Uskovainen, oletko ihan varma, ettei asia ole näin:
Ateisti kysyy liian vaikeita kysymyksiä, kyseenalaistaa uskosi ja kritisoi sitä;
->tunnet olosi epämukavaksi, koska huomaat että ateistin sanoissa voi olla perää;
-> sinusta on kuitenkin epämukavaa lähteä tutkimaan omaa vakaumusta ja asettua alttiiksi mielipiteidesi muutokselle;
->siksi päätät, että ateisti on paha, paatunut ja ilkeä?
Oletko ihan varma
18
80
Vastaukset
Henkilökohtaisesti kyllä välillä jonkun ajatukset saattavat tuntua hankalilta ja pistävät miettimään - useimmiten oman vakaumukseni pohdinta lähtee kuitenkin ihan omia aikojaan mieleni sisällä pyörivistä asioista. Nuorena tuntui pelottavalta kaikki epäilykset ja kyseenalaistamiset, mutta onneksi nuoruus on vaiva jonka aika on parantanut ja uskonelämäänsäkin voi elää aikuisen ihmisen elämää, johon mahtuu myös oman ajattelun kyseenalaistaminen.
Musta on kyllä kurjaa, jos ihminen luokitellaan vakaumuksensa perusteella piruksi tai enkeliksi. Pahan, paatuneen ja ilkeän leiman saa multa kyllä ihan muilla ansioilla kuin ateismilla.
Aija-pappi- minun vastaukseni
Olen aivan varma, ettei asia ole noin. Minun kohdallani.
Usko on minulle sen verran henkilökohtainen ja koettu asia, ettei sitä heilauttele enää muutamankaan ateistin tai kenenkään muunkaan mielipiteet.
Tietysti yksittäisiin asioihin voin ottaa vinkkejä niin ateisteilta kuin keneltä tahansa, jos huomaan jonkun muun olevan jossain asiassa painavammin eväin liikkeellä.
Enkä sen puoleen pidä ateisteja sen pahempina, paatuneimpina tai ilkeimpinäkään.
Netissä kirjoittelevista joistakin yksilöistä en sitten sano juuta enkä jaata. Netti on täynnä yksinäisiä hiukan tai hiukan enemmänkin häiriintyneitä yksilöitä. Joten en ota nettipalstojen silloin tällöin luettuja tekstejä niin kovin vakavasti.
Oikeassa elämässä aivan mielelläni voin keskustella ateistin kanssa.
Oikeastan paljon mielluummin kuin jonkun välinpitämättömän nimellisesti kristityn. Ateistihan todennäköisemmin on kiinnostunut keskustelemaan uskonnosta.
Jumala on minulle jo niin monissa vesissä koeteltu asia, että sitä ei enää minun kohdallani tyhjäksi tee mikään.
Yleensäkin ottaen "ateistit" ei ole jokin niputettava joukkio :), joihin suhtautuu vain yhdellä tavalla. On varmasti hyvin älykkäitä ateisteja, joilla on paljon tietoa ja ovat asioita pohtineet. Heidän kanssaan voi todella joutua perustelamaan kantojaan, jos keskusteluun alkaa.
Mutta on myös ateisteja, joilla ei ole oikein sen enempää perusteluja mihinkään. Kunhan nyt vain puskista huudellaan. - Jobin postikonttori
iaurwen: "Uskovainen, oletko ihan varma, ettei asia ole näin:
Ateisti kysyy liian vaikeita kysymyksiä, kyseenalaistaa uskosi ja kritisoi sitä;
->tunnet olosi epämukavaksi, koska huomaat että ateistin sanoissa voi olla perää;
-> sinusta on kuitenkin epämukavaa lähteä tutkimaan omaa vakaumusta ja asettua alttiiksi mielipiteidesi muutokselle;
->siksi päätät, että ateisti on paha, paatunut ja ilkeä?"
En tunne oloani epämukavaksi, vaikka näen uskon kritisoijan taustalla täydellistä ymmärtämättömyyttä ja tietämättömyyttä, mahdollisen heikon koulutustaustan/pelkän putkitutkinnon sekä nuoren iän.
Tutkin jatkuvasti omaa vakaumustani ja pyrin lisäämään jatkuvasti tietomäärääni, mutta uskonnollinen vakaumukseni ja tietomääräni eri tieteen aloilta on tällä hetkellä jo niin vahvalla pohjalla, etteivät suomi24-palstat pysty tarjoamaan pääsääntöisesti mitään uutta ja yllättävää.
Ateistien pahuutta ja ilkeyttä arvioin aivan muiden kriteerien pohjalta kuin pelkkien vaikeiden kysymyksien ja epämukavuustunteiden perusteella.- FUCKIFUU
Et ainakaan totuudessa pysy, joten Jumala lähettää sinut helevettiin.
Miksi yksikään uskovainen koskaan missään ei ole kyennyt puhumaan totta? - pässitutka
FUCKIFUU kirjoitti:
Et ainakaan totuudessa pysy, joten Jumala lähettää sinut helevettiin.
Miksi yksikään uskovainen koskaan missään ei ole kyennyt puhumaan totta?Annoin sinulle plussan hauskasta viestistäsi.
Ymmärsikö oikein? Jobin postikonttori antaa ymmärtää, että pitäisi olla ymmärtäväinen, korkea koulutus sekä hieman karttunnutta ikää, jotta uskon asiat voisivat avautua. Tuolla laillakko se Jumala näyttäytyy? Olen kai liian tyhmä, kun en oikein usko tuota.
- 33
helsinkijokkeri kirjoitti:
Ymmärsikö oikein? Jobin postikonttori antaa ymmärtää, että pitäisi olla ymmärtäväinen, korkea koulutus sekä hieman karttunnutta ikää, jotta uskon asiat voisivat avautua. Tuolla laillakko se Jumala näyttäytyy? Olen kai liian tyhmä, kun en oikein usko tuota.
Osa uskovista kertoo päinvastaista. Pitää olla lapsenuskossa. Ei saa tietää liikaa, eikä varsinkaan kyseenalaistaa mitään. Pitää vain uskoa kaikki. Pitää olla hieman hullu. Jumalanhullu.Silloin on oikea uskova.
Näin olen kuullut.
Minulle usko on henkilökohtainen prosessi. Ei siihen pysty paljon ulkopuolinen mielipiteillään vaikuttamaan. Tiedän mihin uskon, ja mitä olen uskossani kokenut.
Ateistejakin on monenlaisia. En niputa heitä kaikkia tietynlaisikseksi olevaksi.- pässitutka
Olipa hauska!
Saat vastaukset kaikkiin kristinuskoa koskeviin kysymyksiisi mutta itse et vastaa sinulle esitettyihin kysymyksiin ja tämän jälkeen päädyt pitämään alkuperäistä ennakkoluuloasi syvällisenä päätelmänä.
Mitä sellainen on ellei paatumusta?- qsetus jatq
Onko se paatuminen sitä, mitä Jumala teki faaraolle, jotta sai teurastaa eläimiä ja ihmisiä pokasesta vaariin? Jos on, niin eihän se sitten voi ainakaan paha asia olla. Jumala kun tekee pelkkää hyvää.
- pässitutka
Jumala sinetöi faaraon päätöksen. Faarao oli jo itse paaduttanut itsensä. Itsepähän olette aina ihannoineet hulluutta, joten saatte lopulta rypeä siinä.
- qsetus jatq
Tyypilliseen uskistyyliin kierrät totuutta mahdollisimman kaukaa. 2. Moos. 7:
3 Mutta minä kovetan faraon sydämen, niin ettei hän kuuntele teitä, vaikka minä teen Egyptissä monta ihmettä ja tunnustekoa.
Ja siitähän se tarina sitten lähti. - pässitutka
qsetus jatq kirjoitti:
Tyypilliseen uskistyyliin kierrät totuutta mahdollisimman kaukaa. 2. Moos. 7:
3 Mutta minä kovetan faraon sydämen, niin ettei hän kuuntele teitä, vaikka minä teen Egyptissä monta ihmettä ja tunnustekoa.
Ja siitähän se tarina sitten lähti.Edellisen viestini ensimmäinen lause osoittaa koko viestisi valheelliseksi. Pakkosiirtolaisuus oli jo kestänyt enemmän kuin tovin. Joka päivä faaraolla oli ollut mahdollisuus tehdä parannus.
Mitä tyypillisyyteen tulee, niin menet henkilökohtaisuuksiin ja luet minut joukkoon jota halveksit. Siitä voi tehdä monta johtopäätöstä kun tarkastelee ketkä sellaista harjoittavat. Sinä teit tuon pesäeron, en minä. pässitutka kirjoitti:
Edellisen viestini ensimmäinen lause osoittaa koko viestisi valheelliseksi. Pakkosiirtolaisuus oli jo kestänyt enemmän kuin tovin. Joka päivä faaraolla oli ollut mahdollisuus tehdä parannus.
Mitä tyypillisyyteen tulee, niin menet henkilökohtaisuuksiin ja luet minut joukkoon jota halveksit. Siitä voi tehdä monta johtopäätöstä kun tarkastelee ketkä sellaista harjoittavat. Sinä teit tuon pesäeron, en minä.Vapaaehtoisesti he sinne meni, eikä pakolla. Jumala paadutti faraoin sydämen, eikä siinä ole mitään nokan koputtamista.
- pässitutka
mave kirjoitti:
Vapaaehtoisesti he sinne meni, eikä pakolla. Jumala paadutti faraoin sydämen, eikä siinä ole mitään nokan koputtamista.
En ala väittelemään kanssasi pakkosiirtolaisten vapaaehtoisuudesta enkä siitäkään oliko faarao ollut hyvän tovin jo paatunut vaiko sittenkin joviaali ja leppoisa kansanmies.
- Mirka ...
Aivotutkijat ovat kirjoittaneet että jo kerran opittua käsitystä on hyvin vaikea enää myöhemmin muuttaa. Uskisten ajatukset ja kirjoitukset todistaa tämän täysin todeksi.
Tätä ominaisuutta aivoissamme kirkko ja uskovaiset käyttää törkeästi hyväkseen kun tuputtavat uskomuksiaan herkkäuskoisille lapsille. Tämän takia uskonnoilla pitäisi olla ikäraja, mkä suojelisi lasten aivoja uskontosaasteilta.Itse kasvoin ateistisessa kodissa, eli opin isän ateismikäsitykset. Silti minä tulin uskoon, eikä se mitenkään vaikeaa ollut, päinvastoin hyvin virkistävä ja kiitettävä prosessi.
Aina tämän kaltaisissa argumenteissä unohdetaan se "two way street"-totuus, eli jos tämä toimisi uskonnoissa toimisi se myös ateismissa. Joten väkisinkin tämä neutralisoi syytöstä.
Itse voin todeta vilpittömästi että ei ole näin. Minusta on hyvä että uskoani kritisoidaan, se on vain vahvistanut uskoani. Eli se minun näkökulmasta hyvä ja positiivinen asia. Olen luonteeltanikin sellainen, että "pureskelen kaiken", eli tykkään pohtia ja miettiä asioita.
Jos jotain voisi muuttaa tai pyytä olisi se että me uskovaiset emme koko ajan joutuisi olemaan puolustuskannalla (noin yleisesti ottaen) vaan välillä kyseltäisiin että miksi uskomme kuin uskomme ja miten koemme uskomme. Jatkuva puolustuskannalla oleminen on ahistavaa jokaiselle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20v on otettu kiinni
Tulipalo oli sytytetty joten murhasiko ex omat lapsensa ja heidän Äidin. Tuskin sitä kukaan ohikulkijakaan sytytti.1036412Somali ei kätellyt Stubbia Linnan juhlissa
Miksei somali osaa noudattaa hyviä käytöstapoja. https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/563a3dea-fa3f-41f3-b64f-406d25234477Kuka on menehtynyt?
https://yle.fi/a/74-20198293 Kuulemani mukaan ryyppyporukka ollut hapualla ja kuolemanenkeli (F.G) eli mies jonka seuras242993Nainen, ota nyt rauhallisesti
Älä ota kaiken maailman murheita päällesi. Sulla on tapana ottaa elämä liian vakavasti. Ei aina, mutta joskus menee vähä1311214- 431151
Savonlinnan murhapolttaja romani
Ainakin IS kertoo. Arvasin heti ettei ole normi valkolainen suomalainen.103856Ajattelen sinua kiitollisuudella
Olet minulle jotain kaunista, jotain, joka tapahtui elämässäni. Et ole minulle pakkomielle enkä vaadi sinulta yhtään mi49852Mitä olisitte sanonut hänelle?
Onko teille jäänyt mieleen joku tietty ihminen ja tilanne, joka polttelee yhä – se asia, jota ette uskaltaneet sanoa ään50824Sinulle tiedoksi
Olen paljon miettinyt sitä hetkeä, kun uskalsin näyttää pienin elein ja kertoa pienesti, eli hyvin hillitysti sinulle si26771- 43758