Naarmut & kivenhakkaumat piiloon..

Niih

Miljoona kertaa kysyttyjä kysymyksiä, mutta muutamat asiat ovat jääneet askarruttamaan mieltäni.

Eli omassa tapauksessani auto on todella tumma, metallinhohtosinen/vihreä (hehe rek.otteessakin väri on sin/vihr.) väliltä oleva..

Autossa on jossain kohti pitkiäkin naarmuja (eivät kuitenkaan mitään hirmu syviä, mielestäni ei metallissa kuitenkaan) ja olenkin ollut jo aikeissa maalauttaa jossain vaiheessa..

Ajattelin kuitenkin yrittää vielä fiksata itse yhdistelmällä värivaha / kovavaha.

Auton olen vahannut tuossa puolitoista kuukautta sitten ja haluaisinkin ihan ensimmäiseksi tietää, että millä aineella tämä vanha vaha lähtee varmimmin pois? Liuotinpesuaineellako kenties?

Toinen kysymys olisi, että entisen vahan poiston jälkeen siis paikkaan ensin kiveniskemät kynsilakkapullon sudilla ja oikealla maalilla, tämän jälkeen käsittelen auton (iskemät ja naarmut, eli siis koko pirssin) jollain sopivalla värivahalla, jonka jälkeen kovavaha päälle, jotta lopputulos säilyisi pidempään?

Olisiko esimerkiksi Korrekin Kliineri sopiva aine ensin pohjalle, jos sillä saisi noita naarmukohtia parannettua? Pelottaa vain, koska Korrekin sivuilla mainitaan, että Kliineri on tarkoitettu vain "huonokuntoiseen" ja "erittäin huonokuntoiseen" maalipintaan.. automme maalipinta on muuten aivan priimakunnossa, mutta aikaisempi omistaja on onnistunut joistain kohti pintaa naarmuttamaan (ohuita pintanaarmuja, mutta ikävän paljon).. uskaltaisiko tuolla ensin pyyhkäistä, sitten vielä värivaha päälle ja lopuksi kovavahaus?

Vai onko parempia vinkkejä kohdalleni?

Kiitoksia jo erittäin paljon asiantuntevista vastauksistanne jo näin etukäteen.

- Niih

12

40850

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Autotohtori

      ..missään tapauksessa vedä tuolla kliinerillä muutoin hyvää pintaa! Se hioo liikaa ja lopputulos on helposti katastrofi. Käytä värivahaa ja metallihohtopintaan tarkoitettuja vahoja tai jopa isompiin korjauspuikkoa jonka saat merkkiliikkeestä just oikean.
      Näillä keinoin tulee ainakin selvää parannusta jos on viitseliäisyyttä ja vähän taitoa.

      • jaska

        Älä missään nimessa käytä maaliputkilon mukana tulevaa sivellintä (eikä myöskään kynsilakkapullon). Ovat AIVAN liian isoja naarmujen maalaukseen, paitsi jos naarmut on puoli senttiä leveitä. Sensijaan hae askartelu/harrastekaupasta joku 00-sarjan taikka mieluiten vieläkin pienempi sivellin. Tällä onnistuu naarmujen ja kiveniskemien maalaus ilman että tulee ohessa maalattua puoli autoa.


    • Tyytyväinen

      Oletko kokeillut kiilotuskoneella, siis tuollaisella harrastelijakäyttöön tarkoitetulla koneella joita myydään autotarvikeliikkeissä? (n.40e) Itse sain pikkunaarmut tosihyvin pois Auto Glymin vahoilla kun käytin tuollaista em. epäkeskokiillotuskonetta.

      Tulos oli ilmeisen hyvä, koska en enää löydä niitä naarmuja, vaikka kuinka koitan tihrustaa =)

      • Niih

        kokeillut.. omistan kyseisen laitteen ja itse olen pitänyt enemmän ihan käsin vahaamisesta.. Laite on jotenkin niin hankala, suuren laikkakoon takia ja autossamme on niin paljon erillaista kulmaa jne. että vaikeuttaa tuon laitteen kanssa hinkkaamista.

        Pitää kuitenkin yrittää vähän kiveniskeymiä paikata maalilla (ja erittäin ohuella penssilillä) ja sitten värivaha päälle (että peittäisi pintanaarmut) ja lopuksi kovavaha..


      • Heppu
        Niih kirjoitti:

        kokeillut.. omistan kyseisen laitteen ja itse olen pitänyt enemmän ihan käsin vahaamisesta.. Laite on jotenkin niin hankala, suuren laikkakoon takia ja autossamme on niin paljon erillaista kulmaa jne. että vaikeuttaa tuon laitteen kanssa hinkkaamista.

        Pitää kuitenkin yrittää vähän kiveniskeymiä paikata maalilla (ja erittäin ohuella penssilillä) ja sitten värivaha päälle (että peittäisi pintanaarmut) ja lopuksi kovavaha..

        Älkää käyttäkö silikonipohjaista värivahaa jos meinaatta vielä paikata autoa maalilla. Maali ja silikoni ei sovi yhteen! Silikoni ei lähde pois ennenku maalipinta on hiottu pellille asti.


      • Sipe
        Niih kirjoitti:

        kokeillut.. omistan kyseisen laitteen ja itse olen pitänyt enemmän ihan käsin vahaamisesta.. Laite on jotenkin niin hankala, suuren laikkakoon takia ja autossamme on niin paljon erillaista kulmaa jne. että vaikeuttaa tuon laitteen kanssa hinkkaamista.

        Pitää kuitenkin yrittää vähän kiveniskeymiä paikata maalilla (ja erittäin ohuella penssilillä) ja sitten värivaha päälle (että peittäisi pintanaarmut) ja lopuksi kovavaha..

        paljonko kyseisessä laitteessa on kierroksia per minuutti?
        Eli onko esim hong kongin laittessa 3000rpm liikaa?


    • Niih

      kysyä, että millä aineella siis lähtee parhaiten entiset vahat pinnasta pois? Auto on aika vastikään vahattu ja haluaisin päästä siis entisistä ensin eroon.

      - Niih

      • fghkl

        Unohtakaa värivahat, ne ovat värin osalta täyttä huuhaata. Pienet naarmut katoavat ns. vanhan auton vahalla, jossa on hieman hiovaa ainetta mukana.


    • anon

      Wurth Pineline Tehopesu hyvä aine partikkeleiden ja vaha lähtee samalla.

      • ei kun maalamaan

        aloittaja vuodelta 2004 kiittää.


    • En ole aloittaja

      En ole aloittaja, mutta yritän etsiä netistä tietoa aiheesta. Ei haittaa ollenkaan, vaikka tähänkin keskusteluun on vastailtu vuosien saatossa. Joku muukin voi ihan hyvin tarvita tätä tietoa.

      • voihan kiesus

        ehkä parempiakin paikkoja löytyy kuin vuoden 2004 Suolen asiantuntijoiden jutut.
        Netistä löytyy hyvin paljon paskaa teitoa ja vähän oikeaa tieto, kiitos tällaisten palstojen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3090
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2101
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1583
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe