"Me suomalaiset öö saamelaiset" saamelaiskäräjillä

YleSRkuulija

Saamelaiskäräjien avajaisissa tuomioistuinsaamelaiselta lipsahti "me suomalaiset" kun hänen piti sanoa "me saamelaiset". Tapahtui ns freudilainen lipsahdus jonka perusteella tiedämme, mihin etniseen ryhmään puhuja samaistuu. Vaikka kyllähän me sen tiedämme muutenkin.

65

1430

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mohammad

      Allahu Akbar

      • Saamiboy

        Che S V !


      • TheSaamiboy

        The Che S V !


      • Oikeinsille
        Saamiboy kirjoitti:

        Che S V !

        Vaikea se on oppia itseään kutsumaan saamelaiseksi, kun 70 vuotta on nimittänyt sillä nimikkeellä ja lappalaisiksi muuta kuin omaa etnistä ryhmäänsä.KHO:n päätös tuli paria kuukautta aikaisemmin ja heti piti jo olla pitämässä puhetta käräjillä. Gáktin sisälle ei saamelainen sielu mene, kyllä se haistaa.


      • Nähtyon
        Oikeinsille kirjoitti:

        Vaikea se on oppia itseään kutsumaan saamelaiseksi, kun 70 vuotta on nimittänyt sillä nimikkeellä ja lappalaisiksi muuta kuin omaa etnistä ryhmäänsä.KHO:n päätös tuli paria kuukautta aikaisemmin ja heti piti jo olla pitämässä puhetta käräjillä. Gáktin sisälle ei saamelainen sielu mene, kyllä se haistaa.

        Gáktin sisällehän se menee, saamelainen sielu, mutta eipä mene jos ei ole pudassydäminen kantaja gáktillä. Ei saamen sielu KHO:n päätöksellä mene mihinkään.


      • Inarinsaamelainen
        Oikeinsille kirjoitti:

        Vaikea se on oppia itseään kutsumaan saamelaiseksi, kun 70 vuotta on nimittänyt sillä nimikkeellä ja lappalaisiksi muuta kuin omaa etnistä ryhmäänsä.KHO:n päätös tuli paria kuukautta aikaisemmin ja heti piti jo olla pitämässä puhetta käräjillä. Gáktin sisälle ei saamelainen sielu mene, kyllä se haistaa.

        Mikä KHO:n päätös?
        Kummastuttaa tuollainen yhden ihmisen kohtaama ajojahti -ja varsinkin muiden Saamelaiskäräjien jäsenten suunnalta. Totuushan on kuitenkin se, että Kari Kyrö on saamelainen ja hän sai KOLMANNEKSI eniten ääniä (189) vuoden 2015 Saamelaiskäräjävaaleissa, jossa vain äänioikeuden saaneet saamelaiset saavat äänestää. Onko kyseessä jonkinlainen kateus, sitä en tiedä, mutta todella suuri myötähäpeä valtaa mieleni kun moisia mollauskirjoituksia ja -puheita joutuu todistamaan. Montako ääntä saivat esimerkiksi nämä "kivenheittäjät"?

        Aslak Holmberg 83
        Neeta Jääskö 89
        Kirsti Kustula 91
        Janne Saijets 95

        Jos halutaan ajatella, että kaikki ne 93 saamelaista jotka nöyryytettiin hakemaan oikeutta KHO:n kautta olisivat äänestäneet Kari Kyröä, niin sittenkin hänen äänimääränsä on suurempi kuin heidän. Tästä kaikesta voi vetää vain yhdenlaisia johtopäätöksiä! Ja tämä on erittäin valitettavaa saamelaisten kannalta! Näin ei saada ajettua saamenkansan asioita eteenpäin.


      • Anonyymi
        Oikeinsille kirjoitti:

        Vaikea se on oppia itseään kutsumaan saamelaiseksi, kun 70 vuotta on nimittänyt sillä nimikkeellä ja lappalaisiksi muuta kuin omaa etnistä ryhmäänsä.KHO:n päätös tuli paria kuukautta aikaisemmin ja heti piti jo olla pitämässä puhetta käräjillä. Gáktin sisälle ei saamelainen sielu mene, kyllä se haistaa.

        Eipä taida Kyrö pukeutua gaktiin.


    • Juristituristi

      Paljon huvittavampaa oli kuunnella puheenjohtajavaalin ehdokasesityksiä, kun T S-A:ta kehuttiin lakiopinnoista. No, viimeaikaisia tapahtumia kun on seurannut, niin ei oo tainnu juridiikan opinnot onnistuneet kun käräjien hallituksen toilailut olleet ihan muuta kuin lainoppineen tekosia. Sori nyt vaan

      • VVMKJK

        KHO-saamelainen lienee maininnut kuuluvansa suomalaiseen kansanryhmään, ikään kuin korostaakseen käräjien tehneen oikeita päätöksiä, kun eivät ottaneet suomalaisia, kuten häntä, vaaliluetteloon.


      • Analyysiakka

        Avajaispuheenvuorossa tunnustettiin, että Saamelaiskäräjät on tulkinnut oikein kysymyksen siitä, kuka on saamelainen. Puhuja korosti sovun tärkeyttä, mikä sopii yhteen muun sanoman kanssa.


      • Aatteleppaite
        VVMKJK kirjoitti:

        KHO-saamelainen lienee maininnut kuuluvansa suomalaiseen kansanryhmään, ikään kuin korostaakseen käräjien tehneen oikeita päätöksiä, kun eivät ottaneet suomalaisia, kuten häntä, vaaliluetteloon.

        Miten kävi vaaleissa? Onkohan SaKässä ollut väärät ihmiset päättämässä ihmisten saamelaisuudesta, kun kuitenkin kansa tuntee hänet saamelaiseksi. Valitsijat vaihtoon, niin käräjillä säilyy kasvot tulevaisuudessa.


      • Analyyti

        Eipä taas aloiteta kuusen latvasta - Saamelaiskäräjät ei ole antanut ryhmähyväksyntää KHO:n kautta äänestysluetteloon tulleille. Avajaispuheenvuoron pitänyt herra tuli valituksi KHO:n kautta äänestäjiksi tulleiden äänillä, näillä äänestäjillä siis ei ole saamelaiskäräjien ryhmähyväksyntää ja heidän äänensä olisi pitänyt hylätä saamelaisten kulttuuri- itsehallinnon vastaisina. Avajaispuheenvuoron pitäneen herran äänimäärään vaikutti myös herraa tukeva, saamelaiskäräjiä vastustava protestiliike, jota ylläpitää pohjois-Suomen lehdistö.


      • Aatteleppaite
        Analyyti kirjoitti:

        Eipä taas aloiteta kuusen latvasta - Saamelaiskäräjät ei ole antanut ryhmähyväksyntää KHO:n kautta äänestysluetteloon tulleille. Avajaispuheenvuoron pitänyt herra tuli valituksi KHO:n kautta äänestäjiksi tulleiden äänillä, näillä äänestäjillä siis ei ole saamelaiskäräjien ryhmähyväksyntää ja heidän äänensä olisi pitänyt hylätä saamelaisten kulttuuri- itsehallinnon vastaisina. Avajaispuheenvuoron pitäneen herran äänimäärään vaikutti myös herraa tukeva, saamelaiskäräjiä vastustava protestiliike, jota ylläpitää pohjois-Suomen lehdistö.

        Entä voisiko olla jopa niin, että kaikki Kyröä ja Avaskaria äänestäneet saamelaiset ovat kyllästyneet syrjivään ja radikalistiseen saamelaispolitiikkaan? Sitä ei ainakaan saamelaiskäräjillä vieläkään haluta sisäistää. Sääli!
        Oletteko lukeneet mitä Itkonen kirjoitti eri saamelaiskansojen luonteenpiirteistä? Totta näkyy olevan edelleenkin.


      • Inarinsaamelainen
        Analyyti kirjoitti:

        Eipä taas aloiteta kuusen latvasta - Saamelaiskäräjät ei ole antanut ryhmähyväksyntää KHO:n kautta äänestysluetteloon tulleille. Avajaispuheenvuoron pitänyt herra tuli valituksi KHO:n kautta äänestäjiksi tulleiden äänillä, näillä äänestäjillä siis ei ole saamelaiskäräjien ryhmähyväksyntää ja heidän äänensä olisi pitänyt hylätä saamelaisten kulttuuri- itsehallinnon vastaisina. Avajaispuheenvuoron pitäneen herran äänimäärään vaikutti myös herraa tukeva, saamelaiskäräjiä vastustava protestiliike, jota ylläpitää pohjois-Suomen lehdistö.

        Saamelaismääritelmä ei tunne ryhmähyväksyntä-käsitettä. Oletko sitä mieltä, että enontekiöläiset tuntevät kaikki inarilaiset, utsjokelaiset ja sodankyläläiset sekä heidän sukuhistoriansa? Et voi olla tosissasi ;D
        Virallisista asiakirjoista näkyy ihmisten saamelaisuus kyllä, vaikka eivät sitä ulospäin näyttäisikään.


      • Inari-pohjoissaame
        Inarinsaamelainen kirjoitti:

        Saamelaismääritelmä ei tunne ryhmähyväksyntä-käsitettä. Oletko sitä mieltä, että enontekiöläiset tuntevät kaikki inarilaiset, utsjokelaiset ja sodankyläläiset sekä heidän sukuhistoriansa? Et voi olla tosissasi ;D
        Virallisista asiakirjoista näkyy ihmisten saamelaisuus kyllä, vaikka eivät sitä ulospäin näyttäisikään.

        Virallisista asiakirjoista on suoraan käännetty sana "lapp" saamelaiseksi. Tämä on virhe, jota toistetaan yhä. On historian ja verotushistorian väärentämistä esittää, että Suomessa olisi koskaan veroa kannettu kansallisuuden tai kielen perusteella.
        Ho-hoi! Eiköhän se saamelaisuus ole aika kaukaa haettua, jos saamelaisuutta pitää todistella aikaa sitten kuolleiden ihmisten, etelässä arkistoissa säilytettävien asiakirjojen perusteella! Mitenkä se olisi, jos suomalaisuutta samalla lailla todisteltaisiin? Ajatus on aivan absurdi!


      • Selväse
        Aatteleppaite kirjoitti:

        Entä voisiko olla jopa niin, että kaikki Kyröä ja Avaskaria äänestäneet saamelaiset ovat kyllästyneet syrjivään ja radikalistiseen saamelaispolitiikkaan? Sitä ei ainakaan saamelaiskäräjillä vieläkään haluta sisäistää. Sääli!
        Oletteko lukeneet mitä Itkonen kirjoitti eri saamelaiskansojen luonteenpiirteistä? Totta näkyy olevan edelleenkin.

        Eri saamelaisten yksilöiden luonteenpiirteistä voisi toki kirjoittaa paljonkin ja aivan viimeaikaisten esiintymisten perusteella. Likaista peliä pelaavat riitapukarit erottuvat aivan selvästi.


      • Justhinnäin
        Inarinsaamelainen kirjoitti:

        Saamelaismääritelmä ei tunne ryhmähyväksyntä-käsitettä. Oletko sitä mieltä, että enontekiöläiset tuntevät kaikki inarilaiset, utsjokelaiset ja sodankyläläiset sekä heidän sukuhistoriansa? Et voi olla tosissasi ;D
        Virallisista asiakirjoista näkyy ihmisten saamelaisuus kyllä, vaikka eivät sitä ulospäin näyttäisikään.

        Sukujen ja paikkakuntien historia ei ole mitään salattua tietoa, vaan kaikki on ilmiselvää ympärillä asuville alusta loppuun.
        Mutta jos tarkoitat ns. Statuksettomien " saamelaisten" tai muiden poliittiseen tarkoitukseen synnytettyjen historiaa, voi olla vaikeampi käsittää, kun näiden historiaa ei ole olemassa muuten kuin valehtelun historiana.


      • Inarinsaamelainen
        Inari-pohjoissaame kirjoitti:

        Virallisista asiakirjoista on suoraan käännetty sana "lapp" saamelaiseksi. Tämä on virhe, jota toistetaan yhä. On historian ja verotushistorian väärentämistä esittää, että Suomessa olisi koskaan veroa kannettu kansallisuuden tai kielen perusteella.
        Ho-hoi! Eiköhän se saamelaisuus ole aika kaukaa haettua, jos saamelaisuutta pitää todistella aikaa sitten kuolleiden ihmisten, etelässä arkistoissa säilytettävien asiakirjojen perusteella! Mitenkä se olisi, jos suomalaisuutta samalla lailla todisteltaisiin? Ajatus on aivan absurdi!

        Tässä ei nyt puhuta kauan sitten kuolleiden ihmisten asiakirjoista, vaan elossa olevien. Ei kannata uskoa kaikkea propagandaa mitä pieni piiri levittää. Totuus on, että papereissa lukee aivan selvällä suomenkielellä että ihminen on saamelainen eikä silti kelpaa vaaliluetteloon. Mitäpä siihen sanot?


      • Oikealaki
        Inarinsaamelainen kirjoitti:

        Saamelaismääritelmä ei tunne ryhmähyväksyntä-käsitettä. Oletko sitä mieltä, että enontekiöläiset tuntevät kaikki inarilaiset, utsjokelaiset ja sodankyläläiset sekä heidän sukuhistoriansa? Et voi olla tosissasi ;D
        Virallisista asiakirjoista näkyy ihmisten saamelaisuus kyllä, vaikka eivät sitä ulospäin näyttäisikään.

        Saamelaisten kulttuuri-itsehallintolaki pitää sisällään ryhmä- hyväksynnän. Kulttuuri- itsehallintoa ei ole olemassa ilman alkuperäiskansan oikeutta määritellä, ketkä heidän ryhmäänsä kuuluvat.


      • Saametietää
        Inarinsaamelainen kirjoitti:

        Saamelaismääritelmä ei tunne ryhmähyväksyntä-käsitettä. Oletko sitä mieltä, että enontekiöläiset tuntevät kaikki inarilaiset, utsjokelaiset ja sodankyläläiset sekä heidän sukuhistoriansa? Et voi olla tosissasi ;D
        Virallisista asiakirjoista näkyy ihmisten saamelaisuus kyllä, vaikka eivät sitä ulospäin näyttäisikään.

        Helsingissäkään ne tietävät paremmin, ketkä ovat saamelaisia? KHO:ko tietää vai mikä? Kärnä?


      • Hullujakuullut
        Aatteleppaite kirjoitti:

        Entä voisiko olla jopa niin, että kaikki Kyröä ja Avaskaria äänestäneet saamelaiset ovat kyllästyneet syrjivään ja radikalistiseen saamelaispolitiikkaan? Sitä ei ainakaan saamelaiskäräjillä vieläkään haluta sisäistää. Sääli!
        Oletteko lukeneet mitä Itkonen kirjoitti eri saamelaiskansojen luonteenpiirteistä? Totta näkyy olevan edelleenkin.

        Kuka on syrjinyt ja ketä? No eihän teillä ole hätää kun Kärnä ajaa nyt valesaamelaisille omaa parlamenttia.


      • Inarinsaamelainen
        Oikealaki kirjoitti:

        Saamelaisten kulttuuri-itsehallintolaki pitää sisällään ryhmä- hyväksynnän. Kulttuuri- itsehallintoa ei ole olemassa ilman alkuperäiskansan oikeutta määritellä, ketkä heidän ryhmäänsä kuuluvat.

        On olemassa Laki saamelaiskäräjistä. Siinä ei ole mainintaa ryhmähyväksynnästä eikä siitä, että Saamelaiskäräjät saavat vapaasti valita saamelaisisten joukosta ne, joille haluavat antaa äänioikeuden saamelaiskäräjävaaleissa. Siis ei anna oikeutta harjoittaa syrjintää otettaessa uusia henkilöitä vaaliluetteloon. Vai enkö ymmärrä lakitekstiä laisinkaan?


      • Inarinsaamelainen

        Kannatan Anne Nuorgamin ehdotusta totuuskomission perustamisesta niin, että myös nykyinen Saamelaiskäräjät myöntävät syyllistyneensä edelleen näinä päivinä inarinsaamelaisten syrjintään ja heidän identiteettinsä kieltämiseen. Ensin meiltä vietiin 1900-luvun alkupuolella kieli valtion toimesta, mutta nyt vielä identiteetti käräjien toimesta - se on pahin loukkaus henkilöä kohtaan mitä voi tehdä!


      • Itsehallintoa
        Inarinsaamelainen kirjoitti:

        Tässä ei nyt puhuta kauan sitten kuolleiden ihmisten asiakirjoista, vaan elossa olevien. Ei kannata uskoa kaikkea propagandaa mitä pieni piiri levittää. Totuus on, että papereissa lukee aivan selvällä suomenkielellä että ihminen on saamelainen eikä silti kelpaa vaaliluetteloon. Mitäpä siihen sanot?

        Jos tuollaisen paperin esittää jonkun muun instanssin kuin Saamelaiskäräjien allekirjoittamana, sillä ei ole mitään painoarvoa saamelaisten kulttuuri- itsehallinnon piirissä.


      • Allekirjoittanut
        Inarinsaamelainen kirjoitti:

        Tässä ei nyt puhuta kauan sitten kuolleiden ihmisten asiakirjoista, vaan elossa olevien. Ei kannata uskoa kaikkea propagandaa mitä pieni piiri levittää. Totuus on, että papereissa lukee aivan selvällä suomenkielellä että ihminen on saamelainen eikä silti kelpaa vaaliluetteloon. Mitäpä siihen sanot?

        Kaverit allekirjoittavat saamelaisuustodistuksen, jotta saavat rauhan alituiselta ruinaamiselta ja parkumiselta auttaakseen ei-saamelaisuudestani mielenrauhansa menettänyttä raukkaa, joka ei enää haluakaan olla esi-isiensä lailla suomalainen.


      • Saamenjustus
        Inarinsaamelainen kirjoitti:

        On olemassa Laki saamelaiskäräjistä. Siinä ei ole mainintaa ryhmähyväksynnästä eikä siitä, että Saamelaiskäräjät saavat vapaasti valita saamelaisisten joukosta ne, joille haluavat antaa äänioikeuden saamelaiskäräjävaaleissa. Siis ei anna oikeutta harjoittaa syrjintää otettaessa uusia henkilöitä vaaliluetteloon. Vai enkö ymmärrä lakitekstiä laisinkaan?

        Miään se saamelaiskäräjien vaalilautakunta muuta tekee kuin katsoo asiaa ryhmähyväksynnän kannalta ja tämä tehtävä on kirjattu lakiin! Lukisit lakia niin miten se on kirjoitettu etkä sekoittaisi siihen omaa toiveajatteluasi.


      • Papinsuku
        Inarinsaamelainen kirjoitti:

        Kannatan Anne Nuorgamin ehdotusta totuuskomission perustamisesta niin, että myös nykyinen Saamelaiskäräjät myöntävät syyllistyneensä edelleen näinä päivinä inarinsaamelaisten syrjintään ja heidän identiteettinsä kieltämiseen. Ensin meiltä vietiin 1900-luvun alkupuolella kieli valtion toimesta, mutta nyt vielä identiteetti käräjien toimesta - se on pahin loukkaus henkilöä kohtaan mitä voi tehdä!

        Inarinsaameksi ilmestyi Raamatunhistoria jo yli sata vuotta sitten. Kirkkoherra Lauri Itkonen puhui inarinsaamea ja käytti sitä kirkollisissa toimituksissa, saarnoissaan, ja opetuksessa. Hän piti saamelaisten rippikoulun talvella ja suomalaisten kesällä. Inarista hän muutti pois 1914 oltuaan Inarissa 15 vuotta.


      • Inarinystävä
        Papinsuku kirjoitti:

        Inarinsaameksi ilmestyi Raamatunhistoria jo yli sata vuotta sitten. Kirkkoherra Lauri Itkonen puhui inarinsaamea ja käytti sitä kirkollisissa toimituksissa, saarnoissaan, ja opetuksessa. Hän piti saamelaisten rippikoulun talvella ja suomalaisten kesällä. Inarista hän muutti pois 1914 oltuaan Inarissa 15 vuotta.

        Prof. Frans Äimä teki kielitieteellisiä tutkimusta v. 1926 inarinsaamen alueella. Paria vuotta aikaisemmin espanjantauti oli vähentänyt inarinsaamelaisten määrää. Tukinuittoon ja metsätyöt olivat tuoneet alueelle suomalaisia, joiden "jätkäkulttuuri" edisti väestön suomalaistumista. Äimän mukaan nuorempi väestö puhui jo keskenäänkin suomea saamen ohella.
        Inarinsaamelaiset paheksuivat erästä perhettä, jonka isä ja äiti puhuivat lapsilleen ainoastaan Suomen kieltä. Äimä huomauttaa, että paheksunta ei lienee ollut kovin syvästi tunnettua, koska " tämä kansanopiston käynyt lappalainen (?Avaskari) oli saanut niskoilleen useimmat kunnan luottamustoimista".


      • Inarinystävä
        Inarinystävä kirjoitti:

        Prof. Frans Äimä teki kielitieteellisiä tutkimusta v. 1926 inarinsaamen alueella. Paria vuotta aikaisemmin espanjantauti oli vähentänyt inarinsaamelaisten määrää. Tukinuittoon ja metsätyöt olivat tuoneet alueelle suomalaisia, joiden "jätkäkulttuuri" edisti väestön suomalaistumista. Äimän mukaan nuorempi väestö puhui jo keskenäänkin suomea saamen ohella.
        Inarinsaamelaiset paheksuivat erästä perhettä, jonka isä ja äiti puhuivat lapsilleen ainoastaan Suomen kieltä. Äimä huomauttaa, että paheksunta ei lienee ollut kovin syvästi tunnettua, koska " tämä kansanopiston käynyt lappalainen (?Avaskari) oli saanut niskoilleen useimmat kunnan luottamustoimista".

        Äimän mukaan syrjäisten seutujen, kuten Iijärven, Sammuttijärven, Säytsjärven ja Syysjärven nuoriso kertoivat puhuvansa paremmin saamea kuin suomea.


      • Äänittäjä
        Allekirjoittanut kirjoitti:

        Kaverit allekirjoittavat saamelaisuustodistuksen, jotta saavat rauhan alituiselta ruinaamiselta ja parkumiselta auttaakseen ei-saamelaisuudestani mielenrauhansa menettänyttä raukkaa, joka ei enää haluakaan olla esi-isiensä lailla suomalainen.

        Kaveri allekirjoittaa paperin ilman parkumistakin, nimenomaan kaverit allekirjoittavatkin. Sen takia on olemassa Saamelaiskäräjien vaalilautakunta, jotka merkitsevät vaaliluetteloon uudet äänestäjät säännösten, ei kaveruuden perusteella.


      • Olimikäoli
        Aatteleppaite kirjoitti:

        Entä voisiko olla jopa niin, että kaikki Kyröä ja Avaskaria äänestäneet saamelaiset ovat kyllästyneet syrjivään ja radikalistiseen saamelaispolitiikkaan? Sitä ei ainakaan saamelaiskäräjillä vieläkään haluta sisäistää. Sääli!
        Oletteko lukeneet mitä Itkonen kirjoitti eri saamelaiskansojen luonteenpiirteistä? Totta näkyy olevan edelleenkin.

        Saamelaiset tuntevat mainitut tahot saamelaiskäräjien päätöksiä ja asemaa vastustavana uuslappalaispoliittisena eliittinä. Ihmetyttää, mistä tuo eliitti saa rahaa jatkuvaan lobbaamiseen saamelaisten kulttuuri-itsehallinnon nujertamiseksi.


      • Ruhta...ollu
        Hullujakuullut kirjoitti:

        Kuka on syrjinyt ja ketä? No eihän teillä ole hätää kun Kärnä ajaa nyt valesaamelaisille omaa parlamenttia.

        Sillä aikaa, kun me riidellään tällaiset tyypit hengenheimolaisineen jyrää. Nähtiin, kun metsähallituslakia väkisin väänsivät. Saamelaisilla pyyhittiin pöytää. En tiedä heidän motiivejaan, mutta kohtapa se nähdään.....pelkään, että mitään hyvää sieltä ei ole saamelaisille eikä luontoa arvostaville odotettavissa.


      • Saamenjäsen
        Inarinsaamelainen kirjoitti:

        Tässä ei nyt puhuta kauan sitten kuolleiden ihmisten asiakirjoista, vaan elossa olevien. Ei kannata uskoa kaikkea propagandaa mitä pieni piiri levittää. Totuus on, että papereissa lukee aivan selvällä suomenkielellä että ihminen on saamelainen eikä silti kelpaa vaaliluetteloon. Mitäpä siihen sanot?

        Jos puhutaan siitä, ketkä ovat saamelaisia, se on julkista, kokemukseen pohjautuvaa tirtoa. Eivätkö suomalaiset osaa sanoa, kuka on saksalainen, romani tai venäläinen? Oman etnisen ryhmän tunnistaminen on helppoa sille, joka on elänyt yhteisön jäsenenä lapsesta saakka ja kokenut yhteisön jäsenenä kansan yhteisen historian.


      • Joopapää
        Inarinystävä kirjoitti:

        Prof. Frans Äimä teki kielitieteellisiä tutkimusta v. 1926 inarinsaamen alueella. Paria vuotta aikaisemmin espanjantauti oli vähentänyt inarinsaamelaisten määrää. Tukinuittoon ja metsätyöt olivat tuoneet alueelle suomalaisia, joiden "jätkäkulttuuri" edisti väestön suomalaistumista. Äimän mukaan nuorempi väestö puhui jo keskenäänkin suomea saamen ohella.
        Inarinsaamelaiset paheksuivat erästä perhettä, jonka isä ja äiti puhuivat lapsilleen ainoastaan Suomen kieltä. Äimä huomauttaa, että paheksunta ei lienee ollut kovin syvästi tunnettua, koska " tämä kansanopiston käynyt lappalainen (?Avaskari) oli saanut niskoilleen useimmat kunnan luottamustoimista".

        Avaskari se oli, se se oli. Siitä se repesi.


      • Pisto
        Ruhta...ollu kirjoitti:

        Sillä aikaa, kun me riidellään tällaiset tyypit hengenheimolaisineen jyrää. Nähtiin, kun metsähallituslakia väkisin väänsivät. Saamelaisilla pyyhittiin pöytää. En tiedä heidän motiivejaan, mutta kohtapa se nähdään.....pelkään, että mitään hyvää sieltä ei ole saamelaisille eikä luontoa arvostaville odotettavissa.

        Kansallisen kivääriyhdistyksen takana isot rahat ja kaivoshankkeet. Tietämätön ja siten tyhmä lantalais- ja uuslappalaisilla kansa äänesti kivääriyhdistyksen porukkaa eduskuntaan. Nyt saavat kivääriporukan äänestäjät tapella oikeuksiensa puolesta. Ja puolustajikseen saapuu - se sama, joka heitä jo on tottunut nenästä vetämään.


      • Aatteleppaite
        Oikealaki kirjoitti:

        Saamelaisten kulttuuri-itsehallintolaki pitää sisällään ryhmä- hyväksynnän. Kulttuuri- itsehallintoa ei ole olemassa ilman alkuperäiskansan oikeutta määritellä, ketkä heidän ryhmäänsä kuuluvat.

        Eli ryhmässä valitaan pärstän perusteella. Kuten eräskin pitkä komea mies, vaikka ei omaa mitään saamelaisia sukujuuria ;) ja niistä valinnoista ja valitsematta jättämisistä on yksin syypäänä Saamelaiskäräjien hallitus ja vaalilautakunta.


      • Inarinsaamelainen
        Äänittäjä kirjoitti:

        Kaveri allekirjoittaa paperin ilman parkumistakin, nimenomaan kaverit allekirjoittavatkin. Sen takia on olemassa Saamelaiskäräjien vaalilautakunta, jotka merkitsevät vaaliluetteloon uudet äänestäjät säännösten, ei kaveruuden perusteella.

        Kuinka sitten näitä Pekka S:n kaltaisia henkilöitä löytyy luettelosta?


