"Tanssitaito"

MaalimaaNähnyt

Nykyään tansstaito mielletään lähinnä useamman kymmene tanssin osaamiseen.
Käydään puolivuotta (5lajia kerralla) kursseja ja opitaan alkeet ja "tanssilajin" perusteet. Seuraava vuosi seuraavat 5lajia.
Eli ei osata tätä lajia edes välttävästi. Silti ollaan mestaria tanssilavalla, kun 3-5 vuoden jälkeen osataan nämä perusteet 30 eri tanssiin.
Jos nämä "mestarit" panostas oppimistaan vain esim. 5 tanssilajiin 5 vuoden ajan. Alkais he osaan edes nämä 5 tanssia kohtuullisen hyvin. Hyvin 10 vuoden päästä.
Tällä "nyky" tyylillä ei kerkiä koskaan oppiin tanssiin. Elämö can on siihen aivan liian lyhyt.

Herää kysymys.
Onko tämä määrä tärkeämpi kuin laatu?

Minä en osaa kuin 5 lajia.
Niillä pärjään ja niiden turvin voin tanssia/tanssittaa kaikki musiikin virsistä heviin .
95% lavojen naisista osaa ja pystyy seuraan ongelmitta ja yli puolet tuntemattomista hauista kittää, kehuua ylistää yhteustä tanssia.
"Flow-tilaan" päästään lähes joka ilta useamman kanssa.

Tähän yhteistä flow; ta ei juuri alkeisopeilla löydy.
Tai. En minä ainakaan edes tiennyt mikä on flow. Tanssiharrastuksen ekoina vuosina.

Naiset.
Korvaako määrä laadun?
Ehkä pariskunnilla jotka tanssii vain yhdessä. Tämä lajinkirjo antaa voimia tanssia parinsa kanssa vuosia yhdessä.
Vaan miten on.
Alkeet jossain hiphopissa (vaikka juuri olet itse opetellut tätä kursseilla ja on kiva kokeilla uusia oppeja) vastaan flow, jonkun tanssitaitoisen kanssa?

Naistenon hyvä osata hiukan kaikkia lajeja.
Alkeet isaavalle Miehille vaan on vähän kysyntää? Vai onko?

Yleisesti Foksi (suljetunotteentanssit) on aivan liuan aliarvostettuja ja flow-tilaan vievöt Herrat on vähissä. Vaikka lähes aina nämä Herrat sinne Daaminsa vie.

Toivon fiksua keskustelua.

22

984

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lajikohtaista

      Jos tanssitaidon haluaa luokitella, se pitää tehdä erikseen jokaisessa lajissa. Ei ole yhtä sanaa, jolla tämän ilmaisi, siksi varmaan puhutaan pelkästä tanssitaidosta. Moni väitää olevansa tanssitaitoinen, mikä valitettavasti ei läheskään aina pidä paikkaansa. Itse olen tyytyväinen daamin tanssitaitoon, jos tanssi sujuu senhetkisessä tanssilajissa ja se laji on ko. musiikkiin mielestäni sopivin.

      Samaa mieltä olen oppimisen vaatimasta ajasta, mutta aika kärjistettyä tekstiä taisi tulla toisten oppipoluista. Käsittääkseni aika harvat lopettavat alkeiden jälkeen, ja varmasti jokaisella on omat lajit, joita haluavat ensimmäiseksi tai eniten opetella.

      Foksissa (varsinkin slow fox) ei ole sinänsä vikaa, siihen vaan tulee melko vähän sopivaa musiikkia.

    • daadirlandaada

      Tanssitaitoa, tai siis sen tarvetta pärjätäkseen lavoilla, tuodaan edelleen sen verran painokkaasti esille, että se vähän "pakottaa" tähän kurssikierteeseen. Samoin ehkä hieman tarkoitushakuisestikin mainitaan, että kursseilta saat uusia tanssituttuja. Ja tuleehan tuolla lavoilla semmoinen fiilis, että vain osaamalla hirveän paljon ja hienosti olet suosittu, muutoin olet out-of-game. Alkeet osaaville nuorille miehille riittänee kysyntää aina tulevaisuuden toivoina, mutta vanhemmat viejät...naisten runsas ylivoima tarjoaa mahdollisuuden myös vähemmän osaavalle, mutta innokkaalle hakijalle tanssittajan roolissa, etenkin vähemmän taitavien seuraajien keskuudessa.

      Jos ihan rehellisiä ollaan, niin suurin osa näistä kursseja käyvistä on aika "lahjattomia", joiden kannattaisi panostaa ihan perustanssimiseen ja rytmiikkaan sekä musiikin kuunteluun tanssiessa. Tottakai joukkoon mahtuu muutama, joka on oppinut paljon, tunnistan itsekin muutamia naamatuttuja, mutta kyllähän 10.000 euroa ja tuntia tanssimisen parissa pitää jo näkyäkin todella hyvänä osaamisena.

      Erinomaisen miellyttävän ja riittävän tanssitunnelman saa aikaan, jos on hyvä perustanssitaito, mitä se nyt sitten tarkoittakaan, ja pelkällä foksilla, jos se ymmärretään "hitaiden ja nopeiden askeleiden erilaisina yhdistelminä" voidaan tanssia musiikkia monipuolisesti tulkiten kaikki musiikki. Monesti näkee nuoria miesviejiä, joille tekisi mieli sanoa, että rauhoita tuota tekemistä, niin käsien kuin jalkojen osalta, niin molemmat ehkä nauttivat, opetelkaa käyttämään hitaita askeleita enemmän, ja valssit (hitaat ja nopeat) voi ihan hyvin askeltaa hitailla kuin yrittää tuskan hiki otsalla mennä sitä 1-2-3 töpötystä.

      • Jos_valssiin_lähtee

        Olen kyllä seuraajana vahvasti sitä mieltä, että niin monta valssikurssia kannattaa miehen käydä, että valssin askeleet sujuu valssin rytmiin 1-2-3 edes kelvollisesti.


      • daadirlandaada
        Jos_valssiin_lähtee kirjoitti:

        Olen kyllä seuraajana vahvasti sitä mieltä, että niin monta valssikurssia kannattaa miehen käydä, että valssin askeleet sujuu valssin rytmiin 1-2-3 edes kelvollisesti.

        Enhän minä sen opettelemista ja oppimista kielläkään, sen paremmin kuin tanssimistakaan. Eikä minusta valssin, niin hitaan kuin nopean, oppimisessa mitään kummallista ole, aika helppoja tansseja sinällään. Lähinnä vain sitä, että on tilanteita, jossa muu askellus kuin väkisin menty valssiaskellus on toimivampi, ja esimerkiksi hitailla tanssiminen opettaa valssin rytmin löytämistä. Ruuhkassa paljon mukavampaa kuin töpötellä yykaakoota kutakuinkin paikoillaan. Hyviä tavallisia valsseja kuulee aika harvoin.


      • Annaskunarvaan

        Aamupuurosikin on varmaan jo jotain kiisseliä.


      • MaalimaaNähnyt
        Jos_valssiin_lähtee kirjoitti:

        Olen kyllä seuraajana vahvasti sitä mieltä, että niin monta valssikurssia kannattaa miehen käydä, että valssin askeleet sujuu valssin rytmiin 1-2-3 edes kelvollisesti.

        Samaa mieltä. Valssit, nopeenpikin on hieno tanssi.
        Osaava seuraaja ja tilaa. 👍

        daadirlandaadaan kanssa kyllä samoilla linjoilla.
        Moni näistä nuorenpien suosimista orkestereista soittaa semmosia lurituksia valsseina. Ettei voi valsseiksi sanoa.
        Tämä nuorenpiväestö kun ei osaa valssia, täytyy orkesterin sovittaa ne tanssijoiden taidon mukaan.
        Ei silti. Ihan kiva on välillä fiilistellä "valssikin" jos ei koko kappaletta, niin edes jokatoinen fraasi.


    • äläuskokoskaannaista

      Tanssikimppakyytiä naisten kanssa pitäisi jokaisella miehellä ensin jopa jonkin verran alla olla, ennen kuin on edes jollain tapaa pätevä arvioimaan sitä, mitä ja miksi naiset tanssilattialla tanssikokemuksestaan juuri sillä tanssitteluhetkellä toteavat. Naiset on vaan niin raakoja, että korviin vihloo, kun miehenä kuuntelee niitä juttuja tanssipaikalta kotiin.

      Joillekin taitaville ja taitamattomillekin tanssijoille kannattaisi aiheeseen liittyen harkita kenties oman tanssiporukan kesken käytöksen kultaisen käsikirjan vaatiman summan keräämistä ja mainitun kirjan esimerkiksi joulu- tai syntymäpäivälahjaksi antamista porukalla. Syntymäpäivälahjaksi tansseissa siten, että artisti kuuluttaa ja ojentaa sen ja paljon onnea vaan olisi ehkä kaikkein viisain ratkaisu?

      • daadirlandaada

        Mistä tuo johtuu...? Onko naisilla niin pakkotarve päästä tanssimaan, että maireasti hymyilleen saadaan tanssittaja, mutta sitten morkataan selän takana. Valitettavasti taitaa liikkua myös väärää tietoa ja olettamuksia eri henkilöistä.


    • Tuo tanssitaito on hyvin suhteellinen käsite. Kaksi alkeistason siis juuri aloittaneet voivat kokea osaavansa hyvin kun ovat samalla tasolla. Lähes jokakerta tansseissa saan kehuja kuinka hyvin seuraan ja kuinka sujuvaa helppoa ja ihanaa se on kanssani. Aina se ei minusta tunnu siltä ja tähän voi olla syynä että tuo viejäni on ehkä vasta aloittelija (muutama vuosi tanssia) ja hän kokee että se on hyvän tuntuista kanssani. Sama voi olla tunne minulla, että koen tanssin tuntuneet hyvälle, mutta tansittajani ei pääse samaan tunnelmaan eli jotain puuttuu minun tanssistani🤔. Kaikki ei aina käy yksi yhteen tämän tanssitaidon kanssa. Minä olen taitava, sinä olet taitava mutta emme tunne tanssintaikaa yhdessä. Sitten kun ne askeleet käy yhteen niin voi ihanuus😍. Naisena koen osaavani tanssin kun tanssin kun on hyvä viejä. Miesten kannattaa mielestäni keskittyä laatuun ei määrään.

      • Välilläiloirti

        Samastuin täysin tuohon kirjoitukseen, vaikka olen mies. Kunnes loppuun tuli taas tuo kulunut sanonta "osaan kun on hyvä viejä". Minä olen" hyvä viejä", mutta vain osalle naisista. Vitsi, todellisuudessa en tiedä läheskään aina, miksi jonkun kanssa on niin helppoa ja sujuvaa, ja vielä vähemmän sitä miksi sama "hyvä" vienti ei toimi kaikille. Onko niin, että jokaista naista pitää osata viedä hänen omaksumalleen seuraamistekniikalle, ollakseen hyvä viejä? Ja naiselle riittää se oma tottumus. Mies saa jatkuvasti olla epätietoinen osaako vako ei, kun eri naiset käyttäytyvät niin eri tavalla. En puhu pelkästään foksista ja valssista.

        Kiitosta varmasti saa kohdatessaan "sopivia" jo alkeisvaiheessa. Jos kiitosta saa aiheettomasti, muuten aika yleistä, se on pelkkää kohteliaisuutta, tai kertojalla on opettelu enemmän kesken.


      • Välilläiloirti kirjoitti:

        Samastuin täysin tuohon kirjoitukseen, vaikka olen mies. Kunnes loppuun tuli taas tuo kulunut sanonta "osaan kun on hyvä viejä". Minä olen" hyvä viejä", mutta vain osalle naisista. Vitsi, todellisuudessa en tiedä läheskään aina, miksi jonkun kanssa on niin helppoa ja sujuvaa, ja vielä vähemmän sitä miksi sama "hyvä" vienti ei toimi kaikille. Onko niin, että jokaista naista pitää osata viedä hänen omaksumalleen seuraamistekniikalle, ollakseen hyvä viejä? Ja naiselle riittää se oma tottumus. Mies saa jatkuvasti olla epätietoinen osaako vako ei, kun eri naiset käyttäytyvät niin eri tavalla. En puhu pelkästään foksista ja valssista.

        Kiitosta varmasti saa kohdatessaan "sopivia" jo alkeisvaiheessa. Jos kiitosta saa aiheettomasti, muuten aika yleistä, se on pelkkää kohteliaisuutta, tai kertojalla on opettelu enemmän kesken.

        Sinä olet varmasti hyvä viejä, mutta silti se on vaan niin että silti ei vaan aina sovellu kaikkien kanssa. Nautitaan vaan aina kun ne tanssikemiat kohtaa. Siinähän se tanssin ihanuus onkin, että kun aina ei ole "täydellistä" niin osataan nauttia niistä hetkistä kun se oma tanssi "täydellisyys" osuu kohdalle🤗.


      • daadirlandaada
        Välilläiloirti kirjoitti:

        Samastuin täysin tuohon kirjoitukseen, vaikka olen mies. Kunnes loppuun tuli taas tuo kulunut sanonta "osaan kun on hyvä viejä". Minä olen" hyvä viejä", mutta vain osalle naisista. Vitsi, todellisuudessa en tiedä läheskään aina, miksi jonkun kanssa on niin helppoa ja sujuvaa, ja vielä vähemmän sitä miksi sama "hyvä" vienti ei toimi kaikille. Onko niin, että jokaista naista pitää osata viedä hänen omaksumalleen seuraamistekniikalle, ollakseen hyvä viejä? Ja naiselle riittää se oma tottumus. Mies saa jatkuvasti olla epätietoinen osaako vako ei, kun eri naiset käyttäytyvät niin eri tavalla. En puhu pelkästään foksista ja valssista.

        Kiitosta varmasti saa kohdatessaan "sopivia" jo alkeisvaiheessa. Jos kiitosta saa aiheettomasti, muuten aika yleistä, se on pelkkää kohteliaisuutta, tai kertojalla on opettelu enemmän kesken.

        Eri viejien hyvä vienti voi silti vaihdella jonkin verran esimerkiksi vasteen voimakkuuden osalta ja kuinka ennakoivasti vienti tapahtuu. Ja daamin pitää sovittaa oma vasteensa sen mukaisesti. Molemmat voivat siis olla roolissaan hyviä, mutta sen verran yhteensovittamista siinä kuitenkin on, että kaikkien osalta ne pari kappaletta eivät aina riitä siihen, jos hän on edelliset pari tuntia ehtinyt tanssia hyvin erilaisten viejien seurassa. Kyllä naisillakin sitä haastetta on ihan riittämiin.
        Joo kyllä tuon on kuullut aika usein, että minähän menen juuri kuten sinä viet :)


      • MaalimaaNähnyt
        Välilläiloirti kirjoitti:

        Samastuin täysin tuohon kirjoitukseen, vaikka olen mies. Kunnes loppuun tuli taas tuo kulunut sanonta "osaan kun on hyvä viejä". Minä olen" hyvä viejä", mutta vain osalle naisista. Vitsi, todellisuudessa en tiedä läheskään aina, miksi jonkun kanssa on niin helppoa ja sujuvaa, ja vielä vähemmän sitä miksi sama "hyvä" vienti ei toimi kaikille. Onko niin, että jokaista naista pitää osata viedä hänen omaksumalleen seuraamistekniikalle, ollakseen hyvä viejä? Ja naiselle riittää se oma tottumus. Mies saa jatkuvasti olla epätietoinen osaako vako ei, kun eri naiset käyttäytyvät niin eri tavalla. En puhu pelkästään foksista ja valssista.

        Kiitosta varmasti saa kohdatessaan "sopivia" jo alkeisvaiheessa. Jos kiitosta saa aiheettomasti, muuten aika yleistä, se on pelkkää kohteliaisuutta, tai kertojalla on opettelu enemmän kesken.

        "Onko niin, että jokaista naista pitää osata viedä hänen omaksumalleen seuraamistekniikalle, ollakseen hyvä viejä? "

        Tarkoittanet kädenalitansseja?
        Niitä en tanssi.
        Näissä suljetunotteenlajeissa ei mielestäni ole kuin kaksi vienti/seuraamistyyliä.
        Jos homma ei ole "nautinnollista," musiikki todennäköisesti kuullaan erilalla?

        Suljetullaotteella lähes kaikki seuraa.
        Vientiä luetaan joko vain pelkästä raamista, tai koko vartalolla.

        Nämä keitä ei onnistuneesti pysty viemään, eivät anna vartalovientiä.
        En muista kohdalleni osuneen yhtäkään tapausta joka ei osaa seurata vartalovientiä. Jos nyt alkuun ei onnistu, minuutin päästä jo alkaa sujua.

        Nämä jotka lukee ainoastaan (ei antaudu vartalokontaktiin) raamia, heistäkin suurinosa seuraa hyvin. Riippuu heinän tanssitujen km. määrästä.

        Poikkeus on vartalolla hyvin seuraavat,.
        Nopeilla valsseilla kun koittaa viedä pelkällä raamilla hyvän keinunnan ja liitelyn saamiseksi. Tämä ei tahdo aina onnistua. Eikä ole kovin nautinnollista

        Minä toivoisinkin tanssijoita käymään valssikursseilla. Valssi on hieno tanssi onnistuessaan, vaan ei kovin usein onnistu tuntemattoman kanssa.


    • MaalimaaNähnyt

      "Tanssikimppakyytiä naisten kanssa pitäisi jokaisella miehellä ensin jopa jonkin verran alla olla, ennen kuin on edes jollain tapaa pätevä arvioimaan sitä, mitä ja miksi naiset tanssilattialla tanssikokemuksestaan juuri sillä tanssitteluhetkellä toteavat. Naiset on vaan niin raakoja, että korviin vihloo, kun miehenä kuuntelee niitä juttuja tanssipaikalta kotiin."


      Tosi mielenkiintoinen vinkki👍

      Tiedän. Naiset puhuu lavojen vessassakin keskenään todella paljon meistä "viejistä".
      Vaimo on kertonut
      Aika usein minäkin olen ollut puheenaiheena, kun vaimoa ei olla tunnistettu, tai ollut pöntöllä pois näkyvistä.

      • hyväkäytöskaunistaa

        Naistenhuoneessa ei kyllä juurikaan puhuta viejistä tai yleensäkään muista ihmisistä, ainakaan niin että heidät voisi tunnistaa! Sen sijaan jos olen kotimatkalla kaksistaan hyvän kaverin kanssa kertaamme usein illan parhaita tansseja. Kimppakyydillä kuljen vain harvoin, mutta minä kuten useimmat muutkin pidän silloin aika matalaa profiilia : henkilön puheet kertovat aina enemmän hänestä itsestään kuin niistä, joista hän puhuu! Niinä muutamina kertoina en kyllä ole kuullut raakoja tms. kommentteja kenenkään suusta.


      • lonely-me

        Yksin kulkevalla ei ole tarvetta jakaa kokemuksiaan.


      • TanssienJälkeenVasta

        Ei WC:sä jouda mitään puhumaan saatikka ketään arvostelemaan. Kiire on haettavaksi. Illan ihkut kyllä käydään läpi ja jos ei olla samalla lavalla niin sitten kysellään, että oliko mukavat tanssit ja ketä oli. Usein on niitä mustapaitaisia ja mustahousuisia😉 joita sitten selvitellään. Tietysti "joskus" käydään läpi myös ne illan "katasrofit", onneksi niitä on harvoin😎. Meitä on useampia "tyttöjä" eikä kaikilla ole samat mieltymykset tansittajista. Se on se ihmis/tanssikemia joka on kaikilla omansa. Osalle käy samat ja osalle taas ei, joten omat ihkut on kaikilla😊.


    • Kaksikymmentälajia

      Kun opettelee 4-5 sopivasti valittua tanssilajia, niin samalla oppii noin 20 tanssilajia ja ylikin. Esimerkiksi kolme askelta neljään iskuun tanssilajeja on noin kymmenkunta.

    • Muistelmia88

      Wanhaan hyvään aikaan eli kultaisella 80-luvulla riitti tangon ja valssin askeleet. Kun kävi säännöllisesti tanssimassa, niin sai tuntuman rytmiin. Oli joskus hienoa katsoa kahvilasta, kun väki tanssi valssia ja kaikki ottivat käännöksen samaan aikaan. Itselle oli jopa piinallista, kun hyvännäköiset daamit tulivat hakemaan vain hyvän rytmitajun, seuramiestaitojeni ja selkeän ennalta arvattavan tanssityylini takia, eivät siksi että olisivat haluneet jatkoille ;). Kun oli sitten välillä vuoden poissa, niin itsekin huomasi miten taidot ruostuivat.

    • NautitaanHetkistä

      Tanssitaito kehittyy vain tanssimalla. Jotkut ei opi koskaan, jotkut välttävästi ja ne joille tanssi on osa elämää ja tanssikärpänen on purrut ja siihen vielä luontainen kyky omaksua tanssin oikea rytmi sekä tiedostaa tanssin antama ihana tunne, heistä tulee niitä tanssijoita. Esim.jotkut luulevat osaavansa laulaa ja harrastavat sitä, mutta kuulijat kärsii. Samoin on tanssijoita jotka luulevat likaa. Kaikilla on tietysti oikeus laulaa ja tanssia, mutta aina ei nuo taidot kohtaa sitä vastimustasoa mikä kullakin on. Pääasia kuitenkin on, että niitä nautinnon hetkiä saadaan kuka milläkin osaamisen tasolla.

    • Tunnistustaito

      Laululla ja tanssilla on merkittävä ero. Lähes kaikki tunnistavat hyvän ja heikon laulajan toisistaan, mutta jotkut suhteellisen vähän tansseja tuntevat pitävät huonosti tanssivia joskus jopa hyvinä ja hyviä heikosti osaavina.

      • eryj

        Moni pitää islkelmälaulajaa parempana kuin oopperalaulajaa, samoin tanssissa arvostetaan aina sitä joka on oman arvostelukyvyn piirissä.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      20
      1780
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1348
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1230
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1150
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1095
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1056
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1019
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1010
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1002
    Aihe