Vapaa kuvaus

Täysin purjein kohti siintäviä saaria, luodoilla leväten,
elämän nautinnot jokaisella solullasi kokien.
Kiire on kaikonnut
eilisten kokemukset kasassa, uutta kohti kokka,
uutta kohti elämä.
Herää tänään rakastamaan,
herää jakamaan rakkautesi.
Vaikka et humaltuisi viinistä,
anna elämän viinin virrata suonissasi.

Siviilisääty: Leski
Email: [email protected]

Motto:
Omalla naamalla naamioitta!

Aloituksia

61

Kommenttia

657

1. Parhaaseen ystävään voi luottaa kaikessa, se on ensimmäinen ja tärkein asia yleensäkin, mutta ystävien kesken eritoten.

Ystävän kanssa voi puhua avoimesti kaikista asioista, pyytää neuvoja ja olla itse vastavuoroisesti kuuntelemassa ja tukemassa.
    Kirves hiotaan molemmin puolin, muuten se ei ole kunnossa, terä ei uppoa puuhun, yksipuolinen ystävyyskin toimii vain toiseen suuntaan, eli siitä tulee avaunantosopimus jossa toinen vain ottaa, ei anna.

Minulla on hyviä ystäviä, miehiä ja naisia, joihin voin aina luottaa.
    Voimme jakaa vähästämmekin. Hyvä ystävä ottaa yhteyttä ja kysyy kuinka voit, hän pitää huolta, on huolissaan ellen ole itse ollut yhteydessä ja sama asetelma toisin päin.

Nyt kun kahden sisarukseni puolisoilla on vakava sairaus, on ystävistä apua meille kaikille.Tuen heitä, he minua ja minun ystävistäni on tullut entistä tärkeämpiä voiman antajia minulle.
    Ellen saa mitään, en voi mitään antaa.

Kun elämä kääntää nurjan puolensa, silloin ystävät punnitaan.
    Omissa vaikeuksissani huomasin, että moni suhde olikin vain sitä,että minä olin ollut kuuntelija, ja silloin en itse jaksanut kuunnella muiden huolia kun itsellä niitä olisi ollut jaettavaksikin, he pakenivat vaikka en edes vaivojani valitellut.
    Sellaiset ystävät saavatkin mennä menojaan.
    Parempi yksi hyvä kuin kymmenen oman kuorman lisänä.

Naiselle nainen on usein se paras ystävä, mutta voin rehellisesti sanoa, että miehetkin voivat olla niitä parhaita ystäviä naiselle. Sellaisia miehiä ystävissäni on, ja he ovat todella kultaakin arvokkaampia, antavat aivan uuden näkökulman moniin asioihin joita naisten kesken jahkaillaan.

Ystävystyä voi helposti, mutta ystävyys rakentuu vahvemmalle pohjalle kuin moikkaamisten tasoon.
  2. Kyllä puoluiden pitäisi jo herätä näkemään ettei kansaa voi ilman surauksia vetää ikuisesti nenästä.
    Luulisi jo monen kansalaisen huomanneen kuinka politiikko toimii, ei vain puoluejohtajat, vaan tavallinen rivijäsenkin. Oma etu on ensiksi taattava, sitten kaverin ja sitten kansan.

Eduskunta ehdokkaiksi kun puolueissa valitaankin nykyisin joko urheilijoita, rallikuskeja, mannekiineja tai muuten median pyörityksessä jo "kuuluisuutta" saaneita kansalaisia, ei ole ihme kuinka asioita sitten hoidetaan, sanoisin rohkeasti, ammattitaidottomasti.

Ensiksi virka nousee päähän, sitten huomataan ettei tämä olekaan vaikeaa, puhuu kaikesta mutta ei sano mitään ja vakituinen työpaikka on turvattu ainakin yhden vaalikauden ajaksi.
    Jos sitten vielä pääsee otsikoihin, voihan olla että kansa valitsee uudelleenkin.

Tähän on tultu. Hallitsijat ovat juuri sellaisia kuin kansa on halunnut.

Ammattitaitovaatimus ehdokkaille ja äänestäjille mahdollisuus tietää mitä asiota he osaavat hoitaa ilman kytköksiä rahamaailmaan.
    Ei moneenkaan työsuhteeseen jossa vaaditaan ammattitaitoa ja osaamista, valita aivan ammattitaidonta opettelemaan päätöksentekotaitoja. Neuvottelutaito, ja asiat joista puhuu ja joita ajaa, pitää osata ennen valintaa. Neljä vuotta on ihan liian pitkä aika harjoitella täydellä palkalla.

Vanhanen on kivikasvoinen politiikko jolla on ihan liian paljon menetettävää, mutta myös liian paljon valtaa menetellytapoihinsa ja maineeseensa verraten.
    Moni muu olisi jo pudonnut, mutta politiikassa lauma on aina johtajansa takana, kunnes kaikki on pengottu ja paise puhkaistu.
    Luulenpa ettei kaikki paljastu koskaan, kyllä politiikko osaa korttinsa pelata niin, että kavereillekin jää aina voittoja joita puolustaa.

Nyt olisi heidän jo aika käsitellä asioita ja riidellä eduskunnan ulkopuolella.
    Uskottavuus on mennyt jo aikoja sitten, mainekin menemäisillään.
  3. En ala ketään kehumaan, mutta sanon rehellisesti mielipiteeni, että arvostan aina ja kaikessa ihmoistä joka uskaltaa sanoa ajatuksensa kaunistelematta ja miettimättä mitä muut ajattelevat.
    Itse pyrin siihen, mutta yleensä mietin etten ihan kirvelevästi ketään loukkaisi.
    Monet kun eivät siedä arvostelua puolen sanan vertaa, se koetaan heti loukkauksena.

Oman elämän ja päivittäisten tapahtumien kertominen täällä, ketä ne voivat loukata.
    Olen sen verran hyvällä itsetunnolla varustettu etten häpeä kertoa omasta elämästäni jossa ei tavallista kummempaa ole tapahtunutkaan.
    Olin aamulla puhelimessa ja samalla luin tämän aloituksen, samoja tai samankaltaisia ajatuksia päässä liikkuu kahvimuki kädessä pöydän äärellä istuessa. Rohkeasti vain kertomaan.Kaikki mielipiteet ovat kiinnostavia ja tämä onvain minun mielipiteeni, mutta kaiken alan asiantuntijaksi heittäytyviä en ymmärrä.

Itsekin lähdin maailmalle viisitoista täytettyäni, monta työtä on tullut tehtyä, monessa jopa taitavuuteni olen saanut kokea, mutta turhaan niitä täällä kehuskelen, oppilas elämän koulussa olen edelleenkin saa nähdä mihin valmistun.

Geeneissä siirtyy kuulemma taudit ja terveys, mitä muuta olemme geeneissämme saaneet perintönä esi-isiltä ja -äideiltä, kukapa ne tietää.
    Jo jos vasara ei osu naulan kantaan, ei se ole vasaran vika, turha sitä on järveen heittää.

Harkittua hulluutta, sitä minussa on, enkä toivo sitä ominaisuuttani koskaan menettäväni, mutta hillitysti ja hallitusti, mukiinmenevänä ja taskuun mahtuvana ilman että on sukset ristissä kaikkien kanssa.
    Syyhyttä saunaan, eli iliman aikojaan, muuten vaan kuin Anttilan renki joka piian aittaan pyrki.
  4. Netti ei vielä ole kaikkien ikäistemme väylä ulkomaailmaan.
    Toisaalta on harmi ettei enää kirjoiteta käsin niitä kirjeitä ja kortteja joita nyt netin kautta uuden ajan muaisesti lähetämme.

Käden taidot vähentyvät, sormet kangistuvat ja jopa nimikirjoitus tuntuu olevan kankeaa, kun käyttää vain näppäimiä kirjallisen ilmaisun tuottamiseen.

Ajatuksia ja kokemuksia ikäisillämme on, ilmaisukanavia yleisönosastojen lisäksi on nykyisin lukemattomia.
    Tietenkin tämä saman ikäluokan ihmisten kesken tapahtuva keskustelu kiinnostaa useimpia juuri helppoutensa vuoksi.
    Kun palstalla on paljon osallistujia ja kirjoituksia, se on osoitus siitä, että emme ole pysähtyneet paikoillemme seuraamaan sivusta kuinka kehitys kulkee ohitsemme, vaan tarttuneet kiinni mahdollisuuteen elää siinä mukana.

Moni ikäisistämme arkailee tietokoneen käyttöä, mutta julkisten palveluiden yhä lisääntyvä siirtyminen netin kautta hoidetuksi, asiointi ja palveluiden käyttä vaativat oppimaan, tai muiden avulla hoitamaan asioita. Valtion velvollisuus on hoitaa kansalaisille tiedottaminen ja julkiset palvelut, mutta yhteiskunta siirtyy yhä enenevässä määrin tietoyhteiskunnan, eli tietokoneilla toimivan palvelun tielle.

Nuoret kasvavat siihen, me olemme oppineet itse, opiskelleet, tai uskallamme kysyä jos uudet sovellukset tuntuvat vaikeilta.
    Yhä useampia kanavia ilmaantuu ikäistemmekin käyttöön, tämähän on vain osa siitä missä ikäisiämme on mukana.
    Hatun noston paikka innostuneille ja palveluja käyttäville ikäryhmään kuuluville.
  5. Väärään kurkkuun ei kannata ruokaa vetää, mutta joskus tulee miettineeksi mitä näillä riitelevillä henkilöillä on mielessä.

Eihän näitä juttuja voi millään ottaa niin haudan vakavasti, että ihan riidaksi asti, vaikka suoraankin voi aina sanoa, mutta ei jankuttamalla jatkuvasti kuin koetellen kumman kantti kestää.

Säälittää joskus, kuinka paha mieli ihmisillä on kun voi loukata toista, nimitellä ja halveksia muita palstalaisia. Hermojen hallinta on vaikea laji ja varsinkin väsyneenä on syytä miettiä mihin ottaa kantaa, ettei tule sanottua ajattelemattomuuksissaan sellaista mitä katuu.

Sanottu sana on kuin heitetty tikari, sitä ei saa takaisin, ei anteeksi pyytämälläkään voi korjata kaikkia haavoja.
    Hyvän tekstipätkän luin eräästä kirjasta joka käsittelee huolia ja niistä irtautumista.
    " Älkää ajatelko liian paljon toisten vikoja."
    Tuntuu ettei tuota lausetta ole liian usein tullut huomioitua, koska toisten vikoihin täällä puututaan, mutta - onko jonkin asian tietäminen ja siitä kertominen olevinaan vika?
    ja onko ikä, joka täälläkin kai keskimäärin jo yli kuudenkymmenen vuoden, onko sekin vika ja väärin kun "vanhakin" kirjoittaa.?

Huru-ukkoja jonkun mielestä ovat miehet ja akanretaleita naiset.
    Sellaisiahan me jo taidamme olla, mutta olemmeko sen vuoksi kelvottomia palstalle.?

Onneksi kaikki eivät edes lue näitä palstoja. Saisivat ihan llian yksipuolisen kuvan meistä ikääntyneistä näiden parin viimeksikuluneen päivän tekstien perusteella.
    Suurin osa täällä on asiallisia toisia ihmisiä ja heidän mielipiteitään kunnioittavia kirjoittajia.
    Vähemmistöön jäävät "suorasanaiset" ja heillä omat indressit, tavoitteet ja halu olla pidettykin, mutta ovatko tavat aina hyväksyttäviä toisten kannlta katsoen, siinä se jyvä jota kukaan ei uskalla dyödä.

Tyylinsä kullakin, omia ajatuksiani minäkin kirjoitan ja yritän ohittaa riitelyt ja nälvimiset.
    Annan tilaa jos olen liian leveästi kaistalla. Ohituskin sallittu.
  6. Lapsuuskodistani lähdin maailmalle juuri ja juuri 15 vuotiaana.
    Vanhempien eläessä oli olemassa koti jonne mennä, heidän vanhentuessaan he tulivat minun luokseni, ympyrä tavallaan sulkeutui, mutta isän kuoleman jälkeen äiti muutti takaisin synnyinpitäjäänsä, eikä koskaan siellä enää sanonut olevansa kotona, hän ei juurtunut uudelleen.

Itselleni koti on ollut siellä missä rakkaat. Koti ja sydän saman katon alla.
    Rakensimme mieheni kanssa kodin, jäin yksin ja lopulta minun oli pakko lähteä sieltä etsimään omaa vahvuuttani, minuuttani, sanon itse.

Muutin ihan vieraalle paikkakunnalle, olen löytänyt kanavat joiden kautta oma paikkani yhteisössä on tullut minulle tärkeäksi, mutta, vieläkään en, noin kaksi vuotta tällä asuttuani, olevani kotona.

Riippuuko se, kuten sanot, siitä ettei ole sitä samaa tunnetta kuin puolison kanssa, perhe tekee kodin, rakkaudesta syntyy sen sydän ja lämpö.

Kaipaan sisimmässäni jotain, jotain selittämätöntä rauhaa.
    Lapissa, erämaiden hiljaisuudessa olen kuin juurillani, vaikka siellä juureni eivät ole. Tuntisinko sielläkään lopultakaan olevani kotona, vai etsikkö levoton sieluni kotia, kunnes sen liekki lakkaa lepattamasta ja kaipaamasta.
    Mitä oikeastaan kaipaan kodilta, mitä sellaista mitä minulla ei nyt ole?
    Asun mukavasti omien rakkaiden romujeni keskellä, minulla on ystäviä ja tunnen olevani hyväksytty täälläkin, outojen ihmisten ympäröimänä joista on muodostunut luja yhteisö jossa olen yksi tasavertainen jäsen.

Luulenpa, että yksin asuessa se kodin sydän on niin pieni ettei riitä lämmittämään asujan sydäntä, eli sydän muualla kuin keittiön pöydän vierellä jossa aamulla odottaa tyhjä tuoli pöydän toisella puolella ja vain tyhjää huokuvat seinät ympärillä.

Illalla käperryn lempituoliini, kuuntelen musiikkia ja olen kotona, kotona omassa sismmässäni.
    Tarkoittaneeko tuo sitä, missä sydämesi, siellä kotisi. Tämä koti on nyt kotini, huomisista en tiedä, eikä mikään muutto ole poissuljettu, rohkeutta toivottavasti riittää edelleenkin, jos vaikka takaisin sinne missä hyvät ja huonot muistot kohtaavat jo portilla. Olen löytänyt minuuteni, kotinikin toistaiseksi.
  7. Isovanhemmillani oli onnellinen vanhuus, he saivat olla ja elää kodissani ne elämän viimeiset vuodet jolloin omat voimat eivät enää riittäneet asumaan ja elämään "mummonmökissä."

Äitini viimeiset vuodet olivat ihan hyviä, vaikka muutamia kuukausia hänkin joutui viettämään termiaaliosastolla. Siellä hoito oli kitettävää ja siellä vietin äitiäni hoivaten moninaiset päivät varhaisesta aamusta myöhään iltaan.
    Voin vain kiittää hoitajia ja lääkäreitä, potilas oli siellä ihminen, ei loppua tekevä vanhus jota ei enää kannata hoitaa.

Osastolla oli monia potilaita joiden muisti oli mennyt, osa ei puhunut, vain hymyn sain ohi kulkiessani.
    Huonommatkin potilaat nostettiin istumaan tuoliin jossa oli turvavyöt kaatumisen estämiseksi. Tuoli siirrettiin käytävään jossa liikkui muitakin potilaita, omaisia ja hoitajia, tai ikkunan vierelle josta voi seurata läheisen tien ja pihojen elämää, katsella pilvien purjehtimista tau tuulessa taipuvia puita.

Jos minulla olisi mahdollisuus valita hoitopaikkani, tuonne menisin, tavallisen terveyskeskuksen terminaaliosastolle odottamaan viimeisiä hetkiäni jotka tulevat kerra, haluan tai en.

Eutanasiaa en toivo, mutta hoitotestamentti jolla kiellän turhan hoidon jos lääketieteellistä varmuutta hoidon tehosta ei ole. Turhaan ihmistä hoidetaan vain olemaan olemassa, ellei hän elä ja tiedosta elävänsä.

Kaksitoista vuotta sitten, juuri näinä aikoina olin tilanteessa jossa halusin vain kuolla. Elämältä oli kadonnut tarkoitus. Seisoin kosken partaalla miettien mitä sitten jos astun alas. Jätin astumatta, ajattelin, että elämällä on kuitenkin jokin tarkoitus kunhan sen tajuan.
    Niin toivoton en koskaan halua olla, mutta yksinäisinä hetkinä, kun on sairas, miettii mahdollisuutta, että olisi joku joka pitäisi kädestä, vaihtaisi uuden juoman lasiini ja viilentäisi kuumeista otsaani. Samoin tekisin hänelle, jakaisin voimistani ja saisin niitä häheltä itselleni.
    Tuo tilanne on utopiaa, mutta monen kohdalla totta.
    Kateellisena ajattelen vanhoja pareja joilla on toisensa, tuki se on heikompikin tuki, onhan edes lähellä joku joka tietää ja tuntee yhdessä eläen, jakaen huonot hetketkin.

Rahalla saa hoitoa, sekään ei aina ole varmaa.
    Sairautta hoidetaan, vanhuutta tuetaan, voimatonta nostetaan ja hoivataan, läheisyyttä ja ymmärrystä, sitä minä kaipaan varmasti vielä enemmän kun tulen avuttomaksi ja autettavaksi.
    Ymmärtävää ihmistä joka osaa olla tukena, palkattu tai palkaton hoitaja joka osaa kuunnella ja puhua kun ihminen vieä ymmärtää, tai, vaikka ei ymmärtäisikään. Ettei kukaan jäisi yksin, hoitopaikasta ja sen tasosta huolimatta.
  8. Lapsilla on kyky kuvitella asioita, keksiä tarinoita joiden kautta hänen mielikuvituksensa pääsee valloillen.

Hänelle ne ovat tosia, ei hän tietoisesti ole epärehellinen kuvitellessaa ja kertoessaan. Sehän on ositus lapsessa elävästä luovuudesta jonka aikuiset yrittävät tukahduttaa vaatimalla lopettamaan "nuo sadut."
    Itsekin olen ollut satuseppä jo lapsena, mutta se ei ole este rehellisyydelle, vieläkin elän mielikuvissa ja satuilen lapsille, kirjoitan tarinoita joissa totta on joskus "toinen puoli".
    Lapsen usko ja kasvatuksen mukana saadut opit, rehellisyys ja toisen kunnioittaminen, ne ovat lapsen ja aikuisen eväät elämän taipaleelle. Ne kun muistaa ovat askeleet muiden joukossa helpompia.

Rehellisyys on ihan muuta kuin mielikuvien kertomisesta kieltäminen.
    Kun lapsi näpistää kaupasta karkin omaan taskuunsa, kun hän ottaa omin lupinsa, syyttää asiasta muita, tms. silloin on jo kiire opettaa rehellisyyttä ja toisen omaisuuden kunnioittamista kaikin tavoin.

Usein näkee kaupassa kuinka tuo näpistäminen, pieni alku varkauden tielle, ei liikuta edes äitiä vaikka hän näkisikin lapsen teon. Olen joskus mennyt kyllä ihan lapsen kanssa keskustelemaan asiasta ja saanut äidiltä mulkoilevan katseen, "mitä tuo nyt yksi purkka, jos lapsi sen laittaa vahongossa taskuunsa."

Rehellisyys on monitahoinen asia.
    Menneisyydessä tapahtuneita asioita muunnellaan itselle sopiviksi, puolisoa petetään, asiakirjoja väärennetään ja kaikkea mikä poikkeaa totuudesta.
    Tuskin kukaan meistä on täysin rehellinen!
    Me kaikki teemme vääryyttä, valehtelemme, salaamme, muunnamme totuutta ja pidämme sitä ihan luonnollisena asiana. Mitä merkitsee pieni "valkoinen valhe, se on omantunnon rauhoittamista.

Tuskin meidän kenenkään avioliittokaan ollut pelkkää avoimuutta ja paljastuksia. Kaikilla meillä on pienet paheemme ja puutteemme, mutta avoimuus ja rehellisyys tärkeissä asioissa kantaa liittoakin.

En koskaan olisi voinut pettää puolisoani, enkä häntä miellyttääkseni puhua vastoin omaa tahtoani sellaista minkä tiesin hänelle olevan periaatteellinen totuus. Valehtelemalla ei rakenneta, se on aika heikko perusta asioille. Toista miellyttääkseenkään ei kannata poiketa totuudesta.

Avoimuus, tunteista kertominen, oman mielipiteensä sanominen vaikka se loukkaa toista, on aina parempi kuin puhumattomuus ja myötäily.
    Jos me ymmärrämme toisamme, voimme sanoa asiat ihan suoraan. Ilman riitaakin yhteinen linja löytyy, jos ja kun luottamus on saavutettu ja sitä vaalitaan rehellisyydellä.