Espoolaisen seurakunnan pappi on järjestänyt kymmeniä pyhiinvaellusmatkoja Italiaan laittomasti.
Pappi ehti järjestää yli kolmekymmentä pyhiinvaellusmatkaa vuodesta 1997, kunnes Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) tänä vuonna puuttui miehen toimintaan saamansa vinkin perusteella.
Pappi ei ollut rekisteröitynyt vastuulliseksi matkanjärjestäjäksi, ja valmismatkojen järjestäminen ilman rekisteröityä ja vastuullista matkanjärjestäjää on laitonta. Jos valmismatkojen järjestäminen aiheuttaisi matkustajille taloudellista vahinkoa, kyse voisi olla valmismatkaliikerikkeestä tai -rikoksesta.
Papin vuosina 1997–2016 järjestämät pyhiinvaellusmatkat maksoivat noin 1 000–1 200 euroa ja niille osallistuneet maksoivat summan papin tilille. Matkat ovat suuntautuneet eri puolille Italiaa, esimerkiksi Roomaan ja Assisiin.
Matkoja on ollut 3–4 vuodessa ja kullakin on ollut noin 50 osanottajaa. Niillä on ollut mukana myös Suomen tunnettuja piispoja ja pappeja. Papin järjestämien matkojen teemoina on ollut muun muassa rukous, jumalanpalveluselämä, kirkon pyhät ihmiset ja kristillinen taide, mutta myös ruoka ja viini.
Vain osa näiden matkojen sisällöstä oli ostettu matkatoimistoilta. Lain mukaan papin olisi pitänyt ostaa koko matka vastuulliselta matkanjärjestäjältä tai rekisteröityä itse sellaiseksi.
KKV pyysi mieheltä selvitystä asiasta.
”Mutta kynnys poliisille tehtävälle tutkintapyynnölle on silti jonkinmoinen, ja siinä pohditaan tarkoituksenmukaisuutta”, sanoo apulaisjohtaja Petteri Lehtonen KKV:sta.
KKV tyytyi huomauttamaan toiminnasta ja kehottamaan matkojen järjestäjää vastaisuudessa hankkimaan koko matka vastuulliselta matkanjärjestäjältä tai rekisteröitymään itse sellaiseksi.
Matkoja järjestänyt pappi Antti Kruus kertoi HS:lle, että ei tuntenut kaikkia valmismatkoja koskevia pykäliä.
”En tätä kiellä, mutta se perustui ihan tietämättömyyteen, eikä mihinkään hyötytarkoitukseen. Kun olen saanut ohjausta tässä asiassa, olen muuttanut menettelytapaani”, hän kertoo.
”Minulla oli sellainen käsitys, että kun matkatoimisto on mukana ja hoitaa pari juttua ja minä loput, niin se on hyvä niin. Ja näin minä sitten tein tähän vuoteen asti, kunnes Kilpailu- ja kuluttajavirasto otti yhteyttä.”
Pappi onkin viime kesän jälkeen järjestettävillä matkoilla käyttänyt vastuullisena matkanjärjestäjänä kreikkalaista EL-VE Tours matkatoimistoa.
Matkojen järjestäjän mahdollisesti saama taloudellinen hyöty tai valtion menettämä verotulo ovat verottajan asia. Ainakin jotkut matkailijat ovat saaneet reissun niin sanottuun nettohintaan, mikä on ollut noin 500 euroa, kun rahaa on muutoin kerätty yli tuhat euroa per osallistuja.
”Tätä olen verottajallekin selvittänyt, että voittoja ei ole jäänyt. Jos joku on matkan saanut 500:llä, silloin hän on osallistunut matkalla eri tehtäviin. Ja jos matkasta on jotain jäänyt, olen lahjoittanut esimerkiksi luostarille sen rahan”, pappi sanoo.
Mille luostarille?”Espoolaiselle Jumalanäidin Karmeliittaluostarille.”
Tarkastuspäällikkö Heimo Säkkinen Verohallinnosta sanoo, ettei voi salassapitovelvollisuuden vuoksi kommentoida yksittäistä asiakasta koskevia tietoja, mutta puhuu asiasta yleisellä tasolla.
”Verovelvollista pyydetään esittämään selvitys toiminnan tuotoista ja kuluista. Mahdollinen toiminnasta syntynyt voitto on verotettavaa tuloa”, Säkkinen sanoo.
(Lähde Helsingin Sanomat 7.12.2016)
Kappalainen Antti Kruus Espoosta saamassa syytteen
5
3069
Vastaukset
- dfgdsfgsgsdf
Taas tuli näpäytys luterilaiselle kirkolle, joka kuskaa seurakuntalaisia piispojensa johdolla pyhimysten pyhinvaelluspaikoille. On todella järjetöntä järjestää moisia matkoja.
- taastätäsamaa
Matkoja järjestänyt pappi Antti Kruus kertoi HS:lle, että EI TUNTENUT
kaikkia valmismatkoja koskevia pykäliä.
”En tätä kiellä, mutta se perustui ihan TIETÄMÄTTÖMYYTEEN eikä mihinkään hyötytarkoitukseen. Kun olen saanut ohjausta tässä asiassa, olen muuttanut menettelytapaani”, hän kertoo.
Pappi onkin viime kesän jälkeen järjestettävillä matkoilla käyttänyt
vastuullisena matkanjärjestäjänä kreikkalaista EL-VE Tours matkatoimistoa.
Hm. Pappi touhua matkoja jotka maksavat 30X1500=45 000 euroa.
Mitäpä jos joku muu toimisi samoin? "Vuokrasin asunnon, enkä ymmärtänyt kaikkia sopimuksen pykäliä. Minunko pitää maksaa aiheuttamani vahingot?"
Huimaa. Mitenkähän huonot pappien tiedot ovat muissa asioissa?
45 000euroa keskimäärin ihan noin vain. Kyllä joillekin Herran suojelus on niin todellista että se ylittää tavallisen ihmisen arkijärjen. - kateusko.takana
" On todella järjetöntä järjestää moisia matkoja."
Harmi etteivät kysyneet sinulta...?
Mutta voihan kukatahansa kerätä kaveriporukan ja lähteä matkalle, ostaa matkat omatoimisesti netistä ja se ei kai liene luvatonta ? - taastätäsamaa
kateusko.takana
Harmi etteivät kysyneet sinulta...?
Sanopa muuta.
Kysyt:
Mutta voihan kukatahansa kerätä kaveriporukan ja lähteä matkalle, ostaa matkat omatoimisesti netistä ja se ei kai liene luvatonta ?
Vastaus:
Pappi ei ollut rekisteröitynyt vastuulliseksi matkanjärjestäjäksi, ja valmismatkojen järjestäminen ilman rekisteröityä ja vastuullista matkanjärjestäjää on laitonta.
Joten mikä se todellinen syy sinulla on sanoa noin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Bus Fi Jaanalta onnistui kusetus
Bus Fi Jaana Bernadotte-Colangelo päätti hoitaa sitten Nykissä perheensä raha-asiat kerralla reilaan veronmaksajien ylen583583Joko kyllästyttää ?
Tämä nillitys siitä mitä palstalla saa ja ei saa tehdä? On jo niin vanha juttu rekatut vastaan anot. Aivan turhaa sha3721860Tuliko mies yllätyksenä
etten oo niin helppo ja kiltti, kuin ehkä luulit? Kiltti ja lempeä ulkokuori, mutta kuitenkin oma tahto :)801261- 411133
Tilanne on vakava koska rakastan sinua
Tilanne on oikeasti paha. En yhtään tiedä haluatko olla vain kaveri vai jotain enemmän. Ei sellaista voi suoraankaan kys731004Seuraavan kerran kun nähdään
Jos ollaan kahden niin yritän puhua tavallista suorempaan. Haluan nimittäin sinut ja niin kauan kuin on mahdollisuus...34870- 74767
OLIKO PUOLANGALTA
Iltasanomat uutisoi tänään että Kainuussa oli joku lahopää saanut vankeusrangaistuksen kun oli käynyt koululla opettaja13715Ketkä Sysmässä riitelevät?
Tällä palstalla on moitittu Sysmän päättäjiä riitelystä. Luin Yle Lahden jutun kunnanjohtajan erottamisesta ja järkytyin25695Sinä nainen mielessäni
Tänäänkin olisi hyvä sää kipitellä luokseni. Tule paijattavaksi ja puristeltavakseni.39675