Kehä I, kuvaako yksi peltipoliisi kahta kaistaa?

ei_aiempia_sakkoja

Mentiin kaksi autoa rinnakkain ja toisen auton puolella ollut kamera laukesi. Se auto meni sillä hetkellä hiukan nopeammin ja oli metrin autoani edellä, mutta kameralla oli molempiin hyvä näköyhteys.

Nopeutta oli mittarin mukaan 85 km/h ja oikea nopeus 80-81 km/h kun mittarivirhe huomioitu.
Mutta mutta... pienten nousujen ja laskujen takia saatoin ajaa oikeaa nopeutta esim. 85 km/h aina väilllä hetkittäin ennen kuin ehdin löysätä kaasua, vaikka mentiinkin jonossa, jossa edessäni ja takanani oli autot muutaman kymmenen metrin päässä. Tuon hetkittäisen ylityksen takia olen huolissani, koska en ole 100 % varma...

Kysymys: kuvaako tien oikealla puolella oleva peltipoliisi molempia Kehä I:n kaistoja? Sen kauimmaisen kaistan ja kameran välissähän voi monesti olla joku auto peittämässä ylinopeutta ajaneen rekisterikilven...

Se kamera oli viime perjantaina paikassa Kehä I itään, muistaakseni juuri ennen Yhdyskunnantien siltaa ja siinä on kyllä alamäki, melko loiva kuitenkin...

33

4238

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pakkohoitoon.vajakit

      Kyllä se kuvaa molempia kaistoja ja anturit asfaltin alla mittaa nopeuden.
      Sitä en osaa sanoa kykenevätkö kamerat kuvaamaan autojen läpi vai ei.

      • näköyhteys.tottakai

        Ei ne mitään röntgenkameroita ole. Jos et näe kameraa, kamerakaan ei näe sinua. Esim. jos ajat kameran kohdalla rekan vieressä vasenta kaistaa, niin ei kameralla ole mitään mahdollisuutta kuvata sinua.


      • No_Antures

        Kamera-auton kohdalla tiessä ei ole antureita. Autossa oleva tutkalaite muttaa nopeuden. Kameratolpien kohdalla tiessä on anturit jotka nopeuden mittaa.


      • pakkohoitoon.vajakit
        näköyhteys.tottakai kirjoitti:

        Ei ne mitään röntgenkameroita ole. Jos et näe kameraa, kamerakaan ei näe sinua. Esim. jos ajat kameran kohdalla rekan vieressä vasenta kaistaa, niin ei kameralla ole mitään mahdollisuutta kuvata sinua.

        Pitäis kehittää itsestään hyppivä peltipoliisi, joka tarvittaessa vaihtaa tien toiselle puolelle kuvaamaan.


      • Just.niin
        No_Antures kirjoitti:

        Kamera-auton kohdalla tiessä ei ole antureita. Autossa oleva tutkalaite muttaa nopeuden. Kameratolpien kohdalla tiessä on anturit jotka nopeuden mittaa.

        Poikkeuksena osa hkin keskustassa olevista tolpista.


    • ei_aiempia_sakkoja

      Ehkä ei sittenkään syytä huoleen ihan sakkojen merkeissä, koska...
      http://www.hs.fi/kaupunki/a1416195682027
      17.11.2014 "Automaattikamera nappaa kuvan jo silloin, kun tolpan ohi ajetaan kolme kilometriä tunnissa ylinopeutta. Tällöin auton omistajalle tulee postissa kirjallinen huomautus. Yli kahdeksan mutta enintään 20 kilometrin ylinopeus tunnissa tuo rikesakon, sitä isommat nopeudet päiväsakkoja tai ajokieltoa kuten tähänkin asti."

      Vai miten Kehä I:llä tuo säädetty? Jos sakko vasta yli 88 km/h:sta, niin mittarissa pitäisi olla selvästi yli 90 km/h, kun vähennetään mittarivirhekin. En usko sitä ylittäneeni siinä loivassa alamäessä, kun kuitenkin seurasin mittaria aika paljon. Huh huh.... jatkossa hitaammin, jotta ei tule alamäkien kohdalla lieviäkään vahinkoylityksiä.

    • varma.on.varmaa

      Pimeän aikaan aina eturekkari peittoon.

      • pakkohoitoon.vajakit

        Se on laitonta!


      • mene.hoitoon.vajakki
        pakkohoitoon.vajakit kirjoitti:

        Se on laitonta!

        Entäs sitten.


      • Sitten he tunnistaa kuskin kuvasta

        Samaa tekniikkaa käytetään jos omistaja ei ole kuski ja ei kerro kuka ajoi


      • tuskin.tunnistaa
        Bussissa kirjoitti:

        Sitten he tunnistaa kuskin kuvasta

        Samaa tekniikkaa käytetään jos omistaja ei ole kuski ja ei kerro kuka ajoi

        Vai onko siellä tuhansia sivareita pläräämässä kuskeista jopa 20-30 vuotta sitten otettuja valokuvia.


      • tuskin.tunnistaa kirjoitti:

        Vai onko siellä tuhansia sivareita pläräämässä kuskeista jopa 20-30 vuotta sitten otettuja valokuvia.

        Jaa'a en tiedä miten he sen meinaa tehdä!

        itsellänikin kaksi kertaa käynyt niin että en ole kertonut kuka autollani ajoi kameraan ja eipä he ole omin keinoin kuskia saanut selville... Liekö motivaation puutetta vai mitä


    • FotoaKehiin

      Kyllä, kuvaa kahta kaistaa. Sama juttu kehä-3lla.
      Paikat missä on kolme kaistaa on kaksi kameraa eri puolilla ja en tiedä kumpi niistä vai kummatkin kuvaa keskimmäisen kaistan.

    • Hammurabbi

      Kehä I:n kamerat on säädetty todella herkälle. En usko että lähettävät edes heippalappua kaikille joiden kohdalla räpsyy, koska hyvin marginaalinen ylitys tuntuu riittävän. Turha siis murehtia tuota...

      Noissa kameroiden antureissa (induktiosilmukka tien pinnassa) on se ikävä puoli, että ne mittaavat nopeuden hyvin lyhyeltä hetkeltä, eli jos sattuu juuri kameran kohdalla tökkäisemään epähuomiossa kaasua, voi tulla räpsy, vaikka ajaisikin muuten hyvin tarkkaan rajoituksen mukaan.

      Mielestäni sellainen järjestelmä, jossa mittaus tapahtuisi huomattavasti pidemmältä matkalta, olisi liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta lisäävä. Nyt siellä menee suuri määrä idiootteja jotka kiihdyttävät tolppien välillä lievään ylinopeuteen 90 km/h ja tolppien kohdalla jarruttavat äkkinäisesti 60 km/h nopeuteen. Siitä seuraa vaaratilanteita ja tien välityskyky putoaa huomattavasti eli ruuhkat lisääntyvät. Keskinopeushan noilla pelleillä on se 80 km/h mitä voisivat laillisestikin ajaa ihan rauhassa cruisella ilman turhaa poukkoilua.

      Teknisesti tuollaisessa keskinopeutta mittaavassa järjestelmässä ei olisi nykyään mitään haastetta. Silloin kamerassa ei tarvittaisi mitään älyä tai antureita, vaan tolpissa voisi olla tavalliset videokamerat, jotka lähettäisivät video-streamin muualla sijaitsevalle palvelimelle, jossa oleva sovellus lukisi videokuvasta rekisterikilvet ja laskisi sillä perusteella autojen etenemisnopeudet.

      • omilla_säännöillä

        Jaa, minä olen päästellyt aina rajoitus 3.... 5, kehä I mukaanluettuna, eikä ole tolpat räpsyneet.

        Normi skoda&nissanpapat taas ajelee ihan omilla säännöillään. Näillä ei selvästikään ole mitään käsitystä nopeusrajoituksista tai edes siitä, että oman auton kojelaudasta löytyy vekotin, josta nopeuden voisi lukea.

        Toiminta on siis tällaista:
        - 40 rajoitusalueella ajetaan 50-70 km/h
        - kun eteen tulee nopeusnäyttö, jarrutetaan (nämä nopeusnäytöthän on niitä peltipoliiseja, eikö?) ja tämän jälkeen körötellään säntillisesti kilometri tai pari tasantarkkaan sallittua nopeutta eli 35-40 km/h

        - satasen alueella körötellään 75-95 km/h ja jarrutellaan peltipoliisien kohdalla
        - 80- rajoitusalueella körötellään 70-90 km/h ja jarrutellaan peltipoliisien kohdalla
        - 60 rajoitusalueella (esim. Kehä I mestarintunnelissa) lasketellaan alamäkeen (länteen päin mentäessä) 70-80 km/h, mutta tunnelista ulos tultaessa, kun nopeusrajotus nousee 60->70 niin tässä vaarien nopeus hiipuu max. 60 km/h lukemiin (koska ylämäki), ja tätä kuutta kymppiäTurun moottoritielle asti
        - moottoritien liittymien jälkeen kelpaakin taas päästellä 80-90 km/h, vaikka rajoitus 70

        - sama toisinpäin: Otaniemen liittymästä kohti Turun motaria 90 lasissa 70 rajoituksella, mutta vauhti hiipuu siihen ylämäkeen
        - myös Mestarintunnelissa on itään mentäessä reilu ylämäki, joten siellä kontataan 50 km/h kuudenkympin rajoituksilla
        - tunnelin jälkeen spurtataan tasamaalla 75-90 vauhtiin, vaikka rajoitus muuttuu 60->80 vasta kilometrin päässä
        - ja sitten kun rajoitus nousee 60->80 jäävät vaarit köröttämään 75 km/h vasemmalle kaistalle
        - seuraava suurempi haaste on Hämeenlinnanväylän ylitys, tässäkin on ylämäki, mikä saa vauhdin hyytymään 70 -lukemiin ... vaikka rajoitus 80

        - tähän päälle sitten ne pakolliset paniikkijarrutukset peltipoliisien kohdalla, syystä ettei "osaavilla ja turvallisilla" tavisautoilijoilla ole mitään käsitystä a) voimassa olevasta nopeusrajoituksesta (autenttinen lausunto "ei ennenkään ole niitä kylttejä tarvinnut kytätä) eikä b) oman auton nopeudesta (kun ovat tottuneet siihen, ettei tarvi kytätä myöskään nopeusmittaria = senkin olemassaolo on unohtunut)


    • Ruiseri

      Tommoisia keskinopuksia laskevia kameroita on jo teitten varsilla, hopeisia putkiloita valotolpissa, LED lamppukehä linssi ympärillä. Tosin vielä muuten vain valvontakäytössä, ei sakkoja jakelmassa.

    • jos.kuvassa.kaksi.autoa

      Jos valvotaan yhdellä kameralla kahta kaistaa , niin onkohan niille kummallekin omat induktiosilmukkansa? Jos on vain yksi induktiosilmukka ja otetussa kuvassa on kaksi autoa rinnakkain, niin kummalle sakot (tai huomautus)?

    • ei_aiempia_sakkoja

      Ei tullut postia, ei edes huomautusta! :)
      Kuulemma olisi pitänyt tulla viimeistään neljässä viikossa tieto ja nyt on mennyt reilut viisi viikkoa. Ehkä tapaus meni epäselväksi, kun yksi auto vaihtoi kaistaa vähän ennen kameraa tai syynä oli viereisen kaistan auto... Olin aika varma, että huomautusraja tuli ylitettyä, sillä kyllä sen ylitin hetkellisesti, mutta saatoin myös hidastaa riittävästi ennen mittauspistettä. Vielä tarkempana jatkossa.

      • itse ajoin tammikuun alussa kameraan 8km/h ylinopeutta

        Nyt tullut kaksi kutsua noutaa sakko. Viimeisimmässä on että påitäisi noutaa 3.5 mennessä...

        Joten jos poliisi ei ehdi sakkoa lähettämään, tulee kutsu noutaa se asemalta. Toki nämä kutsut kannattaa heittää roskiin ja ajella rauhallisesti jatkossa niin pääsee keissi vanhemaan helposti


    • Skodaonitäauto

      Vakionopeudensäädin aina 80kmh kehällä niin ei tarvii häseltää..en tajuu näitä jotka ajaa kovempaa? Miksi? Mitä voitat sillä?

      • Ihan lapsikin tajuaa että X matkalla kulkemalla kovempaa säästyy aikaa....


    • Ohiajo_viikottain

      Ajelin vuoden verran liki joka maanantaiaamu tuon tunnelin läpi ja ihmettelin vain muiden hidastelua, kun en tiennyt siinäkin olevan kameran paikkaa. Seuraavahan on vielä 60 alueella alle kilometrin päässä. Eilen tuo kamera sitten räpsähti, kun oli hiljaisempi liikenne. Ajan aina vakionopeussäätimellä koko matkan, mutta tuossa alamäessä nopeus näköjään pääsee nousemaan, kun ei ole rajoitinta. Saa nähdä, millainen lappu sieltä on tulossa, vai tuleeko mitään. Kiinteän navigaattorin lisäksi toista tolppien paikat tietävää navigaattoria harkitsin jo aiemmin, kun Kouvolan tiellekin on ripoteltu kameroita.

      • Jos todellinen nopeus on alle 9 km/h yli rajoituksen, niin tulee käytännössä kiitoslappu. Jos todellinen nopeus oli 9 km/h yli rajoituksen, voi kiitoslappuun liittyä lasku.


      • pärjää--aina

        Ylivoimaisesti helpoin keino on selvittää oman auton mittarivirhe ja ajaa rajoitusten mukaisesti.


      • MitenTämäTapahtuu
        pärjää--aina kirjoitti:

        Ylivoimaisesti helpoin keino on selvittää oman auton mittarivirhe ja ajaa rajoitusten mukaisesti.

        Kerrotko miten tämä konkreettisesti tapahtuu? Minä ajoin pari päivää sitten vierasta autoa enkä tälläkään hetkellä tiedä paljonko siinä autossa nopeumittari näyttää väärin, vaikka rajoitusten mutkaan ajoinkin.


      • MitenTämäTapahtuu kirjoitti:

        Kerrotko miten tämä konkreettisesti tapahtuu? Minä ajoin pari päivää sitten vierasta autoa enkä tälläkään hetkellä tiedä paljonko siinä autossa nopeumittari näyttää väärin, vaikka rajoitusten mutkaan ajoinkin.

        Kuten nimimerkki pärjää--aina kertoi, tuolla tavalla selviää vain oman auton mittarivirhe. Jos se on vaikkapa rahoitusyhtiön omistuksessa, niin turha toivo.

        Itse olen käyttänyt gps:ää mittarivirheen selvittämiseen. Se on minusta huomattavasti helpompi, varsinkin vakionopeudensäätimeen yhdistettynä.


      • MitenTämäTapahtuu
        TheRat kirjoitti:

        Kuten nimimerkki pärjää--aina kertoi, tuolla tavalla selviää vain oman auton mittarivirhe. Jos se on vaikkapa rahoitusyhtiön omistuksessa, niin turha toivo.

        Itse olen käyttänyt gps:ää mittarivirheen selvittämiseen. Se on minusta huomattavasti helpompi, varsinkin vakionopeudensäätimeen yhdistettynä.

        Miten mittarivirhe selviää vaikka jos ajan mittarin mukaan 80km/h? Mikä sen virheen kertoo?


      • MitenTämäTapahtuu kirjoitti:

        Miten mittarivirhe selviää vaikka jos ajan mittarin mukaan 80km/h? Mikä sen virheen kertoo?

        Pitää olla oma auto, sitten se varmaan selviää.

        Minä kyllä luulin, että minulla on, mutta ei ole vielä selvinnyt. Ehkä se pitää omistaa 30 vuotta, jotta siihen oppii.


      • MestarinOpeilla
        TheRat kirjoitti:

        Pitää olla oma auto, sitten se varmaan selviää.

        Minä kyllä luulin, että minulla on, mutta ei ole vielä selvinnyt. Ehkä se pitää omistaa 30 vuotta, jotta siihen oppii.

        Ai että kun Rotta on taas niin hauskan salaperäinen ja tosi hauskakin. Että ihan oma auto pitää olla. Hehe. On se vaan nokkelan sukkela kaveri tämä Rotta. Armoitettu hauskuuttaja! On se hyvä , että saamme lukea tämän mestarin nokkelaa kommentointia.


      • MitenTämäTapahtuu
        TheRat kirjoitti:

        Pitää olla oma auto, sitten se varmaan selviää.

        Minä kyllä luulin, että minulla on, mutta ei ole vielä selvinnyt. Ehkä se pitää omistaa 30 vuotta, jotta siihen oppii.

        > Ylivoimaisesti helpoin keino on selvittää oman auton mittarivirhe ja ajaa rajoitusten mukaisesti.<

        Jos haen vaikka vuokra-auton ja ajan sillä 80-alueella mittarinopeutta tasan 80km/h, siis nopeudella joka ei ylitä suurinta sallittua nopeutta, niin miten voin tietää valehteleeko kyseisen auton nopeusmittari 5% tai 10% tai jotain siltä väliltä?

        Sen verran faktaa että olen ajanut Suomen maanteitä 46 vuotta ja oma auto on ollut vähintään saman verran. Tälläkin hetkellä tiedän mikä on omistamani auton nopeusmittarin virhenäyttämä mutten tiedä miten virheen voisi todeta ilman kännykän gps-perustaisen nopeudenmittaussovellusta tai tutkamittausta. Miten siis nopeusrajoitusten mukaan ajamalla saa selvitettyä auton nopeusmittarin virheen?


      • MitenTämäTapahtuu kirjoitti:

        > Ylivoimaisesti helpoin keino on selvittää oman auton mittarivirhe ja ajaa rajoitusten mukaisesti.<

        Jos haen vaikka vuokra-auton ja ajan sillä 80-alueella mittarinopeutta tasan 80km/h, siis nopeudella joka ei ylitä suurinta sallittua nopeutta, niin miten voin tietää valehteleeko kyseisen auton nopeusmittari 5% tai 10% tai jotain siltä väliltä?

        Sen verran faktaa että olen ajanut Suomen maanteitä 46 vuotta ja oma auto on ollut vähintään saman verran. Tälläkin hetkellä tiedän mikä on omistamani auton nopeusmittarin virhenäyttämä mutten tiedä miten virheen voisi todeta ilman kännykän gps-perustaisen nopeudenmittaussovellusta tai tutkamittausta. Miten siis nopeusrajoitusten mukaan ajamalla saa selvitettyä auton nopeusmittarin virheen?

        Edelleenkään ei tuon väitteen mukaan onnistu kuin *omalla* autolla. Edelleenkään minä en tiedä, miten se auton omistussuhde tähän vaikuttaa. Ehkäpä tuon väitteen esittäjä tulee avaamaan tuota hieman tarkemmin.


      • heloopakuinmikä
        MitenTämäTapahtuu kirjoitti:

        Kerrotko miten tämä konkreettisesti tapahtuu? Minä ajoin pari päivää sitten vierasta autoa enkä tälläkään hetkellä tiedä paljonko siinä autossa nopeumittari näyttää väärin, vaikka rajoitusten mutkaan ajoinkin.

        Itselläni on puhelimessani tarkoitusta varten helppokäyttöinen sovellus. Se näyttää nopeuden tarkemmin kuin auton mittari. Sillä selviää ihan hetkessä mittarivirhe autossa kuin autossa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      15
      1158
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1109
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      2
      1097
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1084
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1083
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1075
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      0
      1066
    9. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1064
    10. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1057
    Aihe