Marevan ja mustelmat

Allison30

Kuinka herkästi pitäisi mennä lääkäriin, jos Marevanista tulee yhtäkkiä mustelmia? Itselläni ei ole aiemmin tullut mustelmia (marevania syönyt jo 6kk), mutta nyt tällä viikolla on alkanut tuleen jalkoihin mustelmia, pari isoakin. En tosin muista, olenko koleutellut jalkojani johonkin.

Kävin maanantaina kontrollissa ja INR oli silloin 3,3, mutta lääkäri ei vähentänyt annostani, koska viimeksi samalla annostuksella arvo oli 2,2.

12

5018

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihan normaalia

      Kuuluu tulla mustelmia.

      • Kokemusta on qqqq

        En sanoisi että kuuluu tulla mustelmia. Itselleni ei tullut ilman kolhuja tai syytä, kun olin marevanlääkityksessä.


    • emarevanisti

      kyllä annosta pitää jo vähentää jos inr on 3,3 .
      jos sinulle sattuu jotain odottamatonta on lääkärisi tehnyt virheen kun ei vähennä .
      olisiko mahdollista että soittaisit niistä mustelmista ja houmauttaisit samalla että arvosi oli yli sallitun. silloinhan niitä mustelmia ja sisäisiä vuotoja tulee kun
      inr on liian korkealla.
      tiedän ettei lääkäri hyväksy kun huomautat arvosta ,hänhän on kaikkitietävä,mutta sinun terveydestäsi on kyse. niitä sisäisiä vuotoja voi tulla myös sisäelimiin ja silloin niitä ei välttämättä edes huomaa ennen kuin jotain vakavaa tapahtuu.

      • varfarin

        Turhaa paniikin lietsontaa sanon mä emarevanistilta. Tuo INR on lähes normaali ja jos hoitotaso on 2-3 välillä niin ei mielestäni ole syytä paniikkiin. Olen n. 10 vuotta syönyt marevania ja on ollut montakin kertaa hieman yli 3 INR eikä ole tullut verenvuotoja ja lääkitystä ei ole muutettu.

        Mustelmat ja esim.pienet haavat naarmut eivät tahdo parantua kunnolla tai kestää normaalia kauemmin.

        Muuten Marevan on hyvä lääke ja ei ole tulppia tullut enään.


    • Allison30

      Mulle lääkäri sanoi, ettei vähennä sitä sen vuoksi, että samalla annostuksella (sama annos ollut jo pitkään) ollut viimeksi 2,2. Ja katsotaan seuraavassa kontrollissa, että mihin suuntaan on mennyt. Lääkäri sanoi jopa arvon 3,5 olevan vielä sellainen, joka ei aiheuta paniikkia. Minulla on vielä sellainen tilanne, että pohkeessa oleva tulppa on parantunut aika huonosti, joten lääkäri sanoi, että INR:n on minulla parempi olla lähempänä kolmosta kuin kakkosta.

      En tiedä onko laihduttamisella osuutta arvon nousemiseen? Olen tässä viime aikoina laihduttanut normaalinpainon sisällä muutaman kilon.

      Noista mustelmista en osannut ensin olla edes huolissani, ja ajattelin niiden kuuluvan asiaan, mutta sitten luin jostain, että jos Marevanin aikana tulee isoja mustelmia, olisi hyvä tarkistaa lääkitys.

      Ehkä mä soitan huomenna kuitekin terveyskeskukseen ja kysyn asiasta.

    • varfarin

      On myös potilaita joilla on hoitotaso INR 2.5-3.5 välillä. Keinoläppä potilaalla on ainakin hoitotaso tuo 2.5-3.5.

    • hloikjpå

      Juu, ei kannata aina uskoa sitä mitä täällä sanotaan. Se oikea hoitotaso riippuu ihan siitä vaivasta. On minullakin se pahimmillaan ollut jopa 7, eikä se tuntunut missään. 2,5-3-5 se kuuluu läpänderipotilailla olla.

      • Anonyymi

        Kuuluu olla läpän takia 2-3.
        Itselle tehtiin juuri läpän ( kemiallisen) toimenpide ja inri on 2 ja 3 välissä.
        Missään nimessä ei 2,5- 3,5.
        Eikä sulla ole voinut olla 7 inri


    • inri2

      arvo 2,0 ja mustelmia oikean käsivarren ja selässä. En ole satuttanut itseäni. Tämä on minulle uusi tieto.

    • vanhuseituota

      Ehkä lääkeiden määräyksessä pitäisi olla kolmas asianosainen eli potilas lääkeri ja lääkeiden yhteen sopivuustarkastaja.
      Marevan-hoito kirjasessa (sydänliitto) kielletään yhtä aikaa kolesteroliläkkeet nimeten jopa Simvastatiini Äidille kuitenkin kirjoitettiin molempia reseptillä. Enemmän oli porua pidetty luontaistuotteista: kalanmaksaöljystä, valkosipulista ja ubikinonista...
      Lääkitys on mahdollista tarkastuttaa tietokoneohjelmalla, kun tietokantaan on kirjattu oleva ja tuleva lääkitys, kirjaajan pitää osata lukea lääkeiden kauppanimet.

    • ölkjhgfvgb

      Primaspaanilla nykyään jota olen särkylääkkeeksi ..nenästä tirskuttaa verta.. mahan närästyskin tuli joten sen lääkkee loppui toistaiseksi.
      Marevaania eikä muita ohentimia ole enkä käy missään kontrollissakaan. Mulla tais ole tulppa pentu luokkaa.

    • sairaanhyväsydän

      Hyvin monilla lääkkeillä on yhteisvaikutuksia varfariinin (Marevan) kanssa. Se ei kyllä tarkoita sitä, etteikö niitä voi käyttää yhtä aikaa. Tällöin on vaan kontrolloitava inr-tasoja tiuhempaan. Itselläni esim. amiodaroni-hoidon aikana Marevan annos vähitellen puolittui ja amiodaronin lopettamisen jälkeen pikku hiljaa annos palautui alkuperäiseen. Marevanin käyttäjän on viisainta pysytellä erossa luontaistuotteista ja aina käsikuppalääkettäkin ostaessa tarkistaa apteekissa tai sitten omatoimisesi netistä-jos varmasti osaa- yhteensopivuus. Käytännössä tavallisia inr- huimaa nousua aiheuttavia voivat olla esim. Daktarin geeli suun sammaksen hoitona tai Flagyl emätintulehduksen hoitona. Laihduttaminen herkästi nostaa inr-arvoja. Marevanhan on K-vitamiinin "vastavaikuttaja"- itselläni 16 v kokemuksen jälkeen on ihan tavallinen syöminen ok, en vältä mitään kasviksia-- saan varmasti kohtuullisen paljonkin K-vitamiinia. Jos lähtee kovin niukan K-vitamiinin käytön linjalle, siitä niitä sitten ongelmia riittääkin- Marevan-viikkoannos voi mennä hyvin pieneksi ja pikkuriikkinen ruokavalion muutos tai lääkeannoksen muutos sekoittaa hoidon äärimmäisyydestä toiseen eli ollaan tehottoman tukosriskin ja vuotoriskin noidankehässä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      20
      1750
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1339
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1229
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      10
      1143
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1085
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1056
    8. Paske perse pillu

      Kulli seksi hiv
      Ikävä
      5
      1040
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1010
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    Aihe