      • KHOnkaveri
        Inarinsaamelainen kirjoitti:

        Kuinka sitten näitä Pekka S:n kaltaisia henkilöitä löytyy luettelosta?

        Mitä? Onko Pekka S äänestysluettelossa? Pyysin M Saijetsia vilkaisemaan nähtävilläoloaikana, onko Pekka S:n nimi luettelossa. Ei ollut. Hän on siis näitä KHO-"saamelaisia" kuten Kyrö ja Sarivaara. Nyt tosiaan jo naurattaa!


      • Kummasteleva

        Ei se ole naurun asia, kun KHO lisää saamelaiskäräjien vaaliluetteloon keitä sattuu. KHO on ylin oikeusaste, mutta kaikesta päätellen järki ei kulje käsi kädessä tuomivallankaankanssa.


      • KHOnkaverille
        KHOnkaveri kirjoitti:

        Mitä? Onko Pekka S äänestysluettelossa? Pyysin M Saijetsia vilkaisemaan nähtävilläoloaikana, onko Pekka S:n nimi luettelossa. Ei ollut. Hän on siis näitä KHO-"saamelaisia" kuten Kyrö ja Sarivaara. Nyt tosiaan jo naurattaa!

        Sieltä katsotaan vain ihteään käsittelevät tiedot?


      • Rosvotkiinni
        KHOnkaverille kirjoitti:

        Sieltä katsotaan vain ihteään käsittelevät tiedot?

        Sitähän selataan ja otetaan oma nimi esille. Ei ollu Saijets nähny vaalilautakunnan tekemässä luettelossa Pekka S:n nimeä. Siis on varma, että Pekka S on ns. KHO-äänestäjä.


    • savostaihmettelee

      Saamelaisethan on suomalaisia siinä missä savolaiset, karjalaiset, hämäläiset ja mustalaiset. yks heimo muiden joukossa. Eiköhän somalit ja muutkin voida kohta heimottaa suomalaisiksi heimoiksi ;D

      Savolaisille omat käräjät myös, kalakukkokäräjät. perkele.

      • Tiltutpois

        Peltovuoman karjalaista alkuperää olevat asukkaat ovat suomalaisia, Peräpohjolan Suomen kielellä lantalaisia, joksi he kutsuivat itseään dokumenteissa vielä 25 vuotta sitten.
        Saamelaiset ovat oma etninen ryhmänsä, joilla on oma kieli, historia aineellinen ja henkinen kulttuuri. — Toivoisi puheenvuoron käyttäjien kirjoittavan tuntemistaan ja tietämystään asioista. Siitä olisi iloa lukijoille. Tyhjänpäiväinen Tiltun kaakatus häiritsee monia asioista aidosti kiinnostuneita ja on myös yhteiskunnan edistymisen kannalta idioottimaista — jos se tieto nyt kaakattajia liikuttaa.


      • ÄläHöpäjä
        Tiltutpois kirjoitti:

        Peltovuoman karjalaista alkuperää olevat asukkaat ovat suomalaisia, Peräpohjolan Suomen kielellä lantalaisia, joksi he kutsuivat itseään dokumenteissa vielä 25 vuotta sitten.
        Saamelaiset ovat oma etninen ryhmänsä, joilla on oma kieli, historia aineellinen ja henkinen kulttuuri. — Toivoisi puheenvuoron käyttäjien kirjoittavan tuntemistaan ja tietämystään asioista. Siitä olisi iloa lukijoille. Tyhjänpäiväinen Tiltun kaakatus häiritsee monia asioista aidosti kiinnostuneita ja on myös yhteiskunnan edistymisen kannalta idioottimaista — jos se tieto nyt kaakattajia liikuttaa.

        Taivaastako olette pudonneet?


    • Sivistymätöntätouhua

      Tuli hieman katseltua, että minkälaista väkeä nämä nuoret radikaalit käräjillä ovat ihmisiään. Mörköjä nähdään joka suunnalla valtion toimesta. Esimerkiksi tämä tytär Neeta kirjoittaa blogissaan miten valtioneuvosto on kirjoittanut hänen nimensä väärin. Ei siis olekaan kovin suuri julkkis, kun sama virhe näyttää olevan saamelaiskäräjien vaalilautakunnan valtioneuvostolle lähettämässä nimilistassa. Onnea taas oikeuslaitoksen syyllistämisyritykselle!

    • hjkkkkl

      Miten muuten saamelaiset kokevat suomalaisuuden? Tarkoitan siis niitä saamelaisia jotka asuvat Suomessa. Koetteko suomalaisuutta milläänlailla?

      • Q197

        Riippuu ihmisestä. Osalla saattaa toinen vanhempi tai isovanhempi tulla suomalaisesta kulttuurista, jolloin varmaan myös suomalaisuus jollain muodolla on osa elämää. Itse puolestaan olen saamelainen, joka on Suomen kansalainen, muuten koko suomalainen kulttuuri tuntuu vieraalta.


      • Eläkeahkku

        Suomalaisia olen ikäni pelännyt. Tämä on kummallista, pelkoni on kuin jokin vaisto, en ole suomalaisiin juuri törmännyt muuten kuin koulu- ja työelämässä. En ole liioin kokenut heidän taholtaan mitään väkivaltaa tms. Pelko suomalaisia kohtaan ei ole hellittänyt edes vuosikymmenten aikana. Nyt vanhana olen harkinnut muuttoa ulkomaille, etten joutuisi suomalaiseen vanhainkotiin tai sairaalaan.


      • hbbjbbnnvvb

        Kiitos vastauksesta. Itselläni on romaniystävä. Hänen kohdallaan olen huomannut että toisaalta hän korostaa romaniutta erona suomalaisuuteen mutta joskus kuitenkin hän kokee suomalaisuutta. Hän korostaa että on Suomen romani.


      • 547r
        hbbjbbnnvvb kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Itselläni on romaniystävä. Hänen kohdallaan olen huomannut että toisaalta hän korostaa romaniutta erona suomalaisuuteen mutta joskus kuitenkin hän kokee suomalaisuutta. Hän korostaa että on Suomen romani.

        manne vastailee ittelleen


      • jjjjjjjjjjgfdd

        Miuluimmin manne kuin idiootti lantalainen.


    • akmeelix

      Kyrö puhui poikkeuksellisen järkevästi saamelaisten puolesta. Saamelaisten täytyy saada keskenään sopu aikaan näistä asioista, jotta pärjäisimme ja olisimme yhtenäisiä. Etelään ei kannata saamelaisten lähteä, jotta saamelaisuus ei katoaisi sulautumalla ja sekoittumalla. Saamelaisuus elää sukupolvien yli vain Saamenmaalla.

      • Samieena

        Paremmin olisi saamelaisten asiat, jos ei joka reiästä olisi vieraita tunkeilijoita pukkautmassa saamelaiseksi. Kummallista ja outoa porukkaa, joilta puuttuu kulttuurinen tausta.


      • Entinensimppeli

        Moni on mennyt etelään opiskelemaan. Ilman koulutusta olevat ovat helposti höynäytettävissä, kuten olemme nähneet: saamelaiskäräjien kanssa samoilla linjoilla olijat ovat miltei poikkeuksetta hyvin koulutettuja. Yksinkertainen ihminen varsinkin hyötyy koulutuksesta.


      • Vappunäkymiä

        Täydellinen rauha vallitsee sinä päivänä, kun saamelaiset on assimiloitu suomalaisiin. Sinä päivänä, kun saamelaiset ovat kadottaneet tietoisuutensa ja alistuneet uskomaan valesaamelaisten humpuukihistorian tarinoita. Silloin Kärnä, Kyrö, Kitti-Jouni ja sarivaaralalaiset ovatsaamen kansan kuninkaita. Rauha vallitsee, haudan rauha.


    • aatteleppaite

      Saamelainen on saamelainen. Vaaliluettelo on politiikkaa varten - se EI ole mikään saamelaisrekisteri josta löytyvät kaikki Suomen saamelaiset. Sellaisten rekistereiden ja henkilöluetteloiden kerääminen on Suomessa kielletty.

      • Todistaja

        Eniten saamelaiskäräjien vaaliluetteloon pyrkivät ne, joilla ei ole saamelaisuutta.


    • jokotainiin

      Mielenkiintoinen ilmiö sateenkaarikansalaisen näkökulmasta tämä saamelaisten "ryhmäidentifikaatio" joka menee itseidentifikaation ylitse, koska "kyllä me tiedetään ketkä on meitä ja ketkä ei". Ajatelkaapa, jos muu maailma pyörisi samalla tavalla.

      Homot käyttäisivät aikansa tappelemalla sen suhteen onko Pertti oikeasti homo, kun on kuitenkin ollut naisten kanssa useissa suhteissa. Pertti itse ei saisi määritellä tätä vaan homoyhteisö ja häneltä evättäisiin oikeus rekisteröidä vaikka parisuhteensa miehensä kanssa, koska hän ei ole oikea homo vaan wannabehomo.

      Transsukupuolisissahan on olemassakin tällainen "ainoat oikeat transsukupuoliset" -ryhmä, jonka mielestä henkilö ei ole transsukupuolinen, jos hän ei halua genitaalikirurgiaa osana sukupuolenkorjaushoitoja ja ei käy koko prosessia lävitse. Miten reilu olisi maailma, jossa tämä yhteisö päättäisi yksilön itsensä sijaan kuka on oikeasti transsukupuolinen ja voi saada minkäänlaisia hoitoja tai muuttaa henkilötunnuksensa?

      Saamelaisten usko siitä, että statuksettomat saamelaiset haluavat vain päästä tuhoamaan saamelaisuuden sisältä käsin kuulostaa yhtä vainoharhaiselta kuin se, että jotkut feministit uskovat sovinistimiesten soluttautuvan naisten sekaan transnaisina ja muuttavan kehonsakin ihan vain tuhotakseen naiseuden sisältä käsin. Kukkuu.

      • eiyksinkertaista

        Sinulla on ajatusvirhe tuossa. Homous, transsukupuolisuus ym. ovat yksilön ominaisuuksia. Niiksi synnyttään tai kasvetaan yksilöinä ja kanssakäyminen toisista samanlaisista koostuvan yhteisön kanssa ei ole ollenkaan välttämätöntä sen kannalta. Saamelaisuus on sidottu kulttuuriin. Yksilö voi omata saamelaisen geeniperimän, mutta jos ei ole kasvanut osana saamelaisyhteisöä, olennaisin osa jää puuttumaan.

        Mutta siitä olen samaa mieltä, että joidenkin puheet identiteetistä jonain karkkikaupasta valittavana asiana (LOL) ja statuksettomien saamelaisten tarkoitusperistä yksinomaan ahneina ja häikäilemättöminä ovat ns. höyrähtäneitä, vailla mitään empatiakykyä ja totuuspohjaa. Identiteettiään ei voi valita. Sukuhistoria vaikuttaa yksilön identiteetin muotoutumiseen, vaikka se kieli ja kulttuuri oltaisiinkin jo onnistuttu pääosin tappamaan.


      • Yksinkertainentotuus

        Saamelaisstatuksettomilta suomalaisilta puuttuu kokemus saamelaisuudesta. Onko nykysaamelaisten maksettava hinta heidän isoisovanhempiensa tekemästä valinnasta olla suomalaisia? Ei kai sentään?
        Saamelaisstatuksettomat suomalaiset valittavat, kuinka valtion riisti heiltä - ai heiltäkö vuonna 1670? - kielen ja noitarummun. Kuka sen todistaa, että tuo 1670- luvulla elänyt oli saamelainen? No , sitä ei voi todistaa millään, kun taas nykysaamelainen todistaa omalla, vanhempiensa tai isovanhempiensa saamenkielellä kuuluvansa saamelaisen kulttuurin piiriin ja olevansa saamelainen.


    • aatteleppaite

      On se tosi outoa, että toisaalla nyyhkytetään ja vaaditaan totuuskomissioo kun ollaan kärsitty kolonialismista sun muusta ja sitten omat teot vain jatkavat näiden samojen sukujen sortamista ja identiteetin mitätöimistä??? Haloo!! Yrittäkää nyt käräjillä päättää, että mitä te oikein olette mieltä. Tuohon Yksinkertainentotuus kommenttiin "saamelaisstatuksettomilta suomalaisilta puuttuu kokemus saamelaisuudesta" - mistä sinä kaikkien henkilökohtaiset kokemukset tiedät?

      • Dänikenfani

        On itsestään selvää, että kokemukset saamelaisuudesta puuttuvat, jos ei ole saamelainen. Hulluhan sellainen suomalainen on, joka väittää itsellään olevan saamelaisuuskokemuksia. Saamelaisuus koetaan yhteisön jäsenenä. UFOt voi kokea aivan yksinkin.


      • Viuhkanen

        Saamelaisella yhteisöllä on kokemuksia siitä, että joku on saamelainen ja yhteisöllä on kokemuksia myös siitä, kuka on suomalainen. Mm. Näiden kokemusten perusteella syntyy tieto siitä, ketkä kuuluvat "meihin" ja ketkä taas kuuluvat yhteisön ulkopuolelle. Kirjassa "Sukelluksia saamelaisten ja suomalaisten suhteisiin" haastatteluilla näyttää olevan hyvin selkeä käsitys asiasta.


    • akmeeli2

      Uhanalaiseen kansaan tulisi hyväksyä jokainen aito saamelainen, jotta kansa vahvistuisi ja voisi ylläpitää ja vahvistaa saamelaisia kieliyhteisöjä ja yhteistä identiteettiä. Saamelaiseksi pitäisi hyväksyä ne, jotka osaavat jotain saamelaiskieltä, ja ovat geneettisesti sukua saamelaisille, tai joita ei ainakaan voitaisi geneettisesti erottaa saamelaisista. Saamelaistatuksen haluaville tehtävä geenitesti poistaisi valesaamelaisten soluttautumisen uhan, ja saamelaisiksi pääsisi vain niitä, joiden esivanhemmista merkittävä osa on saamelaisia.

      Näin voitaisiin lakata tuijottamasta kirkonkirjojen lappalaismerkintöjä, ja vain oikeasti saamelaisista periytyvät saisivat ansaitsemansa tunnustuksen. Näin suvultaan saamelainen, joka on sittemmin suomalaistunut, voisi palata saamelaisuuteen opettelemalla saamelaiskielen.

      Mielestäni saamelaisuuteen viittaavaa geeniperimää pitäisi olla yli puolet, jotta henkilö olisi aidosti saamelainen, mutta joku muu voi toki olla toista mieltä.

      • Rikosko

        Tehdäänkö saamelaisille geenitestit aivan kuin rikoksista epäillyille? Tehtäköön geenitestit niille, jotka KHO on hyväksynyt Saamelaiskäräjien vaaliluetteloon.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. ALFA TV:N Konkurissi katastrofi media-alalle

      ALFA TV:n konkurssi on katastrofi, koska paljon hyviä asiaohjelmia katoaa televisiotarjonnasta ja ALFA:lla ääneen pääsi myös yrittäjiä ja tasapuolises
      Maailman menoa
      659
      2434
    2. Tajuan, että tein virheen

      kun pidin sinua hyvänä, mukavana, vaatimattomana, ymmärtäväisenä, oikeudenmukaisena ja älykkäänä ihmisenä. Sitä mielikuvaa ikävöin, en koskaan oikeaa
      Ikävä
      98
      1811
    3. Martinan jorailut

      Ai että Martina on jäykän näköinen kun hän joraa muiden naisten kanssa botskilla Dubaissa..Ja onpa hänellä hiirenhäntä ponnariksi🙄 Tämä ei ole provo,
      Kotimaiset julkkisjuorut
      298
      1549
    4. Mulla on ikävä sitä aikaa

      kun säkin olit ihastunut minuun mies. Siltä se silloin alussa tuntui. Sekosin susta täysin ja tuntuu että en pääse irti enää.
      Ikävä
      54
      1292
    5. Kaksi kuollut ulosajossa lauantai-iltana Loimaalla

      On tainnut olla melkoinen ylinopeus kun on tuollaista jälkeä tullut. Onneksi ei kuitenkaan sivullisia menehtynyt https://viranomaisuutiset.fi/ulosajo-
      Loimaa
      28
      1220
    6. Kerro jotain kaivatustasi

      jotain mitä teille on sattunut keskenään? Ei silmiin katsomista kun sitä on kaikilla. Jotain mistä hän voisi tietää että olet täällä...
      Ikävä
      87
      1055
    7. Sano sano todella

      Onko sinulla Ikävä minua?
      Ikävä
      78
      982
    8. Arvaapa mies

      montako vuotta oon sua ihaillut salaa?
      Ikävä
      76
      976
    9. Miehet hoi!

      Kysymys teille Jos näätte ja tapaatte naisen,joka on mielestänne mukava ja haluaisitte jatkaa vaikka siitä mihin jäitte tai haluatte nähdä tämän nais
      Ikävä
      40
      936
    Aihe