Nastarengas > Nastaura > Urapaikkaus

Moukkamaista

Suomalaisia uniikkeja molemmat. Nastarengas ja urapaikkaus aivan käsittämätöntä tekniikan ihmettä. On siinä turistilla ihmettelemistä, kun Moukat rikkovat tietä ja korjaavat sitä.

49

328

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taas_kerran_faktaa

      Suomalaista uniikkia tuossa urajutussa on vain ja ainoastaan se, ettei teitä korjata, vaan ne päästetään rappeutumaan. Rahaa kyllä kerätään autoilijoilta moninkertaisesti tarpeeseen nähden, mutta edes kohtuulliseen minimitasoiseen tienpitoon sitä ei poliittisilla päätöksillä näytä riittävän.

      Urautuneita teitä löytyy joka puolelta Eurooppaa, mutta ne korjataan. Urat siellä ei johdu tietenkään nastarenkaista, kuten ei Suomessakaan yksinomaan. Jokainen voi nähdä sielläkin vastaavan näköisiä paikkauksia, kunhan vain liikkuu muuallakin kuin autobahnoilla ja pääteillä turistibusseilla. Autobahnat ja päätiet korjataan muualla kunnolla ja nopeasti.
      Tien rikkoutumisia eli kuoppia ja repeämiä sen sijaan Keski- ja Etelä-Euroopassa näkee todella harvemmin. Näiden pääasiallinen syyhän täällä Suomessa on voimakas suolaaminen, jolla jäätyneitä/lumisia tienpintoja sulatetaan vesikeliksi ja hetken päästä ne taas jäätyvät ja sitten taas lisää suolaa. Tätä tehdään koko talvi, niin ei ihme että asfaltti murenee ja rikkoutuu. Tuskinpa tätäkään nämä kesäturistit ymmärtävät ihmetellessään huonoja teitämme.
      Luonnon-, pohjavesituhoja ja siltojen teräsosien ruostumista, betonin haurastumista ja autojen ruostevaurioita tämän massiivisen suolauksen vuoksi ei kannata unohtaa. Niitä kesäturistit ei noteeraa laisinkaan.

      Se on selvä, että verrattaessa Keski-Eurooppaan jo ilmastolliset syyt ovat aivan toisenlaiset. Useimmille ei tarvitse selittää mitä tämä merkitsee. Kesäturisteille asia voikin olla oudompi, koska jopa joillekin suomalaisillekin on tämän ymmärtäminen näköjään mahdotonta.

      Kuinkahan monta kertaa näitäkin ihan perusfaktoja taas tänäkin syksynä pitää toistella kaltaistesi pölvästien provoja kuittaillessa. Ymmärrän tietysti sen olevan täysin turhaa, kun vastassa on kiihkeä ja fanaattinen asenne, jota ei faktatiedolla pysty mitenkään oikaisemaan. Silloin tällöin kuitenkin on ihan hyvä toistella faktojakin...

      • suolaSaksa

        Saksassa - jossa tiet eivät siis mukaasi murene - käytetään n. kymmenkertainen määrä tiesuolaa Suomeen nähden per vuosi.


      • Taas_kerran_faktaa
        suolaSaksa kirjoitti:

        Saksassa - jossa tiet eivät siis mukaasi murene - käytetään n. kymmenkertainen määrä tiesuolaa Suomeen nähden per vuosi.

        Näinhän se lienee. Saksan pohjavedethän ovat jo melkoisen saastuneita, kuten luontokin Suomeen verrattuna.

        Jotta suolaus murentaisi asfalttia, kuten Suomessa tekee, niin edellytys on uudelleen jäätyminen eli pakkasta hieman reilummin.

        Saksassa, jonka pohjoisraja on noin tuhat kilometria etelämpänä kuin Suomen eteläraja, on pakkaset harvinaisia. Ja jos sellainen joskus sattuisi muutaman asteen verran esiintymäänkin, niin suolaliemi on kylvetty ja kylvetään koko ajan, niin hetken pakkanen ei ehdi jäädyttää tätä suolalla kyllästettyä tienpintaa.

        Uskomatonta, että saksalaisia 'talviolosuhteita' eli käytännössä sadekelejä yhä edelleen käytetään vertailukohtana kun kirjoitetaan talvirenkaista ja niiden käytöstä tai teiden talvikunnostuksestä tai ylipäänsäkään tiestön kunnosta Suomessa. Välissä on kuitenkin tuhat kilometriä etelä-pohjoissuunassa Suomen etelärajan ja Saksan pohjoisrajan välillä.

        Kyllä Saksa hoitaa mittaamattoman arvokasta maantieliikenneinfraansa ihan eri asenteella kuin Suomessa tehdään. Täällä vastaavaan tehokkuuteen pääsee ainoastaan verojen kerääminen tieliikenteeltä, mutta niiden käyttö tieliikenteen hyväksi onkin sitten ihan retuperällä. Eli jos sieelläkin esiintyy asfaltin murenemisen vuoksi kuoppia ja repeämiä, niin ne korjataan varmastikin välittömästi.


      • 389933993
        Taas_kerran_faktaa kirjoitti:

        Näinhän se lienee. Saksan pohjavedethän ovat jo melkoisen saastuneita, kuten luontokin Suomeen verrattuna.

        Jotta suolaus murentaisi asfalttia, kuten Suomessa tekee, niin edellytys on uudelleen jäätyminen eli pakkasta hieman reilummin.

        Saksassa, jonka pohjoisraja on noin tuhat kilometria etelämpänä kuin Suomen eteläraja, on pakkaset harvinaisia. Ja jos sellainen joskus sattuisi muutaman asteen verran esiintymäänkin, niin suolaliemi on kylvetty ja kylvetään koko ajan, niin hetken pakkanen ei ehdi jäädyttää tätä suolalla kyllästettyä tienpintaa.

        Uskomatonta, että saksalaisia 'talviolosuhteita' eli käytännössä sadekelejä yhä edelleen käytetään vertailukohtana kun kirjoitetaan talvirenkaista ja niiden käytöstä tai teiden talvikunnostuksestä tai ylipäänsäkään tiestön kunnosta Suomessa. Välissä on kuitenkin tuhat kilometriä etelä-pohjoissuunassa Suomen etelärajan ja Saksan pohjoisrajan välillä.

        Kyllä Saksa hoitaa mittaamattoman arvokasta maantieliikenneinfraansa ihan eri asenteella kuin Suomessa tehdään. Täällä vastaavaan tehokkuuteen pääsee ainoastaan verojen kerääminen tieliikenteeltä, mutta niiden käyttö tieliikenteen hyväksi onkin sitten ihan retuperällä. Eli jos sieelläkin esiintyy asfaltin murenemisen vuoksi kuoppia ja repeämiä, niin ne korjataan varmastikin välittömästi.

        "Saksan pohjavedethän ovat jo melkoisen saastuneita, kuten luontokin Suomeen verrattuna." Voi hyvänen aika? Laita nyt tarkempaa tietoa Saksan tuhoutumisesta!


      • Taas_kerran_faktaa
        389933993 kirjoitti:

        "Saksan pohjavedethän ovat jo melkoisen saastuneita, kuten luontokin Suomeen verrattuna." Voi hyvänen aika? Laita nyt tarkempaa tietoa Saksan tuhoutumisesta!

        Heti sen perään, kun edeltävä kirjoittaja on pistänyt tarkempia tietoja noista Saksan suolakylvöistä ja niiden vaikutuksista...


    • jepulis12

      Pelkkää nastasankarin puolustautumista koko kirjoitus. Nastat ne tie tuhoo.

      • ilmankin_pärjää

        Totta. Käsittämätöntä että joku huijaa itseään luulemaan etteikö toistuvat terävät metallipiikkien kovat iskut aiheuttaisi eroosiota. Kyllä ne iskut kohdistuvat tienpintaan vaikka olisi kuinka Eco Stud, eli "ympäristöystävällinen" nasta. Ainahan "eco" on hyvä, mutta ei se mikään vihreä valinta käytännössä ole koska ilmankin nastoja pärjää vallan mainiosti.

        Harmi ettei mikään rengasvalmistaja hae joutsenmerkkiä renkaalleen. Nastattomuus on siihen yksi kriteeri. Nastalliset on jouduttu vapauttamaan EU:n rengasmerkinnästä, ilmeisesti nastat rikkovat testilaitteet?


      • Taas_kerran_faktaa

        Kukaanhan ei sitä ole kieltänyt, etteikö nastat kuluttaisi teitä. Tosin nämä ihan uusimmat, esim Nokia8, vain murto-osan siitä mitä vanhemmat mallit. Teiden huonoon kuntoon näillä ei käytännössä ole enää merkitystä. Vanhemmat raskast nastat poistuvatkin ajan myötä.
        Aikansa kun odotellaan eikä teitä korjata, niin toki ne urautuvat ja kuluvat jopa puhki. Vaikkei nastoilla ajettaisi pätkääkään.

        Teitä sen sijaan tuhoaa ennenkaikkea suolaus, kuten kirjoitinkin.

        Mutta kuten kirjoitinkin, asenneongelma on joillakin niin vahva että se estää tosiasioiden hyväksymisen.
        Kuten myös senkin tosiasian, että nastat ovat liukkaalla ylivoimaisesti turvallisemmat ja lisäävät turvallisuutta myös kitkoilla ajaville. Useimmille juuri turvallisuus on tärkein kriteeri, kun talvirenkaita hankkii. Tällä hetkellä noin 80-85% ajattelee näin.


      • 7plus3
        Taas_kerran_faktaa kirjoitti:

        Kukaanhan ei sitä ole kieltänyt, etteikö nastat kuluttaisi teitä. Tosin nämä ihan uusimmat, esim Nokia8, vain murto-osan siitä mitä vanhemmat mallit. Teiden huonoon kuntoon näillä ei käytännössä ole enää merkitystä. Vanhemmat raskast nastat poistuvatkin ajan myötä.
        Aikansa kun odotellaan eikä teitä korjata, niin toki ne urautuvat ja kuluvat jopa puhki. Vaikkei nastoilla ajettaisi pätkääkään.

        Teitä sen sijaan tuhoaa ennenkaikkea suolaus, kuten kirjoitinkin.

        Mutta kuten kirjoitinkin, asenneongelma on joillakin niin vahva että se estää tosiasioiden hyväksymisen.
        Kuten myös senkin tosiasian, että nastat ovat liukkaalla ylivoimaisesti turvallisemmat ja lisäävät turvallisuutta myös kitkoilla ajaville. Useimmille juuri turvallisuus on tärkein kriteeri, kun talvirenkaita hankkii. Tällä hetkellä noin 80-85% ajattelee näin.

        Nastojen kulutusvaikutusta lisää huomattavasti, kun tiet suolauksen takia ovat märkiä ja sulia jäästä ja lumesta. Märkyys nimenomaan on alttiimpi nastojen kulutusvaikutukselle.


      • gggggg356544
        Taas_kerran_faktaa kirjoitti:

        Kukaanhan ei sitä ole kieltänyt, etteikö nastat kuluttaisi teitä. Tosin nämä ihan uusimmat, esim Nokia8, vain murto-osan siitä mitä vanhemmat mallit. Teiden huonoon kuntoon näillä ei käytännössä ole enää merkitystä. Vanhemmat raskast nastat poistuvatkin ajan myötä.
        Aikansa kun odotellaan eikä teitä korjata, niin toki ne urautuvat ja kuluvat jopa puhki. Vaikkei nastoilla ajettaisi pätkääkään.

        Teitä sen sijaan tuhoaa ennenkaikkea suolaus, kuten kirjoitinkin.

        Mutta kuten kirjoitinkin, asenneongelma on joillakin niin vahva että se estää tosiasioiden hyväksymisen.
        Kuten myös senkin tosiasian, että nastat ovat liukkaalla ylivoimaisesti turvallisemmat ja lisäävät turvallisuutta myös kitkoilla ajaville. Useimmille juuri turvallisuus on tärkein kriteeri, kun talvirenkaita hankkii. Tällä hetkellä noin 80-85% ajattelee näin.

        Voisitteko edes kokeilla ajaa niillä karhentimilla siinä jääpolanteella, ettekä aina vaan siinä keskellä uraa? -Tällöin myöskin me "vähälahjaiset kitkapeelot" pystyisimme liikkumaan turrrrrrrrrvallisesti.

        Oikeasti ajelen kitkoilla jokapaikassa, jopa järvien jäillä, enkä kaipaa nastoja, hiekkaa tai suolaa.

