Jos uskoville tulee erimielisyys jostakin Jumalan tahtoon liittyvästä asiasta, miksi käy niin, että vaikka eri tavoin ajattelevat uskovat kuinka rukoilevat Pyhää Henkeä osoittamaan Jumalan tahdon, kuitenkin vuodesta toiseen
- toinen kannattaa, toinen vastustaa naispappeutta
- toinen hyväksyy homouden harjoittamisen, toinen tuomitsee
- toinen kieltää ehkäisyn, toinen käyttää sitä hyvällä omallatunnolla
- yksi kastaa vauvoja, toinen pitää sitä epäraamatullisena jne.
Jos teille on annettu Pyhä Henki, jonka kuuluisi kirkastaa Jumalan Sanaa, miksi hän kirkastaa sitä niin eri tavoin eri henkilöille ja eri ryhmittymille?
Näiden erilaisten kirkastamisten vuoksi on sitten jopa sodittu ja taisteltu verissäpäin. Tälläkin palstalla ilmiö on kovin tuttu.
Pyhän Hengen puhe
36
174
Vastaukset
Pyhä Henki kirkastaa Jumalan Sanaa ei ihmisten mielipiteitä. Ongelmanahan on se että Jumalan Sanaa eli Raamattua tulkitaan monella eri tavalla ja siitä' on muodostunut erilaisia oppeja. Kuten jo ennemmin mainitsin monet opit/uskonnot ovat muuntaneet Jumalan Sanaa mikä Raamatussa on ilmoitettu. Tietenkin kaikki opin/uskonnon harjoittajat pitävät itseään uskovina.Jumalan Henki/Pyhä Henki/Totuuden Henki/Elämän Henki kirkastaa Totuutta eli Jumalan Sanaa/Jeesusta. Pyhä henki kirkastaa vain raamatun sanaa/totuutta.
Kun ihminen ottaa vastaan Jeesuksen elämäänsä, niin silloin Pyhähenki asettuu asumaan kyseisessä ihmisessä. Silloin tällainen ihminen kirkastaa Jumalan sanaa Pyhän hengen kautta.- Kristinuskon kirja.
kotiäiti85oikea 13.7. 2012 00.13
Pyhä Henki kuten kolminaisuusoppikin tuli kirkon rituaaleihin 300- luvulla Nikean kirkolliskokouksessa. Tietojen mukaan opin rakentaminen tähän muotoon vaati lukuisia ihmisuhreja. Pyhällä Hengellä seikkailu on ihmisten harhaanjohtamista jopa petosmaisuutta.
Jeesus sanoi " Taivasten valtakunta on sisäisesti teissä ". Tämä tarkoittaa aivan yksiselitteisesti, että me ihmiset saamme Jumalan hengen itseemme syntyessämme tänne maailmaan. Ruumiimme väsyessä se lähtee pois ja toivottavasti vie mukanaan meidän henkemme, ties minne.
Kääntyminen meissä olevan Jumalan hengen puoleen merkitsee käytännössä itsensä psyykkaamista jaksamaan näitä kaikkeja elämän kuvioita.
Minä uskon Jeesukseen, sinä ja kirkon papit kirkolliskokousten, siis muiden ihmisten, päätöksiin.
- nASSE.
Pyhä Henki syntYi 300-luvulla kirkolliskokouksen äänestyspäätöksellä. SE SIITÄ.
- Ma5a
Tässähän tämä oleellisin asia onkin tähän liittyen :)
Pyhä Henki oli läsnä jo maailman luomisessa. Ja maa oli autio ja tyhjä, ja pimeys oli syvyyden päällä, ja Jumalan Henki liikkui vetten päällä. (1.Moos1:2)
- olisiko näin?
kotiaiti85oikea kirjoitti:
Pyhä Henki oli läsnä jo maailman luomisessa. Ja maa oli autio ja tyhjä, ja pimeys oli syvyyden päällä, ja Jumalan Henki liikkui vetten päällä. (1.Moos1:2)
Saanko arvata? Valitsetpa aloituksen vastapareista kussakin kohdassa kumman tahansa, se on Pyhän Hengen sinulle kirkastamaa Raamatun sanaa ja siis ymmärryksesi noiden asioiden osalta on Pyhän Hengen ja Raamatun mukainen? Ja jos joku valitsee ne toiset vaihtoehdot, hän tulkitsee ja pieleen menee?
