Moni on käynyt työhaastattelussa josta on luvattu ilmoittaa, että miten kävi. Olen HR-alan ammattilainen ja vastaan nyt kysymykseen, joka askarruttaa monia.
Jos työhaastattelun jälkeen ei mitään kuulu (vaikka luvattiin), niin syy on tämä:
Haastateltava on esiintynyt epäasiallisesti, pukeutunut hassusti ja vastaukset ovat olleet syvältä. Tästä syystä yhteyttä on turha enää pitää ja kokenut hakija ymmärtää kyllä mokanneensa pahasti.
Tästä syystä työhaastattelun jälkeen ei tuollaiselle pierupussille pahemmin viestejä lähetellä.
Työhaastattelu & ilmoittaminen
2
357
Vastaukset
- trolli olet täysin
Harvemmin toivon kellekkään (edes tuntemattomalle) ihmiselle mitään pahaa, mutta SINULLE toivon henkilökohtaisesti pitkää työttömyysputkea ja potkuja.
Muistathan palkata aina ne sukulaiset ja luuserit, kuten tähänkin asti, vaikka todennäköisesti oletkin täysi TROLLI. - chaos
Kuten edellinen kirjoitti, vaikea lukea aloittajan postia ilman "don't feed the troll" -ajatusta ... mutta kohdistankin vastaukseni muille tätä palstaa lukeville, en aloittajalle.
HR-ammattilainen olen itsekin, mutta toisin kuin aloittaja, ymmärrän työnantajamielukuvan merkityksen. Jos hakijoita kohdellaan pierupusseina, niin voi olla varma, että word of mouth -efekti jyllää, kuten tälläkin palstalla on havaittu. Hakijoiden surkea kohtelu on yksi syy, miksi vuokratyöfirmoilla on vielä tänä päivänä todella huono maine. Etenkin eräillä nimeltämainitsemattomilla. Oma arvio on, että aloittaja on juuri rekrytointikonsultti tai vastaava, jolla pissi noussut päähän ja yksipuolinen työ ei tarjoa riittävää haastetta. Turhautumista tullaan sitten purkamaan keskustelupalstalle. Jätämme hänet omaan arvoonsa.
Ne yritykset, joille työnantajamielikuva on todellakin tärkeä esim. kilpailtaessa työvoimasta (kyllä, näinä työttömyyden aikoina tätäkin tapahtuu tietyillä aloilla ja tiettyjen yhtiöiden välillä), panostavat koko rekrytointiprosessin hoitamiseen kunnialla. Jos yritykselle on maine tärkeä, se kohtelee hyvin työpaikan hakijoita, työntekijöitä sekä työpaikkaa vaihtavia. Olen useasti sanonut, että rekrytointiprosessin hoitaminen kokonaisuudessaan kertoo aika paljon yrityksen sisällä tapahtuvasta toiminnasta. Jos rekrytoinnin aikana jää paha maku suuhun, tuskin tulet viihtymään ko. firman palveluksessa.
Olen tosin todistanut sitäkin, että huonomainen ja keskustelupalstoilla mollattu yritys on hoitanut rekrytoinnin erittäin esimerkillisesti ja jopa soittanut niillekin haastattelussa olleille, jotka eivät tullut valituksi. Oma mielikuvani firmasta muuttui iloisen yllätyksen myötä paremmaksi. Pienillä asioilla on merkitystä. Pienillä asioilla voi olla suuri merkitys. Siksi jokainen aikuisten oikeasti henkilöstöammattilainen ymmärtää sen, että rekrytointi on tärkeä osa ulkoista työnantajamielikuvaa ja sillä voi olla kauaskantoisia vaikutuksia.
PS. Se, että rekrytointiviestintä valittaisiin pärstäkertoimen perusteella, on täysin uusi juttu minulle. Jos se on totta, täytyy vaan tuntea myötähäpeää "kollegaa" kohtaan. Toivottavasti emme koskaan tule tapaamaan työn merkeissä.
Jos yritys ylipäänsä viestii rekrytointiprosessin kulusta, niin kyllä se viestintä kohdistuu joka iikkaan. Massavastaukset (ei-kiitokset) lähtee usein järjestelmästä / sähköpostista muutamalla klikkauksella ja siinä ei pärstää katsota.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?
Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä3811709Sanna Marin vetänyt leukoja 11 kertaa
Tästähän oli joskus polemiikkia, kun muistaakseni lupasi kymmenen tai jotain vedellä. No nyt niin on, ainakin omien san334649Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman
nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie2512817Miksi Seta ja Sofia Virta ei vaadi muslimeita kunnioittamaan priden-arvoja?
Kuten tiedetään niin islam ei hyväksy sitä mitä pride edustaa. Seta-pomo Mikkonen nosti hirveän äläkän kun yksi tepsin1442574- 1071643
Farmi Suomi: Kokeeko Frederik, 81, saman kohtalon kuin ikämies Danny?
Danny, musiikkineuvos Ilkka Lipsanen, nähtiin mukana Farmi Suomi -realityssä v. 2024. Danny teki yllätysratkaisun ja tuo14104140 vuotta töitä paiskinut ja 3 vuotta työttömänä mamuna Suomessa, sama eläke
Jokin mättää. Eläkettä ei pidä maksaa lainkaan mamuille jos työhistoriaa ei ole vähintään 10 vuotta takana.207822- 82820
En luota sinuun
en edelleenkään yhtään tiedä oletko lintu vai kala vai kalavale. Ja ilmeisesti haluat pitää sen niin, syitä voi vain arv60728- 10718