Akun latautuminen ajossa

Lomalta paluu

Kuinka kauan pitää ajaa, niin, että akku latautuu kunnolla? Entä kovilla pakkasilla, vaikuttaako asiaan?

Kiitos jos joku viitsii vastata. Kun ei haluis jäädä tonne tien päälle näillä keleillä.

57

43068

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mututuntuma

      Akku ei koskaan lataudu "täysin kunnolla" pelkästään ajamalla. Kyllä siihen tarvitaan akkulaturia. Suosittelen hankkimaan vaikka tällaisen "älylaturin" : http://www.ctek.com/fi/fi/chargers/MXS 3.6

      Ihan mututuntumalla sanoisin että joudutaan ajamaan useampi sata kilometriä jos akku on ollut lähes tyhjä, jotta se saadaan siedettävän iskuun pelkästään ajamalla. Kylmä akku vastaanottaa latausta huonommin joten kyllä pakkaset vaikuttavat asiaan.

      • jukvolvo

        Itsellä 02 d5 alkuperäinen akku diesel polttoainelämmitin jota käytän. hyvin siis toiminut 14v eikä m,isssään tallissa.


    • akun varaaja

      Mikä se tien päälle jättäisi, akkuhan latautuu ajon aikana pikkuhiljaa.

      Kaikki riippuu tietenkin kaikesta, akun ja laturin kunnosta, vaikka vanhan akun saisikin täyteen niin se ei välttämättä vielä takaa seuraavaa käynnistystä.

      • Kovemmilla pakkasilla alivarautunut akku nimenomaan jättää tielle, ollen pakkaskelillä yleisin hinauksen syy hinausyhtiöiden tilastojen mukaan.

        Akku hyytyy pakkaseen, kun se ei ota varausta vastaan, eikä auton laturi jaksa pitää elektroniikalle kelpaavaa sähkön laatua, vaan moottorinohjausjärjestelmä sammuttaa itsensä suojatakseen elektroniikkaa tuhoutumasta.


    • The Köle
    • Voihan pakkanen

      Miten usein muuten akku pitää vaihtaa noin yleisesti? Kuinka monen vuoden välein?
      Ja mistä tietää mututuntumalla missä kunnossa se on?


      Olen itse aina ajanut ja luottanut siihen että se latautuu kunhan ajaa tarpeeksi.

      Eikös se ole jo eilispäivää aina latailla ja pyöriä vanhan akun kimpussa? Kun ostaa uuden niin kaikki pelaa.

      Vai onko akut muuttuneet 20 vuodessa jotenkin?

      • öoij

        > Miten usein muuten akku pitää vaihtaa noin yleisesti? Kuinka monen vuoden välein?
        Ja mistä tietää mututuntumalla missä kunnossa se on?

        Riippuu käytöstä.
        Ei mistään.


      • Kuulee sen
        öoij kirjoitti:

        > Miten usein muuten akku pitää vaihtaa noin yleisesti? Kuinka monen vuoden välein?
        Ja mistä tietää mututuntumalla missä kunnossa se on?

        Riippuu käytöstä.
        Ei mistään.

        "Ja mistä tietää mututuntumalla missä kunnossa se on?"

        Kyllä sen pakkasella kuulee. Jos startti ei meinaa jaksaa pyöräyttää konetta käyntiin edes 15 asteen pakkasella, eikä akkulaturistakaan ole apua, voi olla melko varma että yli 20 asteen pakkasessa ei auto enää käynnisty.


    • Ei huolta

      Jos se loman jälkeen on lähtenyt omalla akulla käyntiin, riittää puoli tuntia ajoa aivan hyvin pitämään sen hyvässä latauksessa. Ei akkuja tarvitse latailla, ellei ole jotain poikkeuksellista kulutusta tyyliin webasto tai sähkölämmitysvastukset ilmakanavissa.

    • kokeiltu

      Paristaa kilsaa motaria, niin tyhä on täys.

      • Haha__:?!

        Ihan tosissasiko luulet, että vauhti on se, joka lataa akkua? Nopeudella ei ole mitään merkitystä. Yhtälailla akku lataantuu tyhjäkäynnillä, mikäli ihan kaikki kulutuslaitteet eivät ole päällä.


      • Auto.exp
        Haha__:?! kirjoitti:

        Ihan tosissasiko luulet, että vauhti on se, joka lataa akkua? Nopeudella ei ole mitään merkitystä. Yhtälailla akku lataantuu tyhjäkäynnillä, mikäli ihan kaikki kulutuslaitteet eivät ole päällä.

        Lukiko jossain vauhdista jotain?? Motaria nyt sattuu olemaan helpompi ajaa pitkää matkaa kuin jotain kinttupolkua. Tyhjäkäynnillä et autoa minuuteista kauempaa saa pitää.


      • käysepidempäänkin
        Auto.exp kirjoitti:

        Lukiko jossain vauhdista jotain?? Motaria nyt sattuu olemaan helpompi ajaa pitkää matkaa kuin jotain kinttupolkua. Tyhjäkäynnillä et autoa minuuteista kauempaa saa pitää.

        Jaa, kyllä se minulla vaan käy muutamaa minuuttia pidempiäkin aikoja, tarvittaessa on käynyt jopa toista tuntia. Viimeksi kun piti juna-asemalla odottaa henkilöä ja junan tuloaika siirtyi koko ajan pikkuhiljaa eteenpäin.


    • laddare

      Jos on oikein lyhyttä kaupunkiajoa, niin on hyvä ladata laturilla 1-2 kertaa talvessa sen seikan varmistamiseksi, että on varmasti virtaa riittävästi. Älylaturi näyttää heti tilanteen . Ja lumihiutakeasen nolla saa vielä puskettua aivan täyteen. jatkuva täysi lataus tekee vain hyvää tavalliselle akulle , kestää jopa 8-10 vuotta, geelit vain 3v.

      • EiEi ja Ei

        Jos auton sähkölaitteet ovat kunnossa, MITÄÄN verkkolaturitemppuiluja ei tarvita yhtään kertaa talvessa. Jos startti pelaa, ja auto käynnistyy, on akussa sähköä aivan riittävästi ja moottorin käydessä akku tulee ladatuksi ihan itseksensä.


      • terrier'
        EiEi ja Ei kirjoitti:

        Jos auton sähkölaitteet ovat kunnossa, MITÄÄN verkkolaturitemppuiluja ei tarvita yhtään kertaa talvessa. Jos startti pelaa, ja auto käynnistyy, on akussa sähköä aivan riittävästi ja moottorin käydessä akku tulee ladatuksi ihan itseksensä.

        Jos on o-i-k-e-i-n l-y-h-y-t-t-ä ajoa. Väännänkö rautalangasta vai riittääkö tämä.
        Eihän normiajossa vanhallakaan tule ongelmia kuin vasta sitten kun akku tai laturi tai startti sippaa.


      • Hyvää tekee
        EiEi ja Ei kirjoitti:

        Jos auton sähkölaitteet ovat kunnossa, MITÄÄN verkkolaturitemppuiluja ei tarvita yhtään kertaa talvessa. Jos startti pelaa, ja auto käynnistyy, on akussa sähköä aivan riittävästi ja moottorin käydessä akku tulee ladatuksi ihan itseksensä.

        elvyttävällä laturilla lataaminen silloin tällöin. Itsellä ties kuinka vanha akku ja piristyi kummasti.


      • uykg
        EiEi ja Ei kirjoitti:

        Jos auton sähkölaitteet ovat kunnossa, MITÄÄN verkkolaturitemppuiluja ei tarvita yhtään kertaa talvessa. Jos startti pelaa, ja auto käynnistyy, on akussa sähköä aivan riittävästi ja moottorin käydessä akku tulee ladatuksi ihan itseksensä.

        Jos esim. ajaa vain työpaikan ja kodin väliä, eli 1,5 km, kerran päivässä, niin kyllä siinä saa auton oma laturi tehdä ihmeitä, että akku pysyy latingissa.


      • 1915
        uykg kirjoitti:

        Jos esim. ajaa vain työpaikan ja kodin väliä, eli 1,5 km, kerran päivässä, niin kyllä siinä saa auton oma laturi tehdä ihmeitä, että akku pysyy latingissa.

        5-10 min tyhjäkäyntiä molemmissa päissä niin pysyy latauksessa


      • 1915 kirjoitti:

        5-10 min tyhjäkäyntiä molemmissa päissä niin pysyy latauksessa

        Ei pysy 20 asteen pakkasella lyhyessä ajossa latauksessa. Käynnistykset, 2 kpl,
        ottavat vähintään 2 Ah, joten tuon määrän lataamiseen menee tunti.


      • 1915
        Täpinä kirjoitti:

        Ei pysy 20 asteen pakkasella lyhyessä ajossa latauksessa. Käynnistykset, 2 kpl,
        ottavat vähintään 2 Ah, joten tuon määrän lataamiseen menee tunti.

        kyllä se akku nyt vähän enemmän kuin 2 ampeeria ottaa virtaa yleensä, kovalla pakkasella pidempi tyhjäkäyntiaika tai kaupassa käydessä esim. toisella avaimella ovet lukkoon ja moottori käy.


      • 1915 kirjoitti:

        kyllä se akku nyt vähän enemmän kuin 2 ampeeria ottaa virtaa yleensä, kovalla pakkasella pidempi tyhjäkäyntiaika tai kaupassa käydessä esim. toisella avaimella ovet lukkoon ja moottori käy.

        Yleensä ei ole 20 astetta pakkasta. Lämpötilan noustessa latausvirta moninkertaistuu.
        Mitäs se laki sanoo tyhmäkäynnistä? Taitaa tulla kiire kassalla.


      • 1915
        Täpinä kirjoitti:

        Yleensä ei ole 20 astetta pakkasta. Lämpötilan noustessa latausvirta moninkertaistuu.
        Mitäs se laki sanoo tyhmäkäynnistä? Taitaa tulla kiire kassalla.

        niin, latausongelma onkin oikeasti kovilla pakkasilla. 5-10min tyhäkäynti molemmissa päissä riittää lauhemmalla pitämään lataustason varmasti yllä, kovalla pakkasella pidempi tyhjäkäynti esim. 20-30min.

        lakihan kieltää tarpeettoman joutokäynnin. jos on kyse siitä, että akkua pitää ladata varmistaakseen moottorin käynnistymisen, ei kyseessä ole tarpeeton tyhjäkäynti vaan tarpeellinen käyttäminen ajoneuvon toiminnan varmistamiseksi.

        kyllä minä ainakin jätän surutta pyörimään kovemmalla pakkasella jos käynnistyksestä on vain lyhyt aika ja kyseessä on lyhyempi pysähdys. varsinkin jos ollut webasto ajastettuna valmiiksi ja lyhyt matka kyseessä ja halutaan pitää auto lämpimänä esim. kaupassa käynnin ajan ettei esim. vihannekset palellu niin ei moottoria voi missään nimessä pysäyttää.

        johan siinä on akku tyhjä muutaman tuollaisen käynnin jälkeen jos ei anna moottorin käydä.


      • sitroen.
        Hyvää tekee kirjoitti:

        elvyttävällä laturilla lataaminen silloin tällöin. Itsellä ties kuinka vanha akku ja piristyi kummasti.

        Tuohon et usko itsekään. Edes nyt puolitoista vuotta myöhemmin.


      • nilsteltasta
        Täpinä kirjoitti:

        Yleensä ei ole 20 astetta pakkasta. Lämpötilan noustessa latausvirta moninkertaistuu.
        Mitäs se laki sanoo tyhmäkäynnistä? Taitaa tulla kiire kassalla.

        Laki ei sano mitään tyhmäkäynnistä, että se siitä...


      • eiläski
        uykg kirjoitti:

        Jos esim. ajaa vain työpaikan ja kodin väliä, eli 1,5 km, kerran päivässä, niin kyllä siinä saa auton oma laturi tehdä ihmeitä, että akku pysyy latingissa.

        Noin lyhyet työmatkat kävellään säästä riippumatta, jotta ei kuolla sydän- ja verisuonitauteihin. Oma työmatka 2 x 22km.


    • gfd1

      10km ajolla saa ladattua akkua sen verran kuin normi kylmäkäynnistys syö :)

    • 234234

      Sen verran täsmennystä että auton sähkölaitteiden käytöllä ei ole tekemistä akun latautumisen kanssa. Auton akun varaus on vakiojänniteperiaatteella. Akku varautuu sen sitä vauhtia kuin latautuu. Laturi pitää jännitteen vakiona riippumatta sähkölaitteiden kuormasta.

      Tästä on yksi iso pikkeus, nimittäin dieselien lämmitysvastukset mutta niiden ohjaus taas haistelee latausjännitettä ja jos tyhjäkäynnillä jännite tippu vastukset kytkeytyy pois. Näin ainakin kunnollisissa autoissa.
      Kuskin käyttämien sähkölaitteisen kulutukseen riittää laturi myös tyhjäkäynnillä.

      • a(2)

        Ei pidä paikkansa, suurimmassa osassa autoja, tyhjällä tai jopa puolityhjällä akulla latausjännite tippuu tyhjäkäynnillä, kun esim. takalasinlämmittimen pistää päälle. Itseasiassa joissain autoissa jos tyhjäkäynnillä pistää päälle kaikki sähkölaitteet ei akun lataukseen jää yhtään virtaa, jolloin latausjännite tippuu akun lepojännitteen paikkeille.

        Jännitteensäädin säätää laturin lataustehoa, ja pyrkii pitämään latausjännitteen vakiona, mutta mikäli virrantarve on riittävän suuri, ja kierrosluku riittävän pieni ei lataustehon säätäminen 100% riitä, jolloin latausjännite laskee.


      • 423423423
        a(2) kirjoitti:

        Ei pidä paikkansa, suurimmassa osassa autoja, tyhjällä tai jopa puolityhjällä akulla latausjännite tippuu tyhjäkäynnillä, kun esim. takalasinlämmittimen pistää päälle. Itseasiassa joissain autoissa jos tyhjäkäynnillä pistää päälle kaikki sähkölaitteet ei akun lataukseen jää yhtään virtaa, jolloin latausjännite tippuu akun lepojännitteen paikkeille.

        Jännitteensäädin säätää laturin lataustehoa, ja pyrkii pitämään latausjännitteen vakiona, mutta mikäli virrantarve on riittävän suuri, ja kierrosluku riittävän pieni ei lataustehon säätäminen 100% riitä, jolloin latausjännite laskee.

        Jos laturin teho ei riitä niin auton suunnittelussa on mennyt jotain metsään. Oman kokemuksen mukaan mm. Tojoissa on alimitoitettu laturi. On ollut aina.

        Kyllä sitä akkua ladataan aina kun laturin jännite on yli akun vapaan jännitteen joka jossain määrin tyhjällä akulla kylmässä on 12V tai alle.


      • vcngf
        423423423 kirjoitti:

        Jos laturin teho ei riitä niin auton suunnittelussa on mennyt jotain metsään. Oman kokemuksen mukaan mm. Tojoissa on alimitoitettu laturi. On ollut aina.

        Kyllä sitä akkua ladataan aina kun laturin jännite on yli akun vapaan jännitteen joka jossain määrin tyhjällä akulla kylmässä on 12V tai alle.

        >Jos laturin teho ei riitä niin auton suunnittelussa on mennyt jotain metsään

        Enpä usko. On tunnettu tosiasia, että 12 V ei riitä nykyiselle sähköntarpeelle, tai siis ainakin eletään kädestä suuhun. Jännitteen nostamista 42 volttiin on suunniteltu jo vuosien ajan.


      • a(2)
        423423423 kirjoitti:

        Jos laturin teho ei riitä niin auton suunnittelussa on mennyt jotain metsään. Oman kokemuksen mukaan mm. Tojoissa on alimitoitettu laturi. On ollut aina.

        Kyllä sitä akkua ladataan aina kun laturin jännite on yli akun vapaan jännitteen joka jossain määrin tyhjällä akulla kylmässä on 12V tai alle.

        Miksi laturi pitäisi mitoittaa niin, että se jaksaisi ladata tyhjää akkua täysillä, auto tyhjäkäynnillä, samalla kun kaikki sähkölaitteet olisivat täysillä?

        Akku latautuu aina, kun napajannite on yli lepojännitteen, mutta latausnopeuteen vaikuttaa kuinkapaljon siitä yli se on, eli latausteho/nopeus laskee aina, kun latausjännite tippuu alle 14,4V. Ja mikäli latausjännite tippuu tuohon lepojännitteeseen asti ei akku lataudu enää ollenkaan.

        Missään autossa en ole nähyt, että latausjännite ei tyhjäkäynnillä kaikki sähkölaitteet päällä laskisi. Puntossa ei akun lataukseen jäänyt yhtään tehoa, kun kaikki sähkölaitteet pisti päälle, avensiksissa latausteho putosi hiukan, samoin corolloissa, golffissa ja polossa. Missä autossa laturi on mitoitettu noiden sinun oppiesi mukaan?


      • lataustehoa
        a(2) kirjoitti:

        Miksi laturi pitäisi mitoittaa niin, että se jaksaisi ladata tyhjää akkua täysillä, auto tyhjäkäynnillä, samalla kun kaikki sähkölaitteet olisivat täysillä?

        Akku latautuu aina, kun napajannite on yli lepojännitteen, mutta latausnopeuteen vaikuttaa kuinkapaljon siitä yli se on, eli latausteho/nopeus laskee aina, kun latausjännite tippuu alle 14,4V. Ja mikäli latausjännite tippuu tuohon lepojännitteeseen asti ei akku lataudu enää ollenkaan.

        Missään autossa en ole nähyt, että latausjännite ei tyhjäkäynnillä kaikki sähkölaitteet päällä laskisi. Puntossa ei akun lataukseen jäänyt yhtään tehoa, kun kaikki sähkölaitteet pisti päälle, avensiksissa latausteho putosi hiukan, samoin corolloissa, golffissa ja polossa. Missä autossa laturi on mitoitettu noiden sinun oppiesi mukaan?

        Latausvirran tyhjäkäynnillä pitää riittää kaikeen kulutukseen ja jäädä vielä yli, muuten autossa on alimitoitettu laturi tai sen välitykset on liian hitaat. Nimellisvirtaa ei 14,4v kuormaan välttämättä, tai ollenkaan varsinkaan bensakoneen kyljessä olevasta laturista saada.

        Mutta kylmä akku ei edes ota virtaa vastaan kunnolla, niin silloin akku latautuu kylmänä tyhjäkäynnilläkin suurimmalla mahdollisella nopeudella millä latautuminen on mahdollista. Lämpimällä ilmalla kaikki sähkölaitteet päällä, akku täysin tyhjänä ei moottorin tyhjäkäynnillä latautuminen ole niin nopeaa kuin mahdollista, koska akku pystyisi ottamaa enemmänkin virtaa vastaan ja latausjännite laskee.

        Mutta tyhjäkäynnilläkin se latautuu silti nopeasti, paljon nopeammin kuin erillisellä akkulaturilla ja äkkiä akun virranvastaanottokyky vähenee ja latausjännite nousee normaaliksi.

        Se latausjännite laskee muutamia voltin kymmenyksiä kun kaikki sähkölaitteet laittaa päälle moottorin kierrosluvusta huolimatta, kaapeleissa tapahtuvan jännitehäviön vuoksi. Latausvirta kaikki sähkölaitteet päällä lähentelee 100 ampeeria joten kyllä siinä jännitehäviötä syntyy. Tätä voi parantaa paksummilla kaapeleilla laturin ja akun välillä.

        Mainitsemissasi autoissa puntossa on ainakin alimitoitettu laturi, muissa ilmeisesti kunnossa. Dieselmoottorin kanssa tyhjäkäynnillä saadaan suurempi osuus laturin nimellisvirrasta kuin bensamoottorin kanssa, koska dieselin maksimikierrosluku on pienempi ja laturi voidaan välittää pyörimään nopeampaa.

        Myös joissain tarvikelatureissa virrantuotto alhaisilla kierrosluvuilla voi olla pienempi vaikka nimellisvirta on sama kuin autoon tarkoitetussa, alkuperäisessä laturissa ja se aiheuttaa ongelmia. Kannattaa siksi aina hankkia alkuperäinen laturi tai varmistaa tarvikelaturin virrantuotto eri kierrosluvuilla.


    • pakettari

      Ajelen päivittäin oikein l-y-h-y-t-t-ä matkaa . 800 m. töihin ja toinen mokoma takaisin. Kiekkomatsissa n. kerran viikossa 2 kertaa 3 km. Tänäkään talvena ei ole tarvinnut latailla. Tasavirtalatureiden aikaan akku olisi tyhjentynyt pikkasen nopeammin.

      • on hyvä varautua

        Ei ehkä tarvitsekaan, mutta lataus on vain hyväksi akulle, mikä ei tule aivan täyteen normiajossa. Älylaturi haistelee tämänkin tilanteen ja lataa jos ilmenee tarvetta.
        Ei renkaiden ilmanpainettakaan tarvitse lisätä, mutta ei lisäyksestä pakkasella ole mitään haittaakaan, vaan jopa hyötyä.
        Ei öljyjäkään tarvitse tarkastella (pl. VW) , pelkät huollot riittää. Huolellinen autoilija kuitenkin tarkastaa muutaman tuhannen välein.
        Ei arktista dieseliä tarvi laittaa, jos kulkee pelkällä talvilaadulla.
        JOs näitä asioita jaksaa vähän miettiä ja huolehtia, niin ei tarvi sitten perhe kyydissä soitella tiepalvelulle, kun on 25 gradia pakkasta ja ollaan Kajaanin ja Rukan puolivälissä.


    • N S

      Kyllä se akku latautuu paremmin mitä kovempaa ajaa, esim motarilla 120 tiskiin, stereot täysille ja huolet pois

      Eihan siinhä niinkauan aika silloin mene

      • 5636536

        Maksimi laturin tuotto saavutetaan kyllä jo ihan 1500rpm


    • Paluu

      Kiitoksia palstan huoltopisteelle!

      Lähti, ihmeellistä kyllä,liikkeelle, melkein ekalla yrityksellä. Vaikka oli seisyt useamman viikon. Ajoin motaria 120 km , täällä annettujen ohjeiden mukaisesti , en käyttäny tuuletinta, radiota enkä alussa valojakaan.

      Taidan ostaa kaiken varalle sen, älyakkulaturin, jota myös ehdotettiin. Nekin on kutistuneet ajan kanssa ,joten ehkä on varaa sellaseen härpäkkään.

      P-maista on jäädä pakkasella jonnekin tienposkeen, useita kärryjä näkyi tienposkessa, joten kiitän moraalisesta tuesta, jota tarvitaan kun palaa parin viikon huilailulta palmun alta Suomen pakkasiin.

      • Olisit ottanut

        akun mukaasi lämpimään, nyt se ehtii tyhjentyä pakkasessa.


      • lataa lataa

        Et sinä mihinkään ainakaan akun takia jää ellei generaattori lakkaa lataamasta kesken matkan teon. Kun generaattori toimii niin vaikka akku olisi täysin tyhjä ja kuollut, voi sähkölaitteita käyttää ja moottori käy aivan normaalisti.

        Tienposkeen jäämiseen on muut syyt, akku ei voi jättää tienposkeen. Generaattorin hajominen ja akun tyhjentyminen sen johdosta on mahdollista. Esimerkiksi hiilten kuluessa loppuun ei merkkivalo kojetaulussa välttämättä syty jos käytetään perinteistä kytkentää ja puuttuu rinnakkaisvastus säätimestä / mittaristosta.

        Jos ohjainlaite ohjaa generaattoria ja sen merkkivaloa niin sitten valo kyllä syttyy.


    • hikase

      Nykyajan akut ovat aika huonoja. Entisissä akuissa olivat kennoja yhdistävät sillatkin lyijyä. Akkukorjaamossa vertailimme silloista kiinalaista ja kotimaista saman mittaista akkua. Kiinalainen painoi oikein kilokaupalla enemmän. Siinä oli myös levypareja enemmän. Kotimaisessa muistaakseni 13 ja kiinalaisessa 17.
      Nykyään lyijyn korkean hinnan ja ahneuden vuoksi levyihin sekoitetaan täyteaineita, jolloin laatu ja kestävyys huononee. Uutena ostamani Hiasen akut kestivät 10 vuotta, vaikka oli Webastokin, tai siitä syystä. Työpaikan autoissa akut kestävät noin kolme vuotta.

    • ewger geg

      Tosin KUNNON autoissa akku on sisällä lämpimässä, nämä autot ovat suuniteltu talvikäyttöön, koska lämmin akku ottaa paaaljon paremmin virtaa vastaan, ja laturin tehoja ei tarvitse suotta käyttää akun "lämmittämiseen"

      • Näin on

        Kuplassakin oli sisällä. Lämpöä ei tosin akkua kauemmas tullutkaan.


    • Tien päälle jäämisestä ei ole pelkoa, jos vaan olet päässyt sinne tielle, eli saanut autosi käyntiin ja siinä on toimiva laturi.

      Sillä ei ole mitään merkitystä, kuinka paljon on sähkölaitteita päällä, sillä akkusi ottaa vastaan latausta kylmänä 20 asteen pakkasessa vain 2-3 A, ja sen verran laturin tehosta jää aina akulle.

      Auton käynnistys vie noin 1-2 Ah, jos käynnistyy alle minuutin starttaamisella, niin pitää käyttää autoa liki tunti, ennen kuin akkussa on saman verran energiaa kuin ennen käynnistystä.

      Tyhjäkäynttikin riittä, sillä nykyiset vaihtovirtalaturit antavat lähes täyden tehon.

      Lisäksi on hyvä muistaa, että siitä 60 Ah:n akusta saadaan -20 asteessa vain noin
      35 Ah. Helpoimmin akun saa täyteen ajamalla, kun lämmittää sen ensin vaikkapa nollan tienoille. Tähän ominaisuuteen perustuvat tarvikeliikeistä saatavat akkulämmittimet.

      • The Köle

        Korjauksia

        1. tyhjäkäynti on liioittelua, minulla oli joskus mittareita autossa ja tyhjäkäynti on kaikin puolin huono asia autolle. -niin lataamisen kuin öljynpaineiden kannalta.....

        -mutta käytännössä kierroksia on aina ajettaessa yli 1200rpm, jolloin laitteet jo alkoivat toimimaan.....

        2. ovatko lyijyakut muuttuneet? -18 asteessa akun kapasiteesista on käytettävissä noin 20% mitä tekee ainoastaan 15Ah...... -akun lämmitin varmasti asiallinen lisälaite, koviin olsuhteisiin (kun mennään -20 ja alle pakkasiin)


      • The Köle kirjoitti:

        Korjauksia

        1. tyhjäkäynti on liioittelua, minulla oli joskus mittareita autossa ja tyhjäkäynti on kaikin puolin huono asia autolle. -niin lataamisen kuin öljynpaineiden kannalta.....

        -mutta käytännössä kierroksia on aina ajettaessa yli 1200rpm, jolloin laitteet jo alkoivat toimimaan.....

        2. ovatko lyijyakut muuttuneet? -18 asteessa akun kapasiteesista on käytettävissä noin 20% mitä tekee ainoastaan 15Ah...... -akun lämmitin varmasti asiallinen lisälaite, koviin olsuhteisiin (kun mennään -20 ja alle pakkasiin)

        Lataamisen kannalta ei ole paljon väliä, mitkä ovat kierrokset.

        Akun kapasiteetti on nimellinen noin 20-25 asteessa. Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että kapasiteetti laskee %/aste. Lämpötilan lasku 40 astetta tekee 40%, eli jäljellä on
        35 Ah.

        Kun väitetään, että ennen akut kestivät 8v ja nykyisin hät hätää 4v, johtuu paljon olosuhteista. Nykyisin autoja pidetaan lämpimissä talleissa ja parkkihalleissa, jolloin akun ikä lyhenee. Akku "viihtyy" parhaiden kylmässä, mitä tulee kestoikään. Jäätymään ei tietenkään pidä päästää. Tässä puhutaan autojen lyijyakuista.


      • akuton
        Täpinä kirjoitti:

        Lataamisen kannalta ei ole paljon väliä, mitkä ovat kierrokset.

        Akun kapasiteetti on nimellinen noin 20-25 asteessa. Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että kapasiteetti laskee %/aste. Lämpötilan lasku 40 astetta tekee 40%, eli jäljellä on
        35 Ah.

        Kun väitetään, että ennen akut kestivät 8v ja nykyisin hät hätää 4v, johtuu paljon olosuhteista. Nykyisin autoja pidetaan lämpimissä talleissa ja parkkihalleissa, jolloin akun ikä lyhenee. Akku "viihtyy" parhaiden kylmässä, mitä tulee kestoikään. Jäätymään ei tietenkään pidä päästää. Tässä puhutaan autojen lyijyakuista.

        akuu on yliarvostettua paskaa :D turhaa painoo vaa. työntäkää käyntii nii lihaksetki kasvaa. :D


    • Donald Duck

      Aku latautuu sivu sivulta lukijansa muistiin.

    • riippuu..

      Täysin tyhjän akun lataaminen kestää niin kauan, että tuskin pitkäkään matka riittää. Riippuu tietysti akustakin.

      • latautuu kyllä

        Kesäkelillä kunnossa oleva, mutta tyhjä akku lataantuu tunnissa varmasti niin paljon että moottori lähtee käyntiin. Pakkasella jäätynyt akku ei tietysti lataannu lainkaan, vaikka moottori kävisi viikon putkeen.


      • joo..
        latautuu kyllä kirjoitti:

        Kesäkelillä kunnossa oleva, mutta tyhjä akku lataantuu tunnissa varmasti niin paljon että moottori lähtee käyntiin. Pakkasella jäätynyt akku ei tietysti lataannu lainkaan, vaikka moottori kävisi viikon putkeen.

        Voihan se käyntiin lähteä, mutta akulle parempi ladata täyteen.


      • superladdare
        latautuu kyllä kirjoitti:

        Kesäkelillä kunnossa oleva, mutta tyhjä akku lataantuu tunnissa varmasti niin paljon että moottori lähtee käyntiin. Pakkasella jäätynyt akku ei tietysti lataannu lainkaan, vaikka moottori kävisi viikon putkeen.

        Kesäkelillä akun kenkä löysällä, meni tyhjäksi. Lataus 4A Monernum laturilla ½ tuntia, niin lähti jo käyntiin.
        Kun tarkkailee kesällä viisarinäyttöistä laturia, niin tommonen 6A terrier latasi niin, että ekan puolituntisen se veti täysillä eli 5-6 amp ja sen jälkeen vain 2-3 lukemilla. Yön yli ladattuaan tehot putosi alle 1 amp = täysi.
        Hyvin lyhyessa ajossa kovalla pakkasella C-tek näytti akun puolitehoa, mutta jo 2 tunnin kuluttua oli täysi. Kokeilin vielä uuselleen muutaman minuutin kuluttua, jolloin näytti heti täyttä. Eli vajausta oli vain hiukan.
        Tästä päättelin, että laturi, akku ja startti ovat edelleen kunnossa
        vaikka auto on jo 17-kesäinen. Aamulla -22 ja lähteen kuin palmun alta.


    • hyyteköakku

      hyytelöakku latautuu pakkasella.paljon kalliimpi ostaa.

      • Ei tietoa

        Kuinka kauan normi 12v auton akku kestää jos siinä minijääkaappi ??


      • Suomessa
        Ei tietoa kirjoitti:

        Kuinka kauan normi 12v auton akku kestää jos siinä minijääkaappi ??

        Ei taida tähänaikaan tarvita autossa jääkaappia


    • Jupe_Laamanen

      En lataa akkua koskaan.

    • Anonyymi

      Jos akku tyhjä, mutta kuitenkin niin että auto käynnistyy. Niin pakkasella ensimmäiseen n. 15 min ei akku juurikaan ota latausta vastaan. Mutta sitten riittää yhtenevä 45 min ajo (tarkoitan, että ei pysähdyksiä risteyksiin tms) niin se on siinä.

      Tämä suuntaa antavana ohjeena. Toki vaikuttaa akun kunto, koko, auton laturi ja sähköjärjestelmät. Mutta hieman yleistäen menisi näin.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      370
      4639
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      85
      1875
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      1619
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      217
      1424
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1400
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1376
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1357
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1235
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1228
    Aihe