- Ma5a
kotiaiti85oikea kirjoitti:
Niin ja mistähän syystä Raamatussa lukee nykyään noin, kun siitä päätettiin vasta kirkolliskokouksessa 300-luvulla. Mikä vuosiluku lukee Raamatussasi?
- Mirka...
Uskonnot ovat vainoharhaisten sekoilua. On uskovaisia jotka rypee lehmän ulosteissakin.
- body
Hengellisyydessä eletään/ toimitaan paljolti illuusioitten varassa ja se alkoi jo alkuseurakunnan aikana.
kun oli paljon riidelty, väitelty ja rukoiltu... löydeettiin ratkaisu neuvottelemalla,
ja he heittivät ARPAA ja arpa osui Mattiaalle.
Kun hengellisyydessä kuvitellaan että kyllä Jumala hoitaa asiat ja niin ei tapahdu, sitten käytetään järkeä. Hei.
Eiköhän asia ole aika inhimillinen. Oma historia, elämäntilanne ja kulttuuri varmasti vaikuttaa näissä "tulkinta" asioissa. Monesti myös itse ihmettelen kuinka me saatamme tulkita ja pitää oikeana juuri omaa näkemystä. Tässäkin asiassa varmasti lähimmäisen rakkaus ja toisen kunnioittaminen auttaa pääsemään erimielisyyksien yli.
Kaisa-PappiKaisa,
aiva varmasti juuri tästä on kysymys: oma historia, elämäntilanne ja kulttuuri vaikuttavat kuten sanoit. Mutta kun sitä omaa tulkintaa julistetaan Pyhän Hengen työnä... ja sitten vielä tuntuu siltä, että tässä pelissä on erityinen Pyhän Hengen pilkka -kortti, jota mahdollisuutta jokainen uskova kavahtaa, koska sitä ei Raamatun mukaan voi saada anteeksi. Asian tutkiminen on siksi vaikeaa. Käteen jää kuitenkin kymeniä tai satoja erilaisia ja aivan vastakkaisiakin versioita, ja omiaan kukin on valmis kutsumaan Pyhän Hengen aikaansaannoksiksi.
Onko Pyhiä Henkiä useita erilaisia? Miksi Pyhä Henki puhuu kullekin ihmiselle hänen omien mieltymystensä mukaan, ja muuttaa puhettaan, kun mieltymykset tai olosuhteet muuttuvat?
Vastaako Pyhä Henki ihmisen omiin toiveisiin ja tarpeisiin?
- body
Ihmisille on annettu ymmärrys / järki ja SITÄ ON ENSISIJAISESTI käytettävä, sillä uskonvaraisesti toimiminen on sattuman varaista ja kun epäonnistuu, syytetään ylempiä tahoja.
Meissä on hengellinen intuitio , elämän kokemus ja muita intuitioita ja ne on siellä pohjalla, mutta järki / ymmärrys on sitä varten että sitä käytetään.
Ei edes alkuseurakunta selvinnyt uskon varassa, vaan ajautuivat hunningolle.
Hengellistä yltiöpäisyyttä seuraa aina tuho, sillä täällä on ajalliset lait ja hengen / hengellisyyden lait eivät täällä toimi. Kun ihminen tulee uskoon hän saa Pyhän Hengen. Pyhä Henki neuvoo,opettaa ja opastaa. Pyhä Henki ei kuitenkaan tee ihmisestä "orjaa" tai robottia, edelleen ihmisellä säilyy se oma tahto ja vapaus ajatella ja tehdä asioita. Välillä ihmisen oma mieli on tietävinään asiat paremmin kuin Pyhä Henki, yleensä tästä seuraa ikävyksiä, riitaa ja vaikeuksia. On lähdetty "oman lihan" tielle, joskus jopa kirkon ovet paukkuen perustamaan "omaa oikeaa kirkkua/lahkua". Surullista mutta totta.
Toisaalta meille on annettu Raamattu mistä Jumalan kantaa asioihin voi tutkia ja tarkistaa. Lisäksi on joukko asioita ns.ehdonvallanasioita (Raamatussa puhutaan tästä esim.Room.14 luvussa), joissa jokainen kristitty voi toimia omaantuntoonsa turvaten ja nojaten. Minusta tämä on luonnollista siinäkin suhteessa, että Jumalahan meidät on erillaisiksi luonut, ei kaikki olla "samasta puusta" veistetty. Toinen esim. pitää virsistä toinen nuoriso gospelista.
Meitä kaikkia kristittyjä on kutsuttu kuulemaan se Pyhän Hengen ääni, kun siinä pysyy ja siihen turvaa ei eksy oikealta tieltä.- @böljäke
>>Meitä kaikkia kristittyjä on kutsuttu kuulemaan se Pyhän Hengen ääni, kun siinä pysyy ja siihen turvaa ei eksy oikealta tieltä.
no mikä ja millainen se "Pyhän Hengen ääni" sitten on ja kenelle se kaikkein pyhin Hengen ääni on kun joka asiassa on keskenään ristiriitaisia oppeja ja uskontulkintoja, ja lahkoja joka lähtöön? Miten erotat omat ajatukset siitä Pyhän Hengen äänestä? @böljäke kirjoitti:
>>Meitä kaikkia kristittyjä on kutsuttu kuulemaan se Pyhän Hengen ääni, kun siinä pysyy ja siihen turvaa ei eksy oikealta tieltä.
no mikä ja millainen se "Pyhän Hengen ääni" sitten on ja kenelle se kaikkein pyhin Hengen ääni on kun joka asiassa on keskenään ristiriitaisia oppeja ja uskontulkintoja, ja lahkoja joka lähtöön? Miten erotat omat ajatukset siitä Pyhän Hengen äänestä?Esitit oikein hyvän kysymyksen. Mistä erottaa…
Kieltämättä on suuri kiusaus laittaa myös ne omat ajatukset Pyhän Hengen ajatuksiksi. Mitä vähemmän on tietoisuutta oman ajattelun vaikutuksista, sitä suurempi erehtymisen vaara on.
Oman kokemus on että asioita voi koetella. Tehdä ensin toisin ja sitten toisin, tai ajatella. Kuunnella mihin saa vastauksia. En todellakaan tarkoita mitään ääniä, sillä vastaukset ovat usein hiljaisia ja tulevat esiin tapahtumien kautta. Vastausta tavallaan tuodaan eteen koko ajan. Se taas on omasta vastaanottokyvystä kiinni, ottaako vastaan tuon vastauksen.
Monia opetetaan kuinka Pyhän Hengen tulisi vastata. Ne ovat vain ihmisen opetuksia, joten ne voi aina kyseenalaistaa. Osa on oikeassa mutta osa on langennut oman vallan tavoitteluun. Perin inhimillistä. Ei kukaan meistä ole täydellinen tässäkään suhteessa.
Toisinaan voi käydä niin, ettei sitä vastausta tulekaan. Se tarkoittaa, että tuolloin ihmisen on itsensä päätettävä, meni se syteen tai saveen. Mutta kyllä Pyhä Henki oikaisee jossain vaiheessa. Jostain syystä harharetki piti tehdä.
Ehkä kaikki eivät ole niin herkkiä kuulemaan Pyhän Hengen sanomaa? Ehkä osa niin innokkaasti sitä odottaa, ettei malta mieltään ja näin se oma ajatus saa suuremman vallan? Ehkä on vain epävarma ja uskoo enemmän muita joilla kuvittelee olevan enemmän ymmärrystä?
Eri tulkinnat ovat meistä itsestämme lähtöisin. Aivan varmaan kaikki haluavat uskoa, että juuri ”minä” olen se joka ymmärsi oikein. Siitä tullee nuo moninaiset tulkinnat.
Kuten joskus olen täällä sanonut, en itse katso olevani aina oikeassa. Uskallan väittää vain silloin, kun olen saanut vahvan Sanan Pyhältä Hengeltä. Koettelen aika tavalla näitä opetuksia täälläkin. Laitan ne sydämeeni, tutkiskelen niitä ajan kanssa. Aivan varmaan erehdynkin ja monta kertaa. Mutta askel askeleelta menen kohti Jumalaa.@böljäke kirjoitti:
no mikä ja millainen se "Pyhän Hengen ääni" sitten on ja kenelle se kaikkein pyhin Hengen ääni on kun joka asiassa on keskenään ristiriitaisia oppeja ja uskontulkintoja, ja lahkoja joka lähtöön? Miten erotat omat ajatukset siitä Pyhän Hengen äänestä?Hyvä kysymys. Ei Pyhän Hengen ääni ole keskenään kilpailua, että kellä olisi "pyhin ääni". Yleisesti ottaen ja yli 17 vuoden kokemuksella voin todeta, että näitä uskovien ristiriitaisia uskontulkintoja liioitellaan. Kun ottaa huomioon, että me uskovaisetkin olemme vajaita ihmisiä niin yllättävän paljosta ollaan samaa mieltä.