        Nastarengailijat voisivat olla jopa hyödyksi yhteiskunnalle, jos kykenisivät sijoittumaan pois ajourasta. Tiedän toiveeni turhaksi, mutta tulipahan toivottua...


      • SemmoistaSeOn
        gggggg356544 kirjoitti:

        Voisitteko edes kokeilla ajaa niillä karhentimilla siinä jääpolanteella, ettekä aina vaan siinä keskellä uraa? -Tällöin myöskin me "vähälahjaiset kitkapeelot" pystyisimme liikkumaan turrrrrrrrrvallisesti.

        Oikeasti ajelen kitkoilla jokapaikassa, jopa järvien jäillä, enkä kaipaa nastoja, hiekkaa tai suolaa.

        Nastarengailijat voisivat olla jopa hyödyksi yhteiskunnalle, jos kykenisivät sijoittumaan pois ajourasta. Tiedän toiveeni turhaksi, mutta tulipahan toivottua...

        Valitettavasti on niin, että nastat hankitaan lähinnä oman turvallisuuden vuoksi. Ihminen on niin itsekäs. Kitkailijoille sitten tulee hyöty sivutuotteena
        Harva siis hankkii nastoja parantaakseen sellaisen autoilijan liikenneolosuhteita, joka itse hankkii varta vasten sellaiset renkaat, kitkat, joiden turvallinen käyttö edellyttää muiden järjestävän heille turvalliset olosuhteet.

        Kyllä on fiksumpaa itsellesikin siirtyä nastoihin, niin ei tarvitse pyydellä apua nastarenkailla ajavilta.


      • gggggg356544

        Kuten sanoin, en kaipaa pitoapuja. Ajattelin vain kansantalouden parasta: Tasaisemmin jyrrrrsitty tienpinta>vähemmän syvät urat>pienempi kunnostustarve.


      • semmoistaSeOn
        gggggg356544 kirjoitti:

        Kuten sanoin, en kaipaa pitoapuja. Ajattelin vain kansantalouden parasta: Tasaisemmin jyrrrrsitty tienpinta>vähemmän syvät urat>pienempi kunnostustarve.

        Juu juu olen samaa mieltä. Myös nastoilla ajavissa on suurin osa niitä, jotka ajavat aina samalla kohtaa tietä.
        Olisihan se fiksunpaa ajaa hieman leveämmin, niin kitkailijoillakin olisi leveämmin liukkaudetonta jäästä ja lumesta jyrrrsittyä tienpintaa käytettävissä. Aina kun sitä suolausta ei pakkasten vuoksi kun kannata tehdä.
        Mutta kuten edellä jo kirjoitin, ei nastarenkaita hankita sitä varten, että kitkoillakin olisi turvallista ajaa. Ei, vaan omaksi turvaksi. Kitkailijat saavat hyödyn sivutuotteena. Olisi tietysti hienoa, jos jaksaisimme ajatella oman turvallisuuden lisäksi kitkailijoidenkin tarpeita ja muuttaa ajotottumuksiamme sen vuoksi. Toisaalta mikään ei estä kitkailijoita hankkimasta nastoja, jolloin ei olisi niin riippuvainen nastojen hyödyistä. Eikä myöskään suolauksesta.

        Kansantaloudellisesti ajatellen nastojen hyöty on ilman muuta haittoja suuremmat. Siitä ei liene kenelläkään epäilystä, jos ajattelukyky riittää laajemmalle kuin pelkästään nastojen tienkulutusta ajattelemaan. Nastojen aiheuttaman tienkulutuksen on nastoja käyttävät maksaneet maksettu moninkertaisesti. Siinä ohessa myös suorat levityksen suolauskustannukset, vaikka sen hyöty meneekin pääosin muille. Suolauksen tiestö, liikenneinfra ja luontohaitat onkin jo sitten erijuttu. Näihin tuskin nastarenkaillakaan ajavien maksut riittävät. Ei vaikka kitkailijoidenkin maksut lisätään päälle. No se on jo toinen keskustelu.


      • Sallittakoon_se-hänelle

      • SemmoistaSeOn
        Sallittakoon_se-hänelle kirjoitti:

        Nimimerkki "SemmoistaSeOn" näkee ilmeisesti tämänkin hyödyksi: http://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/287490-katupoly-aiheuttaa-joka-vuosi-1 300-kuolemaa

        Pölyn aiheuttamia ongelmia on vaikea havaita ennen kuin se iskee omalle kohdalle.

        Niinpä. Kuten tuossa artikkelissakin todettiin hiekoituksen määrä on ratkaisevaa katupölyn määrään. Ja tietysti myös siitepölyaikana sekin.

        Hiekoitustahan tarvitaan nimenomaan liukkaudentorjuntaan ja erityisesti nastattomille renkaille. Nastojen osuushan pölystä on noin 2% ja hiekoitus&suolaus 12%.

        Hyötyä tuossa on vaikea nähdä ellei turvallisuutta huomioida. Se on totta myös pölyongelmissakin, ettei sen ongelmaa näe ennenkuin se osuu omalle kohdalle. Näinpä se on usein myös turvallisuusasioissakin.


    • Tietyö

      Mites niitä teitä korjaat kun autoilijat tuntuvat protestoivan sitä vaarantamalla työntekijöiden hengen kaahaamalla työmaiden kohdalla.

      • 18plus19

        Montako tienkorjausurakkaa on peruutettu sen vuoksi, että muutama kiireinen fanaatikko protestoi kaahauksillaan?


    • AivanJärjetöntä

      Äänestä kuulee mitä kovametallipala renkaassa tekee asfatille;
      rikko tien pölyksi, kuluttaa renkaat ja ruostuttaa autot, rikkoo moottorit kvartsipölyllä, sairastutta ihmiset kuolettavasti pölykeuhkoon, keuhkoahtaumatautiin, verisuoni- ja sydäntautiin ja keuhkosyöpään, aiheuttaa kovaa melua ympäristöön ja auton sisään, likaa autot pesukuntoon, sotkee ympäristön ja pakottaa tekemään meille tiet karheasta/meluisasta louhossepelistä. Lisäksi maksaa aikaa/ruuhkia ja rahaa aivan tuhottomasti kun tiet pitäisi vähintäinkin kerran vuodessa pinnoitta uudellen, että ne pysysivät edes jossain kunnossa.

      • Fanatismi_on_sairaus

        Heh. Montakohan kertaa kiihkeimmille kitkafanaatikoille pitäisi tosiasioita oikein kerrata?
        Joku viisas on sanonut, että 7 kertaa pitäisi asia kerrata, jotta useimmat jo ymmärtävät/oppivat asian.
        Näin siis niissä tapauksissa, kun fanaattinen asenne ei estä asian omaksumista. Nyt vuosiikausia täällä on kitkafaanatikon keksimiä ja liioiteltuja yksipuolisia väitteitä oiottu tosiasioilla, mutta fanttaainen asenne estää faktojen näkemistä/omaksumista. Samat satoja kertoja kumotut yksipuoliset väitteet vain toistuvat kerta toisensa jälkeen.

        No fanaatikot ovat fanaatikkoja eikä fanaattiselle asenteelle mikään olemassaoleva fakta pysty menemään fanaattisen asennemuurin läpi. Onneksi tässä kyse lähinnä harmittomista ja tyhjänpäiväisistä fanaatikoista, kun miettii vaikkapa viimeaikaisia fanaatikkojen tekemiä terroritekoja.


      • harrastusKaiTuokin

        kuinka monta asiavirhettä fanaattinen nastavihaaja saa yhteen provoonsa? Lukemattomia.


    • Liikenneinsinööri

      Talven jäällä vielä jotenkin voisi nastaa puolustaa, mutta täällä etelässä ei. Muutamien kiihkoilijoiden ja kiirehtijöiden vuoksi tiet ovat pääsääntöisesti suola lillussa. Korjautin muuten pari viikko sitten TAAS tuulilasin johon nasta tuli kuin tykin kuula. Jos Oulun alapuolella siirryttäisiin talvirenkaassa pelkästään kitkoihin olisi se Piiiiitkä centtimäärä jota vuodessa säästyisi. Mutta kun aina pitää ajatella ja varautua sen kaikista vaikeamman kelin mukaan vaikka silloinkin se tärkein asiaan vaikuttava tekijä löytyy sieltä penkin ja ratin välistä!

      • Liikenneekonomi

        Se vaan on niin, että toisille turvallisuus ja auton turvavälineet ovat tärkeämpiä kuin toisille. Tiedoksi 'liikenneinsinöörillekin'.

        Olisit ottanut tuon tuulilasisi 'taas' rikkoneen nastan talteen vaikkapa vain muistoksi. On se sen verran harvinainen juttu. Vai olisiko sittenkin ollut kitkarenkaan linkoama kivi, joka on suolauksen vuoksi murtuneesta asfaltista irronnut?
        Olisi se syyllinenkin varmistunut.
        Olen näköjään ollut onnekas, kun koskaan sitten vuoden 1972 jälkeen ei nasta ole rikkonut tuulilasiani. Kivi kylläkin kerra teki ruman jäljen ja sekin oli kesäaikaan. Yhtä suurella varmuudella voin väittää sen syyksi kesällä kitkoilla ajavan kanssa-autoilijaksi suolalla rikotulla asfalttitiellä, jota ei ollut ehditty vielä korjata.


      • opelius

        Nasta vai se suolahiekan jyvänen? Miksi autot ruostuu? Miksi pitää olla "kesäkeli" 12 kuukautta?


    • Moukkamaista

      Suomalaisia uniikkeja molemmat. Kitkarengas ja urapaikkaus aivan käsittämätöntä tekniikan ihmettä. On siinä turistilla ihmettelemistä, kun Moukat rikkovat tietä ja korjaavat sitä.

    • skinnybob

      jeesustelijoiden luomuksia kumpikin niistä pitää päästä eroon

    • Kuulosuojat

      Nastaterenkaiden käytön vuoksi tiet joudutaan pinnoittamaan karkeasta sepelistä valmistetulla asfalttimassalla. Näin renkaisiin siirtyy rankka perusmelu. Nastat poistavat vaimentavan bitumikerroksen nopeasti uudenkin tien pinnoitteesta lisäten rengasmelua paljon. Sitten vielä nastarenkaiden aiheuttama kova lisämelu. Siinä sitten ollaan muka renkaat ovat äänekkäitä.

      • 1plus7

        Keksipä lisää noita satujasi samalla, kun hyödynnät nastojen tuomaa turvallisuutta kitkaluikkareillasi taiteillessasi ja riskeeraamalla toisten turvallisuudella. Oma turvallisuutesi ei ole muista kiinnostavaa...


      • opelius

        Tai miksi pitää kylvää suolaa varmuuden vuoksi? Ja jos olisi talvikelillä eli tienpinassa talvella jopa lunta jäätä sentin verran niin kerros paljonko se tie kuluisi........


    • Toisinaanajava

      Katsopa seuraavan kerran niitä uria vähän tarkemmin niin huomaat että natsaa hyvin raskaan liikenteen pyörien etäisyyteen. Ja mistä johtuisi että syntyvät jo saman vuoden aikana? Asfalttikartelli sai jo hintojen yhdenmukaistamisessa näpeilleen. Nyt pitäisi vielä tuo ala-arvoisen laadun kartelli saada purettua. Kyllähän sitä päällystystyötä riittää itselle ja kavereille kanssa joka vuosi kun ei priimaa tarvitse tehdä - hinta kyllä otetaan kovimman jälkeen. Ilmeisesti on saatu työn teettäjät ja valvojat maasutettua niin hyvin ettei ole kanttia puuttua kuralaatuun. V*tuttaa heti päällystystyön valmistuttua kun päällysteurakoitsija on jo itse rapauttanut päällysteen työkoneiden äkkikäännöksillä. Jos olisin laskun hyväksyjä niin niin kauan tehdään uudestaan että jälki on hyvää.

    • opelius

      Miksi kun nyt öljy on vielä halpaa ei vedetä uutta päälystettä, vai odotteleeko nykyinenkin liikenneministeri, jospa veroparatiisissa...

      • petturi-Anne

        Ei kun koko tieverkosto ollaan yksityistämässä kuten oli uutisissa. Eli sen jälkeen kaivakaa kuvetta sillä tiemaksut tulee heti ja sen jälkeen vasta autoilu maksaakin. Tietenkään autoilijan verotukset ei alene silti penniäkään. Loppu tulos kohta, että suomen metsät ja tiet sekä sillat on myyty ulkomaalaisille. Voimme sitten istua kotona kun emme voi liikkua kämpän ulkopuolella kaikkinen maksuineen


    • Hälläväliä

      Korkeita autoiluun liittyviä veroja kyllä moititaan mutta silti uudetkin asfattipinnat rikotaan sorateiden tasoisiksi romuiksi muutamassa kuukaudessa.

    • SaastainenNastarengas
      • 9500iskuaSekunnissa

        Nämä kuvat todellakin osoittavat, että nastarengas on tien kannalta tuhoisa. 100 Km/h vauhdilla keskimäärin 9500 nastaniskua asfalttiraukkaan joka sekuntti!


      • Vaihtoehtohuonompi
        9500iskuaSekunnissa kirjoitti:

        Nämä kuvat todellakin osoittavat, että nastarengas on tien kannalta tuhoisa. 100 Km/h vauhdilla keskimäärin 9500 nastaniskua asfalttiraukkaan joka sekuntti!

        Nasta ei tee hyvää asfaltille. Ja kun vielä jatkuvalla suolauksella huolehditaan, että asfaltti on märkää jolloin se on erityisen altis nastan haitoille.
        Nastan vaihtoehto on tietysti suolauksen lisääminen, joka taas on erittäin haitallista paitsi tiestölle, luonnolle, rakennetulle liikenneinfralle, autoille, pohjavesille. Nämä haitat ovat nastojen haittoihin verrattuna moninkertaiset. Lisääntyessään hiekoituskin, eli käytännössä kaupunki- ja taajama-alueilla lisäävät merkittävästi suolan kanssa pölyä keväisin.

        Siinäpä sitä on valintavaihtoehdot nykyisin. Kallistun itse ilman muuta nastojen haittojen hyväksymisen puolelle.


      • Khgyfcbkm

        Itse ajan kitkarenkailla, joten se siitä.
        Mutta tuo, että urapaikkaus olisi suomalainen uniikki, ei pidä paikkaansa. Saksassa on alemmilla valtateillä ja maaseututeillä ihan samanlaisia uria ja urapaikkauksia. Ja Saksassahan ei saa käyttää nastarenkaita, vai mitä.


      • vainsuhinaa
        Khgyfcbkm kirjoitti:

        Itse ajan kitkarenkailla, joten se siitä.
        Mutta tuo, että urapaikkaus olisi suomalainen uniikki, ei pidä paikkaansa. Saksassa on alemmilla valtateillä ja maaseututeillä ihan samanlaisia uria ja urapaikkauksia. Ja Saksassahan ei saa käyttää nastarenkaita, vai mitä.

        Käy kerran Saksassa ja kuule ensi kertaa elämässäsi autosi moottorin äänen!


      • SuomiEiSaksa
        vainsuhinaa kirjoitti:

        Käy kerran Saksassa ja kuule ensi kertaa elämässäsi autosi moottorin äänen!

        Onko se moottorin ääni niin ihana, että sen takia nyt kannattaa Saksaan saakka lähteä?

        Jos liikenteen äänet häritsevät, niin hanki auto, jossa on äänieristys kunnossa. Tosin silloin et kuule sitä ihannoimaasi moottorinääntä.


      • lkflfkldkf
        vainsuhinaa kirjoitti:

        Käy kerran Saksassa ja kuule ensi kertaa elämässäsi autosi moottorin äänen!

        Olen käynyt useammankin kerran autolla ja pyörällä. Tärkeimmillä väylillä tuo on totta, moottorin äänen kuulee hyvin. Nuo väylät ovat tosi hienossa kunnossa. Mutta kun poikkeaa sivuun niiltä, niin maaseututiet ovatkin ihan eri kunnossa. Kannattaa sinunkin poiketa joskus niillä, niin tiedät, mitä tarkoitan.


      • dgg5
        lkflfkldkf kirjoitti:

        Olen käynyt useammankin kerran autolla ja pyörällä. Tärkeimmillä väylillä tuo on totta, moottorin äänen kuulee hyvin. Nuo väylät ovat tosi hienossa kunnossa. Mutta kun poikkeaa sivuun niiltä, niin maaseututiet ovatkin ihan eri kunnossa. Kannattaa sinunkin poiketa joskus niillä, niin tiedät, mitä tarkoitan.

        Kaikki tiet ovat Saksassa priimakunnossa, tosin maaseututiet ovat kapeampia kuin Suomessa, mutta pinta on aina hyvä. Johtuu nastarenkaiden käyttökiellosta.


      • Maatiedevaanon
        dgg5 kirjoitti:

        Kaikki tiet ovat Saksassa priimakunnossa, tosin maaseututiet ovat kapeampia kuin Suomessa, mutta pinta on aina hyvä. Johtuu nastarenkaiden käyttökiellosta.

        Perimmäisin syy on kuitenkin, ettei Saksassa ole Suomen kaltaisia talvia. Silloin kunnollisia ja pitokykyisiä talvirenkaita ei tarvita.

        Muuten kaikki tiet eivät todellakaan ole edes Saksassa priimakunnossa. Siellä tosin tiestöön satsataan aivan toiseen tyyliin kuin Suomessa, joten korjauksia ja uudelleen päällystämistä tehdään nopeasti. Päällystemateriaalikin ja tien rakentaminen yleensäkin on huomattavasti halvempaa, kun sen ei tarvitse kestää talvia.

        Ihan hyvä huomata, että Suomen etelärannikko on yli tuhat kilometriä pohjoisempana kuin Saksan pohjoisrannikko. Missään yhtä pohjoisessa maassa ei ole nastat kiellettyjä ja harvassa vielä eteläisemmässäkään. On siten jokseenkin typerää verrata talviolosuhteita ja sen vaatimia varusteita.


      • 887

      • kusetusko
        9500iskuaSekunnissa kirjoitti:

        Nämä kuvat todellakin osoittavat, että nastarengas on tien kannalta tuhoisa. 100 Km/h vauhdilla keskimäärin 9500 nastaniskua asfalttiraukkaan joka sekuntti!

        Nasta painuu renkaan sisälle asfalttipinnalla, ei siis ole kuin hitsattu teräsrenkaseen eli nasta antaa periksi. Kannataisi edes vähän................


      • Eivertailukelpoinen
        887 kirjoitti:

        Yli 20 miljoonaa autoilijaa asuu Euroopassa vaikeimmissa talviolosuhteissa kuin Suomessa. He eivät tarvitse nastarenkaita ja suolakaan ei siellä ole sanlaista, koska se ei likaa ympäristöä, eikä ruostuta autoja.
        http://www.kids-and-science.de/img/bilder/kinderfragen/73_1.jpg

        Jos joskus ajoittainen talviliukkaus osuus sivuteille ja vuoristoon päiväksi pariksi kerralla, niin se on aivan eri asia kuin Suomen talvet, jotka ovat kattavia ja kestää 4-5 kk. Sitä ei voi kiertää tai odottaa muutamaa päivää, jotta tilanne paranee. Joskus toki voi talvi yllättää kunnolla, mutta niistähän mekin täällä pohjolassa olemme hyvin tietoisia tehokkaan uutisoinnin ansiosta.
        Muutaman tuhannen kilometrin ero pohjois-eteläsuunnassa on oleellinen. Mikä siinä on vaikeata ymmärtää.


    • uniikkia

      Urapaikkaukset alkavat nyt!

    • sokaistu

      On upeeta luomusta mustat paikat näyttävät montuilta ja fläsh cordon välähtää niin on lepikossa.

    • Kivibetonia

      Ongelma on kivibetoni ja remix asfaltin käyttö, nämä ovat pakasta vedettynä hiljaisempia, kuin kalliimpi asfalti, jonka nimeä en muista, mutta kuluvat talvella todella nopeasti. Kun katsoo esim tien 45 asfalttia kahden liikenneympyrän välillä Tuusulassa on noin 5 vuotta sitten laitettu asfaltti edelleen hyvässä kunnosa ja juurikaan uria missään, mutta näyttää kivibetonilla asfaltoitu mt130 hyvinkäällä jo vuodessa kuluneenmalta.
      Kunbkäytettäisiin vain tuota kestävämpää asfalttia, niin urautuminen olisi paljon vähäisenpää.

    • Sitäsittennielemme

      Jo äänestä kuulee mitä nastarengas tekee asfaltille - rikkoo sen pölyksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      192
      3291
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2151
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1925
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe