakin+kohtaan,+se+kuuluu+ihmisluonteeseen.+>>Miksi?+Lapselle+pitää+sanoa,+että+aikuisten+maailma+on+monimutkainen+ja+joskus+ihmiset+käyttäytyvät+toisiaan+loukaten,+mutta+asiat+pitää+sopia,+riidat+pitää+selvittää+jne.+Aikuiset+riitelevät,+kuten+lapsetkin+ja+aikuisille+tulee+välillä+riitaa+ja+huonoja+hetkiä,+kuten+lapsillekin,+mutta+asiat+pitää+selvittää,+sopia,+pyytää+anteeksi+ja+saada+anteeksi.+Kolmannelle+osapuolelle,+Göran-sedälle,+ulkoistaminen+ei+auta+yhtään+mitään.Tietenkin+voit+opettaa+myös+että+asia+ratkeaa+niin,+että+kehotat+lasta+tappamaan+mielikuvissaan+lempinallensa+ja+naulaamaan+sen+seinälle+kädet+levällee,+että+jospa+se+lepyttäisi+Göran-sedän+ja+ongelmat+ratkeaisivat.<>+Ei+ole+Jumalaa,+ei+Jeesusta.+>>Tai+Göran-setää.>>>+Btw,+Jumalaa+ei+nyt+oikeasti+olekaan,+että+kantsii+etsiä+lohtua+jostain+todellisesta,+aloita+vaikka+suklaalevystä?+>>>Ehkäpä+ihmistä+kannattaa+varovasti+alkaa+valmistella+siihen+että+hän+voi+itse+tehdä+asioilleen+jotain,+ottaa+vastuuta+elämästään+ja+että+se+Göran-setä/suklaalevy+ei+tee+puolestasi+aivan+kaikkea,+vaikka+noheva+on+muuten,+ainakin+tarinoissa.Ymmärrän+esimerkkisi+ja+ovathan+ne+tietenkin+ajattelua+herättäviä,+mutta+en+minä+ymmärrä,+että+miten+valehtelu+ja+turhan+toivon+antaminen+on+mikään+ratkaisu+mihinkään?Kuten+kun+vanhemmille+pitää+kertoa+heidän+lapsensa+kuolemaan+johtavasta+sairaudesta,+niin+toivoa+pitää+antaa,+mutta+toivo+ei+tarkoita+sitä,+että+annetaan+väärä+todistus+mahdollisesta+parantumisen+mahdollisuudesta,+vaan+että+lasta+tullaan+hoitamaan+loppuaika+niin,+että+hänellä+on+hyvä+olla,+hänestä+huolehditaan+ja+perhettä+tuetaan+selviämään+tästä+kokemuksesta+ja+heitä+autetaan+arjessa.Hyvin+monet+lääkärit+haluaisivat+pitkittää+totuuden+kertomista+ja+antaa+vanhemmille+vielä+toivoa+lapsen+parantumisesta,+mutta+se+on+väärä,+väärä+tie+ja+ymmärrän+tietenkin+sen+kautta+myös+sinua,+kun+haluat+tarjota+uskonnon+kautta+jotain,+jota+ei+oikeasti+ole+olemassa.Kun+kerrotaan+hyvin+vaikeista+asioista+(esim.+lapsen+kuolemaan+johtava+sairaus)+vanhemmille,+niin+viestin+pitää+olla+empaattinen,+mutta+ei+sellainen,+jolla+koetetaan+miellyttää+vanhempia+ja+lääkärin+ammattietiikkaan+kuuluu+kertoa+myös+sellaiset+asiat,+joiden+kertominen+saattaa+saada+kuulijan+inhoamaan+viestintuojaa.Mutta+ymmärrän+sen,+että+on+helpompi+väistää+tosiasiat+ja+antaa+toiselle+turhaa+toivoa,+antaa+hänen+kuulla+asiat,+jotka+hän+haluaisi+kuulla.
  8. >>>+Se,+että+Jumala+on+mysteeri+ja+ihmisjärjen+ulottumattomissa,+ei+ole+enää+pelkästään+uskon+asia.Fysiikan+tutkimus+on+päässyt+niin+pitkälle+sekä+kosmologiassa+että+aineen+olemuksen+selvittämisessä,+että+ihmisen+on+ollut+pakko+luopua+tavanomaisesta+rationaalisuudestaan+ja+ruveta+vain+käyttämään+(uskossa)+matemaattisia+malleja,+jotka+tuottavat+johdonmukaisesti+toteutuvia+koetulosten+ennusteita.+>>>++Kirjahyllyä+kaivelin+vanhoista+Tieteessä+tapahtuu+-lehden+vuosikerroista,+niin+muistin+oikein+ja+tässähän+on+asiaa+sivuava+mainio+juttu:http://www.tieteessatapahtuu.fi/007/martikainen.htmTosin+juttu+on+vanha,+vuodelta+2000,+joten+monessa+asiassa+tiede+on+mennyt+jo+luotijunan+nopeudella+eteenpäin.Teologia+on+tipahtanut+kelkasta+kauan+aikaa+sitten+ja+erilaiset+kirkkokunnat+ja+lahkot+eivät+näe+enää+edes+kelkan+jälkiä+missään,+vaan+hortoilevat+siellä+täällä+ja+vastustelevat+sitä,+mikä+nyt+milloinkin+hauskalta+tuntuu.Eihän+biologia+ole+ollut+enää+150+vuoteen+uhka+teologialle,+vaan+tosiasiat+on+hyväksytty+ja+dogmeja+on+venytetty.Kosmologia+on+oikeastaan+se+suurin+uhka+jumalille,+mutta+se+on+taas+niin+vaikeaselkoista,+että+yksikään+lahko+yms+ei+sitä+edes+älyä+vastustaa,+kun+ei+ne++edes+tiedä,+että+mistä+siinä+on+kysymys.+Biologiaa+on+helppo+vastustaa,+kun+hokee+vain,+että+ei+me+olla+sammakoita+tai+ei+me+olla+apinoita,+tai+sammakosta+ei+tule+koskaan+hevosta,+näyttäkää+välimuoto.https://fi.wikipedia.org/wiki/KosmologiaKun+uskovainen+on+kysynyt+vuosisatoja,+että+miksi+yhtään+mitään+on+olemassa.+Miksi+on+olemassa+jotain,+sen+sijaan+ettei+olisi+olemassa+yhtään+mitään?+Miksi+juuri+tällainen+maailma+on+olemassa?+Miksi+ihmeessä+universumi+on+olemassa?+Mikä+on+sen+selitys?Vastauksen+antoi+muutaman+tuhat+vuotta+teologi.Nyt+sen+antaa,+ei+suinkaan+biologi+tai+synteettisen+evoluutioteorian+professori,+vaan+kosmologi,+joka+ei+ole+sama+asia+kuin+kosmetologi.https://www.ursa.fi/tahtitieteesta/tietoa-tahtitieteesta/kosmologia.html>>+Se,+että+aika+on+jotakin+muuta+kuin+se,+mitä+me+arkisesti+kuvittelemme,+on+ihmisen+ajattelulle+mysteeri.+Kvanttimekaniikka+on+aivan+pähkähullua,+mutta+se+toimii.+Aineen+todellinen+rakenne+on+myös+mysteeri.+>>>Niinpä!+Miten+pienen+jumalastaan+tekee+joku+adventtikirkko,+kun+sen+mukaan+jumalallakin+on+Rolex+kädessä,+kalenteri+toisessa+ja+se+siellä+tuijottaa+sitä+herkeämättä,+jotta+varmasti+on+oikeassa+paikassa+kuusi+kappaletta+24+tunnin+ajanjaksoa+ja+sitten+vielä+yksi+24+tunnin+ajanjakso+ja+että+varmasti+ensimmäisen+ylösnousemuksen+jälkeen+on+365000+päivää+toiseen+ja+muistetaan+varmasti+karkauspäivät,+että+ei+vain+ole+jumalan+kalenterissa+nyt+virheitä.Lahkot+ovat+tehneet+jumalasta+ihminen,+mutta+vain+vähän+mahtavamman+pienillä+taikavoimillaan,+jolla+on+kello,+kalenteri+ja+omat+tarpeensa,+joita+palvojien+pitää+koettaa+kykyjensä+mukaan+tyydyttää.Fysiikkaa+lahkojen+pitäisi+vastustaa,+koska+kvanttifysiikkakin+paljastaa,+että+kukaan,+edes+jumala,+ei+voi+hallita+todellisuutta,+vaan+se+on+yhtä+suurta+kaaosta.Mutta+kaaos+ei+kuitenkaan+tarkoita+sekasortoa+vaan+kaikki+toimii+fysiikan+tai+kvanttifysiikan+sääntöjen+mukaan.Tässäpä+hyvä+opetusvideo+aiheesta:https://www.youtube.com/watch?v=Y0nN5INLbSESisältö:Luku+1:+Johdatus+kvanttimekaniikkaan+(0:35)Luku+2:+Atomirakenne+(10:49)Luku+3:+Pieni+ja+aaltoileva+(16:59)Luku+4:+Täsmällinen+epävarmuus+(21:43)Luku+5:+Kielto+(27:38)Luku+6:+Kvanttien+omituisuutta+(33:50)>>+Minusta+näyttää+siltä,+että+adventismi+on+tuossa+kehityksessä+viimeisten+joukossa+jos+ollenkaan.++>>Jos+jossain+vedonvälitystoimistossa+asiasta+voisi+lyödä+vetoa,+niin+eiköhän+"ei+koskaan"+saisi+kaikista+pienimmän+kertoimen.
  9. Lähdetäänpä+lopusta+alkuun:>>>+Ruben+Stiller+sanoi+sen+hyvin,+"Rationaalisesti+en+usko+Jumalaan,+mutta+emotionaalisesti+uskon."+:)++>>Tämä+on+kyllä+hyvin+ilmaistu.+Omalta+kohdaltani+muuttaisin+lopun+niin,+että+emotionaalisesti+voisin+uskoa,+jos+olisin+15+vuotta+nuorempi,+mutta+tänään+en+enää+edes+emotionaalisesti.Kun+pääset+kirjaa+eteenpäin,+niin+sieltähän+selviää+nykyisen+sekularismin+syy+ja+se+on+tietenkin+uskovaiset+itse,+ei+suinkaan+tiede+ja+sen+havainnot+tai+muu+maallinen+asia.Katolinen+kirkko+huomasi+hieman+protestantteja+aikaisemmin,+että+mihin+Jumalan+rationalisointi+ajaa,+eli+vain+suuriin+ristiriitoihin+uskovaisen+ajattelussa,+jos+hän+on+ajatteluun+taipuvainen.Mutta+protestantit+jatkoivat+kiihkeästi+jumalansa+puolustamista+rationaalisin+perustein+ja+keksivät+toinen+toistaan+huonompia+järkiperusteita+jumalansa+olemassaololle.Monoteistit+olivat+vuosisatoja+väittäneet,+että+Jumala+ei+ollut+pelkkä+olemassaolevainen+olento+kuin+kaikki+muukin,+vaan+Jumalaa+ympäröi+paradoksien+mysteeri.+Jo+tuhat+vuotta+sitten+osa+oli+niin+välkkyjä,+että+he+ymmärsivät+ne+tuhannet+ansat,+joita+jumalallisuuden+järkeistäminen+aiheuttaa+ja+jumalan+puolustaminen+järkiperustein.Tästä+huolimatta+osa+kristityistä+teologeista+päätti+puhua+ja+puolustaa+jumalaansa+kuin+se+olisi+olemassa+kuten+kaikki+muukin+on+olemassa.+Tästähän+on+sitten+nykyään+jo+lapsen+helppo+kumota+tällaisen+jumalan+olemassaolo,+loogisesti+ja+helposti,+kuten+on+nähty.Eli+valistuksen+aika+oli+uskonnolle+tuhoisa+ja+se+on+uskovaisten+omaa+syytä,+kun+he+alkoivat+järjen+hengessä+muovailla+uuden+taivaan,+uuden+helvetin,+uudestisyntymän+jne+niin,+että+ne+sopivat+uuteen+valistuksen+aikaan,+järjen+aikaan.Ja+siinä+kontekstissä+Ruben+Stillerin+kommentti+on+hyvin+ymmärrettävä.Uskovaiset+itse+tuhosivat+jumalansa+järkeistämällä+hänet+ja+poistivat+mysteerin.1800-luvulla,+kun+käännös+viimeistään+olisi+pitänyt+tehdä+täysin+toiseen+suuntaan,+niin+tuli+vaikkapa+sinun+kotikirkkosi,+joka+edelleen+vahvisti+ajatusta,+että+Jumala+on+objektiivisesti+olemassa+jossain.+Jumala+on+tuolla+Taivaassa,+joka+on+oikeasti+olemassa+jossain,+Jumala+on+meitä+vahtiva+ja+seuraava+Isoveli,+kuin+kuka+tahansa+meistä,+mutta+mahtavampi.Muut+monoteistiti+olivat+huomanneet+tämän+tien+johtavan+tuhoon,+eli+muslimit,+juutalaiset+ja+kristityistä+ortodoksit+koettivat+vahvistaa+ajatusta,+että+me+emme+kykene+kuvailemaan+Jumalaa+ja+hänen+olemustaan,+eli+Jumala+on+mieluummin+"ei+missään",+kuin+"jossain".+Jumala+on+meidän+käsitystemme+mukaan+mieluummin+"ei+mikään",+kuin+"jokin".+Meillä+ei+ole+mitään+sanoja+kuvata+Jumalaa+tai+missä+hän+on+tai+mitä+hän+tekee+tai+mitä+hän+ajattelee.Ihmisen+uskonnollisuuden+kaipuu+näkyy+vaikkapa+kabbalan+suosiona,+jota+etenkin+fiksun+oloiset+julkkiset+ovat+julkisesti+tunnustaneet+harrastavansa,+eli+Madonna,+Mick+Jagger+jne.+Ja+miksi?+Sehän+on+pelkkää+mysteeriä,+jota+voit+harrastaa+uskottavuuttasi+menetämättä+ja+sinusta+tulee+sen+ansiosta+jopa+älykkään+ja+sivistyneen+oloinen,+toisin+kuin+vaikkapa+nuoren+maan+kreationismin+harrastamisesta+tai+fundamentalistisesta+raamatun+lukemisen+harrastamisesta.>>+Mutta+pohdin+vielä+jonkin+aikaa+näitä+kysymyksiä+ennen+kuin+teen+päätöksiä;++>>Ei+tätä+oikeastaan+voi+päättää.+Kukaan+ei+päätä,+että+nyt+olen+uskovainen+tai+nyt+tästä+hetkestä+luovun+uskostani+ja+alan+atestiksi+tai+uskonnottomaksi.Siihen+tilanteeseen+ajaudutaan+hitaasti+mutta+varmasti.+Uskovaiseksi+ajaudutaan+lukemalla+uskonnollista+materiaalia+ja+löytämällä+sieltä+jotain,+joka+itse+miellyttää.En+ole+kuullut+että+kukaan+tulisi+uskovaiseksi+poks+vaan,+tekemällä+päätöksen.+Tai+että+joku+aamu+vain+päättää,+että+nytpä+en+enää+usko.Sinulla+on+tunnesiteitä+adventismiin,+sukurasite+ja+traditiot,+niin+uskoisin,+että+tie+siitä+pois+on+pitkä+ja+saattaa+käydä+mukana+niinkin,+että+olet+vielä+vuosia+mukana+silkasta+ystävällisyydestä+ja+velvollisuudentunnosta+traditioita+kohtaan,+etkä+suinkaan+enää+sydämestäsi.+Ja+kukaan+ympärillä+ei+huomaa+yhtään+mitään.Ihan+kuten+maailman+maallistunein+uskonto+juutalaisuus.+Siitä+on+tullut+heille+vain+traditio,+joka+kuuluu+elämään,+jos+on+juutalainen,+mutta+tuskin+heistä+monikaan+enää+ajattelee+sitä+uskonnollisessa+mielessä.+Vaikka+siellä+pöydän+ääressä+on+joku,+jolle+juutalaisuus+on+myös+uskonto+ja+muille+ei+ole,+niin+ketään+se+ei+enää+häiritse.+Tietenkin+se+johtuu+myös+juutalaisuudesta+sinällään,+eli+Jahve+rakastaa+sitäkin,+joka+ei+häntä+enää+tunnusta+tai+rakasta.Kristinuskossa+ristiriitoja+syntyy,+jos+lapsi+hylkää+uskonsa,+koska+vanhemmat+tietenkin+pelkäävät+lapsensa+kadotustuomiota+yms.+Juutalaisuudessa+tätä+ristiriitaa+ei+ole.Uskonnottomaksi+tullaan+niin,+että+uskonnot+ja+jumalat+tulevat+sinulle+vain+täysin+merkityksettömiksi.+Ole+mukana+seurakunnan+toiminnassa+vielä+senkin+jälkeen+kun+olet+menettänyt+ajatuksesi+jumalasta,+koska+sen+jälkeen+ymmärrät+siellä+seurakunnan+toiminnassa,+että+miten+kummalliselta+touhulta+kaikki+se+vaikuttaa+ja+miten+outoa,+epäloogista+ja+järjetöntä+se+on.
  10. >>+Hehe,+ihan+hauska+johtopäätös,+mutta+valitettavasti+ei+oikea.+>>No+hyvä.+Mutta+kirja+kannattaa+ostaa+omaksi,+koska+se+kestää+useampia+lukukertoja+ja+sen+tietomäärä+on+niin+huikea,+että+ei+sitä+yhdellä+lukukerralla+kykene+sisäistämään.>>+Ajattelen+näin,+että+liiallinen+yliluonnollinen+lukutapa+UT:n+asioihin+johtaa+väistämättä+mainitsemiisi+ongelmiin.+>>Miten+luetaan+kertomuksia+jumalista+ja+heidän+oletetuista+sukulaisistaan+ilman+yliluonnollista+aspektia+ja+etenkin+kuka+on+arvioija+siinä,+että+milloin+sitä+on+liikaa+ja+milloin+liian+vähän?Etenkin+kun+ne+yliluonnolliset+oliot,+joita+tarinoissa+kuvataan,+eivät+itse+tunnu+välittävän+siitä,+että+kuka+tulkitsee+mitenkin.>>+VT:n+kaverit+olisivat+samaa+mieltä:+ei+elämässä+ole+sijaa+mielikuvituskavereille.+Jos+Jahve+ei+pysty+auttamaan,+on+parempi+vaihtaa+leiriä.+>>Sekä+VT+että+UT+antaa+vielä+hyvät+vinkit+testata+kertomustensa+jumalan+todenperäisyyttä+(vaikka+he+juovat+tappavaa+myrkkyä,+se+ei+vahingoita+heitä+jne),+mutta+siitä+se+poru+sitten+alkaakin.+Vaikka+noin+sanotaan,+niin+ei+siinä,+herra+paratkoon,+tarkoiteta+sitä+mitä+siinä+sanotaan.+Ja+sitten+jae+jakeelta+sama+virsi.+Sanotaan+jotain,+mutta+se+tarkoittaakin+ihan+päinvastaista.Raamatun+jumala+ei+kykene+tosiasiassa+mihinkään,+mihin+hänen+raamatussa+väitetään+kykenevän,+eli+vaikkapa+suojelemaan+kannattajaansa+tappavalta+myrkyltä+tai+tappavan+myrkkykäärmeen+puremalta.Mutta+auta+armias,+kun+raamatusta+löytyy+tarina,+että+sen+kertomusten+jumala+päätti+lähettää+metsästä+kaksi+karhua+tappamaan+tusinan+pikkupoikia,+jotka+erehtyivät+sanomaan+kaljua+profeettaa+kaljupääksi,+niin+se+onkin+sitten+tositarina+ja+se+kuvaa+että+paha+saa+palkkansa+ja+se+on+etenkin+minun+kohtaloni,+tietenkin+ja+tuosta+kertomuksesta+minun+pitäisi+päätellä,+että+tuollaiseen+jumalaan+kannattaa+uskoa,+tai+saan+saman+kohtalon+kuin+ne+pikkupojat.Tappamaan+Jahve+pystyy+ja+se+häneltä+uskotaan+ja+siihen+puoleen+uskotaan,+mutta+kun+pitäisi+hörpätä+lasi+myrkkyä,+niin+usko+loppuu+hurskaimmaltakin+ja+se+onkin+vain+tarina,+jota+nyt+ei+missään+nimessä+tule+ottaa+tosissaan.No+samaa+mieltä+olen+toki+minäkin,+mutta+eri+syystä+kuin+hurskas+uskova.>>>+Mielestäni+lyhyen+tai+pitkän+maapallon+mallilla+joudutaan+samoihin+teologisiin+ongelmiin,+eli+ei+sinänsä+väliä.+>>>No+kunhan+pääset+kirjaa+pidemmälle,+niin+asia+sinulle+selviää.+Asia+ei+ollut+kenellekään+ongelma+ennen+1800-luvun+lopun+ja+1900-luvun+alun+amerikkalaisia+fundalmentalisteja.+Sieltä+se+kaikki+paska+aina+tuulilasiin+kajahtaa.https://fi.wikipedia.org/wiki/FundamentalismiTietenkin+adventtikirkon+johtoon+kannattaisi+valita+sen+verran+fiksu+henkilö,+että+hän+osaisi+ottaa+oppia+joidenkin+muiden+tekemistä+virheistä+ja+mitä+niistä+seurasi,+eikä+välttämättä+kannattaisi+tehdä+kaikkea+uudelleen+muutama+vuosisata+myöhemmin+ja+kokeilla,+että+käykö+eri+tavalla.>>>+Parin+vuoden+päästä+tulee+toinen+kaveri+johtoon,+joka+voi+olla+myötämielinen+evoluutiota+kohtaan.++>>Minä+luulen,+että+se+tulee+tapahtumaan+vasta+pakon+edessä,+eli+kun+jäsenpako+on+niin+suuri+sivistyneistön+kohdalla,+että+järjestöä+ei+voida+enää+pyörittää+siivoojien+ja+muun+alaluokan+kymmenyksillä,+niin+sitten+otetaan+lakki+käteen+ja+sanotaan,+että+metsään+meni,+otetaanpa+uusiksi,+mutta+sepä+voi+olla+myöhäistä+siinä+vaiheessa.Se+minua+ihmetyttää,+että+sinähän+vaikutat+olevan+ihan+tolkku+tyyppi+ja+selkeästi+kykenet+muodostamaan+omia+ajatuksia,+niin+mikä+ihme+sinua+kiehtoo+adventtikirkossa?+Sukurasite,+joka+taitaa+olla+tässä+tapauksessa+ainoa+järkevä+syy,+eli+et+voi+luopua+sukusi+uskosta?Olet+kuitenkin+selkeästi+mielipiteiltäsi+adventtikirkon+perinnettä+jatkava,+etkä+joku+satunnainen+kulkija,+joka+sinne+on+eksynyt+ja+nyt+koettaa+lahkoaan+puolustaa,+vaan+epäilisin+sinun+olevan+kasvatettu+adventismiin+ja+nyt+koetat+löytää+siitä+hyviä+puolia,+vaikka+toinen+jalka+on+jo+oven+toisella+puolella.Noin+ei+puhuta+yhteisöstä,+jonne+on+eksytty,+vaan+noin+puhutaan+yhteisöstä,+jossa+on+perinteet+jne,+mutta+joka+ei+välttämättä+enää+tyydytä+sinua+kaikilta+osiltaan.Ehkä+enemmän+kirjoitat+siitä,+että+millainen+haluaisit+adventtikirkon+olevan,+etkä+suinkaan+että+millainen+on+sen+nykytila+tänä+päivänä,+eli+kuten+nimimerkki+Kai_A+täällä+tuntuu+olevan+myös.Olemme+avarakatseisia,+tutkimme+asioita,+jopa+oppejamme+kriittisesti+ja+muutamme+niitä+tarvittaessa+jne,+mutta+ne+on+aina+tehty+pakon+edessä,+jopa+osin+salaa+jäsenistöltä+ja+myyty+jäsenille+sitten+hissukseen+lause+lauseelta,+että+kukaan+ei+huomaisi+edes+mitään+muutetun.Oikeastaan+järkeviä+ja+loogisia+ajatuksiasi+lukemalla+ihmettelen,+että+miten+jumalat+sinua+ylipäänsä+kiehtovat?Ei+sen+puoleen,+että+olisihan+se+minustakin+ihan+hauskaa,+että+jos+tuolla+todellakin+olisi+joku+yliluonnollinen+kyttääjä,+joka+pistäisi+kaikki+lauseeni+ylös,+kaikki+ajatukseni+ylös,+kaikki+tekoni+ylös+ja+sitten+läväyttäisi+ne+eteeni.+Kerrassaan+hykerryttävä+ajatus,+myönnän.