Lahkoja/kirkkokuntia voi syntyä myös käytännön sanelemana, niissä kaikissa ei oll asioista eri mieltä. Esim. vapaan suunnan kirkot ovat hyvin yksimielisiä opillisista asioista. Toisaalta se että painottaa jotain uskon osa-aluetta ei vielä merkitse erimielisyyttä asioiden suhteen.
Pyhän Henki ja Hänen "ääni" kirkastaa aina Jeesusta. Niin sanotusti "ajaa Jeesusta". Sellaiset omat ajatukset, jotka eivät ole Jumalan mielen mukaisia tuppaavat aiheuttamaan tunteen että nyt tämä ei ole Jumalasta eikä itselleni hyväksi.juhani1965 kirjoitti:
Hyvä kysymys. Ei Pyhän Hengen ääni ole keskenään kilpailua, että kellä olisi "pyhin ääni". Yleisesti ottaen ja yli 17 vuoden kokemuksella voin todeta, että näitä uskovien ristiriitaisia uskontulkintoja liioitellaan. Kun ottaa huomioon, että me uskovaisetkin olemme vajaita ihmisiä niin yllättävän paljosta ollaan samaa mieltä.
Lahkoja/kirkkokuntia voi syntyä myös käytännön sanelemana, niissä kaikissa ei oll asioista eri mieltä. Esim. vapaan suunnan kirkot ovat hyvin yksimielisiä opillisista asioista. Toisaalta se että painottaa jotain uskon osa-aluetta ei vielä merkitse erimielisyyttä asioiden suhteen.
Pyhän Henki ja Hänen "ääni" kirkastaa aina Jeesusta. Niin sanotusti "ajaa Jeesusta". Sellaiset omat ajatukset, jotka eivät ole Jumalan mielen mukaisia tuppaavat aiheuttamaan tunteen että nyt tämä ei ole Jumalasta eikä itselleni hyväksi.Nåin on. Pyhä Henki kirkastaa Jeesusta. Pyhän Hengen ääni on Jumalan mielen mukainen.
- jakkaa vai yhdistää?
juhani1965 kirjoitti:
Hyvä kysymys. Ei Pyhän Hengen ääni ole keskenään kilpailua, että kellä olisi "pyhin ääni". Yleisesti ottaen ja yli 17 vuoden kokemuksella voin todeta, että näitä uskovien ristiriitaisia uskontulkintoja liioitellaan. Kun ottaa huomioon, että me uskovaisetkin olemme vajaita ihmisiä niin yllättävän paljosta ollaan samaa mieltä.
Pyhän Henki ja Hänen "ääni" kirkastaa aina Jeesusta. Niin sanotusti "ajaa Jeesusta". Sellaiset omat ajatukset, jotka eivät ole Jumalan mielen mukaisia tuppaavat aiheuttamaan tunteen että nyt tämä ei ole Jumalasta eikä itselleni hyväksi.Kyllähän eri kirkkokunnat ovat usein enemmän uskovia jakavia kuin yhdistäviä instituutioita. Esimerkiksi helluntailaisuudessa on selkeästi jopa inhoa koko kirkkolaitosta kohtaan.
Helluntailaisuuden sisälläkin on jyrkkää jakautumista ja vaikeuksia tulla toimeen aina keskenäänkäänkään. jakkaa vai yhdistää? kirjoitti:
Kyllähän eri kirkkokunnat ovat usein enemmän uskovia jakavia kuin yhdistäviä instituutioita. Esimerkiksi helluntailaisuudessa on selkeästi jopa inhoa koko kirkkolaitosta kohtaan.
Helluntailaisuuden sisälläkin on jyrkkää jakautumista ja vaikeuksia tulla toimeen aina keskenäänkäänkään.Toki näinkin, vajavaisia ihmisiä kun me uskovaisetkin olemme. Olen itse käynyt tässä kesänaikana useissa ev.lut kirkon tilaisuuksissa ja olen joka kerta pongannut joukosta myös useita ns.vapaisiin suuntiin kuuluvia uskovaisia(vaimoni joka on ollut aina mukana yksi heistä). Jos "inho" olisi vallitsevaa ja ennemistönä ei heitä näkyisi näissä tilaisuuksissa. Tällä paikkakunnalla järjästetään kesän lopussa "totuus-tapahtuma", joka on eri kirkkokuntiin kuuluvien uskisten yhteistyössä järjästämä tapahtuma. Tälläisten tapausten järjästäminen olisi mahdottomuus "inhon" ja "jyrkkien jakautumisten" vallitessa. Se ruhonjuuritason totuus on tässäkin asiassa moniuloitteisempi ja erillaisempi kuin halutaan uskotella.
- näin !
jakkaa vai yhdistää? kirjoitti:
Kyllähän eri kirkkokunnat ovat usein enemmän uskovia jakavia kuin yhdistäviä instituutioita. Esimerkiksi helluntailaisuudessa on selkeästi jopa inhoa koko kirkkolaitosta kohtaan.
Helluntailaisuuden sisälläkin on jyrkkää jakautumista ja vaikeuksia tulla toimeen aina keskenäänkäänkään." Esimerkiksi helluntailaisuudessa on selkeästi jopa inhoa koko kirkkolaitosta kohtaan. "
Uskonnot ja usko, ovat edelleen ERIASIA !
Ja syy miksi jtk. eivät pidä kirkosta laitoksena ,on se, että kirkko itse parjasi ja varoitti väkeään, menemästä helluntailaisten kokouksiin. Ehkä jsk. -60 luvulla, en niin tarkkaan muista.
Itse en ole enää vuosikymmeniin, moiseen törmännyt, lienetkö sinäkään ?
Minusta tärkeintä on se, että ihminen löytää USKON JUMALAAN !
Mistä sitten löytääkin. Ja uskon, että uskovat oli missä yhteisössä tahansa ovat loppupeleissä yhtä.
Kotikaupungissani on ainakin pidetty kaikkien seurakuntien yhteisiä tilaisuuksia ja henki on ollut hyvä, ainakin niissä missä itse olen ollut.
Evankeliumi Johanneksen mukaan 15 luku
12 Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. ...
17 Tämän käskyn minä teille annan: rakastakaa toisianne.
Nuo ei yksinkertaisesti ymmärrä ongelmaa. Jeesuksen Jumaluuskin päätettiin kirkolliskokouksessa äänestämällä ja sekään ei ollut mikään yksimielinen päätös. Ei ole olemassa mitään näyttöä Pyhän Hengen vaikutuksesta uskovaisten toimintaan.
Hei,
Puutun vielä tähän keskusteluun. Ennen kuolemaansa Jeesus lupasi lähettää Pyhän Hengen puolustajaksi ja opastajaksi- Helluntaina Jumala vuodatti Henkensä opetuslasten päälle ja täytti heidät armollaan ja lahjoillaan.
PH tuo Jumalan hyvyyden ja Kristuksen rakkauden meidän keskelle. Ilman PH:N emme voi uskoe emmekä lähestyä Kristusta. PH kutsuu meitä ja synnyttää meissä uskon. Ph avaa sydämemme kuuleman Jumalan sanaa, tuntemaan Krituksen ja turvautumaan Jumalan lupauksiin. Pyhän Hengen vaikutuksesta ihminen alkaa rakastamaan Jumalaa ja lähimmäisiään. Näin meille opettaa Katekismus kolmannesta uskonkohdasta.
Miten kukin tulkitsemme Pyhän Hengen ääntä taitaa olla aika inhimillistä- katse kannattaa pitää Kristuksessa ja lähimmäisen rakkaudessa.
Kaisa-pappi- Nasse.
Kaisa, onko niin ettei loitsutieteellisessä käydä kristinuskon synnyn, tausta ja kehityksen osalta läpi niitä faktoja jotka niistä tiedetään?
Vai oletko kehittänyt yhden "totuuden" joka sopii paremmin luomasi Jumalan viitekehykseen? Kaisuli....Et sinä edes usko itsekkään tuohon. Yli 20 000 kristinuskonlahkoa todistaa sen, että ei ole olemassa punaista lankaa uskovaisten parissa. Ekumenian hakeminen todistaa sen, että ei ole olemassa punaista lankaa uskovaisten parissa.
Sen sijaan voidaan osoittaa monella esimerkillä, että ihmisen omat arvot sanelee päätökset. Ei edes Raamattu määrittele ihmisen arvoja, vaan ihminen itse määrittelee arvonsa ja sen mitä ottaa Raamatusta. Voithan sinä väittää näennäisesti mitä haluat, mutta et sinä nyt oikein itsekkään voi uskoa tuohon kirjoitukseesi- body
mave kirjoitti:
Kaisuli....Et sinä edes usko itsekkään tuohon. Yli 20 000 kristinuskonlahkoa todistaa sen, että ei ole olemassa punaista lankaa uskovaisten parissa. Ekumenian hakeminen todistaa sen, että ei ole olemassa punaista lankaa uskovaisten parissa.
Sen sijaan voidaan osoittaa monella esimerkillä, että ihmisen omat arvot sanelee päätökset. Ei edes Raamattu määrittele ihmisen arvoja, vaan ihminen itse määrittelee arvonsa ja sen mitä ottaa Raamatusta. Voithan sinä väittää näennäisesti mitä haluat, mutta et sinä nyt oikein itsekkään voi uskoa tuohon kirjoitukseesimave
" sensijaan voidaan osoittaa ....että ihmisen omat arvot sanelee päätökset.
Ei edes raamattu määrittele ihmisen arvoja, vaan ihminen itse...."
juuri noin sen tulee olla ja mennä, sillä raamatunaikainen elämä ei istu nykyaikaan ja se on fakta. Se ei istu ja joka sitä yrittää kolhii vain itsensä ja syyttää turhaan muita.
Joku yrittää sanoissa elää , ( ja syyttää toisia jotka eivät huuda samassa kuorossa, vaikka millä nimikkeillä ) raamatullisesti, mutta sehän ei onnistu, se ei onnistu ja arki sen vahvistaa.
Joten eletään tätä aikaa ja näillä eväillä. Nasse. kirjoitti:
Kaisa, onko niin ettei loitsutieteellisessä käydä kristinuskon synnyn, tausta ja kehityksen osalta läpi niitä faktoja jotka niistä tiedetään?
Vai oletko kehittänyt yhden "totuuden" joka sopii paremmin luomasi Jumalan viitekehykseen?Hyvä NAsse, en nyt ymmärrä kysymystäni. En ole käynyt velhokoulua, tai taikurikerhoa. Siksi en ymmärrä mitä haluat sanoa tuolla kysymykselläsi?voitko selventää?
Kaisa-pappimave kirjoitti:
Kaisuli....Et sinä edes usko itsekkään tuohon. Yli 20 000 kristinuskonlahkoa todistaa sen, että ei ole olemassa punaista lankaa uskovaisten parissa. Ekumenian hakeminen todistaa sen, että ei ole olemassa punaista lankaa uskovaisten parissa.
Sen sijaan voidaan osoittaa monella esimerkillä, että ihmisen omat arvot sanelee päätökset. Ei edes Raamattu määrittele ihmisen arvoja, vaan ihminen itse määrittelee arvonsa ja sen mitä ottaa Raamatusta. Voithan sinä väittää näennäisesti mitä haluat, mutta et sinä nyt oikein itsekkään voi uskoa tuohon kirjoitukseesiHyvä Mave,
Miksi sanot etten voi uskoa siihen mitä kirjoitin PYhästä HEngestä. On totta että se on ihmeellinen juttu. Se on rakkaus. Minä uskon siihen, ja moni muukin.
Kaisa-pappikuunteleva_kirkko kirjoitti:
Hyvä NAsse, en nyt ymmärrä kysymystäni. En ole käynyt velhokoulua, tai taikurikerhoa. Siksi en ymmärrä mitä haluat sanoa tuolla kysymykselläsi?voitko selventää?
Kaisa-pappihups, kirjoitusvirhe; en ymmärrä sinun kysymystäsi:)
Kaisa-pkuunteleva_kirkko kirjoitti:
Hyvä Mave,
Miksi sanot etten voi uskoa siihen mitä kirjoitin PYhästä HEngestä. On totta että se on ihmeellinen juttu. Se on rakkaus. Minä uskon siihen, ja moni muukin.
Kaisa-pappiNo pidin sua vain tervepäisenä ihmisenä, joka pystyy edes alkeellisen logiikkaan. Minun moka.
- pässitutka
mave kirjoitti:
No pidin sua vain tervepäisenä ihmisenä, joka pystyy edes alkeellisen logiikkaan. Minun moka.
Kömpelöä kuittailua, mutta ilmeisen pahantahtoista. Sehän on mave.
- body
Pyhä Henki on sisäinen tunne, on sisäinen ääni, sisäinen fiilis ja ratkaisuihin vaikuttaa aina ympäristö, elämän kokemus, hengellinen kokemus, ihmisen perimä, ( joku on patavanhaoillinen, toinen uudistusmielinen, joku uutta haluava, toinen pitää uutta aina lopunajan merkkinä.) suvun savut, yhteisö jossa toimit ja valinnat päätökset tehdään aina käyttäen ymmärrystä, / järkeä, sillä Pyhä Henki ei tule sanomaan, tehkää noin.
- pässitutka
Niillä, joilla ei ole Pyhää Henkeä, on maailman henki eli se henki, joka on maailmassa. Sinä et ole mikään poikkeus.
- pässitutka
gloriana_demeter kirjoitti:
Esitit väitteen mutta unohdit perustella. Höpönlöpö siis.
Kun taannoin joku esitti kritiikkiä kristillistä maailmankuvaa kohtaan tarjoamatta tilalle mitään paremmin perusteltua, se oli sinusta ok.
- FUCKIFUU
Maailmassa ei ole yhtään kristittyä jossa vaikuttaisi Pyhä Henki tai he antaisivat kaiken omaisuutensa heti köyhille ja näin ei ole käynyt.
Varsinkaan yksikään pappi ei toimi Pyhässä Hengessä. Sillä he nostavat tuhansien eurojen tuloja Jumalan Sanasta joka taas on rikos Jumalaa kohtaan. Näin sanotaan raamatussa. - Totisesti uskossa
Ihmisen täytyy antaa Pyhälle Hengelle mahdollisuus "puhua". Jumala ei koskaan pakota eikä väkisin tee ihmiselle mitään, ellei ihminen ole valmis kuuntelemaan ääntä, ja ottamaan kaiken vastaan.
Uudestisyntyneellä ihmisellä ON Pyhä Henki, hänet on kastettu Jeesukseen Kristukseen ! Jos silloin haluaa olla yhtä PH.n kanssa, täytyy altistaa itsensä Hänelle,(PH on persoona, uskokaa tai älkää)., ja olla avoin ja valmis...muuten ei tapahdu mitään!
MIKÄÄN eikä MITÄÄN tapahdu ihmisen tahdon vastaisesti!
Itse koin oikeasti parantumisenkin ihmeen eräässä kokouksessa, ja PH vaikutti vielä kotonakin niin että olisin voinut viikon ylistää putkeen. Jokainen joka on oikeasti tämän PH.n kokenut, ei väitä toisin!!!
ja ps. Tästä ei tarvitse sitten alkaa riitelemään....tämä oli vain oma tulkintani, ja kokemukseni asiasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tulipalossa henkilövahinkoja, itsenäisyyspäivä alkoi huonosti, poliisi tiedottaa lisää
Savonlinna https://www.como.fi/uutiset/savonlinna-henkilovahinkoja-tulipalossa-poliisi-tiedottaa-lisaa/1548002Ennen ei ollut persuja ja työttömyyttä, lääkäriinkin pääsi
Ennen oli kaikilla töitä Kauppiaille kelpasi kun saivat voittoa Yritystukia ei ollut Lääkäriin pääsi kaikki haluklaat Nu963954- 1123817
- 553323
Antifasismi - mitä se on?
Se on äärivasemmistolaista anarkistista toimintaa joka käyttää fasisminvastaisuutta keppihevosena oikeuttaakseen toimint412660- 531814
Yliajo Heinolassa
Mikä ihme ihmisiä vaivaa nykyään? Vähän ensin kähistellään nakkikioskilla ja sen jälkeen kostoksi murhataan autolla! Voi431661Somali ei kätellyt Stubbia Linnan juhlissa
Miksei somali osaa noudattaa hyviä käytöstapoja. https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/563a3dea-fa3f-41f3-b64f-406d23041620Kuka on menehtynyt?
https://yle.fi/a/74-20198293 Kuulemani mukaan ryyppyporukka ollut hapualla ja kuolemanenkeli (F.G) eli mies jonka seuras111541Kauhea ikävä iski
Mietin vain, mitä olet juuri nyt tekemässä. Mietin myös, välittyykö se sinulle, kun olet koko ajan mielessäni, tunnetko181428