Millä marginaalilla nyt asuntolaina

marginaalip

Siinä kysymys. Kertokaa pankki ja marginaali, kun olette tämän vuoden puolella ottaneet asuntolainan.

Tarvisin siis vertailua, tai opastusta. Minulle siis tarjottu opsta asuntolainaan 1.4% korkoa. Tähän ei kuulu mitkään lisäpalvelut, pelkkä laina.
Itsestä tuntuu korkeelle ku euribor on miinuksella. Olenko väärässä? Kyseessä eka laina, pääomaa löytyy ja laina siis muuten ok mut itseä tuo korko mietityttää. Voinko sanoa oplle et haluan neuvotella pienemmän, koska 1.4 on mielestäni aika korkea? Ruukataanko näin tehdä vai pitääkö vain hyväksyä se, minkä pankki ekana tarjoaa?


Jostain syystä nordealta en saanut yhteydenottoa, aktia ja s-pankki jahkailevat kun on niin ruuhkaa. Siksi siis vasta tämä op korko tiedossa.

43

5313

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • euriboramarginaali

      Kolme vuotta sitten kun vaihdoimme asunnon niin 0,3% muuttui 1,5% marginaaliin uuden lainan myötä. Ensi asuntojen ostajien marginaalit olivat pankin mukaan 1,8-2,3% ja sen sai myös lukea lehdistä. EURIBOR ja marginaali ei ole rinnastettavissa. Koska marginaali on se millä pankki elää ja sen määrä vaihtelee kilpailutilanteen mukaan. Marginaalit tällä hetkellä alentuneet. Myös ensi asunnon ostajille.

    • Marginaali

      Investointiasuntoa varten otin lainaa Tammikuussa ja marginaali silloin 1,4. Pankki OP

      • hhkjlkl

        Asunto on lähes aina investointi. Yleensä se investointi tuottaa asumismukavuutta, joskus jotain muuta esim. vuokratuloja. Toki jos asunnon ostaa omistaakseen sen vain hetken ja myydäkseen esim. remontin jälkeen niin kysessä ei ole investointi, vaan vaihto-omaisuuden hankkiminen. Tällöin marginaali olisi varmaan suurempi ja vaadittavat vakuudet pienemmät.


      • jsdfsfdsf
        hhkjlkl kirjoitti:

        Asunto on lähes aina investointi. Yleensä se investointi tuottaa asumismukavuutta, joskus jotain muuta esim. vuokratuloja. Toki jos asunnon ostaa omistaakseen sen vain hetken ja myydäkseen esim. remontin jälkeen niin kysessä ei ole investointi, vaan vaihto-omaisuuden hankkiminen. Tällöin marginaali olisi varmaan suurempi ja vaadittavat vakuudet pienemmät.

        Ei pankki voi tietää, kuinka kauan ostaja aikoo asunnossa asua tai kuinka kauan aikoo omistaa asunnon, eikä se tieto pankille kuulukaan. Pankin tarvitsee ainoastaan tietää sen, onko kyseessä oma asunto vai sijoitusasunto, koska niitä kohdellaan eri tavalla verotuksessa.

        Ja monet ihmiset vaihtavat jo 2 vuoden jälkeen asuntoa, mutta ei edes tiedä sitä ostaessaan asuntoa. Joten se, kuinka kauan asunnon tulee omistamaan, ei vaikuta marginaaliin yhtään, koska sitä ei pankki edes tiedä. Eikä sitä tarvitse pankille kertoakaan.


    • marginaalip

      Kiitos vastauksista.

      Juu tiedän et marginaali katsotaan jokaiselle henkilökohtaisesti ja siks tiedustelen et kuin paljon heittää. Ja näköjään joku muukin saanut 1.4% op:sta...

      Mut jos euribor on miinuksella niin tuo korkohan on kokonaan pankille.. ja tiedän kyllä mitä korot ovat olleet sillon 20v. sit ja siihen nähden nämä eivät ole mitään, mut niin se maailma muuttuu eikä kovin vanhoja tietoja voi verrata tähän päivään.

      Kuiteskin, unohtui mainita et danske bankilta sain tarjouksen 1.1% ilman lisäpalveluita. Jos niitä ois ottanut ois ollut myös tuon 1.4%, mitä op taas tarjoaa ilman lisäpalveluita.

      • jkdfhjkhkj

        Edellisen 1,4% on otettu sijoitusasuntoon joiden lainoissa marginaalit on korkeammat kun oman asunnon ostossa. Kyllähän tuo sinun 1,4% on korkeahko nykytilanteessa, itse viime kesänä 0,9% op ja mitä nyt lueskellut niin alle prosentin tuntuu saavan jo helposti, eli olet riskiasiakas, tulojen, säästöjen tai mikä syy nyt onkaan vuoksi.

        Parhaimpia tarjouksia viime aikoina 0,7% mitä olen kuullut, toki vaatii jo hyviä tuloja ja rahaa että pääseee noihin alhaisimpiin marginaaleihin.


      • Markinaali

        "Mut jos euribor on miinuksella niin tuo korkohan on kokonaan pankille.. "

        Marginaalihan tulee euriborin/viitekoron päälle. Eli se on ihan sama missä se euribori seilaa.


    • marginaalip

      Hieman ristiriitaista viedä juuri riskiasiakkalta isoa korkoa=helpommin jää lainat sit maksamatta ;)

      Mut odottelen vastauksia muualta. Niinku kirjotin et Danske antoi jo 1.1%, joten ilmeisesti he eivät näe niin riskinä kuin Op. Olen myös käsittänyt et Op:sta ei kovin helposti lainaa edes saa, tai et muut pankit saattaa myöntää mut Op ei.

    • jkdfhjkhkj

      Pitää ottaa huomioon op bonus järjestelmä, eli saat 0,25% bonusta lainasta, he laskevat että marginaalista vähennetään tuo 0,25%. Tuo on vähän monimutkainen homma koska et saa bonusta rahana vaan joudut käyttämään palveluihin, käytännössä vakuutukseen koska palvelumaksut on sen verran pieniä, riippuu toki lainan koosta. Mutta jokatapauksessa tuon bonuksen takia op marginaali on yleensä hieman muita pankkeja korkeampi, tosin tuokin riippuu asiakkaasta ja raha tilanteesta.

      Itse kinusin op saman marginaalin mitä paras tarjous oli muualta, eli bonukset kaupanpäälle. Nyt maksan vuoden vakuutus maksut noilla kertyneillä bonuksilla.

      Itse olen käsittänyt että Nordea yrittää väkisin työntää lisäpalveluja jos haluaa alhaisen marginaalin. Op myöntää lainoja kyllä ihan samanlailla kun muutkin, eräs kaveri oli "riskiasiakas" ja sai lainan op:sta, muualta ei olisi irronnut. Toki marginaali korkea ja nyt maksellut korkoputkesta hunajaa vaikka korot ovat vaan laskeneet :D

    • 1977van

      Nordealle lähetin hakemuksen kuukausi sitten. Ei vieläkään vastausta... OP viikko sitten ei vastausta.

    • Viierailija

      OP, marginaali sijoitusauntoon 0,8.

    • RistoRauppari

      OP:sta tarjottiin 0,85 kun omaa rahaa yli 60% sekä sijoitusvarallisuutta ja käteistä reippaasti yli asunnon arvon. Eli riskitön laina. Sanoin että kiitos vaan ja hyvää jatkoa.

    • Norpppppa

      Nordeasta 0,9 ja 100% laina. Säästöjä ja sijoituksia olisi kyllä ollut asunnon hinnan verran, mutta niitä ei haluttu käyttää. OP tarjosi samaa lainaa tasan 1 marginaalilla.

      • kytkyjä

        Marginaalista en tiedä mutta korko OP 1,26%. Laina otettu viime joulukuussa. Olen vähätuloinen ja kysyin lainaa eri pankeista ja OP vastasi heti ja halusi tarjota lainaa. Vakuutukkset ovat myös OP:ssa vakuutusagentti hoputti että pitää olla kolme erilaista vakuutusta niin saa asuntolainan 0,5% alemmalla korolla. No enpä saanutkaan, se oli vain juonottelua. Mutta neuvotteluissa voi sellaista ehdottaa ja silloin ehkä voi vaikuttaa. ja saahan bonuksia joilla voi maksaa vakuutuksia


    • NordeanAsiakas

      Nordeasta maaliskuussa 0,8, ei ehtoja ja lainasumma 95% asunnon ostohinnasta.

    • Jayna868

      Oma pankkini Nordea tarjosi ensin 1,4%, mutta kun kysyin Danskesta ja OP:sta, sain tarjouksen 1,1% ja 0,9%->palasin Nordeaan kyselemään mikä mättää ja Nordea teki uuden tarjouksen 0,8%. Olen ollut Nordean asiakas aina ja ASP-lainasta kyse, ensiasunnon ostin helmikuussa.

      Kannattaa ehdottomasti kuunnella mitä muilla pankeilla on tarjota ja sanoa suoraan suoraan omaan pankkiin että muista pankeista on tullut parempia tarjouksia (niinkuin minun tapauksessani). Meni noin minuutti viestin lähettämisestä, kun Nordeasta soitettiin tulisinko uudestaan neuvotteluun tarkastamaan marginaalia.

      • JPhkkjkjk

        Mä en ainakaan enää ottaisi tuollaisen jälkeen vanhasta pankistani. Jos heti hinnoittelee itsensä pihalle, vaikka tietää asiakkaan taustat, en ikinä avaisi sen pankin ovia.


    • mami87eb

      toukokuussa nordeasta luvattiin 1,25%, op:sta 1,0%
      nordean asiakkaana olen aina ollut. parilta muulta pankilta tuli nettihakemuksen perusteella heti "nou nou".

      • eiehkähalvintarahaa

        Sijoitusasuntoon Op:sta 120% lainoitus, korko 1,6%, ei välttämättä halvin, mutta en nyt alkanut tinkimäänkään, kun vuokralainen maksaa nuo kustannukset. Osakekirjat jäi minulle itselleni kassakaappiin, käytin muita vakuuksia.


    • Talonrakennuttaja

      Nostin OP:sta lainan toukokuussa 1,4 %:n marginaalilla. En työkiireiden vuoksi ehtinyt kilpailuttaa lainaa, ja minulle kelpasi silloin tuo ihan hyvin.
      Nyt kuulin, että tuttavani sai OP:sta ensi asuntoa varten lainan 0,8 %:n marginaalilla. Hänen tulotasonsa on samaa luokkaa kuin minulla (vähän ehkä pienemmät tulot). Kyseessä oli eri OP, mutta kuitenkin...
      Ja toinen tuttavani oli saanut samasta OP:sta kuin mistä minulla nyt laina, 1,25 %:n tarjouksen..

      Mitä sanotte, kannattaisiko vaihtaa pankkia ja kilpailuttaa lainaa? Kyseessä iso laina, josta koituisi 0,5 %:a alemmalla marginaalilla huomattavat vuotuiset säästöt.

      • Talonrakennuttaja

        Jatkan vielä äskeistä viestiäni: kyseessä on toinen lainani, ja olen tunnollinen maksaja, jolla pääomaakin kertynyt ihan mukavasti.

        Voiko vaan olla, että pärstäkertoimen mukaan jakavat marginaaleja, jos samassa pankissa tarjotaan eri summia eri asiakkaille? Vai sekö vaikuttanut, että pankkivirkailijalla tiedossa, että tuttavani kilpailuttavat lainansa ja minä en?

        Kyseisillä tuttavillani, jotka olivat saaneet paremman tarjouksen, on suht sama tulotaso ja maksuvalmius kuin minulla.


      • jklkg
        Talonrakennuttaja kirjoitti:

        Jatkan vielä äskeistä viestiäni: kyseessä on toinen lainani, ja olen tunnollinen maksaja, jolla pääomaakin kertynyt ihan mukavasti.

        Voiko vaan olla, että pärstäkertoimen mukaan jakavat marginaaleja, jos samassa pankissa tarjotaan eri summia eri asiakkaille? Vai sekö vaikuttanut, että pankkivirkailijalla tiedossa, että tuttavani kilpailuttavat lainansa ja minä en?

        Kyseisillä tuttavillani, jotka olivat saaneet paremman tarjouksen, on suht sama tulotaso ja maksuvalmius kuin minulla.

        Kilpailuttaminen on ihan a ja o näissä asioissa. Ensimmäinen tarjous on (lähes) aina yläkanttiin - jos asiakas ei kilpailuta, niin häneltä saadaan enemmän rahaa, mikä on tietysti pankille hyvä juttu.

        Toinen juttu on sitten se, että pankki arvioi asiakkaita kokonaisuutena. Vaikka maksuvalmius olisi näennäisesti sama, eroa voi tulla esim. omarahoitusosuudessa, muun omaisuuden ja muiden luottojen määrässä, rahankäyttötavoissa, jne.


      • Talonrakennuttajaa

        Siis meneekö niin, että asiakas, jolla on enemmän omarahoitusta ja jolla on näyttöä säästämisestä, saa pienemmän marginaali? Minulla ei ole muita luottoja ja lisäksi aikamoinen näyttö säästötaidoista viimeisten vuosien ajalta. Omarahoitusta on n. 50 % tulevan ok-talon talon arvosta.. silti sain huonomman marginaalitarjouksen kuin tuttavani...

        Kilpailuttaminen ei liene myöhäistä vieläkään. Taidanpa tehdä kierroksen lähipankkeihin ja siirtää lainan muualle, jos onnistun saamaan paremman marginaalin.


      • kysypankitsa

        Kilpailutus on yksi vaihtoehto, mutta nopea tapa on myös käydä OP:ssa ja pyytää muuttamaan korkoa alemmas - perusteen ollessa se, että muuten harkitsee pankin vaihtoa. Yksi tuttuni teki OP:ssa niin, ja sai pankissa käymällä 0,35 prosenttia marginaalista pysyvästi pois (1,25 prosentista 0,9 marginaaliin). Vuosien aikana siitä kertyi aika iso säästö.


    • uiyuiyuiy

      Itsellä vuosi sitten kohtuu pieni laina OP, marginaali 0,9% 6kk euribor. Lainahan oli tarpeeton eli käteistä nyt noin kaksi kertaa lainan määrä, eli säästöt plus laina on yhteensä kaksi kertaa lainan määrä. Tekisi mieli kinuta marginaalia alas koska pankilla ei oikeastaan lainkaan riskiä, voin maksaa lainan koska vain. Laina otettu periaatteessa osakkeita varten mutta nyky kurssitasolla ei tarkoitus sijoittaa. Auttasko tuota kinuta alaspäin, parhaat marginaalit tainneet olla n.0,7% viime aikoina.

    • halvinlaina

      Kannattaa tosiaan pyytää useampia tarjouksia. Harvoin ensimmäinen pankki tarjoaa heti parasta hintaa. Jos ei halua kysellä jokaisesti pankista tarjousta erikseen niin netistä löytyy tähän valmis palvelu. http://www.etua.fi
      Pyytävät lainatarjouksia eri pankeilta, riittää että täytyt yhden nettihakemuksen.

      • Rtyjjk

        Itselläni on käynyt niin, että muutamia kertoja kun olen vierasta pääomaa tarvinnut milloin mihinkin sijoitusasunto- tai kiinteistöprojektiin, niin milloinkaan se "oma pankki" ei ole ollut halvin eli joka kerta olen päätynyt pankin vaihtoon. Niin se vaan on menny.


    • Kai.Vari66

      Mikäli lanassasi ei ole korkosuojausta tai muutakaan "lisävarustetta" 1,4 % on kyllä yläkanttiin. Ystäväni osti juuri asunnon ja valitsi lainansa näin: hän katsoi ensin Taloustaito - lehdestä viisi tällä hetkellä edullisinta asuntolainapankkia ja haki lainaa näiltä jokaiselta sekä myös uutta asuntoa myyneen välitysliikkeen omistajapankilta. Lainatarjousten todelliset vuosikorot olivat: halvin 0,6% (välittäjän omistajapankki) ja kallein 1,1 %. Ei liene vaikea arvata, mistä hän otti lainaa.http://haelainaa.biz/

    • JohnCi

      Tarkistin juuri asuntolainani korkon ja kokonaiskorko, eli pankin marginaali plus viitekorko on yhteensä 0,28 %. Se on ymmärtääkseni erittäin matala. Tämän sain pankkien kilpailuttamisen ja hyvin lyhyen euribor-viitekoron avulla.

      • öjlk

        Ei taida olla tänä vuonna otettu laina? Eikä edes parin vuoden sisällä otettu.

        Lainanottoajankohta vaikuttaa suuresti -> oleellinen asia kerrottavaksi. Tämän hetken lainaneuvotteluissa ei tee mitään sillä tiedolla, että muutamia vuosia takaperin lainamarginaalit olivat todella alhaiset. Sen jälkeen on käyty reippaasti korkeammalla tasolla, ja tultu taas vähän alaspäin.


    • Euribor

      Ålandsbanken asuntolainan 12kk Euribor laina 0,6 % . Hypo-pankista on hyvä katsoa asuntolainaa . Hypo- pankki antaa asuntolainaa vain ehkä pääkaupunkiseudulle oleviin asuntoihin .

      • lainannostopalkkioista

        Hypo myöntää lainaa yliopistokaupunkeihin, mutta ei muualle Suomeen. Ja se on kokonaiskuluiltaan usein tosi kallis vaihtoehto. Kilpailutettiin juuri tänä vuonna taloyhtiölle pankit. Hypo tarjosi kyllä 1 % marginaalia, mikä oli ihan keskitasoa, eikä sentään ihan korkein (alin marginaalitarjous oli meillä 0,79), mutta heillä oli melkein 800 euron "lainannostokulut". Alimman tarjouksen lainannostokulut olivat 300 euroa. Käytännössä Hypo yrittää vedättää lainannostokuluillaan. Laina oli alle 100 000 euron suuruinen, ja Hypon tarjouksessa lainannostokulut muodostivat merkittävän summan kokonaiskuluista.

        Omassa henkilökohtaisessa asuntolainassa sovittiin pankin kanssa lainannostokulut aikoinaan nollaan, kun mainitsin, että eräs toinen pankki oli antanut nollakulutarjouksen alle 30-vuotiaille. Taloyhtiöissä niitä ei nollaan saa, mutta yli 500 euron lainannostokulut ovat aivan poskettomia. Ei se lainan nostaminen voi oikeasti Hypollekaan niin paljoa kuluja aiheuttaa, vaan he markkinoivat lainojaan marginaaleilla ja keräävät tuottoja lainannostopalkkioista.


    • asuntohaaveilija

      Lainalupaus, suureksi osaksi ASP-laina, Danske Bank, euribor 12 kk 0,00% (ei mene negatiiviseksi), marginaali 1,09%, todellinen kiinteät kuukausimaksut huomioon ottava vuosikorko 1,188%. Kilpailutan vielä ainakin 4-5 pankkia.

    • Tyytyväinennnn

      Nordea online-konttorista meille myönnettiin 0,70% marginaali. Online-konttori pääsee alemmaksi kuin kivijalkakonttorit. Suosittelen.

    • supamama87

      S-pankki 0,85% 300e nostot, hypo ensin 0,85 sitten peruivatkin lainalupauksensa, säästöpankki 0,85% 300e nostot, nordealta sain saman kuin sp. OP lupasi 0,9% mutta peruivat lainalupauksen. Päädyin sp:iin koska paras palvelu.

      Alkukilpailutus 8/2016, nyt marraskuulla tarkistus ja nosto

    • teukkama

      Marraskuu 2015: kilpailuttamisen jälkeen Hyposta 0,7 marginaali. Osalla pankeista tarjous yli 1, lähelle Hypoa pääsi S-Pankki ja Danske.

    • beethooven

      Aika pieniltä näyttää etenkin kun vertaan sitä vielä vahvan markan aikaan jolloin maksoin muistaakseni yhden vikan syksyn noin 16.25 % only. heti perään asuntojen hinnat romahtivay vuodessa noin 45 %. Heh, heh, heheh.

    • UuttaAsuntoaHankkimassa

      Tänään saimme 0,80 marginaalilla tarjouksen pankista, onko kilpailukykyinen?

      • Kelbn

        Ainakin pikkasen parempi kun meidän, Danske tarjosi meille lainaa 0,85 marginaalilla.


    • ostaja123

      Nordea 0,8% ja 300€ nosto. Hypo varmaan jopa alle, kun 4 kk sitten oli tuo sama 0,8%. Op sikakallis ja pakottaa korkoputkeen, vakuutuksiin jne., tänne ei aikaan tule päädyttyä. Danske 0,85, mutta mutta ilman ilmaisia lyhennysvapaita. Kokonaisuudessaan Nordea (oma pankki) tällä hetkellä kokonaisuudessaan paras. S vielä kuulematta.

    • kilpailutaaslaina
    • Vbi

      Meillä marginaali 0,5 ja vuonna 2006 otettu laina. OP on kysymyksessä ja olen ollut pankin asiakas vauvasta. Lainasumma oli suuri ja heti tuli tällä marginaalilla tarjous. Nyt voisi yrittää puristaa marginaalin 0,3 jos olisin lainaa ottamassa. Kannattaa kysyä mahd. monelta pankilta.

      • yjtjtyjtyjtj

        Muistelet liikaa vanhoja aikoja. Vuoden 2009 jälkeen marginaalit ovat nousseet reilusti. Tuollaista 0,3 marginaalia ei saa käytännössä kukaan enää lainaansa, jopa 0,5 on täysin mahdoton. Tilastojen mukaan uusien asuntolainojen marginaali on hieman yli 1, ei enää tuollaisia pikkulukemia. Vuoden 2006 lainaan saatu marginaali ei kerro mistään, vaan tuo on mennyttä aikaa. Oikeastaan jopa parin vuoden takainen tieto on arvotonta.

        Vuoden 2006 lainat eroavat myös siinä, että negatiivinen korkokin huomioitiin. Nykyisissä lainoissa viitekorko ei koskaan alita nollaa. Eli vaikka hyvällä onnella saisikin 0,3 marginaalin, korko ei silti koskaan alita 0,3:aa, vaikka 12kk euribor on nytkin -0,15.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      2591
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe