Miksi kaliberi 375 H&H on niin ylivoimainen hirviaseessa.

Lohi-Harri

Miksi kaliberi 375 H&H on niin ylivoimainen hirviaseessa. Asiaan vaikuttaa useampikin seikka. Ensinnäkin ko. kaliberin aseella hirveä ammuttaessa se tapahtuu periaatteella laaki ja vainaa. Laakea lentorata takaa kaadot 0-350 metrin matkoille. Ja teho riittää pitkillekin matkoille onhan joulet 300 metrissä samalla tasolla kuin neitikaliberissa 308 piipunsuulla. Itse olen ampunut hirven pisimmillään 362 metriin ja laakista tippu sijoilleen. Aina kun olen ampunut on maalista kuulunut kops kops ja turpa on ollut tantereessa.

86

12773

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RipperinJaska

      Kyllähän noita hirviä nyt ampuu kuka tahansa, vaikka ritsalla. Mutta läheppä joskus mukaan Afrikkaan, kun ammutaan sarvikuonoja ja samaan aikaan väistellään riistanvartijoita, jotka ampuu kohti pienestäkin syystä. Suomessa en viitsi ampua kun kiekkoja ja pahvitaulua. Nyt on tilattuna Siperiaan reissu, ja tarkoitus on isoa saalista sieltäkin saada.

    • Hah hah

      Vai oikein pitkänmatkan hirvenkaataja. Hen hen!

      • Lohi-Harri

        Naurat väärässä paikassa. Olen kairassa ampunut satoja hirviä ja koska ampumamatkat monesti pitkiä on tuo 375 ylivoimainen. Toki hirvi neitikalipereillakin kuolee ja niilläkin olen hirviä kaatanut ja juuri siksi tiedänkin omasta kokemuksesta 375 ylivertaisuuden. Ulkomaillakin olen metsästänyt ja aina kun olen ampunut on maalissa kuulunut kops kops ja riista on ollut turpa mättäässä.


      • Hah Hah
        Lohi-Harri kirjoitti:

        Naurat väärässä paikassa. Olen kairassa ampunut satoja hirviä ja koska ampumamatkat monesti pitkiä on tuo 375 ylivoimainen. Toki hirvi neitikalipereillakin kuolee ja niilläkin olen hirviä kaatanut ja juuri siksi tiedänkin omasta kokemuksesta 375 ylivertaisuuden. Ulkomaillakin olen metsästänyt ja aina kun olen ampunut on maalissa kuulunut kops kops ja riista on ollut turpa mättäässä.

        Vai ihan satoja...hoh hah hih!

        Missä välissä siellä ulkomailla olet ehtinyt kun aina kairassa hirven kuva silmissä vilkkuu.


      • sauhua piippuun, sano
        Lohi-Harri kirjoitti:

        Naurat väärässä paikassa. Olen kairassa ampunut satoja hirviä ja koska ampumamatkat monesti pitkiä on tuo 375 ylivoimainen. Toki hirvi neitikalipereillakin kuolee ja niilläkin olen hirviä kaatanut ja juuri siksi tiedänkin omasta kokemuksesta 375 ylivertaisuuden. Ulkomaillakin olen metsästänyt ja aina kun olen ampunut on maalissa kuulunut kops kops ja riista on ollut turpa mättäässä.

        Mitäs luoteja Lohi-Harri hirviin ampuu?
        Melkoisen läjän minäkin 375:lla olen hirviä kaatanut, aloitin 19,4g Nosler Partitionilla, nyt Barnes 17,5g muutama hirvi kaadettu ja ihme kylläkin, ovat pudonneet paikoilleen.


      • Lohi-Harri
        sauhua piippuun, sano kirjoitti:

        Mitäs luoteja Lohi-Harri hirviin ampuu?
        Melkoisen läjän minäkin 375:lla olen hirviä kaatanut, aloitin 19,4g Nosler Partitionilla, nyt Barnes 17,5g muutama hirvi kaadettu ja ihme kylläkin, ovat pudonneet paikoilleen.

        Tehdaspatruunaa olen käyttänyt. Norma Oryx 19,5 g. Tiedän, kalliita ovat mutta ei niitä paljoa kulu kun tahti on laaki ja vainaa. Hylsyt kyllä tallessa ja holkkisarjaa miettinyt mutta miten tuon latailun laita ko. kaliperissa kun aika ohuita tuntuvat hylsyt hartiasta olevan. 375 Ruger jos olisi niin alkaisin ladata itse. Oletkos itseladannut nuo noslerit ja barnesit vai onko tehtaalaisia. Vain Oryxiä olen ampunut kun jäki on ollut niin vakuuttavaa.


      • sauhua piippuun,sano
        Lohi-Harri kirjoitti:

        Tehdaspatruunaa olen käyttänyt. Norma Oryx 19,5 g. Tiedän, kalliita ovat mutta ei niitä paljoa kulu kun tahti on laaki ja vainaa. Hylsyt kyllä tallessa ja holkkisarjaa miettinyt mutta miten tuon latailun laita ko. kaliperissa kun aika ohuita tuntuvat hylsyt hartiasta olevan. 375 Ruger jos olisi niin alkaisin ladata itse. Oletkos itseladannut nuo noslerit ja barnesit vai onko tehtaalaisia. Vain Oryxiä olen ampunut kun jäki on ollut niin vakuuttavaa.

        Itte oon lataillut kaikki himpun alle, 2- 5% pienemmillä kuin latausopusten max. ruutiannoksilla.
        Hyvin 375 hylsyt kestävät jälleenlatauskertoja.

        Pyrin ampumaan sivulta keuhkoille ja näillä osumilla saattaa hirvi vielä muutaman kymmentä metriä osuman jälkeen kävellä, kuitenkin osuman hyvin merkaten.

        Barnesia olen hienoisesti muuttanut äkäisemmin aukeavaksi, luoti jää hirveen ja hirvi on pudonnut paikalleen.


      • Pinelläpärjää
        sauhua piippuun, sano kirjoitti:

        Mitäs luoteja Lohi-Harri hirviin ampuu?
        Melkoisen läjän minäkin 375:lla olen hirviä kaatanut, aloitin 19,4g Nosler Partitionilla, nyt Barnes 17,5g muutama hirvi kaadettu ja ihme kylläkin, ovat pudonneet paikoilleen.

        Minä ku ammu hirvee 6,5x55 ruottin solttukiväärillä 300 metrin piästä ja panin tupakisi niin kaveri joksi kaoheen kiväärin kansa ja kysy etkö sinä ampunnu tuota hirvee kun se seisoo, minä sanon että se ei tiijä että se on kuollu, kaveri otti ja possaoti kaoheela mörköpökylällä hirveltä etujan poekki, no kautuse, mutta olisise kaotunna ku olisi outtanna, mentiin kahtommaan minun ampuma oli männy syömmestä läpi, oisse kuollu ku olisi malttanna outoo, vaekka se hän olijo kuollu mutta eisitä tienny.


      • Se-ei-tiijä
        sauhua piippuun,sano kirjoitti:

        Itte oon lataillut kaikki himpun alle, 2- 5% pienemmillä kuin latausopusten max. ruutiannoksilla.
        Hyvin 375 hylsyt kestävät jälleenlatauskertoja.

        Pyrin ampumaan sivulta keuhkoille ja näillä osumilla saattaa hirvi vielä muutaman kymmentä metriä osuman jälkeen kävellä, kuitenkin osuman hyvin merkaten.

        Barnesia olen hienoisesti muuttanut äkäisemmin aukeavaksi, luoti jää hirveen ja hirvi on pudonnut paikalleen.

        Joo..o. Ja sorkista on kuulunut kops kops.


      • Anonyymi
        Lohi-Harri kirjoitti:

        Naurat väärässä paikassa. Olen kairassa ampunut satoja hirviä ja koska ampumamatkat monesti pitkiä on tuo 375 ylivoimainen. Toki hirvi neitikalipereillakin kuolee ja niilläkin olen hirviä kaatanut ja juuri siksi tiedänkin omasta kokemuksesta 375 ylivertaisuuden. Ulkomaillakin olen metsästänyt ja aina kun olen ampunut on maalissa kuulunut kops kops ja riista on ollut turpa mättäässä.

        näissä keskusteluissa esiintyy monenlaista asiantuntijaa kaliiberin yms.suhteen, että voe mahoton. lieneekö ko."asiantuntijat" ikinä ees nähneet oikeaa ampuma-asetta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        näissä keskusteluissa esiintyy monenlaista asiantuntijaa kaliiberin yms.suhteen, että voe mahoton. lieneekö ko."asiantuntijat" ikinä ees nähneet oikeaa ampuma-asetta?

        Pitääkö sun nyt lähteä kommentoimaan vuosia vanhaa juttua. Eikä sullakaan juuri mitään asiaa ollut.


    • froidi

      lohi harri jutut kuulostavat jotenkin tutulta?
      Neiti kaliiperin morkkooja riehui aikoinaan yhdellä toisella foorumilla
      nykyisin sielläkin rekisteröinti pakko ihmekkös kun ei oo näkynyt.
      Eli ei kannata toenperrään tosissaan ottoo höpinöitä
      Aikoinaan paljastui pelkäksi rolliksi ei omista ilmeisesti asettakaan sekin siellä selvisi kun asioista oikeasti tietävät häntä tenttailivat.
      Eli mitenkäs sitä sanottiinkaan? -jäljet johtaa sylttytehtaalle-

    • Jytkyäpitääolla

      Kokeikaapa joskus 378 Weatherbytä. Luodin lähtönopeudet ihan omaa luokkaansa375 HH verrattuna.

      • Riksja raks

        Totta haastat mutta HH on ihan riittävä Suomen jahteihin. Nopeuden lisäys ei toisi enää mitään lisäarvoa.


      • 3.0.8

        pittääkö siitä hirvestä näkyä läpi ampumisen jäläkeen?


    • juri k

      375 h&h on mainio hirvi-ja karhukaliiperi. Itse olen ladannut paukut Noslerin partitionilla ja Hornadyn interlockilla,molemmat 300 grainisia luoteja. 375:sen rekyyliei ole ihan tolkuton ja kaikki kävellen Suomen metsässä vastaan tulevat pysähtyy varmasti.

    • kullankaivaja2

      Vai kairassa satoja hirviä, tais, poikonen muuttaa unet tosiksi. Eikä se 375 mikään ylivertainen ole, samassa sarjassa on kalipereita pilvin pimein ja että lähes 400 metriin sitä roiskitaan, aikalailla on vastuullisen metsästäjän elkeet hukassa. Hirvikantaa pitäisi olla satoja tuhansia yksilöitä alueella ,että yhden miehen satoja hirviä tulos täyttyisi , vie muuten aikaa ja rahaa tuhoisasti tuollaiset saalis määrät, joten tipuhan sieltä haaveiluista maanpinnalle.

      • Kairassa-satoja-hirviä

        Ei noihin määriin riitä vuosien luvatkaan. Vaikka voihan niitä kaataa ilman lupiakin...
        Lohi-Harrin jutut joo...
        Nää on semmosia "kalajuttuja". Niissä kalat kasvaa paljon vielä kuolemansa jälkeenkin.


    • Kaato Ville

      Mie oon käyttänä jänes kaadossa nitro express .700:ta ja johan ovat puput kaatunneet. Paitti se yks hirmune joka vaan lotkautel korviaa ja jätti paskat kun lähti loikkimaa poiespäin. On se tuo .375 vähä neitimäine, mut kyl se kelpaa nöösipojille harjoittelluu.

    • sauhua piippuun,sano

      Onpa jäniskin tullut .375H&Hlla kaadettua. Vaikkakin tämä Afrikan kuningatarkaliperi on täysin neitimäinen, silti jänis jäi niille sijoilleen.

    • Lohi-Harri

      Toistakymmentä hirveä tänä syksynä olen 375 H&H siirtänyt ajasta iäisyyteen. Kaikki olleet laaki ja vainaa. Useimmat ratamatkalta mutta pisimmillään 18 piikkinen sonni 387 metristä. Loistava kaliperi hirvelle ja kun on huippu ampuja kuten minä niin tulostakin tulee.

      • Kala-Harri

        Älkää sotkeko minua tähän Lohi-Harri nimimerkkiin. Ei ole minä ja taitaa olla muutenkin täysin tekaistu höpöttäjä. www.kalaharri.net


    • Rössler

      Suurin osa hirvistä ammutaan suomessa kolmen linjan kalibereilla.
      Syyt ovat selvät.
      Aseet ja patruunat ovat halpoja.
      Saatavuus on erinomainen
      Tehot ovat riittävät.
      30-06 lentorata on kyllä samanlainen kuin 375 HH Magnumin
      Vanha Mosin Nagant, tai tarjous remari riittää tai vika on perän takana.
      Lihahävikki on pieni, varsinkin lyijyttömillä kaadettaessa.
      Aseet ovat kevyitä, varsinkin koiramies kaipaa lyhyttä mutta kevyttä asetta.
      Maasto on usein, lähes aina peitteinen.
      Ampumamatka 100-150 m max, yleisimmin 50-100m
      "Risukaliberikin" on pelkkää hutien peittelyä.
      Oikaean hirvestäjän ei tarvitse matsoilla, mies tekee miehen työn.

      Jos ampuja on epävarma hän voi varmuuden, ja itsetuntonsa parantelemiseksi valita ylisuuren kaliberin

      Matkaan ampuminen voi vaatia aseelta hiukan enemmän mutta snaipperikalibertkin ovat kolmen linjan.

      Harri Lohi Holkeri taitaa olla sala-ampuja, snaipperi. Ja ampuu vain seisovaan maaliin.
      Lentoaika on lähes sekunnin ja siinä hirvi kiitää liki 10 m. Ennakko on arvaus ja osuma missä sattuu.

      Taitaa olla enemmän kalamies tämä Härry jutut kuulostavat kalavaleilta.

      • kiikarit

        jo 120 m hirveä juoksuun ampuminen tuottaa 8/10 ohilaukausta tai sitten mahoille (erä -lehden testi) mitenkä 300m?
        lapua 338 magnum on lähes maailman paras pitkänmatkan paukku (.50 BMG paras)
        hirvet Suomessa ammutaan keskimäärin 74 m päähän ja voihan niitä koittaa ahnehtia vaikka kilometriin,eipähän naapuripassiin ainakaan ehdi mennä
        eteläisessä Suomessa on niin paljon risukoita että käytän 45-70 gowt ja kaatuu,jos on yli 150 ja seisoo niin siihen vielä osuu hyvin ,juoksuun en edes yritä,eipähän tule haavakkoa ja rapamahapaskoja sitten jälkikäteen
        monesti se ampumaton laukaus on paras


      • Olavi__

        Mitenkähän Lohi-Harri on viimeaikoina pärjäillyt tuon suuren kalibarinsä kanssa? Itse ammun M39 kiväärillä ja itse pidän asetta kokonaisuuteen tarkasteltuna kaikkein parhaana. M39 edut mielestäni: hyvin luotettava ase, hyvä patruuna ja luotivalikoima, edulliset patruunat (ammun itse tehdaspatruunoilla), jokainen aseseppä tuntee aseen ja varaosia on markkinoilla todella runsaasti, Suomalaiseen "käytännön metsämaastoon" soveltuva ampumaetäsyys hyvällä iskemäenergialla. Lisäksi on muistettava, että metsästäjä siellä kiväärin takana on se tärkein tekijä. Hyvän ampumataidon saa tutustumalla pitkäjänteisesti omaan aseeseensa niin kylmälaukauksin kuin ampumaradalla. Ampujaksi tullaan ampumalla ja siinä kokonaisuudessa kaliberin "ylisuuruudella" ei ole mitää merkitystä. En ole itse koskaan ymmärtänyt tätä machoilua enkä myöskään näitä "ylipitkiltä" matkoilta metsästämistä; haavakon vaara kasvaa matkan kasvaessa, ja miksi aiheuttaa upealle metsiemme eläimelle aiheetonta tuskaa ja kärsimystä kun taitavuudella voi asiat tehdä toisin?


      • OHIAMPUJA59

        30 galiberinen ritää mulla 308 win hirvelle,mutta sattaa se juosta keuhkolaakista 50m-200m on ampunut silä 6:KPL HIRVIÄ luoti 11,7g/180grs.sanokaa mitäsanotte.vai oonko väärässä??. mutta olis kiva kokeilla 9,3*62 :sella tai isomalla 416 rigby kauasko juoksee keuhkolaakista.


    • Kalle4

      Mitenkäs tuo 375 HH poikkeaa 308 kalipeerista. Ainakin 308 potkaisee melkoisesti että tehoa ainakin on riittvästi hirveen ja karhuun.

      • Pienet kyykkyyn

        :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D Päivän parhaat naurut!!!! .308 en käyttäs mihinkään valkohäntää isompaan tai kidutuksesta linnaan. On se vaan pienen riistan kaliberi ja piste. Kokemukesta voin sanoa, ja olen SM tason ampuja kun nyt kuitenkin joku homo heti alkaa vinkua että taidottomuutta peitellään. Nuukailu on Suomessa kansantauti joten koittakaa hyvät miehet älytä, että jos on varaa muutama tonni vuodessa laitaa möly-öljyyn niin luulis harraste vehkeisiinkin olevan varaa panostaa!


      • Kalle30

        Pieni munasten vikinää tuollanen.. 308 on ainaki tähän mennessä kaatanu hirvet. Pisin matka mihin oon itte ampunut on 270m ja hirvi eteni osuman saatuaan 30m ja nirri oli pois.


      • Ei 308 potkaise yhtään.


    • ei vale vaan muunnel

      lohi harri panee ainaskin 85% lapinlisää taruihinsa...jänkhät ovatten sellaisia

      • Kassu30

        Ja joka asiaan.


      • On-se-vaan

        Minä olin Lohi-Harrin kanssa kerran hirvijahissa ja kun nähtiin kairassa varmaan saan hirven lauma. Harri kaivoi repustaa kertakäyttösingon ja siilläkö harri tömäytti niin alakohan hirvi erottua kairasta. Varmhaan oli tommonen maili matkaa mutta siihen jäi ainaski monta. Eikä kuulunu että kops, kops kun oli turvat jo mätthäässä, meikäläiselläkin. Niin perkele että!


      • Anonyymi
        On-se-vaan kirjoitti:

        Minä olin Lohi-Harrin kanssa kerran hirvijahissa ja kun nähtiin kairassa varmaan saan hirven lauma. Harri kaivoi repustaa kertakäyttösingon ja siilläkö harri tömäytti niin alakohan hirvi erottua kairasta. Varmhaan oli tommonen maili matkaa mutta siihen jäi ainaski monta. Eikä kuulunu että kops, kops kun oli turvat jo mätthäässä, meikäläiselläkin. Niin perkele että!

        Ny kyllä valehtelet! Sillä oli itselataava sarjatuli sinko, eikä tollanen kerttakäyttö lbgt_sinko


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ny kyllä valehtelet! Sillä oli itselataava sarjatuli sinko, eikä tollanen kerttakäyttö lbgt_sinko

        Kannattiko vastata?


    • Luossa

      En tiiä kyseisestä kaliberista juurikaan mitään mutta on harkinnan alla laitanko sellasen, kaupan teko vielä kesken.
      Jonkin verran kokemusta on miten ja mistä hirvi kaatuu. Nyt vaan on karhun pyynti vallannu ajatusmaailman ja siihen oon yrittäny löytää sopivaa kaliberia ja tuo 375 tuntuis sopivalta siihen nähen että kaikki mikä neljällä jalalla kävelemällä tulee mettässä vastaan pysähtyy.
      Ja pieni tarkennus, 20 hirven jälkeen en ole enää kirjaa pitäny.
      Ja tuosta on 11 vuotta aikaa. Pisin matka johon jouduin pakosta, muuten olis koira vaihtanu hiippakuntaa oli 412 metriä,(etäisyymittarilla tarkistettu), 14 piikinen sonni päätti antaa periksi yhen lauksen jälkeen ja kaliberi oli 30-06 rem.
      Edelleen olen sitä mieltä että se joka on sielä kiväärin peräpäässä, oli kaliberi mikä tahansa ja osaa hommansa, tekee sen tuloksen josta voi olla ylpiä.

      • SSS_

        Muuten hyvä, mutta sellaista kaliiperia kuin 30-06 rem ei ole olemassa...


    • iuhiuh

      Lapsilla ja lapsenmielisillä pitää olla mahdollisimman isot tussarit.

    • AB-korttikin

      Pienillä kaluilla tehdään tarkkaa työtä.

    • maxomies
    • JouniLoimaalta

      Harri kirjoittaa lyhyesti mutta täyttä asiaa.

    • juhannushirviä

      Minä kaadan hirveni juhannuksena kun silloin mettässä on rauhallista.Aseena 12 cal.haulikko ja täyteisellä. Mutta näistä ei sitten hiiskuta.

      • Joo-keväthirveä

        ja uusia perunoita. Nam.


      • Hyvinonnistuu

        308:n ja 7,62x53R:n vähättelijöille. Mitäs teillä on sanottavaa niille metsästäille, jotka ihan tyytyväisinä ovat saaneet hirvensä nurin em. kalibereilla?


      • perätilaelibackbase
        Hyvinonnistuu kirjoitti:

        308:n ja 7,62x53R:n vähättelijöille. Mitäs teillä on sanottavaa niille metsästäille, jotka ihan tyytyväisinä ovat saaneet hirvensä nurin em. kalibereilla?

        Tuohon ressukoiden asevalintaa ei voi kommentoida muuten kuin että väärin kaadettu hirvi ja saattaa mennä valtiolle koska väärin kaadettu.


      • Anonyymi
        Hyvinonnistuu kirjoitti:

        308:n ja 7,62x53R:n vähättelijöille. Mitäs teillä on sanottavaa niille metsästäille, jotka ihan tyytyväisinä ovat saaneet hirvensä nurin em. kalibereilla?

        R AMPUNU MYÖS 60HIRVEE HAMMERIL MATKOILLA EN LEUHKI MYÖS 375H 6HIRVEE TARVAKSELLA LÄPI MENEE EI HIRVESTYKSEEN OLSIN KYSELLY OSTIN BARNESIA NYT KOKEEKSI 250GR JA N140 MILLAISIA LATAUKSIA BLASER R93


    • iuhiuhkjhkjhjn

      Joutavaa pullistelua. Kokemusten mukaan niiden 300m ampujien jäljiltä tavallisimmin etsitään ja etsitään, siinä menee muidenkin aika pullistelijatunareiden jälkiä paikkaillessa ja pilaantuneita lihoja jää jäljelle.

    • eipämullamuuta

      kummalaki olen kaatoja tehny.....ja ompa nuita välikaliperiaki......isolaki pittää osua

      • Anonyymi

        SAMA TÄÄL 45-70 OLI JOSKUS JA MONTAA MUUTA CAL


    • hirvimiesvielä

      375 HH kiinnostaisi hirviaseena mutta kun meidän hirviporukassa ei hyväksytä ko. kaliberia. Kun liityt porukkaan niin kysytään onko ase ja aseen kaliperia. Jos aseen kaliberi on joku muu kuin 7,62x53R tai 308 win ei porukkaan oteta. monta 9,3 miestä on yrittänyt porukkaan mutta vastaus on ollut tyly ' ei '. Tykillä ei kuulemma meidänporukassa hirveä ammuta kun tulee niin paljon koiranlihaa.

    • Hyvinonnistuu

      "375 HH kiinnostaisi hirviaseena mutta kun meidän hirviporukassa ei hyväksytä ko. kaliberia. Kun liityt porukkaan niin kysytään onko ase ja aseen kaliperia. Jos aseen kaliberi on joku muu kuin 7,62x53R tai 308 win ei porukkaan oteta. monta 9,3 miestä on yrittänyt porukkaan mutta vastaus on ollut tyly ' ei '. Tykillä ei kuulemma meidänporukassa hirveä ammuta kun tulee niin paljon koiranlihaa."

      Mikäs sinua estää liittymästä hirviporukkaan 7,62 -aseen kanssa ja vaihtamasta sitten johonkin muuhun? Ei kai kaliberin vaihto ole erottamisperuste porukasta? Voihan kaiketi vaihtaa porukkaakin...

    • norsupyssyilijä

      Hirvimiesvielä, sulla hauska kommentti, nimittäin siirryttäessä 30 aseista 9.3 ja 9.5 millisiin, koiralihat selkeästi vähenee. Nopeampi hengenlähtö vähentää marjakeittoja.

    • allroundhunter

      Eiköhän se ylivoimaisin hirvikaliiberi ole se mikä tuntuu parhaalta ampua ja jolla on treenattu radallakin ja luottaa siihen aseeseen.
      Itselläni on tätänykyä kolme hirvilaillista asetta, .30-06, 9,3 x62 ja .338 WM. Viikonloppuna tuli kahtena ratapäivänä laukauksia nollakutoselle 47, ysimilliselle 35 ja .338:lle 67 kpl.
      Noista hirvimetsälle pääsee tilanteiden mukaan joko nollakutonen tai jokapaikanhöylä .338. Ysikolmonen on valitettavasti viettänyt aikaansa asekaapin perällä jahtiaikaan jo vuosia.
      Olen hirviä kaatanut myös .308:lla ja 53 R:llä ja vierestä katsonut kaatoja 6,5x55:lla ja .375 H&H:lla. Kaikilla on hirvi kipannut kun ampuja on ollut oikea.

    • norsupyssyilijä

      308 alkaen täälläin on puolenkymmentä hirviasetta, ampmatka hirveen hyvin usein noin 40 metriä.375 muokattu kupariluoti kohtuullisella noöeudella läpäisee vähiten näistä aseistani, luoti useimmiten jää hirveen suurimmasta lähtötehosta huolimatta ja monasti hirvi luhistuu paikalleen.

    • tehokkain hirviase on .22 Margolin. Olen ampunut 10 hirveä sillä kolmen kilometrin päästä yhdellä laukauksella. Kimmokkeesta kuoli vielä kolme sikaa ja yksi norsu.

    • Kohtuus_kaikessa

      Kummasti se Lohi-Harri erätulilla ohjelmassa afrikan safarilla ampu ohi, vaikkei matkaa ollu kuin reilu 100m. Tais olla joku nallipyssy käytössä.
      Metsästyksessä on vallalla kumma villitys laittaa aina vain isompaa ja tehokkaampaa asetta ja patruunaa. Tähän asti on riittäneet 308, 30-06 tai esim. 6.5 x 55SE. Riittävän paljon harjoittelua radalla takaa kunnolliset osumat, eikä mitään jättimörssäriä tarvita. Ei noista em. kallibereista mikään ole tässä vuosien varrella tehoaan menettänyt. Aika moni järeämpien aseiden omistaja jättää rekyylipelon ja kalliiden patruunoiden takia harjoittelun muutenkin vähiin. Kova rekyyli ei tee harjoittelusta kovin mielekästä, vaikka kuinka haluttaisi harjoitella.
      Joskus kuulee oikein kehuttavan, kuinka paljon patruunat esim. 375 H&H kaliiberiin maksavat. Ei se minusta mikään kehumisen aihe ole.

      • Kala-Harri

        Lohi-Harri ei ole minun nimimerkki. Joten turha heittää potaskaa niskaani jonkun toisen kirjoittamien viestien johdosta. Ja Afrikassa Erätulilla ohjelmassa en ole ampunut ohi yhtään eläintä. Katsohan tarkemmin sekin ohjelma. On lapsellista julkaista valheellista tietoa ja tämä Lohi-Harri voisi jättää väliin herjaavat kirjoitukset, joissa selkeästi viitataan minun metsästyksiin. www.kalaharri.net


      • SuloWilen
        Kala-Harri kirjoitti:

        Lohi-Harri ei ole minun nimimerkki. Joten turha heittää potaskaa niskaani jonkun toisen kirjoittamien viestien johdosta. Ja Afrikassa Erätulilla ohjelmassa en ole ampunut ohi yhtään eläintä. Katsohan tarkemmin sekin ohjelma. On lapsellista julkaista valheellista tietoa ja tämä Lohi-Harri voisi jättää väliin herjaavat kirjoitukset, joissa selkeästi viitataan minun metsästyksiin. www.kalaharri.net

        " en ole ampunut ohi yhtään eläintä "

        Melkoista ylimielisyyttä metsästäjältä. Olen metsästänyt hirviä 40 vuotta ja vaikka kaatoja on paljon niin joskus on ammuttu ohikin. Kaikilla ei näemmä vaan ole munaa myöntää totuutta. On iso ego on, näemmä.


      • Kala-Harri

        Erätulilla ohjelmassa en ole ampunut edelleenkään ohi yhtään eläintä. Siis jos osasit sulowilen lukea, Tajuaisit asian. Kirjoitin vastauksen väitteeseen, että olisin muka ampunut Erätulilla kuvauksissa ohi eläimestä. En ole ampunut juu. Muussa jahdissa, jota olen harrastanut yli 40 vuotta, on ohilaukauksia tullut. Kannattaisi opetella lukemaan sisältö ja sitten tulla avautumaan. Säästyisi itsekin monilta mieliharmeilta.


      • Joo-pa-joo

        375h&h on kyllä pätevä hirvipyssy itse olen ampunut noin 60 kpl sillä kalberilla ja noilla 30cal parikymmentä yksi mikä tekee noihin 30cal ison eron on se että 375 lihahävikki on paljon pienempi oikealla luodilla pääasiassa olen ampunut norman oryx luodilla itseladattuna vauhtia sille olen pistänyt 720ms barnes ttsx 16,2 olen ladannut 790ms yhtään hirveä ei ole haavakkona mennyt kyllä pienemmälläkin pärjää mutta miksei ota sitten parasta siksikö että vanhat äijät nimeää rambo pyssyksi jokaisella oma maku joku ajaa ladaa ja joku mersua


    • 375käyttäjä

      Pari juoroa per porkkana kustantaa kupariluotinen omaladattu, halpaa huvia siis.
      Lisäksi höökähöökällä saadaan siistit kaadot, hirvi menehtyy nopsaan, eikä kerkeä juosta lihojaan verisiksi ja marjakeittoisiksi.
      Hyvät kokemukset tästä caliberista.
      On täyttä soopaa, että 375H&H ilisi kovarekyylinen.

      • SKN

        Eivät suotta sano 375 HH afrikan kuninkaaksi.


      • Anonyymi
        SKN kirjoitti:

        Eivät suotta sano 375 HH afrikan kuninkaaksi.

        "Eivät suotta sano 375 HH afrikan kuninkaaksi."

        Eivät sano, se on Afrikan std, eli peruspaukku, pienemmällä ei pääse yleensä safarille ampumaan. Suoman kuninkaaksi saattais päästäkin.


    • hunnnt

      Vastaus on, että ei minkään takia.

    • 577trexfan

      Ai jai poijjat... 577 tyrannosaur on sellainen kaliiberi, ettei tartte enää suomi24:ssa kysyä kaatuuko saalis vai ei. Se nimittäin kaatuu varmasti ja kaikki kuolee. Kyseessä on tosin niinsanottu aikamiesten kaliiberi, joten poikasia ei kehoiteta siihen tarttumaan.

      • Anonyymi

        Neitikaliberi! 585 Nyati on pilin kasvattamiseen paljon parempi.


    • hessen

      Asiansa osaaville riittää 308,epävarmoille poikasille sitten isompi

    • 577trex

      .577 tyrannosaur on oikea suurriista kaliiperi. Kaikki sitä pienemmät ovat oravan metsästykseen.

      Kuten kyseisen kaliiperin nimestä jo voi päätellä, se on sopiva myös dinosaurusten metsästykseen. Kaikkeenhan on parempi varautua, niin ei tarvitse täyttää asuntoon asekaapeilla erikokoisia aseita, kun niitä suurempia kuitenkin tarvitsee varmasti. 308 win soveltuu oikeastaan vain särkien pyyntiin.

    • Sivukyliltä

      Aikamoisia asiantuntijoita näkyykin olevan matkassa. Itselläni 338 win mag ja olen aseeseen ja Sakon patruunoihin tyytyyväinen. 308 ja 8.2 x 53 r ovat kanssa käypäsiä aseita. Mitäs arvoa siitä saa jos on SM-tason ampuja? Aika erikoisia vetoja. Erikoisena pidän myöskin noilla kaatomäärillä vakuuttelua. Koskas olette kuulleet Mannerheimin ristin ritareiden kehuneen suorituksiaa tai herra Simo Häyhän? Kyllä metsästyksen tieto ja taito kulkee jossain muualla kuin kaato ja saalismäärien kehujilla.

      • Lohi-Harri

        Sivukyliltä asioista mitään tietämättömän ei niin hirveästi kannattaisi ottaa kantaa. 308 on alitehoinen hirvijahtiin ja sillä hirven ampuminen pitäisi kieltää eläinsuojelullisin perustein. 308 miehet tekevät haavakkoja joita sitten päivätolkulla jäljitetään. 338 winmag kuuluu samaan kastiin. 338 Lapua mag voi jo sanoa hirviaseeksi. Kaatomäärillä en ole kehuskellut totesin vain tapahtuneen. Minä olen kaatanut hirviä paljon enemmän kuin mitä sinä olet siellä sivukylillä edes nähnyt.


      • Trex577
        Lohi-Harri kirjoitti:

        Sivukyliltä asioista mitään tietämättömän ei niin hirveästi kannattaisi ottaa kantaa. 308 on alitehoinen hirvijahtiin ja sillä hirven ampuminen pitäisi kieltää eläinsuojelullisin perustein. 308 miehet tekevät haavakkoja joita sitten päivätolkulla jäljitetään. 338 winmag kuuluu samaan kastiin. 338 Lapua mag voi jo sanoa hirviaseeksi. Kaatomäärillä en ole kehuskellut totesin vain tapahtuneen. Minä olen kaatanut hirviä paljon enemmän kuin mitä sinä olet siellä sivukylillä edes nähnyt.

        Otahan kalaharri käyttöön tosimiehen ase, niin ei tarvitse haukkua neitikaliiberia. Osta nyt jo tuo 577, niin kaatuu riista muuallakin kuin mielikuvituksessa.


    • voikuntietaisi

      Miksi kaliberi 375 H&H on niin ylivoimainen hirviaseessa.////miksi olet niin ylivoimaisen kahju?? geenit vai sisasiittoisuus,,,vai joku muu juttu?

    • voikuntietaisi

      Miksi kaliberi 375 H&H on niin ylivoimainen hirviaseessa.////miksi olet niin ylivoimaisen kahju?? geenit vai sisasiittoisuus,,,vai joku muu juttu?

    • Oula

      Jotenkin tuntuu että Harri pojalla on asekirjat ja värityskirjat menny sekasin .

    • Lohi-Harri

      Kaveri avaa ikivanhoja juttuja, pelle.

    • kaa.to

      on se iso kaliperi sillon hyvä kun ampuu perseelle sitä hirviä, se nopiampaa kuolee verenhukkaan. noisa meijän hirvissä on siinä etulavan seutuvilla kohta, mihin ampuu niin pienireikäsen pyssyn mieski joutuu nylykyhommiin.

    • Anonyymi

      Täällä jauhetaa mikä on riittävän iso pyssy suurriistalle ja sit pohjoisamerikassa ampuvat jousipyssyllä 2 kertaa isompia hirviä ja karhuja mitä suomessa.

      • Anonyymi

        No tätä itsekin naureskelin, 308 riittää varsin hyvin kaikkeen riistaan Suomessa, karhua en ole vielä päässyt kaatamaan mutta useampia hirviä olen ko. Kaliperin aseella ampunut


      • Anonyymi

        Nuolen leikkaava kärki tekee hyvän haavakanavan ja nuoli on paljon painavampi kuin luoti vaikkakin lentää hitaammin. Nuolella läpäisy on todella hyvä.

        Hirvet ja karhut voi toki kivittää hengiltä, mutta eettistä se ei ole. Miksei käyttäisi tehokasta kaliberia, sillä kukaan metsästäjä ei aina osu siihen etulavan seutuville vaan suoliosumia tulee yllällävän paljon.


    • Anonyymi

      mini pelle kaliberi toi375. 50bmg 20000joulen latauksella silmienväliin niin trofee lentää irti

    • Anonyymi

      Kokemuksesta voin sanoa, että 375 potkaisee kunnolla. Siinä ja siinä, että pystyy ampumakokeessa käyttämään.

      • Sinne ampumakokeeseen ja yleisemmin ratatreeniin kannattaa metsästyspatruunoiden sijaan hommata tai mieluummin itse ladatá pienempirekyylisiä patruunoita.
        Itsellä ollut joskus vieraalla asella ampuessa takin alla paitaan teipattuna pala neopreenia joka vaimentaa rekyyliä hyvin. Tuota voisi käyttää vaikka hirvikokeen rekyylihaitan torjunnassa jos ei muuta keinoa ole käytettävissä.


      • Anonyymi
        Äälämölö kirjoitti:

        Sinne ampumakokeeseen ja yleisemmin ratatreeniin kannattaa metsästyspatruunoiden sijaan hommata tai mieluummin itse ladatá pienempirekyylisiä patruunoita.
        Itsellä ollut joskus vieraalla asella ampuessa takin alla paitaan teipattuna pala neopreenia joka vaimentaa rekyyliä hyvin. Tuota voisi käyttää vaikka hirvikokeen rekyylihaitan torjunnassa jos ei muuta keinoa ole käytettävissä.

        Suomesta ei sellaista hirveä löydy joka ei .308 tottele. Ei tarvitse teippailla neopreeneja eikä pelätä rekyyliä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomesta ei sellaista hirveä löydy joka ei .308 tottele. Ei tarvitse teippailla neopreeneja eikä pelätä rekyyliä.

        Meilläpäin niitä hirviä ei siellä ampumaradalla ole kuollut vielä yhtään.
        Vissiin kaikilla mahdollisilla kaliipereilla mukaan lukien myös tuo 308 siellä on ammuttu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomesta ei sellaista hirveä löydy joka ei .308 tottele. Ei tarvitse teippailla neopreeneja eikä pelätä rekyyliä.

        375:ssa on niin paksu luoti että voi ampua vähän huonommin kuin 308:lla, luodin reuna kraappaa vielä hengen hirveltä mennessään.


    • Anonyymi

      Ei sitte yhtää paskempaa kaliiperia hirviaseeksi kun 375hh? Patruunahan on saatana niinku perunalla heittääs hirveä ja yli 75m turha mitään ampua

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5700
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3607
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      212
      1765
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1722
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      93
      1188
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1145
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      876
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      849
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      838
    Aihe