Miten laivan koneiden käynnistys tapahtuu? Mitä tarkoitetaan puhalluksella? Mariellan koneet käynnistettiin käsin ja se kesti tunnin verran, sitä ennen oli ajelehtinut blackoutin takia.
Laivakoneiden käynnistäminen
8
4587
Vastaukset
- ojastakinallikkoon
Moottorien käynnistys tapahtuu paineilmalla, joko syöttämällä jakajan kautta korkeapaineista ilmaa sylintereihin tai matalapaineista ilmaa paineilmastarttimoottorille.
Suoraa sylinterikäynnistystä käytetään moottoreissa yli 800 kW ja paineilmamoottoria (tai sähkömoottoria) alle 800 kW moottoreissa.
Paineilma kehitetään vähintään kahdella kompressorilla, 1 kompressori täyttää koko ajan käynnistysilmasäiliöitä ja toinen on varalla. Toisen kompressorin tulee olla kytketty hätätauluun eli sähkömoottori saa tarvittaessa syöttöjännitteen hätäaggregaatilta. KÄynnistysilmakompressori kapasiteetti on yleensä 60-120 Nm³/h, 30 bar. Tarvittava ilmamäärä tulee luokituslaitoksen säännöistä, joissa määritellään kuinka monta starttia pitää peräjälkeen saada. 1-moottorilaivassa ilmaa tulee riittää säiliöissä 12 starttiin ja 2-moottorisissa (tai useampia moottoreita) riittää 6 starttia/moottori. Kompressorin tulee kyetä täyttämään pullot 1 h aikana.
Starttikompressoreissa on päällerakennettuna tarvittavat jäähdyttimet, veden ja öljyneroittimet, varo- ja kevennyslaitteet sekä käynnistys- ja pysäytysautomatiikka. Kompressorit ovat yleensä mäntäkoneita, jotta saadaan helposti paine 30 bar (tai 40 bar). Kompressorit ovat asennettu tärinävaimentimille sekä ovat ilmajäähdytteisiä. Vesijäähdytys saadaan tarvittaessa.
Kompressoreilta menee putkisto startti-ilmasäiliöille, joita tulee olla aina myös kaksi. Putket ovat suht pieniä, koska virtausnopeus ilmalla on yli 30 m/s. Pulloissa on sääntöjen mukaiset sulkulaitteet sekä varolaitteet. Varoventtiilin putki ei saa purkautua kulkutielle, johdetaan yleensä kuiluun tai turkin alle. Muistettava lisäksi, että säiliöissä oleva vapaa ilma on laskettava mukaan sammutusjärjestelmää mitoitettaessa.
Säiliöistä ilma johdetaan suoraan moottoreille. Startti-ilmasysteemissä ei ole kuivaimia. Startti-ilmasysteemistä käytetään yleensä myös tyfoonia sekä otetaan pneumatiikkajärjestelmään ilmaa kuivaimen ja paineenalentimen kautta.
Suorassa sylinterikäynnistyksessä ilma viedään moottorille pääkäynnistysventtiilille. Pääkäynnistysventtiili ei kuitenkaan avaudu ennenkuin varmistuksista on huolehdittu joko sähköisesti tai pneumaattisesti. Mm seuraavia syitä voi olla, stop on päällä, starttipaine alhainen, moottorin öljysumuilmaisin hälyttänyt, polttoainetanko ei ole nolla-asennossa, paaksauskone päällä jne. Kun pääkäynnistysventtiili aukeaa sylintereille menevät linjat saavat täyden työpaineen. Tämän jälkeen annetaan starttikäsky (tai automatikka antaa), jolloin pinempi ohjausventtiili antaa jakajan kautta ohjauskäskyt sylinterikohtaisille starttiventtiileille avautua. Järjestelmään kuuluvat lisäksi takaiskuventtiilit ja liekinestolaitteet.
Paineilmamoottorikäynnistys
Systeemiin kuuluvat kompressori, pullot ja putkisto kuten sylinterikäynnistyksessäkin, mutta paine on vain 10-12 bar. Lisäsksi moottorin päältä puuttuvat kaikki paineilmaputket. Starttimoottorille tulee syöttölinja jossa linjassa on 12 tai 24 V magneettiventtiili. Magneettiventtiilin ohjaus ja käynnistyksen estot kuten sylinterikäynnistyksessä.- Blackout.
Olisit voinut laittaa myös linkin, mistä olisi selvinnyt minkä moottorin ohjeita kopioit.
Nyt voi jäädä väärä käsitys että tuo koskisi kaikkia moottoreita. - Jeah
Tämä koskee suurintaa osaa moottoreista tv merenkulun konemestari.moottorin Puhalluksella tarkoitetaan sitä että ennen käynnistystä koneista puhelletaan kerääntynyt vesi pois ja muu paska tapahtuu käytännössä sillain että venttiilikannenpäällä on indikointi hanat jotka avataan ja koneita pyöräytetään muutaman kerran sähköistä indikointi moottoria käyttämällä.
- yksi_hullu_kysyy_enemmän
Eikö siinä mene "puurot ja vellit sekaisin" kun samoihin sylintereihin puhallellaan paineilmaa ja dieseliä käynnistyksen yrittämiseksi? Vai tehdäänkö sitä vuorotellen, ottaen välillä vauhtia koneelle? Vai onko peräti niin viisas systeemi, että vain puuttuvan työtahdin aikana puhalletaan paineilmaa? Pitääkö sylintereissä olla ylimääräiset venttiilit paineilmalle?
- Luulisin_vain
yksi_hullu_kysyy_enemmän kirjoitti:
Eikö siinä mene "puurot ja vellit sekaisin" kun samoihin sylintereihin puhallellaan paineilmaa ja dieseliä käynnistyksen yrittämiseksi? Vai tehdäänkö sitä vuorotellen, ottaen välillä vauhtia koneelle? Vai onko peräti niin viisas systeemi, että vain puuttuvan työtahdin aikana puhalletaan paineilmaa? Pitääkö sylintereissä olla ylimääräiset venttiilit paineilmalle?
Tämän mukaan moottori saatetaan pyörimään ensiksi paineilmalla, sitten kytketään polttoaineen ruiskutus päälle ja toivotaan parasta:
https://en.wikipedia.org/wiki/Air-start_system
Sylintereissä on tosiaankin ylimääräiset venttiilit käynnistysilmalle.
Nykymoottoreissa saattaa olla varsin mutkikas elektroninen ohjaus paineilmalle ja kannen venttiilistölle. - Joakim1
Luulisin_vain kirjoitti:
Tämän mukaan moottori saatetaan pyörimään ensiksi paineilmalla, sitten kytketään polttoaineen ruiskutus päälle ja toivotaan parasta:
https://en.wikipedia.org/wiki/Air-start_system
Sylintereissä on tosiaankin ylimääräiset venttiilit käynnistysilmalle.
Nykymoottoreissa saattaa olla varsin mutkikas elektroninen ohjaus paineilmalle ja kannen venttiilistölle.Tässä on yksinkertainen animaatio tuon toiminnasta: http://www.marinediesels.info/2_stroke_engine_parts/Other_info/air_start.htm
Onko tuossa täydet puristukset käytössä vai saadaanko venttiilit auki puristustahdin ajaksi kunnes polttoainetta syötetään?
Yx mun tuttu, vanha merimies, sano että nykyään moottorit käynnistetään sähköllä, ennen ruudilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.2432638Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin691806- 601664
Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä881650En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin174163190-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik1491329Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke2671317- 1731017
Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja56949Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat62857