teoria japseista

kaapro volanen

Tuossa saunan kuistilla tulin pohtineeksi kaikenlaista, ja tällainenkin tuli mukana, ikäänkuin parempien siivellä:

Sellainen ohje kaikille siellä liikenteessä, erityisesti tieliikenteessä, että kannattaa vallan pirusti varoa turkoosinvärisiä japanilais- ja korealaisautoja.

Erikoinen väite ja saunakaljoissa vielä heitelty, pitääpä vähän perustella.

Ensin sitä japsiautoa: japanilaisauton ostaja ei alunperinkään ole hyvä kuljettaja, eikä ainakaan nauti ajamisesta. Autoilusta nauttivat kuljettajat nimittäin ostavat ajajan autoja, eivät japseja. Auton käyttäytyminen eri olosuhteissa ei myöskään ole japsikuskeilla tiedossa, onnellisia ovat kun siirtymä Prisman parkkipaikalle sujuu. Kuski ei oikein osaa ajaa nopeaa ajoa, kun auto ei sitä mahdollista. Auton ja oman huonon nopeudensiedon takia japsin kuski ei tunne autonsa vähäisäkään ominaisuuksia. Se on vaarallista jos liikenteessä tapahtuu yllätyksiä, sillä tosipaikan tullen veri punnitaan, ainakin jos passiivinen turvallisuus on vanhaa kunnon riisikippotasoa tyyliin Nissan Primera -94.

Tähän asti varmaan kaikki olette mukana, eli logiikka kunnossa. Sitten se turkoosi (tai makea vaaleanvihreä, magenta, pinkki jne outo) väri, tätä ette varmaan heti arvanneet:

Turkoosin auton ostajalla ei ole mitään arvostelukykyä, harkintaa tai tyylitajua. Väri on nimittäin kamala, katsokaa vaikka tarkemmin. Eikä turkoosia väriä taideta juuri ostaa kaupungeissa, vaan ne on lavatansseja harrastavaa kuosipaita-, lahnakenkä-, ja auringossa tummuvat silmälasit -väkeä jotka ajelee niillä irtokarkkien värisillä autoilla.

Näiden valintojen yhdistelmä on hengenvaarallinen: liikenteessä pyörii ajettavuudeltaan huonoja autoja, joiden kuljettajat ovat ajosuoritteista riippumatta kokemattomia ääritilanteissa, ja tekemissään ratkaisuissa, kuten värivalinnoissa, todistetusti täysin epäloogisia ja arvaamattomia.

Hieno teoria, tuhannen kilometrin tarkkailulla pätee tarkalleen.

21

1633

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Seppo Susi

      "Erikoinen väite ja saunakaljoissa vielä heitelty"

      Kannattaa lopettaa toi kaljanjuonti, ei sovi sulle. Provoksi kyllä ihan kohtuullinen.

    • Kylpä

      Ei hassumpi teoria. Yleensä nämä teoriat ovat jotenkin ala-arvoisia, mutta kyllä tämä saattaa hyvinkin olla yleistettävissä.

      Saatoit kyllä osua monen japskiautoilijan arkaan paikkaan...

    • Käki Äimänen

      "Eikä turkoosia väriä taideta juuri ostaa kaupungeissa..."

      - no eivänhän ne sitten voi olla ajotaidottomien, arvostelukyvyttömien ja mauttomien pösilöiden autoja.

      • Kaapro

        Meinaat että vain kaupungeissa voi asua ajotaidottomia, arvostelukyvyttömiä ja mauttomia ihmisiä?

        On niitä kaupungeissakin, mutta luulenpa että suhteellista aika tavalla myös kaupunkien ulkopuolella.

        Muistaakseni jonkin tutkimuksen mukaan kaupungeissa autojen väri painottui enemmän mustan, harmaan ja valkoisen väliin kuin haja-asutusalueilla.

        Kaupunkejakin on muuten aika erilaisia, nyt tarkoitin lähinnä kaupunkeja > 150.000 ihmistä.


      • hihii

        Asiaa! Angstinen syväjokimies vastaa sydämestään :D


    • kun olen humalassa

      Selvinpäin tuota ei voi lukea sehän on fakta! Juopunutta ymmärrät varmaan? Ymmärtää vain toinen juopunut :) Jos corolla maksaa 25000? (ihan arvio hinnasta) niin saako samalla rahalla sitten hyvillä ajo-ominaisuuksilla olevan auton? Millä autolla ajat kenties itse? Tuokin jää aina mainitsematta :) Itse kyllä pidän alfa romean ulkonäöstä mutta miten näiden autojen laatua on?
      Mersua olen kyllä tuumaillut seuraavaksi autoksi mutta aika näyttää.....

      • Marx

        Uskaltaisin väittää että Alfa Romeo 147 on parempi ajaa. Ja jää vielä rahaa lisävarusteisiinkin.


      • Kaapro

        Terve vaan,

        Toyota Corollan hinnastossa osa on alle ja osa päälle 25.000 euroa, joten arviosi hinnasta uutena on ihan ok, lähdetään siitä. 25.000 eurolla saa Corollan kokoluokkaan hyviä ajettavia, jopa uutena ja jopa Suomesta:

        - Alfa 147 2.0 150 hv Distinctive 3d on 26.000 euroa, eikä ole edes halvin malli. On vähän eri tunnelma kuin Corollassa.
        - MINI Cooper maksaa 23 800, uutena. Perustuu Bemarin tekniikkaan, erittäin kehuttu ajettava.
        - Halvin Bemari eli compact on uutena alkaen 27.000 euroa, nyt en tiedä jääkö 1-sarja alle.
        - Volvo S40 Classic on alkaen noin 28.000. (ajettavuudesta en tiedä, ei liene hassumpi ja saletisti pesee Corollan)
        - Käytetyn 1999 C-sarjan MB:n saa varmaan Suomesta suurin piirtein tohon hintaan.

        Vaihtoehtoja kyllä löytyy, ei tarvitse aina päätyä siihen muovisimpaan kinneriin irvistelemään. Suomalaisille on jotenkin onnistuttu myymään ajatus siitä, että Toyota on luterilainen askeettinen standardi, josta poikkeaminen pitää osata pätevästi perustella. Ihan kuin itsensä rääkkääminen riisikipossa jalostaisi ihmistä.

        Kun Suomessa kerran on pitkät välimatkat ja jonkin verran mutkateitä, niin miksi ihmeessä pitää kiduttaa itseään ajamalla autolla, jonka ajamisesta ei nauti. Höh.

        Tästä päästään suomalaiseen autoverotukseen, jolla tietoisesti estetään kunnon ihmisiä ajamasta kunnon autolla. 25.000 eurolla saat esimerkiksi Saksasta 2002 mallisen vähän ajetun E 240 Mersun kunnon varusteilla. Ei liene puhettakaan siitä, etteikö se hakkaisi uuden Corollan mennen tullen. Suomen automarkkinat ovat täysin vääristyneet kohtuuttoman autoveron takia. Suomen autokannan pitäisi heijastaa suomalaisten ahkeruutta, osaamista ja ylpeyttä eikä nykyisellä tavalla olla Euroopan alinta kastia. Suomi on hieno ja laaja maa, ja sen kansalaiset ansaitsevat ajaa pitkiä välimatkojaan kunnon autoilla. Jätettäköön irtokarkinväriset japanilaisautot kauppaan, me ansaitsemme parempaa.

        Ja itse ajan isolla vanhalla farmari-Volvolla noin 8.000 km vuodessa, nekin harrastusmatkoja runsaalla tavarakuormalla.


    • Takakumi Suti

      Kylläpä olet syvällisiä asioita pohtinut. Seuraavaksi voisit järkeillä, kuinka japanilaisvalmisteisen elektroniikan käyttäjä poikkeaa tavallisista ihmisistä.

    • kullakin

      Sinulle, jolle auto on ykkönen. Joillekin toisille se ei ole. Se on ainoastaan liikkumisväline jolla haetaan kauppatavarat sieltä prismasta. Ja nämä ihmiset vieläpä hidastavavat sinun kulkuasi niillä mauttomilla karkinvärisillä autoilla kompensoidessaan huonoa ajotaitoaan ääriolosuhteissa. Onnittelen, että elämäsi on kaikinpuolin kohdallaan, sillä tämä lienee se suurin murheesi täällä hetkellä. Väittäisin kuitenkin, että synkempiäkin pilviä vielä taivaallesi kohoaa ja silloin ei ole naapurin auton värillä ja merkillä mitään väliä. Otahan vielä oluet, niin säästät samalla hermojasi, kun ei tarvitse tulla tien päälle kärsimään muitten huonosta ajotaidosta ja mauttomista autovalinnoista.

    • Kärräri

      Eikös auton tarkoitus ole juuri siirtää ne ostokset Prisman parkkipaikalta kotiin? Mitä helvetin väliä sillä auton merkillä ja värillä tässä käytössä on? Itse arvostan riittävää kuljetuskapasiteettia, pientä kulutusta ja alhaisia huoltokustannuksia. Suurta pääomaa en myöskään halua sitoa autoon, siihen sijoitettuna tuotto on todella negatiivista.

      Eri asia sitten jos luonteenlaatu on formulakuskeja ja "miehekkäitä" statusautoja ihannoivaa tyyppiä, silloin suhtautuminen on omiin fantasioihin perustuvaa ja hyvin tunneperäistä. Itse pidän autoa ainoastaan kuljetusvälineenä, joka samalla tarjoaa suojaa sateelta ja tuulelta.

    • masa

      vyörytystä pelleltä, joka ei omista edes autoa, vaan jonkun vanhan Volvon raadon.

      • jehu

        mutta nythän tuli voimaan uusi romuautolaki, vanhoista romuista pääsee eroon ilman kustannuksia. Nyt Kaaprokin pääsee romustaan.


      • Kaapro
        jehu kirjoitti:

        mutta nythän tuli voimaan uusi romuautolaki, vanhoista romuista pääsee eroon ilman kustannuksia. Nyt Kaaprokin pääsee romustaan.

        Volvoon olen ollut ihan tyytyväinen, premium tai ei-premium -keskusteluun en osallistu, kun ei kiinnosta. Mielestäni tavallinen painava ja vakaa käyttöauto.

        Ei ole muuten samanikäisiä isoja japanilaisia paljon liikenteessä näkynyt, ovat tainneet pikkuhiljaa muuttua hapen vaikutuksesta jauhomaiseksi punaruskeaksi aineeksi.

        Minkä muuten itse ostaisit: 8 tkm vuodessa, myös kuoppaista soratietä (mökkimatka), paljon tilaa tavaroille ja harrastusvälineille, suojaa lapsille? Ei kauppamatkoja, minimoitava autoon sidottu pääoma. Volvo on pelannut kuin kello, ei huolia toistaiseksi, eikä huoleta pitää vanhaa autoa kadulla. Auto on mulle vapaa-ajan väline, lifestyle-vehje niinkuin sanotaan.


      • jehu
        Kaapro kirjoitti:

        Volvoon olen ollut ihan tyytyväinen, premium tai ei-premium -keskusteluun en osallistu, kun ei kiinnosta. Mielestäni tavallinen painava ja vakaa käyttöauto.

        Ei ole muuten samanikäisiä isoja japanilaisia paljon liikenteessä näkynyt, ovat tainneet pikkuhiljaa muuttua hapen vaikutuksesta jauhomaiseksi punaruskeaksi aineeksi.

        Minkä muuten itse ostaisit: 8 tkm vuodessa, myös kuoppaista soratietä (mökkimatka), paljon tilaa tavaroille ja harrastusvälineille, suojaa lapsille? Ei kauppamatkoja, minimoitava autoon sidottu pääoma. Volvo on pelannut kuin kello, ei huolia toistaiseksi, eikä huoleta pitää vanhaa autoa kadulla. Auto on mulle vapaa-ajan väline, lifestyle-vehje niinkuin sanotaan.

        hel..tti kun sitä aina tulee ajattelemattomuuttaan tölväistyä toista tai toisen autoa, kun provosoituu.
        Anteeksi Kaapro.
        Sinä kyllä aloitit.
        Mutta, ei mullekaan auto ole kuin kulkupeli, vapaa-aikaan ja työmatkoihin.
        En osaa sanoa, minkä auton ostaisin noilla kriteereillä. Itse ajan n. 25 tkm vuodessa, myös kuoppaista soratietä, paljon tilaa tavaroille, suojaa itselle, lapsia ei kyydissä. Pääomaa yleensä, kunhan sitä nyt riittää sopivasti kaikkeen tarpeellisimpaan ja hieman tarpeettomiinkin.
        Itselläni on kyllä japanilainen farkku, melko uusi enkä aio loppuun sitä pitääkään, siinä varmaan on autoa minun jälkeeni vielä pitkäksi aikaa muillekkin.

        Minusta nämä "japsijutut" ovat ihan turhanpäiväistä paskaa. Kait sitä nyt aikuiset ihmiset osataan keskustella asiallisesti asiallisista aiheista.

        Vai miten on Kaapro?


    • tiedoksi kaikille!

      Minkälaista olutta joit, meinaan sitä, että pistää näköjään aika hyvin pöntön sekaisin!

    • Peliteoreetikko Hintsanen

      ...on aivan oikeassa. Ennemmin lada kuin violetti japskiriisikippo, koska osaan ajaa autolla!

    • entinen

      Primera ole englannissa tehty auto?

      • Jehu

        Mutta onneksi sentään japsilaatua. Primeran (1.6 litraa, aluvanteet, metalliväri, autom.ilmastointi, lohkolämmitin) saa uutena 23000 Eur hintaan. Miksi maksaa jostain länsiautosta vähintään 4000 Eur (17%) enemmän, ja jos haluaa edes joitain samoja varusteita niin vieläkin enemmän? Kyselen vain siksi, koska olen just kallistumassa Primeran ostoon : )


      • Jehu2
        Jehu kirjoitti:

        Mutta onneksi sentään japsilaatua. Primeran (1.6 litraa, aluvanteet, metalliväri, autom.ilmastointi, lohkolämmitin) saa uutena 23000 Eur hintaan. Miksi maksaa jostain länsiautosta vähintään 4000 Eur (17%) enemmän, ja jos haluaa edes joitain samoja varusteita niin vieläkin enemmän? Kyselen vain siksi, koska olen just kallistumassa Primeran ostoon : )

        Anteeksi Jehu. Ei ollut tarkoitus esiintyä väärällä nimellä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1398
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1261
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1195
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1145
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      26
      1137
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1038
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1033
    9. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1033
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe