Huono verenkierto

Äippä huolissaan

Mistä johtuu huono verenkierto nuorella ihmisellä? Tyttäreni jalat ja kädet ovat aina olleet kylmät, ja jo vuosia sinertävät. Tänä kesänä olen pannut merkille, että hänen säärensä turpoavat iltaa kohti todella rajusti. Sukanvarsien yläpuolella on sellainen usean sentin pullistuma. Hän on hoikka nuori nainen, ei tupakoi eikä käytä alkoholia. Harrastaa liikuntaakin jonkin verran.

41

15467

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä tietämätön saanan kysyä, että onko ruokavaliot kunnossa, eli epäilisin liikja hiilihydraatteja. Etsi joku sopiva Antti Heikkilän kirja ruokavalioista, tai mene ja kysy häneltä. Tämä ei ollut mainos.

      • Äippä huolissaan

        Ihan tavallista ruokaa syö. Ei kai hiilihydraatit verenkiertoon vaikuta? Eikö pikemmin pitäisi olla lihava, jos söisi liikaa hiilareita, ja hän on siis hoikka, oikeastaan jopa laiha.


      • Äippä huolissaan kirjoitti:

        Ihan tavallista ruokaa syö. Ei kai hiilihydraatit verenkiertoon vaikuta? Eikö pikemmin pitäisi olla lihava, jos söisi liikaa hiilareita, ja hän on siis hoikka, oikeastaan jopa laiha.

        Minä vain ajattelisin, että hiilihydraatit muuttuvat sokeriksi ja eivät kaikki liho vaikka söisivät melkein mitä tahnsa. Mieti mitä sitten olikaan tuo "Ihan tavallinen ruoka".

        Minulla itselläni "keski-ikäisenä" jalat tuppasivat turpoamaan ja niitä sitten iltaisin hieroskelin, ruoka oli silloin vähän mitä sattuu. Nyt ikäihmisenä ja diabetikkona jalkani ovat kunnossa, johtuneeko sitten lääkityksestä vaiko nyt hiilihydraattien vähentämisestä.

        Lääkäri Antti Heikkilä, ja muutkin toteavat, että vähemmillä hiilihydraateilla ylipaino putoaa, mutta jossakin vaiheessa saavutetaan tila jossa keho normalisoituu ja paino pysyy paikoillaan.
        Hiilihydraatit ovat muodostamassa tuota suoniston blakkia joka sitten voi tukkia suonistoakin, ei siihen paino vaikuta. Kannattaa myös muistaa kunnon voin olevan terveellisempää kuin nuo margariinit ja kevyttuotteet, eli kaikki tieto on mennyt uuteen uskoon. Kolesterolit eivät ole pahasta, eli siinäkin mennään "väärille raiteille".

        Hanki joku Antti Heikkilän ruokavalioita koskeva kirja vaikka kirjastosta ja kokeilkaa käytännössä. Jostakin tuo jalkojen turpoaminen aiheutuu, veikkaisin hiilihydraatteja.


      • Äippä huolissaan
        uusajattelija kirjoitti:

        Minä vain ajattelisin, että hiilihydraatit muuttuvat sokeriksi ja eivät kaikki liho vaikka söisivät melkein mitä tahnsa. Mieti mitä sitten olikaan tuo "Ihan tavallinen ruoka".

        Minulla itselläni "keski-ikäisenä" jalat tuppasivat turpoamaan ja niitä sitten iltaisin hieroskelin, ruoka oli silloin vähän mitä sattuu. Nyt ikäihmisenä ja diabetikkona jalkani ovat kunnossa, johtuneeko sitten lääkityksestä vaiko nyt hiilihydraattien vähentämisestä.

        Lääkäri Antti Heikkilä, ja muutkin toteavat, että vähemmillä hiilihydraateilla ylipaino putoaa, mutta jossakin vaiheessa saavutetaan tila jossa keho normalisoituu ja paino pysyy paikoillaan.
        Hiilihydraatit ovat muodostamassa tuota suoniston blakkia joka sitten voi tukkia suonistoakin, ei siihen paino vaikuta. Kannattaa myös muistaa kunnon voin olevan terveellisempää kuin nuo margariinit ja kevyttuotteet, eli kaikki tieto on mennyt uuteen uskoon. Kolesterolit eivät ole pahasta, eli siinäkin mennään "väärille raiteille".

        Hanki joku Antti Heikkilän ruokavalioita koskeva kirja vaikka kirjastosta ja kokeilkaa käytännössä. Jostakin tuo jalkojen turpoaminen aiheutuu, veikkaisin hiilihydraatteja.

        Normaalia kotiruokaa mitä suomalaiset nyt syö, eikä mitenkään ylettömästi pullaa yms. vaan täysjyväviljaa, kalaa, lihaa, maitotuotteita, kasviksia, hedelmiä jne. Ei kai nyt pikkulapsesta asti voisi olla kylmät raajat ja teinistä lähtien sinertävät? Ainut ongelma ei siis ole vain tuo turpoaminen, vaan myös sinisyys ja kylmyys.


      • Äippä huolissaan kirjoitti:

        Normaalia kotiruokaa mitä suomalaiset nyt syö, eikä mitenkään ylettömästi pullaa yms. vaan täysjyväviljaa, kalaa, lihaa, maitotuotteita, kasviksia, hedelmiä jne. Ei kai nyt pikkulapsesta asti voisi olla kylmät raajat ja teinistä lähtien sinertävät? Ainut ongelma ei siis ole vain tuo turpoaminen, vaan myös sinisyys ja kylmyys.

        Haluaisin kiinnittää vielä huomiotasi, että tyttärelläsi on tuo ongelma, eikä siihen auta selityksenä "Normaalia kotirukaa mitä suomalaiset nyt syö". Syy voi olla ravinnepitoinen tai jokin verisuonistoon liittyvä ongelma, joka ei ole yleinen. Vanhemmalla ikäpolvella monilla on ollut "konjakkiryyppykin hoitokeinona" kylmään olotilaan.

        Voi olla, että on vaikea löytää sopivaa lääkäriä, joka tunnistaa oireilun syyn, mutta suosittaisin hakemaan jotakin "vaihtoehtoisen hoitotavan" tuntijaa jostakin yksityispuolelta, sillä kyllä joku tilanteen varmasti tuunnistaa.

        Hiilihydraateissa "pullat, täysjyväleipä ja hedelmät" muuttuvat suoraan sokereiksi, mutta mikä sitten on ollut vaikuttamassa lapsesta saakka, kannattaa selvittää. Spesialisteja kyllä löytyy kun alkaa vain kyselemään.


    • 4+6
      • Äippä huolissaan

        Verenpaine hänellä on ollut lapsesta asti koholla, mutta sitä ei ole tutkittu koskaan tarkemmin, koska on ajateltu että se johtuu jännittämisestä. Tyttö on kyllä kova jännittämään, mutta tiedä sitten onko tuo syy verenpaineeseen. Ei ole tutkittu mitenkään koskaan, itse huolestuin lähinnä nyt kun huomasin tuon todella runsaan turpoamisen. Ajattelin ensin kysyä täältä että onko jollain ollut nuorella iällä samaa ja mistä voisi johtua, ennenkuin alan puhua tytölle ja huolestuttaa häntä kenties turhaan, jos mitään ei olekaan vialla.


      • 4+6
        Äippä huolissaan kirjoitti:

        Verenpaine hänellä on ollut lapsesta asti koholla, mutta sitä ei ole tutkittu koskaan tarkemmin, koska on ajateltu että se johtuu jännittämisestä. Tyttö on kyllä kova jännittämään, mutta tiedä sitten onko tuo syy verenpaineeseen. Ei ole tutkittu mitenkään koskaan, itse huolestuin lähinnä nyt kun huomasin tuon todella runsaan turpoamisen. Ajattelin ensin kysyä täältä että onko jollain ollut nuorella iällä samaa ja mistä voisi johtua, ennenkuin alan puhua tytölle ja huolestuttaa häntä kenties turhaan, jos mitään ei olekaan vialla.

        Terveyskeskuksessa saa ihan itse mitattua tuon verenpaineen.

        On käytävällä mittari, niin ei tarvitse jännittää.

        Mittaus täytyy tehdä monta kertaa, koska mittareissa on heittoa.

        Paras olisi, jos kotona olisi mittari, niin voisi päivittäin mitata tuota monta kertaa, jotta saa totuuden.

        Liikkuuko päivittäin?


      • ++++
        Äippä huolissaan kirjoitti:

        Verenpaine hänellä on ollut lapsesta asti koholla, mutta sitä ei ole tutkittu koskaan tarkemmin, koska on ajateltu että se johtuu jännittämisestä. Tyttö on kyllä kova jännittämään, mutta tiedä sitten onko tuo syy verenpaineeseen. Ei ole tutkittu mitenkään koskaan, itse huolestuin lähinnä nyt kun huomasin tuon todella runsaan turpoamisen. Ajattelin ensin kysyä täältä että onko jollain ollut nuorella iällä samaa ja mistä voisi johtua, ennenkuin alan puhua tytölle ja huolestuttaa häntä kenties turhaan, jos mitään ei olekaan vialla.

        Itse olen 20nuori ja samoin kädet ja jalat kylmät jatkuvasti. minulla rentoutuminen auttaa joskus siihen että kädet lämpeää. mutta mitään selvää turvotusta minulla ei ole ollut, ota lääkäriin yhteyttä ja kysy sieltä miten tehdään.


    • ....................

      En ole lääkäri, mutta tuosta tulee mieleen ehkä sydämen vajaatoiminta tai kilpirauhas ongelmat. Kannattaa viedä tyttö tutkimuksiin ja vaatia kunnon tutkimuksia.

      • 4+6

        Just piti lisäämäni, että

        Älä nyt sitten pelästy, mutta

        Pystyykö lapsesi liikkumaan kunnolla?

        juoksemaan
        hyppimään
        polkemaan polkupyörää
        juoksemaan kerrostalon rappuset ylös vähintään 4 kerrosta hengästymättä

        Vikaa voi olla sydämmessä, kun on sininen, kylmä ja turvoksissa.

        Myös kilpirahasessa voi olla häikkää.

        Eli ehdottomasti lääkärin tutkimuksiin.

        Vaadi tutkimuksia, koska ei ole normaalia "terveellä" lapsella turvotus sekä sinertävät raajat.

        Kannattaa satsata ravintoon eli viljaa ja maitotuotteita vähemmän ja rehuja enemmän.

        Osta tehosekotin ja tee pirtelöitä.

        Muista riittävä D-vitamiini, oli vika sitten mikä tahansa.


    • Äippä huolissaan

      Kiitos vastanneille. Tyttäreni on siis jo parikymppinen nuori nainen, eikä ihan lapsi enää, mutta nuo verenkierto-ongelmat on olleet jo lapsesta lähtien. Ensin raajojen kylmyys ja suonenvedot, sitten teinistä lähtien sinertävyys - kynnet siniset, sormet siniset, varpaat ihan todella tumman siniset, polviin asti sinertävän laikukkaat sääret, verisuonet pullollaan jalkaterissä ja kämmenissä, kämmenet ja sormet myös sinertää jos hetkenkään "roikottaa" käsiä alhaalla rentona ja nyt sitten jalkojen runsas turvotus. Olen tuollaista turvotusta nähnyt vain mummo -ikäisillä.

      Tytär tekee kävelylenkkejä lähes päivittäin, toisinaan pitkiäkin lenkkejä. Hän oli lapsena jotenkin heikko, eikä pahemmin halunnut liikkua. En ole huomannut että hengästyisi mitenkään erityisen helposti, mutta jotenkin unelias hän on aina ollut, eli nukkuu paljon ja vaikuttaa vasta heränneenäkin väsyneeltä. Eikö ainakin kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaisi ylipainoa? Tyttäreni taas on aina ollut jopa liiankin laiha, vaikka syö ihan normaalisti.

      Kai se pitäisi patistaa tyttö lääkärintarkistukseen, mutta on hän maininnutkin joskus verenkierto-ongelmistaan koulu -terkkarissa, eikä sitä pidetty mitenkään huolestuttavana.

      • ....................

        Se on varmaankin aika yleistä, että nuorten ihmisten terveysongelmia ei oteta vakavasti, mutta kyllä nuo sinun kuvailemasi oireet vaikuttaa sairaudelta. Eräällä läheisilläni oli vastaavia ja hänet leimattiin "luulosairaaksi", taustalta paljastui kuitenkin vakava jatkuvaa hoitoa vaativa sairaus. Patista ihmeessä tyttöä tutkimuksiin ja jos ei tk ota vakavasti niin vaikka sitten yksityiselle. Kallistahan se on, mutta itse olen mm. tutkitutttanut sydämeni yksityisellä ja se on sen arvoista kun saa tietää oman sydämensä toiminnan tilan ja vaivansa vakaavuus asteen.


      • Äippä huolissaan
        .................... kirjoitti:

        Se on varmaankin aika yleistä, että nuorten ihmisten terveysongelmia ei oteta vakavasti, mutta kyllä nuo sinun kuvailemasi oireet vaikuttaa sairaudelta. Eräällä läheisilläni oli vastaavia ja hänet leimattiin "luulosairaaksi", taustalta paljastui kuitenkin vakava jatkuvaa hoitoa vaativa sairaus. Patista ihmeessä tyttöä tutkimuksiin ja jos ei tk ota vakavasti niin vaikka sitten yksityiselle. Kallistahan se on, mutta itse olen mm. tutkitutttanut sydämeni yksityisellä ja se on sen arvoista kun saa tietää oman sydämensä toiminnan tilan ja vaivansa vakaavuus asteen.

        Voisitko kertoa mikä sairaus läheiseltäsi löytyi, että osaisin googlettaa ja katsoa oireet ja itse miettiä voisiko olla samasta kysymys? En tahtoisi säikyttää tyttöäni vielä tässä vaiheessa. Myös olisi hyvä tietää jo etukäteen jos on samasta vaivasta kyse, niin osaisin vaatia oikeita tutkimuksia lääkärillä. Yksityisellehän se taitaa täytyä mennä, kun ei tk:ssa todellakaan oteta vakavasti edes tällaisen keski-ikäisen naisen vaivoja, jolla alkaa jo olla jos jonkunlaista kremppaa, saati sitten nuoren ihmisen. Tyttö on jotenkin ollut vielä vetämättömämpi viimeaikoina ja laihtunut entisestään, eikä saa painoa ylös, vaikka yrittää syödä enemmän.


      • ....................
        Äippä huolissaan kirjoitti:

        Voisitko kertoa mikä sairaus läheiseltäsi löytyi, että osaisin googlettaa ja katsoa oireet ja itse miettiä voisiko olla samasta kysymys? En tahtoisi säikyttää tyttöäni vielä tässä vaiheessa. Myös olisi hyvä tietää jo etukäteen jos on samasta vaivasta kyse, niin osaisin vaatia oikeita tutkimuksia lääkärillä. Yksityisellehän se taitaa täytyä mennä, kun ei tk:ssa todellakaan oteta vakavasti edes tällaisen keski-ikäisen naisen vaivoja, jolla alkaa jo olla jos jonkunlaista kremppaa, saati sitten nuoren ihmisen. Tyttö on jotenkin ollut vielä vetämättömämpi viimeaikoina ja laihtunut entisestään, eikä saa painoa ylös, vaikka yrittää syödä enemmän.

