Laurilan suku ei ole tehnyt kokonaisia hevoskärryjä vain pyöriä ja muutamia metalliosia niihin mutta pieni lapsikin osaa tehdä kärrynpyörän mutta osaatko sinä?
http://vimeo.com/6561791
Laurilan verikoirat.
http://www.ksml.fi/uutiset/viihde/kirjat/kimmo-sorko-laurilan-verikoirat-jalkavakirykmentti-23-taipaleella-ja-vuosalmella-1939-1940/985588
Laurilan verikoirat
16
252
Vastaukset
- alkoholismin kirous
Laurilan suku oli todellisuudessa alkoholisteja sillä näin Jari Laurila kertoo isästään, itsestään ja suvustaan: "Isälläni oli vankka mielipide että jos pullo oli avattu piti pullo juoda pois "ettei happanisi.
Äitini mukaan isäni teki omat "temppunsa" aina silloin kun olin kesät maalla Ilmajoella etten ollut näkemässä temppujaan koskaan. Äitini sanoi minulle vuosikymmeniä myöhemmin: "Sinä et tiedä isäsi temppuja." Ei ole vieläkään kerrottu tempuista? Ilmajoella minä taas viihdyin poikasena railakkaissa juhlissa joissa hanurit ja viulut soivat ja Koskenkorva virtasi.
Legendaariset Laurilan seppäsuvun kurpansepät olivat äärettömän rautaisia..........viinankestokyvyltään ja seppien lukumäärässä suvussa armaassa Suomen maassa.
Eivät olleet paloviinastakaan moksiskaan. Markkinoilla ehtivät aina juomaan itsensä hulluiksi humalaan.
- Ei pirukaan ole tuollaasia seppiä parempia mistään muualta löytänyt jos noita ominaisuuksia arvioidaan.
"Musta pullo" paloviinaa/pirtua/pontikkaa päivittäin eivätkä olleet "millänsäkkään." Tämän lisäksi huipputaitavia ja sällitkin valmistuvat eteviksi kärrysepiksi. Kaksi vaihtoehtoa; -Etsiä sellainen seppäsuku tai pitää suu kiinni. -Kaksi-kolme ensimmäistä polvea joivat tuohon malliin. Viina paloi siihen aikaan kun tulitikkua näytti. Kurpanseppien salaisuus olikin siinä että he eivät tehneet mitään muuta kun töitä, ja joivat."Hei-
MIehille toki viina maistui sihen aikaan yleensäkin- mutta historian tuotteliain ajokaluseppä ei ole rapajuoppo koskaan kuitenkaan. Minun isä lähti joka aamu klo 7 töihin.
Raskas työ vaati raskaat huvit joskus ja markkinoiden aikaan sitten repesi joskus.
yst. t. Jari Laurila- oireyhtymä
jarinhotelli kirjoitti:
Hei-
MIehille toki viina maistui sihen aikaan yleensäkin- mutta historian tuotteliain ajokaluseppä ei ole rapajuoppo koskaan kuitenkaan. Minun isä lähti joka aamu klo 7 töihin.
Raskas työ vaati raskaat huvit joskus ja markkinoiden aikaan sitten repesi joskus.
yst. t. Jari LaurilaAdventimismi voi aiheuttaa uupumusta ja kyvyttömyyttä.
Hei-
Sepät ostivat puut ja raudoittivat ne. - Sepät myivät kärryt sitten.
Siksi sepät korostuvat- kerron varmasti ajokaluhistoriikki sivullani hevosajoneuvojen valmistusprosessin. Kärry meni vielä maalarille ja topparille.
Myyntiinkin oli omaa verkostoa.
Laurilan perheessä oli rautainen emäntä- isoisäni äiti joka ruotsinkielen taitoisena kulki pitkin Österbottenia kärrykaupoilla kulkukauppiaana.
Hän oli emäntä joka synnytti 10 lasta ja otti 6 kärryt hevosen perään ja lähti kaupoille. Hänen mies- isoisäni isä vei ainakin 15 kesänä itse jokivarren pitäjiin kärryjä. Vaasan markkinoilla oli alatorilla yli 300 hevosajokalua myynnissä aina.
Kristiinan- Kyröön markkinoilla- ja rautateitse lähti satoja kärryjä Rovaniemen- Kemin- Jyväskylän- Kuopion seutujen markkinoille kärryjä. Lisäksi kotimyynti tilaustyötäkin.
Laurilan kantaisän tytär avioitui sepän kanssa (Iisakki Hautamäki) ja kokonainen perhe rakensi sekä puusta ja metallista ajokaluja seppinä- nikkareina ja puuseppinä. 5-6 poikaa rakensi kärryjä vanhempansa.
Minun isäni kotona osattiin pajataidot nikkarihimmat päälle. Siis nikkarihommat päälle. Kärryjen puita toki ostettiin.
Kyllä Laurilat kärryjä rakensi muutakin kuin sepän töitä !
Myös maatila oli rakas torppariajan jälkeen. Navettaa ja maanviljelyä alettin.
Torppariaikana joka vuosi piti ostaa viljaa perheisiin.
Laurilan suvussa oli parisenkymmentä elämäntyökseen ajokaluja rakentaneita.
Lisäksi minun isän 1920 luvun syntyneet sukupolvi viides polvi joka 1940-1950 luvun taitteessa aikuistui- ja meni naimisiin eikä heistä enää maatiaisseppiä tullut yhdestäkään-
Taidot ja tiedot kaikki tuli isän opissa.. ja kylän muilta osaajilta.
Heillä oli 20 vuotta aikaa oppia kaikki mitä kotitilalle tehtiin -ja kylälläkin.
Sitten menivät naimisiin ja lähtivät kotoa.
Jumalan siunausta
Jari Laurila- valaistusta kaipaava
Osaatko sinä tehdä "kärrynpyörän" tai oletko perinyt kädentaitoja suvultasi?
valaistusta kaipaava kirjoitti:
Osaatko sinä tehdä "kärrynpyörän" tai oletko perinyt kädentaitoja suvultasi?
Hei- kiitos
Olin 8 vuotias kun se filmi tehtiin- ja kärryjen aika päättyi 1950 luvun lopussa jo.
Rekiä tehtiin vielä jokunen 1960 luvun lopulle saakka.
Olin 10 vuotias kun isoisäni kuoli- enkä ole omassa lapsuudenkodissani sen koommin kärryistä mitään kuullut puhuttavan. Isä otti minut aina mukaansa Nopankylään- ja ainoa kerta kun jätti minut kotiin oli se filmin teko ja muistan kun palattuaan kertoi filmin teosta- oli yön reissulla ja oli pahoillaan kun ei saanut olla filmin sällinä- vaan velipoika oli sällinä- ovat niin saman näköiset että luulin ensin isäkseni-
Minun isä oli kirvesmies- ja en saanut kotoa mitään taitoa en tietoa minun sukupolvi enää. Koulussa oli puutöitä 3- luokalta lähtien ja metallitöitä 3 vuotta myöhemmin.
yst. t. Jari Laurila- miten on
jarinhotelli kirjoitti:
Hei- kiitos
Olin 8 vuotias kun se filmi tehtiin- ja kärryjen aika päättyi 1950 luvun lopussa jo.
Rekiä tehtiin vielä jokunen 1960 luvun lopulle saakka.
Olin 10 vuotias kun isoisäni kuoli- enkä ole omassa lapsuudenkodissani sen koommin kärryistä mitään kuullut puhuttavan. Isä otti minut aina mukaansa Nopankylään- ja ainoa kerta kun jätti minut kotiin oli se filmin teko ja muistan kun palattuaan kertoi filmin teosta- oli yön reissulla ja oli pahoillaan kun ei saanut olla filmin sällinä- vaan velipoika oli sällinä- ovat niin saman näköiset että luulin ensin isäkseni-
Minun isä oli kirvesmies- ja en saanut kotoa mitään taitoa en tietoa minun sukupolvi enää. Koulussa oli puutöitä 3- luokalta lähtien ja metallitöitä 3 vuotta myöhemmin.
yst. t. Jari LaurilaOnko sinulla lähimmäisen rakkautta sukuasi kohtaan käytännössä ja millaiset yhteydet sinulla on velipoikaasi. Sinähän et ole edes sällinä ollut.
- Vaikutus näkyy
Alkoholin runsas käyttö suvussa näkyy jälkikasvussa eriasteisina mielen sairauksina. "Jumalan kosto" huonosta elämästä yltää aina kolmanteen ja neljänteen sukupolveen asti.
Ei siis tarvinne ihmetellä Jarin edesottamuksia palstallaIhan pössöönä jos viinaa paljon juo- joo.
Tuskin aina järjissään kun päässä paljon viinaa, joo.
Monenlaista tautia ihmisiin pesiytyy myös.
yst. t. Jari Laurila- maistuis sullekkin
jarinhotelli kirjoitti:
Ihan pössöönä jos viinaa paljon juo- joo.
Tuskin aina järjissään kun päässä paljon viinaa, joo.
Monenlaista tautia ihmisiin pesiytyy myös.
yst. t. Jari LaurilaMitä tarkoittaa Jumalan kosto kolmanteen ja neljänteen sukupolveen - ei kai adventismia?
Oletko koskaan adventistina juonut alkoholia taikka kaljaa? maistuis sullekkin kirjoitti:
Mitä tarkoittaa Jumalan kosto kolmanteen ja neljänteen sukupolveen - ei kai adventismia?
Oletko koskaan adventistina juonut alkoholia taikka kaljaa?Hei-
"Jumalan kosto kolmanteen ja neljönteen sukupolveen" tarkoittaa ns. perisyntiä.
Siis nykykielellä paljolti tapa- ja kasvatus tottumuksia -niiden seuaruksia.
Isien syntejä ei kukaan jälkipolvi koskaan kanna sinänsä- jokainen vastaa omat syntinsä, mutta nk. sanoin ihmisillä on erilaisia lähtökohtia minkälainen pohjan elämälleen saavat-
Jotkut voivat syntyä kultalusikka suussa ja toisen pitänyt raataa hevoskärryjen rakentamisella esim.
Yst. t. Jari Laurila- sarinsviitti
jarinhotelli kirjoitti:
Hei-
"Jumalan kosto kolmanteen ja neljönteen sukupolveen" tarkoittaa ns. perisyntiä.
Siis nykykielellä paljolti tapa- ja kasvatus tottumuksia -niiden seuaruksia.
Isien syntejä ei kukaan jälkipolvi koskaan kanna sinänsä- jokainen vastaa omat syntinsä, mutta nk. sanoin ihmisillä on erilaisia lähtökohtia minkälainen pohjan elämälleen saavat-
Jotkut voivat syntyä kultalusikka suussa ja toisen pitänyt raataa hevoskärryjen rakentamisella esim.
Yst. t. Jari LaurilaViinamäen miehillä ei ole hyvät geenit kuten Laurilan suku osoittaa sen.
Onhan se periytyvää koska se on geeneissä. sarinsviitti kirjoitti:
Viinamäen miehillä ei ole hyvät geenit kuten Laurilan suku osoittaa sen.
Onhan se periytyvää koska se on geeneissä.Ai, mielenkiintoista. Onhan viinan kanssa läträämällä tehty huikea suoritus.
Viisi polvea seppiä ja kukaan suku rakentanut koskaan niin paljon ei hevoskärryjä ole, isosiäni isä oli historian ahkerin ajokaluseppä.
Kurpansepät olivat hyvin kuuluisia nopeudestaan.
Tavallisesti seppä tuhersi yksiä kärrryjä 1-2 viikkoa.
Laurila junior 1862-1937 pani "kärryt päiväs rautoihin" kun tuulemaan pisti.
Kuitenkin toki kiireessä muut sepät saattoivat saada reilussa kahdessa pitkässä päivässä yhdet kärryt tehdyksi.
Kuule minä tiedän suvun viinapään. -Olin nuorena samanlainen, ei minkäänlainen määrä heilauttanut milliäkään miestä.
Ei sellaista määrää pystynyt millään juomaankaan millä olisin tullut humalaan nuorempana parhaissa ajoissani alle 30 vuotiaana.
Rautaisia seppiä yksi musta pullo viinaa päivässä heilauta- mutta nekin ajat koittaa ettei ole enää nuoruutensa voimissa.,
Alkoholista on haittaa kaikessa iässä aina. Olen aina nuorille puhunut täysiraittiuden puolesta.
yst. t. Jari
- AnonyymiUUSI
Laurila sukuja on useampia.
Ajokalu Laurila sukunimi on peräisin Ilmajoen Ala-Taloselan Nopankylässä sijainneen Laurila nimisen torpan mukaan.
Laurila suvun kantaisästä Juha Laurilasta 1821-1905 polveutui ajokalujen rakentajien suku.
Ajokaluja raudoitettiin neljässä sukupolvessa. Sepät naivat Laurilan tyttäriä. Pajassa koulutettiin oppisopimuksella.
Ilmajoen ajokalujen käsiteollisuus on Suomen suurin.
Siis käsiteollisuus -ei tehdastekoiset.
Nopankylässä oli yli 30- pajaa yhtäaikaa toiminnassa. Naapuri kylien Jurvan ja Huissin seppiä sai oppinsa Nopankylästä. Alkuperäinen ensimmäinen oppi on Ilmajoen Könnin pajasta.
Tällä tavalla ajokalukäsiteollisuus on ollut yli 40 pajan voimalla -40-.
Kurikassa oli 1900 alusta alkaen ajokalutehdas.
Sattui silmääni tämä vanha keskusteluketju.
Laurilan sepät tekivät niin kovaa työtä ettei siitä rapajuopot selviä siitä raatamisesta.
Markkinoiden aikaan juhlittiin railakkaasti.
T. Jari Laurila- AnonyymiUUSI
Kiva kuulla sinusta pitkään aikaan. Nimimerkkejäsi ei ole näkynyt palstalla ainakaan kolmeen vuoteen. Miten harjoitat uskoasi nykyään?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kiva kuulla sinusta pitkään aikaan. Nimimerkkejäsi ei ole näkynyt palstalla ainakaan kolmeen vuoteen. Miten harjoitat uskoasi nykyään?
Hei, En rupattele täällä anonyymeille yksityisiä ja henkilökohtaisia. Jos jollakin on kiva kuulla- niin on sitten yhteydessä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?921826- 851272
- 1101133
- 761017
- 105919
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57853- 36762
- 47761
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis47701- 33683