Hare Krishna

Tallaaja

Hei,

Vaisnavalle haluaisin esittää kysymyksen, että jos et laula ja toista Hare Krishnaa (siis olen näin käsittänyt, pyydän anteeksi jos erehdyin), niin miten lähestyt Krishnaa konkreettisella tasolla ? Minkälaisia oivalluksia olet saanut matkanvarrella. Kaikki muutkin, haluaisin ja toivoisin, että voisitte kertoa omista kokemuksistanne ei pelkästään Veda-kirjoituksista siteeraten vaan että miten olette tunteneet Krishnan elämässänne. Oletteko tunteneet kirjaimellisesti olevanne yhtä kaiken kanssa. Tunteneet todellista autuutta ja rakkautta Herraan.

Olen itse harjoittanut Buddhan esittämää oppia viime kesästä lähtien, mutta on tapahtunut erinäisiä asioita ja nyt olen kallistunut toistamaan Hare Krishna maha-mantraa ja lukemaan Bhagavad-Gitaa ja muita Srila Prabhupadan kirjoittamia ja kommentoimia kirjoja. En ole koskaan lakannut uskomasta Jumalaan vaikka buddhalaisuus on periaatteessa ateistinen uskonto taino sehän on kyseenalaista onko se edes uskonto vai jonkinlainen menetelmä mielenrauhaan ja vapautumiseen.
Olen jonkinlaisessa rajakohdassa. Haluaisin, että te kokeneet ihmiset, jotka olette Krishna-tietoisuuden vakavasti ottavia ihmisiä, voisitte kertoa minulle kannustavia asioita :)

Kiitos.

31

1865

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • radhika

      ensiksi haluaisin sanoa että buddha on Krishnan yksi olemus.Voit lukea siitä tarkemmin srimad-bhagavatamin ensimmäisestä laulusta.
      Krsnan voi todella tuntea kun chanttaa sillä krsna ei eroa nimestään. itse en tunne mitään epäselvää etteikö Krsna olisi Jumala ja etteikö hän rakastaisi meitä kaikkia

      • pikkubhakta

      • Anonyymi
        pikkubhakta kirjoitti:

        Mistä tässä on kyse:

        http://surrealist.org/gurukula/lawsuit.html

        Srila Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswami Maharaj
        ...
        Henkinen maailma on rajaton. Kukaan ei voi määrittää sen alkua ja loppua, se ulottuu todellisuuden läpi loputtomasti, ja on rajaton kooltaan. Myös muita maailman osia pidämme rajattomina, kuten aineellista maailmaa, joka myös on rajaton. Me pidämme aineellista maailmaa rajattomana, koska me, pikkuruiset sielut, olemme merkityksettömässä asemassa. Havaintokykymme on rajallinen, mutta Jumalallisella todellisuudella ei ole rajoja.
        Tällä hetkellä olemme tässä ehdollistetussa, rajoitetussa osassa aineellista maailmaa, mutta tämä ei ole todellinen kotimme. Henkinen maailma on todellinen asuinpaikkamme. Meillä on kyky tietoiseen olemassaoloon, henkiseen olemassaoloon tässä maailmassa.

        iuyt


    • Radhika dasa

      laula Herran pyhää nimeä ja lue Gitaa ja elämästäsi tulee TÄYDELLINEN!

      Hare Krsna-mantrasta en voi muuta sanoa kuin että sen laulaminen/toistaminen kannattaa aina, koska siten oivallamme itsemme, maailman ja Jumalan, sekä sydämessämme oleva lika puhdistuu ja saavutamme rakkauden Persoonalliseen Jumalaan. Chant Hare Krsna-mantra. All glories to Gauranga!

      Buddha on Krsnan inkarnaatio, jonka tehtävä oli harhauttaa ateisteja ja demoneja. Prabhupada kertoo lisää tästä kirjoissaan. Jos tunnet olevasi nyt risteyksessä, lähde siihen suuntaan jossa on kyltti: SRI KRISHNA 108 ja olet perillä : ) kaikkea hyvää sinulle!

      • Tallaaja

        ..oliko Buddha todella ? Olen tutkinut Buddhan elämänstooria ja sieltähän tulee ilmi, etä Buddha oli ihminen kuten me muutkin, mutta jätti ylellisen kotinsa ja lähti etsimään totuutta muille maille, kunne löysi sen ja valaistui.
        Kuka muuten määrittelee, että veedat pitää paikkansa, onko niitä muuteltu tai muuten käsitelty ajan kuluessa ? Minä olen vähän pihalla vielä noitten juttujen kanssa, kun siis en oikein ymmärrä vielä mistä nuo kirjoitukset on peräisin. Onko itsensä oivaltaminen sama asia kuin valaistuminen/nirvana ? Mihin valaistunut olento joutuu. Siis jos puhutaan buddhalaisuuden mukaan niin valaistunut ei enää palaa tänne ellei itse halua, mutta mihin hän syntyy/palaa/menee ? Jotenkin olen käsittänyt, että näiden niisanottujen persoonattomuusfilosofistien mukainen valaistuminen tarkoittaa sulautumista persoonottamaan Brahmaniin, mutta mitä se käytännössä tarkoittaa, ei ole oikein vielä valjennut. Tosin nämä kaikki on ilmeisesti asioita joita ei pysty käsittämään tavallinen tallaaja :)
        Entäs onko Hare Krishnan toistaminen nopein tapa saavuttaa nirvana ? Joka käsityksieni mukaan ei ole vasta kuin täydellistymän alku. Mutta jostain luin, oliko se Prabhupada vai kuka sanoi, että jos toistaa 16-kierrosta Hare Krishnaa päivässä, syö siunattua ruokaa ja noudattaa neljää periaatetta, tulee oivaltamaan itsensä varmasti tässä elämässä. Eli siis vapautuu syntymän- ja kuolemanvälisestä kiertokulusta, saavuttaa nirvanan ?

        Tässä vähän nopeasti laadittuja kysymyksiä, kun en ehdi juuri nyt enempää ajatella, mutta kiitokset vastauksista.


      • Bhaga
        Tallaaja kirjoitti:

        ..oliko Buddha todella ? Olen tutkinut Buddhan elämänstooria ja sieltähän tulee ilmi, etä Buddha oli ihminen kuten me muutkin, mutta jätti ylellisen kotinsa ja lähti etsimään totuutta muille maille, kunne löysi sen ja valaistui.
        Kuka muuten määrittelee, että veedat pitää paikkansa, onko niitä muuteltu tai muuten käsitelty ajan kuluessa ? Minä olen vähän pihalla vielä noitten juttujen kanssa, kun siis en oikein ymmärrä vielä mistä nuo kirjoitukset on peräisin. Onko itsensä oivaltaminen sama asia kuin valaistuminen/nirvana ? Mihin valaistunut olento joutuu. Siis jos puhutaan buddhalaisuuden mukaan niin valaistunut ei enää palaa tänne ellei itse halua, mutta mihin hän syntyy/palaa/menee ? Jotenkin olen käsittänyt, että näiden niisanottujen persoonattomuusfilosofistien mukainen valaistuminen tarkoittaa sulautumista persoonottamaan Brahmaniin, mutta mitä se käytännössä tarkoittaa, ei ole oikein vielä valjennut. Tosin nämä kaikki on ilmeisesti asioita joita ei pysty käsittämään tavallinen tallaaja :)
        Entäs onko Hare Krishnan toistaminen nopein tapa saavuttaa nirvana ? Joka käsityksieni mukaan ei ole vasta kuin täydellistymän alku. Mutta jostain luin, oliko se Prabhupada vai kuka sanoi, että jos toistaa 16-kierrosta Hare Krishnaa päivässä, syö siunattua ruokaa ja noudattaa neljää periaatetta, tulee oivaltamaan itsensä varmasti tässä elämässä. Eli siis vapautuu syntymän- ja kuolemanvälisestä kiertokulusta, saavuttaa nirvanan ?

        Tässä vähän nopeasti laadittuja kysymyksiä, kun en ehdi juuri nyt enempää ajatella, mutta kiitokset vastauksista.

        >>..oliko Buddha todella ? >>

        Veedojen mukaan Budha ilmestyi opettaakseen väkivallattomuutta ateisteille, jotka veeda-kirjojen auktoriteetin nojalla teurastivat eläimiä ja söivät lihaa. Aluksi Budha kiisti koko Veedojen auktoriteetin ja hämmensi seuraajansa mystisten arvoitusten avulla palvomaan itseään. Koska Budhan seuraajat näin rupesivat palvomaan Budhaa (Krishnan inkarnaatio), he pystyivät saavuttamaan vapautuksen aineesta.

        >>Kuka muuten määrittelee, että veedat pitää paikkansa, onko niitä muuteltu tai muuten käsitelty ajan kuluessa ? >>

        Osa veedojen opetuksista pystytään tutkimaan, että pitävätkö ne paikkansa. Osa opetuksista taas menee aistihavaintomme ulkopuolella ja tätä osaa emme voi karkeilla aisteilla tutkia. Voit toki itse kokeilla toimiiko juttu niinkuin on luvattu.

        >>Minä olen vähän pihalla vielä noitten juttujen kanssa, kun siis en oikein ymmärrä vielä mistä nuo kirjoitukset on peräisin.>>

        Se kerrotaan noissa kirjoituksissa itsessään. Sieltä sen saat parhaiten selville.

        >>Onko itsensä oivaltaminen sama asia kuin valaistuminen/nirvana ?>>

        Ei, koska itsensä oivaltanut henkilö on oivaltanut alkuperäisen henkisen todellisuuden, eli ikuisuuden, tiedon ja autuuden. Budhalaisen nirvanan saavuttanut henkilö on oivaltanut vain Krishnan persoonattoman Brahma-yotin, eli pelkästään ikuisuus aspektin. Ylisielun oivaltanut joogi on puolestaan oivaltanut ikuisuuden ja tiedon. Autuus puolestaan oivalletaan vasta kun omistaudutaan antaumuksella palvelemaan Jumalaa.

        >>Jotenkin olen käsittänyt, että näiden niisanottujen persoonattomuusfilosofistien mukainen valaistuminen tarkoittaa sulautumista persoonottamaan Brahmaniin, mutta mitä se käytännössä tarkoittaa, ei ole oikein vielä valjennut. >>

        Se tarkoittaa sitä, että sielu kelluu brahmanissa aineellisen ja henkisen maailman välissä tekemättä yhtään mitään. Sielu on kuitenkin luonnollisessa tilassaan aktiivinen ja täynnä toimintaa. Tästä syystä monet valaistuneet persoonattomuusfilosofit aloittavat aineelliset toimensa uudestaan valaistumisensa jälkeen. Tämä tila ei siis ole mikään lopullinen ratkaisu elämän ongelmiin.

        >>Tosin nämä kaikki on ilmeisesti asioita joita ei pysty käsittämään tavallinen tallaaja :)>>

        Logiikan avulla on onneksi mahdollista ymmärtää nämä asiat aika pitkälle :o)

        >>Entäs onko Hare Krishnan toistaminen nopein tapa saavuttaa nirvana ?>>

        Veedojen mukaan nirvana (vapautus aineesta) on vain antaumuksellisen palvelun sivuvaikutus, josta Bhaktat (Krishnan palvojat) eivät edes ole kiinnostuneita.

        >>Mutta jostain luin, oliko se Prabhupada vai kuka sanoi, että jos toistaa 16-kierrosta Hare Krishnaa päivässä, syö siunattua ruokaa ja noudattaa neljää periaatetta, tulee oivaltamaan itsensä varmasti tässä elämässä. Eli siis vapautuu syntymän- ja kuolemanvälisestä kiertokulusta, saavuttaa nirvanan ? >>

        Vielä parempaa, sillä tavalla on mahdollista palata takaisin sielun luontaiseen tilaan Krishnan palvelijaksi. Tämä on ihmiselämän korkein täydellistymä ja päämäärä.

        >>Tässä vähän nopeasti laadittuja kysymyksiä, kun en ehdi juuri nyt enempää ajatella, mutta kiitokset vastauksista. >>

        Eipä kestä :D


      • Anonyymi
        Bhaga kirjoitti:

        >>..oliko Buddha todella ? >>

        Veedojen mukaan Budha ilmestyi opettaakseen väkivallattomuutta ateisteille, jotka veeda-kirjojen auktoriteetin nojalla teurastivat eläimiä ja söivät lihaa. Aluksi Budha kiisti koko Veedojen auktoriteetin ja hämmensi seuraajansa mystisten arvoitusten avulla palvomaan itseään. Koska Budhan seuraajat näin rupesivat palvomaan Budhaa (Krishnan inkarnaatio), he pystyivät saavuttamaan vapautuksen aineesta.

        >>Kuka muuten määrittelee, että veedat pitää paikkansa, onko niitä muuteltu tai muuten käsitelty ajan kuluessa ? >>

        Osa veedojen opetuksista pystytään tutkimaan, että pitävätkö ne paikkansa. Osa opetuksista taas menee aistihavaintomme ulkopuolella ja tätä osaa emme voi karkeilla aisteilla tutkia. Voit toki itse kokeilla toimiiko juttu niinkuin on luvattu.

        >>Minä olen vähän pihalla vielä noitten juttujen kanssa, kun siis en oikein ymmärrä vielä mistä nuo kirjoitukset on peräisin.>>

        Se kerrotaan noissa kirjoituksissa itsessään. Sieltä sen saat parhaiten selville.

        >>Onko itsensä oivaltaminen sama asia kuin valaistuminen/nirvana ?>>

        Ei, koska itsensä oivaltanut henkilö on oivaltanut alkuperäisen henkisen todellisuuden, eli ikuisuuden, tiedon ja autuuden. Budhalaisen nirvanan saavuttanut henkilö on oivaltanut vain Krishnan persoonattoman Brahma-yotin, eli pelkästään ikuisuus aspektin. Ylisielun oivaltanut joogi on puolestaan oivaltanut ikuisuuden ja tiedon. Autuus puolestaan oivalletaan vasta kun omistaudutaan antaumuksella palvelemaan Jumalaa.

        >>Jotenkin olen käsittänyt, että näiden niisanottujen persoonattomuusfilosofistien mukainen valaistuminen tarkoittaa sulautumista persoonottamaan Brahmaniin, mutta mitä se käytännössä tarkoittaa, ei ole oikein vielä valjennut. >>

        Se tarkoittaa sitä, että sielu kelluu brahmanissa aineellisen ja henkisen maailman välissä tekemättä yhtään mitään. Sielu on kuitenkin luonnollisessa tilassaan aktiivinen ja täynnä toimintaa. Tästä syystä monet valaistuneet persoonattomuusfilosofit aloittavat aineelliset toimensa uudestaan valaistumisensa jälkeen. Tämä tila ei siis ole mikään lopullinen ratkaisu elämän ongelmiin.

        >>Tosin nämä kaikki on ilmeisesti asioita joita ei pysty käsittämään tavallinen tallaaja :)>>

        Logiikan avulla on onneksi mahdollista ymmärtää nämä asiat aika pitkälle :o)

        >>Entäs onko Hare Krishnan toistaminen nopein tapa saavuttaa nirvana ?>>

        Veedojen mukaan nirvana (vapautus aineesta) on vain antaumuksellisen palvelun sivuvaikutus, josta Bhaktat (Krishnan palvojat) eivät edes ole kiinnostuneita.

        >>Mutta jostain luin, oliko se Prabhupada vai kuka sanoi, että jos toistaa 16-kierrosta Hare Krishnaa päivässä, syö siunattua ruokaa ja noudattaa neljää periaatetta, tulee oivaltamaan itsensä varmasti tässä elämässä. Eli siis vapautuu syntymän- ja kuolemanvälisestä kiertokulusta, saavuttaa nirvanan ? >>

        Vielä parempaa, sillä tavalla on mahdollista palata takaisin sielun luontaiseen tilaan Krishnan palvelijaksi. Tämä on ihmiselämän korkein täydellistymä ja päämäärä.

        >>Tässä vähän nopeasti laadittuja kysymyksiä, kun en ehdi juuri nyt enempää ajatella, mutta kiitokset vastauksista. >>

        Eipä kestä :D

        Elämän tiede, 1989. Kirja vie lukijansa mielenkiintoisiin keskusteluihin jälleensyntymisestä, kasvissyönnistä, ihmiselämän tarkoituksesta.
        https://www.antikvariaatti.net/tuotteet/715623
        sa


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Bhaga kirjoitti:

        >>..oliko Buddha todella ? >>

        Veedojen mukaan Budha ilmestyi opettaakseen väkivallattomuutta ateisteille, jotka veeda-kirjojen auktoriteetin nojalla teurastivat eläimiä ja söivät lihaa. Aluksi Budha kiisti koko Veedojen auktoriteetin ja hämmensi seuraajansa mystisten arvoitusten avulla palvomaan itseään. Koska Budhan seuraajat näin rupesivat palvomaan Budhaa (Krishnan inkarnaatio), he pystyivät saavuttamaan vapautuksen aineesta.

        >>Kuka muuten määrittelee, että veedat pitää paikkansa, onko niitä muuteltu tai muuten käsitelty ajan kuluessa ? >>

        Osa veedojen opetuksista pystytään tutkimaan, että pitävätkö ne paikkansa. Osa opetuksista taas menee aistihavaintomme ulkopuolella ja tätä osaa emme voi karkeilla aisteilla tutkia. Voit toki itse kokeilla toimiiko juttu niinkuin on luvattu.

        >>Minä olen vähän pihalla vielä noitten juttujen kanssa, kun siis en oikein ymmärrä vielä mistä nuo kirjoitukset on peräisin.>>

        Se kerrotaan noissa kirjoituksissa itsessään. Sieltä sen saat parhaiten selville.

        >>Onko itsensä oivaltaminen sama asia kuin valaistuminen/nirvana ?>>

        Ei, koska itsensä oivaltanut henkilö on oivaltanut alkuperäisen henkisen todellisuuden, eli ikuisuuden, tiedon ja autuuden. Budhalaisen nirvanan saavuttanut henkilö on oivaltanut vain Krishnan persoonattoman Brahma-yotin, eli pelkästään ikuisuus aspektin. Ylisielun oivaltanut joogi on puolestaan oivaltanut ikuisuuden ja tiedon. Autuus puolestaan oivalletaan vasta kun omistaudutaan antaumuksella palvelemaan Jumalaa.

        >>Jotenkin olen käsittänyt, että näiden niisanottujen persoonattomuusfilosofistien mukainen valaistuminen tarkoittaa sulautumista persoonottamaan Brahmaniin, mutta mitä se käytännössä tarkoittaa, ei ole oikein vielä valjennut. >>

        Se tarkoittaa sitä, että sielu kelluu brahmanissa aineellisen ja henkisen maailman välissä tekemättä yhtään mitään. Sielu on kuitenkin luonnollisessa tilassaan aktiivinen ja täynnä toimintaa. Tästä syystä monet valaistuneet persoonattomuusfilosofit aloittavat aineelliset toimensa uudestaan valaistumisensa jälkeen. Tämä tila ei siis ole mikään lopullinen ratkaisu elämän ongelmiin.

        >>Tosin nämä kaikki on ilmeisesti asioita joita ei pysty käsittämään tavallinen tallaaja :)>>

        Logiikan avulla on onneksi mahdollista ymmärtää nämä asiat aika pitkälle :o)

        >>Entäs onko Hare Krishnan toistaminen nopein tapa saavuttaa nirvana ?>>

        Veedojen mukaan nirvana (vapautus aineesta) on vain antaumuksellisen palvelun sivuvaikutus, josta Bhaktat (Krishnan palvojat) eivät edes ole kiinnostuneita.

        >>Mutta jostain luin, oliko se Prabhupada vai kuka sanoi, että jos toistaa 16-kierrosta Hare Krishnaa päivässä, syö siunattua ruokaa ja noudattaa neljää periaatetta, tulee oivaltamaan itsensä varmasti tässä elämässä. Eli siis vapautuu syntymän- ja kuolemanvälisestä kiertokulusta, saavuttaa nirvanan ? >>

        Vielä parempaa, sillä tavalla on mahdollista palata takaisin sielun luontaiseen tilaan Krishnan palvelijaksi. Tämä on ihmiselämän korkein täydellistymä ja päämäärä.

        >>Tässä vähän nopeasti laadittuja kysymyksiä, kun en ehdi juuri nyt enempää ajatella, mutta kiitokset vastauksista. >>

        Eipä kestä :D

        Śrīla Bhakti Rakṣak Śrīdhar Dev-Goswāmī Mahārāj
        Vedat ja puranat Jiva Goswamin kirjoituksissa

        (7. tammikuuta 1982. Navadwipa Dhama, Intia)

        Puranoja on kahdeksantoista. Jiva Goswami Prabhu mainitsee ”Bhagavata-sandarbhassaan” kaksi Puranojen ominaispiirrettä. Nämä teokset ovat Vedoja täydentäviä, niitä tukevia. Ne täydentävät Vedoja — tällainen on Puranojen luonne. Puranat [selittävät] sen, mitä Vedoissa ei ole ilmaistu selkeästi ja yksiselitteisesti, sisältämällä täydentävää tai avustavaa tietoa. [Sanskrit.] Myös se tieto, joka puuttuu Vedoista, on läsnä Puranoissa. Purana tarkoittaa ”muinaista”. Vedat sisältävät tiettyjä totuuksia, ja Puranat vahvistavat ne.

        Lopullisen hajoamisen, tuhoutumisen jälkeen, kun luominen alkaa uudelleen, tieto laskeutuu Narayanalta Brahmalle. Puranojen kirjoittajat ovat lukuisia näkijöitä (rishi), jotka kykenevät keräämään ja säilyttämään tietoa tapahtumista, jotka tapahtuivat menneessä luomisessa (mitä tapahtui ennen maailman täydellistä hajoamista, maailman menneessä historiassa). Maailman menneen historian tapahtumia kuvataan Puranoissa, mutta niitä ei ole kuvattu Vedoissa, joten Puranoja ei pitäisi laiminlyödä kuten brahma-samaj ja arya-samaj tekevät. Mutta Jiva Goswami Prabhu on asettanut Puranat erittäin korkealle. ”Bhagavatam” on myös Purana.

        Puranoja ei pidä laiminlyödä. Tämä ei tarkoita sitä, että Puranat olisivat yhtä arvokkaita ja samanarvoisia kuin Vedat, mutta silti Puranat kertovat tapahtumista, joita ei ole edes mainittu Vedoissa.

        Puranoja on kahdeksantoista, ja ne luokitellaan seuraavasti: sattvika, rajasika, tamasika. ”Padma-purana” on sattvika-purana. Tämä Purana edustaa antaumuksen koulukunnan etuja. Sattvika-puranat kertovat pääosin Narayanasta.

        yrt


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Śrīla Bhakti Rakṣak Śrīdhar Dev-Goswāmī Mahārāj
        Vedat ja puranat Jiva Goswamin kirjoituksissa

        (7. tammikuuta 1982. Navadwipa Dhama, Intia)

        Puranoja on kahdeksantoista. Jiva Goswami Prabhu mainitsee ”Bhagavata-sandarbhassaan” kaksi Puranojen ominaispiirrettä. Nämä teokset ovat Vedoja täydentäviä, niitä tukevia. Ne täydentävät Vedoja — tällainen on Puranojen luonne. Puranat [selittävät] sen, mitä Vedoissa ei ole ilmaistu selkeästi ja yksiselitteisesti, sisältämällä täydentävää tai avustavaa tietoa. [Sanskrit.] Myös se tieto, joka puuttuu Vedoista, on läsnä Puranoissa. Purana tarkoittaa ”muinaista”. Vedat sisältävät tiettyjä totuuksia, ja Puranat vahvistavat ne.

        Lopullisen hajoamisen, tuhoutumisen jälkeen, kun luominen alkaa uudelleen, tieto laskeutuu Narayanalta Brahmalle. Puranojen kirjoittajat ovat lukuisia näkijöitä (rishi), jotka kykenevät keräämään ja säilyttämään tietoa tapahtumista, jotka tapahtuivat menneessä luomisessa (mitä tapahtui ennen maailman täydellistä hajoamista, maailman menneessä historiassa). Maailman menneen historian tapahtumia kuvataan Puranoissa, mutta niitä ei ole kuvattu Vedoissa, joten Puranoja ei pitäisi laiminlyödä kuten brahma-samaj ja arya-samaj tekevät. Mutta Jiva Goswami Prabhu on asettanut Puranat erittäin korkealle. ”Bhagavatam” on myös Purana.

        Puranoja ei pidä laiminlyödä. Tämä ei tarkoita sitä, että Puranat olisivat yhtä arvokkaita ja samanarvoisia kuin Vedat, mutta silti Puranat kertovat tapahtumista, joita ei ole edes mainittu Vedoissa.

        Puranoja on kahdeksantoista, ja ne luokitellaan seuraavasti: sattvika, rajasika, tamasika. ”Padma-purana” on sattvika-purana. Tämä Purana edustaa antaumuksen koulukunnan etuja. Sattvika-puranat kertovat pääosin Narayanasta.

        yrt

        Shrila Bhaktivinod Thakur
        Durlabha mānava-janma

        durlabha mānava-janma labhiyā saṁsāre
        kṛṣṇa nā bhajinu duḥka kohibo kāhāre? [1]

        (1) Ihmiselämä on harvinaisin tilaisuus saavuttaa henkinen täydellisyys. Mutta minulle on jäänyt vain suru, koska minä, jolle tämä suuri mahdollisuus on annettu, menetin sen, koska en koskaan palvonut Jumalaa, Krishnaa! Voi, kenelle kertoisin tämän epäonnen tarinan?

        ‘saṁsār’ ‘saṁsār’, kori miche gelo kāl
        lābha nā koilo kichu, ghaṭilo jañjāl [2]

        (2) Elämä toisensa jälkeen on kulunut tässä aineellisessa maailmassa, kaikki aikani on mennyt hukkaan (materialistisen perhe-elämän orjuudessa). En ole saanut yhtään mitään ja olen kokenut vain ongelmia ja huolia.

        kisera saṁsār ei chāyābāji prāy
        ihāte mamatā kori bṛthā dina jāy [3]

        (3) Millainen maailma tämä on? Se on kuin taikurin illuusio (kuin taikalyhdyn esitys, jossa silmieni edessä leikkii lukuisia varjoja ja optisia illuusioita). Koska olen itsekkäästi kiintynyt tällaiseen kangastukseen, pidän tämän maailman ohimeneviä illuusioita ”minulle” ja ”minun” kuuluvina. Näin päivä toisensa jälkeen kuluu turhaan.

        e deho patana ho’le ki robe āmār?
        keho sukha nāhi dibe putra paribār [4]

        (4) Mitä minulle jää jäljelle, kun tämä ruumis kaatuu kuolleena maahan? Silloin eivät poikani eivätkä rakkaimmat läheiseni pysty antamaan minulle minkäänlaista onnea.

        garddabher mata āmi kori pariśram
        kāra lāgi’ eto kori, nā ghuchilo bhram [5]

        (5) Teen joka päivä kovasti töitä kuin aasi, ja silti ihmettelen, kenen vuoksi yritän niin kovasti? Olen edelleen niin monien illuusioiden vallassa!

        dina jāy michā kāje, niśā nidrā-baśe
        nāhi bhāvi maraṇa nikaṭe āche bose [6]

        (6) Tuhlaan jokaisen päiväni turhiin ja merkityksettömiin asioihin, ja yöni kuluvat unen vallassa. Enkä ajattele hetkeäkään koko vuorokauden aikana, että kuolema on aina läsnä.

        bhālo manda khāi, heri, pari, chintā-hīna
        nāhi bhāvi, e deho chāḍibo kon dina [7]

        (7) Elän huoletonta elämää: syön, ulkoilen, pukeudun haluamallani tavalla, mutta en ajattele sitä, että jonain päivänä minun on luovuttava tästä kehosta.

        deho-geho-kalatrādi-chintā abirata
        jāgiche hṛdoye mor buddhi kori hoto [8]

        (8) Sydänparkaani piinaavat jatkuvat huolet toimeentulostani ja huolet, jotka johtuvat kehostani, kodistani, vaimostani, sukulaisistani ja julkisista velvollisuuksistani. Nämä huolet aiheuttavat minulle kärsimystä ja tuhoavat järkeni.

        hāy, hāy! nāhi bhāvi — anitya e saba
        jīvana bigote kothā rohibe vaibhava? [9]

        (9) Voi, voi! Miten valitettavassa tilanteessa olenkaan! Olen uppoutunut näihin ongelmiin ajattelematta, että ne ovat lyhytaikaisia ja katoavat pian unholaan. Mitä aineelliselle omaisuudelleni tapahtuu kuolemani jälkeen?

        śmaśāne śorīra mama poḍiyā rohibe
        bihaṅga-pataṅga tāy bihāra koribe [10]

        (10) Kun ruumiini heitetään polttohautausmaalla olevaan kuoppaan, se vain makaa siellä liikkumattomana. Varikset, korppikotkat, muurahaiset ja madot kerääntyvät paikalle ja herkuttelevat sillä!

        kukkur sṛgāl sob ānandita ho’ye
        mahotsava koribe āmār deho lo’ye [11]

        (11) Kulkukoirat ja shakaalit iloitsevat, juhlivat ja herkuttelevat ruumiillani.

        je deher ei gati, tāra anugata
        saṁsār-vaibhava āro bondhu-jon jata [12]

        (12) Katsokaa, tämä on tämän aineellisen ruumiin lopullinen kohtalo! Ja hämmästyttävää on, että kaikki maalliset saavutukseni, kotini, perheeni ja ystäväni tulevat kokemaan saman kohtalon!

        ataeva māyā-moha chāḍi buddhimān
        nitya-tattva kṛṣṇa-bhakti koruna sandhān [13]

        (13) Siksi rukoilen jokaista järkevää ihmistä: hylätkää kaikki nämä māyān luomat kangastukset ja etsikää puhdasta omistautumista Jumala Krishnalle, sillä se on ainoa ikuinen totuus!

        sa


      • Anonyymi
        Tallaaja kirjoitti:

        ..oliko Buddha todella ? Olen tutkinut Buddhan elämänstooria ja sieltähän tulee ilmi, etä Buddha oli ihminen kuten me muutkin, mutta jätti ylellisen kotinsa ja lähti etsimään totuutta muille maille, kunne löysi sen ja valaistui.
        Kuka muuten määrittelee, että veedat pitää paikkansa, onko niitä muuteltu tai muuten käsitelty ajan kuluessa ? Minä olen vähän pihalla vielä noitten juttujen kanssa, kun siis en oikein ymmärrä vielä mistä nuo kirjoitukset on peräisin. Onko itsensä oivaltaminen sama asia kuin valaistuminen/nirvana ? Mihin valaistunut olento joutuu. Siis jos puhutaan buddhalaisuuden mukaan niin valaistunut ei enää palaa tänne ellei itse halua, mutta mihin hän syntyy/palaa/menee ? Jotenkin olen käsittänyt, että näiden niisanottujen persoonattomuusfilosofistien mukainen valaistuminen tarkoittaa sulautumista persoonottamaan Brahmaniin, mutta mitä se käytännössä tarkoittaa, ei ole oikein vielä valjennut. Tosin nämä kaikki on ilmeisesti asioita joita ei pysty käsittämään tavallinen tallaaja :)
        Entäs onko Hare Krishnan toistaminen nopein tapa saavuttaa nirvana ? Joka käsityksieni mukaan ei ole vasta kuin täydellistymän alku. Mutta jostain luin, oliko se Prabhupada vai kuka sanoi, että jos toistaa 16-kierrosta Hare Krishnaa päivässä, syö siunattua ruokaa ja noudattaa neljää periaatetta, tulee oivaltamaan itsensä varmasti tässä elämässä. Eli siis vapautuu syntymän- ja kuolemanvälisestä kiertokulusta, saavuttaa nirvanan ?

        Tässä vähän nopeasti laadittuja kysymyksiä, kun en ehdi juuri nyt enempää ajatella, mutta kiitokset vastauksista.

        Śrī Īśopaniṣad
        Mantra yksi:
        Kaikki tässä maailmankaikkeudessa, olipa se sitten elollista tai elotonta, on Hänen vallassaan ja kuuluu Hänelle. Siksi jokaisen tulisi käyttää vain sitä, mikä on välttämätöntä ja mikä on myönnetty hänen osuudekseen, eikä kajota mihinkään muuhun, ymmärtäen hyvin, kenelle kaikki kuuluu.

        7dz


      • Anonyymi
        Bhaga kirjoitti:

        >>..oliko Buddha todella ? >>

        Veedojen mukaan Budha ilmestyi opettaakseen väkivallattomuutta ateisteille, jotka veeda-kirjojen auktoriteetin nojalla teurastivat eläimiä ja söivät lihaa. Aluksi Budha kiisti koko Veedojen auktoriteetin ja hämmensi seuraajansa mystisten arvoitusten avulla palvomaan itseään. Koska Budhan seuraajat näin rupesivat palvomaan Budhaa (Krishnan inkarnaatio), he pystyivät saavuttamaan vapautuksen aineesta.

        >>Kuka muuten määrittelee, että veedat pitää paikkansa, onko niitä muuteltu tai muuten käsitelty ajan kuluessa ? >>

        Osa veedojen opetuksista pystytään tutkimaan, että pitävätkö ne paikkansa. Osa opetuksista taas menee aistihavaintomme ulkopuolella ja tätä osaa emme voi karkeilla aisteilla tutkia. Voit toki itse kokeilla toimiiko juttu niinkuin on luvattu.

        >>Minä olen vähän pihalla vielä noitten juttujen kanssa, kun siis en oikein ymmärrä vielä mistä nuo kirjoitukset on peräisin.>>

        Se kerrotaan noissa kirjoituksissa itsessään. Sieltä sen saat parhaiten selville.

        >>Onko itsensä oivaltaminen sama asia kuin valaistuminen/nirvana ?>>

        Ei, koska itsensä oivaltanut henkilö on oivaltanut alkuperäisen henkisen todellisuuden, eli ikuisuuden, tiedon ja autuuden. Budhalaisen nirvanan saavuttanut henkilö on oivaltanut vain Krishnan persoonattoman Brahma-yotin, eli pelkästään ikuisuus aspektin. Ylisielun oivaltanut joogi on puolestaan oivaltanut ikuisuuden ja tiedon. Autuus puolestaan oivalletaan vasta kun omistaudutaan antaumuksella palvelemaan Jumalaa.

        >>Jotenkin olen käsittänyt, että näiden niisanottujen persoonattomuusfilosofistien mukainen valaistuminen tarkoittaa sulautumista persoonottamaan Brahmaniin, mutta mitä se käytännössä tarkoittaa, ei ole oikein vielä valjennut. >>

        Se tarkoittaa sitä, että sielu kelluu brahmanissa aineellisen ja henkisen maailman välissä tekemättä yhtään mitään. Sielu on kuitenkin luonnollisessa tilassaan aktiivinen ja täynnä toimintaa. Tästä syystä monet valaistuneet persoonattomuusfilosofit aloittavat aineelliset toimensa uudestaan valaistumisensa jälkeen. Tämä tila ei siis ole mikään lopullinen ratkaisu elämän ongelmiin.

        >>Tosin nämä kaikki on ilmeisesti asioita joita ei pysty käsittämään tavallinen tallaaja :)>>

        Logiikan avulla on onneksi mahdollista ymmärtää nämä asiat aika pitkälle :o)

        >>Entäs onko Hare Krishnan toistaminen nopein tapa saavuttaa nirvana ?>>

        Veedojen mukaan nirvana (vapautus aineesta) on vain antaumuksellisen palvelun sivuvaikutus, josta Bhaktat (Krishnan palvojat) eivät edes ole kiinnostuneita.

        >>Mutta jostain luin, oliko se Prabhupada vai kuka sanoi, että jos toistaa 16-kierrosta Hare Krishnaa päivässä, syö siunattua ruokaa ja noudattaa neljää periaatetta, tulee oivaltamaan itsensä varmasti tässä elämässä. Eli siis vapautuu syntymän- ja kuolemanvälisestä kiertokulusta, saavuttaa nirvanan ? >>

        Vielä parempaa, sillä tavalla on mahdollista palata takaisin sielun luontaiseen tilaan Krishnan palvelijaksi. Tämä on ihmiselämän korkein täydellistymä ja päämäärä.

        >>Tässä vähän nopeasti laadittuja kysymyksiä, kun en ehdi juuri nyt enempää ajatella, mutta kiitokset vastauksista. >>

        Eipä kestä :D

        Srila Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswami Maharaj
        Shloka | Ero ihmisen ja eläimen välillä
         
        [om ajñāna-timirāndhasya jñānāñjana-śalākayā
        chakṣur unmīlitaṁ yena tasmai śrī-gurave namaḥ (1)]
        āhāra-nidrā-bhaya-maithunaṁ ca
        sāmānyam etat paśubhir narāṇām
        dharmo hi teṣām adhiko viśeṣo
        dharmeṇa hīnāḥ paśubhiḥ samānāḥ (2)
        Tässä maailmassa eläimillä ja muilla elävillä olennoilla on samat olemassaolon elementit. Kaikki nämä elävät olennot, jotka ovat kehityksensä eri tasoilla, voivat nauttia samoista eduista: elää perhe-elämää, syödä, nukkua ja nauttia toisistaan. Tämä on luontaista kaikille eläville olennoille niiden ehdollistumisen vuoksi.
        Ihmiset eroavat muista elävistä olennoista siinä, että sen lisäksi, että he voivat vain elää ja nauttia kaikesta tästä, myös kehittää henkistä tietoisuuttaan. Prosessia, joka auttaa luomaan yhteyden henkiseen maailmaan, kutsutaan uskonnoksi. Tämä prosessi toteutetaan henkisen yhteyden ja henkisen tiedon havaitsemisen kautta.
        Henkinen yhteys on meille äärimmäisen tärkeää tässä olemisen ulottuvuudessa, koska henkinen yhteys ja aidosti henkinen yhteisö voivat auttaa meitä nousemaan transsendenttiselle tasolle. Todellisen, aidon henkisen yhteyden välityksellä mielemme ja aistimme tulevat tyydytetyiksi. Silloin aistien levottomuus vähitellen poistuu meistä.

        kk


      • Anonyymi
        Tallaaja kirjoitti:

        ..oliko Buddha todella ? Olen tutkinut Buddhan elämänstooria ja sieltähän tulee ilmi, etä Buddha oli ihminen kuten me muutkin, mutta jätti ylellisen kotinsa ja lähti etsimään totuutta muille maille, kunne löysi sen ja valaistui.
        Kuka muuten määrittelee, että veedat pitää paikkansa, onko niitä muuteltu tai muuten käsitelty ajan kuluessa ? Minä olen vähän pihalla vielä noitten juttujen kanssa, kun siis en oikein ymmärrä vielä mistä nuo kirjoitukset on peräisin. Onko itsensä oivaltaminen sama asia kuin valaistuminen/nirvana ? Mihin valaistunut olento joutuu. Siis jos puhutaan buddhalaisuuden mukaan niin valaistunut ei enää palaa tänne ellei itse halua, mutta mihin hän syntyy/palaa/menee ? Jotenkin olen käsittänyt, että näiden niisanottujen persoonattomuusfilosofistien mukainen valaistuminen tarkoittaa sulautumista persoonottamaan Brahmaniin, mutta mitä se käytännössä tarkoittaa, ei ole oikein vielä valjennut. Tosin nämä kaikki on ilmeisesti asioita joita ei pysty käsittämään tavallinen tallaaja :)
        Entäs onko Hare Krishnan toistaminen nopein tapa saavuttaa nirvana ? Joka käsityksieni mukaan ei ole vasta kuin täydellistymän alku. Mutta jostain luin, oliko se Prabhupada vai kuka sanoi, että jos toistaa 16-kierrosta Hare Krishnaa päivässä, syö siunattua ruokaa ja noudattaa neljää periaatetta, tulee oivaltamaan itsensä varmasti tässä elämässä. Eli siis vapautuu syntymän- ja kuolemanvälisestä kiertokulusta, saavuttaa nirvanan ?

        Tässä vähän nopeasti laadittuja kysymyksiä, kun en ehdi juuri nyt enempää ajatella, mutta kiitokset vastauksista.

        Srila Bhakti Bimal Avadhut Maharaj
        Illuusioiden maailmasta ikuisen todellisuuden maailmaan
         
        Srila Avadhut Maharaj: Krishna sanoo ”Bhagavad-gitassa”: ”Jumalan maailmasta kukaan ei tule takaisin”. Miksi? Koska emme voi luopua rakkaudesta. Se on mahdotonta. Jos meillä on valinnanvaraa, valitsemme aina parhaan. Jos meistä tulee korkeimman maailman asukkaita, emme koskaan halua palata alempaan maailmaan. Emme voi enää asua täällä. Tulemme elämään ikuisesti Jumalan maailmassa. Kun olemme löytäneet aidon kodin, emme voi enää jättää sitä. Aineellinen maailma on yritys rakentaa ”korttitalo”. Täällä kukaan ei rakasta meitä, kukaan ei välitä meistä, kukaan ei tarvitse meitä. Meidän on ymmärrettävä, että meillä on todellinen koti, jossa meitä odotetaan ja rakastetaan. Meidän mottomme on siirtyä illuusioiden maailman ”korttitalosta” ikuisen todellisuuden maailmaan, jossa kaikki syntimme annetaan anteeksi. Syntimme annetaan anteeksi ja unohdetaan.
        Kysymys: Onko meillä tämä mahdollisuus?
        Srila Avadhut Maharaj: Jos ei olisi ollut tätä mahdollisuutta, emme olisi tehneet niin. Jokaisella ei ole vain mahdollisuuksia, vaan valtava potentiaali henkiseen elämään. Ymmärrämme tämän, kun tietoisuutemme herää, ja saamme todella yhteyden siihen. Tällä hetkellä pelkäämme tätä maailmaa, koska emme tunne sitä emmekä ymmärrä sitä. Jokaisella meistä on isä, mutta emme tunne todellista isämme. Jokaisella on ystäviä, mutta emme tunne todellisia ystäviämme. Todellinen isä ja ystävät eivät ole vain hieman parempia kuin nykyiset, heillä on todellinen olemus.

        ytroi


    • simo

      Jeesus voittaa loppujen lopuksi kaiken etsimisen jälkeen. on se vapautuminen niin arvokas asia että kannattaa kertoa muillekkin. Jeesus antaa iloa ja valoa elämäsi kysymyksissä.

      • sippe

        tähän kansa sanoo amen. Jeesus Kristus on Herra ja Vapahtaja. muut tiet vie lopulta umpikujaan. näin se vaan menee.


    • Vaisnava

      Jos nyt ensin kertoisin meditaatiokokemuksistani...

      Krishna neuvoo Bhagavad Gitassa, että parasta meditaatiota on pitää Hänet aina hellästi mielessään. Jos olemme päättömästi rakastuneet, rakastettu pysyy kyllä koko ajan mielessä. Harva meistä on kuitenkaan niin hulluna Jumalaan, joten on hyvä jos on apuvälineitä.

      Rukoushelmet, joita käytetään apuna Jumalan monien nimien tai jonkin rukouksen toistelemisessa, ovat yleishindulainen ja itse asiassa yleismaailmallinen ilmiö. Se ei siis ole sidoksissa juuri Hare Krishnoihin. Minullakin on käytössä tuo oivallinen apuväline Jumalan lähestymiseen. Ainakin minun on helpompi keskittyä Häneen jos käteni eivät ole toimettomat.

      Ostin rukoushelmeni Hare Krishnojen temppelistä ja aluksi käytinkin niitä heidän suosittelemallaan tavalla. Pian kuitenkin aloin vaihtelun vuoksi toisella muitakin Jumalan nimiä kuin niitä, jotka kuuluvat Hare Krishna -mantraan. Ja lopulta kävi niin, etten enää toistellut mitään nimiä. Sormeni jatkoivat helminauhan pyörittelyä, mutta mantran sijaan mieleni keskittyi suoraan Jumalaan, tyhjeni kaikesta paitsi Krishnasta.

      Tuo on meditaatiota. Mielen tyhjentämistä joko kaikesta taikka kaikesta paitsi Jumalasta harjoittavat sadat miljoonat hindut joka päivä. Usein siihen yhdistetään joogaliikkeitä, mutta itse en ole laiskurina päässyt niin pitkälle.

      Ennen kaksosteni syntymää meditoin tuolla tavalla viisi helminauhakierrosta päivässä. Se oli ihanaa. Se paransi minua aiemmin vaivanneen ongelman, jota kuvailin sanoin "mieleni on kuin seitsemän tien risteys ruuhka-aikaan". Ja kun oli päättänyt meditoida tietyn kierrosmäärän päivässä, ei tullut lipsuneeksi silkkaa laiskuuttaan siitä että vietti aikaa Jumalan kanssa joka päivä :) Toisaalta säännöllisyys tarkoittaa myös sitä että välillä homma ei tuntunut kovin hauskalta eikä yhteys kovin syvälliseltä.

      Valitettavasti tyttäreni, joista toisella on koliikki, pitävät nykyään huolen siitä että minulla on vapaa-aikaa äärimmäisen vähän. Lisäksi vapaahetket ovat vieläpä niin satunnaisia, että olen luopunut kaikista säännöllisistä harrasteistani, myös meditoinnista.

      Toisaalta kun on yksin kahden parkuvan vauvan kanssa sitä tulee huudettua Krishnaa avuksi niin sydäntäsärkevästi, että siinäkin pääsee meditaation tilaan - ja usein syvempäänkin kuin helminauhan avulla silloin kun homma tuntui rutiinilta :D

      • Anonyymi

        Myös kristinuskossa Jeesus ei myös kertonut ihan kaikkea, koska häntä ei olisi ymmärretty oikein. Raamatussa (Johannes 16 - Raamattu 1992 (KR92) - RAAMATTU.FI)
        on teksti, jossa sanotaan:

        ”Paljon enemmänkin minulla olisi teille puhuttavaa, mutta te ette vielä kykene ottamaan sitä vastaan”.

        Elikkä tieto tuotiin eri kansoille eri aikoina sen mukaan, jota ihmiset juuri sillä hetkellä pystyisivät omaksumaan.

        ggh


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Srila Bhakti Bimal Avadhut Maharaj
        Krishnan Pyhän Nimen laulaminen

        (12. joulukuuta 2004)

        Krishnan Pyhän Nimen laulaminen on korkein prosessi kaikkien muiden itsetietoisuuden polkujen joukossa. Tämä tarkoittaa sitä, että aikakaudellamme, Kali yugan aikakaudella, ei ole ylevämpää ja tehokkaampaa tapaa itsensä toteuttamiseen kuin Jumalan Pyhän Nimen laulaminen. Mietiskely, pyhien kirjoitusten tutkiminen tai uskonnollisten rituaalien suorittaminen eivät voi tuoda hyötyä, jota henkilö saa Pyhän Nimen laulamisesta. Miksi? Koska sanotaan, että Pyhä Nimi — shuddha, purna, sanatana — puhdas, täysin täydellinen ja on korkeamman tietoisuuden ruumiillistuma. Siksi, jos olemme erittäin onnekkaita ja olemme yhteydessä Krishnan Nimeen harinama-sankirtanan muodossa, pystymme saavuttamaan alkuperäisen Korkeimman Totuuden.

        Yhteys Krishnan bhaktoihin ja Krishnan Nimeen — se on oikea valinta elämässä. Kun Krishnan Nimen laulaminen toteutetaan, niin tietyllä hetkellä tietoisuus puhdistuu ja tulee käsitys omasta ”minästä”.

        Krishna-tietoisuus — ei ole teoria, kuten Darwinin idea tai alkuräjähdyksen idea. Krishna-tietoisuus on Todellisuus, ja vain tässä tietoisuuden tilassa voidaan ymmärtää, mitä Todellisuus on. Tiettyä ymmärrystä tarvitaan sen ymmärtämiseen.

        Tällä tavoin laulamme Pyhää Nimeä ja yritämme kommunikoida. Tämä Pyhän Nimen laulamisen prosessi, joka on kirjoitettu Veda-teksteissä, ei ole ollut olemassa kolme tai viisi tuhatta vuotta tai sata tuhatta vuotta, vaan se on olemassa ikuisesti. Nykymaailmassa on monia erilaisia menetelmiä — joku professori on keksinyt jonkinlaisen menetelmän, joku muu taas on keksinyt meditaation metodin ja niin edelleen. Mutta tämä kaikki on väliaikaista. Kaikki nämä menetelmät Totuuden ymmärtämiseksi ovat epäsuoria tai eivät johda todelliseen tavoitteeseen.

        Pyhissä kirjoituksissa sanotaan, että Krishnan Nimi on niin täydellinen, että laulamalla Häntä — jokainen elävä olento voidaan puhdistaa ja Todellisuuden korkein taso voidaan saavuttaa.


      • Anonyymi

        Srila Bhakti Bimal Avadhut Maharaj
        Hengellinen todellisuus ilmestyy äänen kautta

        (12. joulukuuta 2004)

        Maailma, jossa elämme, ja materialistiset näkökulmamme kuluttavat meitä liikaa. Elämässämme pitää aina valita yksi tai toinen tie. Mitä tapahtuu, jos valitset hengellisen polun? Veda-tekstien mukaan korkein transsendenttinen todellisuus ilmestyy äänen kautta. Kun puhumme Jumalasta, puhumme Krishnasta. Emme sano ”Jumala”, sanomme ”Krishna”.

        Jumalalla on paljon erilaisia nimiä, ja jokaisella nimellä on tietty arvo, merkitys itsessään, aivan kuten meillä on nimiä, sukunimiä, lempinimiä, jotka heijastavat erityispiirteitämme. Kun puhumme alkuperäisestä Totuudesta, sanaa ”Krishna” käytetään, koska se tarkoittaa Kauneutta. Krishna — Se, joka vetää puoleensa jokaista. Olemisen korkeimmalta tasolta Kauneus, Rakkaus ja Harmonia tulevat tähän maailmaan äänen muodossa. Juuri sen takia menemme kaupunkien kaduille, kuten Shri Chaitanya Mahaprabhu teki, ja laulamme Krishnan nimeä. Tämä ei ole teko, joka tehdään tunteiden vaikutuksen alaisena, tämä on mahdollisuuden tarjoaminen, niin että jokainen henkilö, joka kuulee tiettynä ajankohtana Krishnan nimen (Kṛṣṇa Nām), jopa epäsuorasti ottaa Häneen yhteyttä ja aloittaa paluumatkansa henkimaailmaan.


      • Anonyymi

        Srila Bhakti Bimal Avadhut Maharaj
        Pyrkimys luoda oma maailma vapautta käyttämällä

        (12. joulukuuta 2004)

        Hyvin monet ihmiset sanovat näin: ”Jos minä olen illuusiossa, jos maailma illuusio, kuka sitten on Jumala? Hänet on kutsuttava vastuuseen. Hänet pitää rangaista”. Kuten astronautti Grechko sanoi: ”Jos saamme Jumalan kiinni, niin silloin pakotamme Hänet tekemään töitä meidän hyväksemme”. Mutta asia on näin, että tämä petos, tämä maailma, joka on illuusio, luotiin kaikkien elävien olentojen hyväksi. Me, ollessamme tässä maailmassa, voimme rehellisesti sanoa itsellemme, miksi olemme täällä. Olemme tässä maailmassa, koska haluamme vapautta.

        Emme halua kenenkään sanovan meille, uskoako Jumalaan vai ei. Meidän on päätettävä se itse. Mutta koska meillä ei ole vapautta, koska emme voi luoda omaa maailmaa itsellemme, sen takia yritämme keksiä, miten maailma ja kaikki muu luotiin. Yritämme jatkuvasti luoda ”maailmamme” imperiumin, valtion, perheen, yrityksen muodossa. Mutta näemme, kuinka epätäydellisiä olemme tässä. Näemme, että mikä tahansa perhe — se on jatkuvaa kärsimystä. Eniten kärsimme väärinkäsityksistä suhteissa vanhempiin. Mutta myöhemmin, kun meistä itsestämme tulee vanhempia, lapsemme eivät ymmärrä meitä. Esimerkiksi haluamme lapsemme syövän kaurapuuroa aamulla, koska se on terveellistä. Mutta lapsemme haluaa karkkia ja siksi sylkee puuron ulos. Ymmärrämme, että maailma, jonka yritimme luoda ympärillämme, ei tuonut meille mitään hyvää. Loppujen lopuksi olemme kaikessa täysin pettyneitä.

        Jos katsoa vanhemman sukupolven ihmisiä, jotka rakensivat valoisaa kommunistista tulevaisuutta — he ovat täysin pettyneiden ihmisten yhteiskunta. Nyt he eivät usko enää mihinkään. Viime kädessä elämän loppuun mennessä ihminen on täysin pettynyt ja hänestä tulee pessimistinen. Pääsääntöisesti vain harvat ihmiset tulevat hengelliseen elämään. Jos voimme elämässämme olla kosketuksissa hengellisyyden kanssa ja hyödyntää sitä, se on erittäin hyvä.


      • Anonyymi

        Srila Bhakti Bimal Avadhut Maharaj
        Suhde Jumalaan

        (12. joulukuuta 2004)

        Mikä ero on tuon maailman ja meidän maailmamme välillä? Mikä on aineellinen olemassaolo? Jumalalliselle maailmalle on ominaista, että siinä jokainen elävä olento voi päästä suhteeseen Jumalan kanssa. Jumalan ja sielun välisiä suhteita on viisi eri tyyppiä: neutraali suhde, palvelija, ystävyys, vanhempien rakkaus ja jumalallinen avioliitto. Näemme, että kaikki nämä suhteet ovat olemassa myös ihmisten välillä maailmassamme. Esimerkiksi jokaisella on ystäviä, vanhempia, ja jokainen haluaa löytää rakkaan. Kukaan ei sano, ettei hänellä ole vanhempia, ei ystäviä tai että hän ei halua ystäviä. Kukaan ei sano, että hän ei halua rakastaa ja olla rakastettu. Päinvastoin, kaikki, mihin pyrimme tässä maailmassa, on löytää ystävyys, rakkaus. Sitä varten teemme kaiken — opimme, ansaitsemme rahaa, yritämme saada suosiota ja niin edelleen. Toivomme rakkautta, ystävyyttä ja läheisiä ihmissuhteita. Näemme, että kaikki, mihin pyrimme tässä maailmassa — rakkaus, ystävyys, läheiset suhteet — kaikki tämä ilmenee ylivoimaisesti hengellisessä maailmassa.

        Krishnan Nimen laulaminen sisältää kaikki nämä potentiaaliset olemassaolon tasot. Krishnan Nimi saa ihmisen tajuamaan hänen suhteensa Jumalaan ja asettaa hänet Todellisuuden korkeammalle tasolle.


      • Anonyymi

        Srila Bhakti Bimal Avadhut Maharaj
        Sielun subjektiivinen maailma ja ehdollistuneen tietoisuuden vankila

        (12. joulukuuta 2004)

        Maailma on täysin subjektiivinen, ja se, mitä ajattelemme siitä tietoisuudessamme, on aivan erilaista, kun sitä tarkastellaan hengellisestä näkökulmasta. Yleensä materialistit näkevät korkeamman maailman kauheana ja tämän maailman kauniina. Mutta itse asiassa olemme tyytyväisiä mihin tahansa olemassaolon tasoon, jossa voimme toteuttaa suunnitelmamme. Tämä on luonteemme paradoksi.

        Sen sijaan Veda-tekstit kuvaavat korkeamman tietoisuuden maailmaa, toisin sanoen hengellistä maailmaa, jossa ”jokainen askel on tanssi, ja jokainen sana on laulu”, ja jossa kaikki olemassa oleva on elävää, kaikella on tietoisuus. Tässä maailmassa, jossa elämme, meistä näyttää siltä, että kaikki on kuollut. Meistä tuntuu, että meitä ympäröi vain kuollut luonto, ja että vain minä olen elossa. Mutta missä määrin olen itse elossa? Minussa on jonkinlaista elämää, mutta se lämpenee. Hyvin usein tunnemme itsemme uupuneiksi ja musertuneiksi. Miksi? Koska sielua ei peitä pelkästään ainekerros, emme ole vain fyysisen kehon vankilassa, suuremmassa määrin olemme tietoisuutemme vankilassa. Ihmisillä oli erilaisia ajatuksia siitä, miten luoda täydellinen vankila, josta on mahdotonta paeta. Mutta kun puhumme korkeammasta tietoisuudesta, korkeammasta todellisuudesta, niin tämä maailma on luotu siten, että emme ole vain aineen, materian vankilassa, vaan meillä on erillinen selli ja kaikki mitä tarvitsemme.

        Tietoisuutemme samaistuu täysin kehoomme ja koko maailmaan. Pyhissä kirjoituksissa sanotaan: ”Pölyä kuljettava tuuli on pohjimmiltaan puhdas, toisin sanoen tuulessa ei ole koskaan vikaa. Tuuli vain nostaa pölypilviä, joten näyttää siltä, että tuuli on hyvin likaista. Itse asiassa tuuli ei ole koskaan likainen”. Samaa voidaan sanoa sielusta ja tietoisuudesta. Sielun puhdas tietoisuus nostaa pölypilviä, joita kutsutaan materiaksi. Aineesta tulee keho, mieli ja kaikki muu. Näin ollen fyysinen keho samaistuu ”tuuleen”, mutta se on ”pölyä”, eikä sillä ole mitään tekemistä ”tuulen” kanssa. Tuuli nosti pölyn, mutta jonkin ajan kuluttua pöly laskeutui ja tuuli jatkoi matkaansa. Sitten tuuli nostaa seuraavan pölykerroksen ja niin edelleen loputtomasti.

        Pyhät kirjoitukset selittävät, että sielu ei ole mukana tässä maailmassa. Sielulla ei todellisuudessa ole mitään toimintaa tässä maailmassa. Tavallisesti toimintomme supistuvat syömiseen, nukkumiseen, puolustautumiseen ja lisääntymiseen. Mutta tällä kaikella ei ole mitään tekemistä sielun kanssa. Sielulla on vain yksi tehtävä — halu, toive. Kun haluja ja tarpeita ei voida tyydyttää, ihmiset uppoutuvat epätodelliseen, virtuaaliseen elämään, samalla kun he tuntevat olevansa todellisia hahmoja. Näin koko elämä voi mennä.


      • Anonyymi

        Srila Bhakti Bimal Avadhut Maharaj
        Virtuaalinen maailma ja aito todellisuus

        (12. joulukuuta 2004)

        Tässä aineellisessa maailmassa yritämme luoda eräänlaisen virtuaalisen tilan itsellemme, jossa saamme koulutusta, työtä, luomme perheen. Tällaiset ihmiset, kuten Onassis, Hitler, Aleksanteri Suuri, Napoleon, Stalin, käyttivät paitsi sisäpiirinsä myös kokonaisia kulttuureja. Aleksanteri Suuri halusi valloittaa Persian, ja kun hän valloitti sen, hänelle sanottiin: ”Mikä on Persia? Intia on arvokkaampi, mutta kukaan ei ole vielä onnistunut kaappaamaan sitä”. Sitten Aleksanteri Suuri lähetti armeijansa Intiaan, mutta ei voinut valloittaa sitä. Mutta myöhemmin muslimit ottivat Intian haltuunsa. Jokainen ihminen yrittää laajentaa toimintansa laajuutta tai laajentaa tietotyökaluja voidakseen lisätä mahdollisuuksiaan.

        Elämä tässä maailmassa, kuten tietokonepeli, tarjoaa ulospääsyn, ja tämä on suuri onni. On välttämätöntä ymmärtää, että mikään maallinen kokemus, virtuaalinen kokemus, ei ole tarpeellinen todellisessa maailmassa. Tämä elämä, tämä peli luotiin sen takia, että sielu voisi tyydyttää kaikki toiveensa, toteuttaa tulevaisuudennäkymiä erillään Jumalasta. On ymmärrettävä, että korkeimmasta näkökulmasta katsoen ei ole olemassa mitään, mikä ei liittyisi Krishnaan. Jos tarkastelemme tätä maailmaa, näemme Jumalan jokaisessa atomissa. Viime kädessä näemme Jumalan omassa sydämessämme.


      • Anonyymi

        Srila Bhakti Bimal Avadhut Maharaj
        Suhde Jumalaan

        (12. joulukuuta 2004)

        Mikä ero on tuon maailman ja meidän maailmamme välillä? Mikä on aineellinen olemassaolo? Jumalalliselle maailmalle on ominaista, että siinä jokainen elävä olento voi päästä suhteeseen Jumalan kanssa. Jumalan ja sielun välisiä suhteita on viisi eri tyyppiä: neutraali suhde, palvelija, ystävyys, vanhempien rakkaus ja jumalallinen avioliitto. Näemme, että kaikki nämä suhteet ovat olemassa myös ihmisten välillä maailmassamme. Esimerkiksi jokaisella on ystäviä, vanhempia, ja jokainen haluaa löytää rakkaan. Kukaan ei sano, ettei hänellä ole vanhempia, ei ystäviä tai että hän ei halua ystäviä. Kukaan ei sano, että hän ei halua rakastaa ja olla rakastettu. Päinvastoin, kaikki, mihin pyrimme tässä maailmassa, on löytää ystävyys, rakkaus. Sitä varten teemme kaiken — opimme, ansaitsemme rahaa, yritämme saada suosiota ja niin edelleen. Toivomme rakkautta, ystävyyttä ja läheisiä ihmissuhteita. Näemme, että kaikki, mihin pyrimme tässä maailmassa — rakkaus, ystävyys, läheiset suhteet — kaikki tämä ilmenee ylivoimaisesti hengellisessä maailmassa.

        Krishnan Nimen laulaminen sisältää kaikki nämä potentiaaliset olemassaolon tasot. Krishnan Nimi saa ihmisen tajuamaan hänen suhteensa Jumalaan ja asettaa hänet Todellisuuden korkeammalle tasolle.


      • Anonyymi

        Srila Bhakti Bimal Avadhut Maharaj
        Materialistisia teorioita maailman alkuperästä

        (12. joulukuuta 2004)

        Aito Todellisuus on hyvin erilainen kuin maailma, jossa olemme nyt. Elämme omassa pienessä maailmassamme, mutta tämän maailman ulkopuolella on täysin erilainen todellisuus. Ei ole ainoastaan mahdollista siirtyä tästä todellisuudesta aitoon todellisuuteen, vaan tapahtuu myös niin, että tuon maailman asukkaat tulevat tähän maailmaan jotakin korkeampaa tarkoitusta varten, kuten ihmiskunnan pelastamiseksi.

        Tämän perusteella voimme tehdä useita johtopäätöksiä. Ensinnäkin: teoriassa maailma, jossa elämme, on rajallinen, absoluuttinen maailma. Jotkut ihmiset uskovat, että tämä maailma on korkein totuus. He perustelevat uskomuksiaan sanomalla, että astronautit eivät ole löytäneet Marsista tai muilta planeetoilta mitään elämänmuotoja. Tästä tehdään johtopäätös, että maailmankaikkeus on kuollut ja eloton, ja vain meidän planeetallamme on elämää. Planeettamme elämänilmiöt selitetään sillä, että tietyn räjähdyksen seurauksena elämä syntyi täällä alkaen ameboista, ripsieläimistä, tohvelieläimistä. Vähitellen siitä kehittyi apinoita (jotka aluksi käyttivät keppejä, mutta evoluution seurauksena niistä tehtiin golf — ja jääkiekkomailoja) ja lopulta muuttuivat ihmisiksi. Kaikki nämä teoreettiset hypoteesit, joita kutsutaan Darwinin evoluutioteoriaksi ja alkuräjähdysteoriaksi, kuulostavat erittäin epätodennäköisiltä ja naurettavilta, mutta suurelta osin modernilla ihmiskunnalla ei ole mitään muuta.

        Toiset ihmiset, jotka näyttävät vielä naurettavammilta, uskovat, että Jumala, joka loi jokaisen ja kaiken, mukaan lukien Aadamin ja Eevan (Aadamin kylkiluusta), karkotti heidät myöhemmin syntiinlankeemuksen seurauksena. Tämä teoria vastaa merkitykseltään ja paikkansapitävyydeltään ensimmäistä, alkuräjähdysteoriaa. On selvää, ettei kenelläkään heistä ole aitoa käsitystä Todellisuudesta.

        Mielenkiintoinen idea on esitetty tarinassa ”Robinson Crusoen matka”. Robinson Crusoe ja Perjantai puhuivat autiolla saarella ollessaan joistakin hengellisistä aiheista. Robinson Crusoe ottaa Raamatun taskustaan ja kysyy:

        — Perjantai, ymmärrätkö, mitä tämä kirja sisältää?

        Perjantai, katsellen häntä sinisillä hyväntahtoisilla silmillä, sanoo:

        — Mitä tässä kirjassa on?

        Robinson Crusoe vastaa:

        — Kirjassa kerrotaan Jumalasta.

        Perjantai ei ymmärrä. Kun Robinson Crusoe oli selittänyt sitä hänelle pitkään, Perjantai sanoi:

        — Olen tietoinen Jumalasta. Iso krokotiili Makro loi sinut, minut, maan ja kaikki nämä asiat.

        He olivat joutua tappeluun, koska eivät ymmärtäneet toisiaan. Robinson Crusoe huusi:

        — Perjantai, Jumala ei voi olla krokotiili!

        Mutta yleisesti ottaen heidän käsityksensä Jumalasta olivat suurin piirtein samanlaisia.

        Robinson Crusoen mielestä Jumala oli vanha mies, jolla oli parta. Villi ihminen Perjantai ymmärsi, että Jumala on jotain vahvempaa, voimakkaampaa ja täydellisempää. Joten Jumala ei ole vain krokotiili, vaan jotain krokotiili Genan kaltaista, joka osaa lentää, puhua ja niin edelleen.

        Näin ollen näemme, että ihmisen ajatus ”toimii” hyvin aktiivisesti. Oman kokemuksensa perusteella ihminen esittää jatkuvasti uusia sensaatiomaisia hypoteesejä elämän olemassaolosta. Mikä tahansa ajatus, vaikka sitä ei olisi vahvistettu, aiheuttaa sensaation tutkijoiden mielissä. Näemme, että itse asiassa on kovin vaikea ymmärtää, mitä Todellisuus on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Srila Bhakti Bimal Avadhut Maharaj
        Virtuaalinen maailma ja aito todellisuus

        (12. joulukuuta 2004)

        Tässä aineellisessa maailmassa yritämme luoda eräänlaisen virtuaalisen tilan itsellemme, jossa saamme koulutusta, työtä, luomme perheen. Tällaiset ihmiset, kuten Onassis, Hitler, Aleksanteri Suuri, Napoleon, Stalin, käyttivät paitsi sisäpiirinsä myös kokonaisia kulttuureja. Aleksanteri Suuri halusi valloittaa Persian, ja kun hän valloitti sen, hänelle sanottiin: ”Mikä on Persia? Intia on arvokkaampi, mutta kukaan ei ole vielä onnistunut kaappaamaan sitä”. Sitten Aleksanteri Suuri lähetti armeijansa Intiaan, mutta ei voinut valloittaa sitä. Mutta myöhemmin muslimit ottivat Intian haltuunsa. Jokainen ihminen yrittää laajentaa toimintansa laajuutta tai laajentaa tietotyökaluja voidakseen lisätä mahdollisuuksiaan.

        Elämä tässä maailmassa, kuten tietokonepeli, tarjoaa ulospääsyn, ja tämä on suuri onni. On välttämätöntä ymmärtää, että mikään maallinen kokemus, virtuaalinen kokemus, ei ole tarpeellinen todellisessa maailmassa. Tämä elämä, tämä peli luotiin sen takia, että sielu voisi tyydyttää kaikki toiveensa, toteuttaa tulevaisuudennäkymiä erillään Jumalasta. On ymmärrettävä, että korkeimmasta näkökulmasta katsoen ei ole olemassa mitään, mikä ei liittyisi Krishnaan. Jos tarkastelemme tätä maailmaa, näemme Jumalan jokaisessa atomissa. Viime kädessä näemme Jumalan omassa sydämessämme.

        Ajaton Viisaus

        Tämä kirja kertoo ikuisesta viisaudesta, jota suuret ajattelijat ovat opettaneet kautta aikojen. Ajaton viisaus paljastaa omaa minuuttamme, luontoa ja maailmankaikkeutta koskevat salaisuudet.


    • Vaisnava

      Jumalan läsnäolon tunteminen on jotakin, mitä ilman en enää kestäisi elää :) Tunnen Hänet lähelläni jatkuvasti, aina kun Häntä ajattelen, ja ajatellessani tunnen huonoa omaatuntoa kaikesta siitä ajasta jona en Häntä aktiivisesti huomioi. Hän ei kuitenkaan tuputtaudu ihmisten lähelle. Hän tulee kun kutsutaan.

      Lapsena elin ilman Jumalan läsnäolon tunnetta. Pelkäsin kaikenlaisia pirulaisia ja henkiolentoja ja pimeää, tunsin yksinäisyyttä. Krishnan läsnäolo on vapauttanut minut noista peloista ja nykyään rakastan pimeää, se on minulle Krishnan tumman ihon syleilyä :)

      Tunsin Krishnan läsnäolon ensimmäistä kertaa teini-iässä. Tuolloin luin erään ateistin ylös kirjaamia tarinoita Krishnan nuoruudesta. Ne tekivät minuun valtavan vaikutuksen (hii, ateistikin voi palvella Krishnaa!), sillä olin toivonut pääseväni Jumalan lähelle pienestä pitäen ja seurannut pikkutarkasti saamiani kristillisiä ohjeita. Silti Jumala tuntui kaukaiselta ja etenkin Raamatun Vanha testamentti antoi hänestä karmivan kuvan.

      Krishna ikään kuin räjäytti kaikki väärät käsitykseni Jumalasta pois päästäni. Yhtäkkiä tunsin että tässä on nyt Jumala sellaisessa muodossa, jota minä voin helposti lähestyä, jota en voi vastustaa. Krishna ei nipota vaan nauraa huumorintajuttomille ja joustamattomille säännöille ja tekee kujeita. Hän ei pakota ketään palvelemaan Itseään kauheitten rangaistusten uhalla - Hänen lähelleen pääsee vain rakastamalla. Hänellä ei ole valittua kansaa tai ainoaa oikeaa uskontoa, vaan Hän antaa ihmisten tulla luokseen lukemattomia erilaisia teitä. Hän suojelee eläimiä, naisia ja muita sorrettuja :) Lisäksi Hän vielä vetoaa romanttiseen puoleeni olemalla Ihana Mies.

      Niinpä minä teini-iässä rukoilin lapsellisen rukouksen Krishnalle ja pyysin Häntä todistamaan pienellä ihmeellä, että Hän on olemassa. Pyysin kauniina päivänä ukkosmyrskyä, jotta kaukaa luokseni pyöräillyt ystävättäreni jäisi luokseni yöksi. Ja ukkosmyrskyhän tuli ;) Tämä riitti minulle, rupesin kasvissyöjäksi ja elin yli puoli vuotta täydessä Krishna-huumassa.

      Ties mihin se olisi päättynyt, ellei Hare Krishnojen fanaattisuus olisi aiheuttanut minussa yökötysvastareaktiota niin että yritin elää jonkin aikaa kokonaan ilman Jumalaa ja sitten lähestyä Häntä Hänen Äitijumalatar-ilmentymänsä kautta. Tuona aikana ehdin mm. löytää itselleni uskonnottoman elämänkumppanin. Aikuisella iällä kuitenkin tajusin, miten tyhjää elämäni oli ja että onnellisin olin ollut Krishnan kanssa. Pyysin Häntä takaisin elämääni.

      Meni kuitenkin vielä vuosia ennen kuin pystyin hyväksymään ajatuksen siitä, että antaisin elämäni ohjakset Hänelle. Minun piti sotkeutua niihin oikein kunnolla ja todistaa itselleni, että omin päin osaan vain sählätä ja kerätä itselleni karmeaa karmaa tulevaisuuteen. Silti tuona aikana Hän oli luonani, koska en Häntä torjunut. Sain mm. hyvän työpaikan tavalla jota en osaa selittää muuten kuin siten että Jumala antoi sen, paljon minua parempien palvojiensa esirukoukset kuultuaan.

      Vaikeat menetykset ja oman rajallisuuden ja syntisyyden kohtaaminen ovat siitä hienoja asioita, että ne auttavat kääntymään Jumalan puoleen, antautumaan Hänelle. Sellaisina hetkinä tuntee Hänen läsnäolonsa parhaiten, sekä (jos muistaa olla kiitollinen) myös niitten jälkeen entistä vahvemmin kun onni on palannut elämään.

      Antautuminen on elämäntapa. Se ei ole sitä, että alati läsnäolevalle Krishnalle luetellaan, mitä kaikkea Hän voisi antaa. Se on luottamusta siihen, että Hän tietää aina parhaiten, mikä itselle on hyväksi. Se on luottamusta siihen, että eteen tulevat vastoinkäymiset ovat Hänen valitsemiaan opetusvälineitä, jotta pääsisimme vielä lähemmäs Häntä. Se on sitä, että yrittää toimia Häntä ilahduttavalla tavalla silloinkin kun se on vaikeaa - yrittää huomioida Hänen läsnäolonsa kaikissa toimissaan.

      Huomioimisessa voivat auttaa rituaalit. Esimerkiksi se, että pystyttää kotiinsa alttarin, jolla uhraa Krishnalle ihan konkreettisesti kaiken mitä syö. Tai se, että tervehtii Häntä laulaen joka aamu.

      Sinulle toivotan kaikkea hyvää hengellisellä matkallasi :) Kenties Srila Prabhupadan viitoittama tie on sinun tiesi, mutta jos ei ole, älä lannistu äläkä ainakaan tee samaa virhettä kuin minä ja luovu uskonnosta! Jos haluat Krishnan, Hänen luokseen on paljon muitakin polkuja ellei juuri tuo sovi sinulle!

    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tuksu pakenee poliisia!

      Tuksu on kaapannut lapsensa, jonka huoltajuuden hän menetti ja pakenee poliisia ilmeisesti Veijo Lallin kanssa. Lalli myi vastikään Loviisasta talonsa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      278
      7137
    2. Iik! Suosikkijuontaja Vappu Pimiä jakoi hyytävät kuvat lomareissulta: "Sydän meinas pysähtyä..."

      Yksi Suomen suosituimmista juontajista, Vappu Pimiä, on jakanut kuvia etelän lomaltaan. Pimiä on lähtenyt lomareissulle juuri ennen uuden Tanssii Täht
      Kotimaiset julkkisjuorut
      52
      4062
    3. Jussi Hakulinen on kuollut - YÖ yhtyeen hittien tekijä

      https://www.is.fi/viihde/art-2000008994171.html Vielä ei ole kerrottu kuoleman syytä. Jussi Hakulinen loi YÖ yhtyeen kuuluisimmat hit
      Maailman menoa
      107
      3239
    4. Miksi ihmiset katsovat Salkkareita?

      Miksi ihmiset katsovat Salkkareita? Onko syynä aina uudet julkkisnäyttelijät, kuten Esko Eerikäinen tai Konsta Hietanen vai dramaattiset juonenkuviot
      Julkkikset
      63
      1624
    5. Rakastan sut ja sua

      Oma turvallinen nallekarhuni. Kivaa alkavaa viikkoa parhaalle toivottaa se susta hehkuva..
      Ikävä
      199
      1544
    6. Miksi sinä tykkäät minusta

      Syitä tykkäämiseesi? Vastaa kuin omalle kaipauksen kohteellesi.
      Ikävä
      92
      1500
    7. Sam Cannon

      Näytellyt emmerdalessa jotain Keviniä. En saa mieleen tätä hahmoa.
      Emmerdale
      5
      963
    8. Suvi Teräsniska jakoi herkkiä kuvia Simo-rakkaansa kanssa - Tältä he näyttivät nuorina!

      Terapiassakin parisuhdettaan hoitaneet Suvi Teräsniska ja Simo Aalto viettävät tänään 10-vuotiskihlajaispäivää. Lue juttu ja katso kuvat nuoresta pa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      5
      932
    9. Yön Jussi Hakulinen on Kuollut

      Näin kertoo lehdet, esim satakunnankansa. R.I.P. Jussi. Olit hyvä laulaja ja sanoittaja.
      Pori
      98
      919
    10. Olit iso virhe J

      Joka olisi pitänyt vain ohittaa. Sinusta seurasi vain pelkkää surua ja harmia. Olisinpa ollut viisaampi. Onneksi se on nyt ohi.
      Ikävä
      37
      873
    Aihe