Kuinka vene Hollannista?

Joonas Ellilä

Olen puksuttaja, joten pyydän anteeksi, että tunkeudun purjehduspalstalle, mutta luulen, että täälä on enemmän tietoa.

Jos ostan Hollannista reilunkokoisen teräsrunkoisen (moottori)veneen (Vajaa 15 metriä pitkä, yli 4 metriä leveä), niin miten sen saa Suomeen vai saako mitenkään? Nousevatko kustannukset aivan hirmuisiksi?

15

2484

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aja se Suomeen. Vajaa vuorokausi Kielin kanavalle, jonka jälkeen puksuttelet
      kotisatamaan. Hollantilaiset terāsveneet ovat hienoja pelejä, joten ei muuta kuin
      menestystä veneen etsimiseen.

    • Duffe452

      Rekka kyyti 44 jalkaiselle ja 4.3 leveälle purjeveneelle maksoi n. 8000 €

    • seppomartti

      Haen veneen sinulle, ellet itse pääse tuomaan

      • Genever

        Täältä vois löytyä kansimies.


    • NCskipper

      Hae ajamalla. Sovi myyjän kanssa että hän on mukana Cuxhaveniin asti, siis Kielin kanavan Pohjanmeren puoleiseen sulkuun asti. Sen jälkeen homma on ihan helppoa. Kymmenkunta kohtuullista ajopäivää ja olet Suomessa. 5000 on hyvä liksa mukavasta merimatkasta!

      Äkkiseltään vieraalla veneellä toimiminen Pohjanmeren olosuhteissa saattaa olla hiukan hankalaa, siksi paikallista voimaa alkumatkalle mukaan.
      Ei se hakumatkasta kiinni ole. Reissuun vaan.

    • ajamalla

      Ilman muuta ajamalla. Kannattaa tietysti tarkistaa tankin koko ja veneen kulutus matkaa kohti eli taloudellisuus ennen lähtöä, sekä selvitellä missä voi tarvittaessa tankata. Kone pitää tietysti olla huollettu ennen reissuun lähtöä!

      • Homesviithome

        Nyt Joonas rohkeutta. Kone kuntoon ja aja kotiin. Ei ole mahdoton juttu. Tarvittaessa rannikkoa myöten jolloin aikaa tietysti kuluu enemmän mutta näkee hienoja paikkoja. Ihmisiä siellä on Hollannissa, Saksassa, Tanskassa ja Ruotsissakin. Apuja saa jos on tarve. Jälkeenpäin naurat kuinka helppo juttu oli.


    • Joonas Ellilä

      "Nyt Joonas rohkeutta. Kone kuntoon ja aja kotiin. Ei ole mahdoton juttu."

      Rohkeutta on kohtuullisesti, mutta kokemus puuttuu. Jos ajaminen kuitenkin on vaihtoehto, niin ilman muuta siihen tartun. Hankin vain kokeneemman kaverin seuraksi.

      Olen veneillyt tähän saakka ainoastaan Saimaalla. Töiden perässä on kuitenkin pakko muuttaa pääkaupunkiseudulle, minkä vuoksi päivitän suurempaan veneeseen.

      Kiitos rohkaisusta.

      • seppomartti

        Saimaa on kyllä moottoriveneelle hienompi ympäristö kuin Suomenlahti. Aja kanavia pitkin alkumatka!


    • 6+18

      Mä oon valmiiksi täällä Hollannin suunnalla, kokemusta kyseiseltä alueelta on, ja voin hoitaa veneen vaikkapa Kieliin pientä korvausta vastaan tai tulla "luotsiksi" mukaan. Laitappa yhteystiedot niin kerron lisää.

    • 7+13=20
    • Kirjoitapa postiini niin hoidetaan veneesi suomeen silloin kun Sinulle sopii ja kohtuullisesti sekä vuosien pitkällä kokemuksella.

      [email protected]

      • ostaja varokoon

        Onnea kaupankäyntiin ja muista pitää pää kylmänä! Useamman veneen Keski-Euroopasta tuoneelta muuutamia käytännön vinkkejä turvallisen ostamisen takaamiseksi;

        Jos kaupanteossa jokin vähääkään epäilyttää tai kaikki ei näytä olevan kunnossa, vetäydy heti. Huijareita ja olemattomien veneiden kauppiaita on runsaasti liikkeellä ja nämä kohdistavat Suomeen jatkuvasti tarjontaa. Painostus nopeaan kaupantekoon, maksuihin venettä näkemättä tai muut oudot sopimus- tai maksujärjestelyt sekä tarinat muuton tai perheenlisäyksen takia edullisesti myytävästä veneestä ovat aina selkeä merkki huijarista. Jos jokin näyttää olevan liian hyvää ollaksen totta - se ei ole totta! Mieti oletko valmis menettämään rahasi? Käytettyjä veneitä tulee koko ajan yhä enemmän markkinoille, suurten ikäluokkien lopetellessa veneilyä. Jos vene ei ole siivottu ja tip-top kunnossa, siirry seuraavaa venettä katsomaan. Epäsiiisti vene on yleensä hylätty.

        Its en ostaisi yksityishenkilön myymää venettä ulkomailta, ainakaan ilman oman ammattiostajan tai lakimiehen tekemään tarkkaa omistussuhteiden, kiinnitysten ja panttausten yms. selvittämistä. Ammattivälittäjillä on myynnissä niin suuret valikoimat veneitä, että on turha ottaa lisäriskejä. Kun välittäjän käyttö muualla Euroopassa on enemmän sääntö, on yksityishenkilön myymä vene jo lähtökohtaisesti epäilyksen alainen - eikö välittäjä/t ole suostunut ottamaan sitä? Yksi ulkomailta ostaja kiinnitti myyjän lähettämissä veneissä huomiota merkkeihin veneen kyljissä ja kuvan suurentaminen toi esiin venevuokraamon tarrat!

        Tarkistuta kirjallinen kauppasopimus asiantuntijalla/juristilla. Sovi selkeät maksuehdot ja pidä niistä tiukasti kiinni. Maksun viivästyminen voi johtaa käsirahan tai jo maksetun kauppasumman menetykseen. Kaupan ehtona tulee käsirahaa maksettaessa olla "subject to survey and sea trial" eli ostajalla on kaupppakirjassa sovitun ajan aikana oikeus (omalla kustanuksellaan) tarkastaa/tarkastuttaa vene ja suorittaa koejao/t. Mahdollisista vioista johtuen voi vaatia myyjää korjaaman ne, vaatia hinnanalennusta tai myyjän niistä kieltäytyessä perua kaupan ja saada käsirahan takaisin.

        Mikäli veneessä havaitaan korjattavaa ja myyjä lupaa korjaukset tehdä, pitää silloin jättää korjausten hintaan suhteutetttu ja myyjää korjauksiin motivoiva takuusumma odottamaan luovutusta ja korjausten hyväksymistä. Samoin varusteluettelon tulee olla yksityiskohtainen. Katsastamattomilla tai huoltamattomilla varusteillla, esim. pelastuslautalla ei ole arvoa. Useimmista uudemmista moottoreista näkee huoltolukijalla moottorin todelliset tunnit. Onko huolto-ohjelman mukaiset huollot tehty? Onko paperit? Jos epäilystä on, kannattaa koneille ja vetolaitteille tehdä huollot ennen veneen Suomeen ajoa ja samalla hankkia paikan päältä (usein edullisemmin) tarvittavat kuluvat varaosat.

        Mieti myös tarkkaan mitä haluat ja mistä olet valmis tinkimään. Esim. vanhoilla varusteilla tai elektroniikalla ei ole arvoa. Mitä maksaa korjaukset, laitteiden uusimiset jne? Hollannissakin on paljon veneitä, jotka ovat saatttaneet seisoa vuosia käyttämättä tai ajamatta. Hollannissa monet isommat veneet ovat myös olleet vakituisena asuntona, jolloin kuluminen on eri luokkaa kuin Suomen kesäkäytössä. Jos veneessä on auringonpolttamia, haalistuneita hallintalaitteiden nuppeja jne., on se tuotu välimereltä, jossa aurinko, suola ja saharan hiekka tehokkaasti kuluttavat kaiken liikkuvan enneätysajassa.

        Tarkistuta vene ja omistussuhteet alan ammattilaisella ennen kauppaa, maksaa /- 500€, mutta voit säästyä pahimmassa tapauksessa koko veneen menetykseltä. Ilman tarkastusta ei välttämättä myöskään saa vakuutusta voimaan ostohetkestä ja kotimatkalle. Useimmat vakuutusyhtiöt eivät myöskään myönnä vakuutusta itämeren ulkopuolelle tai ainakaan ilman eri sopimusta. Esim. Alandiasta saa laajemman voimassaoloalueen.

        Välittäjän käyttäminen apuna ostossa antaa lisäturvaa ja välittäjät tarkastavat omistussuhteet ja takaavat turvallisen maksuliikenteen asiakasvaratiliensä kautta. Ammattiilaisten puhuessa keskenään on tarinat usein erilaisia kuin muille. Muista, että MYYJÄN VÄLITTÄJÄ ei ole kaverisi vaan myyjän myyntiedustaja!
        Veneen paperit, tieto omistajaketjusta ja ennen kaikkea kiistaton ALV-todistus pitää olla kunnossa. Muuten voit joutua kotona maksamaan ylimääräiset 24% Alvia tai sen jopa jossain välisatamasssa tullin iskiessä kiinni veneeseen. Veneen pitää myös todistettavasti ja ammmattilaisen tarkastamana olla vapaa kiinnityksistä tai rahoitusveloista. Muuuten voit joutua maksamaan veneen useaan kertaan! Esim. Italia on pullollaan pankkien ja rahoitusyhtiöiden omistamia veneitä, joista halutaan monenlaisia välirahoja eri tahoille.

        Monissa Hollannin isoissakin jahdeissa voi olla minimaaliset moottorit, sillä kanavilla ei muutamaa solmua kovempaa muutenkaan voi ajaa. Ennen lähtöä vielä tankkien tarkistus, puhdistus ja verollista dieseliä!


      • 173
        ostaja varokoon kirjoitti:

        Onnea kaupankäyntiin ja muista pitää pää kylmänä! Useamman veneen Keski-Euroopasta tuoneelta muuutamia käytännön vinkkejä turvallisen ostamisen takaamiseksi;

        Jos kaupanteossa jokin vähääkään epäilyttää tai kaikki ei näytä olevan kunnossa, vetäydy heti. Huijareita ja olemattomien veneiden kauppiaita on runsaasti liikkeellä ja nämä kohdistavat Suomeen jatkuvasti tarjontaa. Painostus nopeaan kaupantekoon, maksuihin venettä näkemättä tai muut oudot sopimus- tai maksujärjestelyt sekä tarinat muuton tai perheenlisäyksen takia edullisesti myytävästä veneestä ovat aina selkeä merkki huijarista. Jos jokin näyttää olevan liian hyvää ollaksen totta - se ei ole totta! Mieti oletko valmis menettämään rahasi? Käytettyjä veneitä tulee koko ajan yhä enemmän markkinoille, suurten ikäluokkien lopetellessa veneilyä. Jos vene ei ole siivottu ja tip-top kunnossa, siirry seuraavaa venettä katsomaan. Epäsiiisti vene on yleensä hylätty.

        Its en ostaisi yksityishenkilön myymää venettä ulkomailta, ainakaan ilman oman ammattiostajan tai lakimiehen tekemään tarkkaa omistussuhteiden, kiinnitysten ja panttausten yms. selvittämistä. Ammattivälittäjillä on myynnissä niin suuret valikoimat veneitä, että on turha ottaa lisäriskejä. Kun välittäjän käyttö muualla Euroopassa on enemmän sääntö, on yksityishenkilön myymä vene jo lähtökohtaisesti epäilyksen alainen - eikö välittäjä/t ole suostunut ottamaan sitä? Yksi ulkomailta ostaja kiinnitti myyjän lähettämissä veneissä huomiota merkkeihin veneen kyljissä ja kuvan suurentaminen toi esiin venevuokraamon tarrat!

        Tarkistuta kirjallinen kauppasopimus asiantuntijalla/juristilla. Sovi selkeät maksuehdot ja pidä niistä tiukasti kiinni. Maksun viivästyminen voi johtaa käsirahan tai jo maksetun kauppasumman menetykseen. Kaupan ehtona tulee käsirahaa maksettaessa olla "subject to survey and sea trial" eli ostajalla on kaupppakirjassa sovitun ajan aikana oikeus (omalla kustanuksellaan) tarkastaa/tarkastuttaa vene ja suorittaa koejao/t. Mahdollisista vioista johtuen voi vaatia myyjää korjaaman ne, vaatia hinnanalennusta tai myyjän niistä kieltäytyessä perua kaupan ja saada käsirahan takaisin.

        Mikäli veneessä havaitaan korjattavaa ja myyjä lupaa korjaukset tehdä, pitää silloin jättää korjausten hintaan suhteutetttu ja myyjää korjauksiin motivoiva takuusumma odottamaan luovutusta ja korjausten hyväksymistä. Samoin varusteluettelon tulee olla yksityiskohtainen. Katsastamattomilla tai huoltamattomilla varusteillla, esim. pelastuslautalla ei ole arvoa. Useimmista uudemmista moottoreista näkee huoltolukijalla moottorin todelliset tunnit. Onko huolto-ohjelman mukaiset huollot tehty? Onko paperit? Jos epäilystä on, kannattaa koneille ja vetolaitteille tehdä huollot ennen veneen Suomeen ajoa ja samalla hankkia paikan päältä (usein edullisemmin) tarvittavat kuluvat varaosat.

        Mieti myös tarkkaan mitä haluat ja mistä olet valmis tinkimään. Esim. vanhoilla varusteilla tai elektroniikalla ei ole arvoa. Mitä maksaa korjaukset, laitteiden uusimiset jne? Hollannissakin on paljon veneitä, jotka ovat saatttaneet seisoa vuosia käyttämättä tai ajamatta. Hollannissa monet isommat veneet ovat myös olleet vakituisena asuntona, jolloin kuluminen on eri luokkaa kuin Suomen kesäkäytössä. Jos veneessä on auringonpolttamia, haalistuneita hallintalaitteiden nuppeja jne., on se tuotu välimereltä, jossa aurinko, suola ja saharan hiekka tehokkaasti kuluttavat kaiken liikkuvan enneätysajassa.

        Tarkistuta vene ja omistussuhteet alan ammattilaisella ennen kauppaa, maksaa /- 500€, mutta voit säästyä pahimmassa tapauksessa koko veneen menetykseltä. Ilman tarkastusta ei välttämättä myöskään saa vakuutusta voimaan ostohetkestä ja kotimatkalle. Useimmat vakuutusyhtiöt eivät myöskään myönnä vakuutusta itämeren ulkopuolelle tai ainakaan ilman eri sopimusta. Esim. Alandiasta saa laajemman voimassaoloalueen.

        Välittäjän käyttäminen apuna ostossa antaa lisäturvaa ja välittäjät tarkastavat omistussuhteet ja takaavat turvallisen maksuliikenteen asiakasvaratiliensä kautta. Ammattiilaisten puhuessa keskenään on tarinat usein erilaisia kuin muille. Muista, että MYYJÄN VÄLITTÄJÄ ei ole kaverisi vaan myyjän myyntiedustaja!
        Veneen paperit, tieto omistajaketjusta ja ennen kaikkea kiistaton ALV-todistus pitää olla kunnossa. Muuten voit joutua kotona maksamaan ylimääräiset 24% Alvia tai sen jopa jossain välisatamasssa tullin iskiessä kiinni veneeseen. Veneen pitää myös todistettavasti ja ammmattilaisen tarkastamana olla vapaa kiinnityksistä tai rahoitusveloista. Muuuten voit joutua maksamaan veneen useaan kertaan! Esim. Italia on pullollaan pankkien ja rahoitusyhtiöiden omistamia veneitä, joista halutaan monenlaisia välirahoja eri tahoille.

        Monissa Hollannin isoissakin jahdeissa voi olla minimaaliset moottorit, sillä kanavilla ei muutamaa solmua kovempaa muutenkaan voi ajaa. Ennen lähtöä vielä tankkien tarkistus, puhdistus ja verollista dieseliä!

        Ihan hyviä suomalaisesta näkökulmasta annettuja neuvoja, mutta käytetyn tavaran ostaminen sisältää yleensä jonkinlaisen riskin. Suomessa kansalaisen omavastuu omasta elämästään pyritään pitämään mahdollisimman alhaisena; lasten päivähoito, koulutus, sairauskulut, epäonnistuneet asunto- tai autokaupat, muut riita-asiat, työttömyys, vanhuudenturva jne., kaikki nämä jokseenkin henkilökohtaiset kulut sälytetään yhteiskunnan maksettaviksi. Tämä hämärtää suomalaisen käsitystä siitä mistä kaikesta joku toinen kuin ostaja itse on vastuussa. Sama ajatus noissa ohjeissa, että lakimiesten ja venevälittäjien avustuksella vastuu veneen ostamisesta ja sen kunnosta siirtyy myyjälle, välittäjälle, tavarantarkastajalle lakimiehelle tai vakuutusyhtiölle, mutta ei missään tapauksessa ostajalle.


    • 2 x kad44

      Ajamalla, jos vene suunniteltu CE alueelle B, jollei vene välittäjäsi järjestää rahdin Suomeen, älä osta yksityiseltä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      307
      3441
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1639
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1490
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      1389
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1270
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1240
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1171
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1137
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      173
      1093
    Aihe