Pelkään sairastuneeni vakavasti

tuhon_oma

Luulen, että olen sairastunut raitisteluun.

Kaikki alkoi viattomasta viikonloppuraitistelusta. Mikäs siinä, kaikkihan on joskus raittiina viikonloppuisin, mutta pian huomasin olevani työpaikallakin raittiina, usein heti aamusta aivan selvinpäin. Nopeasti tilanne paheni ja vedin jopa viikkojen selviä putkia. Tässä vaiheessa sukulaiset ja kaverit alkoivat huomautella, että olen aika usein selvänä. Yritin hakea apua ja vertaistukea muun muassa suoli24 ripulipalstalta, mutta pystyin silti ylläpitämään känniä vain muutaman päivän ja lomalla olin aamusta iltaan aivan raittiina. Viimeisten lomapäivien aikana päätin ottaa itseäni niskasta kiinni ja vetää vaikka väkisin suositellut 17 nobea, mutta en pystynyt siihen, raitistelu oli jo tuhonnut toleranssin ja 8:n gepardin jälkeen en pystynyt jatkamaan. Kaikista kamalinta on se, että jatkuva raitistelu on kuivattanut sisuskalut ja löylykauha ei mahdu enää perseeseen.Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa, mikä avuksi?

11

81

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • T.O

      Olen kuullut, että Yle järjestää ensi vuonna 100 päivää kännissä haasteen. Tarkoituksena siis tissutella sata päivää putkeen. Osallistun ehdottomasti sata päivää haasteeseen ja toivon, että näin pääsen jälleen kiinni juopotteluun ja saan kiskaistua itseni irti raittiuskierteestä.

      • T.O

        Nyt olen saanut perheeltä ja suvulta ultimatumin. Jos en pysty olemaan edes jouluna ihan naamat, vaan raitistelen itsekkäästi välittämättä muiden joulun onnistumisesta, saan lähdöt. Painajaisissani asun kadulla,kaikkien unohtamana raivoraittiina selvähörhönä jolla ei ole ystäviä, eikä ketään joka muistaisi. Aionkin aloittaa suoraselkäisen tumuttamisen jo aaton aattona vahvasti terästetyn glögin ja vahvan oluen avulla. Mitään en tietenkään syö, jotta humala varmasti huuhtoo koko raittiussairauden runteleman kehoni jälleen eheäksi ja voin aloittaa jouluaaton terveenä, katsomalla joulupukin kuumaa linjaa samalla särpien korjaussarjaa rakastavan perheen ympäröivänä.


    • T.O

      Olen liian syvällä. Aaton aattona en sinnikkäästä yrityksestä huolimatta saanut känniä syttymään ja niinpä heräsin selvänä ja tarmokkaana jo aamusta. Perheen takia yritin esittää normaalia ja hain kaupasta alkoholitonta olutta, jota kanniskelin isossa tuopissa ympäriinsä ja otin näyttäviä siivuja isolla metelillä toivoen, että onnistun salaraitistelemaan joulunpyhät. Illallispöydässä kuitenkin anoppini hörppäsi vahingossa lasistani ja huomasi heti juoneni. Tästä kimmastuneena raivopäiset ja todella hyvässä nousussa olevat sukulaiset ajoivat minut kirveen kanssa ulos, takaisin ei ole tulemista, ennenkuin nelivedolla. Siinä sitten katselin nenä kiinni ikkunassa joulunviettoa selvinpäin, ja viimeinen näky, ennekuin verhot sulkeutuivat, oli vaimoni istumassa totaalisen jurrissa olevan joulupukin sylissä kertomassa toiveitaan. Epäilen että vaimolle toimitetaan juuri kovaa pakettia. Itse yritin päästä selviämisasemalle yöksi, mutta eivät kuulemma ota ilman puhallusta enkä kehtaa puhaltaa nollia jouluna. Joulu on totaalisen pilalla, miksi en voi elää normaalia elämää.

    • T.O

      Sairastelu sen kuin jatkuu. Nyt uudenvuoden vaihteessakin ihan selvin päin. 1.1.2016 aion kirjautua katkaisuhoitoon paikalliseen pubiin ja viettää siellä tarvittavan ajan, jotta kuntoutuisin ja pääsisin jälleen kiinni normaaliin elämään. Työpaikallakin suhtautuvat todella hyvin, nyt kun viimein uskalsin myöntää raittiusongelmani. Sairauslomaa kuntoutusta varten sain helposti. Pomo sanoi, että voin ottaa aikalisän ja hoitaa itseni kuntoon, hoidetaan askelmerkit sitten kohdilleen kun olen saanut raitistelun kuriin. Viimeinkin tunnelin päässä näkyy valoa. Olen harkinnut myös alan vaihtoa. Kunhan olen parantunut raitistelusta, harkitsen vakavasti opiskelujen aloittamista uudelleen. Valmistuttuani päihdehoitajaksi voisin auttaa muita joille raitistelu on muodostunut ongelmaksi. Tavallaan siis oman kokemuksen kautta opettaa kuinka rännätään kunnolla.

    • Ryystis

      Halavatun kuspäät! Ei minkään laista järkeä. Olisitte nyt idiootit kertoneet tuosta karikosta aikoinaan. Oon jo toista päivää selvänä. Mitä mä nyt teen. Alko ja kaikki pirun puodit on kiinni. Lähin pubi sadan kilometrin päässä ja auto paskana. Olisin paremmin varautunu jos oisin tämän aavistanu. Vaa ku ei sen vertaa voida asiallista informaatiota kansalaisille jakaa vaikka ihan hyvin tiedetään.

      • T.O

        Ota ihan rauhallisesti. Ei kahden päivän putki vielä tarkoita että olisit sairastumassa. Nyt otat itseäsi niskasta kiinni ja heti aamusta taksilla pubiin. Mielestäni rahat pitäisi saada sossusta takautuvasti kuittia vastaan, onhan kyseessä kuitenkin alkavan kohtauksen ennakoiva hoito ja tuosta tulisi vielä rahojen lisäksi saada pieni mitali valppaudesta. On kuitenkin hyvä, että tiedostat mahdollisen ongelman eskaloitumisen riskin. Nyt on tosiaan tärkeää toimia nopeasti, mutta paniikkia on syytä välttää.


      • Ladon.alla

        Ei paniikkia. Noin siinä käy! Sivulliset saa vihan niskoilleen, kun itse ei huolehdi viinaksien riittävyydestä. Muista jatkossa varautua kunnolla, nyt kun tiedät miten vaikeaan tilanteeseen joutuu viinattomana. Paniikki ei tosiaan auta.


    • T.O

      Mikäs nyt eteen? Kirjauduin suunnitelman mukaisesti lähipubiin raittiuskatkolle, tarkoituksena rännätä koko tammikuu. Kaikesta ennakkopsyykkaamisesta huolimatta sorruin maistelemaan sen sijaan, että olisin vetänyt kaksin käsin. Lopuksi touhuni meni niin onnettomaksi, että lensin ulos katkolta, käytökseni kuulemma haittaa muiden asiakkaiden hoitojaksoa. Ilmeisesti raitistelu on jo tehnyt peruuttamatonta tuhoa aivokemioissa, enkä välttämättä enää koskaan parane. Ehkäpä seuraavaksi yritän kääntää ajatukset muualle, ottaa pienen aikalisän ja tehdä kulttuurimatkan vaikkapa Venäjälle. Voihan se olla, että jos asia ei ajattele koko ajan, niin korkki narahtaa ihan itsestään. Toivottavasti.

    • T.O

      No niin, nyt näkyy valoa tunnelin päässä. Onnistuin jo vetämään kolmen päivän tumut, mutta sitten raittiuspiru otti ylivallan ja nyt toista päivää promillet nollissa. Tästä ei kuitenkaan kannata hätääntyä, kyllähän tälläistä voi sattua kenelle tahansa. EI kai pari päivää viikossa raittiina mitään haittaa. Voin lopettaa raitistelun koska tahansa, ei ongelma...

    • osanottoni-RIP

      Kyllä sinä nimim. T.O saatat olla joidenkin tyyppien mielestä auttamatta pilalla kuin pihallakin. He toivovat sinun tervehtyvän ottamalla vahingon takas vaikkapa kuukauden häppäputkella...
      Minut taas pelastaa yksinkertaisesti vanhuus. Kaatuilen jo puolen a-olutpullollisen juomisesta.

      • T.O

        Noniin. Nyt aletaan pikkuhiljaa kuntoutumaan ja sain kiskaistua oikein kunnon rännin. Huolimatta raitistelun aiheuttamista fyysisistä ja psyykkisistä vaurioista en kuitenkaan suosittele raitistelun lopettamista pystyseinään. Suosittelemani lähestymistapa on ajaa itsensä pikkuhiljaa sisään normaaliin olotilaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe