Ennakoivat supistukset ja kohdunkaulan lyheneminen...

Kolmas lapsi tulossa

Onko kellään kokemuksia kohdunkaulan varhaisesta lyhenemisestä, mulla rv 26 nyt menossa ja suppareita ollu iltaisin levossa. Lääkäri totes kohdunkaulan lyhentyneen 2-3cm:iin....Muilla kokemuksia, onko tullu mitä seuraamuksia?

27

15706

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä vaan...

      En tiedä mitä sun lääkäri on höpissy, mutta mulle on ainakin, aina merkitty äitiyskorttiin kohtaan: nykyraskaus/kohdunsuu
      Kiinteä, kiinni, ja pituus 3cm joten mun käsityksen mukaan tuo kohdunkaula on ihan normaali tilassa kun on tuon 3cm pitkä ja kun mulla oli synnytykseen viikko, oli tuo lyhentynyt puoleentoista centtiin (silloin oli viiminen sisätutkimus) synnytyshän alkaa silloin kun kaulaa ei ole yhtään jäljellä. Miksi et kysynyt lääkäriltä mitä hän tarkoittaa?

      • '

        Kohdunkaula oli myös lisäksi pehmentynyt. Lääkäri varasi vaan ajan myös toiselle lääkärille joka katsoo myös tilanteen. Ilmeisestikin tämä ensimmäinen lääkäri oli jokseenkin epävarma asioiden suhteen.


      • toivotaan parasta!
        ' kirjoitti:

        Kohdunkaula oli myös lisäksi pehmentynyt. Lääkäri varasi vaan ajan myös toiselle lääkärille joka katsoo myös tilanteen. Ilmeisestikin tämä ensimmäinen lääkäri oli jokseenkin epävarma asioiden suhteen.

        Jos kohdunkaulasi on pehmentynyt ja kaula ruvennut lyhenemään, tarkoittaa tämä suurella todennäköisyydellä sitä että lapsesi syntyy aika lailla etuajassa... Nyt kannattaa siis lepäillä ja välttää turhaa stressiä!
        Tässä juuri katselen esikoiseni äitiyskorttia vuodelta 2007, niin minulla ollut
        rv 35 5 ja kohdunsuu edelleen kiinteä, kiinni ja kaulanpituus 3cm.
        rv 39 3 kohdunsuu ollut 2cm auki ja kaulan pituus 1,5cm.
        Lapsi syntyi rv 40 3


    • viikko28

      Meikäläisellä on nyt rv 28 menossa.
      Reilu kuukausi sitten jouduin lähtemään käymään päivystyksessä supisteluiden ja paineen tunteen takia. Kohdunsuu tutkittiin, ja oli lyhentynyt.
      Supistuksia tulee etenkin iltaisin ja / tai kovan rasituksen jälkeen.

      Kontrollit on nyt kahden viikon välein, ja tällä hetkellä kohdunkaulan pituus on reilu 2cm. Sairaslomaa äitiysloman alkuun saakka, ja kiellettyä kaikki rasitus, nostelu, liikunta tms.

      • ''''''''''

        Mulla kans aivan vastaava tilanne kun sulla, eli supistukset tulevat yleensä iltaisin. Tosin niitä ei onneksi päivittäin tule kuitenkaan. Tänään käyn lääkärissä taas, joten sitte selviää jatkot... Ollaan aika lailla samoissa viikoissa, mulla nyt menossa rv 27. Tsemppiä sinullekin odotukseen! :D


      • nytviikko29
        '''''''''' kirjoitti:

        Mulla kans aivan vastaava tilanne kun sulla, eli supistukset tulevat yleensä iltaisin. Tosin niitä ei onneksi päivittäin tule kuitenkaan. Tänään käyn lääkärissä taas, joten sitte selviää jatkot... Ollaan aika lailla samoissa viikoissa, mulla nyt menossa rv 27. Tsemppiä sinullekin odotukseen! :D

        Tulehan kertomaan että mitä ne sun kohdalla sanoi lääkärissä :)


      • ---------
        nytviikko29 kirjoitti:

        Tulehan kertomaan että mitä ne sun kohdalla sanoi lääkärissä :)

        Kävin nyt sitte eilen siel lääkärissä ja toinen lääkäri katsoi tilanteen ja totesi ettei kohdunkaula olekaan pehmentynyt, eli kaikki on ok. Oli ilmeisesti tämä aiempi lääkäri tehny sitte jonkinlaisen virhearvion tilanteesta. Hyvä näin, ettei tarvitse jännittää. Vaikkakaan töihin lääkäri ei minua enää laskenut, kun niitä supisteluja on ollut kuitenkin. Ei nyt siis lähdetä suotta tilannetta riskeeraamaan. Nyt vaan sitte täytyy ottaa rauhallisemmin loppuaika.


    • sori....---------

      hups

    • ensari

      Mulla rv. 35 1 ja kohdunkaula 1cm sekä pehmentynyt. Kiinni on paikat kuitenkin vielä. Vertakin tuli lääkärin tutkiessa. Onko tämä on menoa piankin?! :O Olen ensi synnyttäjä. Kipeitä supistuksia oli viikolla 31, mutta ne asettuivat. Tuolloin kohdunkaula oli 3cm ja täysin kiinni kiinteä. Nyt on vain kivuttomia, lyhyitä ja epäsäännöllisiä supistuksia. Miten tilanne on muuttunut noin paljon 4 viikossa vaikka kunnon supistuksia ei ole ollut?! APUA!

    • Toivotaan parasta!

      Hyvä ensari, minun mielipiteeni on että varaudu synnyttämään seuraavan kahdenviikon sisään, jos et jopa jo viikon sisään :) laita koti valmiiksi, pakkaa sairaalakassi ja tee viimehetken hankinnat, näin voit ottaa rennosti ja odotella rauhassa, mutta kauaa siihen ei mene :) Eikä tarvi panikoida, annat vaan luonnon tehdä tehtävänsä, kyllä sen sitten tietää kun on aika lähteä sairaalaan eikä kannata kuunnella kauhujuttuja pitkistä ja kamalista ensisynnytyksistä.... kipulääkkeet on sitä varten, niitä voi ja saa rohkeasti pyytää! kipua ei ole mikään pakko vaan kestää hammasta purren! Oman esikoiseni synnytys kesti 4,5h siitä kun ekat supistukset alkoivat, täysin kivutonta se ei ollut mutta ei mitään hirveääkään, heti sain kipulääkettä kun sairaalaan pääsimme :)

      • ensari

        Vauvalle on kaikki ollut valmiiksi laitettuna jo kauan. :) Oman ja vauvan laukun pakkasin rv. 30. Mietityttää, että miten tämä synnytys alkaa, kun ns. valmistavia kipeitä supistuksia ei ole lainkaan! Synnytyssairaalaan on matkaa 53km, joten on varmaan viisasta hyvissä ajoin lähteä kun kivuttomilla ja lähes huomaamattomilla supistuksilla on tapahtunut kohdunkaulalla noin paljon? Itse synnytystä en jännitä tai murehdi lainkaan, lähinnä pohdin sitä koska minun on lähdettävä ja mitkä ovat ensi merkkejä että synnytys alkaa lähestymään?


      • Toivotaan parasta!
        ensari kirjoitti:

        Vauvalle on kaikki ollut valmiiksi laitettuna jo kauan. :) Oman ja vauvan laukun pakkasin rv. 30. Mietityttää, että miten tämä synnytys alkaa, kun ns. valmistavia kipeitä supistuksia ei ole lainkaan! Synnytyssairaalaan on matkaa 53km, joten on varmaan viisasta hyvissä ajoin lähteä kun kivuttomilla ja lähes huomaamattomilla supistuksilla on tapahtunut kohdunkaulalla noin paljon? Itse synnytystä en jännitä tai murehdi lainkaan, lähinnä pohdin sitä koska minun on lähdettävä ja mitkä ovat ensi merkkejä että synnytys alkaa lähestymään?

        Hyvä ensari, ei kohdunkaulasi lyheneminen johdu supistuksista, tai siis toisin sanoen, ei supistukset lyhennä kohdunkaulaa... vaan se lyhenee itsestään kun synnytys lähestyy. Supistukset avaavat kohdunsuuta ja sinullahan se oli vielä kiinni, mikä nyt on aika loogista jos niitä suppareitakaan ei ole ollut :) Eli toisin sanoen kun kohdunkaulaasi on jäljellä 0cm, alkavat supistukset ja kohdunsuusi avutuminen eli synnytyksesi käynnistyy. Mutta tuskin kauaa menee kun tuo kohdunkaula on sieltä hävinnyt ja synnytys käynnistyy, itselläni tosiaan kun oli kaulaa jäljellä 1,5cm meni se 7 päivää. Vaikka teillä matkaa on tuo 53km, suosittelisin että odottelet säännöllisiä supistuksia alkavaksi ennenkuin lähdet sairaalaan, toki jos kipu on tosi kovaa tai lapsivesi tulee, on syytä lähteä ajelemaan sairaalaan)

        Seuraava kirjoitus lainattu sairaalan nettisivuilta: Supistukset ovat säännöllisiä, kun ne tulevat alle 10 minuutin välein.
        On vaikea sanoa aikaa, kauanko säännöllisiä supistuksia kannattaa seurata kotona. Sairaalaan lähtiessä supistukset saisivat olla jo napakoita, kivuliaita, tuloväli noin viisi minuuttia. Kipu kuuluu normaalina osana supistukseen eikä sitä tarvitse pelästyä.


      • Toivotaan parasta!
        Toivotaan parasta! kirjoitti:

        Hyvä ensari, ei kohdunkaulasi lyheneminen johdu supistuksista, tai siis toisin sanoen, ei supistukset lyhennä kohdunkaulaa... vaan se lyhenee itsestään kun synnytys lähestyy. Supistukset avaavat kohdunsuuta ja sinullahan se oli vielä kiinni, mikä nyt on aika loogista jos niitä suppareitakaan ei ole ollut :) Eli toisin sanoen kun kohdunkaulaasi on jäljellä 0cm, alkavat supistukset ja kohdunsuusi avutuminen eli synnytyksesi käynnistyy. Mutta tuskin kauaa menee kun tuo kohdunkaula on sieltä hävinnyt ja synnytys käynnistyy, itselläni tosiaan kun oli kaulaa jäljellä 1,5cm meni se 7 päivää. Vaikka teillä matkaa on tuo 53km, suosittelisin että odottelet säännöllisiä supistuksia alkavaksi ennenkuin lähdet sairaalaan, toki jos kipu on tosi kovaa tai lapsivesi tulee, on syytä lähteä ajelemaan sairaalaan)

        Seuraava kirjoitus lainattu sairaalan nettisivuilta: Supistukset ovat säännöllisiä, kun ne tulevat alle 10 minuutin välein.
        On vaikea sanoa aikaa, kauanko säännöllisiä supistuksia kannattaa seurata kotona. Sairaalaan lähtiessä supistukset saisivat olla jo napakoita, kivuliaita, tuloväli noin viisi minuuttia. Kipu kuuluu normaalina osana supistukseen eikä sitä tarvitse pelästyä.

        Itselläni myös lähestyvän synnytyksen merkkejä oli viimeisenviikon yölliset supistukset, jotka tosin olivat lieviä ja laantuivat kun vaihtoi nukkuma asentoa, myös 6 päivää ennen synnytystä irtosi limatulppa, jota tuli noin kahden päivän ajan. Ei muuta oikeestaan ollut, sitten se synnytys käynnistyi yks kaks sunnuntai aamuna suoraan 2-3 min välein tulevilla supistuksilla, jotka kovenivat pikku hiljaa.

        Tässä taas tietoa netistä:
        "Limatulppa on suojana vauvalle koko raskauden ajan. Limatulpan irtoaminen ei kerro sitä kuinka pian synnytys tapahtuu. Se on ennakoiva merkki lähestyvästä synnytyksestä ja kertoo sen, että kohdunkaulakanava on alkanut lyhentyä. Limatulppa voi olla juoksevaa venyvää limaa tai verensekaista limaa tai paksua limaa olevä klöntti. "
        Joillakin tämä ns. limatulppa on aivan selvä kertaklöntti, toisilla sitä irtoaa pikku hiljaa ja jotkut eivät edes huomaa mitään tällaista tulpan irtoamista.


    • saa nähdä...

      mietin samaa, että siis koskahan sitä tulee lähtö =) .Minulla toinen tulossa, rv34 2, mutta supistuksia ollut ja kovia oikean kyljen kipuja.
      Ensimmäisen kohdalla jouduin istumaan kotona ensin parisen tuntia vessassa, molemmista päistä tuli (oksensin ja tosi vetistä ripulia tuli). Ja nyt on alannut olemaan maha sekaisin samalla tavalla, kuin esikoisen odotus aikana, viikkoa ennen synnytystä.
      Että saa nyt nähdä, miten tässä käy..tuleeko paljon ennemmin vai antaako vielä odottaa itseään.

    • ensari

      Hei,

      Kiitos teille kaikille vastauksista. Osaan varautua että lähtö voi olla hyvinkin lähellä. Hieman kuitenkin edelleen järkyttää että jo näillä viikoilla vauva tekee noin kovasti jo tuloaan. Äidilläni meni molemmat raskaudet sen 2 viikkoa yli, joten arvelin niin käyvän minullekkin.

      • Ei välttämättä.

        Kannattaa myös varautua siihen, ettei se lähtö ole vielä lähellä, vaikka jotain on jo vähän alkanut tapahtumaankin.

        Itse olin ensimmäisen raskauteni viimeisessä sisätutkimuksessa 4cm auki, eikä synnytys vielä ollut käynnistynyt. Silloin ei ollu ollut vielä ensimmäistäkään "oikeaa" supistusta. Kuitenkin neuvolassa vielä sanottiin, että voi ihan hyvin mennä vielä muutama viikko ennen kuin synnytys käynnistyy.


    • Toivotaan parasta!

      Juu jokainen raskaushan on ihan yksilöllinen juttu, ja onneksi sulla noita viikkoja kuitenkin no jo ihan hyvin kasassa. Synnytystä ei yleensä estetä, jos raskauden kesto on yli 34 raskausviikkoa (37 rv on täysiaikaisen synnytyksen raja)
      Tsemppiä viimeisille viikoille :)

    • saa nähdä...

      vielä sen verran kirjoitan,että minulla meni esikoinen yli n.1viikon. Eli siksi en oikein odottanut, että ihan vielä alkaisi oireet olemaan tämän toisen kohdalla tälläisiä. Mutta jokainen raskaus voi olla aivan täysin eriliainen, joten mikäs siinä.
      Ja kun tämä on nyt jo sillä paremmalla puolella menossa (siis viikkojen suhteen) ,niin no hätä =)

    • 6iw46

      Mitäs tänne kuuluu, vieläkö kotosalla ollaan??

    • ensari

      Kotona vielä. Hankala on nukkua ja olla kun vatsa on niin valtava. Kauheat turvotukset vielä.. alan jo toivoa että tämä olisi pian ohi. rv. 35 5.

    • thetj

      No eiköhän tuo kohta jo ole, ja jossakin kohtaan ikävä sitä raskaanaolemista tulee kuitenkin :)

    • ensari

      Huoh, rv. 36 1. Kaameat turvotukset pamahtaa heti jalkoihin kun vähän enemmän touhaa. Tänään oli kummalisia tuntemuksia.. menkkamaista kipua oli n. 30min, meni kuitenkin ohi. Samalla jotenkin kurja olo. Kivuttomia supistuksia myös ollut pitkin päivää. Alkaiskohan lähdön hetki jo lähestyä??

    • eyewy

      Jaa a, sen näkee sitten :) tai sitten saattoi johtua tuosta touhuamisesta nuo kivut.
      Harjoitus suppareista ei oikeen voi mitään päätellä...
      Nyt käyttöön, sauna,siivous, seksi, ja lenkkeily :)

    • ensari

      Tänä aamuna taas samanlaista menkkamaista jomottelua kun makailin sohvalla, liikkeelle kun lähdin niin kipu helpotti. Kohtu tuntui myös supistuneelta.. sais alkaa jo tapahtumaan. Vatsa on valahtanut hieman alemmas tässä parin päivän aikana..

    • Tulis jo

      Mulla on ollut kohdunsuun 2cm auki ja kohdunkaulaa jälellä 1cm rv 30 lähtien, koko raskauden ajan sanoivat että hyvä jos kestäisi sinne viikolle 36 edes ja kyllä se kohta sieltä tulee.. Kipeitä supistuksia ollut rv20 lähtien ja nyt on 2 päivää laskettuun eikä sieltä ole kyllä mikään kiire pois..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1398
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1261
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1195
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1145
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      26
      1137
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1038
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1033
    9. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1033
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe