Huono lukio todistus?

gerregerrgegr

Peruskoulusta sain 8,1 ja nyt oon lukion toisella ja keskiarvo on 6,1.. oon ollu masentunut yms. Eka jakso meni taas helvetin huonosti ja luulen, että keskiarvo pysyy ihan paskana.

Onko järkeä jäädä lukioon? Luulen, että voisin nostaa 7:kaan, mutta pääsiskö silläkään arvosanalla minnekkään...

15

4466

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fffssrrrhgfhf

      Vähä sama ongelma. Peruskoulun ka 8.4 ja nyt lukion toisella 6.5 ja viime jaksosta 3 nelosta. Ei vaan opiskelu nappaa eli mikä avuksi?

      • neuvo tämäkin

        Mitäpä jos pitäisit nyt välivuoden ja menisit sen jälkeen aikuislukioon.


    • Calm the F down

      moniin paikkoihin hakiessa et tee lukion päättötodistuksella pa*kaakaan. ne on ne yo-kirjotukset ja pääsykokeet jotka ratkasee. hitto näitä lukio noobeja jotka heti panikoimassa. tai alat käymään niitä kursseja uudestaan (iltalukio, etäkurssi, päivälinja).

    • ..

      Yliopistoihin haettaessa vaikuttaa enemmän kirjoitusten arvosanat ja varsinkin pääsykoemenestyminen. On täysin mahdollista päästä joillekkin aloille yliopistoon vaikka 5,0 keskiarvolla lukiosta ja A:n papereilla kirjoituksista.

      • junnuu-

        eikös tuossa ylhäällä tuo asia sinäänsä jo mainittu? -,-


    • jepajeeh

      entäpä miel. välivuotta pitäny ammattilukiosta valmistumisen jälkeen siivoojana iss: llä. hirvittää että pakkoko tälle alalle on loppuelämäksi jäädä. peruskoulun ka 8, lukion yo-kirjoitukset AABBBB ja tekstiilialan perustutkintoon valmistuneena (asteikolla 1-3 keskiarvoli oli "yllättäen" 2)

      No, vaatetusalalla ei ole töitä ja sain kirjeen AMK: sta (johon hain) että mun koulumenestys on liianhuono jotta mua vois ees pääsykokeisiin kutsua. hain sosionomiksi.

      Lievästi sanottuna vituttaa. Hain tuon amkin lisäksi paikalliseen ammattikouluun miesvaltaiselle alalle (tietojen käsittely) saa nähä pääsenkö 8 keskiarvollani, vuoden työkokemuksella ja sukupuolipisteillä sisään...

    • eimasennusoleeste

      itse sairastin koko lukioajan keskivaikeaa masennusta mutta pääsin ylioppilaaksi E:n papereilla ja noin 9,1 keskiarvolla

      • 12+16

        Sulla mitään masennusta ole ollut.


    • 325gregrgre

      Keskiarvolla ei ole merkitystä, ei edes kannata tuhlata voimavaroja aineisiin joita ei kirjoita... Tee selvät suunnitelmat ja panosta aineisiin jotka kirjoita, aseta muihin tavoitteeksi läpipääsy.

      • lukiotekijäkasvi

        Riippuu. Tietyt opinahjot (esimerkiksi ainakin osa ammattikorkeakouluista) antavat todella mukavasti pisteitä hyvästä lukion päättötodistuksen keskiarvosta, mutta esimerkiksi yliopistoissa juurikin kirjoitetuilla aineilla (ja niiden arvosanoilla) sekä pääsykokeella on lähinnä merkitystä.

        Eli tee parhaasi, älä vain pelkästään yritä päästä läpi niistä sivuaineista vaan yritä saada niistäkin mahdollisimman hyvä arvosana. Tietenkin kannattaa panostaa vielä enemmän niihin aineisiin, joita tulee tarvitsemaan jatko-opinnoissa tai niihin haettaessa.

        Jos lukio-opinnot tuntuvat menevän huonosti ja syynä ei ole laiskuus tai motivaation puute (eli jos ei vaan kiinnosta) vaan jokin oikea ongelma niin kannattaa puhua esimerkiksi vanhemmille ja/tai opinto-ohjaajalle tai muille ammattilaisille tilanteesta. Aina löytyy ratkaisu. Tilanteesta riippuen välivuosi voi olla paras vaihtoehto tai joskus pelkkä tahdin hidastaminen (mutta silti suorittaa opintoja) auttaa. :)

        Kannattaa kuitenkin pyrkiä ratkaisemaan tilanne. Mitä kauemmin tilanne jatkuu sitä vaikeammaksi se muuttuu :/


      • että sikäli
        lukiotekijäkasvi kirjoitti:

        Riippuu. Tietyt opinahjot (esimerkiksi ainakin osa ammattikorkeakouluista) antavat todella mukavasti pisteitä hyvästä lukion päättötodistuksen keskiarvosta, mutta esimerkiksi yliopistoissa juurikin kirjoitetuilla aineilla (ja niiden arvosanoilla) sekä pääsykokeella on lähinnä merkitystä.

        Eli tee parhaasi, älä vain pelkästään yritä päästä läpi niistä sivuaineista vaan yritä saada niistäkin mahdollisimman hyvä arvosana. Tietenkin kannattaa panostaa vielä enemmän niihin aineisiin, joita tulee tarvitsemaan jatko-opinnoissa tai niihin haettaessa.

        Jos lukio-opinnot tuntuvat menevän huonosti ja syynä ei ole laiskuus tai motivaation puute (eli jos ei vaan kiinnosta) vaan jokin oikea ongelma niin kannattaa puhua esimerkiksi vanhemmille ja/tai opinto-ohjaajalle tai muille ammattilaisille tilanteesta. Aina löytyy ratkaisu. Tilanteesta riippuen välivuosi voi olla paras vaihtoehto tai joskus pelkkä tahdin hidastaminen (mutta silti suorittaa opintoja) auttaa. :)

        Kannattaa kuitenkin pyrkiä ratkaisemaan tilanne. Mitä kauemmin tilanne jatkuu sitä vaikeammaksi se muuttuu :/

        jaa ettei yliopistoihin ole väliä kirjoituksilla

        itse sain todistusvalinnalla kaksi opiskelupaikkaa yliopistoon
        kun taas amkkiin päästäkseen on aina käytävä pääsykokeessa, papereista riippumati


      • lukiotekijäkasvi
        että sikäli kirjoitti:

        jaa ettei yliopistoihin ole väliä kirjoituksilla

        itse sain todistusvalinnalla kaksi opiskelupaikkaa yliopistoon
        kun taas amkkiin päästäkseen on aina käytävä pääsykokeessa, papereista riippumati

        Ehkä hieman huonosti kirjoitettu, mutta mainitsin, että yliopistoihin haettaessa juurikin kirjoitetuilla aineilla (yo-kirjoitukset) sekä pääsykokeilla on merkitystä. Ammattikorkeakouluun haettaessa todistuksen keskiarvosta saa reippaasti pisteitä, mutta myös kirjoitetuista aineista ja pääsykokeet ovat suuressa roolissa.

        Eli pääsääntöisesti:

        Yliopistoihin haettaessa: yo-kirjoitusten tulokset pääsykoe (jos ei suoraan pääse)
        AMK haettaessa: yo-kirjoitusten tulokset, todistuksen keskiarvo pääsykoe

        Näiden lisäksi pisteitä voi saada mm. ykköshakuvaihtoehdosta ja työkokemuksesta.

        Nämä säännöt eivät tietenkään päde kaikkiin kouluihin, kun osa kouluista käyttää aivan erilaisia hakusysteemejä, joissa on ennakkotehtäviä ja muuta jännää.


      • 11+12
        lukiotekijäkasvi kirjoitti:

        Ehkä hieman huonosti kirjoitettu, mutta mainitsin, että yliopistoihin haettaessa juurikin kirjoitetuilla aineilla (yo-kirjoitukset) sekä pääsykokeilla on merkitystä. Ammattikorkeakouluun haettaessa todistuksen keskiarvosta saa reippaasti pisteitä, mutta myös kirjoitetuista aineista ja pääsykokeet ovat suuressa roolissa.

        Eli pääsääntöisesti:

        Yliopistoihin haettaessa: yo-kirjoitusten tulokset pääsykoe (jos ei suoraan pääse)
        AMK haettaessa: yo-kirjoitusten tulokset, todistuksen keskiarvo pääsykoe

        Näiden lisäksi pisteitä voi saada mm. ykköshakuvaihtoehdosta ja työkokemuksesta.

        Nämä säännöt eivät tietenkään päde kaikkiin kouluihin, kun osa kouluista käyttää aivan erilaisia hakusysteemejä, joissa on ennakkotehtäviä ja muuta jännää.

        Ammattikorkoihin pääsy ei pitäisi lukiolaisella olla mikään ongelma. Ne pääsykokeetkin on lähes yläaste tasoa.


      • just sayin'
        11+12 kirjoitti:

        Ammattikorkoihin pääsy ei pitäisi lukiolaisella olla mikään ongelma. Ne pääsykokeetkin on lähes yläaste tasoa.

        Siellä kyllä tartteis hyvän todistuksen. Eihän sinne edes muuten kutsua saisi :p


    • 78909292

      Mullakin paska lukio todistus 6 ka ja A paperit mutta mulla onkin asperg ja laaja alainen kehityshäiriö, edes äidinkieltäni en osaa kirjoittaa , nimeni osaan kirjoittaa se on psykopatia ja personaallisuushäiriö....ainoa mikä kiinnostaa on seksi ;) Opiskella en pysty / tajua asioita edes rakentaa osaa se mitä mä osaan on NUSSIA ja Vihata ja olla kateellinen muille...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      412
      4377
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      241
      2151
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1590
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      158
      1401
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      260
      1159
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1087
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1054
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1045
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      54
      949
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      933
    Aihe