        Parempi kun en sano mikä sairaus kyseessä kun kyllä asiantunteva lääkäri olisi se paras tekemään oikean diagnoosin tyttärellesi. Ei tosiaan kannatta tyttöä säikäyttää, mutta olisihan se hyvä jos saisit patistettua hänet kunnon tutkimuksiin varmuuden vuoksi.


      • Äippä huolissaan
        .................... kirjoitti:

        Parempi kun en sano mikä sairaus kyseessä kun kyllä asiantunteva lääkäri olisi se paras tekemään oikean diagnoosin tyttärellesi. Ei tosiaan kannatta tyttöä säikäyttää, mutta olisihan se hyvä jos saisit patistettua hänet kunnon tutkimuksiin varmuuden vuoksi.

        Mutta kun ei hän lähde, jos ei ole perusteluja. Hän uskoo, kun lääkärit ovat sanoneet, että tuollaiset verenkierto-ongelmat on tavallisia nuorilla naisilla ja kun noita ongelmia on kuitenkin ollut jo niin pitkään, niin ei hän ota niitä vakavasti eikä lääkäritkään. Eri asiahan olisi, jos ne olisivat ilmaantuneet yllättäen.


    • jkbkbk

      Sepäs se, huonoon verenkiertoon ei kiinnitetä huomiota! Olen i, en vaan löydä. tse 45, kärsinyt vuosikausia matalasta verenpaineesta ja sykkeestä, sekä rytmihäiriöistä päivittäin. Olen kuullut loppuun vitsit voit syödä suolaa..sulla on urheilijan arvot....heh heh. Kylläpä naurattaa kun kasvot on puutuneet, muisti pätkii ja kaikenlaista muuta päivittäistä hauskaa (oireluettelo on aikamoinen mitä aiheuttaa). Olen yrittänyt löytää keinoja, en ole löytänyt muuta kun että aiheutan itselleni lievän krapulan kun sairastan, silloin olen ikäänkuin terve. Oireet on siis sellaiset, että kärvistelen mieluummin krapulassa kuin sairaana, ehkä se kertoo jotain. Joku terve sanoo, että joo joo, seli seli, mutta näin se vaan on, sydän lyö paljon paremmin. MUTTA en todellakaan haluaisi sitä.Mikään urheilu ei auta....voin jumpata tunnin putkeen, mutta syke ei nouse.Päinvastoin kärsin siitä, että verta/happea ei kierrä tarpeeksi. On käsittämätöntä, että keskitytään vain korkeaan paineeseen, vaikkakin se on suuri sydänriski, mutta kyllä tässä matalilla
      arvoilla eletään kakkosluokan elämää.

      • hbkhg

        Jopas heitti läppäri tekstin sekaisin tuossa alussa, mutta siis kokeillit löytää hoitokeinoa ruuasta ja vaikka mistä.


    • minttuliini74

      Syitä on useita mm. sydän, kilpirauhasen liikatoiminta, anoreksia... miksi on haluton menemään lääkäriin ?

      • Äippä huolissaan

        Hän ei usko mitään olevan vialla, vaan on omasta mielestään terve. Koulun terkkarille on aikoinaan puhunut verenkierto-ongelmistaan, mutta koska sitä ei siellä pidetty minään, niin hän uskoi sen. Ei kai nyt anoreksiasta ainakaan voisi johtua, sillä ongelmia on ollut jo varhaislapsuudesta lähtien ja ajan kanssa ne on pahentuneet pikkuhiljaa, hän myös syö normaalisti eikä suhtaudu ruokaan ja syömiseen mitenkään neuroottisesti tai oudolla tavalla.


      • Minttuliini74
        Äippä huolissaan kirjoitti:

        Hän ei usko mitään olevan vialla, vaan on omasta mielestään terve. Koulun terkkarille on aikoinaan puhunut verenkierto-ongelmistaan, mutta koska sitä ei siellä pidetty minään, niin hän uskoi sen. Ei kai nyt anoreksiasta ainakaan voisi johtua, sillä ongelmia on ollut jo varhaislapsuudesta lähtien ja ajan kanssa ne on pahentuneet pikkuhiljaa, hän myös syö normaalisti eikä suhtaudu ruokaan ja syömiseen mitenkään neuroottisesti tai oudolla tavalla.

        Koulunterveydenhoitaja ei todellakaan ole mikään spesialisti verenkiertohäiriöissä. Kokeile kertoa että vaikka ei tuntisikaan itseään sairaaksi niin menisi lääkäriin jotta äiti saisi mielenrauhan. Aikuista ihmistä huono pakottaa, olet varmaan jo soittanut jollekin lääkärille ??? Eli ihan kertonut huolesi näkemästäsi ja tytön historiasta... Täällä keskustelupalstoilla aika heikosti liikkuu asiaan perehtyneitä, ellei törmää henkilöön jolla omakohtaista kokemusta/tietoa.


      • Äippä huolissaan
        Minttuliini74 kirjoitti:

        Koulunterveydenhoitaja ei todellakaan ole mikään spesialisti verenkiertohäiriöissä. Kokeile kertoa että vaikka ei tuntisikaan itseään sairaaksi niin menisi lääkäriin jotta äiti saisi mielenrauhan. Aikuista ihmistä huono pakottaa, olet varmaan jo soittanut jollekin lääkärille ??? Eli ihan kertonut huolesi näkemästäsi ja tytön historiasta... Täällä keskustelupalstoilla aika heikosti liikkuu asiaan perehtyneitä, ellei törmää henkilöön jolla omakohtaista kokemusta/tietoa.

        Terveyskeskukseen soitin ja eivät he tietenkään päästä edes läpi, että saisi lääkärille jutella. Sanoivat vain, että tytär on aikuinen ihminen, ja minun kanssani eivät ala asioista juttelemaan. Olen jäänyt työttömäksi ja rahat tiukilla, joten yksityiselle on vähän korkeampi kynnys alkaa soittelemaan. Mitenhän lienee amk:n terveydenhuollon laita, voisikohan sitä kautta päästä jonnekin kunnollisiin tutkimuksiin? Omat kokemukset julkisen terv.huollon puolelta on aika surkeat. Esimerkiksi itse pääsin ultraan vasta reilun puolen vuoden jonotuksen jälkeen, joten oma tuntuma on, että jos ei ole mitään ns. kiireellistä, niin tutkimuksia saa odottaa jos edes saa lähetteen mihinkään ja kaikkeen suhtaudutaan vähätellen. Kai se sitten on säästöä... Siksi tahtoisinkin tietää jo etukäteen jotain "suuntia" että mikä tytöllä voisi olla vialla, niin osaisi vaatia oikeanlaisia tutkimuksia yms. Kai minun pitää alkaa häntä "pelottelemaan" että hakeutuu lääkäriin, mutta luulen etten onnistu, sillä hän tuntee olonsa hyväksi eikä usko olevan kyse muusta kuin "ominaisuudesta". Kuulemma joillain nuorilla naisilla vain on kylmät ja siniset raajat, näin hänelle oli sanottu.


      • Exxemb
        Äippä huolissaan kirjoitti:

        Terveyskeskukseen soitin ja eivät he tietenkään päästä edes läpi, että saisi lääkärille jutella. Sanoivat vain, että tytär on aikuinen ihminen, ja minun kanssani eivät ala asioista juttelemaan. Olen jäänyt työttömäksi ja rahat tiukilla, joten yksityiselle on vähän korkeampi kynnys alkaa soittelemaan. Mitenhän lienee amk:n terveydenhuollon laita, voisikohan sitä kautta päästä jonnekin kunnollisiin tutkimuksiin? Omat kokemukset julkisen terv.huollon puolelta on aika surkeat. Esimerkiksi itse pääsin ultraan vasta reilun puolen vuoden jonotuksen jälkeen, joten oma tuntuma on, että jos ei ole mitään ns. kiireellistä, niin tutkimuksia saa odottaa jos edes saa lähetteen mihinkään ja kaikkeen suhtaudutaan vähätellen. Kai se sitten on säästöä... Siksi tahtoisinkin tietää jo etukäteen jotain "suuntia" että mikä tytöllä voisi olla vialla, niin osaisi vaatia oikeanlaisia tutkimuksia yms. Kai minun pitää alkaa häntä "pelottelemaan" että hakeutuu lääkäriin, mutta luulen etten onnistu, sillä hän tuntee olonsa hyväksi eikä usko olevan kyse muusta kuin "ominaisuudesta". Kuulemma joillain nuorilla naisilla vain on kylmät ja siniset raajat, näin hänelle oli sanottu.

        Kokkaile paljon kalaruokia, esim lohen rasva on hyvää ohentamaan verta Myös omega 3kalaöljykapselit on hyviä jos hän suostuu käyttämään


      • Äippä huolissaan
        Exxemb kirjoitti:

        Kokkaile paljon kalaruokia, esim lohen rasva on hyvää ohentamaan verta Myös omega 3kalaöljykapselit on hyviä jos hän suostuu käyttämään

        Kyllä meillä syödään kalaa ja myös kalaöljykapseleita. Ilmeisesti syystä tai toisesta veri ei virtaa raajoista ylöspäin hyvin, mutta eikö senkin pitäisi olla vanhojen ja ylipainoisten ongelma eikä nuoren ja hoikan?


      • Kylmätvarpaat
        Äippä huolissaan kirjoitti:

        Kyllä meillä syödään kalaa ja myös kalaöljykapseleita. Ilmeisesti syystä tai toisesta veri ei virtaa raajoista ylöspäin hyvin, mutta eikö senkin pitäisi olla vanhojen ja ylipainoisten ongelma eikä nuoren ja hoikan?

        Itse olen 30 v ja minulla on ollut aina huono ääreisverenkierto. Eli sormet ja varpaat sinertää helposti. Minulle tämä on ominaisuus.

        Perintötekijänä minulla on vähän alaraajojen laskimoissa läppävikaa. Se tekee turvotusta, ja siksi pidän herkästi tukisukkia.

        Olen hoikka, urheilen paljon ja syön terveellisesti ja puhtaasti. Eli kyllä näitä voi olla nuorilla ja hyväkuntoisillakin


      • Äippä huolissaan
        Kylmätvarpaat kirjoitti:

        Itse olen 30 v ja minulla on ollut aina huono ääreisverenkierto. Eli sormet ja varpaat sinertää helposti. Minulle tämä on ominaisuus.

        Perintötekijänä minulla on vähän alaraajojen laskimoissa läppävikaa. Se tekee turvotusta, ja siksi pidän herkästi tukisukkia.

        Olen hoikka, urheilen paljon ja syön terveellisesti ja puhtaasti. Eli kyllä näitä voi olla nuorilla ja hyväkuntoisillakin

        Kai se sitten niin on, mutta onko sinun tilasi pahentunut vuosien saatossa? Tyttärelläni se alkoi ennen kouluikää suonenvetoina ja kylminä jalkoina. Teininä alkoi sinertää ja nyt turvota ihan huomattavan paljon. Lisäksi se on alkanut askarruttaa, että hän on aina ollut jotenkin väsynyt. Nukkunut todella pitkät yöunet, mutta silti ei ole koskaan herätessään pirteä, ylipäänsä hän ei ole ikinä pirteä vaan haukottelee pitkin päivää ja on väsynyt. Tuntuu kuin hän voisi nukkua monta vuorokautta putkeen, jos ei laittaisi kelloa soimaan. Lapsena myös vihasi liikuntaa, eikä halunnut juoksennella muiden kanssa. Ajattelin ettei häntä vain kiinnosta, mutta mitä jos se johtuikin siitä ettei hän jaksanut? Nykyään tosin harrastaa liikuntaakin melkein päivittäin, ehkä se sitä turvotusta laskee joka on lämpimillä ilmoilla ihan hurjaa, mutta ei vie täysin pois. On meillä tosin suvussa suonikohjuja, omalla äidilläni on suonikohjut, mutta hän nyt on synnyttänyt 8 lasta ja ylipainoakin on. Tyttäreni on ruumiinrakenteeltaan täysin erilainen, ja miten sitten minulle joka olen äitini kanssa saman muotoinen, ei suonikohjuja ole tullut, vaikka äidillä oli jo ikäisenäni kyseinen vaiva? Itse olen synnyttänyt vain kaksi lasta.


      • Kylmät varpaat
        Äippä huolissaan kirjoitti:

        Kai se sitten niin on, mutta onko sinun tilasi pahentunut vuosien saatossa? Tyttärelläni se alkoi ennen kouluikää suonenvetoina ja kylminä jalkoina. Teininä alkoi sinertää ja nyt turvota ihan huomattavan paljon. Lisäksi se on alkanut askarruttaa, että hän on aina ollut jotenkin väsynyt. Nukkunut todella pitkät yöunet, mutta silti ei ole koskaan herätessään pirteä, ylipäänsä hän ei ole ikinä pirteä vaan haukottelee pitkin päivää ja on väsynyt. Tuntuu kuin hän voisi nukkua monta vuorokautta putkeen, jos ei laittaisi kelloa soimaan. Lapsena myös vihasi liikuntaa, eikä halunnut juoksennella muiden kanssa. Ajattelin ettei häntä vain kiinnosta, mutta mitä jos se johtuikin siitä ettei hän jaksanut? Nykyään tosin harrastaa liikuntaakin melkein päivittäin, ehkä se sitä turvotusta laskee joka on lämpimillä ilmoilla ihan hurjaa, mutta ei vie täysin pois. On meillä tosin suvussa suonikohjuja, omalla äidilläni on suonikohjut, mutta hän nyt on synnyttänyt 8 lasta ja ylipainoakin on. Tyttäreni on ruumiinrakenteeltaan täysin erilainen, ja miten sitten minulle joka olen äitini kanssa saman muotoinen, ei suonikohjuja ole tullut, vaikka äidillä oli jo ikäisenäni kyseinen vaiva? Itse olen synnyttänyt vain kaksi lasta.

        Tietenkin kannattaa aina tutkia, jos tilanne on selkeästi normaalista poikkeava.

        Mullakaan ei ole suonikohjuja, mut silti läpissä vikaa. Ne on vähän laiskat. On ihme, että en ole kohjuja saanut edes raskauksien aikana. Itselläni jalat turpoavat iltaa kohden, mutta ei mitenkään aivan hirveästi.

        Ja väsymys taas. Se voi tulla aika monestakin jutusta, anemiasta, kilpparista, sydänjutuista jne...


      • Äippä huolissaan
        Kylmät varpaat kirjoitti:

        Tietenkin kannattaa aina tutkia, jos tilanne on selkeästi normaalista poikkeava.

        Mullakaan ei ole suonikohjuja, mut silti läpissä vikaa. Ne on vähän laiskat. On ihme, että en ole kohjuja saanut edes raskauksien aikana. Itselläni jalat turpoavat iltaa kohden, mutta ei mitenkään aivan hirveästi.

        Ja väsymys taas. Se voi tulla aika monestakin jutusta, anemiasta, kilpparista, sydänjutuista jne...

        Kun saisin vaan tytön patistettua lääkärille, mutta hän uskoo tuon olevan vain ominaisuus ja kun tosiaan mummollaan (äidilläni) on suonikohjuja... Mutta ei mummo ole ikinä sinertänyt, eikä ole ollut raajoistaan kylmä. Tyttärellänikään ei ole ainakaan vielä kohjuja, mutta eihän sitä koskaan tiedä tuleeko nekin vielä.

        Kilpirauhasesta en uskoisi johtuvan, sillä väsymyshän viittaisi vajaatoimintaan ja silloinhan sen kai pitäisi aiheuttaa lihomista. Tyttö taas on aina ollut hoikka, jopa laiha, vaikka syö normaalisti. Hän on myös ollut aina, ihan alusta lähtien todella unelias ja väsyneen oloinen. Anemiaa ei ole ainakaan verikokeitten perusteella ollut koskaan. Sydäntähän minä mietin, että voiko siinä olla jotain vikaa, mutta voisiko olla että se olisi jäänyt huomaamatta, kun kuitenkin on kaikki neuvolakäynnit, kouluterkkarit yms. läpi käyty?


      • mummu jo
        Äippä huolissaan kirjoitti:

        Kun saisin vaan tytön patistettua lääkärille, mutta hän uskoo tuon olevan vain ominaisuus ja kun tosiaan mummollaan (äidilläni) on suonikohjuja... Mutta ei mummo ole ikinä sinertänyt, eikä ole ollut raajoistaan kylmä. Tyttärellänikään ei ole ainakaan vielä kohjuja, mutta eihän sitä koskaan tiedä tuleeko nekin vielä.

        Kilpirauhasesta en uskoisi johtuvan, sillä väsymyshän viittaisi vajaatoimintaan ja silloinhan sen kai pitäisi aiheuttaa lihomista. Tyttö taas on aina ollut hoikka, jopa laiha, vaikka syö normaalisti. Hän on myös ollut aina, ihan alusta lähtien todella unelias ja väsyneen oloinen. Anemiaa ei ole ainakaan verikokeitten perusteella ollut koskaan. Sydäntähän minä mietin, että voiko siinä olla jotain vikaa, mutta voisiko olla että se olisi jäänyt huomaamatta, kun kuitenkin on kaikki neuvolakäynnit, kouluterkkarit yms. läpi käyty?

        Ehdottomasti ainakin labrakokeet ensin, ne voi saada terveyskeskuksen sairaanhoitajalta, aika pitää vaan varata vastaanotolle. Kyllä syy täytyy selvittää, jo sinun huolesi vuoksi äitinä. Kerronpa vain, että olisin toivonut itseäni tutkitun jo lapsena, mutta olen sitä ikäluokkaa, jolloin ei niin vain lääkärin pakeille viety, ihmeteltiin vain.En lähde mitään arvuuttelemaan, mutta kerron itselläni olleen sydänvian ehkä jo lapsena. kilpirauhasen vajaatoiminta käväisi mielessä ja myös sydänjutut, kun luin kirjoituksiasi. MUTTA välttämättä ei ole mitään vialla!


      • Vastaampa vain
        Äippä huolissaan kirjoitti:

        Kun saisin vaan tytön patistettua lääkärille, mutta hän uskoo tuon olevan vain ominaisuus ja kun tosiaan mummollaan (äidilläni) on suonikohjuja... Mutta ei mummo ole ikinä sinertänyt, eikä ole ollut raajoistaan kylmä. Tyttärellänikään ei ole ainakaan vielä kohjuja, mutta eihän sitä koskaan tiedä tuleeko nekin vielä.

        Kilpirauhasesta en uskoisi johtuvan, sillä väsymyshän viittaisi vajaatoimintaan ja silloinhan sen kai pitäisi aiheuttaa lihomista. Tyttö taas on aina ollut hoikka, jopa laiha, vaikka syö normaalisti. Hän on myös ollut aina, ihan alusta lähtien todella unelias ja väsyneen oloinen. Anemiaa ei ole ainakaan verikokeitten perusteella ollut koskaan. Sydäntähän minä mietin, että voiko siinä olla jotain vikaa, mutta voisiko olla että se olisi jäänyt huomaamatta, kun kuitenkin on kaikki neuvolakäynnit, kouluterkkarit yms. läpi käyty?

        En tiedä kilpirauhasen vajaatoiminnasta äärettömästi, mutta omalla äidilläni oli se pahimmillaan vuosina joina hän oli liian laiha. Vasta lääkityksen ja elämäntapojen muutosten jälkeen lihonut. Että ei kai lihominen ole ehdoton oire? Muistuttaisin, että kilpirauhasen vajaatoiminta ei välttämättä näy verikokeissakaan. Sitä on monenmoista tyyppiä.


    • kaksoisagenttijaska

      Jos on huono veronkierto, niin kysy ohjeita Nalle "kaikkimunlompakkoon" Wahlroosilta. Alkaa veronkierto helpottumaan.

    • sh-opiskelija_

      Vastaan myöhään, mutta ajattelin silti kertoa näkemykseni asiasta, vaikkakin on vaikea sanoa mitään näin internetin välityksellä.

      Raajojen sinertävyys viittaa heikentyneeseen ääreisverenkiertoon. Kahvin juominen, pitkäaikainen liian vähäinen energiansaanti ja tupakointi voivat sitä aiheuttaa. Kyse voi olla myös yksilöllisestä ominaisuudesta, mikäli tutkimuksissa ei löydy mitään poikkeavaa. Sydämen toiminta saattaa olla jollain tavoin heikentynyt, mikäli veri ei kierrä kunnolla kehon ääreisosissa. Turvotukset (erityisesti jaloissa, nilkoissa - kudoksiin kertyy nestettä) ja muuallakin kehossa voivat viitata sydämen vajaatoimintaan, joka oireilee mm. hengästymisenä, yleisenä väsymyksenä, lihasten voimattomuutena. Siihen voi liittyä ruokahaluttomuutta, pahoinvointia, rytmihäiriöitä.

      Kehottaisin tytärtäsi hakeutumaan tutkimuksiin. Ainakin peruslabrat ja EKG olisi hyvä ottaa. Verenpaine kannattaa mitata myös muualla kuin lääkärin vastaanotolla, jolloin tulos on realistisempi. Myös ruokailutottumuksiin, painoindeksiin ja elintapoihin olisi hyvä kiinnittää huomiota (saako tarpeeksi energiaa, tärkeitä ravintoaineita, tupakoiko, onko turvotuksia/painonvaihteluita).

    • verenkierto

      Onko selvitetty diabetes ?

      Minulla on useiden veritulppien takia huono verenkierto jaloissa ja nilkat sekä sääret turpoavat päivittäin. Kun menee makuulle sänkyyn ja nostaa hieman jalat koholleen esim. tyyny jalkojen alle niin johan alkaa veri kiertää ja turvotus laskee noin puolen tunnin levon jälkeen.

    • ajatus vain..å

      Hei,mieleeni tuli ensimmäisenä sydän -ja verisuoni sairaudet, kun liikuntaa harrastaa, on normaalivartaloinen ja syö terveellisesti.Kannattaa käydä tutkituttamassa.

    • Liz

      Kannattaa ottaa huomioon cfs:n mahdollisuus, siihen voi liittyä tuollaista vaivaa ja ei ole kovinkaan harvinainen sairaus..Itselläni sitä vahvasti epäillään, joten tiedän siitä jotakin ja itselläni myös aina ollut huono ääreisverenkierto ja liikanukkumista, väsymystä ym. muuta..

    • laiha ja kilp.ongelm

      Kuulostaa tutulta. Itsekin olin laiha, vaikka on kilpirauhasongelma. Kilpirauhasongelmia on kahdenlaista; liika- ja vajaatoimintaa. Itselläni oli vajaatoiminta ja olin laiha, syke matala, väsytti ja ääreisverenkierto huono. Oikeastaan muita oireita ei ollut ja kilpirauhasongelma löytyi melkeinpä vahingossa, kun olin liikuntavamman takia lääkärissä (lääkäri huomasi kaulani olevan hieman koholla kilpirauhasen kohdalla ja kehotti menemään verikokeisiin). Olin 13-vuotias. Eli on turha ajatella, että kun on kilpirauhasongelma, olisi automaattisesti lihava. Painoindeksini on aina ollut alarajoilla. Masentuneisuuttakaan ei ole ollut, vaikka sekin liitetään kilpirauhasongelmaan vahvasti.

      • minä@

        Googletapa valkosormisuus...


    • matti9

      Mulla, n. viiskymppisellä miehellä on ollut muutaman kuukauden seuraavanlainen ongelma. Varpaat on välillä ihan kylmät ja sitten yhtäkkiä, kun nouset ja kävelet tai seisot ihan paikallasi, niin varpaat alkaa punertua voimakkaasti ja kuumeta. Pääasiassa ongelma ollut oikeassa jalassa, ensin vaivasi pelkkä pikkuvarvas, nyt koko jalkaterä menee punaiseksi ja kuumaksi, mutta palautuu normiksi muutamassa minuutissa. Nyt myös vasemman jalan isommat varpaat oireilee samalla lailla. Mutta yleensä siis vain toinen jalkaterä vaan punainen.
      Oikeassa jalkaterässä ollut myös kuukausia outoa puristusta ilman turvotusta sukat tai kengät ollessa jalassa.
      Verenpaineet aika lähellä toisiaan ero vain n. 20-30.
      Nyt uutena vaivana tullut kasvojen kiristely/turvotuksen tunne.

    • Paatti Neuro

      Viittaa hermoston vääränlaiseen toimintaan. Hermot sätelevät verisuonten laajuutta kuin myös muutakin. Voisiko olla kysymyksessä neuropatia? Diabetes ja kilpirauhasen vajaatoiminta pitäisi tsekata.

    • kysYmys24

      vittu saatanaaa

    • Monisairas

      Raudanpuute on yksi vaihtoehto aloittajan tilanteessa edellä kerrotun lisäksi. Hemoglobiinin mittaaminen ei riitä vaan ferritiinit!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2891
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2051
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2024
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1835
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe