4-5v puree päiväkodissa

Plitku

Mitä pitäisi tehdä, kun pian 5v poika on alkanut purra muita lapsia päiväkodissa? Myös lyönyt. Tätä kestänyt muutaman kuukauden. Mitään erityistä ei elämässämme ole tapahtunut. Kotona kasvatus on mielestäni ollut hyvää, ei liian tiukkaa mutta ei lepsua. Paljon puhutaan, tehdään asioita yhdessä. Tunteita saa ilmaista. En nyt vaan tajua mitä oon tehnyt väärin. Netistä löysin, että jos tän ikäinen puree niin vanhemmat joko liian lepsuja (ei aseta rajoja) tai liian tiukkoja (lapsi ei pääse ilmaisemaan tunteitaan). Mielestäni ei ole kumpaakaan meillä. Tuntuu tosi ikävältä tämäkin, että mitään selkeätä teoriaa ei löydy vaan että syyttävä sormi osuu heti perheeseen ja kaikki ääripäät katettu ilman selkeätä mittaria kuka on tai ei. Eli kuka vaan vois sanoa, että kotona on jompaakumpaa ääripäätä! Pitäis olla selkeämmät kuvaukset. Pitäiskö mun tiukentaa vai höllentää? Kotona aggressiivisuutta ei esiinny, mutta tottelemattomuuden kanssa kamppaillaan päivittäin. Päiväkoti tuntuu osoittavan kotia sormella (vai tuntuuko vain siltä?) vaikka "oireilua" on vain päiväkodissa. (Ei ole saanut hyviä kavereita kahteen vuoteen ja tietenkin lasta harmittaa.) Ainoa mitä sanoivat on, että "sun pitää olla aikuinen". Mystistä...jäi hämmennys tuosta. Selostin miten olen ollutkin aikuinen. "Hyvä ollaan sitten samoilla linjoilla." Seuraavalla kerralla sanoivat mulle tuimana "teidän täytyy kyllä puhua tästä kotona." Voih, olisipa tarkemmat ohjeet. En tuollaisista irrallisista, ympäripyöreistä lauseista ymmärrä yhtään mitään. Ei tunnu ihan kasvatuskumppanuudelta.

12

2876

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdftyghuijokl

      sinun pitää sanoa työntekijöille, että haluat tarkempia ohjeita siitä, mitä he tarkoittavat.

      ja onko kukaan kysynyt lapselta, miksi hän puree ja mitä noissa tilanteissa hänen mielestään tapahtuu? tuon ikäinen osaa jo edes vähän sanoittaa tunteitaan, joten kannattaa kysyä. osaako lapsi kuitenkin pyytää anteeksi tilanteiden jälkeen muilta?

      toinen paikka mistä voit apua ja neuvoa kysyä on neuvola. soita tai vie lapsi sinne.

      • sdftyghuijokl

        unohdin tuohon kirjoittaa, että olettehan nyt varmasti selittäneet lapselle, että purra ei saa ja miksi ei saa? pelkkä kielto ei riitä, asia pitää selittää lapsen ymmärrystason mukaisesti!


    • Plitku

      Lapsi osaa erinomaisesti puhua, kielellisesti edellä muita. Osas jo 2v. Viime kerralla selitti, että oli leikkinyt ja puskenut samaan tunneliin kaverin kanssa ja jäänyt jumiin. Kaveri ei siirtynyt ja kukaan ei kuullut hänen huutoa. Päiväkodista varmaan sanovat mulle, että älä usko lasta. Katsotaan. Kyllä olen selittänyt, että sattuu. Häntä itseään purtiin pienenä ja muistaa. Mitään tällaista ei ole ennen ollut. Vaikka on kyllä hyvin vilkas ja vahvatahtoinen. Tuntuu, että niin paljon olen päivittäin tehnyt työtä hänen eteensä useita vuosia, että onpa kurjaa ja yllätys kun heti pk:ssa muka tiedetään että syy on mussa.

      • Olisikotämäsyynä

        Jos on 2-vuotiaana osannut puhua, ei ole kielellisesti edellä muita. Tavallinen taapero puhuu 1-vuotiaana yksitäisiä sanoja ja 1½-vuotiaana lauseita. Tuo pureminenkin on pikemminkin alle 2-vuotiaden juttu eli lapsenne on kehityksessään nyt selkeästi muita jäljessä!


      • älähöpötä

        ei ole kehityksestä jäljessä, itse taidat olla!


      • Olisikotämäsyynä

        Lapsi on selvästi emotionaalisesti kehityksessä muita jäljessä!!! Lapsi pitäisi viedä neurologille.


      • älähöpötä

        ei se neurologi siinä auta, vaan psykologi korkeintaan. eikä ole muita jäljessä missään kehityksessä. vai mitä sanot kouluikäisistä nyrkkitappelijapojista? onko nekin kehityksessä jäljessä, kun eivät osaa käyttäytyä? lapsi tarvitsee turvallista keskustelua ja tko. tilanteisiin läsnäolevan aikuisen tueksi.


      • Olisikotämäsyynä

        Neurologi auttaa, mikäli lapsella on kehitysviiveeseen neurologinen syy. Psykologille kieroonkasvatetut. Pureva yli 2-vuotias lapsi ON kehitysviiveinen. Hän ei selvästikään täysin ymmärrä puhetta.


      • älähöpötä
        Olisikotämäsyynä kirjoitti:

        Neurologi auttaa, mikäli lapsella on kehitysviiveeseen neurologinen syy. Psykologille kieroonkasvatetut. Pureva yli 2-vuotias lapsi ON kehitysviiveinen. Hän ei selvästikään täysin ymmärrä puhetta.

        ei se ole kehitysviive, vaan voi olla käytöshäiriö. kaikki lapset eivät käskyjä usko, vaikka puhetta tulee ja sitä ymmärtävät. ovat kovapäisiä ja ei ole tunteiden säätelykykyä.


      • Olisikotämäsyynä
        älähöpötä kirjoitti:

        ei se ole kehitysviive, vaan voi olla käytöshäiriö. kaikki lapset eivät käskyjä usko, vaikka puhetta tulee ja sitä ymmärtävät. ovat kovapäisiä ja ei ole tunteiden säätelykykyä.

        Oli nyt miten oli, niin avaajan lapsi tuskin on kehityksestä edellä sillä perusteella, minkä avaaja mainitsi, että lapsi puhui 2-vuotiaana. Tämä on normaalia. 2-vuotiaan kuuluukin jo puhua pälättää.

        Jos lapselta olisi yksittäisten sanojen sijaan tullut jo kokonaisia lauseita 1-vuotiaana, lapsi olisi ollut puheenkehityksessä edellä muita.


    • Plitku

      No huh! Puhuin lastentarhanopettajan kanssa. Hän sanoi, että kuuluu asiaan, kun lapsi harjoittelee yhdessä oloa ja erimielisyyksiä. Sijainen joka oli mulle sanonut niin napakasti ja syyttävästi olikin näköjään itse eri linjoilla. LTO sanoi, että ei tietenkään kotona sitä tarvitse käsitellä, kun päiväkodissa ovat jo. Näinhän se on, että heti kun tilanne päällä niin pitää käsitellä eikä monen tunnin päästä hatarin tiedoin. Tietenkin toivon, että menis nopeasti tämä vaihe ohi ja kyllä näistä jutuista puhutaan kotona. Ehkä muillekin hyötyä kuulla, että niin vaan voi se oma lapsi ollakin "pureva lapsi" vaikka ois 4,5v saakka mennyt ilman isompia raivareita.

    • neljä.18.kuukaudessa

      olipas erilaisia "vastauksia", näin 4 ja 6 vuotiaiden kaksosten iskä, ihmettelee

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      68
      6783
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4400
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2813
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2100
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1663
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1447
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1151
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      305
      1135
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1124
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1091
    Aihe