kannattaa tarkastaa

Avatkaas tsi.n omistajat öljykorkki auki.katsokaa onko korkin alapuoli täynnä ruskeaa öljy mönjää.voitte vaan kuvitella mitä löytyy öljypohjasta suodattimesta ja huohottimesta.nuo on sellaisia öljykirnuja ettei voi kestää..

Liian pitkä öljynvaihtoväli>>öljyn kyky sitoa likaa itseensä täyttyy>>lika kiinnittyy öljypohjaan>>uusi moottoriöljy liuottaa klimpit irti>>imusiivilä tukkeutuu>>öljynpaineet romahtaa>>jakopään ketju ei kiristy (pakokaasuahdin ei saa voitelua)>>ketju venyy rallattaessaan>>säätyvä nokka-akseli yrittää korjata virhettä>>säätövara loppuu>>varotusvalo syttyy>>auto asentajalle korjattavaksi.

Uskon että ylenpalttinen öljynkulutus vielä lisää tuota ongelmaa sillä jatkuva lisäily aiheuttaa väärän turvallisuudentunteen öljyn kunnosta. Ei pysy kauaa kunnossa jos noin helposti kulkeutuu suuntaan jos toiseenkin. Litra / 1000tkm on varmasti liikaa jos ajatellaan että koneella pitäisi päästä useampi satatuhatta kilometria (tai vastaava määrä tunteja kaupunkikäytössä) jokunen fakta löytyy netistä kun etsii.

Huohottimen jäätymisestä moottorivaurio

Kaasujen sisältämä vesihöyry muuttuu ongelmaksi, jos se jäähtyy ja tiivistyy imusarjaan johtavassa letkussa vedeksi. Kovalla pakkasella vettä saattaa kertyä huohotinletkuun niin paljon, että se tukkeutuu. Moottorin sisään syntyy kova paine.

Tämä paine voi saada monenlaista pahaa aikaan. Joskus käy niin, että kampi- tai nokka-akselin akselitiiviste eli stefa pullahtaa pois paikaltaan. Pettäneen tiivisteen kautta moottoriöljy pakenee nopeasti saastuttamaan luontoa. Kun öljyä poistuu riittävästi, öljynpaineen merkkivalo syttyy. Sen syttyessä on moottori pysäytettävä heti.

Yleisempää on, että öljytikku ponnahtaa ylös, ja paine alkaa purkautua sitä kautta. Joidenkin moottorin rakenteessa on varauduttu öljyn pikavaihtoon siten, että öljytikku kulkee miltei pohjaan saakka putkessa. Huollossa putken päähän liitetään öljynvaihtokoneen imuletku, ja tätä kautta saadaan käytännössä kaikki öljy pois moottorista. Työ sujuu helposti, ei tarvitse avata öljytulppaa eikä valuttaa öljyä hihaan.

Mutta jos tallaisessa moottorissa huohotin jäätyy umpeen, seurauksena on helpoti täystuho. Kampikammioon tällöin syntyvä paine pullauttaa ensiksi öljymittatikun ylös. Sitten putkesta alkaa tulla torven täydeltä öljyä moottoritilaan. Öljyn tulo loppuu vasta kun öljykin loppuu.

Kaikkein katalinta on, että öljynpaineen merkkivalo ei välttämättä varoita tilanteesta. Jotta käyttäjät eivät hermostuisi, öljynpaineen merkkivalon anturi sammuttaa merkkivalon varsin matalassa paineessa, tyypillisesti 0,15–0,4 barin paineessa.

Varsinkin maantieajossa ohivirtauskaasuja saattaa tulla kampikammioon niin paljon, että jos huohotin on tukossa, kaasunpaine moottorin sisällä nousee tuota kytkentärajaa korkeammaksi. Merkkivalo pysyy pimeänä, koska anturi tunnistaa paineen riittävän suureksi. Tyhmä anturi ei vain ymmärrä, että kyseessä ei olekaan öljyn- vaan kaasunpaine

Kun autolla on tällä "kaasuvoitelulla" ajettu riittävän pitkään, moottori leikkautuu voitelun puuttuessa kiinni, ja matka katkeaa siihen. Sillä moottorilla ei sitten enää ajeta kuin vasta julmetun kalliin remontin jälkeen. Usein vaihtomoottori on edullisempi ratkaisu.

Nokkapeitto ja sähkölämmitys

Eräs syy huohottimen jäätymiseen on, että tätä mahdollisuutta ei ole moottorin suunnittelussa osattu ottaa lainkaan huomioon. Huohotin on sijoitettu moottori etupuolelle, jossa se on alttiina ajoviimalle. Talvikelejä ajatellen useimpien autojen keula on aivan liian suojaton, joten pakkasilma pääsee esteettä jäähdyttämään moottoria ja huohotinletkua.

Huohotuskaasujen sisältämä lämpö ei riitäkään pitämään letkua kuivana, ja ensiksi sen seinämiin alkaa tiivistyä kosteutta, joka öljyhöyryjen kanssa muodostaa limakerroksen. Pikkuhiljaa tämä limakerros paksunee ja alkaa jäätyä.

Ongelmaan on etsitty erilaisia ratkaisuja. Eräs keino on eristää huohotusletku, jolloin se pysyy paremmin sulana. Toinen ja parempi keino on varustaa se sähkölämmitysvastuksella. Myös kunnollinen nokkapeite sekä maskin ja puskurin tuuletusaukkojen tukkiminen auttaa. Tilkkeet pitää muistaa ottaa pois kelien taas lämmettyä, muuten moottori ei saa riittävää jäähdytystä.

Kuluttajariitalautakunta: Jäätyvä huohotin on virhe autossa

Huohottimen jäätyminen on siis itse asiassa auton myyjän eli viime kädessä maahantuojan ongelma. Käytännön tasolla eli merkkiliikkeiden huolloissa suhtautuminen asiaan on kuitenkin vaihtelevaa, jotkut hoitavat ongelman kuntoon, jotkut yrittävät maksattaa työn asiakkaalla,

Volkswagenilla on ollut ongelmia pikkumoottoreissa. Niihinkin on tiettävästi asennettu sähkölämmityksiä.
Ilmianna
Jaa

46 Vastausta



Mikä ongelmana? Ei sinun ole pakko ostaa Skodaa. Ei sinulla toki ole oikeasti rahaakan kuin ruosteiseen Jopoon.
Ilmianna
Jaa
eikä myöskään ylihintaiseen halppis skodaan jonka korjauskulut hipovat pilviä parin vuoden jälkeen.Mutta laadukas länsiauto on jo.ja komia sellainen
Ilmianna
Jaa
ole onnellinen.
Ilmianna
Jaa
Ei voi olla sattumaa.

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/ruotsalaislehti-tylyttaa-volkswagenia-jakoketju-helvetista/3ng3yC2u

autoliikkeetkin kaihtavat noita suomessakin

näin myyjät nykyään kiertää vastuun,dsg autot ovat oikeasti ei toivottuja joka liikkeessä ja puoleen hintaan jopa paljon skodaa laadukkaammat vokkelot saa nyt miltei ilmatteiks

http://www.nettiauto.com/volkswagen/golf/6867393#

Lisätiedot

Auto toimii ja pelaa nyt kaikinpuolin hienosti, mutta koska kyseessä on V.A.G./DSG -tuote, myyjä EI VASTAA auton mahdollisesta rikkoutumisesta kaupan jälkeen. Tämän vuoksi ostajalta vaaditaan allekirjoitus vastuuvapautus lomakkeeseen. Jos et hyväksy, osta kalliimpi jostain muualta. Halpa hinta selittyy edellämainituilla asioilla!

USKOMATONTA MUTTA TOTTA,NOIN SIELLÄ LUKI.

samat on tunnelmat saksassa kiinassa ja kaikkialla,paitsi suomessa.Täällä skoda kansa kulkee häpeissään selkä kyyryssä ja maksaa kalliit korjaukset pakon edessä,
minkäs tylsälle melutoosalle voi.oma vika jos on moisen uliskon ostanut

ILMAN PITKÄÄ TAKUUTA SKODA VOI TULLA TODELLA KALLIIKSI

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1420168455849.html

kaikki varoittelevat tsi ja dsg,n kestämättömyydestä

Saksalaisen Auto Bildin tuore laaturaportti penää takuupidennyksiä.

Auto Bild Saksan tuoreessa laaturaportissa moititaan uusien autojen uutta ja hienoa tekniikkaa. Pahimmillaan uutuustekniikka pelaa koeajoissa erinomaisesti, mutta voi olla vikaherkkää vuosien mittaan.

Esimerkeiksi lehti nostaa muun muassa huonot nykyakut, Volkswagenin TSI-moottorien jakoketju- ja seitsenvaihteisen DSG-vaihteiston ongelmat sekä Mazdan kehnon ruosteeneston.

Ikävimmät viat ilmenevät kun autojen takuu on jo rauennut, eli noin kolmen-neljän vuoden ikäisenä. Lääkkeeksi tähän Auto Bild suosittelee erityisesti saksalaismerkeille takuuajan pidentämistä.

luulen ettei mikään tehdas enää kerkeä uusia moottoreita ja vaihdelaatikoita tekemään,hajoavat varmasti ja tyhmä asiakas maksaa.

samoin öljyn kulutuksellekaan ei näköjään vw mahda mitään,myös turbojen heikko laatu kummastuttaa,esim tm,n kestotestissä 1,4 tsi moottorin turbo vaihtokunnossa jo 60 th ajettuna,päästi jo öljyäkin läpi.kertakäyttö kulttuuria totesi tm.samoin skodan heikosta äänieristyksistä on informoitu monelta eri taholta,skodan melua on verrattu jopa istumista popkorn kattilassa.
Ilmianna
Jaa
Huonosti vw kommentoi tuota moottoreidensa suurta öljyn kulutustakin.eikä ole herkkä korvaamaan mitään.muutama onnekas on saanut uuden moottorin mutta silloin kulutus on ollut jo yli 5litraa tuhannella.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Sinäpäs vasta älykäs. Kulutus 5 l / 1000 km. Ymmärrätkö edes kuinka paljon 5 litraa on? Ymmärrätkö kuinka pitkä/lyhyt matka 1000 km on?
Vastaappa ihan rehellisesti?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kusetus jatkuu
Ilmianna
Jaa
Tuo öljysihdin tukkeutuminen johtuu longlife huolto-ohjelmasta ja siksi ei myöskään äkillinen volkkareissa. Turboviat arkipäivää ainakin 2/3 osassa noista 1,2 ja 1,4 Tsi koneissa, eikä sekään siis äkillinen.

Ettekö te ihmiset jo tajua äänestää jaloillanne? Mikä helvetti panee hankkimaan tuollaisen Tsi moottorisen auton? Osaako joku kertoa miksi olette moisen hankkineet? Työsuhdeautona ei varmaan niin väliä mutta kiinnostaisi kuulla sellainen tarina kuka osti omillaan. Tuohon päälle vielä Dsg niin siinä sitä on onnea kerrakseen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Älä hermostu veli hyvä. Ei se TSI kone laukea, vaikka kuinka manaat ja mesoat. Ilmeisesti sinulla on jotain muuta ongelmaa. Miten naisasiat? Saitko potkut töistä?
Näihin ongelmiin löytyy apu ihan muualta kuin täältä Skoda forumilta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Tsi on pirun keksintö.ruotsalaistenkin mukaan helvetistä.
Ilmianna
Jaa
Sitä töhnää löytyy jokaisen automerkin öljykorkista se on kondensoitunutta vettä,johtuen lämpövaihteluista.Kannattaa ottaa asioista selvää ennekun mölisee jonnin joutavia
Ilmianna
Jaa
Skodassa mittarissa 80.000 ja ensimmäinen laatikko vaihdettiin monien korjaamolla käyntien jälkeen 74.000 ajettuna aika päivälleen takuuajan loppuessa. 2-,3-, ja 5-vaihteissa lähes alusta saakka ongelmia "huomaamattoman" vaihtamisen kanssa, sekä ylös että alas. Kertaalleen vaihdettiin 53.000 ajettuna MGNBOXI, mutta lopullinen tuomio laatikolle olikin sitten kytkimen loppu.

Uudella laatikolla ajettu nyt 7.000 ja jo nyt samansuuntaisia ongelmia uusina pienten vaihteiden kanssa kaupungissa välillä todella epämukavia "huomaamattomia" vaihtoja. Ei myöskään vaihda alamäissä isommalle vaan huudattaa esim 3:lla kierroksia 3.000:n päälle nopeuden nousetessa reilusti yli 60:n.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Vähän huolimattomasti kopsasit tuon tarinasi vuodelta 2012 kun siinä oli kyse TDI:stä eikä TSI:stä. No, yhden kirjaimen heitolla ei lie väliä ...
http://www.tuulilasi.fi/kysymykset/dsg-7-lovinen-skoda-octavia-combi-16-tdi
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
tuo on tsi moottoreissa erittäin paha ongelma,monelta on mennyt koko moottori vaihtoon öljypumpun sihdin tukkeutumisen vuoksi.
Ilmianna
Jaa
Öljykorkin kyhlmälima johtuu lyhyistä ajomatkoista yhdistettynä moottorin hitaaseen lämpiämiseen (eli hyvään hyötysuhteeseen). Jos moottori ajetaan aina niin kuumaksi, että palamisessa syntynyt vesi haihtuu öljyn seasta, ei tuota majoneesiakaan esiinny.
Ilmianna
Jaa
Kannattaa skodistien tarkastaa öljykorkin alapuoli.jos ja kun alkaa mönjää kertymään joutuu öljypohjan irroittamaan ja öljysihdinkin puhdistusta varten.
Ilmianna
Jaa
Onko pakko.
Ilmianna
Jaa
Jonkinverran auttaa asiaa kun huuhtelee öljynvaihdon yhteydessä moottorin reilulla määrällä dieseliä.
Ilmianna
Jaa
Koneosahiomo.fi korjaa skeidasi.
Ilmianna
Jaa
Ja kun moottorin kannen ja lohkon välinen tiiviste on Skodassa oikeasti pelkkää vanhaa neuvostoliiton ylituotanto-pahvia niin eihän se kestä.

http://www.briskoda.net/forums/uploads/gallery/album_676/gallery_10577_676_26443.jpg
Ilmianna
Jaa
näin se vaan on.karmeaa mönjää.eipä ihme jos tukkii kaikki sihdit ja tsi leikkaa turboineen kiinni.
Ilmianna
Jaa
sitten liisinki kippa sulattoon tai kierrätetään osat uusiin skeidoihin
Ilmianna
Jaa
Pursuaako tyo mönjä tsi moottoreista aikaa myöden ulos vai hajoaako kone ennen sitä.
Ilmianna
Jaa
Hyvää akkunapa rasvaa skeidoihin .Käy myös hapettuviin sähköpääkeskuksiin
Ilmianna
Jaa
irtoavan maalin jättämiin laikkuihin sopivaa mönjää.ei ruostu skeidan kylkeen heti reikää
Ilmianna
Jaa
Skoda tekee öljystä vaseliinia.
Ilmianna
Jaa
Se on sitä kertakäyttökulttuuria.
Ilmianna
Jaa
Auttaisiko jos löpöllä huuhtelisi skodan moottorin öljynvaihdon yhteydessä.mutta luulen että tuo mönjä on liian sakeaa
Ilmianna
Jaa
Kannattaa irroittaa öljypohja aina öljynvaihdon yhteydessä..puhdista myös öljypumpun sihti kunnolla.
Ilmianna
Jaa
paree hinauttaa itälintta sulattoon.
Ilmianna
Jaa
Suurin syy tsi moottoreiden öljyn sakkautumiseen on nuo longlife öljyt.Itse käytän tavallista täyssynteettistä öljyä ja vaidan noin 15,tuhannen välein.Sakkautumis ongelma katosi.
Ilmianna
Jaa
Tsi dsg keksinnöt helvetistä.
Ilmianna
Jaa
Turbon läpi vuotava öljy sakkautuu imusarjaan.
Ilmianna
Jaa
Siitäköhän tuo sininen savu tulee skodastani.
Ilmianna
Jaa
En muuten avaa!
Ilmianna
Jaa
>"Kaasujen sisältämä vesihöyry muuttuu ongelmaksi, jos se jäähtyy ja tiivistyy imusarjaan johtavassa letkussa vedeksi. Kovalla pakkasella vettä saattaa kertyä huohotinletkuun niin paljon, että se tukkeutuu. Moottorin sisään syntyy kova paine."

Juuri noin kävi omassa skeidassani, joka nyt on onneksi jo historiaa. Never again.
Ilmianna
Jaa
heikko kestoisten turbojen läpi valuva öljy sakkautuu skeidan imusarjaan.
Ilmianna
Jaa
eiköhän nuo kuse öljyäkin joka paikkaan,samalla lailla kun laaduton homekippa kusee vedet kengille
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Kyllä, ja koirat kuseksii skootan renkaille, ja skootaajan punteille.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Pärkele. Mulla majoneesi tulpassa. Sulla pöksyissäs. Pärkele.
Ilmianna
Jaa
Tarkistin piruuttani kun kehotettiin, ja kuinka ollakaan siellä oli sellaista vaalean kellertävän-beigen väristä mönjää. Varasin skodalleni merkkihuollon ja aion vaatia selitystä ja sanon että laittakaa tämä kuntoon.
Ilmianna
Jaa
Irroittavat öljypohjan,pesevät öljypumpun sihdin yms.
Myös venttilikopan puhdistus kuuluu asiaan.
Muutama satku palaa.mutta jos turbo loppu,niin puhutaan tuhat lapuista.
Ilmianna
Jaa
Jos pikkuturbossa olisi öljynpaine siellä alueella, mihin on aiemmin totuttu, mutta kun ei ole.
Ennen moottorin öljynpaine oli 3,5-6 barin välillä riippuen lämpötilasta.

Volkkarin pikkuturbossa öljynpaine on maks. 2,5bar, koska isompi öljynpaine lisää kalliita CO2-grammoja.... Jos öljynpaine olisi isompi, niin ongelmia ei olisi niin paljoa.
Joten alkuperäinen syy on liian tiukat CO2-päästöt ja kun kevennetään öljypumppua, niin sillä saadaan pari gramaa päästöistä pois.
Se, että jossain maailman reunalla koneet hajoaa, niin ei sillä ole mitään vaikutusta mihinkään.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Kun olet ilmeisesti asiantuntija, niin ovatko muut autonvalmistajat ratkaisseet tämän öljynpaine/päästö-yhtälön pikkuturboissa toisin?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Tekevät laadukkaita kompponentteja,eivät tee esim,heikkolaatuisia jakopään hihnapyöriä,dsg,laatikoita,yms kuraa,mitä vw on suoltanut jo vuosia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Vokkelon ja etenkin skeidamobiilin laatu on paskinta mahdollista. Vuotavia meluavia laatupuutteisia linttoja noi skeidat.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

kannattaa tarkastaa

Avatkaas tsi.n omistajat öljykorkki auki.katsokaa onko korkin alapuoli täynnä ruskeaa öljy mönjää.voitte vaan kuvitella mitä löytyy öljypohjasta suodattimesta ja huohottimesta.nuo on sellaisia öljykirnuja ettei voi kestää..

Liian pitkä öljynvaihtoväli>>öljyn kyky sitoa likaa itseensä täyttyy>>lika kiinnittyy öljypohjaan>>uusi moottoriöljy liuottaa klimpit irti>>imusiivilä tukkeutuu>>öljynpaineet romahtaa>>jakopään ketju ei kiristy (pakokaasuahdin ei saa voitelua)>>ketju venyy rallattaessaan>>säätyvä nokka-akseli yrittää korjata virhettä>>säätövara loppuu>>varotusvalo syttyy>>auto asentajalle korjattavaksi.

Uskon että ylenpalttinen öljynkulutus vielä lisää tuota ongelmaa sillä jatkuva lisäily aiheuttaa väärän turvallisuudentunteen öljyn kunnosta. Ei pysy kauaa kunnossa jos noin helposti kulkeutuu suuntaan jos toiseenkin. Litra / 1000tkm on varmasti liikaa jos ajatellaan että koneella pitäisi päästä useampi satatuhatta kilometria (tai vastaava määrä tunteja kaupunkikäytössä) jokunen fakta löytyy netistä kun etsii.

Huohottimen jäätymisestä moottorivaurio

Kaasujen sisältämä vesihöyry muuttuu ongelmaksi, jos se jäähtyy ja tiivistyy imusarjaan johtavassa letkussa vedeksi. Kovalla pakkasella vettä saattaa kertyä huohotinletkuun niin paljon, että se tukkeutuu. Moottorin sisään syntyy kova paine.

Tämä paine voi saada monenlaista pahaa aikaan. Joskus käy niin, että kampi- tai nokka-akselin akselitiiviste eli stefa pullahtaa pois paikaltaan. Pettäneen tiivisteen kautta moottoriöljy pakenee nopeasti saastuttamaan luontoa. Kun öljyä poistuu riittävästi, öljynpaineen merkkivalo syttyy. Sen syttyessä on moottori pysäytettävä heti.

Yleisempää on, että öljytikku ponnahtaa ylös, ja paine alkaa purkautua sitä kautta. Joidenkin moottorin rakenteessa on varauduttu öljyn pikavaihtoon siten, että öljytikku kulkee miltei pohjaan saakka putkessa. Huollossa putken päähän liitetään öljynvaihtokoneen imuletku, ja tätä kautta saadaan käytännössä kaikki öljy pois moottorista. Työ sujuu helposti, ei tarvitse avata öljytulppaa eikä valuttaa öljyä hihaan.

Mutta jos tallaisessa moottorissa huohotin jäätyy umpeen, seurauksena on helpoti täystuho. Kampikammioon tällöin syntyvä paine pullauttaa ensiksi öljymittatikun ylös. Sitten putkesta alkaa tulla torven täydeltä öljyä moottoritilaan. Öljyn tulo loppuu vasta kun öljykin loppuu.

Kaikkein katalinta on, että öljynpaineen merkkivalo ei välttämättä varoita tilanteesta. Jotta käyttäjät eivät hermostuisi, öljynpaineen merkkivalon anturi sammuttaa merkkivalon varsin matalassa paineessa, tyypillisesti 0,15–0,4 barin paineessa.

Varsinkin maantieajossa ohivirtauskaasuja saattaa tulla kampikammioon niin paljon, että jos huohotin on tukossa, kaasunpaine moottorin sisällä nousee tuota kytkentärajaa korkeammaksi. Merkkivalo pysyy pimeänä, koska anturi tunnistaa paineen riittävän suureksi. Tyhmä anturi ei vain ymmärrä, että kyseessä ei olekaan öljyn- vaan kaasunpaine

Kun autolla on tällä "kaasuvoitelulla" ajettu riittävän pitkään, moottori leikkautuu voitelun puuttuessa kiinni, ja matka katkeaa siihen. Sillä moottorilla ei sitten enää ajeta kuin vasta julmetun kalliin remontin jälkeen. Usein vaihtomoottori on edullisempi ratkaisu.

Nokkapeitto ja sähkölämmitys

Eräs syy huohottimen jäätymiseen on, että tätä mahdollisuutta ei ole moottorin suunnittelussa osattu ottaa lainkaan huomioon. Huohotin on sijoitettu moottori etupuolelle, jossa se on alttiina ajoviimalle. Talvikelejä ajatellen useimpien autojen keula on aivan liian suojaton, joten pakkasilma pääsee esteettä jäähdyttämään moottoria ja huohotinletkua.

Huohotuskaasujen sisältämä lämpö ei riitäkään pitämään letkua kuivana, ja ensiksi sen seinämiin alkaa tiivistyä kosteutta, joka öljyhöyryjen kanssa muodostaa limakerroksen. Pikkuhiljaa tämä limakerros paksunee ja alkaa jäätyä.

Ongelmaan on etsitty erilaisia ratkaisuja. Eräs keino on eristää huohotusletku, jolloin se pysyy paremmin sulana. Toinen ja parempi keino on varustaa se sähkölämmitysvastuksella. Myös kunnollinen nokkapeite sekä maskin ja puskurin tuuletusaukkojen tukkiminen auttaa. Tilkkeet pitää muistaa ottaa pois kelien taas lämmettyä, muuten moottori ei saa riittävää jäähdytystä.

Kuluttajariitalautakunta: Jäätyvä huohotin on virhe autossa

Huohottimen jäätyminen on siis itse asiassa auton myyjän eli viime kädessä maahantuojan ongelma. Käytännön tasolla eli merkkiliikkeiden huolloissa suhtautuminen asiaan on kuitenkin vaihtelevaa, jotkut hoitavat ongelman kuntoon, jotkut yrittävät maksattaa työn asiakkaalla,

Volkswagenilla on ollut ongelmia pikkumoottoreissa. Niihinkin on tiettävästi asennettu sähkölämmityksiä.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta