Videopeliriippuvuus

riippuvainen1

Olen siis 15 vuotias poika ja olen koukussa peliin Minecraft. Minulla menee kaikki vapaa-aika tähän peliin ja pelaan sitä yömyöhään ja sen takia nukun vähän ja koulussa menee huonosti... Omasta mielestäni olen liikaa tietokoneella ja en halua tietokoneella olemista jättää kokonaan pois. Ja jos olen koneella mutten pelaa tätä peliä niin saatan tuntikausia surffata netissä ja tehdä kaikkea muuta. Voisiko joku antaa vinkkejä tai auttaa pois mut tästä peliriippuvuudesta alkaa käydä aika rasittavaksi omastakin mielestä mutta peli on vain super koukuttava. :/

15

1787

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ibracadabra1

      Käy liikkumassa, lue kirjaa, kuuntele musiikkia, tapaa kavereita...yms. Kyllähän sinä voit tietokoneellakin aikaa viettää,kunhan siihen ei mene koko vapaa-aikaasi.

      • riippuvainen1

        Ongelma onkin siinä kun yleensä se aika vain venähtää koneella ollessani... :/ Kavereita kyllä olen alkanut tapailemaan enemmän.


    • Koneella +8h/pv

      Itse käytän oman "ruutuaikani" youtube videoita kattellessa, c#-koodikieltä opiskellessa jne...

      [CODE]
      bool ifYouKnowWhatiMean = true;
      If (ifYouKnowWhatiMean == true)
      { MessageBox.Show("lel");}
      [/CODE]

      Itse pelasin Minecraftia vuosi sitten mutta kun sitä tuli tahkottua se 8h päivässä se meni tylsäksi kohtuun nopsaan... Koneella oleminen ei ole huono asia. Olen luokkani paras engannissa ja muut aineet menevät kohtuun hyvin.

      Se että olet koneella kaiken vapaa-aikasi ei ole huono asia (niin kauan kun pystyt kävelemään), mikäli sulla on kavereita kenen kanssa jutella yms. Vähentää voi, mutta pakko ei ole.

      • Noxime

        C#? Möh. C# ei oo opettelemisen arvoinen kieli. Hidas ja huonosti portattava usealle alustalle, sekä tietysti vielä se microsonta. Ainut syy miksi itse osaan c# unity ja aika harvoin sitäkään tulee käytettyä. Kannattaa opiskella aluks helpompaa Javaa ja sen jälkeen tietysti c . Siitä edetään tietysti sitten assemblyyn ;)
        Ja hienosti olit muutes sekottanu mukaa htmln blockit ja kirjotit vieläpä ison i:n toho iffiin.


      • qwertier

        Kyllä C# on hyvä kieli ja sen saa helposti portattua monille platformeille Monogamen avulla ja se on Microsoft eikä microsonta. Ja voin kertoo sulle että C# on päivitetty versio C kielesttä (# = ) ja paljon uudempi ku Java.


      • SuperMarioOdysseyPlayer

        Ite käytän HTML:ää, mutta monesti sen ominaisuudet loppuvat. Koodaan Androidille Javalla (tietääkseni ainoa vaihtoehto) ja C# konsoli sovelluksiin Windowsille. Kaikki ovat hyviä! (Ja C:tä en ole ikinä opetellut.


    • riippuvainen1

      Kiitos vinkeistänne! :) Olen ajatellut että vietän tästä lähtien maksimissaan vain n. 4h koneella päivässä kun ennen se aika on ollut jotain 8h.. Ja ajattelin myös että vois viettää enemmän aikaa kavereiden kanssa ja alkaa käymään myös lenkillä, koska kävin ennen paljon lenkillä mutta nyt en ole oikein kerennyt/jaksanut tän koneen takia.

    • pelaamistavähentänyt

      Kaikkein tärkeintä on löytää itse se ajatus pelaamisen keskeltä, että nyt menee yli. Pelaamista voi yrittää rajoittaa tekemällä sitä hankalemmaksi tai epämukavammaksi, mutta ihmisen aivot on sellaista sorttia, että addiktoituneena ne yrittävät kaikkensa että jatkat pelaamista.

      Olen kuullut keinoista joissa on itse omasta tahdosta laitettu suodattimia tai blokkeja koneelle estämään pelaamista. Esimerkiksi tietokone voi estää jonkin ohjelman käytön tietyn kellonajan jälkeen tai kun tietty tuntimäärä on ylitetty. Toinen keino on ollut asettaa ohjelmiin niin hankalat salasanat (monta kymmentä merkkiä pitkiä) ja antaa salasana ystävälle tai perheenjäsenelle. Nämä tietenkin sitten aivan äärimmäisinä keinoina, jos kuitenkin haluaa päivästä edes pienen osan viettää pelaamiseen. Asiasta voi myös yrittää puhua jonkun muun kanssa.
      Tässäkin kannattaa olla tarkkana. Yleensä esimerkiksi perheenjäsenet eivät ymmärrä ongelmaa tai vetävät sen liian dramaattiseksi. Jos sattuu olemaan kaveria joka myös pelaa voi toisen pelaajan kanssa miettiä että saisiko edes vähän vähennettyä.
      Tätä ei voi kuitenkaan luvata toimivaksi, sillä kaveri saattaa vain kohautella olkiaan tai pistää vastaan.

      Siksi tärkein apu lähtee omasta päästä. Jos onnistuu edes kerran löytämään ajatuksen, että kohta on menossa pelaaminen taas yli, niin on jo oikealla jäljillä. Esim kun aloittaa pelaamisen, kannattaa aina miettiä etukäteen ajan jonka käyttää. Pistät esimerkiksi herätyskellon tai puhelimen herätyksen soimaan silloin. Mieluiten toiselle puolelle huonetta. Joudut nousemaan tietokoneelta ylös ja silloin on se hetki jolloin pitäisi pysähtyä miettimään että jos sillä hetkellä lopettaa, niin mahdollisesti jaksaa huomenna paremmin. Nyt on vielä hyvä fiilis, joten miksi ei lopeta silloin kun vielä mukavaa. Vaikka tämä ei toimisi niin kun myöhemmin väsähtäneenä tai tylsistyneenä lopettaa, voi miettiä oliko loppuaika sitten sen arvoista että jatkoi pelaamista.

      Yksi hyvä tapa on muistivihko. Merkitse joka kerta ylös kun olet lopettanut pelaamisen juuri silloin kuin suunnittelit. Tai että olet saanut tehtyä koulutyösi tai muut tehtävät tehtyä ajoissa tai olet lopettanut pelaamisen siltä illalta että saat hyvät yöunet. Merkitse ylös päivämäärä ja kellonaika ja kirjoita jokin lyhyt muistiinpano, että miksi lopetit ajoissa. Pikkuhiljaa tästä muodostuu kuin palkinto ja asia, josta aina tarvittaessa näät minkä takia tätä kannattaa tehdä.

      Voit myös aina pelisession jälkeen poistaa pelin, jotta joudut asentamaan sen uudestaan pelataksesi. Sillä hetkellä kun peli latautuu, voi miettiä että onko tämä nyt sen arvoista, että pelaan tänään. Ei välttämättä toimi minecraftin kohdalla, koska peli ei ole kovin iso ja sen lataaminen mojangin sivulta ei kyllä kestä kauaakaan. Mutta esimerkiksi steamistä löytyvien pelien asentaminen onkin sitten monen kymmenen minuutin homma. Onko peli niin tärkeä, että jaksaa odottaa jopa yli puolisen tuntia vain päästäkseen pelaamaan sitä.

      Osa näistä vinkeistä toimii, osa ei. Kannattaa muistaa myös ettei aseta liian suuria paineita ja vaatimuksia itselleen. Ei pelamista pysty lopettamaan heti tai välttämättä kokonaan. Pinetkin määrät vähentämisessä ainakin omalta kohdalta ovat auttaneet jaksamaan ja olen saanut lisäaikaa kaikelle muulle, vaikka se olisikin sitten ei-minkään-tekemistä.

    • riippuvainen1

      Kiitos hienosta ja pitkästä vastauksestasi! On mukavaa kun joku viitsii kirjottaa noinkin pitkän stoorin auttaakseen! Tuota herätyskello juttua ajattelin kokeilla ja tuota aikaraja juttua. Ajattelin että laitan aikarajan tietokoneeseeni että se kirjautuu ulos esim. tasan klo 21.00 että jää aikaa kaikille iltatoimille ettei käy niin että lopetan pelaamisen klo 00.00 ja nukahdan 2.00!

    • Helppii

      Moi oon itekin huomannu että alkaa pelaaminen mennä vähän yli oon vasta 12 v
      Ja pelaan peliä nimeltä Growtopia se saattaa kuulostaa naurettavalta että se on niin koukuttava peli kun näin sen pelin kaverilla ekan kerran ajattelin vaa että mitä hittoa sä pelaat toi on joku ihan pask* mutta kun itse kokeilin niin jäin heti koukkuun varmaankin syynä se että olen menestynyt pelissä älyttömän hyvin ja omaisuuden pelissä on = ~300 euroo olen sen kaiken ansainnut vaan pelaamalla mutta nyt kun asiaa ajattelin niin saatoin pelata sitä 3-6h päivässä nyt olen toki yrittänyt vähentää sen pelaamista mutta olisko tehokkaita vinkkejä mulle tähän tilanteeseen?

    • Moi!

      Ei ole olemassa yksinkertaista tapaa määritellä, mikä on riippuvuutta ja mikä ei, mutta jos kerran koet itse, että tietokoneella oleminen alkaa olla ongelma, niin silloin se on. Mikään ei ole niin hyvä mittari kuin oma tunne asiasta. Vaikka muut sanoisivat mitä, on parasta luottaa omiin tuntemuksiin. Laitan tähän linkin sivustosta, jossa voi tehdä esimerkiksi testin siitä, onko peliriippuvainen ja etsiä tarpeen tullen kanavia, joista voisi saada apua. Vaikka sivuston nimi viittaakin päihteisiin, on siellä asiaa myös nimenomaan pelaamisesta ja monesta muustakin jutusta. http://www.paihdelinkki.fi/

      Sanna
      NettiSaapas
      Helsinki

      • aku_anka

        vitun tyhmii kaikkia tälläset sossu ppaskat


    • Addikti12345

      Moi olen ite 17vuotias Poika Ja Minullakin menee kaikki vapaa aika peliin Clash Royale Ja Tarviin apua pelaan sitä aivan liikaa

    • mhmm

      15 ja minecraft? ei ees mikää kynäri? xD ok kannattaa lopettaa

    • 29v_pelinarkki

      Moi! Olen 29v ja itsekin aika-ajoin kärsinyt pahasti peliriippuvuudesta.

      Pitkälle päässeen riippuvuuden tunnistaa siitä, ettei peli (tai muu riippuvuuden lähde) tuota enää juurikaan nautintoa vaan pelaaminen on enemmänkin pakonomaista. Muita asioita jää myös tekemättä pelaamisen takia ja elämän aktiviteetit käyvät suppeammiksi. Muut asiat eivät oikein kiinnosta.

      Peliriippuvuudelle ei vielä ole valitettavasti psykiatrista tautiluokitusta, jonka se epäilemättä ansaitsisi siinä missä alkoholiriippuvuuskin. Yhteiskunta myöskin pitää riippuvuutta pahana vasta, kun se merkittävästi häiritsee koulunkäyntiä tai työntekoa. Julkinen keskustelu pyörii lähinnä rahapeliriippuvuuden ympärillä, vaikka monissa videopeleissä on lähes yhtä voimakkaasti koukuttavia palkintomekanismejä.

      Peliriippuvuus (kuten muutkin riippuvuudet) muuttavat aivoissa mielihyväkeskusta siten, että riippuvuuden aiheuttaja tuottaa enemmän mielihyvää ja muut mielihyvän lähteet eivät enää tunnu niin hyvältä. Tämä vaikutus ei onneksi ole pysyvä. Kun lopettaa addiktoivien pelien pelaamisen, pelaamisen tuottama mielihyvä taas vähenee ja muiden elämän nautintojen mielihyvävaikutus kasvaa.

      Näitä muita mielihyvän lähteitä on esim. liikunta, ihmisvuorovaikutus (tai miksipä ei kohtaaminen eläintekin kanssa), hyvä ruoka, leikki, kirjat, musiikki... Mikä nyt ikinä kivaa kellekin on :)

      Riippuvuudesta ei pääse vapaaksi muuta kuin lopettamalla kokonaisuudessaan riippuvuutta aiheuttavan pelin pelaamisen. Alkoholistikaan ei pysty hallitusti juomaan alkoholia.

      Itse en juurikaan voi pelata sotastrategia- tai roolipelejä, enkä varmasti voisi MineCraftiakaan, jota en onneksi ole kokeillutkaan. Koukuttuisin niihin todella helposti. Sen sijaan suhteellisen turvallisia ovat erilaiset juonelliset seikkailupelit/räiskintäpelit yms. jotka selkeästi alkavat jostain ja päättyvät johonkin ja etenevät kapeahkossa putkessa. Niitä ei jaksa pelata kuin aikansa kerrallaan. Avoimen maailman seikkailupelit (GTA 5 yms) ovat myös pahoja koska niissä on paljon minipelejä ja muuta nysvättävää. Suorituksia joita voi parantaa ja parantaa. Kaikki missä saa jatkuvasti parempia tarvikkeita tai ominaisuuksia omalle pelihahmolleen tms. ovat oikein koukuttavia.

      Jos tahdonvoimaa vielä riittää, niin luopukaa näistä koukuttavista peleistä ja pelatkaa jotain tylsempää. Paras on tehdä kaikkiastaan jotain kehittävää esim. opetella soittamaan jotain soitinta tai harrastaa liikuntaa. Sellaiset aktiviteetit antavat energiaa. Jos peleistä ei tunnu pääsevän irti mitenkään, niin kannattaa kääntyä päihdeklinikan, peluurin tai kunnallisen mielenterveyshoitajan tai koulukuraattorin tms. puoleen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1066
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1017
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      581
      1008
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      910
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe